Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2551
Hei og god påske

Jeg har akuratt fått meg ICE ruter og hastigheten er "grei". Funker til finn, vg osv. Men ruteren står på samme sted hele tiden og da tenkte jeg på hvorfor ikke sette opp en retningsantenne da den uansett kommer til å stå på samme sted.

Hvordan mye øker dekninga vis man bruker den?

Hvordan kabel kan jeg bruke, er det F-kontakt på den? Har nemelig en antenne fra før av som det er F-kontakt på. Når jeg brukte denne brukte jeg COAX kabel.

Hvor lang kan coax kabelen være? Må isåfall legge en kabel på ca 30m vis jeg skal kunne sette den opp.


(ifølge dekningskartet er det grønt her jeg er, men er en del trær rundt der jeg bor så derfor er det dårlig mobildekning osv her.) Kan ikke ha vanlig internett da jeg ikke har noen kabel inn. Nettet er overlasta her jeg er så derfor har jeg aldri fått lov til å legge kabel... Hytta er plasert rett nedenfor strømstad i sverige.
Takk og god påske
Ville heller satset på en antenneforsterker / sterkere antenne, istedet.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Trådstarter
Med en sterkere antenne tenker du da på å bytte ut de 2 som sitter på med en sterkere en? Vis jeg bruker atenneforsterker så blir det vel ennå mer krøll? da kan jeg jo like greit sette opp ekstern antenne?
Titt på Dealextreme, de har masse yagi-antenner til 2.4GHz
Eat to bite?
Curver's Avatar
Trådstarter
hmm god ide.. noen som vet hvordan kabler det skal være på sånt? er det vanlig 75 ohm koaksialkabel? Det er jo til det gamle mobilnettet, er det ikke umts det heter?
Radio bruker som regel 50 Ohm, TV som regel 75 Ohm. Det pleier å være oppgitt på databladet til antenna hvilken impedans antenna fungerer best på, så da er det bare å kjøpe tilsvarende coax kabel.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Trådstarter
Skal jeg se om jeg finner et datablad for ICE ruteren da? Det er vel den alt har å si noe på?
Om du skal bruke ICE fast på et sted er det lurt å sette opp en antenne. Det hjelper en god del på hastigheten. Du trenger en antenne som går på 450 mhz båndet, så du må ikke finne på å kjøpe en vanlig 2,4 ghz wlan antenne.

Når det gjelder kabelen (coax) så må den være så kort som mulig. Demping på så høye frekvenser er ganske stor. Litt avhengig av hvilken kabel du bruker, men 30 meter blir uansett for langt. Se i databladet for coax kabelen så ser du hvor mange db tap det er i den. 3 db er en halvvering av signalet. Gain i antennen er målt i dbi, og også her er 3 dBi en dobling av signalet.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Trådstarter
Okei :-) Unnskyld for mange spm. men akuratt mobilnett kan jeg ikke mye om. Leta igjennom hva jeg hadde og fant en antenne, hvordan jeg kan finne ut hvilket bånd en antenne går på? Mener jeg fant en fomel for å finne ut det en gang. Får se om jeg finner den igjen.
Tusen takk for et utfylende svar. Hjalp meg en god del, eneste problemet blir nå da at jeg må ha antenna et annet sted.. Kan kanskje koble den opp nærme antenna og så trekke kabel mellom ice boksen og en vanlig ruter på insiden. Vis ice støtter det da...
Eat to bite?
Curver's Avatar
Trådstarter
Unnskyld for å bumpe men er det ingen som kan noe mer om ICE?