Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  601 57998
Har lang erfaring med pyro og vet hva de kan gjøre.
Setter dem ikke av i nærheten av folk og det skal mye til før de går av i handa i, de er fylt med flash krutt og det tåler en del.

Det er vel pga metall splinter du reagerer? splintene er ikke så veldig farlige, står du 10 meter unna er du sikker.
Grunden til den påstanden kommer av at jeg har sprengt haugevis med sånne før ved fjell, og har hørt kraften av splintene når de treffer fjellet, i tillegg så er splintene få og store.
Kanskje litt svak bakgrund med det holder for meg og i tillegg til andre forholdsregler så går det greit å smelle de av.
Vet hva jeg driver med.
Sitat av zevz Vis innlegg
Har lang erfaring med pyro og vet hva de kan gjøre.
Setter dem ikke av i nærheten av folk og det skal mye til før de går av i handa i, de er fylt med flash krutt og det tåler en del.

Det er vel pga metall splinter du reagerer? splintene er ikke så veldig farlige, står du 10 meter unna er du sikker.
Grunden til den påstanden kommer av at jeg har sprengt haugevis med sånne før ved fjell, og har hørt kraften av splintene når de treffer fjellet, i tillegg så er splintene få og store.
Kanskje litt svak bakgrund med det holder for meg og i tillegg til andre forholdsregler så går det greit å smelle de av.
Vet hva jeg driver med.
Vis hele sitatet...
Har bare 4 ting å si.

1. Kort lunte.
2. Ikke tro du kan lære meg sprengstoffkjemi og ballistikk.
3. Ha det gøy mens leken er god, den varer nok ikke så lenge slik du amatøriserer deg.
4. Kommer ann på hvilken flash, men de fleste er så sensitive at en liten friksjon får det til å gå av, dessuten er det noe av det kraftigere LE som finnes.
Sist endret av KulaKanon; 14. juli 2010 kl. 12:48.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Da kan jeg være så kjip at jeg forklarer det KulaKanon ikke vil, skjønt jeg synes det er en fornuftig reaksjon! Det der er ikke pyroteknisk overhodet, det er ingen form for fyrverkeri, det er å be om å få stålbiter begravd i leggskinnene, kneskålene knust av splinter som går raskere enn en kule, en stor stålbit dom river opp magesekken og skaper massive indre blødninger og sprer magesyren gjennom kroppen, en splint som sitter i halsen din, mens du hoster blod og dør, og sist men ikke minst en splint som går midt mellom øynene, knuser begge øyeeplene og kjører beinbiter fra pannen opp i hjernen en brøkdel av et sekund før splinten selv borer seg inn i hjernen og knuser alt den treffer, før den smeller ut av bakhodet og knuser beina der også så hodet ditt klapper helt sammen...
Det er det det der er...
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Da kan jeg være så kjip at jeg forklarer det KulaKanon ikke vil, skjønt jeg synes det er en fornuftig reaksjon! Det der er ikke pyroteknisk overhodet, det er ingen form for fyrverkeri, det er å be om å få stålbiter begravd i leggskinnene, kneskålene knust av splinter som går raskere enn en kule, en stor stålbit dom river opp magesekken og skaper massive indre blødninger og sprer magesyren gjennom kroppen, en splint som sitter i halsen din, mens du hoster blod og dør, og sist men ikke minst en splint som går midt mellom øynene, knuser begge øyeeplene og kjører beinbiter fra pannen opp i hjernen en brøkdel av et sekund før splinten selv borer seg inn i hjernen og knuser alt den treffer, før den smeller ut av bakhodet og knuser beina der også så hodet ditt klapper helt sammen...
Det er det det der er...
Vis hele sitatet...
Takk, Der sa du det slik det skal sies!
KP!


