Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3355
Hei,

Røyket en jay for litt siden, og tanker om gateway-drugs fløt... men så oppdaget jeg noe interessant: svakheten av ofte kjente argumenterer (ofte for legalisering) om at dealere fører deg videre og tilbyr deg flere sterkere stoffer.

Av alle de titalls negerne jeg kjenner som selger weed, er det kun weed det går i. Av de "få" pengekåte somalergangstere jeg har vært borti går det kanskje i dritthasj og litt weed, kanskje khat.

Ifølge min erfaring med dealerne har de alle sitt dop. Kokadealeren bruker hele dagen på å forhandle mengder koka med millionærer, mens cannabisdealerne har 20 løpegutter som røyker og selger med profit. Er det slik overalt eller selger de "alt mulig" som de fleste sier? Skjønner dog at de som dealer dårlig pepper eller heroin kan selge piller også, men heroin er jo allerede et sterkt stoff.

"Aldri finn på å røyke hasj, for da støtter du kriminalitet!! De selger heroin også!!! Mordere!!" - sitat fra mamma

Alt i alt støtter det jo kriminalitet, men er det brukerens interesse i rus eller dealerens pushing som fører til sterkere stoffer?

Hva er deres synspunkt?
Diskuter!
Sist endret av Spirituell; 21. mars 2012 kl. 16:34.
For min del var det mitt eget initiativ. Driver ikke med sterke stoffer heller da, bare tabletter som Pinex forte, imovane, valium +++
Skal man selge flere forskjellige stoffer har man ofte flere forskjellige bakmenn å forholde seg til, noe som ofte fører til mere stress og mere "økonomi" å forholde seg til...

Derfor er det ofte enklest for dealerne på gatenivå å forholde seg til ett stoff som sin spesialitet.

Det er min erfaring i allefall.
Det som skjer er at du havner i et kriminelt miljø der det er større sannsynelighet for at flere og sterkere illegale stoffer introduseres.
For min del så har det ikke vært dealeren som har introdusert meg for nye stoffer. Det er heller meg selv med en interesse for rus og freak.no.

Rettere sagt så er det freak.no og selve rusen som har gjort meg interessert i rus, og dermed ført meg til sterkere stoffer.
Sist endret av Marr; 21. mars 2012 kl. 16:45.
Er det brukeren eller dealeren som fører til sterkere stoffer?
Vis hele sitatet...
Stor grad brukeren, svarte makede gjør det tilgjengelig. Men det er opp til hvert enkelte om de vil prøve eller ei.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Så da er vel argumentet for at "dealere som selger hasj pusher på deg masse nye stoffer"-myten busted? Sist men ikke minst er det selvfølgelig brukeren som bestemmer om han skal bruke noe.

Miljøene kommer jo veldig an på, vært i stonermiljø der det kriminelle var å røyke hasj, mens et annet utpresset, smuglet, lurte og stjal penger for å kunne dope seg.

Freak er kanskje feil sted å spørre da de fleste er genuint interesserte i rus og oppsøker mere informasjon om diverse, men syntes det er en god konklusjon: å gå videre til sterkere stoffer er et valg brukeren selv tar med mindre det er noe gruppepress i facka kriminelt miljø.
Blir litt som: hva kom først, høna eller egget. Her er svaret imidlertid enkelt, uten en pusher å kjøpe fra kommer jo ikke brukern langt, å uten en bruker å selge til kommer ikke pushern langt
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Blir litt som: hva kom først, høna eller egget. Her er svaret imidlertid enkelt, uten en pusher å kjøpe fra kommer jo ikke brukern langt, å uten en bruker å selge til kommer ikke pushern langt
Vis hele sitatet...
Nei, det blir ikke sånn... spørsmålet var om det er pusheren eller miljøet, evt. eget valg som fører til sterkere stoffer. Selvfølgelig kommer man ingen vei uten dealere, men det er ikke noen problem i Norge akkurat.
Det er vel ikke enten eller. Det vil alltid finnes mennesker som vil eksperimentere med rus av forskjellig art, derfor vil det alltid finnes et marked for det - svart eller hvitt.

