Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1510
Hei!

Ved spilling øker temperaturen på CPU'en og vifta tar helt av, dvs. bråker nærmest som et jetfly. Det suser også når CPU'en er idle, men det har mere med de andre viftene i kabinettet og gjøre, er jeg ganske sikker på.

Så da er jeg i gang med å få dempet støyen gjennom å fordype meg litt i slikt som luftflyt i kabinettet, viftene i kabinettet, ev. støy fra HDD's, men aller mest fra CPU kjølinga (det er den som oppleves som det største problemet).

Jeg har i dag en standard vifte fra Intel, men er litt usikker på om jeg burde sette inn vannkjøling (enkelt og lukket anlegg) eller ny og mer stillegående vifte. Et problem med ny vifte er sokkelen kan komme i konflikt med minnebrikkene i og med at brikkene er av den høye typen, så det er dårlig plass rundt kjølepunktet for CPU'en.
Jeg forsøkte vannkjøing en gang for lenge siden, men den stoppet etter kort stund, og det var derfor Intel vifta ble montert (fulgte med CPU'en).

Informasjon forøvrig (det jeg tror er interessant):
CPU: Intel Core i7 3930K (LGA 2011)
MB : ASUS Rampage IV Formula
Kabinett: CM Cosmos Ultra Tower (et monster, og altfor stort, men jeg valgte dette rett og slett for moro skyld. Men angret senere... som sagt: ALTFOR stort).

Alle forslag mottas med takk
Har selg god erfaring me flere av corsair sine lukkede vannkjølingssystemer til CPU. Pumpeenheten tar lite plass, men det kreves litt plass til radiator og vifte. Enkelt i drift, og av mine 3 sett har jeg på 2 år ikke opplevd noen problemer med de.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du nevner ingenting om temperaturer, hva definerer du som varmt?
Det kan godt være lageret i viften er defekt, evt at du har pakket hele kjøleribben og viften med støv. Jeg ville sjekket dette først.

Om dette ikke fører noen vei på temperaturen, så ville jeg byttet kjøler, om du er på budsjett, så er det nesten likegyldig om du går for et billig lukket vannkjøling-system, eller en ny viftekjøler, dersom du har plass. Bare å måle

Ang støy, så kommer dette litt an på kabinettet du har, viftene/utstyr du bruker, og generelt hvor kresen du er på bråk.
Det mest effektive er å bytte ut bråkete vifter, evt bare bruke en viftekontroller på de, deretter; bruke støydempende materiale i kabinettet.

Husk å ha mer luftflyt inn i kabinettet enn ut, ettersom dette skaper et lite overtrykk i kabinettet og holder unna det meste av støv, dersom du ikke bruker støvfiltere da.

Edit: Dersom HDD har begynt å bråke, så kan dette være et varseltegn på en døende disk, dersom du bare er kresen, så får du støydempende kit til disker.
Sist endret av Fleff; 1. februar 2015 kl. 18:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takker for den raske responsen, og rådene

Lite støv, men det suser en del fra kabinettviftene så jeg vil forsøke å finne noen som noe mer stille.
Samtidig installerer jeg en manuell viftestyring for disse så jeg kan "fine tune" luft vs støy når det gjelder kabinettet.

Jeg bestiller et enkelt lukket vannkjølingssystem til CPU'en. Det ser ut til at det er god plass øverst i kabinettet; 2 vifter der allerede som trekker luft ut, og opp.

Jeg fant ut at skjermkortet gir en del støy, så jeg tenkte å skifte til et stillegående GTX 970, dersom det er anbefalt?

Litt off topic, men kabinettet har allerede 7 vifter. Viftestyringer ser ut til å ha mulighet til å styre max 6 vifter (noen 5).
Er det forsvarlig å "parre" noen av viftene?
Rett og slett skjøte sammen ledningene til 2 av dem slik at 1 kanal gir strøm til, og styrer derved, begge to.

Litt off topic, men kabinettet har allerede 7 vifter. Viftestyringer ser ut til å ha mulighet til å styre max 6 vifter (noen 5).
Er det forsvarlig å "parre" noen av viftene?
Rett og slett skjøte sammen ledningene til 2 av dem slik at 1 kanal gir strøm til, og styrer derved, begge to.
Sist endret av Exorsisimus; 1. februar 2015 kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har konkludert med følgende støykilder: CPU vifte, GPU vifte, samt kabinettviftene (alle fulgte med kabinettet).
I og med at jeg har SSD'er som de to mest "belastede" lagringsenhetene, og "snurrediskene" allerede er rimelig isolert i kabinettet, så er enkel vannkjøling, nytt (mer stillegående) skjermkort, samt nye kabinettvifter bestilt.
Støy fra lagringsenhetene er ignorerbar (for øyeblikket).

Jeg vil gjøre noen omtrentlige målinger av temperaturer på CPU og GPU, både før og etter utskifting, og oppdatere denne tråden.
Jeg satte inn 3 ekstra vifter fra Corsair 120 mm, Corsair SP120 PWM Quiet Edition, samt en Akasa viftekontroller.
I tillegg byttet jeg skjermkort fra Radeon HD 7970 til GeForce GTX 970.
Endelig bestemte jeg meg også for å bytte CPU kjøling fra standard Intel vifte til vannkjøling.

Jeg har ingen dB måler til å få sammenliknbare data mht. støy, men Radeon kortet støyet noe helt jævlig når det kom opp i temperaturer over ca 75C.
Teknologien i bunnen av GeForce kortet gjør det naturlig nok mye mer stillegående.

Jeg hadde ikke temperaturfølere i kabinettet på forhånd, så jeg fikk ikke målt temperatur i topp, midten og i bunnen (rett under skjermkortet) før etter at endringene var gjort, og jeg greide ikke å få temperaturen i kabinettet over 35C.

Jeg hadde Excel (registrerte data manuelt), WoW (full oppløsning) og Anno 2070 (full oppløsning), og forsøkte å "stresse" komponentene ved å spille, samt å skifte mellom WoW og Anno flere ganger.

Skjermkort Radeon HD 7970, kjøling CPU standard vifte fra Intel
CPU Temp: 57 / GPU Temp: 75 / GPU Fan %: 42%

GeForce GTX 970, kjøling CPU Corsair vannkjøling H60, justerte vifter med viftestyring (samt 2 ekstra satt inn)
CPU Temp: 40 / GPU Temp: 55 / GPU Fan %: 42%


Ikke helt vitenskaplig, men en indikasjon på hvor mye bytte av skjermkort og CPU kjøling kan hjelpe. Mye av tiden gikk med til planlegging og skissering av løsningen, samt litt "prøve og feile"
Temperaturen i rommet ligger på omtrent 24C.