(Kan vel legge til at slike "bomber" er like forhatt her på forumet som molatovs og plumbo "bomber", samt terrorister.)
Sist endret av KulaKanon; 14. juli 2010 kl. 12:53.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Da kan jeg være så kjip at jeg forklarer det KulaKanon ikke vil, skjønt jeg synes det er en fornuftig reaksjon! Det der er ikke pyroteknisk overhodet, det er ingen form for fyrverkeri, det er å be om å få stålbiter begravd i leggskinnene, kneskålene knust av splinter som går raskere enn en kule, en stor stålbit dom river opp magesekken og skaper massive indre blødninger og sprer magesyren gjennom kroppen, en splint som sitter i halsen din, mens du hoster blod og dør, og sist men ikke minst en splint som går midt mellom øynene, knuser begge øyeeplene og kjører beinbiter fra pannen opp i hjernen en brøkdel av et sekund før splinten selv borer seg inn i hjernen og knuser alt den treffer, før den smeller ut av bakhodet og knuser beina der også så hodet ditt klapper helt sammen...
Det er det det der er...
Vis hele sitatet...
Ah, takk for at du forklarer når Petter smart her ikke vil forklare !
luntene er nok noe korte, det kan jeg være enig i, brenner vel i ca 4 sekunder. hvor lenge brenner lunta til en hondgranat som er mye sterkere ?

Har aldri sakt at jeg kan lære deg kjemi og kommer aldri til å gjøre det heller, kan ikke så mye om kjemi, men jeg klarer å lage flash og svartkrutt og andre enkle krutt typer.

Har drevet med dette siden jeg var liten unge og er nå 20 år, så jeg veit hva jeg driver med, har testet krutt i alle rettninger og føler meg trygg når jeg lager ting.
Nja, føler meg kanskje ikke helt trygg alltid, men hvem gjør vel det når det er snakk om krutt?

i tillegg så har jeg testet sånne bomber både ved treplanker for å se splintenes karaft i treet og jeg har smelt dem av ved større avstander fra fjellveggen, ut ifra mine observasjoner så føler jeg meg trygg på de.
greit, de kan sikkert smelle av deg handa om du holder den i handa når den sprenger, men det kan raketter også gjøre.

Det jeg hvil frem til er at det er kjipt å høre at man er en komplett idiot uten grenser for det man lager noe som kan være skadelig og inneholder metall når jeg har drivd på med dette i flere år og faktisk er klar over potensielle farer.

Sitat av Ffojt Vis innlegg
Da kan jeg være så kjip at jeg forklarer det KulaKanon ikke vil, skjønt jeg synes det er en fornuftig reaksjon! Det der er ikke pyroteknisk overhodet, det er ingen form for fyrverkeri, det er å be om å få stålbiter begravd i leggskinnene, kneskålene knust av splinter som går raskere enn en kule, en stor stålbit dom river opp magesekken og skaper massive indre blødninger og sprer magesyren gjennom kroppen, en splint som sitter i halsen din, mens du hoster blod og dør, og sist men ikke minst en splint som går midt mellom øynene, knuser begge øyeeplene og kjører beinbiter fra pannen opp i hjernen en brøkdel av et sekund før splinten selv borer seg inn i hjernen og knuser alt den treffer, før den smeller ut av bakhodet og knuser beina der også så hodet ditt klapper helt sammen...
Det er det det der er...
Vis hele sitatet...
Det skjer ikke, splintene er store så det blir få splinter, 3-4 splinter og i tillegg er de lette og mister kraften sin etter noen meter.
Står du 10-20 meter unna og en splint treffer deg hvil det nok bite litt i leggen, men den penetrerer ikke.
MEN, uhell kaan selvfølgelig skje, akkurat som alt annet som har med sprengstoff å gjøre.
Sitat av zevz Vis innlegg
luntene er nok noe korte, det kan jeg være enig i, brenner vel i ca 4 sekunder. hvor lenge brenner lunta til en hondgranat som er mye sterkere ?
.
Vis hele sitatet...
Mener du at lunta de er samme type, og kvalitet som den i håndgranater, men samme sikkerhetstiltak rundt lunten og ned til sprenkstoffet?
Jeg kaller ikke deg personlig idiot, men det du driver med fremstiller deg hvertfal som en. men nok om det. Peace Out!
nei, er ikke det jeg sier!
Hondgranater har faktisk lignende lunter, men med en annen tennmekanisme, når du først nevner det.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
"Host, host* Håndgranater har vel faktisk kjemiske lunter...
Er det det heter, men det ser isåfall likt ut som vanlig lunte og brenner på så og si samme måte.
http://static.howstuffworks.com/gif/grenade-delay.gif
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Nok OT! Kan avslutte med et ledende spørsmål. Hvorfor i "!#€%&€&%€#€ lager du salutter i en casing som kan drepe deg, når du like gjerne kan bruke papp?? Du trenger ikke svare, men tenk på det...
Grunden til at jeg gjør det er at de tåler et mye høyere trykk enn et papprør og smeller derfor betydelig mye høyere.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Hva slags flash bruker du? Om du bruker standard 70:30 perklorat og mørk aluminium så skal du kunne lage meget (!) tillfredstillende salutter kun ved bruk av papp som casing, slik som Ffojt nevnte. Ta heller å dropp metallbeholdere og tilsett noen ekstra gram i papprør i steden. Og de saluttene du har laget vil nok ikke kanskje sprenge hånden din i filler om en ulykke intreffer. Det vil garantert skje! Selv med papprør, men da eliminerer du hvertfall faren for å bli penetrert av splinter.
Sitat av zevz Vis innlegg

