Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6312
Når du sitter på et tog som kjører og så hopper du rett opp. Vil du lande litt lengre bak i toget da? Hehe.

Eller når du står i en heis som kjører nedover og du hopper rett opp, vil du falle lengere ned enn du hoppet opp?

;D
Nei, fordi du har samme fart som toget/heisen i det du hopper!
princess-'s Avatar
Trådstarter
Ja, men liksom når du er i lufta da. Om du hopper skikkelig høyt! Da er du på en måte ikke med toget eller heisen da..

Blir helt gærn av å tenke på dette jeg
Se myhtbusters episoden hvor de tester myten om at hvis du hopper rett før heisen krasjer, så vil du ikke bli skadet.
Nei vil tro du lander på samme stedet du hoppet. Og heisen faller ikke raskt nok til at du kan merke noen forskjell.

Er ikke helst sikker, men tror det var slik det var.
Teoretisk sett, jo.
Du mister nemmelig noe fart i det du "forlater" togets gulv, men det er så lite at dette er på teoretisk nivå.

-Til jo lengere du kunne svevd i hoppet, eller til jo høyere du kunne hoppet, til jo mindre fart får du i forhold til toget og derfor lander du lenger bak enn der du startet hoppet.
Sist endret av KulaKanon; 15. juli 2010 kl. 23:22.
Sitat av princess- Vis innlegg
Ja, men liksom når du er i lufta da. Om du hopper skikkelig høyt! Da er du på en måte ikke med toget eller heisen da..
Vis hele sitatet...

Hopper du veldig høyt i toget så får du luftmotstanden som bremser deg relativt toget. Tar vi vekk den variablen så vil du lande akkurat samme plass på toget fordi ingenting endrer farten din (eller togets formodentlig).

I heisen blir det annerledes fordi du da akselerer vekk fra heisen og ikke får samme fart.
Sist endret av Kinseek; 15. juli 2010 kl. 23:21.
Tenk på det som at jorden er en heis / et tog. Hopper du lengre bare fordi jorden beveger seg i en enorm fart gjennom universet?
Sitat av princess- Vis innlegg
Ja, men liksom når du er i lufta da. Om du hopper skikkelig høyt! Da er du på en måte ikke med toget eller heisen da..

Blir helt gærn av å tenke på dette jeg
Vis hele sitatet...
så lenge toget eller heisen er lukket sustem (det har tak, gulv og 4 vegger. Så man kan se på det som et lukket system) og så fremt det ikke akselerer så vil du lande på akkurat samme plassen som om toget hadde stått stille. Da du, som nevnt av andre her, vil ha samme hastighet som toget. Dette gjelder og heiser så fremt du hopper i det de har konstant fart og ikke under akselerasjonen
Se for deg at du står i en buss, så beveger kroppen seg like fort som bussen, så hopper du, siden du har samme fart som bussen så beveger du deg ikke noen steder, bortsett fra hvis det er høy luftmotstand mot kroppen, eller at bussen svinger etter du har hoppet.
princess-'s Avatar
Trådstarter
Herrelihet jo mer dere prøver å forklare meg jo dummere føler jeg meg. Det du skriver f.eks kengro.. når du står på et scateboard så har du samme fart som scateboardet. Hopper du da så vil jo du ikke lande oppå scateboardet igjen.. heheh
Skateboardere gjør jo slikt hele tiden og lander på samme plass. Luftmotstanden har ikke vesentlig effekt i de hastighetene (den blir større ved høyere hastigheter)
Sitat av princess- Vis innlegg
Herrelihet jo mer dere prøver å forklare meg jo dummere føler jeg meg. Det du skriver f.eks kengro.. når du står på et scateboard så har du samme fart som scateboardet. Hopper du da så vil jo du ikke lande oppå scateboardet igjen.. heheh
Vis hele sitatet...
Det er fordi rullebrettet kan aksellerere eller deaksellerere basert på at rullebrettet er av liten vekt og kroppen din utgjør en del med friksjon på akslingens kontakt med "trucken" og idet du hopper kan det hende at du spenner rullebrettet litt ifra deg.
Når det gjelder spørsmålet ditt så skal jeg prøve å forklare deg. La oss si at du er i et tog som holder konstant fart langs en rett linje. Hvis du stikker hodet ut av vinduet og slipper en ball så vil ballen dette ned på bakken bak deg. Hvis du derimot gjør det inni toget så vil den dette rett ned. Vi kan forklar dette på en veldig enkel måte. Så lenge du står på toget og holder en ball så dytter toget deg fremover som igjen dytter på ballen (Dere henger altså sammen) Når du slipper ballen utenfor vinduet i toget så slutter du/toget å dytte ballen fremover og den mister fart og detter rett ned. Dette er i forhold til et referansesystem med bakken som faste koordinater. Hvis du derimot er inni toget så har du et referansesystem med toget som faste koordinater. Dette betyr at du teknisk sett står stille og hvis du derfor slipper ballen så vil den dette rett ned akkurat som på jordkloden. Eksempelet her som vil "bevise" min tankegang er: La oss si at du står på bakken og slipper en ball ned, jorden roterer jo så da vil du jo se at den detter "bakover", nei den detter rett ned fordi du er bundet til et referansesystem med bakken som faste koordinater. For å ytterligere bevise at jeg har rett kan jeg referer til Newtons 1. lov:

"Et legeme som ikke utsettes for ytre krefter forblir i ro eller i en rettlinjet bevegelse med konstant fart."

Essensen i denne loven er at hvis toget beveger seg i en konstant fart fremover er kraften som dytter toget fremover lik negativen av kraften som dytter toget tilbake
Eks:
Kraft F = 1 N
Kraft F* = -F = - 1 N

F F*
-> [] <-
Altså, klossen står enten i ro(som den gjør hvis du er inni klossen) eller den beveger seg med en konstant hastighet (Hvis du står utenfor klossen)

Det jeg nevnte nå gjelder BARE hvis toget har konstant fart. La oss si at toget akselerer med 2m/s^2 jevnt fremover. Hvis du da står inni toget og slipper ballen vil ballen dette bakover, fordi toget da kjører fra ballen.
Hva om du hopper mens du er i et fly da??
Sitat av yogurt Vis innlegg
Hva om du hopper mens du er i et fly da??
Vis hele sitatet...
Akkurat det samme som med toget
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Teoretisk sett, jo.
Du mister nemmelig noe fart i det du "forlater" togets gulv, men det er så lite at dette er på teoretisk nivå.

-Til jo lengere du kunne svevd i hoppet, eller til jo høyere du kunne hoppet, til jo mindre fart får du i forhold til toget og derfor lander du lenger bak enn der du startet hoppet.
Vis hele sitatet...
Kan du utdjupe den påstanden?
Skulle gjerne gjort det, men det er for lenge siden jeg studerte fysikk til å kunne fagelig forklare dette kort og godt her. Jeg kan derrimot refferere til ISBN nr på en fysikkbok dette er nevnt som eksempel, men ikke før i morgen. Har tatt kvelden nå, og gidder ikke stå opp igjen for å finne den nå. God kveld videre.

Unntaket for påstanden min er om det hadde foregått i totalt vakuum.
Sist endret av KulaKanon; 15. juli 2010 kl. 23:39.
Sitat av princess- Vis innlegg
Når du sitter på et tog som kjører og så hopper du rett opp. Vil du lande litt lengre bak i toget da? Hehe.

Eller når du står i en heis som kjører nedover og du hopper rett opp, vil du falle lengere ned enn du hoppet opp?

;D
Vis hele sitatet...
Ja hvis gjenstanden akselererer.
Blir ik,kje dette som og stå bak ein triksesykkel, og hoppe rett opp, legmet er i bevegelse asfalten står i ro og du får asfalteksem. Du har ein konstant fart og vil lande på ca same plasen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Unntaket for påstanden min er om det hadde foregått i totalt vakuum.
Vis hele sitatet...
Om det er vakuum eller ikkje har jo jackshit å sei om lufta beveger seg med samme hastighet som det du måtte velge som referanseramme. Noko den vil gjere i eit tog. Eller i ein heis. Det var difor eg stussa på påstanden din...
Men om du står på togets tak da? Vil du da fortsatt lande samme sted på togets tak? forutsatt at det kjører rett frem konstant.
Sitat av Parasitic Vis innlegg
Men om du står på togets tak da? Vil du da fortsatt lande samme sted på togets tak? forutsatt at det kjører rett frem konstant.
Vis hele sitatet...
Da kommer luftmotstand inn i bildet, noe som vil føre til at du lander lengre bak - ettersom toget har annen vekt, aerodynamikk og kraft som presser den fremover enn du har. Når man derimot er inne i toget, vil du ikke ha disse forskjellene, og vil lande på samme punkt, med mindre det er en akselerering. Nå har ikke jeg studert fysikk, men noe annet vil virke veldig rart.
Sitat av Parasitic Vis innlegg
Men om du står på togets tak da? Vil du da fortsatt lande samme sted på togets tak? forutsatt at det kjører rett frem konstant.
Vis hele sitatet...

