Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du medlem av statskirken?
Ja 319 56,76%
Nei 243 43,24%
Stemmegivere: 562. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  123 9415
Er du medlem av statskirken?
80-90% av Norge er medlem av statskirken. Jeg lurer på hva andelen er på nff.
Selv er jeg ikke medlem. Jeg er verken døpt eller konfirmert.
jeg er døpt men når ble meldt ganske for ut av statskriken, er konfimert borgerlig
Jeg er medlem i statskirken, og er både døpt og konfirmert. Har ikke helt brydd meg om å melde meg ut enda.
Er medlem, ja.

Om jeg er kristen er en annen sak
Ja jeg er medlem i statskirken. Jeg er også døpt og konfirmert kristelig (foreldra tvang meg...). Ville ikke akkurat kalt meg selv kristen, eller relegiøs i det hele tatt.
Jeg er medlem av statskirken. Jeg er døpt, og konfirmerte meg bare for å få penger. Jeg er agnostiker, og den eneste grunnen til at jeg er meldt inn i statskirken er at jeg ikke har noe å tape på å være meldt inn, dermed gidder jeg ikke å melde meg ut.
Døpt og konfirmert...

Har lenge tenkt på å melde meg ut pga. de 2% av skatten min kirka får...

Er ateist og for sekularisering!
Medlem, konfirmerte meg kristlig fordi jeg fikk 1000 kr mer i konfirmasjon =)
Store penger på den tiden
Døpt og konfirmert, men fikk endelig tatt steget tidlig i år.

Det er enkelt å melde seg ut. Se http://www.human.no/templates/Page____168.aspx
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av GordonFreeman
Selv er jeg ikke medlem. Jeg er verken døpt eller konfirmert.
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke at du ikke er medlem. Hvis en av foreldrene dine var medlem når du ble født så ble du meldt inn automatisk.
Det er slik man kristner norge.
Verken døpt, konfirmert eller innmeldt i statskirken og veldig fornøyd med det (hvis bare vi kunne få fjernet hele konseptet!).

Sitat av MagicalTrevor
Medlem, konfirmerte meg kristlig fordi jeg fikk 1000 kr mer i konfirmasjon =)
Store penger på den tiden
Vis hele sitatet...
Kjøpt i Jesu navn?
Sist endret av Kinseek; 9. november 2007 kl. 10:27.
Jeg er døpt og konfirmert i kirken. Siden vidergående har jeg sett mer på meg selv som en agnostiker. Jeg forstår og ser poenget med makt mektigere enn oss selv, alikevel er ikke dette min overbevisning - da jeg har troen på individets makt.

- TCOTFSM?
Sitat av nso
Det betyr ikke at du ikke er medlem. Hvis en av foreldrene dine var medlem når du ble født så ble du meldt inn automatisk.
Det er slik man kristner norge.
Vis hele sitatet...

Sitat av § 3Tilhørighet og medlemskap
2.

Barn anses å høre inn under Den norske kirke fra fødselen såfremt en av foreldrene er medlem. Hvis en av foreldrene ikke er medlem av Den norske kirke, kan de melde fra til kirkebokføreren at barnet ikke skal anses å høre inn under denne.

Blir foreldre som har foreldreansvaret sammen, begge medlemmer av Den norske kirke, skal også deres barn under 15 år anses å høre inn under denne. Tilsvarende gjelder dersom en far eller mor som har foreldreansvaret alene, blir medlem av Den norske kirke.

3.
Barn av foreldre som ikke er medlemmer av Den norske kirke, anses å høre inn under denne såfremt foreldrene melder fra om det til kirkebokføreren.

5.
Barn som etter bestemmelsene i nr 2 og 3 anses å høre inn under Den norske kirke, blir medlem av denne når det er døpt. Når barnet har fylt 18 år uten å være døpt, anses det ikke lenger å høre inn under Den norske kirke.
Vis hele sitatet...
Jeg er f.eks. ikke døpt, har en forelder i statskirken og er over 18 år, og skal etter loven da ikke høre inn under den norske kirke.


http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd...html?id=156416
døpt og konfirmert i kirken.
Men er ikke lenge jeg er medlem tenker jeg
Hadde nylig en avstemming på dette i klassen. ca 90% av klassen var innmeldt i statskirken, men under halvparten annså seg selv som kristne.

Her får den norske kirken mye mer penger enn de egentlig skulle hatt, bare siden folk er late til å melde seg ut.(inkludert meg selv)
Sitat av Crimatix
døpt og konfirmert i kirken.
Men er ikke lenge jeg er medlem tenker jeg
Vis hele sitatet...
Tenker du?

