Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 12495
Sitter på ett kurs her, og kursleder mener at det ikke er lov å kutte svinger når man kjører bil. Han ble stoppet en gang og fikk tilsnakk, måtte blåse og fikk bot fordi denne politimannen mente det er ulovlig å kutte svinger.

Han mener forøvrig at han hadde full oversikt, det var også mørkt, noe som gjør at man ser mer. (pga lys på møtekommende biler).


Hva mener dere?
Er det faktisk ulovlig?
Du har striper mellom feltene som bestemmer om du har lov å krysse dem eller ikke.

Er det ikke striper er det ikke ulovlig så vidt jeg vet.
Det er ikke lov å kutte i svingene, ettersom man generelt skal holde seg i sin kjørefil om ikke annet er spesifisert.

Ser ikke hvorfor man skal kutte i svingene heller, de hundredelene du sparer på det trenger du bare i racing.
[quote=F4celess;2368699]Det er ikke lov å kutte i svingene, ettersom man generelt skal holde seg i sin kjørefil om ikke annet er spesifisert.
QUOTE]

Kilde til dette?
[quote=woop;2368700]
Sitat av F4celess Vis innlegg
Det er ikke lov å kutte i svingene, ettersom man generelt skal holde seg i sin kjørefil om ikke annet er spesifisert.
QUOTE]

Kilde til dette?
Vis hele sitatet...


Ehhh. Det er vell egentlig bare å tenke sunn fornuft, så har du kilden rett i hodet ditt?? eller???
Ulovlig eller ikke, det er farlig og unødvendig.
[quote=Nikon01;2368705]
Sitat av woop Vis innlegg



Ehhh. Det er vell egentlig bare å tenke sunn fornuft, så har du kilden rett i hodet ditt?? eller???
Vis hele sitatet...
Om bare lovene i landet her faktisk bare hadde vært basert på såkalt "sunn fornuft"... Er også interesert i kilder.
Hvis du skal ha kilder på om du skal kutte i svingene eller ikke, så vil jeg helst se at du holder deg borte fra norske veier i framtiden.
Uansett om det er ulovlig eller ikke som bamsegutt sier, så er det utrolig farlig for både deg som sjåfør og oss andre som faktisk kjører på veiene her. Du er faktisk ikke den eneste på veien.

Er ikke alltid man er så forbanna observant i trafikken at om det er en svingete vei og du kutter på en sving, så kan det faktisk komme noen imot så har du ikke tid til å svinge unna og da... pang. du har nettopp tatt et menneskeliv.
Sist endret av Nikon01; 7. desember 2011 kl. 09:39.
"Sunn fornuft" blir litt usaklig å bruke som argument etter min mening, han spør om det er lov eller ikke. Gi meg en regel, ellers tror jeg ikke på deg.
Med f.eks motorsykkel er det veldig aktuelt å kutte svinger for å hindre at du må legge ned sykkelen for mye. Ved regn er dette veldig vanlig. Dette lærte jeg av kjørelæreren min btw.
Ser egentlig ikkje noe grunn til at det skal være ulovlig all den tid midtstripen er stripet opp slik at du har lov å krysse den. Er midtstripen uten mellomrom eller at du har lange striper med korte på innsiden, så er det ikkje lov å krysse denne i noen tilfeller. Om han kjører over på motsatt kjørefil i en god å oversiktelig sving der midtstripen tillater dette, så kan ikkje jeg se noen ulovligheter med dette.

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
du har nettopp tatt et menneskeliv.
Vis hele sitatet...
Det var da svært så dramatisk vi skulle være i dag. Så det er garantert at sjaføren dør hvis man kutter en sving å krasjer?
Sist endret av 0xFF; 7. desember 2011 kl. 09:45.
Ikke alle svinger er uoversikterlig da, hva med og kutte svinger for å ungå ubehagerlige situasjoner for forgjengere?
Trafikkreglenes § 5 forteller oss at kjøretøyet skal holdes på høyre side av veien så sant forholdene tillater det. Jeg ville heller ikke bli overrasket dersom det argumenteres for at kutting er et brudd på vegtrafikklovens § 3.
Noen vegoppmerkinger er det lov å krysse, f.eks. "Kjørefeltlinje" så lenge det skjer i samsvar med trafikkreglenes bestemmelser.