Nei, fordi da har du luftmotstanden som presser deg bakover. Men vil bare være merkbart når toget får litt fart.
Sist endret av Blackkoz; 16. juli 2010 kl. 01:20.
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Teoretisk sett, jo.
Du mister nemmelig noe fart i det du "forlater" togets gulv, men det er så lite at dette er på teoretisk nivå.

-Til jo lengere du kunne svevd i hoppet, eller til jo høyere du kunne hoppet, til jo mindre fart får du i forhold til toget og derfor lander du lenger bak enn der du startet hoppet.
Vis hele sitatet...
Og hvor skal denne friksjonen komme fra?
Kan det være at toget følger jordens krumming, og at når du da hopper opp, tar toget en litt kortere rute enn deg, og du havner derfor bittelitt lengre bak i toget selv om begge har lik hastighet?

Men det trådstarter spør om er jo bare barnehagefysikk alle skjønner hvis dem bare gidder å aktivere minst 2 hjerneceller.
Grett eksempel:

Sett deg i bilen og få noen til å kjøre den rundt og hold en ball i hånden.
Kast ballen loddrett opp.
Lander ballen i ansiktet ditt, eller lander den i hånden igjen?

Prøv så å stikk armen ut av vinduet på bilen, mens du har ballen i hånden.
Kast ballen loddrett opp.
Lander ballen i hånden da?
princess-'s Avatar
Trådstarter
"Men det trådstarter spør om er jo bare barnehagefysikk alle skjønner hvis dem bare gidder å aktivere minst 2 hjerneceller."

Hahaha, gud så frekt!
Sitat av mikkello Vis innlegg
Se myhtbusters episoden hvor de tester myten om at hvis du hopper rett før heisen krasjer, så vil du ikke bli skadet.
Vis hele sitatet...

åjoda, du ville bli most kraftig. Sjekk episoden engang til du
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
åjoda, du ville bli most kraftig. Sjekk episoden engang til du
Vis hele sitatet...
De testet myten: hvis du hopper rett før heisen kræsjer, så vil du ikke bli skadet. Tror du missforsto.
Sitat av Restyle Vis innlegg
De testet myten: hvis du hopper rett før heisen kræsjer, så vil du ikke bli skadet. Tror du missforsto.
Vis hele sitatet...
Awesome ! Men ja, kanskje jeg burde se episoden igjen
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Skulle gjerne gjort det, men det er for lenge siden jeg studerte fysikk til å kunne fagelig forklare dette kort og godt her. Jeg kan derrimot refferere til ISBN nr på en fysikkbok dette er nevnt som eksempel, men ikke før i morgen. Har tatt kvelden nå, og gidder ikke stå opp igjen for å finne den nå. God kveld videre.

Unntaket for påstanden min er om det hadde foregått i totalt vakuum.
Vis hele sitatet...
Du vil nok finne at du husker feil. Hvis ikke bør du brenne fysikkboka, for det du sier er helt galt. Så lenge luften i toget står stille i forhold til deg, så kan du hoppe 100 meter høyt om du vil (forutsatt at det er drøyt 100 meter under taket, selvsagt), og likevel lande på nøyaktig samme plass.

Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Awesome ! Men ja, kanskje jeg burde se episoden igjen
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforsto igjen. Mythbusters fant ut at hopping ikke hjelper, men mikkello sa ingenting om utfallet. Han forklarte bare hvilken myte de testet. Les litt grundigere, du.
Nå kommer en "værre" en.

Se for deg at du har en lukket lastebil, i lastebilen flyr det 5 fugler. Hva skjer når du akselererer? Vil fuglene bli på samme sted eller fly bak i bilen?

Jeg husker at fysikklæreren min påstod at de vil bli på samme sted, men DET har jeg litt vanskligheter for å forstå, med tanke på tregheten(?) til fuglene
Sist endret av olli408; 16. juli 2010 kl. 09:23.
Se for deg at du har en lukket lastebil, i lastebilen flyr det 5 fugler. Hva skjer når du akselererer? Vil fuglene bli på samme sted eller fly bak i bilen?
Vis hele sitatet...
Se for deg en colaflaske liggende i en bil. Hva skjer når du bråbremser?
Sitat av princess- Vis innlegg
Herrelihet jo mer dere prøver å forklare meg jo dummere føler jeg meg. Det du skriver f.eks kengro.. når du står på et scateboard så har du samme fart som scateboardet. Hopper du da så vil jo du ikke lande oppå scateboardet igjen.. heheh
Vis hele sitatet...
jo. det vil du.

