Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2849
I disse to maleriene har jeg blant annet prøvd å få frem stemning fra å være på sopptur i skogen under skumringslyset.

Jeg maler bilder som jeg selv anser som psykedeliske, men uten å være typiske psykedeliske klisjéer som regnbuefargede spiraler og skillpadder etc.



Disse resonnerte godt til meg kult.

Likte blandingen av det klassiske med en psykedelisk vri
Veldig kule, får litt sånn viking stil vibber de uten at jeg helt klarer å sette ord på hvorfor.

Tøft at vi har kunstnere her inne også!
Flotte bilder men de minner meg ikke noe særlig om mine turer ute i skogen. Jeg føler også det er en noe dyster/negativ følelse som henger over bildene, som krasjer fullstendig med mine erfaringer som gjerne skinner av komfort og kjærlighet.
Flotte bilder; og på et vis litt ekle, uten at det er et minus.

En psykedelisk tripp er for mange det rene zohar, glans eller skinn, en herlig livlighet i det visuelle man forhekses og fortrylles av - hvem kjenner ikke denne uimotståelige skjønnheten og varmen, når verden man er ute i og en del av er ren og dyp og riktig, som man kan oppleve uten inntak av psykedelika også. Og så er det naturligvis det fraktale, uendelig ekspanderende geometriske spillet, det primære visuelle korteks som løper løpsk.

Og så er det igjen noe annet. Bak denne prakten anes andre dynamikker, en avgrunn, noe som kravler og velter igjennom, tunge og store og fremmede.

Mer Lovecraft enn McKenna. Skiftevis redselsvekkende formløst, skiftevis imposant som en bauta - jeg synes jeg ser dette i bildene dine, og jeg synes antydningen til personifisering i den forbindelse er subtil og effektiv, som furuene i front, og den levende muren av grantrær, og for øvrig den uhyrlige skogbunnen som våkner til mørkt liv med det svinnende dagslyset.

Man trenger ikke å være en erfaren psykedelisk psykonaut for å ane og erfare noen av disse tingene (som jeg ikke er), de finnes også i kunst og litteratur, og det synes jeg bildene dine er et eksempel på.

Jeg ser du har et van Gogh-bilde, et veldig fint et også, som profilbilde. Kjenner du bildene til Charles Burchfield?
Sist endret av exocytose; 16. mars 2023 kl. 14:16.
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Hei exoctyse!
"Og så er det igjen noe annet. Bak denne prakten anes andre dynamikker, en avgrunn, noe som kravler og velter igjennom, tunge og store og fremmede. " Det er akkurat den stemningen jeg prøver å formidle her. Fin tekst du skrev.
Nei, har ikke sett noe av Charles Burchfield. Likte det umiddelbart. Takker for tipset!

Kan skjønne hva du mener SoppVandreren. Jeg har ofte hatt en sånn litt mørk undertone på mine turer, uten at det er i nærheten av badtrip.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Imponerende
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Talent! Legg ut til salgs
Disse hat gått meg hus forbi. Virkelig fine bilder som fremmer den litt mer mystiske stemningen i skogen når dag blir til kveld. Takk for at du delte!
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Talent! Legg ut til salgs
Vis hele sitatet...
De er nok allerede solgt.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Talent! Legg ut til salgs
Vis hele sitatet...
Sitat av wackwrack Vis innlegg
Disse hat gått meg hus forbi. Virkelig fine bilder som fremmer den litt mer mystiske stemningen i skogen når dag blir til kveld. Takk for at du delte!
Vis hele sitatet...
Takk for kommentaren Wackwrack!
Sist endret av Manualah; 19. april 2023 kl. 19:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
New generation
colakork's Avatar
Liker den trollete norske følelsen jeg får av disse.

Føler jeg har trippet i akkurat disse "vibbene" når jeg har gått lange turer på sopp.

Sopp er mystiske greier.

Disse maleriene henter fram noen mysteriums følelser ja.
Sist endret av colakork; 20. april 2023 kl. 16:01.
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Sitat av colakork Vis innlegg
Liker den trollete norske følelsen jeg får av disse.

Føler jeg har trippet i akkurat disse "vibbene" når jeg har gått lange turer på sopp.