Ved mindre du har meldt deg ut så er du jo det. Og har du meldt deg ut kan det faktisk godt hende du er medlem likevel

aislinn: Problemet er at det har vært så mye rot med medlemsregisteret til DNK at det kan godt hende du er registrert selv om du "ikke skal" være det...
Sitat av DryYouTear
Jeg er medlem av statskirken. Jeg er døpt, og konfirmerte meg bare for å få penger. Jeg er agnostiker, og den eneste grunnen til at jeg er meldt inn i statskirken er at jeg ikke har noe å tape på å være meldt inn, dermed gidder jeg ikke å melde meg ut.
Vis hele sitatet...
Du betaler skatt til kirka, som Turbolego skrev.
Sitat av nso
Det betyr ikke at du ikke er medlem. Hvis en av foreldrene dine var medlem når du ble født så ble du meldt inn automatisk.
Det er slik man kristner norge.
Vis hele sitatet...
Kanskje det, men er ikke medlem. Bare la til litt info
Sitat av Cikey
Tenker du?

Ved mindre du har meldt deg ut så er du jo det. Og har du meldt deg ut kan det faktisk godt hende du er medlem likevel
Vis hele sitatet...
Han mente vel at han ville melde seg ut snart.
Sist endret av Gjøk; 9. november 2007 kl. 11:36.
Sitat av Cikey
Tenker du?

aislinn: Problemet er at det har vært så mye rot med medlemsregisteret til DNK at det kan godt hende du er registrert selv om du "ikke skal" være det...
Vis hele sitatet...
Sant nok, men de hadde vel en oppryddning for et par år tilbake, så håper de har skjerpet seg litt.
Hvis dere ikke anser dere som kristene, meld dere ut!

Når dere er medlem i statskirken slår dere et slag for et kristent Norge.
Jeg bryr meg ikke a.k.a. jeg er for lat, er et fryktelig dårlig argument.
Sitat av Lynet
Hvis dere ikke anser dere som kristene, meld dere ut!

Når dere er medlem i statskirken slår dere et slag for et kristent Norge.
Jeg bryr meg ikke a.k.a. jeg er for lat, er et fryktelig dårlig argument.
Vis hele sitatet...
Mener å huske at jeg har lest at det er slik at kirken får penger for alle som ikke er meldt inn et annet sted? Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? (link..?)

Hvis det er riktig holder det ikke bare å melde seg ut, man må finne en alternativ menighet/organisasjon..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GordonFreeman
Du betaler skatt til kirka, som Turbolego skrev.
Vis hele sitatet...
Det er vel litt feil. Trussamfunn får støtte etter følgande modell:
Ein tar pengane brukt på statskirka, delt på antall medlemmer. Deretter gir en samme beløp per medlem til andre trussamfunn. Så statskyrkja si finansiering er vel ikkje avgjort av medlemstalet, men andre trussamfunn si støtte er avhengig av medlemstalet...
Sitat av GordonFreeman
Du betaler skatt til kirka, som Turbolego skrev.
Vis hele sitatet...
Et viktig poeng er at selv om du melder deg ut så vil du likevel betale kirkeskatten (som bare inngår i den vanlige skatten uansett) men om du melder deg inn i en ny meninghet får du skattefradrag for det du betaler til denne!
Sitat av vidarlo
Det er vel litt feil. Trussamfunn får støtte etter følgande modell:
Ein tar pengane brukt på statskirka, delt på antall medlemmer. Deretter gir en samme beløp per medlem til andre trussamfunn. Så statskyrkja si finansiering er vel ikkje avgjort av medlemstalet, men andre trussamfunn si støtte er avhengig av medlemstalet...
Vis hele sitatet...
DinSide Økonomi - Meld deg ut, slipp skatt!

Våre beregninger viser at det offentliges kostnader ved å drive og eie statskirken tilsvarer omtrent 1.300 kroner året for hver yrkesaktive skattebetaler og omtrent 800 kroner for hvert medlem. I Danmark kunne vi ha valgt hvem pengene skulle gå til.
Vis hele sitatet...
Her er det spenn å spare!
Vel, du slipper ikke skatt når du melder deg ut. Kirkens overføringer fra staten er bestemt via statsbudsjettet. Andre trossamfunns støtte er basert på medlemstallet, som vidarlo sier. Rent økonomisk for deg personlig vil ikke en utmeldelse ha noe å si.
Sitat av aislinn
Jeg er f.eks. ikke døpt, har en forelder i statskirken og er over 18 år, og skal etter loven da ikke høre inn under den norske kirke.


http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd...html?id=156416
Vis hele sitatet...