Om f.eks bussen står stille, du hopper, og bussen begynner å kjøre, DA vil du havne bak i midtgangen. Get it?
Sist endret av fetter; 16. juli 2010 kl. 09:44.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Nå kommer en "værre" en.

Se for deg at du har en lukket lastebil, i lastebilen flyr det 5 fugler. Hva skjer når du akselererer? Vil fuglene bli på samme sted eller fly bak i bilen?

Jeg husker at fysikklæreren min påstod at de vil bli på samme sted, men DET har jeg litt vanskligheter for å forstå, med tanke på tregheten(?) til fuglene
Vis hele sitatet...
Fuglene vil bli slengt bak i lastebilen, så lenge dem ikke kompenserer for akselerasjonen. Fysikklæreren din har rett, han mente at fuglene vil bli på samme sted iforhold til bakken, ergo de vil bli most bak i lastebilen. Lastebilen vil også veie like mye om fuglene står på bakken eller om de flyr.
Sist endret av henrikxt; 16. juli 2010 kl. 10:03.
har ikke lest stort her, men blir jo nesten samme som å hoppe uansett hvor du er, jorda spinner i en vill fart
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Fuglene vil bli slengt bak i lastebilen, så lenge dem ikke kompenserer for akselerasjonen. Fysikklæreren din har rett, han mente at fuglene vil bli på samme sted iforhold til bakken, ergo de vil bli most bak i lastebilen. Lastebilen vil også veie like mye om fuglene står på bakken eller om de flyr.
Vis hele sitatet...
Står på bakken som i "på bakken utenfor lastebilen" eller i lastebilen?
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Står på bakken som i "på bakken utenfor lastebilen" eller i lastebilen?
Vis hele sitatet...
Inne i lastebilen.

TylerDurden har et veldig bra poeng.
Sist endret av henrikxt; 16. juli 2010 kl. 11:00.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Inne i lastebilen.

TylerDurden har et veldig bra poeng.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Lastebilen vil jo veie mer om fuglene står på gulvet inne i lastebilen, det sier seg jo selv.
Hva sa du sier seg selv? Igjen er dette helt grunnleggende fysikk.
Si du har en skål med vann som står på en vekt, hvis du har en
ubåt på bunnen, vil den vise like mye om ubåten står på bunnen, eller kjører rundt i vannet. Fuglene flyr jo ved å presse luft ned, og den luften presser ned på lastebilen.
Igjen gjelder det bare å aktivere disse to hjernecellene.
Sist endret av henrikxt; 16. juli 2010 kl. 11:34.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Og hvor skal denne friksjonen komme fra?
Kan det være at toget følger jordens krumming, og at når du da hopper opp, tar toget en litt kortere rute enn deg, og du havner derfor bittelitt lengre bak i toget selv om begge har lik hastighet?

Men det trådstarter spør om er jo bare barnehagefysikk alle skjønner hvis dem bare gidder å aktivere minst 2 hjerneceller.
Vis hele sitatet...
Ikke bli for høy på pæra, du spør om barneskolefysikk selv. Toget er ditt referansepunkt, og hvor jordas krumming er helt irrelevant.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Ikke bli for høy på pæra, du spør om barneskolefysikk selv. Toget er ditt referansepunkt, og hvor jordas krumming er helt irrelevant.
Vis hele sitatet...
Jeg sa bare en mulighet han kunne ha rett på. Under perfekte omstendigheter havner en selvfølgelig på samme sted.
Testa noe liknende på mythbuster engang der noen av de samme prinsippene spiller inn. Hvis du kjøre en bil ombord på en lastebil og begge kjører i ca 80, vil bilen plutselig bevege seg i 160? Svaret ble nei der iallefall, husker ikke helt 100% vilken lover som spilte in, fusik er ikke sterkeste sia mi heller Lufta i toget har ingenting i si, iogmed at den er som en egen atmosfære i toget. vakum tror jeg heller ikke har noe å si ellers ville alle astronauter levd farlig
Sist endret av NotToSmart; 16. juli 2010 kl. 11:46.