Men det er også et faktum at du må kontakte et kriminelt miljø om du er interessert i annet enn alkohol, det du lager selv eller det legen din skriver ut til deg. Her oppstår problemet for meg ift. at cannabis er illegalt. Siden bruk (ikke misbruk) av cannabis er såpass ufarlig som det er, synes jeg at det er et problem med koblingen til svært skumle stoffer. Koblingen er at det stort sett er tilgjengelig via samme miljø/kontakt. Dette kan absolutt være grunnen til at man tenker på cannabis som en 'gateway drug'. Og slik det er i dag kan man kanskje ikke nekte for at det til en viss grad er det.

Såfremt man ikke ønsker å legalisere alle narkotiske stoffer, synes jeg hovedformålet med legalisering av cannabis må være å få øket avstanden mellom narkotikagruppene. Dette ville i mine øyne være enklest ved å legalisere cannabis og få det inn på vinmonopol eller apotek, med skatter og avgifter og aldersgrense. Da kunne man jo også frigjort ekstreme summer til å forebygge og begrense bruken eller tilgangen på f.eks. kokain og amfetamin. Eller brukt pengene på rehabilitering av rusavhengige og liknende. Man ville også kunne få bedre kvalitetskontroll og et system som sørger for at cannabisen er dyrket/behandlet under verdige forhold, uten skadelige kjemikalier og liknende.

Så til spørsmålet ditt, "Er det brukerens interesse i rus eller dealerens pushing som fører til sterkere stoffer?" ville jeg svare dette: Først og fremst brukerens interesse og lovgivningen rundt narkotika.
I min fortid som nark. kriminell var det cannabis jeg spesialiserte meg innen og var proaktiv for å skaffe meg et salgsnettverk, men fra tid til annen ville det komme forespørsler fra de som kjøpte cannabis om man kunne skaffe andre typer nark. Om det var verdt det økonomisk for meg ville jeg ordne hvilket som helst stoff så lenge det ikke var heroin. De fleste vil tilby så og si hva som helst så lenge de tjener penger på det - I de fleste tilfeller vil det være kunden selv som spørr om det her tho.

At miljøene hvor narkoomsetning er skylden til at folk går videre til sterkere stoffer syns jeg iaf er en rimelig naiv tanke - Om du kommer der for å kjøpe cannabis men personen sier; "jeg har extacy og, vil du ha?" og det er nok for at du tar det steget så vil jeg i all hovudsak si at det er hos deg 'problemet' ligger//det hadde skjedd før eller siden uansett.

Gatewaydrug er et funky begrep. Handler vel så og si kun om å bryte ned barrierer. Har du prøvd cannabis har du brytt en barriere og du vil være mindre kritisk til å prøve et annet narkotikum. Samma hva stoff man først prøver. Har du stjelt en bil engang har du mindre sperrer for å gjøre det/noe lignende igjen. Ville vært rart om en som prøver ett type narkotikum ikke har mindre sperrer for å prøve ett annet, enn hva en person som ikke har prøvet noe, har for å prøve ett(?)
Personlig tror jeg at cannabis vil gjøre folk mer interessert i andre rusmidler, enn alkohol, uansett hvilken lovgivning som gjelder. Alkoholrusen er liksom mer forutsigbar: du blir glad og sosial, that's it liksom. Cannabis gir deg en annen måte å oppleve verden på, og jeg tror for de fleste at en slik type rus vil gjøre dem mer interessert i andre rusmidler. Men anyways, ja det er brukeren, ikke dealeren. Dette med å bryte grenser har nok en del å si dog.
på heltid
iSkurk's Avatar
Blitt tilbud både gratis og ikke gratis, fra amfetamin, kokain, hero osv..
Har aldri sagt ja, er bare og sette seg inn for og si nei.
Hos meg gåre bare i røykings.
"Psst, do you guys want anything?" *tenke i to sekunder* "I got anything you want: speed, cocain, anything. You wanna?" Har takka nei til den dealen der ganske mange ganger nå. Så for min del er ikke "myten" busted.
jeg vil si det kommer an på brukeren.