Det er vel pga metall splinter du reagerer? splintene er ikke så veldig farlige, står du 10 meter unna er du sikker.
Grunden til den påstanden kommer av at jeg har sprengt haugevis med sånne før ved fjell, og har hørt kraften av splintene når de treffer fjellet, i tillegg så er splintene få og store.
Vis hele sitatet...
Jeg skal bare komme med en liten tilleggsopplysning:

Dere vet de 25 skudds batteriene vi alle demonterte i ungdommen for å få tak i effekthylsen som vi bare satte en lunte på og fyrte av en og en?

Disse er skal heller ikke lage noen splinter eller slikt, men en gang lagde en slik en splint som kunne vært farlig.
En kompis av meg kastet en slik effekthylse som ikke inneholdt stjerner eller noe slikt bortover asfalten.
Rutinemessig snudde alle tilskuerne seg rundt og trakk seg enda lengre tilbake.
Det sa pang og plutselig kjente jeg en intens smerte i armen.
Bunnpluggen på effekthylsa hadde ikke knust i smellet og hadde derfor bare fløyet som et prosjektil som traff meg i armen.
Jeg hadde en ganske tykk jakke på meg, men likevel resulterte dette i et treff som var såpass hardt at jeg ennå har et fint arr på armen min.

Når dette er sagt så kjenner jeg at nyttårsnervene begynner å melde seg igjen.
Jeg ligger langt etter skjema pga. at jeg har jobbet voldsomt mye de siste 2-3 månedene og nå skal jeg sannelig jobbe i 24-25 dager til.

Dessuten er det en eller annen kødd, sannsynligvis meg selv da jeg bor alene, som har rotet bort alle mine 4" shells!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Jeg menger meg ikke med amatører som driver med slikt.
Vis hele sitatet...
Så dette er ditt levebrød?
Nei jeg skal ikke kverulere med deg. Er på din side i denne saken, bare ikke like fullhjertet.

Sitat av zevz Vis innlegg
i tillegg så er splintene få og store.
Vis hele sitatet...
Vel, det er de store splintene som går lengst, da-a.

Sitat av zevz Vis innlegg
Grunden til at jeg gjør det er at de tåler et mye høyere trykk enn et papprør og smeller derfor betydelig mye høyere.
Vis hele sitatet...
Metall er fleksibelt, papp er ikke det. Papp med høy tetthet is the way to go(forutsatt at du bruker skikkelig flash).

http://pyrocreations.com/inc/sdetail/2480

Buy it now, thank me later.

Sitat av zevz Vis innlegg
Har drevet med dette siden jeg var liten unge og er nå 20 år, så jeg veit hva jeg driver med
Vis hele sitatet...
Var det du som i en annen tråd fortalte du hadde laget en spikerbombe?

Så vil jeg til slutt si noe til allmenheten(om det er det rette ordet).
Øde, kontrollert og skjermet avfyring av CO2 patroner går helt fint det... Det som gjør meg skeptisk er at det er hans nyttårsplaner. Man fyrer jo som regel av sakene i gata der det er andre folk osv.
Sitat av zevz Vis innlegg
splintene er ikke så veldig farlige, står du 10 meter unna er du sikker.

Det skjer ikke, splintene er store så det blir få splinter, 3-4 splinter og i tillegg er de lette og mister kraften sin etter noen meter.
Vis hele sitatet...
What the hell er du drita eller no? (hvile? hondgranat?) Hvis du virkelig er 20 må du være tilbakestående, og da er ikke pyro den lureste hobbyen. Og det er snakk om CO2 patroner fylt med flash right? Hvordan i all verden blir ikke de splintene farlige når du står 10 meter unna?

