Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 837
Hei, etter et par timer med forsøk, googling og masing på chatGPT, har jeg sett meg lei.

Problemet:
Jeg har 2 skjermer koblet til min bærbare pc:

- Samsung s24c459 24 tommer
- Samsung C27H580FDU 27 tommer

Skjermkortet på min bærbare pc(gammel) : Intel(R) HD graphics 620

Ifølge chatGPT så skal skjermkortet være kapabel til å utvide skjermene mine.

Begge skjermene er koblet til pcen min, jeg bruker en HDMI splitter. Jeg får bilde på begge skjemene(i tilllegg til skjermen på bærbare pcen min).

Når jeg går på utvid skjermen, så regnes de 2 koblede skjermene mine som 1 skjerm (de er klonet). Det jeg ønsker er å kunne utvide de 2 koblede skjermene sammen med hverandre, ikke med bærbare skjermen.

Noen som kan hjelpe meg? sett meg lei av det her nå..
En HDMI-splitter deler bare det samme signalet til to porter. Det gir deg ikke to forskjellige skjermbilder.
Da må skjermkortet ha 2 HDMI-kontakter så hver skjerm kan plugges inn i hver sin kontakt. En splitter sender samme signal til begge skjermene. Så må du gjøre de rette innstillingene i skjermkort-driveren.
Funksjonen til en hdmi splitter er at du får signal fra én av de tilkoblede hdmi ledningene. Bruksområdet kan feks være at man bruker dette på et møterom med en TV, men at du vil ha flere enn 1 enheter tilkoblet til tven.

Hvorfor bruker du en hdmi splitter? Hvis skjermkortet ditt støtter to skjermer, så må du koble direkte til skjermkort.

Åh, har du ikke nok innganger på pcen? Neivel. Da går det ikke.
Sist endret av Superspurv; 2. juli 2023 kl. 18:53.
Neivel, da er det bare å slette denne tråden. Beklager
Sjekk om PC-en din har flere utganger. Det finnes forskjellige typer - HDMI, Display Port, DVI og VGA er vel de vanligste. Hvis skjermene dine bare har HDMI-inngang, så må du kjøpe en adapter.
Sitat av Superspurv Vis innlegg

Åh, har du ikke nok innganger på pcen? Neivel. Da går det ikke.
Vis hele sitatet...
Utganger... Skjermutganger.

USB-C/Thunderbolt er det vanligste på bærbare for flere skjermer i dag. Men er den gammel er det nok verre.
Du kan bruke et USB adapter for å få en ekstra HDMI-utgang. https://estore.no/adaptere-og-signal...r---svart.html
Evt en med USB-C, om du har det tilgjengelig.