Kilde: lovdata.no - Kapittel 11. Vegoppmerking
Til dere som trenger kilde. Dette står i trafikkreglene(Forskrift om kjørende og gående trafikk): http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html

Den mest åpenbare teksten er §5 første ledd:
Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet.

Sykkel eller annet kjøretøy som ikke er motorvogn, kan kjøres på vegens høyre skulder.
Vis hele sitatet...
Men man har også §6:
1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

2. Ved sving til høyre skal det kjøres så nær høyre kant av kjørebanen som mulig.

På tovegs kjørebane skal det ved sving til venstre kjøres så nær midten av kjørebanen som mulig.

3. Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best.

4. Kjøretøyer som kommer fra motsatte retninger, kan svinges til venstre for hverandre.
Vis hele sitatet...
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Trafikkreglenes § 5 forteller oss at kjøretøyet skal holdes på høyre side av veien så sant forholdene tillater det. Jeg ville heller ikke bli overrasket dersom det argumenteres for at kutting er et brudd på vegtrafikklovens § 3.
Vis hele sitatet...
Der ja, endelig noen som har funnet en regel! : D
Mhm, jeg kan være enig i den. Men i en oversiktlig sving uten heltrukken linje vil jeg ikke si det er galt å kutte svingen. Hva mener du?
Også er det jo stor forskjell på åssen bil du kjører. Hvis du kjører semitrailer er det kanskje ikke helt anbefalt å kutte svingen. Men i en liten bil som f.eks en BMW er det jo noe annet.
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Ikke alle svinger er uoversikterlig da, hva med og kutte svinger for å ungå ubehagerlige situasjoner for forgjengere?
Vis hele sitatet...
Du mener istedet for å senke farten når det er en fotgjenger i veiskulderen, eller istedet for å stoppe for kryssende fotgjengere på en overgang?
Ser at enkelte her skulle ha holdt seg langt unna veien.
Ser ikke grunn for at det ikke er lov? Vi har jo jaggu meg venste og høyre felt for en grunn. Du skal ligge i høyre og motgående skal ligge til venstre for deg. GOD nok grunn.

Og som dere ser så er det lover for det, så hvorfor dere skal kverulere om at det er lov eller ikke er bare dumt. Også spør du kladdebok om du kan kutte svinger når det er fotgjengere? Man kjører SAKTE bak fotgjengeren helt til man ser rundt svingen, så legger man seg over og kjører FORBI fotgjengeren.
Man kutter ikke svingen pga en fotgjenger eller syklist for den saks skyld.
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Ikke alle svinger er uoversikterlig da, hva med og kutte svinger for å ungå ubehagerlige situasjoner for forgjengere?
Vis hele sitatet...
Forgjengere? Du mener det ubehaglig for faren din eller bestefaren din?
Jeg tror ordet du leter etter her et FOTgjengere
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Ser at enkelte her skulle ha holdt seg langt unna veien.
Ser ikke grunn for at det ikke er lov? Vi har jo jaggu meg venste og høyre felt for en grunn. Du skal ligge i høyre og motgående skal ligge til venstre for deg. GOD nok grunn.

Og som dere ser så er det lover for det, så hvorfor dere skal kverulere om at det er lov eller ikke er bare dumt. Også spør du kladdebok om du kan kutte svinger når det er fotgjengere? Man kjører SAKTE bak fotgjengeren helt til man ser rundt svingen, så legger man seg over og kjører FORBI fotgjengeren.
Man kutter ikke svingen pga en fotgjenger eller syklist for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Er da ingen problem i å kutte svingen der det er oversiktlig? Der det er uoversiktig er det heller ingen store problemer med å kutte svingene litt, møter man bil legger man seg tilbake i fila. Man kutter jo ikke svingen for å klare å komme rundt den uten å ryke ut. Er jo bare for at det skal være mer behagelig å kjøre.

Møter biler ofte når en kutter svinger, krasjer jo ikke for det. legger seg jo bare over i riktig side igjen...
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Ser at enkelte her skulle ha holdt seg langt unna veien.
Ser ikke grunn for at det ikke er lov? Vi har jo jaggu meg venste og høyre felt for en grunn. Du skal ligge i høyre og motgående skal ligge til venstre for deg. GOD nok grunn.
Vis hele sitatet...
Vi snakker ikke om å kutte svinger på E6 midt i verste rushtrafikken her. Men om det skal være lov på en oversiktlig vei uten heltrukken linje. Skjønner ikke helt problemet?
Så klart skal du holde deg i høyre felt, men det jo fortsatt lov å kjøre forbi! Mener du at dette skal være ulovlig? : )
Sitat av F4celess Vis innlegg
Det er ikke lov å kutte i svingene, ettersom man generelt skal holde seg i sin kjørefil om ikke annet er spesifisert.