Nå er det lenge siden jeg har hengt her på forumet, men dette er noe av det sykeste jeg har hørt..
kjedelig streiting
Sitat av zevz Vis innlegg
nei, er ikke det jeg sier!
Hondgranater har faktisk lignende lunter, men med en annen tennmekanisme, når du først nevner det.
Vis hele sitatet...
Nå er håndgranater lagd for å drepe da. Og da ville det vel kaaanskje ikke vært så lurt med en så lang lunte så målet får sjangs til å løpe 50 meter unna/evt kaste den tilbake på deg?

Selvmordsbomberne i midtøsten har jo veldig liten sikkerhetsavstand, kanskje du skal prøve på det samme å
Mistenker kraftig at noen her misforstår hva vi mener med Nyttårsplaner...

Har ikke så mye mer å tilføye, men...
Selv om du ikke dauer momentant av noen metall-splinter så skal
det ikke så store kuttet til før at du mister ganske mye blod rimelig raskt.

Vi kan jo se for oss dette senarioet;
Du er ute i skogen langt fra folk en mørk kveld uten mobil,
Får en splint i foten som gjør deg ut av stand til å gå, i tilegg til en splint i armen som får deg til å miste mye blod,
Sjangsen for at de fleste ville klare å holde hode kaldt under en sånn situasjon er vel heller ikke stor
Skulle du også klare å skade vitale kroppsdeler så vil heller ikke situasjonen bli bedre,
Man kan tenke seg selv hva utfallet raskt kan bli når du ligger i skogen med panikk, uten mulighet for å få hjelp,
ikke kunne gå, ikke klare å stoppe fks en blødning å glemmer hvordan du kommer deg tilbake.....da vil du hvertfall ha et stort problem.

Klarte selv å kutte meg med et uhell over hele håndflaten med en kniv når jeg var
i garasjen med lukket dør, som du forøvrig må bruke begge hendene for å åpne,
Hadde heller ikke mobil å var alene hjemme, når jeg oppdaget hvor mye jeg bløde i tilegg til at jeg ikke kunne åpne døren fikk jeg panikk,
klarte heldigvis å åpne døra nok til at jeg kunne krype ut etter en stund, begynte å bli veldig svimmel når jeg kom meg ut, men klarte omsider å stoppe blødningen, kan virkelig kalles nær-døden opplevelse.



Til tropic igjend; etter å ha lært av tiligere planer som ikke ble gjennom ført pga at nyttår altid
kommer raskere en jeg tenkte så har ikke jeg lyst å si noe før det er helt klart
Sist endret av Bowman; 15. juli 2010 kl. 01:46.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bowman Vis innlegg
Til tropic igjend; etter å ha lært av tiligere planer som ikke ble gjennom ført pga at nyttår altid
kommer raskere en jeg tenkte så har ikke jeg lyst å si noe før det er helt klart
Vis hele sitatet...
Hehe, veldig sant! Er litt spent på hva jeg får til i år selv!

Øvrig: Garasjehistorien hørtes særs ubehagelig ut! Glad jeg ikke har gjort det samme.
Sitat av Bob Vis innlegg
What the hell er du drita eller no? (hvile? hondgranat?) Hvis du virkelig er 20 må du være tilbakestående, og da er ikke pyro den lureste hobbyen. Og det er snakk om CO2 patroner fylt med flash right? Hvordan i all verden blir ikke de splintene farlige når du står 10 meter unna?

Nå er det lenge siden jeg har hengt her på forumet, men dette er noe av det sykeste jeg har hørt..
Vis hele sitatet...
Beklager skrivefeil, vet at jeg sliter litt med norsken, skulle fulgt bedre med på skolen

Det med de farlige splintene har jeg tydelig komentert i de forrige postene.

Har satt av utallige slike co2 bomber og har forsket litt på egenhond for å se hvor farlige splintene egentlig er.
MEN, som med alt annet så vet jeg at det kan gå til helvette en dag, men da skal du stå rimelig nærme.

Splintene fra slike bomber greier så vidt å borre seg inn i en trevegg, er ikke sånn at splintene sitter i veggen, bare små merker, men kan jo også hende at mine tester er helt politlig, derfår står jeg 20-30 meter unna hver gang, selv om luntene er noe korte, er enig i at de kunne vært litt lengre
Lest Explosive Newsletter før eller? For et sammentreff at det er bilde av en stakkars gutt (på side 5) som laget akkurat samme som deg, og du kan jo se hvordan det endte..