Hvis brukeren blir påvirket av noe tror jeg det er dem man velger å omgås med, selvom det er ett valg det også.

Sitat av pet Vis innlegg
"Psst, do you guys want anything?" *tenke i to sekunder* "I got anything you want: speed, cocain, anything. You wanna?" Har takka nei til den dealen der ganske mange ganger nå. Så for min del er ikke "myten" busted.
Vis hele sitatet...
Vilt uansvarlig oppførsel som å bare kjøpe "no dop" av en dealer og ruse seg på det er ett valg du gjør sjæl.
Virker som om dealerne i byer er mer fordelt sånn at de som selger gress selger gress og de som selger cola selger cola. Mens på bygda er det nok kun noen få dealere som selger alt mulig rart. Men tror nok at når du har tatt det steget å begynne med cannabis så er veien kortere til sterkere stoffer fordi du blir del av en undergruppe, som en av de som driver med narkotika, du kommer fort i kontakt med andre innen denne gruppen og mange av disse kan kanskje friste med litt sterkere ting.
Sitat av Mr.Jack Vis innlegg
jeg vil si det kommer an på brukeren.

Hvis brukeren blir påvirket av noe tror jeg det er dem man velger å omgås med, selvom det er ett valg det også.



Vilt uansvarlig oppførsel som å bare kjøpe "no dop" av en dealer og ruse seg på det er ett valg du gjør sjæl.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig er det et valg du tar selv, og valget mitt har alltid vært nei, men poenget er at den omvendte gateway-teorien fortsatt gjelder. Om jeg skulle kjøpt weed på gata hadde jeg stadig vekk blitt tilbydd annet/sterkere dop, noe som vil si at man blir tilbudt sterke stoffer uten å oppsøke det. Er ikke det gateway så veit ikke jeg..
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Alkoholrusen er liksom mer forutsigbar: du blir glad og sosial, that's it liksom.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg forstår hva du egentlig mener, men det der er jo bare bullshit! Glad og sosial, alle som drikker? Den må du til et helt annet land med!
For meg er alkoholrusen den vanskeligste å kontrollere, og det har ført meg over til andre rusmidler.


TS: Kan det være at dealerne kun har én vare, mens folkene over dealeren har alt/mer? Jeg vil tro at jo nærmere "toppen" av supplier-kjeden du kommer, jo fler stoffer vil finne.
Sitat av hideout Vis innlegg
Gatewaydrug er et funky begrep. Handler vel så og si kun om å bryte ned barrierer. Har du prøvd cannabis har du brytt en barriere og du vil være mindre kritisk til å prøve et annet narkotikum. Samma hva stoff man først prøver. Har du stjelt en bil engang har du mindre sperrer for å gjøre det/noe lignende igjen. Ville vært rart om en som prøver ett type narkotikum ikke har mindre sperrer for å prøve ett annet, enn hva en person som ikke har prøvet noe, har for å prøve ett(?)
Vis hele sitatet...
Du er inne på noe essensielt her ja. Etter å ha brutt den første barrieren, og har røykt cannabis en stund uten å oppleve noen som helst bivirkninger, så er barrieren for å prøve sterkere stoffer blitt betraktelig mindre. Du er allerede kriminell, du må holde det hemmelig, lyge og føle deg uglesett like mye som andre som bruker andre stoffer. Du er allerede "en av dem" i samfunnet sine øyne. For meg personlig dannet det seg raskt en ekstrem usunn "oss mot dem" holdning, i forhold til resten av samfunnet der en plutselig ikke føler seg like hjemme, ikke like velkommen. Videre er det da lett for å undervurdere sterkere stoffer. "Cannabis var jo ikke så farlig som jeg var blitt fortalt, bare tull, så lenge jeg holder meg unna heroin går det greit."