Ser ikke hvorfor man skal kutte i svingene heller, de hundredelene du sparer på det trenger du bare i racing.
Vis hele sitatet...

der har du så rett! men også så feil!

er jo ikke bare tiden dette er effektivt på.
du vil holde gjevnere fart,turtall osv osv noe som resulterer i mindre drivstoff forbruk,dekkforbruk(med tanke på at en så rett linje som mulig er det beste) og du vil spare bremsene dine!

og når du skal momente på en glatt og snøfull vinter dag så vil jo dette være veldig effektivt for svingete bakker osv!

så er nok ikke bare tid sparing kutting av svinger er effektivt for!!

ta å bestill deg en kjøre time på C førerkort så får du nok ett helt annet syn på effektiv kjøring og veldig mye mere som er nytting for alle i trafikken! det burde vært obligatorisk og kjørt stor lastebil før man fikk B førerkort!
Og ta forbikjøringer er en annen sak FORDI man tar ikke forbikjøringer i en SVING. Eller gjør du kanskje det du og setter andre liv i fare?`Har ingenting å si om veien er oversiktlig eller ikke. Man skal ikke kutte på svingene bare for å komme seg fortere fram.

Greit at du kan legge deg tilbake i fila igjen. Men hva om du får panikk? Du klarer ikke å svinge unna da. Eller om det er glatt og du ikke får til å svinge pga at bilen går rett fram.
Du veit aldri hva som kommer rundt neste sving. Du veit heller ikke hvordan veien er rundt denne svingen eller i denne svingen.
Og kommentarer som at du er kjent i området har ingenting å si. Veien kan forandre seg. Det kan ha skjedd ting som gjør at det er hinder i veien.
Tenk litt fornuftig da.

Sitat av TheDreamer Vis innlegg
der har du så rett! men også så feil!

er jo ikke bare tiden dette er effektivt på.
du vil holde gjevnere fart,turtall osv osv noe som resulterer i mindre drivstoff forbruk,dekkforbruk(med tanke på at en så rett linje som mulig er det beste) og du vil spare bremsene dine!

og når du skal momente på en glatt og snøfull vinter dag så vil jo dette være veldig effektivt for svingete bakker osv!

så er nok ikke bare tid sparing kutting av svinger er effektivt for!!

ta å bestill deg en kjøre time på C førerkort så får du nok ett helt annet syn på effektiv kjøring og veldig mye mere som er nytting for alle i trafikken! det burde vært obligatorisk og kjørt stor lastebil før man fikk B førerkort!
Vis hele sitatet...

Jeg bremser ikke mere ved å holde feltet mitt i en sving. Jeg har ikke høyere eller lavere turtall av å holde mitt felt i en sving.
Er det en SLAKK sving som ALLE her absolutt skal ha det til siden de mener de har oversikt rundt svingen, så er det da absolutt ingen vits i å bremse rundt svingen, om det da ikke er glatt. Men da må du uansett bremse om du skal ta å kutte svingen.

Du tar jo så utrolig feil selv her TheDreamer.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av woop Vis innlegg
Kilde til dette?
Vis hele sitatet...
Hva faen? Du trenger kilde for å fatte at man ikke kjører på feil side av veien??

Misforstå meg rett, det er fint å vise kilder når man kommer med påstander, men det kan dras for langt.
Sist endret av robhol; 7. desember 2011 kl. 10:13.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Ser at enkelte her skulle ha holdt seg langt unna veien.
Vis hele sitatet...
Jeg følte meg bare nødt til å kommentere den, som yrkessjafør og med ett krasj i livet mitt, så har jeg lært meg at sunn fornuft er ofte bedre i trafikken enn å følge reglene til punkt å prikke. Med en slik påstand så skulle man neste tro at du nettopp var blitt en heldig eier av ett førerkort.