Her er en link: http://www.dme.qld.gov.au/zone_files...sletter_04.pdf

Som sagt, bla til side 5 så kan du se bilde

For min del kan du godt gjøre dette, og ikke noe problem hvis du får til dette kontrollert. Skal du stå 10m unna, og betrygge deg med at du tror splintene ikke går gjennom treplank, så bør du hvertfall legge igjen en dødsattest der du nevner for pressen at WIP frarådet deg dette
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tenkte tanken om å finne fram FTP databasen for jeg vet det bildet der ligger der.

La oss nå være så snill å slutte å diskutere noe som ikke trenger å diskuteres engang?

Tror det er ganske konstatert at Zevz sine planer er å lage CO2 patron kinaputter... Så "bra" for han. Lets move on!
Noen som skyter tosifrede tall i år? Jeg snakker kaliber...
Sist endret av Up; 16. juli 2010 kl. 04:40.
Jeg håper å få opp mitt første shell iløpet av høsten, mye jobbing nå så jeg får ikke til noe i sommer.. Eneste er at stjernene mine bruker kjempelang tid på å tørke, vi snakker 2-3 uker..?
Sitat av Up Vis innlegg
Noen som skyter tosifrede tall i år? Jeg snakker kaliber...
Vis hele sitatet...
Jepp, satser på èn stk 12"!
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Jepp, satser på èn stk 12"!
Vis hele sitatet...
Tøft! Det må videodokumenteres Har du noen detaljer på hva den skal fylles med osv? Plast eller papir?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av RubenE Vis innlegg
Tøft! Det må videodokumenteres Har du noen detaljer på hva den skal fylles med osv? Plast eller papir?
Vis hele sitatet...
Du får ikke plast i større enn 6".
Ja, kommer nok til å filme alle shell som skal opp til nyttår!

Når det gjelder 12" så blir stjernene en kullstreamer til blå core. Jeg synes den kombinasjonen er veldig pen og estetisk. Utfordringen blir vel å beholde symmetrien. Har ikke rullet så sinnsykt store stjerner før, så det blir nok et kapittel for seg selv!!

Skal bruke papp på alle shell og alle størrelser. Men har noen 4" plast som skal brukes til horsetails, der breaken så vidt skal åpne shellet.

Dagens produksjon:

Satte sammen et 3" rack. En liten måletabbe gjorde at jeg måtte kutte det ned til 9 rør! hehe! Uansett, ingen krise.

Jeg skal lage spacere i øvre del også for ekstra stabilitet. Racket ble ca. 1 meter langt og 50 cm høyt. De to øvre listene er høvlet og avrundet i kantene så man har noe behagelig å holde i når racket skal bæres.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Når det gjelder 12" så blir stjernene en kullstreamer til blå core. Jeg synes den kombinasjonen er veldig pen og estetisk. Utfordringen blir vel å beholde symmetrien. Har ikke rullet så sinnsykt store stjerner før, så det blir nok et kapittel for seg selv!!

Skal bruke papp på alle shell og alle størrelser. Men har noen 4" plast som skal brukes til horsetails, der breaken så vidt skal åpne shellet.
Vis hele sitatet...
Høres bra ut! Gleder meg til å se resultater Blir sikkert spenstig med blå kjerner. Hvilken blå tenkte du å bruke?

Pen rack!

Sitat av Up Vis innlegg
Du får ikke plast i større enn 6".
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør man da Hos f.eks Pyrocasings eller Plásticos Gamón. Men papp er jo helt klart det som er mest brukt når vi snakker luftbomber av såpass kaliber.
Sist endret av RubenE; 16. juli 2010 kl. 19:09.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Gull til blå er en pen klassiker.
På så store bomber som 12", passer det godt med en pistill i tillegg, gjerne blå, grønn eller fiolett.
Rullingen går greit, du må bare være tålmodig og ikke rulle for stort med en gang.
La de tørke skikkelig mellom hver gang du bygger dem opp.