Det der skal du ikke ta for god fisk, de er sleipe når det gjelder å holde på penga sine.

Jeg ringte og sjekka i vår, de hadde meg som innmeldt selv om jeg var 29, hadde borgerlig konfirmasjon, ikke døpt, og ingen av foreldrene mine er medlemmer.

Jeg fortalte først at jeg ville sjekke osv, ble spurt om hvor gammel jeg var og om jeg var døpt. Nei? Ok, da var jeg ikke innmeldt. Så fikk jeg dem til å sjekke alikevel, og... oi, jøss, så rart, der stod jeg faktisk. Tror jeg skal ringe og høre en gang til bare for å være sikker.
Ja, jeg er desverre medlem av noe så hjernevasket som statskirken...
jeg er ikke medlem av statskirka, er ikke døpt. Og konfirmert borgerlig. jeg er heller ikke kristen.
Jeg er medlem for øyeblikket, imens jeg venter på at mamma skal finne dåpsattesten min slik at jeg kommer meg ut.

Døpt i kirka og konfirmert borgelig.
Sist endret av Hedges; 9. november 2007 kl. 14:03.
Du trenger ikke dåpsattest for å melde deg ut lengre.
Endring i lovverket.
Linken tidligere i tråden gir deg 1-2-3 løsningen:-)
Sitat av Bjølg
Jeg er medlem for øyeblikket, imens jeg venter på at mamma skal finne dåpsattesten min slik at jeg kommer meg ut.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke dåpsattest for å melde deg ut.

http://www.human.no/templates/Page____168.aspx
Jeg er medlem av statskirka.
Hovedsakelig fordi det er hva som kommer nærmest min religion.
Siden kristen panteisme er så lite utbredt i Norge.
Døpt i kirken og konfirmert i kirken.
Sitat av MagicalTrevor
Medlem, konfirmerte meg kristlig fordi jeg fikk 1000 kr mer i konfirmasjon =)
Store penger på den tiden
Vis hele sitatet...

Jeg er døpt, men ikke konfirmert, fikk 15000 ekstra om jeg ikke konfirmerte meg i det hele tatt.
Større penger, "på den tiden" :P hehe.

Mvh
BoinTjau
Pappa har meldt seg ut av statskirka, mamma er fra Israel, og derfor:
Jeg er ikke døpt, og jeg er komfirmert borgelig.

Edit: Sjekka i klassen, og der er ca. 70% døpt og resten ikke døpt.
Men alikevell er det bare 2-3 stykk som faktisk er "ekte" kristne..

Anngående komfirmasjon, så var det utrolig mange som tok kristen komf fordi at de fikk mer penger...
Det provoserer meg sykt med slike familier som sier at de ikke gidder å lage stor fest/gi mye penger vis du tar borgerlig istedet for kristen.
Sist endret av Joachimsen; 9. november 2007 kl. 14:32.
jeg var medlem av statskirken selv om jeg ikke er døpt. nå er jeg ikke
nix medlem... Er ikke døpt, men har likevel meldt meg ut en gang

Frekke kirken...
Jeg er konfirmert borgelig og er medlem av human-etisk forbund for ikke å betale skatt til kjerka.
Jeg sendte mail til kirkedepartementet en tid tilbake for å avklare akkurat hvordan støtteordningen fungerer. Det fungerer slik:
Kirken får en viss sum, basert på forventet driftskostnad i et år. Dette tallet er basert på driften tidligere år og div. økonomiske prognoser som i alle andre statlige komponenter.

Denne summen deles så på antallet statskirkemedlemmer. Her får vi et tall X, som tilsvarer hvor mye alle andre trossamfunn skal få i støtte per medlem. Dermed betyr det at eventuelle sinte ateister som melder seg ut av statskirka fordi de hater religion, gjør at religiøse overhoder får mer penger mellom hendene. Ironien er åpenbar
^ det er noe grunnleggende feil med Norge.