Hvis du mener at jeg ikkje burde ha vært på veien siden jeg kutter svinger på godt oversiktelige steder, så får det være din mening. Men tror ikkje jeg kommer noen gang til å bli stoppet fordi jeg kutte svinger på godt oversiktelige plasser.
Så du mener det er sunn fornuft å kutte svingene? Da kan du heller legge fram hvorfor du ikke vil bruke 0,3 sek på å holde deg på din side av veien istedenfor å absolutt kjøre på motsatt side av veien.
Og jo, du kan bli stoppet for å kutte svingene, selv på oversiktlige veier.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Og ta forbikjøringer er en annen sak FORDI man tar ikke forbikjøringer i en SVING. Eller gjør du kanskje det du og setter andre liv i fare?`Har ingenting å si om veien er oversiktlig eller ikke. Man skal ikke kutte på svingene bare for å komme seg fortere fram.

Greit at du kan legge deg tilbake i fila igjen. Men hva om du får panikk? Du klarer ikke å svinge unna da. Eller om det er glatt og du ikke får til å svinge pga at bilen går rett fram.
Du veit aldri hva som kommer rundt neste sving. Du veit heller ikke hvordan veien er rundt denne svingen eller i denne svingen.
Og kommentarer som at du er kjent i området har ingenting å si. Veien kan forandre seg. Det kan ha skjedd ting som gjør at det er hinder i veien.
Tenk litt fornuftig da.




Jeg bremser ikke mere ved å holde feltet mitt i en sving. Jeg har ikke høyere eller lavere turtall av å holde mitt felt i en sving.
Er det en SLAKK sving som ALLE her absolutt skal ha det til siden de mener de har oversikt rundt svingen, så er det da absolutt ingen vits i å bremse rundt svingen, om det da ikke er glatt. Men da må du uansett bremse om du skal ta å kutte svingen.

Du tar jo så utrolig feil selv her TheDreamer.
Vis hele sitatet...

må du bremse for å kutte en sving??,og er det glatt er det nettopp det du slipper å gjøre om du kutter svingen.. ok.. du har tydeligvis aldri kjørt en bil! og jeg bryr meg pent lite om det er en slakk eller krapp sving! kutting er mere effektivt på alle måter!

neste alle svinger vil bli lange og slakke om du kutter!!

http://turnfast.com/images/tech_driving/cornering1.gif

jada buhu det er demonstrert på en bane! du kan jo prøve og tegne en linje der du holder "høyrefila" på den banen der og se hvor fin og rett den linja blir.


og så lenge det ikke er dobbel sperre linje kan du vel egentlig krysse veien som du vil om du ikke setter noen i fare!

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Så du mener det er sunn fornuft å kutte svingene? Da kan du heller legge fram hvorfor du ikke vil bruke 0,3 sek på å holde deg på din side av veien istedenfor å absolutt kjøre på motsatt side av veien.
Og jo, du kan bli stoppet for å kutte svingene, selv på oversiktlige veier.
Vis hele sitatet...

du kan jo aldri ha kjørt en bil........... det er jo ikke bare tiden det går på!! han sier jo selv at han er yrkessjåfør han og!! spør han HVORFOR han kutter svingene!!! kan LOVE Deg at det ikke er pga tiden!
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Greit at du kan legge deg tilbake i fila igjen. Men hva om du får panikk? Du klarer ikke å svinge unna da. Eller om det er glatt og du ikke får til å svinge pga at bilen går rett fram.
Vis hele sitatet...
Hvis du kutter en sving, å det er glatt og du mister grepet, hvor trekket G-kreftene deg? Lengere inn i svingen eller ut? Hvis du kutter en sving, å det kjem møtende bil, så trenger du som oftest bare å sleppe litt på rattgrepet, så er du tilbake i filen din.

Hvor er fornuften din i det? Du kjem deg garantert fortere ut av motgående fil ved at du mister grepet på dekkene, enn at du skal svinge ut derfra.

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Så du mener det er sunn fornuft å kutte svingene? Da kan du heller legge fram hvorfor du ikke vil bruke 0,3 sek på å holde deg på din side av veien istedenfor å absolutt kjøre på motsatt side av veien.
Og jo, du kan bli stoppet for å kutte svingene, selv på oversiktlige veier.
Vis hele sitatet...
Ja, det er sunn fornuft, hvis du har en oversiktelig sving, der det ikkje er møtende trafikk, så kan du fint kutte den. Ved å kutte svinger så holder du en gjevnere fart, og turtall som fører til mindre bensin forbruk som igjen fører til mindre forurensning. Man sparer dekk, oppheng og drivverk på bilen siden den ikkje får så stor belastning. Og man sparer asfalt.

Som en del her påpeker: Har du førerkort og vært ute på veien?

EDIT: Å får å ikkje glemme det, det er bedre kjørekomfor, å du blir mindre sliten, som fører igjen til at du er mer oppmerksom når det trengs.
Sist endret av 0xFF; 7. desember 2011 kl. 10:29.
Ro deg ned gutt. Legg deg inn på en klinikk eller noe.

Du kan ikke krysse veien som du vil uansett om det er folk eller biler rundt deg. Har du egentlig førerkort i det hele tatt? Har du lest trafikk reglene?
Kanskje du mener som person at det å kutte svinger er så forbanna effektivt for deg, så betyr ikke det at du skal kutte svingene.
Og om du mener at du ikke bryr deg om svingen er krapp eller slakk sving, så bør du ta lappen på nytt igjen og faktisk få litt fornuft i hodet ditt, for du er tydelig vis ikke gammel nok til på tenke selv og gjør heller som alle andre idioter ute i trafikken.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvis du kutter en sving, å det er glatt og du mister grepet, hvor trekket G-kreftene deg? Lengere inn i svingen eller ut? Hvis du kutter en sving, å det kjem møtende bil, så trenger du som oftest bare å sleppe litt på rattgrepet, så er du tilbake i filen din.

Hvor er fornuften din i det? Du kjem deg garantert fortere ut av motgående fil ved at du mister grepet på dekkene, enn at du skal svinge ut derfra.



Ja, det er sunn fornuft, hvis du har en oversiktelig sving, der det ikkje er møtende trafikk, så kan du fint kutte den. Ved å kutte svinger så holder du en gjevnere fart, og turtall som fører til mindre bensin forbruk som igjen fører til mindre forurensning. Man sparer dekk, oppheng på bilen og drivverk på bilen siden den ikkje får så stor belastning. Og man sparer asfalt.

Som en del her påpeker: Har du førerkort og vært ute på veien?

EDIT: Å får å ikkje glemme det, det er bedre kjørekomfor, å du blir mindre sliten, som fører igjen til at du er mer oppmerksom når det trengs.
Vis hele sitatet...

Idioti. Hvis du absolutt må bremse for å komme deg rundt en sving og holde ditt eget felt, så har du for stor fart. DU skal avpasse farten etter føre og vei. Og ja jeg har hatt førerkortet i en god del år.

Jeg kjører alltid etter forholdene og veien, så jeg trenger ikke å senke farten osv for å komme meg rundt en sving. Holder jevn og fin fart samt turtall uten noe problem. Så å komme her å si at du må kutte svingene for å gjøre det, så har du aldri kjørt uten å kutte svingene.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Ro deg ned gutt. Legg deg inn på en klinikk eller noe.

Du kan ikke krysse veien som du vil uansett om det er folk eller biler rundt deg. Har du egentlig førerkort i det hele tatt? Har du lest trafikk reglene?
Kanskje du mener som person at det å kutte svinger er så forbanna effektivt for deg, så betyr ikke det at du skal kutte svingene.
Og om du mener at du ikke bryr deg om svingen er krapp eller slakk sving, så bør du ta lappen på nytt igjen og faktisk få litt fornuft i hodet ditt, for du er tydelig vis ikke gammel nok til på tenke selv og gjør heller som alle andre idioter ute i trafikken.
Vis hele sitatet...
ahhaha jeg alt av førerkort untatt D,DE og A.

noe som da betyr at jeg har blandt annet CE. For og få de førerkortene må man bestå alt av både teori og kjøring i trafikk. det lærer du dagen du tar moped lappen.

fornuften hos meg funker kjempe bra! og jeg kutter ikke svinger som en gal mann!. du er mere en hjertelig velkommen til å komme og sitte på en tur både i personbil og vogntog så du får se hvordan man skal utnytte veien for å både komme seg fram og effektivt fram!

og joda! bruke veien det kan man jeg har aldri sagt man kan kjøre hele veien i feil kjøreretning men og bruke feil kjøreretning til tider er det ingen lov mot så lenge det ikke er dobbel sperre linje som sagt!
Ble en stor diskusjon her ser jeg. Jeg spurte om det var ulovlig, ikke alles meninger.
ikke ulovlig om det ikke er dobbel sperre linje!
Jeg er helt enorm på å kutte svinger. Gjør det overalt, alle steder som har sjansen.
Sier ikke å trøkke seg på den hvite linja på motsatt kjørefelt, men ligge godt over i motsatt kjørefelt.

Jeg gjør dette fordi det er MYE mer behagelig å kjøre. Slipper å sitte som en forbanna nikkedukke over landevei osv.
Skal nevnes at jeg også får skryt for at det er veldig behagelig å sitte på når jeg kjører, og har hatt kamerater som tror jeg skal dra en forbikjøring.

Har hatt lappen i 1 år nå, og trodde ikke snuten ga deg bot for slikt !:O

PS! Kutter bare svinger hvor det IKKE er sperrelinje. Er det sperrelinje respekterer jeg denne.
Skal også nevnes at jeg ikke kutter med mindre jeg har oversikt om det kommer bil eller ikke. (Selvom jeg har det, ofte med tanke på møtende lys osv.)
Kutte svinger ER effektivt og relavtivt trygt om man har nok vett i hodet til å forstå når man skal og når man ikke skal kutte... grunnen til at jeg kutter er at jeg kan holde en rettere linje gjennom svingen og forsette kjøremønster og turtall slik jeg gjorde før jeg kom inn i svingen... husk nå bare på at vi snakker ikke om å kutte svinger der vi ikke ser enden på svingen for motgående trafikk. men slakke og oversiktlige svinger.
Sist endret av Alden; 7. desember 2011 kl. 10:45.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Idioti. Hvis du absolutt må bremse for å komme deg rundt en sving og holde ditt eget felt, så har du for stor fart. DU skal avpasse farten etter føre og vei. Og ja jeg har hatt førerkortet i en god del år.

Jeg kjører alltid etter forholdene og veien, så jeg trenger ikke å senke farten osv for å komme meg rundt en sving. Holder jevn og fin fart samt turtall uten noe problem. Så å komme her å si at du må kutte svingene for å gjøre det, så har du aldri kjørt uten å kutte svingene.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikkje å måtte kutte en sving fordi jeg kjører får fort til å klare svingen, men la oss si at vi har en sving der det går ann å holde 100Km/t igjennom uten å gå ut av veien. Å du kjører i 80 Km/t, da kan du gjøre det på følgende måte:
- Holde ditt felt i 80Km/t og få en litt ubehagelig sving.
- Bremse ned til 70Km/t og få en behagelig sving.
- Eller kutte den å holde 80Km/t å fortsatt ha en behagelig sving.

Klart jeg har kjørt uten å kutte svinger, er det en farlig eller lite oversiktelig sving så kutter jeg ikkje den.

Men jeg vil gjerne høre argumentene får å ikkje kutte svinger? Eneste jeg har fått med at du har kommet med er at det kan være farli, sjaføren i møtende bil dør, å at det er ulovlig i følge deg.
http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#5

Du SKAL holde deg på høyre side av veien. Og når du SKAL holde deg på høyre side av veien, så skal du IKKE kutte svingene.
Skal du svinge til høyre så kan du legge deg mot midtlinja, men ikke gå over den. Skal du svinge til venstre bør du holde deg godt ut til siden, men du kan holde deg mot midtlinja, men IKKE over linja. Altså så skal du IKKE kutte i svingene.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#5

Du SKAL holde deg på høyre side av veien. Og når du SKAL holde deg på høyre side av veien, så skal du IKKE kutte svingene.
Skal du svinge til høyre så kan du legge deg mot midtlinja, men ikke gå over den. Skal du svinge til venstre bør du holde deg godt ut til siden, men du kan holde deg mot midtlinja, men IKKE over linja. Altså så skal du IKKE kutte i svingene.
Vis hele sitatet...
Er dette noe du mener eller er det bare noe du viser fra lovdata? Hvis du mener så bestemt at man skal holde sin del av veien 100% kan du begrunne hvorfor?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg snakker ikkje å måtte kutte en sving fordi jeg kjører får fort til å klare svingen, men la oss si at vi har en sving der det går ann å holde 100Km/t igjennom uten å gå ut av veien. Å du kjører i 80 Km/t, da kan du gjøre det på følgende måte:
- Holde ditt felt i 80Km/t og få en litt ubehagelig sving.
- Bremse ned til 70Km/t og få en behagelig sving.
- Eller kutte den å holde 80Km/t å fortsatt ha en behagelig sving.

Klart jeg har kjørt uten å kutte svinger, er det en farlig eller lite oversiktelig sving så kutter jeg ikkje den.