Forøvrig har jeg flere ganger fått høre "Jeg har ikke hasj, du kan få heroin." Eller å komme til en leilighet der det sitter en gjeng og røyker andre ting og et bord fullt i piller. "Sitt deg ned kompis, slå av en prat, ka det går i, du kan få med dette og dette til en sånn og sånn pris." Har også blitt tilbudt gratis amfetamin for å teste kvaliteten og si om den er god, når jeg i utgangspunktet bare skulle ha hasj. Såklart er det lett for mange å gi etter, en føler seg jo godtatt i denne delen av samfunnet, her blir du forstått, du trenger ikke skjule noe, her dømmer ingen deg. Samtidig blir en stadig påvirket av usunne og dårlige holdninger, og, jeg hvertfall, mistet raskt følelsen av tilhørighet og fellesskap til mennesker utenfor dette miljøet, til folk som var veldig gode venner fra barndommen av.

Jeg mener at forbudspolitikken i stor grad er skyld i at cannabis er et "gatewaydrug." Det er ikke stoffet i seg selv, men forholdene rundt som er årsaken til det. Hvis historien til cannabis og alkohol var snudd, cannabis er det lovlige stoffet, og alkohol er det ulovlige sammen med de andre. Da er det for meg helt åpenbart at det ville blitt sagt at alkohol fører til sterkere stoffer.

Min konklusjon: Forbudspolitikken tilrettelegger for sosiale forhold og tilstander, holdninger og tankesett, som gjør det lettere å skli ut på sterkere stoffer. Men på individnivå må en selv stå til ansvar og først og fremst skylde på seg selv.
Sist endret av Don Veto; 22. mars 2012 kl. 00:26.
Spørs vel helt an på hvem selger er, hvilken personlighet du har og hvilket forhold du har til dealeren.

Kjenner du han, vil h*n kanskje etter hvert si "Hey, sjekk ut dette da superawesomesholygreier" og hvis du da har vanskelig for å bestemme deg, eller er innstilt på det så vil det gå mot sterkere og sterkere.

Så jeg mener du sitter med ansvaret, men at dealeren din kanskje kan påvirke deg, avhengig av mange forskjellige faktorer
Røyket i 5 år og har kun EN gang blitt tilbudt sterkere stoffer(amf) når jeg har skaffet hasj. Min erfaring er iallefall at hasjdealere holder seg til det men dealere av andre stoffer fort kan holde på med flere ting. Grunnen til at det blir sett på som en gateway drug er vel at du kommer inn i et "kriminelt" miljø. Dvs jeg og folk jeg kjenner som røyker vet hvor vi kan skaffe det meste, mens de som aldri har røyket ikke vet hvor de kan ordne det og det kan fort bli sett på som uoppnåelig å skaffe seg div rusmidler og dermed legger de fort fra seg tanken. Min teori iaffal
Sitat av Zepur Vis innlegg
Jeg tror jeg forstår hva du egentlig mener, men det der er jo bare bullshit! Glad og sosial, alle som drikker? Den må du til et helt annet land med!
For meg er alkoholrusen den vanskeligste å kontrollere, og det har ført meg over til andre rusmidler.
Vis hele sitatet...
Du har rett i det, men siden du forstod hva jeg mente gidder jeg ikke gå nærmere inn på det. :P Men ja, det at alkohol svekker dømmekraften er også en gateway til andre drugs. Men jeg tror ikke det vekker interessen hos en person på samme måte som cannabis kan gjøre.
Cannabis er og blir et mildt psykedelisk rusmiddel og man får smaken på hva rusmiddler kan gjøre med sanseinntrykk og følelser, i motsettning til alkohol som er en helt annen gate.
Dette, i tillegg til at man allerede har tråkket over grensen med å kjøpe et ulovlig rusmiddel tror jeg gjør at man har lettere for å prøve sterkere stoffer som mdma og sopp.
Det med at dealere ofte selger en ting er jeg forsåvidt enig i, veldig sjeldent cannabis dealere har noe annet en cannabis hvertfall.
Sist endret av Cheese; 22. mars 2012 kl. 07:14.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
I mitt område; kan du skaffe røyk, så kan du også skaffe heroin. Det er fordi alle kjenner alle her i bygda og i mindre byer som Bodø. Fauske, etc. Litt annerledes i store byer som Oslo.