Nei jeg er ikke medlem, tror jeg. Er verken døpt eller konfirmert, og mamma er utmeldt, pappa er jeg ikke sikker på.
Nei. Ikke konfirmert heller, verken borgerlig eller kristent. Bare tull og tøys uansett.
Sitat av ivioyner
Jeg sendte mail til kirkedepartementet en tid tilbake for å avklare akkurat hvordan støtteordningen fungerer. Det fungerer slik:
Kirken får en viss sum, basert på forventet driftskostnad i et år. Dette tallet er basert på driften tidligere år og div. økonomiske prognoser som i alle andre statlige komponenter.

Denne summen deles så på antallet statskirkemedlemmer. Her får vi et tall X, som tilsvarer hvor mye alle andre trossamfunn skal få i støtte per medlem. Dermed betyr det at eventuelle sinte ateister som melder seg ut av statskirka fordi de hater religion, gjør at religiøse overhoder får mer penger mellom hendene. Ironien er åpenbar
Vis hele sitatet...
LOL! Det var en interessant måte å femstille det på! (men dog et unektelig godt poeng!)

Trøsten må være at man kan bidra til at Humanetisk Forbund får mer penger også ved å melde seg ut (jeg antar at de støttes etter de samme prinsippene som religiøse meningheter)
Er medlem av statskirken og jeg vil nok si at jeg ser på meg selv som kristen selv om jeg ikke er spesielt "hardcore". Går i kirka ved spesielle anledninger (dåp , begravelse osv..) og på julaften. Har vurdert å melde meg ut av statskirka siden jeg er for en skilt kirke og stat, men er for lat. Om jeg hadde meldt meg ut hadde vel en frikirke av det liberale slaget vært å foretrekke.
Sitat av GordonFreeman
Er du medlem av statskirken?
80-90% av Norge er medlem av statskirken. Jeg lurer på hva andelen er på nff.
Selv er jeg ikke medlem. Jeg er verken døpt eller konfirmert.
Vis hele sitatet...
Om du er døpt eller konfirmert har ikke noe med om du er medlem i Statskirken å gjøre. Hvis du ikke aktivt har meldt deg ut er du trolig medlem.

Statskirken har flere ganger oppdatert listene sine mot Folkeregistret. Også folk som tidligere aktivt har meldt seg ut har oppdaget at de mot sin vilje igjen har blitt medlem av Statskirken.

Hvis du ikke er sikker, sjekk om du er utmeldt.
Sist endret av Kaunda; 9. november 2007 kl. 16:36.
Sitat av Kaunda
Om du er døpt eller konfirmert har ikke noe med om du er medlem i Statskirken å gjøre. Hvis du ikke aktivt har meldt deg ut er du trolig medlem.

Statskirken har flere ganger oppdatert listene sine mot Folkeregistret. Også folk som tidligere aktivt har meldt seg ut har oppdaget at de mot sin vilje igjen har blitt medlem av Statskirken.

Hvis du ikke er sikker, sjekk om du er utmeldt.
Vis hele sitatet...
Som jeg har skrevet to ganger, så er jeg IKKE medlem av statskirken. Har heller ikke meldt meg ut, ettersom jeg aldri har vært medlem.
Er døpt, men ikke komfimert. Skrev på en lapp at jeg ikke trudde på gud, og at jeg syns det var kjedelig. Presten ble litt skuffet tror jeg Men ble vel tilgitt siden alle de andre skrev opp navnet mitt hver gang det var gudstjeneste. Så jeg var den som hadde vært mest tilstedet, uten at jeg faktisk hadde vært der. Pluss i margen
Men er jeg fortsatt medlem?
Gordon:
Jeg var i AKKURAT samme situasjon som deg, men ringte bare for å sjekke, og som sagt: jeg var faktisk medlem allikevel.
Sitat av atomet
Gordon:
Jeg var i AKKURAT samme situasjon som deg, men ringte bare for å sjekke, og som sagt: jeg var faktisk medlem allikevel.
Vis hele sitatet...
Høres ikke bra ut. Lurer på om jeg må dobbeltsjekke selv. Men er nær 100% sikker på et jeg ikke er med.
Det var jeg også Det var rett og slett ingen grunn til at jeg skulle ha vært medlem, men siden de får mer støtte jo flere medlemmer de har, regner jeg med at de har "dratt en AUF"... der jeg faktisk OGSÅ ble meldt inn en gang i tiden som fiktivt medlem. Jeg er veldig populær.
Det er jo nesten 50-50.
Trodde ikke så få var medlemmer.
Selv meldte jeg meg ut for noen måneder siden.
Er konfirmert, døypt, og har eit nøytralt syn til kristendommen!
At det står ca. 50-50 på undersøkelsen kom ikkje som ei bombe akkurat..