Men jeg vil gjerne høre argumentene får å ikkje kutte svinger? Eneste jeg har fått med at du har kommet med er at det kan være farli, sjaføren i møtende bil dør, å at det er ulovlig i følge deg.
Vis hele sitatet...
Har aldri følt noe ubehag å holde svinger når jeg holder fartsgrensen de årene jeg har hatt førerkortet. Aldri.
Har du en god bil så føler du ikke noe ubehag og du får en god kjørefølelse uansett og du holder deg godt på veien.
Sitat av Marken Vis innlegg
Du mener istedet for å senke farten når det er en fotgjenger i veiskulderen, eller istedet for å stoppe for kryssende fotgjengere på en overgang?
Vis hele sitatet...
Tenkte egentlig mere på folk som går langs veien, og sier ikke at man skal kutte alle svinger, men det er jo et bare et tilfelle. Jeg mener det er tryggere å kutte svingen hvis man har kontroll og oversikt i dette tilfellet.
Sitat av Alden Vis innlegg
Er dette noe du mener eller er det bare noe du viser fra lovdata? Hvis du mener så bestemt at man skal holde sin del av veien 100% kan du begrunne hvorfor?
Vis hele sitatet...

Hvorfor du skal holde ditt felt? Er ikke det klart nok for deg?
Du kan ta forbikjøringer når det ikke er hinder i veien eller biler som kommer imot HVIS stripa tilsier at du kan kjøre forbi og HVIS du ikke holder over fartsgrensa når du skal kjøre forbi.
I forbikjøring kan du selvfølgelig kjøre i motgående kjørefelt, men du tar IKKE forbikjøringer i en sving, samme som at du IKKE tar å kjører i motgående kjørefelt i en sving for å kutte svingen.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Har aldri følt noe ubehag å holde svinger når jeg holder fartsgrensen de årene jeg har hatt førerkortet. Aldri.
Har du en god bil så føler du ikke noe ubehag og du får en god kjørefølelse uansett og du holder deg godt på veien.
Vis hele sitatet...
Ved glatt føre vill jeg tro du vil føle litt ubehag, men da skal man jo i utgangspunktet ikke følge fartsgrensen.
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Ved glatt føre vill jeg tro du vil føle litt ubehag, men da skal man jo i utgangspunktet ikke følge fartsgrensen.
Vis hele sitatet...
Da skal man sette ned farten etter føret, og da vil man ikke føle noe ubehag.
Fullt lovlig, så lenge det ikke er sperrelinje. Du kan bli stoppet av politiet derimot for det om. De kan anmelde deg for uforsvarlig kjøring.

Ble mye off topic tull her folkens...
Om det er en sving som du har full oversikt over, ser jeg ingen grunn til å holde svingen.
Sist endret av iMAGINE123; 7. desember 2011 kl. 11:02.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Har aldri følt noe ubehag å holde svinger når jeg holder fartsgrensen de årene jeg har hatt førerkortet. Aldri.
Har du en god bil så føler du ikke noe ubehag og du får en god kjørefølelse uansett og du holder deg godt på veien.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har en veldig godt bil, som jeg er kjempe fornøyd med. Men jeg kan ennå ikkje se noen argument får å ikkje kutte svinger. Som jeg kan se er du den eneste som mener det å kutte svinger på godt oversiktelige plasser er idioti, til tross får at flere her har vogntog sertifikat inklusiv meg, flere yrkessjafører.

Hvis du nå har førerkort å hatt det en del år, så må du nu klare å komme med noe litt mer personlige meninger enn lovdata ref. Så fremt du ikkje er en eldre person (70+) evt tyskbobil turist som ligger 10-20 under fartsgrensa og følgere reglene til punkt å prikke.
Nikon01, har du noensinne vært passasjer på en lang tur? Det er sjelden ubehagelig for en sjåfør i knappe svinger, fordi sjåføren er fullt klar over svingen og holder rattet. Derimot for de som sitter på kan det være ubehagelig i sving etter sving. Derfor kan man gjerne legge hjulene litt over midtlinja (selvfølgelig så frem til at den ikke er heltrukken, og en ser langt fremover)

