Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1794
Hei. jeg kjøpte ny PC hos Power på fredag, en Asus Windows maskin. I dag startet jeg den opp, og jeg skulle legge inn programmene mine. Meeeen, jeg får det ikke til for progammene mine er ikke godkjent av microsoft, Hva gjør jeg? Jeg har prøvd Firefox, Openoffice og Blender. Alle blir stoppet. Ikke finner jeg ut hvordan de kan tillates. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Eller er maskinen ubrukelig fo mitt formål?
Høyreklikk på installasjonsfila og velg "egenskaper" der skal du finne et valg for å skru av blokkeringen. Det er en checkbox du må avhuke
Skru av Microsoft-verified apps under settings - apps - advanced app settings.

Det står choose where to get apps, så velger du anywhere.
Sist endret av mentalmelt; 4. mars 2024 kl. 00:57.
Det kan være at Windows kjører i S-modus. Det betyr at du kun kan installere apper fra Microsoft Store.
Her står det hvordan du kommer deg ut av S-modus.
Sist endret av øyvind95; 4. mars 2024 kl. 22:22.
KVAKKsalver
Trådstarter
Jeg får sette meg ned i morgen og prøve. Er dette noe nytt Windows har begynt med? Slutt på frihet med å velge programmer selv?
I enkelte versjoner ja, desverre. Som Øyvind95 sier er s-mode noe forbanna ræl og gir deg kun tillatelse til å innstalere fra microsoft store.
Tror det er på tide at folke massemigrerer til Linux så dataselskapene skjønner hvor drit windows har blitt.
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Tror det er på tide at folke massemigrerer til Linux så dataselskapene skjønner hvor drit windows har blitt.
Vis hele sitatet...
En spesifikk versjon av Windows som ofte leveres privat på på Noen modeller, betyr ikke at windows er drit.

Er ikke uenig i at Windows har sine meget dårlige sider - men og si det er dritt pga en versjon av programvaren er snålt.
For brukere uten særlig kompetanse og lite behov for ekstra programvare kan dette være lurt, det er relativt lett og høyreklikke for og fjerne sperren også.
KVAKKsalver
Trådstarter
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Tror det er på tide at folke massemigrerer til Linux så dataselskapene skjønner hvor drit windows har blitt.
Vis hele sitatet...
Du mener Chromebook? Jeg leste litt om de før jeg køpte, og det var visst mnge progrmmer en ikke fikk lagt inn der heller. Apple/Mac er visst de vanskeligste.

Får jeg det ikke til, får jeg bruke 60-dagers angrefristen som Power har.

Burde det ikke stå i produktomtalen at det er begrensninger på hvor programmene kan komme fra?

Og burde det ikke stå i de tekniske spesifikasjonene om laderen "stjeler" en USB-C kontakt?
Sist endret av GakkGakk2; 5. mars 2024 kl. 14:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Du mener Chromebook? Jeg leste litt om de før jeg køpte, og det var visst mnge progrmmer en ikke fikk lagt inn der heller. Apple/Mac er visst de vanskeligste.

Får jeg det ikke til, får jeg bruke 60-dagers angrefristen som Power har.

Burde det ikke stå i produktomtalen at det er begrensninger på hvor programmene kan komme fra?

Og burde det ikke stå i de tekniske spesifikasjonene om laderen "stjeler" en USB-C kontakt?
Vis hele sitatet...
Det står i Spesifkasjoner typisk at det er Windows 11 Pro/Home - S Mode feks, står det S mode vil den være begrenset, det går ann og melde seg ut av S mode også, som skrevet av mentalmelt.

ChromeBook/Chrome OS er Linux basert.

Laderen stjeler jo ikke en USB-C kontakt, Ladeporten ER USB-C porten.
Det er det på 98% av alle nye bærbare (tallet er dratt ut av røven, sikkert noen som leverer med en lader du ikke får brukt på andre enheter enda)
KVAKKsalver
Trådstarter
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Det kan være at Windows kjører i S-modus. Det betyr at du kun kan installere apper fra Microsoft Store.
Her står det hvordan du kommer deg ut av S-modus.
Vis hele sitatet...
Du hadde rett, jeg måtte inn via aktivitetsmenyen. Jeg har nå fått slått av S-modus.

Til dere andre: de valgene var ikke gjennomførbare siden enten menyvalget ikke fantes, eller var grået ut.

