Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2078
Hei,

Så, jeg har flyttet ut av en leilighet og får nå ikke tilbake depositumet mitt..

Saken er sånn. Jeg betalte inn depositum til vedkommende uten å helt kontrollere om dem hadde anskaffet en depositumskonto, så vedkommende har holdt depositumet mitt ulovlig i utgangspunktet.

Nå som jeg har flyttet ut, så hadde vi en sluttbefaring etter at jeg vasket ut. Da ble det påpekt noe små skader i taket av typen bulk i gips. Grunne og svært små sådan ( 1 merke fra en telefon som ble kasta, og 1 hvor jeg klarte å kakke gitarhodet i taket når jeg skulle løfte den av hengeren, altså rimelig små.) Ettersom taket var så fint i utgangspunktet så gikk jeg med på å reparere dette med hurtigspakkel. Dette ble bra, men fargeforskjell gjorde at huseier ikke godtok det så jeg gikk med på å male over hele taket for å få jevn farge. Dette gjorde jeg, huseier sjekket og fant noen skjolder i taket fra malejobben (Utpekte ett spesifikt punkt, med bilde. Her fikk jeg også beskjed om at dette skulle fikses innen tidsfrist om ikke så bestilles maler.) Jeg tok rulla, og malte over det aktuelle taket èn gang til og malte over med den beste takmalingen jeg kunne finne på markedet. Resultatet ble kjempeflott spør du meg.

Herifra ber jeg han sjekke hva han synes, og meddeler også informasjon fra Husleieloven om at depositumet han har er ulovlig. Nå har jeg ikke fått noe tilbakemelding fra vedkommende angående taket, så jeg sendte han en ny beskjed hvor jeg tydelig ba om å utbetale depositumet som han holder på ulovlig grunnlag omgående og jeg har fortsatt ikke fått noe svar.

Jeg bare lurer på hva som eventuelt er veien videre her om han nå velger å ikke svare meg, ei heller utbetale depositumet mitt.

Jeg kommer ikke til å ty til vold, så slike løsninger trenger jeg ikke. Jeg er ganske sikker på at jeg har mitt på det rene her og at han har den tapende part, men jeg ønsker å gjøre ting riktig men samtidig svir for utleieren.
Jeg ville dratt hjem til vedkommende å funnet en løsning på det. Lettere det enn å drive å tekste fram å tilbake med en tvær utleier.
Du har gjort alt riktig, og betaler han ikke tilbake depositumet så anmeldes han
Det er sannelig rart.. hehe! Saken er løst og vi ble enig. Får depositumet mitt tilbake idag.

Admin kan slette\lukke tråden.
For utleiere som ikke vil betale tilbake depositum kan man be banken om å sende advarsel, hvis ikke denne blir holdt kan banken sende pengene til leietaker uten utleiers samtykke.
Sitat av something Vis innlegg
For utleiere som ikke vil betale tilbake depositum kan man be banken om å sende advarsel, hvis ikke denne blir holdt kan banken sende pengene til leietaker uten utleiers samtykke.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt, om en har ordnet depositumskonto. Det hadde ikke ts. Heldigvis virker det som det løste seg for ts likevel.
Han fikk nok litt panikk når han innså at han har mottatt depositum på ulovlig måte. Her hadde han tapt så de sy ger etter i husleietvistutvalget eller hos forliksrådet som er hvor denne saken hadde endt opp dersom dere ikke kom til enighet. Ikke bare måtte han ha betalt tilbake depositum i sin helhet men du har da også krav på forsinkelsesrenter for hele perioden depositumet har stått på hans private konto. Dette kan med andre ord bli temmelig dyrt for utleier, så tipper det er derfor han fikk ræven sin i gir med utbetalingen
Panikk? Neppe. Innskuddsrenta har vært historisk lav i mange år så det hadde neppe blitt uoverkommelig for utleier. Og selv om ikke depsoitumskonto ble valgt har jo ikke utleier gjort noe straffbart. Tipper utleier har vært i sommermodus. Forsøkt å finne tid til grilling, ølling, bading og sjonglere gamle og nye leietakere og at det bare ble litt mye for ham. At han var så rask med å gjøre opp viser vel mest at han ikke er en skurk og slumlord.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Panikk? Neppe. Innskuddsrenta har vært historisk lav i mange år så det hadde neppe blitt uoverkommelig for utleier. Og selv om ikke depsoitumskonto ble valgt har jo ikke utleier gjort noe straffbart. Tipper utleier har vært i sommermodus. Forsøkt å finne tid til grilling, ølling, bading og sjonglere gamle og nye leietakere og at det bare ble litt mye for ham. At han var så rask med å gjøre opp viser vel mest at han ikke er en skurk og slumlord.
Vis hele sitatet...
Forsinkelsesrente er noe helt annet enn innskuddsrente. Forsinkelsesrente nå ligger på sånn ca 11,75% , som kan utgjøre en klekkelig liten sum spesielt dersom depositumet har vært høyt og leietiden lang. Forsinkelserenter løper fra den dagen innskuddet ble gjort.
Det tenkte jeg ikke på. Du har helt rett.
Når jeg skrev denne posten hadde jeg dagen før sendt han beskjed om å utbetale depositum iht. Husleieloven og refererte til hvordan han eventuelt tilbakeholder et allerde ulovlig depositum og at det skal utbetales snarest. Om ikke lar jeg saken løses av andre kommunale instanser. Hørte ikke ett ord, før penga ramla inn på vipps igår kveld ^^