Dessuten er det ikke store penger i cannabis dealing på bygda, med mindre man dyrker selv. Man er derfor nødt til å selge andre stoffer for å få nok kunder.
Det kommer veldig an på miljøer. En ting er ihvertfall sikkert, det er MANGE som utelukkende selger hasj. Hasj er et såpass stort marked at en fint kan selge utelukkende dette til en brukermasse som stort sett kun er interessert i nettopp hasj. Mange av de jeg kjenner som selger litt hasj fra tid til annen måtte slitt like mye med å skaffe andre stoffer som hvem som helst andre.

Når det gjelder amfetamin, piller osv, da får du et mye større overlapp. De fleste "seriøse" speed-dealere selger også piller i en og annen form, og kommer de over et billig parti med noe røykbart så kjøper de gjerne det og. Her er kundegruppen mer "altetende", dvs, kommer en å kjøper speed er det aldri noe problem å prakke på de noen rivotriler i samme slengen, eller lokke de utpå med en desiliter GHB. Det meste kommer fra østeuropa, og de smugler som regel med seg et godt utvalg av div. stoffer, noe som gjør at tilgangen inn til dealer ofte er preget av tilbud man ikke kan si nei til, enda man i utgangspunktet ikke selger gitte stoff.

Når det gjelder heroin er dette etter min erfaring et langt mer lukket marked, der våre mørkhudede ikke-så-vedig-integrerte nye landsmenn dominerer. Mye cola kommer fra dette miljøet og, men her tror jeg at andre miljøer sentrert kun rundt cola også dominerer.

Alt i alt så nei - det er ikke slik at man som hasjkunde må kjempe mot horder av tilbud på heroin og amfetamin, men kjøper man derimot tyngre stoffer kan en fort ende opp med å kjøpe litt mer diverse greier enn du i utgangspunktet hadde tenkt.

Må bare legge til en ting, jeg vært vitne til hundrevis av narkosalg, og jeg har ALDRI sett en dealer som prøver å pushe et ukjent stoff på en kunde som er der for noe annet.

Min erfaring er at press til å prøve nye stoffer stort sett kommer fra venner man ruser seg med. Typisk eksempel er vorspiel der noen leker litt med amfetamin, mens noen ikke tørr å prøve. Det er som regel velmenende, med 2 i promille og kanonform har mange lyst å dele gleden med vennene sine. Har sett venner "presse" hverandre til alt fra å prøve hasj for første gang til å bli med å røyke heroin. Vondt ment er det ikke, men likefullt helt på trynet.
Sist endret av Tøffetom; 22. mars 2012 kl. 09:23.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hei,

Røyket en jay for litt siden, og tanker om gateway-drugs fløt... men så oppdaget jeg noe interessant: svakheten av ofte kjente argumenterer (ofte for legalisering) om at dealere fører deg videre og tilbyr deg flere sterkere stoffer.

Av alle de titalls negerne jeg kjenner som selger weed, er det kun weed det går i. Av de "få" pengekåte somalergangstere jeg har vært borti går det kanskje i dritthasj og litt weed, kanskje khat.

Ifølge min erfaring med dealerne har de alle sitt dop. Kokadealeren bruker hele dagen på å forhandle mengder koka med millionærer, mens cannabisdealerne har 20 løpegutter som røyker og selger med profit. Er det slik overalt eller selger de "alt mulig" som de fleste sier? Skjønner dog at de som dealer dårlig pepper eller heroin kan selge piller også, men heroin er jo allerede et sterkt stoff.

"Aldri finn på å røyke hasj, for da støtter du kriminalitet!! De selger heroin også!!! Mordere!!" - sitat fra mamma

Alt i alt støtter det jo kriminalitet, men er det brukerens interesse i rus eller dealerens pushing som fører til sterkere stoffer?

Hva er deres synspunkt?
Diskuter!
Vis hele sitatet...
Tror persjonlig jeg at jeg har "vokst opp" å insett at ting/substanser ikke er så farlig, det har bare et stort stempel på seg
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Personlig tror jeg at cannabis vil gjøre folk mer interessert i andre rusmidler, enn alkohol, uansett hvilken lovgivning som gjelder. Alkoholrusen er liksom mer forutsigbar: du blir glad og sosial, that's it liksom. Cannabis gir deg en annen måte å oppleve verden på, og jeg tror for de fleste at en slik type rus vil gjøre dem mer interessert i andre rusmidler. Men anyways, ja det er brukeren, ikke dealeren. Dette med å bryte grenser har nok en del å si dog.
Vis hele sitatet...
Etter min erfaring er cannabis, i uansett form mer stabilt i forhold til alkohol. Svarte, heroin er mer stabilt enn alkohol, bare lettere å ta overdose på. Alkoholrusen er derimot fullstendig uforutsigbar, tenk over alt det dumme man har gjort på alkoholrus, nettopp. Jeg kan se at det frister å benytte seg av argumentet som går på det at man gjerne drikker oftere. Det er dog irrelevant. På cannabis alene har jeg ikke vært i nærheten av å gjøre noe som havner særlig høyt på dumhetsskalaen.
Jeg har en dealer som er skikkelig drittsekk og stadig prøver å selge meg hardere ting en tjall, og vi har halvveis kjent hverandre i 20 år så han vet hvilke argumenter han skal komme med for å friste meg. Det er skikkelig nedsig, men jeg holder meg til tjallen. Litt lavere selvrespekt eller litt mindre viljestyrke så hadde jeg sikkert sitti med nåla i armen


Dealeren jeg kjøper weed av er bare en engel som elsker å være fjern, så det er kun kos og god stemning
har vært å hente go weed av dealere som også sitter på en titals forskjellige piller og colaen er rett rundt hjørnet om du skulle ha...

pepper er skittent, Heroin er døden selv hold dere unnna de 2...
For min del har idéen om cannabis som portal til tung narkomani
alltid vært en myte.

Smådealerne jeg kjenner har stort sett holdt seg til cannabis.
De jeg vet som har hatt annet å tilby (stort sett amfetamin
og kokain) har kun solgt dette til kjøpere som ønsket det.

De jeg kjenner eller vet om som har "avansert" videre til
"sterkere stoffer" har, etter min oppfatning, gjort dette på
eget initiativ. Igjen så kjenner jeg vel ingen som havnet på
heroinkjøret, så den biten er vanskelig å uttale seg om.

Den klassiske "pusheren" har jeg aldri hatt kontakt med -
det sier seg selv at man bør være skeptisk til folk som er
ivrig etter å selge noe, uansett hva.
etter mange år med studie innen WHO, er det dokumentert at det er ingen stoffer i cannabis som trigger hjernen til å behøve sterkere rusmidler..

http://www.who.int/substance_abuse/facts/cannabis/en/ les og lær:-)

Sitat av mjane Vis innlegg
etter mange år med studie innen WHO, er det dokumentert at det er ingen stoffer i cannabis som trigger hjernen til å behøve sterkere rusmidler..

http://www.who.int/substance_abuse/facts/cannabis/en/ les og lær:-)
Vis hele sitatet...





og det har mye med miljøet du kjøper hasjen fra... hold deg til faste folk som driver kunn med hasj, så slipper du å tenke på å bli tilbudd noe annet...
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Heldigvis har jeg en kontakt som sa klart og tydelig at hvis jeg ble hekta på opiater eller lignende, så kuttet han all kontakt. Han vet om alt, til gode priser, så derfor holder jeg meg til røyk, psykadelika og benzodiapiner i medisinske doser. Han hadde ikke engang hjelp meg med valium engang, hvis det ikke var for at jeg faktisk trenger sånt, og han selv har opplevd at legene bare vil gi ut C-preperater, selv til en såpass voksen mann.
Hvis man ikke tror på fri vilje, sier det seg selv hva som er årsaken. Miljøet rundt brukeren...
Kort historie: vi var en liten gjeng som begynte å røyke cannabis og var anti-hard drugs, etterhvert begynte vi å omgi oss med personer som hadde prøvd sterkere saker.. etterhvert ble vi mer interesserte.
har aldri prøvd noen annet enn bittelitt kola selv, og det angrer jeg veldig på..