Etter det jeg har lest kan du vell ikke be andre roe seg når du kommer med samme argumentene i vær eneste post.
Skal ikke krangle på argumentet ditt om at det er best å holde seg i sitt eget felt. Men det er også mere behagelig for passasjerer, en selv, bil, og turen gennerelt om man kan kjøre mere effektivt og smoothere.
Har også snakket med diverse kjørelærere, politi, og ambulanse personel. De jeg har pratet med mener også det er helt greit å jevne ut svingene litt så lenge man har god oversikt!
Så du trenger ikke påstå at man blir stoppet uansett om man krysser midtlinjen. Dette er helt avhengi av hva politipatruljen som ser det mener. Selvfølgelig stopper de deg om det er helt uforsvarlig, men de fleste kommer ikke til å bry seg når det går helt trygt for seg. Og ja, i MANGE tilfeller kan man kutte svingene litt på en forsvarlig måte!
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Man kutter helst ikke svingene for å spare tid. Man kutter svingene for å få en mer dynamisk kjøretur.
Jeg har møtt på nok idioter langs veiene som legger seg over i mitt kjørefelt i uoversiktlige svinger, der det hadde blitt kollisjon om jeg selv ikke hadde vært oppmerksom og lagt meg godt til høyre.

Så lenge man har vett til å kun kappe svingene der oversikten tillater det så er det en ting, det er noe jeg kan innrømme at jeg selv kan synde på. Men om man legger seg en vane i å kappe svinger så tror jeg fort man kan ende opp med å kappe de der man ikke burde (ref : første setning i posten min). Som det også blir poengtert, om man ikke klarer å holde sin side av veien uten at svingen føles ubehagelig så kjører man i utgangspunktet for fort.
Sist endret av Ezukiel; 7. desember 2011 kl. 11:04.
Poenget er at du skal kjøre aktpågivende og varsomt. Også slik at man ikke forulemper andre.

Å kutte svinger er alt annet enn dette.

Det er i loven, og det er det man skal følge.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvorfor du skal holde ditt felt? Er ikke det klart nok for deg?
Du kan ta forbikjøringer når det ikke er hinder i veien eller biler som kommer imot HVIS stripa tilsier at du kan kjøre forbi og HVIS du ikke holder over fartsgrensa når du skal kjøre forbi.
I forbikjøring kan du selvfølgelig kjøre i motgående kjørefelt, men du tar IKKE forbikjøringer i en sving, samme som at du IKKE tar å kjører i motgående kjørefelt i en sving for å kutte svingen.
Vis hele sitatet...
Men når veien er svingete og du er alene i svingen er det virkelig så feil å holde en rettere linje gjennom svingen? Det er som å si at du man ikke kan gå over veien 2meter bortenfor fotgjenger feltet fordi man ikke går på de hvite stripene i veien. Og det er noe jeg også gjør hvis kysten er klar til å gå over.
Sist endret av Alden; 7. desember 2011 kl. 11:08.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Fullt lovlig, så lenge det ikke er sperrelinje. Du kan bli stoppet av politiet derimot for det om. De kan anmelde deg for uforsvarlig kjøring.

Ble mye off topic tull her folkens...
Om det er en sving som du har full oversikt over, ser jeg ingen grunn til å holde svingen.
Vis hele sitatet...

Og jeg ser INGEN grunn til å kutte svingen.

Og til dere andre: Ja jeg har vært med på langtur med vogntog og bil alt for mange ganger.

La oss ta det Ezukiel skriver her. Å kutte en sving der svinger en, la oss si 5 grader. Det er en veldig oversiktlig sving. Men skal man holde på å kutte svinger i hytt og pine, så blir det en vane for folk og det kan da hende at folk kutter skarpere og skarpere svinger.

Har møtt ALT for mange sjåfører som kutter svinger hele tiden. Har møtt sjåfører som har kuttet oversiktlige veier og da tilogmed truffet meg i siden pga at de er idioter og kutter svinger og ikke har seg over i sitt eget felt igjen pga at de tror de eier veien.

Man skal ta hensyn til andre i trafikken. Man skal kjøre varsomt og man skal ha respekt for trafikken. Man skal følge loven til punkt og prikke, og JA det er det jeg gjør.
Jeg holder meg akkurat på fartsgrensa og mener jeg at det er bedre å holde 10 km/t under fartsgrensen så gjør jeg det. Jeg har faktisk respekt for trafikken og andre trafikanter der ute.
Dere får krangle så mye dere vil men jeg kommer aldri til å slutte å kutte svinger! Jeg kutter i tide og aldri i utide og ser ikke problemet i det. Politiet får gjerne gi meg tilsnakk evt. en bot. Men tipper det er svært lite sannsynlig