Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2046
Jeg er litt i villrede, og håper noen kan gi meg et råd.

Jeg kjøpte nytt hovedkort og vil samtidig benytte muligheten til å bruke en Samsung SSD M.2 (2280) jeg har.
Hovedkortet er ASUS Sabertooth Z170 Socket-1151 (Mark 1), og hvor det er en egen dedikert plass (på selve hovedkortet) til en SSD M.2.

Til hovedkortet følger det med en "M.2 X4 brakett" til å kople fast en SSD M.2 til hovedkortet gjennom PCIe 3.0 x16 ( x4-modus) slot'en.

En fordel ved å benytte den interne er selvfølgelig å spare plass i kabinettet, samt å kunne ha PCI slot'en ledig.
Men er det noen forskjell i ytelse ved å bruke enten den ene eller den andre tilkoplingsmuligheten?
Hvorfor skulle det ellers være lagt ved en "M.2 X4 brakett" når det allerede finnes en egen dedikert plass avsatt.....



Beklager, men jeg glemte å nevne at SSD M.2'en er Samsung 850 EVO M.2.
Sist endret av Exorsisimus; 6. november 2015 kl. 11:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2014-08-31/12-hyper-m2-x4-card-profile.jpg

Om du tenker på noe ligdene så burde det ikke gi dårligere ytelse nei, vet det har vært problemet tidligere hovedkort f.eks z97 og eldre z87 så har man enten mistet en av sataportene eller PCI-e kortene om man bruker m.2 SSD.
Det er fordi prosessorene ikke får gitt nok båndbredde. Hvordan dette er løst her vet jeg ikke.
Ok, takker så langt
Jeg fant ut at disse SSD M.2 muligens har litt forskjellig interface, men sjekker videre.
850 EVO sin M.2-modell bruker SATA-grensesnitt og vil derfor ha tilsvarende hastigheter som den vanlige SATA-modellen. Om du vil ha noe raskere kan du se på 950 Pro, som bruker PCIe, men da er også prisen deretter.
Sist endret av Nichotin; 6. november 2015 kl. 16:23.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
850 EVO sin M.2-modell bruker SATA-grensesnitt og vil derfor ha tilsvarende hastigheter som den vanlige SATA-modellen. Om du vil ha noe raskere kan du se på 950 Pro, som bruker PCIe, men da er også prisen deretter.
Vis hele sitatet...
Takk! Det var det jeg nå etter hvert greide å lese meg til (tok en stund, dog, litt treg)

Forresten ser jeg at det er snakk om to forskjellige; henholdsvis ACHI og NVMe. Har det noen betydning?
Sist endret av Exorsisimus; 6. november 2015 kl. 16:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takker igjen! Det blir nok NVMe. Ønsker meg selv lykke til fra alle leserne
Fant du ut av det? Kom på denne tråden igjen i forbindelse med en artikkel jeg så på HardOCP. Tenker den kan være av interesse for dere som ønsker å oppdatere dere på hva som rører seg av formfaktorer, grensesnitt, protokoller og tilkoblinger i dagens SSD-marked:
http://www.hardocp.com/article/2015/...hnology_update
Gikk akkurat til innkjøp av ett MSI z170a med M.2 slot (er to av de på hovedkortet riktignok).
Jeg bruker den dedikerte M.2 slot'en på hovedkortet og du vil få fullt utbytte av en Samsung 950 pro for eksempel på den. Per dags dato så finnes det ingen M.2 ssd'er som jeg vet om, som bruker større bånnbredde enn 4x pci-e (Gen 3), så du vil ikke tjene noe på å bruke en adapter.
Kan anbefale deg å titte på en Samsung 950 Pro, blir som å bytte fra harddisk til ssd for første gang om igjen

Har du noen spesifikke spørsmål så send meg en PM.

Kos deg deg masse med din nye skylake plattform!