Nå mangler bare OpenOffice. Den stoppet på en feilkode. Får prøve den på nytt etter restart.

En liten detalj: Blender 4.0 er ikke lenger gratis. Jeg måtte ut med 5 USD for å laste den ned. Det samme gjelder også Fritzing for de som lager kretskort.

Sitat av TAketbrett Vis innlegg
Det står i Spesifkasjoner typisk at det er Windows 11 Pro/Home - S Mode feks, står det S mode vil den være begrenset, det går ann og melde seg ut av S mode også, som skrevet av mentalmelt.

ChromeBook/Chrome OS er Linux basert.

Laderen stjeler jo ikke en USB-C kontakt, Ladeporten ER USB-C porten.
Det er det på 98% av alle nye bærbare (tallet er dratt ut av røven, sikkert noen som leverer med en lader du ikke får brukt på andre enheter enda)
Vis hele sitatet...
Jo, den stjeler en USB-C kontakt. Min forrige pc har 2 USB-C som er fullt brukbare. Hvis jeg kjører på batteri. Skal jeg ha på strøm, stjeler den en av de 2 USB-C-kontaktene. Ja, begge er ladeporter, men det endrer ikke det faktum at jeg kun kan bruke én når jeg kobler til strøm.
Sist endret av GakkGakk2; 10. mars 2024 kl. 16:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan klarte du å betale $5 for Blender? Blender skal alltid være gratis å laste ned
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Blender er gratis, men de har en sånn frivillig donasjonsgreie på siden der du laster ned. Den er som sagt helt frivillig og du må ikke betale et øre for å laste ned blender.
Sist endret av Dodecha; 10. mars 2024 kl. 19:18.
KVAKKsalver
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Blender er gratis, men de har en sånn frivillig donasjonsgreie på siden der du laster ned. Den er som sagt helt frivillig og du må ikke betale et øre for å laste ned blender.
Vis hele sitatet...
Eh, nei. Det var ikke frivillig. Skrev jeg inn 0, så fikk jeg ikke lastet ned installasjonsfila. Versjon 3.6 fikk jeg gratis, men dagens 4.0 var mot "donasjon".

Sitat av vurezo Vis innlegg
Hvordan klarte du å betale $5 for Blender? Blender skal alltid være gratis å laste ned
Vis hele sitatet...
Vel, jeg fant ingen måte å unngå det på denne gangen. Uansett, 5 EUR er egentlig peanuts. Glad jeg greide å skifte til engangsbetaling. 5 EUR hver måned ville vært kjedelig mildt sagt.
Sist endret av GakkGakk2; 10. mars 2024 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Eh, nei. Det var ikke frivillig. Skrev jeg inn 0, så fikk jeg ikke lastet ned installasjonsfila. Versjon 3.6 fikk jeg gratis, men dagens 4.0 var mot "donasjon".



Vel, jeg fant ingen måte å unngå det på denne gangen. Uansett, 5 EUR er egentlig peanuts. Glad jeg greide å skifte til engangsbetaling. 5 EUR hver måned ville vært kjedelig mildt sagt.
Vis hele sitatet...

Da har du nok lurt deg selv, jeg prøvde nå for moro skyld og den laster ned automatisk når jeg går inn på download hvor jeg frivillig kan velge donasjon.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er frivillig, jo.. jeg prøvde akkurat selv. Du får download-prompten (4.0.2) før du trenger å velge beløp, vel å merke.
Sist endret av robhol; 11. mars 2024 kl. 13:15.
▼ ... over en uke senere ... ▼
KVAKKsalver
Trådstarter
Aha. Du skal ikke røre vinduet med donate lenger, du skal bare la nedlastingen fortsetter og klikke på den.

Hvis jeg har Blender på 2 maskiner, må begge ha samme versjon? Jeg fikk lagringserror når jeg brukte den gamle 3.6.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Aha. Du skal ikke røre vinduet med donate lenger, du skal bare la nedlastingen fortsetter og klikke på den.

Hvis jeg har Blender på 2 maskiner, må begge ha samme versjon? Jeg fikk lagringserror når jeg brukte den gamle 3.6.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder forsåvidt alle programmer, om du lagrer noe i versjon 4.0 så vil du slite med å åpne den i tidligere versjoner.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan virke som MS er noe aggressive for tiden.
Windows "mail" ble tvangserstattet av Outlook her nå, måtte plutselig betale for å slippe å få innboksen full av reklame.