Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1295
Hei og god jul alle sammen

Holder på å sette sammen en PC her, men får ikke skikkelig liv i den. Jeg har alt utav kabinettet, så det eneste som er koblet til er hovedkort med cpu og ram, og strømforsyning. Når jeg tar et flatthjern mellom pinsa på hovedkorte som skal starte PCen skjer følgende: Hovedkortet lyser og CPU vifta sviver. Vifta på strømforsyninga sviver ikke, men det tror jeg er fordi det er en strømforsyning som ikke startet vifta før den trenger det.

Det som derimot ikke skjer er at BIOS starter. Jeg får hvertfall ikke med meg at den starter, ettersom skjermen ikke reagerer i det hele tatt. Null respons.

Delene det er snakk om:
MSI Z170A KRAIT
Intel Core i5-6600K Skylake
HyperX Fury 2400MHz 16 GB
Corsair RM750 750W
NZXT Kraken X61

Jeg har allerede prøvd:
- med og uten skjermkort.
- HDMI inngangen på både sjermkort og hovedkort.
- DVI inngangen på både skjermkort og hovedkort.
- å starte med bare 1, 2, 3, alle 4 og ingen rambrikker.
- vaske vekk og ta på ny kjølepasta.

Begynner å gå litt tom for ideer her, og spesielt ettersom det virker som om alle komponentene fungerer, men jeg alikevell ikke får bilde
Noen som har vert borti noe lignende eller har tips til hva jeg kan prøve?

Takk til de som tar seg tid til å lese og hjelpe, og ønsker alle en fin dag videre!
står ikke noe i manualen til hovedkortet hva det lyset betyr? Du kan også prøve å ta inn og ut bios batteriet. Er egentlig ikke så mye å få gjort hvis du har testet alt du har nevnt ovenfor. Hadde nylig ett helvete av ett problem på en ny pc jeg satte sammen selv. Kjøpte hovedkortet brukt av en kamerat. funket fint to timer før jeg mottok det. Når jeg satte alt sammen, så var pcen helt død. Gikk ikke an å få det minste liv i den. Endte opp med at jeg bare bestilte nytt hovedkort ettersom det var så billig.
Tror ikke lyset skal bety noe spesielt, det er bare "til pynt" eller for å vise at hovedkortet er på.

Edit: Det er liksom en LED "stripe" som strekker seg over nesten hele hovedkortet.
Sist endret av 295638; 24. desember 2015 kl. 15:02.
Går PCen inn i en boot-loop? Eller står den bare på til du skrur den av fysisk?
Hvis den ikke poster i det hele tatt, så høres det ut som du trenger en BIOS flash.
Men før du gjør noe så drastisk, så se over noen ganger til at cpu sitter som den skal, at ikke det er noen bøyde pins under, og at alt av kabler (spesielt strøm til cpu) sitter i riktig.

Den LED stripa er for å fysisk markere ett skille mellom lydkomponentene og resten av hovedkortet, for å minimere bakgrunnstøy i lyd.

PS! Den strømforsyninga starter ikke vifta før den virkelig trengs, så der har du rett



Btw, du har jo dual-BIOS på det HK'et, så hvis du har fysiske BIOS-knapper for å switche mellom back-up og main BIOS, så pass på at begge to står i BIOS nr 1.
Sist endret av OleBM; 24. desember 2015 kl. 16:57.
Husket å koble til 4/8 pin strøm til cpu? Om du har glemt denne starter maskinen uten bilde og går til duslår den av. Klarte å glemme dette for noen år tilbake.
Kom på en ting jeg har opplevd. Manglet bilde men alt annet gikk som det skulle. Var sprengte kondensatorer i strømforsyninga, så på 12v railen var det bare 7v. Så vis ikke noe av det over funker prøv å mål spenninga på psuen eventuelt prøv med en annen.
Nå virker det, jeg aner ikke hva det var som fikset det men nå fungerer det :P