Jeg har snekret mange racker de siste fem årene, og erfaringen tilsier at bruk av spiker og spinkle materialer ikke fungerer.
Rekylen river og sliter, og hvis underlaget i tillegg ikke er dønn jevnt og hardt, så skytes dem i filler.
Regner med å bruke Baechle system #6 til fargede stjerner i år. Mulig jeg prøver en pistil eller petal i 12", men må se det an når jeg begynner med selve monteringen.

Ja, når det gjelder racket så er jeg klar over problemstillingen. Dette racket ble mest satt sammen for å danne meg et bilde av mål, og det ble brukt 50 mm kramper. Skal lage 9 slike sånne 3" rack, + 1 rack for 4" og et for 6". Sistnevnte kommer til å bli skrudd sammen, samt at jeg har noe kraftigere plank.
Her er dagens produksjon:

7 stk 100 grams pucker med BP. Satser på at dette blir god lift!

Puckene skal nå tørke i noen dager, for så å kornes og sorteres.

Blandingsforhold: BP + 1% sgrs. 10% vann med alkohol.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Pent, syn! Hvor hardt presset du de, ca? Har frem til nå bare granulert kruttet ved bruk av en sil, men tenker nok å konvertere til pressing pga påliteligheten man får da. Når man bruker sil blir ofte kruttet litt skjørt også, og knuser lett.
Jeg er faktisk littt usikker på hva tettheten pr. puck ble på, men måleren på pressa viste i overkant av 7 tonn. Skal gjøre noen utregninger etterhvert, men dette var første forsøk og jeg ville bare se at ting fungerte.

Jeg har også granulert med sil til nå, men det er et søl uten sidestykke. Og som du sier, så blir granulene svært skjøre.

Puckene er i vertfall "rock solid", og jeg tror jeg kommer til å bruke betydelig mindre lift etterhvert som jeg har produsert litt med denne metoden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da har puckene fått tørke i noen dager. Her er et foreløpig resultat etter korning. Litt store korn enn så lenge, men skal ta noen runder til så det blir 2FA.

Hardheten er upåklagelig! Så langt er 2 kg lift klar!
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Da har puckene fått tørke i noen dager. Her er et foreløpig resultat etter korning. Litt store korn enn så lenge, men skal ta noen runder til så det blir 2FA.

Hardheten er upåklagelig! Så langt er 2 kg lift klar!
Vis hele sitatet...
Har du en YouTube channel? Kan du laste opp en liten test?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Ah, fine granuler! For å få blanke, glatte granuler tilsvarende kommersielt krutt kan du gjøre som følger (stjålet litt fra Passfire):

"Drop in a puck, slam down the smacker 25 times, dump the results in a bucket with a 1/4" screen. Anything that doesn't fall through gets dumped back in the mortar, along with another puck. Repeat as needed.

Dump the results on an 80 mesh screen to shake the dust out, then put it all back in the mill minus media and tumble it for another day. This part at least is nice and quiet and not much trouble.

De-dust once more, then add a half-tsp of graphite and tumble another four hours. Screen to size."
Pyrotecnican: Kommer videoer etterhvert, men foreløpig er det dårlige lysforhold for testing, desverre.

Nygaard: Takk for tips! Mulig jeg må prøve dette! :-) Mine granuler er matte i utseende, men jeg vet ikke om "polering" øker ytelsen noe?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Polering øker visstnok den praktiske graden ved lading av patroner, men senker ytelsen litt?
Ja jeg spør, da jeg er usikker, men er ganske sikker på at Nygaard er sikker.
Ser for meg at polering fjerner alle mikroskopiske "hakk og tapper" som en gnist lettere overføres til, men jeg tipper det ikke spiller alt for mye.

Når det kommer til nyttårsplaner har jeg bestemt meg nå. Jeg skal ikke ha farger i år, utenom hvite stjerner. Jeg går for Tiger Tail, C6, SimpleWhite og D1 Glitter pluss en eksperimentell glitter jeg kom over med et uhell som definitivt er den enkleste glittermiksen jeg har sett...

Når det kommer til hvor langt jeg har kommet...:
Har laget 22 2" ballshell, de fleste med Tiger Tail.
Har laget 10 stk 2" canistershells,litt blandede effekter.
Har laget 1 stk 2.5" shell,Tiger Tail og hvit ring,hjemmelagde hemis.
Har laget 16 stk 35mm shells av noen 1" ID papprør.

Nå er jeg tom for det meste... Lunter, Hemis, KNO3, Svovel etc etc... Skal nok få kjøpt inn og være i full gang igjen i løpet av August/September...
Planlegger å handle inn:
25kg KNO3
4kg Svovel
0.5kg 325 mesh alu
1.5kg 500mesh alu

100 2" hemis sett
150 2.5" hemis sett
50 3" hemis

200 35mm film canisters

30m 3mm Visco
6m Time Fuse

Kan bli mye gøy dette årsskiftet!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Polering øker visstnok den praktiske graden ved lading av patroner, men senker ytelsen litt?
Ja jeg spør, da jeg er usikker, men er ganske sikker på at Nygaard er sikker.
Vis hele sitatet...
Jepp, det medfører riktighet. Det forbedrer utseende og flyt mye, men kruttet blir ørlite langsommere. Jeg ville dog polert en batch bare for å nyte synet, hehe Det er noe eget med pyrofolk og gleden ved å se at noe som snart skal eksplodere er pent å se på.
Et lite tips! Jeg har printet ut og laminert de mest brukte oppskriftene jeg bruker. Når man står i verkstedet med skitne fingrer og blander kjemi, er det fort gjort at det blir litt gris! Med laminerte ark, er det stort sett bare å tørke av og sett ei perm igjen etter bruk.

Jeg bruker i tillegg en overhead tusj, så jeg kan skrive diverse utregninger direkte på laminatet og så tørke bort notatene når jeg er ferdig.

Anbefales!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Lurt
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Ah. Fiffig Jeg har faktisk en laminator stående, kanskje den skal finnes frem igjen! Takk for tipset.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dagens produksjon:

Bilde 1: Ca 3 kg med grønne stjerner som ligger til tørk i solen

Bilde 2: Stjerner sortert og pakket i zip bags.

Bilde 3: Tørkeskap - gammelt skap fra en kjøkkeninnredning. En skotørker på 300 watt er montert på utsiden, og slangene borret inn i bunnen.

Bilde 4: Tørkeskapet sett på innsiden. Jeg skal etterhvert bytte ut hyllene med screens.
Sist endret av Pyroverkeri; 10. august 2010 kl. 23:49.
Mye godt arbeid SportyONE.
Godt jobbet med å rulle så jevne å fine stjerner, Håper på at det kommer en liten film fra deg etter nyttår

Har laget et tørkeskap selv som er i underkant av 800l totalt -med mulighet for å dele det i to for mindre tørking.
skotørkeren er montert -har også tenkt å sette inn en vifte for å få sirkulasjon,
men har ikke laget ferdig hyllene/screensa i tilegg tenkte jeg å gipse det innvendig, så jeg har ikke fått "prøvekjørt" det enda.

Hvor langtid bruker skotørkeren på å varme opp skapet ditt?
Med tanke på volumet i skapet mitt så mistenker jeg at det ikke er nok med kun en tørker.
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Dagens produksjon:

Bilde 1: Ca 3 kg med grønne stjerner som ligger til tørk i solen

Bilde 2: Stjerner sortert og pakket i zip bags.

Bilde 3: Tørkeskap - gammelt skap fra en kjøkkeninnredning. En skotørker på 300 watt er montert på utsiden, og slangene borret inn i bunnen.

Bilde 4: Tørkeskapet sett på innsiden. Jeg skal etterhvert bytte ut hyllene med screens.
Vis hele sitatet...
1. De var fine og runde gitt? Er det teknikken som har blitt bedre eller et det at det ikke er mye kull slik som de ikke fullt så runde tigertail stjernene?

2. Er alle grønne?

3+4. GENIALT...

Sitat av Bowman Vis innlegg
Håper på at det kommer en liten film fra deg etter nyttår
Vis hele sitatet...
Jeg og, hvis den er ca 20 minutter lang.. Ellers håper jeg på flere enn en!

Hvordan går det med 12" shellet? Skaffet deg morter enda?
Bowman:
Joda, det kommer helt sikkert film - både av tester og nyttår. Må bare kjøpe et decent videokamera som egner seg for nattfilming først!

Mitt skap er så lite at det kun tar noen minutter å varme det opp. I tillegg har jeg et ventilasjonshull på toppen som sikrer god gjennomstrømming av luften. I og med at luften blåses ut av rørene i bunn, blir det god sirkulasjon oppover i skapet.

Jeg tror en sånn tørker skal klare å holde et anminnelig stort skap godt temperert, men dette må du naturligvis bare teste.

Pyrotecnican:
Hehe, den første batcen med tigertail var vel ikke akkurat representativ. Den ble gjort i all hast der alt skulle prøves samtidig.

Jeg har rullet flere kilo med tt i etterkant, og de blir like runde og harde. Faktisk har jeg ikke opplevd rasberries eller andre fenomener i rulleren min. De grønne stjernene er rullet med parlon/aceton og jeg fikk høre at det skulle være "umulig". Men det var ingen problemer, og stjernene er harde som stein!

Det eneste jeg gjør "mot normalt" er at jeg IKKE screener ut store stjerner underveis. Jeg ønsker å ha flest mulig stjerner i trommelen samtidig som kan slipe mot hverandre. Ikke minst kjører jeg trommelen i 10 minutter etter at jeg er ferdig, for å polere overflaten.

Alle disse stjernene er grønne, og kommer i hovedsak til å bli brukt til testing av prime, timing osv :-)

12" er langt fram. Mortar har jeg kontroll på, men jeg skal ha noen 6" og 8" i luften med god margin før jeg ofrer kilosvis med kjemi. Men håper og tror at jeg er i rute til nyttår med den!
Sist endret av Pyroverkeri; 11. august 2010 kl. 08:45.
Liker at det endelig er en som virkelig setter de store planene sine ut i livet istedenfor å bare la det bli med prat.
Det virker jo oppriktig talt som om du har et voldsomt prosjekt på gang!

Selv har jeg fått meg en slags brems innen nyttårsforberedelsene mine og føler egentlig at jeg begynner å få dårlig tid allerede.
Det er noko eg er litt usikker på, når det kommer til flash (perklorat og german dark).

Eg fekk nokon papptuber med ein kompiss, det flotte var jo at eine enden på alle var tetta med bentonitt, men eg er usikker på eg kan fylle opp desse med flash? ;O

Eg vetje heilt korsen "kattesand" kommer til å oppføre seg når det smeller. Så eg spørr dokke!

Btw, tidligare har eg brukt 100% papir!
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Det er noko eg er litt usikker på, når det kommer til flash (perklorat og german dark).

Eg fekk nokon papptuber med ein kompiss, det flotte var jo at eine enden på alle var tetta med bentonitt, men eg er usikker på eg kan fylle opp desse med flash? ;O

Eg vetje heilt korsen "kattesand" kommer til å oppføre seg når det smeller. Så eg spørr dokke!

Btw, tidligare har eg brukt 100% papir!
Vis hele sitatet...
Jeg lagde en liten rakker en gang da jeg brukte smeltelim som plugg... Pluggen streifet øret mitt på vei en eller annen plass... Jeg filmet det og du kan se den komme og høre at den treffer...

Jeg tror at bentonitten, hvis denn er relativt grov og ikke superkomprimert, kommer til å knuses når det smeller. Hvis ikke, vel, den steinen som da suser av gårde kan uten tvil skade deg, slå deg bevisstløs eller drepe hvis den treffer hodet!

(Innlegg nr. 300... )

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Liker at det endelig er en som virkelig setter de store planene sine ut i livet istedenfor å bare la det bli med prat.
Det virker jo oppriktig talt som om du har et voldsomt prosjekt på gang!

Selv har jeg fått meg en slags brems innen nyttårsforberedelsene mine og føler egentlig at jeg begynner å få dårlig tid allerede.
Vis hele sitatet...
1. Jeg jobber jeg og... Har vel et 30 talls 2" shells liggende.

2. BREMS? Vel, jeg klassifiserer å gå tom for det aller meste SAMTIDIG som en ganske heftig brems.

Jeg har nå omtrent 30 shell liggende klare som nevnt, i tillegg til 14 35mm shells. Når jeg snart får bestillt mer, så skal jeg bestille 100 2" og 2.5" hemis sett og 100 35mm bokser (kamerafilm bokser, hvite fuji type) I tillegg til lunter og litt mer godis...
Jeg vurderer å kutte ut mest mulig komersielt i år slik at jeg heller kan kjøpe inn masse kjemikalier, da jeg faktisk foretrekker det jeg har laget selv. Eneste som er sikkert, er massevis med knatrebånd!
Sist endret av Pyrotecnican; 11. august 2010 kl. 23:39.