Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 13998
Hei! Jeg har plukket endel kantareller (Cantharellus cibarius) og lagt dem i en papirpose i kjelleren. Kaldt og tørt. Jeg lurer på om noen kan komme med noen tips for hvordan man tørker sopp og om det er noen feller man bør styre unna? Jeg har fått med meg såpass at jeg ikke har vasket dem ettersom dette angivelig fjerner endel av næringen og kantareller suger til seg vann(?).

Jeg ønsker å tørke dem og oppbevare dem på et glass slik at jeg kan bruke dem i div. sauser o.l etter eget forgodtbefinnende.

Det har seg slik at jeg hadde meg en fin liten skogtur sammen med en venn i dag, vi var oppe på et fjell hvor man kan se utover hele den lille bygda jeg bor i, og vi satt der med noen kanelboller og en kaffekanne og nøt sola. Jeg fant også et par kule bygninger langt oppi skogen. Jeg skulle ha tatt med meg kameraet og fått tatt noen kule bilder, men det får bli en annen gang

Jeg er forresten helt sikker på at det er kantareller (Cantharellus cibarius), det er ikke noe man tar feil av uten videre- og om man gjør det så er det såkalt falsk kantarell (Hygrophoropsis aurantiaca) men denne er ikke giftig, den er bare ikke like matnyttig
Ekisterer slike tørke-redskaper for sopp som er å få kjøpt på nettet =)
Katt's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ekisterer slike tørke-redskaper for sopp som er å få kjøpt på nettet =)
Vis hele sitatet...
Jeg vil helst ikke investere i et eget produkt for tørking av sopp ettersom dette er noe jeg fikk for meg jeg skulle gjøre ettersom muligheten bød seg, men takk for tipset!
http://www.google.co.in/search?hl=en...%C3%B8rke+sopp

når vi tørker sopp hjemme pleier vi bare å putte de på et brett med bakepapir i bunn også putte det i stekeovnen på sånn 60 grader ellerno og i tillegg ha stekeovnsdøra så vidt åpen.
Sist endret av Buddah Luddah; 10. august 2011 kl. 22:09.
Katt's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Buddah Luddah Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet at man kan google det. Jeg har også googlet det og funnet ut litt div. men jeg har likevell lyst til å se om det er noen sopp-plukkere her som har noen gode tips ettersom jeg ble litt interessert i det. Jeg kunne selvsagt registrert meg på et forum for sopp-elskere og spurt og gravd der. Det er rett og slett ikke alltid det er like hyggelig å google alt mulig. Jeg forventer ikke at folk skal strømme til å "løse mitt problem"- det er mer en tillitts erklæring til FF enn det er mangel på evne/vilje til å google frem gode metoder. Det kan være det var et bomskudd



Edit: Ser nå at du skrev litt mer, takk for tipset. Har dette vist seg å fungere greit? Jeg har funnet mye informasjon som sier at man ikke må gjøre det, og også folk som sier at det kan man bare gjøre. Jeg henger meg ikke så mye opp i optimal tørking. Så lenge det fungerer greit er jeg fornøyd med det.
Sist endret av Katt; 10. august 2011 kl. 22:12.
En vanlig skotørker og en oppbevaringskasse fra Europris vil gjøre nytten dersom du ønsker å bygge en sopptørker selv.
Da trenger du kun å sette inn et slags hyllesystem.
Katt's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Knask Vis innlegg
En vanlig skotørker og en oppbevaringskasse fra Europris vil gjøre nytten dersom du ønsker å bygge en sopptørker selv.
Da trenger du kun å sette inn et slags hyllesystem.
Vis hele sitatet...
Knall. Dette hadde jeg ikke tenkt på.
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Knall. Dette hadde jeg ikke tenkt på.
Vis hele sitatet...
Bare husk å lage hyllene med finmasket netting for å få best mulig gjennomstrømning av luft og fuktighet.
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Edit: Ser nå at du skrev litt mer, takk for tipset. Har dette vist seg å fungere greit? Jeg har funnet mye informasjon som sier at man ikke må gjøre det, og også folk som sier at det kan man bare gjøre. Jeg henger meg ikke så mye opp i optimal tørking. Så lenge det fungerer greit er jeg fornøyd med det.
Vis hele sitatet...
har fungert fint for oss, ender opp masse små, sorte og stive sopp. så er det bare å legge i bløt og ha de oppi et eller annet. er ikke helt sikker på det med temperaturen da, kan godt hende at det var 50 grader, eller noe helt annet. også kan det være lurt å kutte opp store sopp i mindre biter. mener også å huske at vi for det meste har gjort det med traktkantarell, kan jo hende at ekte kantarell ikke egner seg like godt til tørking.
Vi har satt på varmekablene i gulvet på badet, og lagt dem på avis, med godt med mellomrom. Funker supert!
Funker også greit å fryse ned kantarellen, forvelle eller steke den lett først.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Vi tørker en del mat på skolen, da legger vi maten tynt på langpanne og setter den i stekeovnen på 50 grader med halveis åpen dør(stikker ei sleiv i åpningen).
Kjøtt og grønnsaker må behandles først(stekes,kokes)
Men jeg tror sopp og frukt bare skal tørkes fra rå tilstand.

her må en prøve seg fram

Kjøttdeig stekt godt med mye salt evt krydder, i ovnen ca 7 timer.
Pass på strømregninga.
Vi pleier å tre en tråd gjennom å henge de opp.
▼ ... over et år senere ... ▼
Når er sesnongen for kantareller?
Sitat av navnekalle Vis innlegg
Når er sesnongen for kantareller?
Vis hele sitatet...
Har plukket noen allerede så sesongen er i gang.
Dersom du er redd for strømregningen, kan du bare legge soppen utover avispapir oppå et tørkestativ, stekerist på benken eller lignende. Det er viktig at det kommer til luft fra alle kanter. Altså at avispapiret ikke ligger rett på benk eller gulv. Vend litt på soppen av og til. Avhengig av luftfuktigheten der du er, tørker de i løpet av en ukes tid. Kanskje opp til ti dager.
Jeg har brukt dette som tørkemåte i mange år, og det fungerer veldig bra. Kan brukes til alle sopptyper, men om det er stor sopp, bør de kuttes i mindre biter først. Kantarell og traktkantarell vil stort sett kunne tørkes hele. De aller største kan du dele i to.
Sist endret av Moraan; 21. august 2013 kl. 13:29. Grunn: Spesifisering