Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  601 57989
Bare for å gi et innblikk på hva jeg skal fyre av til nyttår, veide jeg opp og la i bokser på vent for mølla:
2kg Tiger Tail
1.4kg C6
2kg Simple White (Pyroguide, 50 KNO3, 30 Atomisert Al, 20 S)
2kg D1 glitter, gikk tom for dextrin og møllet kull, og mangler 325mesh al, så det er halvferdig...
Og 2kg BP...

Eneste minus er at jeg er nesten tom for svovel tipper jeg har ca 300g igjen... KNO3 har jeg masse av...
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Liker planene, Pyrotecnican!

Sitat av NitroFis Vis innlegg
På neste lønning SKAL jeg handle meg whistle kit (mest sannsynlig 3lb) fra wolters. Noen som har erfaring med disse verktøyene fra denne bedriften?
Jeg har hørt rykter om at man ikke kan utsette spindelen for titan da denne kan ødelegges. Hva tror dere om dette?
Vis hele sitatet...
Høres spennende ut, Nitrofis! Har ingen personlige erfaringer med verktøy fra Wolter, grunnet den stive prisen, men føyer inn her fordi jeg kunne tenke meg å prøve skikkelige whistle raketter en gang selv Anngående spindel og titan, så ligger vel problemet i det at hvis du bruker relativt grov Ti i en komposisjon, så vil det slite på materialet spindelen er laget av, omtrent som sandpapir. Det er kanskje en mulighet å bruke finkornet Ti da, om det oppnår ønsket effekt. Ellers har jeg bare hørt postive ting om Wolter. Hold oss oppdatert, da!
Very Important Pyrotechnician
Et tips er å bare ha titan i delay (alt over spindel), det antennes mer eller mindre umiddelbart etter take off å skal gi veldig fin effekt. Gjør det også lettere å få ut spindel.
Nå har jeg bestilt en god del ting som jeg håper å få sendt litt opp til nyttår:

Pyrodirect:
5x 4" mortars
5x 3" mortars
60x 4" paper Shell Casings
50x 3" paper Shell Casings

Pyro-Stuff:
1 x Crossette star pump 20mm
1 x Fiberglass reinforced strapping tape
1 x Rice hulls, 1000 grams
1 x Starpump 10mm

Pyrocreations:
4 1/2" x 500 feet Kraft Non-Reinforced Gummed Paper Tape
2 ¾" x 1000 feet Kraft Non-Reinforced Gummed Paper Tape
1 3 Lb capacity ball mill
1 1 Qty=100 pcs 1/2" ball mill hardened Lead-Antimony media

Keten:
100m 2,0mm Visco Fuse

2kg Charcoal Alder & Willow
1kg Sulphur milled
0,5kg Aluminum Dark German
2kg Potassium Perchlorate
0,5kg Sodium benzoate
0,5kg Aluminum Atomized Spherical 250MESH
0,5kg Dekstrin
0,5kg Sodium Bicarbonate
1kg Magnalium

PyroPlanet:
2x Flying Fish Fuse Silver 50ft/15m

Vet det er endel ting man kan skaffe utenom å bestille det, men tok det med alikevel

Skal nok Legge ut bilder og video når jeg har fått alt
Det må jeg si! Du har ikke småplaner for nyttår ser jeg!
Uff, ettersom alle flyene til Nord-Europa er innstillt, blir det nok endel forsinkelser med tingene jeg har bestillt
Litt OT, men men:

Til dere som har tenkt å gå til anskaffelse av Whistlerocket sett;

http://pyrobin.com/files/6lb-270g-strobe1.wmv

noe å bryne seg på.....? =)

Ikke så mye hyling, men er whistlemix.

Utrolig kult var det ihvertfall
Sist endret av Battan; 17. april 2010 kl. 19:12. Grunn: Skriveleif
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Riktig nok var dette kort tid etter at jeg hadde sprengt familiens grill.
Vis hele sitatet...
Litt Off Topic, men "Sprengt grill" vekte minner!

Som liten, ca 10 år gammel, så fant jeg et batteri som bare var halvveis skutt. Selvfølgelig ver dette stor stas for meg, , og på en strandtur til våren tok jeg med et av skuddene. Bare selve effekten, ikke lift... Den var fra et av de batteriene som skjøt røde og grønne kuler med skarpe smell etter... Husker ikke navn...

Vel, det lille geniet som jeg var kom på at jeg kunne legge det på engangsgrillen når vi skulle gå! Og så jeg gjorde...

Boom!

Risten var i fillebiter, kullet var det ikke spor av, og aluminiumen hadde nå et PERFEKT avtrykk av den ruglete steinen under... (Og en viss susing i ørene hadde vi også...)

Nå vet jeg bedre, kan en vel si...


Litt på topic igjen:
Masse Tiger Tail stjerner til tørk! Må bare få bestilt hemis og time fuse så kan jeg begynne "masseproduksjon" til nyttår!
Sist endret av Pyrotecnican; 18. april 2010 kl. 00:33.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Den var fra et av de batteriene som skjøt røde og grønne kuler med skarpe smell etter... Husker ikke navn...
Vis hele sitatet...
Ah, gode gammle "Berserk" fra Polarlys!
Husker den godt, synd man bare får milde knall batterier nå om dagen, med effekter i tillegg. Berserk var fylt med 100% flash, og smalt fantastisk høyt(i forhold til annet fyrverkeri) etter den sterke rød/grønn lysende halen.
Har snekret sammen en av de planlagte minst 5 til nyttår, og i løpet av noen år, kanskje opp til 15, 2" mortar racks, men mangler mortarene foreløpig... De skal jeg bestille i bulk fra PyroDirect... 10 stk for 24$ + 3 stk 1/2" X 100ft Gummiert Tape, totalt 32.25+ 60$ i frakt i frakt, blir totalt rett under 400kr... (kjøper skall fra pyrocreations...)

Bilder...
http://bildr.no/thumb/633160.jpeg http://bildr.no/thumb/633162.jpeg

http://bildr.no/thumb/633164.jpeg http://bildr.no/thumb/633169.jpeg

http://bildr.no/thumb/633166.jpeg

De har øyeskruer fordi jeg skal fyre elektronisk, og vil ikke at ledningene også skal fyke med opp, så jeg fester de der, og fester de relativt dårlig til shellet, så nappes den lett av...

De skal faktisk få montert inn et eget tennesystem med disse terminalene montert rett under hver øyeskrue... Slike ledninger som er inni CAT-5 (internett) kabler leder strøm fra en DB15 terminal, eller en VGA sjermport, som enkelte heller kaller det. Kan ikke forklare alt nå, det tar for lang tid, men jeg er godt i gang til nyttår...
Les mer på denne tråden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da har jeg coatet en hel haug hurtigris med BP.
Det blir spennende å se hvordan dette fungerer kontra coating på puffet ris.

Hvordan går det med dere andre?
rotern's Avatar
Trådstarter
Det går i planlegging om det blir skole eller ikke til høsten, dessuten er mørketiden forbi så blir kjedelig å skyte opp shells her oppe i nord nå
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Spørs hva nyttårsaften blir til år. Skal med stor sannsynlighet ta studieår i utlandet, så da spørs det hva jeg rekker å lage i løpet av juleferien.
Må uansett skaffe meg en 4" mortar.

Uansett er det kjipt å sende opp ting da jeg bor i noe tettbebygget sted, og ikke vil bråke klokka 11 om kvelden.

Kanskje jeg lagrer noe ferdig et halvt års tid. Vi får se hva det blir til.
Jeg er godt i gang... Har laget mine første 2" ball shells, bare for øving og testing (ikke skutt enda) og så er 100 sett 2" hemis, 25 sett 3" hemis og en 2" morter i tankene i nær fremtid.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Har jo masser av 2" og 2,5" + 4" liggende, problemet er jo bare å få skutt dem uten å plage folk, og i verste fall på blålys i nakken. Blir nok mest av de 2 førstenevnte, da det er disse jeg har mortar til.
Presis derfor jeg går for 2" shell, fordi de ikke stikker seg alt for mye ut fra det andre fyrverkeriet (sett fra innsiden av en bil med blålys på). I tillegg er 2" hemis billige, lite kjemikalier trengs i dem så de er veldig billige per stk, åsså har jeg noe å gjøre når jeg kjeder meg...
Sist endret av Pyrotecnican; 9. mai 2010 kl. 00:12.
Driver å hamstrer 2.5" og 3" runde + sylinder shell og mortere, vet ikke hvor mye jeg tør å fyre opp i mellom husene her ennå, må bli flinkere så jeg er sikker på att alt fungerer før den tid, eller så går vi vel bort til nærmeste jorde.
Planen er i første omgang ett eller to morter stativ med 2x2" + 2x2.5" + 2x3"
tror ikke jeg vil gå for 4" i år, kanskje bare noen for test før nyttår.
Ellers blir det en del fontener og skal begynne å teste ut noen saxon wheels og star mines nå i sommer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har skaffet meg en del meter med 4" mortar nå.

Dessuten har jeg satt sammen 4 stk 4" shells i aften.

2 stk. TT og 2stk Hardt Green.'

Må si at jeg er veldig glad for at jeg har begynt tidlig med forberedelsene i år, det kommer nok til å gå med en hel del komp!
Hehe! Har hamstret litt selv! Nå tviler jeg på om jeg tar i bruk riktig alle, men beholdningen av rør er som følger:

90 stk 3" i papp
10 stk 4" i HDPE
6 stk 6" i HDPE
2 stk 8" i Glassfiber
1 stk 12" i Glassfiber

Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
90 3" du! Det er en frisk mengde... Håper det blir film
Sitat av Ffojt Vis innlegg
90 3" du! Det er en frisk mengde... Håper det blir film
Vis hele sitatet...
Joda, men jeg hadde planer om at disse 3" egentlig skulle være 4". Jeg synes det er betydelig lettere å sette sammen et 4" shell, av praktiske årsaker. 3" er så lite at det nesten blir vanskelig å håndtere.

Så jeg blir neppe å lage shell til alle 90, selv om det hadde blitt en flott finale.

Neste steg blir å produsere noen kg med stabil lift. Det betyr pressing av pucker med en hydraulisk presse, som igjen skal kornes til riktig størrelse. (For min del er liften kanskje en av de tingene jeg ønsker å bruke mest tid på. Det er ikke krise om en komp ikke brenner perfekt - men desto mere krise om liften ikke løfter en 8" eller 12" så høyt som den skal.)

Deretter blir det blanding av store mengder komp, samt rulling av noen betydelige batcher stjerner, fortrinnsvis Baechle system 6 som Thomas imponerte med i fjor.

Jeg regner med å gjøre monteringen og pasting gjennom høsten. Satser på kraftpapir til pasting. Har gjort noen forsøk med gummed tape, men synes den er kjip å jobbe med. I tillegg er det rimeligere å kjøpe ruller med kraft fra Norge.

Jeg venter bare på en tønne med 25 kg MgAL, så er alt på plass! Runder 190 kg med kjemi nå!

50 kg kno3
25 kg perk
25 kg strontiumnitrat
25 kg bariumnitrat
25 kg parlon
25 kg mg/al 63 my

+ noen titalls kg med hexamin, red gum osv

Kommer nok litt video etterhvert!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg vil bare si det var en fin mengde chems det der!
Si meg, prøver du å danke ut kineserne eller?

Hvordan får du tak i så store mengder til en overkommelig penge?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Si meg, prøver du å danke ut kineserne eller?

Hvordan får du tak i så store mengder til en overkommelig penge?
Vis hele sitatet...
Hehe! Neida, men jeg vil gjerne ha frihet til å kunne lage litt forskjellig.

Jeg har tenkt litt langsiktig og prøvd å kjøpe større kvanta når jeg først handler. Kno3 er kjøpt i Norge, ellers er resten kjøpt hos Nitroparis.

Siste leveranse fikk jeg levert direkte til Norge, men det ble en dyr fornøyelse både hva frakt og mva angår. Så Mg/Al skal jeg få levert til sommerhuset i Spania, og heller sende hjem med vanlig post.

Det kostet 16 euro i frakt å få 25 kg mg/al levert internt i Spania. Til sammenligning koster det 210 euro å få samme tønne levert til Norge - samt at MVA kommer på toppen.

Mindre leveranser vil jeg uansett si lønner seg å ta fra Czort.
dere er så heldige som er erfaren nok og har mulighet til å lage sånne shells og hjemmelaget fyrverkeri :P For meg blir det vel en del kjøpt, bruker maks 500 kr :P Bruker å kjøpe en Minibatteri-pakke og en dynamittharry, men i år dropper jeg dynamittharry, og kjøper masse batterier, og ''chili'' som en et sånnt lite rør som skyter opp en bombe :P

edit: og eventuelt hvis jeg skal ha noe smått som sier bang, så tar jeg grisehyl og taper igjen åpningen.....
Sist endret av kvarburg; 21. juni 2010 kl. 01:18.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Erfaring er jo ikke noe man får før man faktisk lager noe selv, og angående mulighet, så har du det like mye som mange andre her.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av kvarburg Vis innlegg
dere er så heldige som er erfaren nok og har mulighet til å lage sånne shells og hjemmelaget fyrverkeri :P For meg blir det vel en del kjøpt, bruker maks 500 kr :P Bruker å kjøpe en Minibatteri-pakke og en dynamittharry, men i år dropper jeg dynamittharry, og kjøper masse batterier, og ''chili'' som en et sånnt lite rør som skyter opp en bombe :P

edit: og eventuelt hvis jeg skal ha noe smått som sier bang, så tar jeg grisehyl og taper igjen åpningen.....
Vis hele sitatet...
Kommersielt fyrverkeri tlgjengelig for mannen i gata er jo rett og slett bare tamt.
Det koster nødvendigvis ikke mye mer å lage mye bedre selv.

Bare les, du trenger ikke 12 års erfaring for å sette sammen en 2".
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Kommersielt fyrverkeri tlgjengelig for mannen i gata er jo rett og slett bare tamt.
Det koster nødvendigvis ikke mye mer å lage mye bedre selv.

Bare les, du trenger ikke 12 års erfaring for å sette sammen en 2".
Vis hele sitatet...
men jeg trenger mulighet til å bestille utsttyr og ingerdienser fra internett (?)
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av kvarburg Vis innlegg
men jeg trenger mulighet til å bestille utsttyr og ingerdienser fra internett (?)
Vis hele sitatet...
Og den muligheten har du.
Ærlig talt, du får tak i hva du enn trenger, bare lær deg å bruke google og ikke glem at du har lov til å bruke hue og tenke selv. Om du er så liten at du ikke har egen bankkonto, burde du ikke drive med dette i første omgang.
Sist endret av KulaKanon; 21. juni 2010 kl. 13:42.
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Ærlig talt, du får tak i hva du enn trenger, bare lær deg å bruke google og ikke glem at du har lov til å bruke hue og tenke selv. Om du er så liten at du ikke har egen bankkonto, burde du ikke drive med dette i første omgang.
Vis hele sitatet...
det er akkurat det som er problemet :P venter bare noen år til nå, så skal jeg mekke noen shells
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg vet om mange barn fra 12 og oppover som med litt kreativitet klarer gå rundt de små problemene.
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg vet om mange barn fra 12 og oppover som med litt kreativitet klarer gå rundt de små problemene.
Vis hele sitatet...
som å demontere kjøpt fyrverkeri og brukke innholdet? eller å kjøpe på apotek, jernvarehandel, og sånne ''fysiske butikker''
Sitat av kvarburg Vis innlegg
som å demontere kjøpt fyrverkeri og brukke innholdet? eller å kjøpe på apotek, jernvarehandel, og sånne ''fysiske butikker''
Vis hele sitatet...
Teeeenk littt selv da!!! For Én gang skyld! Det er det alle andre her gjør.
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Teeeenk littt selv da!!! For Én gang skyld! Det er det alle andre her gjør.
Vis hele sitatet...
sorry da, er ikke vant å teeeeenke på hvor jeg kjøper sånn, men nå vet jeg... har lest litt rundt om kring......
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Aah! Da har jeg avsluttet en meget produktiv dag!

1kg Shimizu Violet star #1........
Har dere testet Shimizu Violet star?
Vis hele sitatet...
Har DU fått testet denne compen enda? Tenkte å pirke bori den selv men kunne vært greit å høre en eksperts uttalelse om den..

Og mine oppdaterte planer for nyttår:
Massevis av 2", muligens 3sifret i antall, et dusin eller to 2.5" og et par 3". Muligens 35mm kometer og shells også...Det er tanken nå, men jeg er tom for det meste og håper å bestille mer i løpet av sommeren. Hemis, lunter, gummed tape, svovel, masse andre kjemikalier, er tom for så godt som alt...
Men så har jeg jo laget 22 stk 2" shells allerede og 1 stk 2.5" shell.
Runde selvsagt...

Hvorfor så mange 2"? Jeg liker å pusle med pyro hele tiden... Når jeg kjeder meg lager jeg et shell... Og når en gjør det en gang eller to daglig i året blir det en hel del av det til slutt..
Sist endret av Pyrotecnican; 25. juni 2010 kl. 01:16.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Har DU fått testet denne compen enda? Tenkte å pirke bori den selv men kunne vært greit å høre en eksperts uttalelse om den..
Vis hele sitatet...
Hva vil du vite om den?
Jeg har testet komposisjonen, men ikke i shells enda.

Den brenner fort og antenner enda fortere..
Lyset er intenst og mer rosa enn lilla syns jeg.
Kompen er god å jobbe med, men den den kan bli ganske dyr dersom man velger å ikke bytte ut perklorat med klorat da den brenner fort.

Det er mange som ikke ønsker å bruke klorat i sitt fyrverkeri, er du en av dem?

Jeg tenkte på å bruke disse stjernene i en 6", men først vil jeg coate dem med svovelfritt krutt for så å rulle på en annen komp utenpå igjen.

Jeg har lekt med tanken på grønn til brennende svovelfritt krutt til shimizu purple.
Dette er pga. shimizu purple alene sannsynligvis vil brenne opp litt for fort.

Dersom du ønsker film av den i praksis så kan det ordnes.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hva vil du vite om den?
Jeg har testet komposisjonen, men ikke i shells enda.

Den brenner fort og antenner enda fortere..
Lyset er intenst og mer rosa enn lilla syns jeg.
Kompen er god å jobbe med, men den den kan bli ganske dyr dersom man velger å ikke bytte ut perklorat med klorat da den brenner fort.

Det er mange som ikke ønsker å bruke klorat i sitt fyrverkeri, er du en av dem?

Jeg tenkte på å bruke disse stjernene i en 6", men først vil jeg coate dem med svovelfritt krutt for så å rulle på en annen komp utenpå igjen.

Jeg har lekt med tanken på grønn til brennende svovelfritt krutt til shimizu purple.
Dette er pga. shimizu purple alene sannsynligvis vil brenne opp litt for fort.

Dersom du ønsker film av den i praksis så kan det ordnes.
Vis hele sitatet...

Edit: Jeg testet en stjerne med en diameter på 10mm i en stjernetester nå.
Brennetiden var på skarve 3 sekunder med full effekt.
Filmen er det ikke noen vits i å laste opp pga. den så mer ut som en granite star enn en shimizu purple på film.
Oki... Hvis den brenner så fort dropper jeg de...

Er det ingen andre som har noen planer de kan dele? Og hvis en har delt dem allerede kan en kanskje fortelle om hvordan en ligger ann? Kjekk tråd!
Håper på kunne klare å lage en Giradola før nyttår, har fått dvd`n med Tom Dimock nå og 4" morter.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Spennende! Håper det går bra!
Jerg har lagt til et par ting i planene mine for nyttår.

Jeg har begynt å rulle papirrør til å lage et 100 skudds batteri. Fordet meste et Salutt-batter, kanskje et titalls kometer først... En litt uten om det vanlige finnish på året. Jeg lager ikke bare ett 100 skudds batteri, men noen flere mindre også... 25 og 10 skudds, og et tjuetalls ettskudds... Jeg må ha noe å gjøre...
Hehe, du står på fælt du
har ikke kommet lengere enn å lage stjerne komp, å begynnt å presse, har kjøpt 2 rustfrie metallboller, må ha stjerneruller, klarer ikke mere enn 400g med pressede stjerner før jeg har vannblemmer i begge hendene

Og har fått 6 cue el tenning i fra pyrocreations
Og fått lagt inn en siste bestilling i fra Czort ++ før ferien.

Regner med å dra innom pyro-stuff i nederland og ta med noen mortere å risskall på vei hjem. og kanskje en tur til polen hvis penger og tid strekker til.
Yes,
Da har jeg fått pakken mon fra Czort med:

250g strontium nitrate
250g barium nitrate
500g dextrin
500g Al atomized
250g Black alu000
500g Sodium Benzoate
2000g Potassium Perchlorate
2000g Vineyard charcoal
1000g Sulphur
1000g Mg/Al
1000g Ammonium Nitrate

Så nå blir det laging av 3" og 4" shell fram til nyttår
Sist endret av kulii11; 29. juni 2010 kl. 00:09.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Legger ved noen bilder av forberedelsene til nyttår ;-)

Jeg er lei av for stor variasjon i liften, og har investert i en skikkelig alu sylinder for å presse pucker. Denne skal brukes samen med en 20 tonns hydraulisk presse.

Fikk også tak i 200 meter quickmatch. (Bilde av 50 meter rull)

Og til slutt bilde av 100 stk 3" paprør, ved siden av en 4" og en 6" HDPE.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Imponerende sylinder! Er det lov å spørre hvor meget noe slikt letter en for dersom man skulle ønske seg tilsvarende?
Jeg betalte drøye 1600,- for den.

Ble kjøpt hos pyrostuff. (http://www.pyro-stuff.com/store/puck-press-p-110.html)
Til nyttår så blir det vel et dusin av disse bombene, pluss at jeg smeller litt med startpistolen.
http://i143.photobucket.com/albums/r125/myrdan/DSC00155.jpg
Sitat av zevz Vis innlegg
Til nyttår så blir det vel et dusin av disse bombene, pluss at jeg smeller litt med startpistolen.
http://i143.photobucket.com/albums/r125/myrdan/DSC00155.jpg
Vis hele sitatet...
Zevz, Er du klar over hvilken dødsdom du har laget deg der?! Jeg finner faen ikke ord på dumskapen din, så jeg gidder ikke fortelle deg hva jeg syntes om personer, eller direkte talt, forskrudde idioter som deg.
Lykke til gutt! Du kan ikke være svært skarp når du lager denne slags.

Fy faen, enkelte mennesker ass.....
Hva er det som er galt med det zevz har laget?
Sist endret av Svartepetter; 14. juli 2010 kl. 12:40.
Sitat av Svartepetter Vis innlegg
Hva er det som er galt med det zevz har laget?
Vis hele sitatet...
Det er lov å bruke hue sitt. Jeg menger meg ikke med amatører som driver med slikt. Ovenfornevnte kommentar var ment som en advarsel og tankevekker. Derfor velger jeg å ikke svare deg.