Sopp er mystiske greier.

Disse maleriene henter fram noen mysteriums følelser ja.
Vis hele sitatet...
Hjerte!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Maker du edru eller påvirket? Jeg ser for meg at det er utfordrende å male på sopp, men langt fra umulig
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Maker du edru eller påvirket? Jeg ser for meg at det er utfordrende å male på sopp, men langt fra umulig
Vis hele sitatet...
Jeg maler stort sett edru. Noen ganger har jeg malt eksperimentelle ting under påvirkning. Det har oftest bare resultert i ting som har sett utrolig kult ut der og da, men som etterpå har sett nokså dårlig ut. Litt mikrodosering har jeg hatt god hjelp i dog. En liten aning av noe i bakgrunn, men ikke mer enn at man er helt fokusert.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Takk for svar, følger den generelle respons jeg får
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Takk for svar, følger den generelle respons jeg får
Vis hele sitatet...
@meaculpa Her fant jeg et bilde av et maleri som jeg malte utendørs, etter å ha spist to sukkerbiter. Det er vel et av de som har fungert også i ettertid.





Sist endret av Manualah; 22. april 2023 kl. 09:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Manualah Vis innlegg
Her fant jeg et bilde av et maleri som jeg malte utendørs, etter å ha spist to sukkerbiter. Det er vel et av de som har fungert også i ettertid.
Vis hele sitatet...
Det beste av de tre syns jeg, men absolutt god kvalitet på de to andre også.
Har ingen erfaring med sopp så jeg bedømmer det ikke basert på hvor gjenkjennbart dette er, men som et kunstverk.
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det beste av de tre syns jeg, men absolutt god kvalitet på de to andre også.
Har ingen erfaring med sopp så jeg bedømmer det ikke basert på hvor gjenkjennbart dette er, men som et kunstverk.
Vis hele sitatet...
Det er veldig interesant å høre. De to øverste er både utstilt og solgt, mens det her har ligget bortgjemt og aldri blitt vist offentlig. Kanskje burde jeg ha det med på ei utstilling en gang...
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Manualah Vis innlegg
Det er veldig interesant å høre. De to øverste er både utstilt og solgt, mens det her har ligget bortgjemt og aldri blitt vist offentlig. Kanskje burde jeg ha det med på ei utstilling en gang...
Vis hele sitatet...
Er du ikke fornøyd med det
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er du ikke fornøyd med det
Vis hele sitatet...
På en måte er jeg fornøyd, ellers hadde jeg nok ikke delt det på nettet en gang. Det har kanskje bare litt utenfor andre bilder. Som en B-side på et album.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Manualah Vis innlegg
På en måte er jeg fornøyd, ellers hadde jeg nok ikke delt det på nettet en gang. Det har kanskje bare litt utenfor andre bilder. Som en B-side på et album.
Vis hele sitatet...
Når du skal bedømme disse selv så vil jo hva du ønsket å formidle og i hvor stor grad du har
lykkes med å gjengi det være avgjørende og fra de kommentarene jeg leste, dine og andres, så ligger de to
første du la ut tydeligvis tettere opp mot den opplevelsene du har hatt og vil beskrive.

Jeg ser bare bildet.
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Når du skal bedømme disse selv så vil jo hva du ønsket å formidle og i hvor stor grad du har
lykkes med å gjengi det være avgjørende og fra de kommentarene jeg leste, dine og andres, så ligger de to
første du la ut tydeligvis tettere opp mot den opplevelsene du har hatt og vil beskrive.

Jeg ser bare bildet.
Vis hele sitatet...
Sant det. Og jeg opplever ofte at andre liker veldig godt de jeg trodde var mindre gode, og motsatt.
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Takk, Revklo!
Helt syke bilder! Elsker detaljer å levde meg lett inn i de!
keep up the good work!
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Helt syke bilder! Elsker detaljer å levde meg lett inn i de!
keep up the good work!
Vis hele sitatet...
Ah, en varmende kommentar. Takk!
Frikanari
Manualah's Avatar
Trådstarter
Takk, Rognkjeksa!

Dette er fra samme serie forresten: