Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 7443
Sitat av mujahedning
Var ment som ett svar til fruen som mente på at alt religion er roten til stort sett alt vondt her i verden.
Tror ikke at folk som følger de ti bud har anlegg for å bli ekstremister for å si det slik.

http://img213.imageshack.us/img213/5995/mocostume2hq9.jpg
Vis hele sitatet...

Off Topic:
NEIIII!!!!!111enenen

De kommer til å sprenge nff :O

On Topic:
Du har helt rett i at man ikke blir ekstremist av å følge de ti bud, men ærlig talt?? Hvor mange kriger er det som har blitt starta av religion? Korstogene? 2. verdenskrig, Hitler mot jødene? Omtrent alle krigene før 1800-tallet?

Verden hadde vært et mye bedre sted uten religion spør du meg.
Hvis noen har noe å si imot meg så fyr løs!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lulz
De er jo rett og slett apekatter. Man dreper ikke pga en tegning av en profet... Mennesker som driver på sånt skulle jo vært drept. Hva annet kan vi gjøre? Kan ikke la slike mennesker leve...
Vis hele sitatet...
Eg meiner politikarar som lyg til FN si generalforsamling, sine eigne veljarar og si eiga konstitusjonelle forsamling er hakket verre eg. Spesielt når dei løgnene vert brukt som direkte påskot til krigføring.
Sitat av raven007
Forskjellen på kristendom og islam er at det ikke finnes veldig mange kristne fundamentalister.
Vis hele sitatet...
Har du talt? Har du statistikk? Har du i hele tatt oversikt? Eller har du hørt det fra Fox News?
Først av alt må jeg si at dette er noe av den beste markedsføringen jeg har sett! Hvor galt enn dette budskapet er, klarer man å oppnå den ønskede effekt - det er som tatt rett fra læreboka, men uten beskyttelse fra lover.

Det får så være at denne tv-kanalen er en av ekstremistenes og at det ikke skal sammenlignes med primetime-tv, men det er endog en stor forskjell mellom denne, FOX og norske-kanaler: Vi snakker om sensur! Og tro det eller ei, i statene er sensuren sterkere enn den vi har i Norge (iallefall før klokken 22.00, amerikansk tid). Og det er nettopp dette som menes med primetime-tv; når på døgnet når kanalen det største segmentet og har størst mulighet for innflytelse.

Sitat av dynamite
For det første: hvis jeg hadde vært et barn hadde jeg slått av TVen etter 20 sek med kjedelig snakking, sånn som det er her.

For det andre blir jeg ikke overrasket. De snakker mye lengre om at danskene ikke er deres brødre siden de har hånet Mohammed. Jeg synes måten de framtrer på er nokså anonym og forsiktig. Som vanlig har dette blitt blåst opp atten ganger større enn det er fordi saken er i vinden.

Det er klart det er flere hendelser i muslimske områder som minner om neandertalsk oppførsel enn i norge hvor vi setter standard for hvordan alt skal være i verden. Likevel skjer det hendelser i Norge som er like. Kanskje ikke på NRK i primetime, men det skjer ofte blant uvitende. Jeg vil sette muslimer som påstår at bombing av vestlige er bra i samme bås som gammelonkel kjell, som hater alle svartinger fordi kriminaliteten økte i bygda etter at svarte flyttet dit.
Vis hele sitatet...
Kan svært godt hende at jeg ser hele saken feil ifølge andre, men problemet er ikke hva som blir formidlet, men hvilket segment dette blir kannalert mot og gjennom!
Det er en grunn til at den norske lov forbyr reklame direkte rettet mot barn, og dette henger sammen med at de er eksponentielt mer mottakelige for reklameringen enn voksne og de klarer ikke like effektivt å sile ut informasjonen. Ergo blir possisjonering (kall det gjerne programmering) mye enklere og maksimalt resultatfullt. Jeg klarer rett og slett ikke å forstå hvordan dynamite kan si at han synes disse går frem på en "nokså anonym og forsiktig måte" når de leverer dette på den mest effektive måten som finnes; possisjonere det i relasjon til følelser. Og dette fungerer! Ikke bare når de massen og får igjennom det de ønsker, men samtidig klarer de å skape en debatt i vesten. En debatt som splitter.

Nei, det får så være at det alltid skal finnes de personer som forstår seg ihel og klare å bortforklare de fleste problemer. Vi hadde dem i 1940, og vi har dem i 2008. Men det som er litt oppsiktsvekkende er hvor banalt en stor del av samfunnet tenker. Spørsmålet blir til slutt: Er det vi som forstår dem, eller er det de som har gjennomskuet oss?

Divide et Impera.
Sist endret av Icewave; 27. februar 2008 kl. 12:28.
Problemet til folk er at alle vill bestemme, og da blir det fort uenigheter.
Sitat av Milkshake
Problemet til folk er at alle vill bestemme, og da blir det fort uenigheter.
Vis hele sitatet...
Hehe. Ganske banalt fremstilt, men det er jo mye sant i det
Syke, syke saker! sånn går det når ekstremister får styre et land fritt!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av max-mekka
Du kan jo ikke være smart? [,,,] Hvis du tegner en karikatur så latterligjør man noe som er svært vesentlig i et muslimsk samfunn. Det fins folk som dreper fordi kjæresten har vært utro. At hun har vært utro betyr egentlig at hun i prinsippet bare har hatt intim kroppskontakt. Er det da riktig å drepe pga det? [,,,] dette kan provosere [,,,] For muslimene er dette en fornærmelse, og selvfølgelig er det en fornærmelse som er langt verre enn utroskap.
Vis hele sitatet...
Personangrep?
Når det gjelder fornærmelser, er det nå engang sånn at man ikke dreper folk p.g.a. en fornærmelse. Folk som har utviklet seg litt siden middelalderen skjønner som regel dette. Når det gjelder provokasjoner, ja vel, folk sier stygge ting til hverandre. Jeg kunne for eksempel sagt til en person, "jeg synes du er en nissepikk," det hadde ikke automatisk gitt denne lov til å a) sende programmer på TV der denne oppfordrer til å drepe meg, eller b) "bare" drepe meg. Om det hadde vært riktig av meg er en annen sak, men ord dreper ikke, og man dreper ikke for ord.
Sist endret av robhol; 27. februar 2008 kl. 15:12.
Sitat av robhol
Personangrep?
Når det gjelder fornærmelser, er det nå engang sånn at man ikke dreper folk p.g.a. en fornærmelse. Folk som har utviklet seg litt siden middelalderen skjønner som regel dette. Når det gjelder provokasjoner, ja vel, folk sier stygge ting til hverandre. Jeg kunne for eksempel sagt til en person, "jeg synes du er en nissepikk," det hadde ikke automatisk gitt denne lov til å a) sende programmer på TV der denne oppfordrer til å drepe meg, eller b) "bare" drepe meg. Om det hadde vært riktig av meg er en annen sak, men ord dreper ikke, og man dreper ikke for ord.
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig ekstremister det handler om. Det er nettopp det jeg prøver og si også, at hamas faktisk er ekstremister, samt de som finner ut at kona er utro og dreper henne. Selvfølgelig er det ikke greit at de gjør det, og de har ikke utviklet seg siden "steinaldern". Folk kan drepe pga fornærmelser.

Hamas har drevet med litt propaganda nå, og propaganda er effektivt. Siden flere og flere syns at man skal drepe pga noen Muhammadtegninger, så blir det litt som en mainstream, og mange mener det samme, men tror de færreste ville gjort noe i praksis.
Jeg føler man kan gjøre nesten hva som helst i "Guds navn"
Noen mener jo at hadde det ikke vært religion i vereden hadde det ikke vert krig. (nesten)
Sitat av ProtoZ
Vel, en rettroende muslim drikker ikke vin...
Vis hele sitatet...
Og? De har kanskje lyst på, når de kommer til "himmelen". Er man rettroende muslim og ikke hjernevasket så man kanskje ikke lyst på vin:P
Sist endret av Kiy0shi; 27. februar 2008 kl. 16:28.
Tror det er prosentvis mange flere jævlige kristne fundamentalister i USA enn det er muslimske fundamentalister i Islam.

93% av muslimene ser opp til det vestlige samfunnet ble det skrevet over. 1/3 av amerikanerne benekter evolusjonsteorien om jeg ikke husker helt feil. Det værste religiøse humbugget finner du vest for norge, og ikke øst. Hvor mange muslimske land har ila de siste årene gått til okkupasjon av fjerntliggende stater fordi "gud sa det"? Og ja - bush har sagt dette i forbindelse med irakkrigen.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Elefanten
Tror det er prosentvis mange flere jævlige kristne fundamentalister i USA enn det er muslimske fundamentalister i Islam.

93% av muslimene ser opp til det vestlige samfunnet ble det skrevet over. 1/3 av amerikanerne benekter evolusjonsteorien om jeg ikke husker helt feil. Det værste religiøse humbugget finner du vest for norge, og ikke øst. Hvor mange muslimske land har ila de siste årene gått til okkupasjon av fjerntliggende stater fordi "gud sa det"? Og ja - bush har sagt dette i forbindelse med irakkrigen.
Vis hele sitatet...
Nå er det forskjell på å utnytte religion til sin egen fordel, og faktisk å "håndheve" religion.
Sitat av ticks
Nå er det forskjell på å utnytte religion til sin egen fordel, og faktisk å "håndheve" religion.
Vis hele sitatet...
Og hva mener du egentlig med det?

Dersom man går til krig og bruker "gud sa det" som argument bruker man den til sin fordel. Dersom man nekter å undervise så godt som beviste ting som atomkjemi og evolusjonsteori håndhever man i større grad enn hva som er noe moderne samfunn verdig. Uansett hva du mente er USA et værstingeksempel på begge deler.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Elefanten
Og hva mener du egentlig med det?

Dersom man går til krig og bruker "gud sa det" som argument bruker man den til sin fordel. Dersom man nekter å undervise så godt som beviste ting som atomkjemi og evolusjonsteori håndhever man i større grad enn hva som er noe moderne samfunn verdig. Uansett hva du mente er USA et værstingeksempel på begge deler.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod bare ikke sammenlikningen din mellom muslimske fundamentalister og George Bush som utnytter Guds navn for å skaffe seg støtte blant den kristne befolkningen i landet.
Sitat av ticks
Jeg forstod bare ikke sammenlikningen din mellom muslimske fundamentalister og George Bush som utnytter Guds navn for å skaffe seg støtte blant den kristne befolkningen i landet.
Vis hele sitatet...
Om du mener påstander om direkte kontakt med gud, og det å ta valg som påvirker millioner av mennesker og dreper hundretusener basert på denne kontakten ikke kvalifiserer til å bli kalt fundamentalist vil jeg gjerne vite hva du legger i ordet.

Ellers kan det jo nevne at fyren prøver å avskaffe abort og driver helt på trynet seksualpolitikk basert på kristen moral og ikke på realiteten.

Fyren er en hjernevasket tosk, og det faktum at han vant 2 ganger på rad forteller oss også at folk deler synspunktene og verdigrunnlaget hans. Det skremmer meg mer enn innvandreren på bussen.
Det var ille.. Lurer på hvor lenge dette spetakkelet skal vare.. Hvem sier at man skal spise dansker på barnetv.
Sitat av raven007
Forskjellen på kristendom og islam er at det ikke finnes veldig mange kristne fundamentalister. Vi lever i en moderne verden og har tilpasset religionen vår deretter. Muslimske fundamentalister lever i steinalderen og tolker sin bok deretter. Derfor er det ikke sammenlignbart...
Vis hele sitatet...
Det finnes fullt av kristne fundamentalister. Disse er bare så bakt inn i samfunnet, og så akseptert at vi velger å se bort fra dem. Jeg liker å sammenligne muslimske fundamentalister med katolikker. Da disse har veldig strenge religiøse levesett. Men dette vil jeg ikke uttale meg mer om da jeg ikke har tilsrekkelig mengde med kunnskaper på området.

Uansett, hva får deg til å tro at muslimer lever i steinalderen? Til din infromasjon så var Kabul, før USA bombet den sønder og sammen, en av vedens mest moderne byer. Tel Aviv, i Israel, er en av vedens mest moderne byer per dags dato. Der bor det riktig nok mest jøder, men det er ikke poenget. Østen/Midt-Østen lever ikke i steinalderen!

Det er ingen tvil om at Hamas i dette tilfellet forsøker å provosere den vestlige verden. Hvis vi fortsetter med å la oss selv bli provosert, ender vi opp med å gi ekstremistene en kjendig grunn til å gå til aksjon mot vårt
"tilsynelatende" mer siviliserte samfunn.

En liten tanke:
Vi(i Norge) lever i en kristen verden. Dette sier jeg fordi, som vi alle vet, Norge har en statsreligion, og det er kristendommen. Vårt samfunn er i ferd med å bli mer liberalt, med tanke på religøse dogmer. Homofili er ett godt eksempel på dette. Om få år har vi garantert en kjønnsnøytral ekteskapslov.

Dette betyr ikke at andre deler av verden, hvor man har andre religiøse syn, kommer til å utvikle seg den samme veien.

Se for dere dette scenarioet;
Om 100 år kommer vi til å se tilbake i tiden, og tenke; OI, så strenge vi var.
Om 100 år kommer muslimer til å se tilbake i tiden, og tenke; OI, så liberale vi var.

Skjønner dere tegninga? Vi har ytringsfrihet og sosiale aksepter som gjør at vi vil få et gradvis mer liberalt samfunn. Østen vil uten tvil utvikle seg de òg. Men det er ingenting som tyder på at de vil gå i samme retning som oss, og det til tross for at vi i dag er nokså globaliserte og multikulturelle.

Jeg er redd for at vi kommer til å få flere slike konflikter i fremtiden.
Vi bør derfor skjerpe oss, og enten la muslimene få den respekten de krever. Eller vi kan håpe at de åpner øynene og tillater en større ytringsfrihet når det gjelder religiøse temaer.
Dere vet vel like godt som meg, hvilket av disse alternativene som er enklest å gjennomføre?

Øye for øye, tann for tann = bullshit!
Når skal vi lære at det ikke er slik det fungerer? Det er enkelt å se at dette er en innbakt norm i det muslimske samfunnet. Jeg mener vi bør heve oss over dette prinsippet, og sette en stopper for denne konflikten.
Sitat av Blomsen Jr.

Uansett, hva får deg til å tro at muslimer lever i steinalderen? Til din infromasjon så var Kabul, før USA bombet den sønder og sammen, en av vedens mest moderne byer.
Vis hele sitatet...
Off-topic:
"Moderne" er jo et ganske subjektivt begrep, men jeg vil ikke kalle følgende for moderne: http://en.wikipedia.org/wiki/Kabul#Modern_history

By 1993 electricity and water in the city was completely out. At this time, Burhannudin Rabbani's militia (Jamiat-e Islami) held power but the nominal prime minister Gulbuddin Hekmatyar's Hezb-e Islami began shelling the city, which lasted until 1996. Kabul was factionalised, and fighting continued between Jamiat-e Islami, Abdul Rashid Dostum and the Hezbi Wahdat. Tens of thousands of civilians were killed and many more fled as refugees. The United Nations estimated that about 90% of the buildings in Kabul were destroyed during these years.
Vis hele sitatet...
Greit nok så har jeg liten peiling på Afghansk kultur og sivilisasjon, men det var ikke akkurat et velsmurt og industrialisert samfunn USA gikk til angrep på i 2001.
Sist endret av Kinseek; 27. februar 2008 kl. 19:19.
Greit nok. De er ikke like moderne som det vestlige samfunnet. Men så har de heller ikke hatt de samme forutsetningene.
Poenget mitt er at vi ikke skal se på dem som huleboere, men vanlige mennesker. Jeg tørr vedde på at flere i midt-østen lever mer "moderne"/"urbant" enn det jeg gjør. (Jeg holder til i distrikts norge) Ergo, de lever ikke i steinalderen...
Sitat av Blomsen Jr.
Se for dere dette scenarioet;
Om 100 år kommer vi til å se tilbake i tiden, og tenke; OI, så strenge vi var.
Om 100 år kommer muslimer til å se tilbake i tiden, og tenke; OI, så liberale vi var.

Skjønner dere tegninga? Vi har ytringsfrihet og sosiale aksepter som gjør at vi vil få et gradvis mer liberalt samfunn. Østen vil uten tvil utvikle seg de òg. Men det er ingenting som tyder på at de vil gå i samme retning som oss, og det til tross for at vi i dag er nokså globaliserte og multikulturelle.
Vis hele sitatet...
Er det ingenting som tyder på en mer liberal utviklingen av østen? øhhhhhhh...
Sitat av Blomsen Jr.

Jeg er redd for at vi kommer til å få flere slike konflikter i fremtiden.
Vi bør derfor skjerpe oss, og enten la muslimene få den respekten de krever. Eller vi kan håpe at de åpner øynene og tillater en større ytringsfrihet når det gjelder religiøse temaer.
Dere vet vel like godt som meg, hvilket av disse alternativene som er enklest å gjennomføre?

Øye for øye, tann for tann = bullshit!
Når skal vi lære at det ikke er slik det fungerer? Det er enkelt å se at dette er en innbakt norm i det muslimske samfunnet. Jeg mener vi bør heve oss over dette prinsippet, og sette en stopper for denne konflikten.
Vis hele sitatet...
La muslimer få den respekten de krever? Hvor mener du egentlig at grensen skal gå? Mener du at muslimer skal diktere hvordan vi skal oppfører oss og hva slags regler vi følger slik at vi unngår å provosere dem unødvendig?

Hva hvis en muslimsk tannlege nekter å behandle min kone hvis hun ikke dekker annsiktet sitt med et skaut? Dette er et reelt tilfelle fra Tyskland. Tannlegen får fortsette å praktiserer, men har kun mannlige og kvinnelige muslimske pasienter. Skal vi akseptere dette slik at vi ikke fornærmer muslimer? Enkelte muslimske farmasøyter i England nekter å selge prevansjon siden bruk av prevansjon er i strid med islams retningslinjer. Danske skolebarn må spise halal-kjøtt på skolen som en del av religionsundervisning, polygami er legalisert i Tyskland men kun for muslimske menn. 11. september i fjor skulle det være en fredfull demonstrasjon utfor parlamentet i Brussel for å markere WTC-tragedien. Denne ble stoppet fordi den kunne provosere den muslimske befolkningen i landet. Skal vi akseptere dette mener du for å unngå å provosere muslimer? Jeg mener definitivt NEI.

Å respektere betyr å akte, anerkjenne, ære. Jeg respekterer retten til å tro, ikke troen i seg selv. Å kreve at andre skal "respektere" eller "ære" ens egen tro er absurd. Jeg ærer for øvrig heller ikke kristendom, baha'i eller panteismen.
Jeg lurer på om muslimer er redde for kaniner.. I og med at kaninen sa i det ene klippet jeg såg at han skulle spise de som tegnet Muhammed. (eller Muhammad - eller no. >_<)
Sitat av raven007
La muslimer få den respekten de krever? Hvor mener du egentlig at grensen skal gå? Mener du at muslimer skal diktere hvordan vi skal oppfører oss og hva slags regler vi følger slik at vi unngår å provosere dem unødvendig?

Hva hvis en muslimsk tannlege nekter å behandle min kone hvis hun ikke dekker annsiktet sitt med et skaut? Dette er et reelt tilfelle fra Tyskland. Tannlegen får fortsette å praktiserer, men har kun mannlige og kvinnelige muslimske pasienter. Skal vi akseptere dette slik at vi ikke fornærmer muslimer? Enkelte muslimske farmasøyter i England nekter å selge prevansjon siden bruk av prevansjon er i strid med islams retningslinjer. Danske skolebarn må spise halal-kjøtt på skolen som en del av religionsundervisning, polygami er legalisert i Tyskland men kun for muslimske menn. 11. september i fjor skulle det være en fredfull demonstrasjon utfor parlamentet i Brussel for å markere WTC-tragedien. Denne ble stoppet fordi den kunne provosere den muslimske befolkningen i landet. Skal vi akseptere dette mener du for å unngå å provosere muslimer? Jeg mener definitivt NEI.

Å respektere betyr å akte, anerkjenne, ære. Jeg respekterer retten til å tro, ikke troen i seg selv. Å kreve at andre skal "respektere" eller "ære" ens egen tro er absurd. Jeg ærer for øvrig heller ikke kristendom, baha'i eller panteismen.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke riktig person til å tegne noen grense, da disse situasjonene har liten påvirkning for mitt dagligdagse liv. Men hvis resultatet er at utenforstående og/eller andre uskyldige blir rammet. Da mister konflikten sin kjerne. Man kan vel også sette en grense ved drap pga. en karikaturtegning. Men hva hjelper det å sette grenser i den vestlige verden når man har andre i den østlige?
I min forrige post var utgangspunktet for argumentasjonen den sist kjente konflikten. Det at danske forfattere har trykket karikaturtegningene av profeten på nytt, som følge av en drapstrussel på Kurt Westergaard. Og ikke basert på andre situasjoner med tilnærmet samme innhold.

Det er tydelig at muslimene befolker flere og flere steder i verden. De flytter inn i nye samfunn og skal der prøve å leve etter regler som er totalt forskjellige fra deres egne oppfatninger av moralske samfunnsregler. Men situasjonene du henviser til, er på ingen måte en generalisering av de muslime. I Norge kan vi også finne eksempler på at tannleger nekter å behandle pasienter pga. personlige årsaker.
Det jeg prøver å si er at ikke alle muslimer er så konservative som de du trekker frem her.
At enkelte farmasøyter ikke kan selge prevensjon tyder veldig mye på at arbeidsgiver ikke har tenkt over situasjonen ordentlig. Men man kan ikke la være å ansette noen heller, bare fordi de er muslimer.
Når ble det farlig å spise halal-kjøtt? Jeg skulle gjerne likt å spise det en gang, bare for å prøve. Religionsundervisningen er en uhyre delikat sak. Jeg skal ikke legge meg opp i hvordan Danmark burde kjøre denne. Jeg tviler imidlertid sterkt på at alle barna MÅ spise halal-kjøtt, og at dette er noe som er frivillig i undervisningen.
Om du absolutt synes at det er urettferdig at kun muslimske menn får bedrive polygami, så kan du ganske enkelt konvertere.

Er man i tvil om en demonstrajon kun er ment for å markere, eller om den også er ment for å provosere, så mener jeg at det er riktig å stoppe den! Hva tror du muslimer verden over tenkte da de fikk vite om 9/11? De skjønte at nå var det ingen tvil om at den vestlige verden hadde stemplet dem alle som terrorister. Alle som en. En provoserende demonstrajon på toppen av dette, hadde ikke medført ett hendig resultat. Jeg skjønner godt at de tok sine forhåndsregler i Brussel.

Det jeg prøver å si er at vi bør begynne å kompromissere(<-- er det et ord?). Et multikulturellt samfunn har ikke sjans til å fungere med annet man klarer å inngå kompromiss med alle kulturer innad i det. Så om vi kan slutte å være så redde for Islam og det religionen står for, så kanskje vi kan åpne for en dialog som skaper både forståelse og løsninger. Muslimene kommer på ingen måte til å ta over alle samfunn de binder seg til. Hva får deg til å tro det?

Du snakker om respekt, og jeg er veldig enig i ditt syn på den saken. Det er feil å kreve at noen skal "respektere" eller "ære" ens egen tro.
Det du bør vite er at i den muslimske verden "har" man ingen tro. Man "er" en troende. Islam er en såkalt praktiserende religion. Og om de ber om å bli respektert, så er det ikke nødvendigvis religionen det er snakk om, men folket. De er nemlig ett, hvis du skjønner hva jeg mener? Det er nettopp dette som gjør slike konflikter så vanskelige. Vi i den vestlige verden har ingen forståelse for hvordan muslimene tenker. Det er åpenbart at nøkkelen til å skape et sunt forhold ligger i å forstå hverandre.
Diskusjonen har kommet litt Off-topic etter min mening, men men

Sitat av Blomsen Jr.
Det er tydelig at muslimene befolker flere og flere steder i verden. De flytter inn i nye samfunn og skal der prøve å lleve etter regler som er totalt forskjellige fra deres egne oppfatninger av moralske samfunnsregler.
Vis hele sitatet...
Det er jo her en stor del av problemet ligger. Og du nevner jo kjernen selv, uten å helt ta fatt i den. Når muslimer (uten å generalisere!) vandrer ut, fra land/områder der deres tro "praktiseres" til det fulle, til land der enkeltindivider og yttringsfrihet står høyt på skalaen så forstår jo alle at det er vanskelig. Men for guds skyld er det vår oppgave å tilpasse oss deres levemåter når de kommer hit?!? Med hvilken rett skal vi bli fortalt etter hva vi skal praktisere vårt samfunn (gjelder begge veier!) og hvem har rett til å forteller at noe er mer riktig enn det andre? Vi har alle valgt å tro på det systemet som fungerer best for oss og dersom det ikke passer enkeltindividet får han/hun flytte dit det passer normene! Jeg er åpen for fri utvandring, men dersom samfunnet ikke passer deg får man vær så god flytte til ett sted der du trives bedre uten å påtvinge de resterende millioner av mennersker som er fornøyd med det de har. Samtidig vil jeg gjøre det klart at når feks nordmenn utvandrer til midt-østen (eller for den sak Spania!) så får vi også følge de regler som finnes der. Passer det oss ikke får vi reise tilbake. Så enkelt er det. Det finnes ett godt ordtak som alle burde ha bak i hjernebarken:

"When in Rome, do as the Romans do".

P.S. Men merk at jeg ikke sier at jeg ikke sier at man som muslim ikke får praktisere Islam i vesten, men at man uansett må rette seg inn etter de regler som allerede finnes i samfunnet. Er man ikke lenger fornøyd får man endre lovene, men kun som flertall!

Jeg er ikke redd for Islam, som du prøver å få frem at noen av oss er, og det er ikke noe problem å inngå en dialog for å finne løsninger, men det å finne en løsning er vanskeligere enn fremstillt. Jeg ser det er mange som slenger rundt med at Norge er styrt av Kristendommen osv., og det stemmer jo at Kristendommmen står sterkt her som en religion, men det er imidlertid en stor forskjell på en sterk, fri (!) religion som kontrolleres av staten mot en religion som kontrollerer staten! Og det er vel her vi sliter: Norge og europeiske land har religion og stat adskildt, dvs at bestemmelser som gjøres på nasjonalt nivå ikke er inflytt av noe Jesus, Gud eller de ti bud sier (nå til dags er uansett all fokus på økonomisk overskudd [og ja, vet at det også finnes "sovende" lover mot feks blasfemi som stammer fra 1814 - men vi har utviklet oss]). Dette gjøres feks i Iran.

Jeg har ett lite spørsmål: Hva ligger i ordet verdensreligion?

For dem som ikke visste det er dette religioner som mener at de er den eneste religionen for hele kloden (Islam, Kristendommen, Jødedommen, Hinduismen og Buddismen). Mål for alle er størst mulig makt (min teori).
I hundrevis av år har spesielt Kristendommen og troen på Islam kjempet om hvem som "har rett" og resultatet har vært blodige konfrontasjoner fra begge sider. Men igjen finner vi en betydelig forskjell på utviklingen. Med fare for å virke partisk kan man si at Kristendommen har "fornyet og tilpasset" seg over tiden (med en agenda, selvfølgelig), mens Islam følger den ene og samme boken de har hatt siden 634 (?) e. Kr. Ved kun å se på dette kan man jo også forstå at Islam henvises til som "den eneste ekte" religionen, men tro er og burde være frivillig. Men det er jo på grunnlag av det at synsvinklene ikke har forrandret seg på over 1400 år som kan gjøre at noen i vesten føler seg intimidert av hva Islams egentlig agenda er.

Det første steg mot en enighet er respekt. Jeg trenger ikke å være enig i, eller like det de holder på med, men det betyr ikke at jeg ikke respekterer dem! Men jeg føler at vi som et folk får en mangel på respekt av de muslimer som kommer til vesten med den forventning om at alt skal være som hjemme hos dem. Og dersom man ikke klarer å forstå og respektere hverandres forskjeller, ja da er man kommet like langt!

Sist endret av Icewave; 28. februar 2008 kl. 00:23.
Icewave: (jepp, dette er en smule offtopic)

Jeg liker poengene din, og er enig i mange av dem.
Jeg skal på ingen måte prøve å kjempe muslimenes kamp i denne tråden, jeg fikk bare den oppfatningen at mange kritiserte muslimene og uttrykket en generell frykt for at de bare førte med seg elendighet.

Selvfølgelig er det det invandrerne som skal tilpasse seg til vår kultur. Problemet er at det ikke alltid er like lett, da ting ikke er tilrettelagt for dem til å leve slik vi vil.

Du kan se på det som at en lam person med rullestol begynner på skolen din. Man ber han ikke kvitte seg med handikapet og gå opp trappa som oss andre. Nei, man bygger en heis.
På en måte tror jeg det er nettopp det vi er nødt til å gjøre. Slik jeg ser det er det veldig liten sjans for at muslimene er villige til å strekke seg så langt som vi vil. De er et veldig sta folk. Selv om det er religion som styrer landene i midtøsten, betyr ikke det at vi kommer til å få det samme her.

Vi sitter her og representerer et fritt og liberalt land. Vi har ytringsfrihet, flertallet fordømmer fordommer og har plenty av plass. Hvorfor skal ikke vi være tilbøyelige til å la andre komme hit? Det er tydelig at man frykter noe hvis man ikke en gang er villig til å inngå kompromiss! Jeg mener at vi har forutsetninger som gjør det mulig for muslimer å bo her. Vi kan tilby bosteder, arbeid og en ganske stor kuluturell frihet.

Jeg støtter din teori på verdensreligionene. Det er tydelig at det er makt inn i bildet. Jeg er imidlertid lettet over at kirken i Norge er i ferd med å miste mer av sin makt over til folket.
Det du skriver om at kristendommen har fornyet seg gjennom en "agenda" underbygger min påstand om at vi utvikler oss i en mer liberal retning. Om 100 år kommer vi til å se tilbake i tid og tenke på hvor strenge vi var. Mens den muslimske verden også har en lineær utvikling, betyr ikke dette at de utvikler seg i samme retning som oss. Hvem vet, kanskje ser de tilbake og tenker; oi, så liberale vi var!

Jeg føler også at det er respektløst av muslimer(uten å generalisere!) å flytte hit og forvente at de skal få det akkurat som hjemme. Det er klart at de burde bøye seg mer etter våre moralske regler. Men de ser på det som respektløst av oss og ikke respektere de behov som de har i forhold til sin religion og kultur. Dette er i ferd med å bli en ond sirkel, og jeg er redd for at løsningen ligger i at man må ofre noe. Da mener jeg, at vi, som det mest liberale folket, bør ta det første steget og vise at vi ønsker å komme til enighet!

Dette ble litt knotete fremstilt, jeg håper du skjønner hva jeg mener. Har det litt travelt for tiden, så "bare with me..."
Sitat av Blomsen Jr.
Jeg føler også at det er respektløst av muslimer(uten å generalisere!) å flytte hit og forvente at de skal få det akkurat som hjemme. Det er klart at de burde bøye seg mer etter våre moralske regler. Men de ser på det som respektløst av oss og ikke respektere de behov som de har i forhold til sin religion og kultur. Dette er i ferd med å bli en ond sirkel, og jeg er redd for at løsningen ligger i at man må ofre noe. Da mener jeg, at vi, som det mest liberale folket, bør ta det første steget og vise at vi ønsker å komme til enighet!
Vis hele sitatet...
Hvis det var oss nordmenn som utvandret til pakistan er jeg ganske sikker på at de hadde ledd oss rått i trynet hvis vi begynte å snakke om at de skulle tilpasse seg oss og gi oss masse spesialbehandling, noe jeg forstår godt. Men da skjønner jeg ikke hvorfor vi skal gå ut av vår vei for å være så jævelig snille.
fordi at den hvite rasen står i veien for verdensherredømme.
Jeg er litt i tvil om det dere skriver her, er det noen her som har støtt på en danske i skibakken???
Fra et praktisk ståsted vil jeg tro dødsstraff er eneste mulige vei utenom dødsfellene; som danskene ofte utgjør.
Sist endret av fxxked; 28. februar 2008 kl. 19:13.
...this is off topic:
Sitat av rune420
Hvis det var oss nordmenn som utvandret til pakistan er jeg ganske sikker på at de hadde ledd oss rått i trynet hvis vi begynte å snakke om at de skulle tilpasse seg oss og gi oss masse spesialbehandling, noe jeg forstår godt. Men da skjønner jeg ikke hvorfor vi skal gå ut av vår vei for å være så jævelig snille.
Vis hele sitatet...
Du vet like godt som meg at det ikke nytter å snu om på dette. Vi har ikke de begrensninger som muslimene har, i forhold til deres religion. Derfor burde det være lettere for oss å tilpasse oss en ny kultur. Vi hadde ikke trengt den samme spesialbehandlingen.
Men ja, muslimer hadde nok ledd ganske kraftig av oss. Men du skal huske det, at når du er i et islamsk område, så tolererer muslimene at du beholder din egen religion, så lenge den ikke går utover deres. De mener jo at alle er født muslimer, så hvem som helst kan bli det, om de vil.
Sist endret av Blomsen Jr.; 29. februar 2008 kl. 08:29.
Herregud, kan vi ikke bare gasse ned de jævla idiotene og bli ferdig med det?
Sitat av amylnitrat
Herregud, kan vi ikke bare gasse ned de jævla idiotene og bli ferdig med det?
Vis hele sitatet...
_HAHA_ Gasse ned alle muslimer ja. Du veit hvor mange det er også, eller? Tulling.
Det var bare fælt. Jevn tone på ho jenta og kun: Allah lala alallasallalalla allah Allah

Eg syns at Noreg kan bidra med å hjelpe muslimar med å sende dei som ikkje har arbeid her til lands, heim igjen til der de kom ifrå.
Då vil du mest sannsynlig klare og halde dei innanfor eit land. Så då kan dei bare drepa seg sjølve.

For det er det dei holder på med. Dei infiltrere/innvandre til, andre land også tar dei over sakte men sikkert.
Sitat av LowRider
Det var bare fælt. Jevn tone på ho jenta og kun: Allah lala alallasallalalla allah Allah

Eg syns at Noreg kan bidra med å hjelpe muslimar med å sende dei som ikkje har arbeid her til lands, heim igjen til der de kom ifrå.
Då vil du mest sannsynlig klare og halde dei innanfor eit land. Så då kan dei bare drepa seg sjølve.

For det er det dei holder på med. Dei infiltrere/innvandre til, andre land også tar dei over sakte men sikkert.
Vis hele sitatet...
Hahaha, fy faen =P

Tror du virkelig alle som migrerer er del av en "masterplan" om å erobre verden?
Sitat av Elefanten
Hahaha, fy faen =P

Tror du virkelig alle som migrerer er del av en "masterplan" om å erobre verden?
Vis hele sitatet...
Ja, men jeg er helt enig med LowRider! Men jeg tror nederlenderene kommer til å ta over Norge lenge før muslimene - heeelt sant!
Sitat av LowRider
For det er det dei holder på med. Dei infiltrere/innvandre til, andre land også tar dei over sakte men sikkert.
Vis hele sitatet...
Akkurat slik som jøder og bolsheviker?
Sitat av Kinseek
Akkurat slik som jøder og bolsheviker?
Vis hele sitatet...
Eller jødekommunister, som er nazipakkets største trussel...
Oi shit, det er det svenskene pønsker på, å ta over norge! At jeg ikke har skjønt det før.
Sitat av Sanne87
Hvis alle hadde fulgt de ti bud hadde det bare vært fryd i verden.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig det?
Sitat av Sanne87
Selvfølgelig, hadde det kun vært EN religion i verden så hadde det vært noe annet.
Vis hele sitatet...
Hadde jo vært best om det ikke var noen religioner i det hele tatt.
Sitat av mujahedning
Du skal ikke ha andre guder enn meg.
Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren vil ikke holde den uskyldige som misbruker navnet hans.
Du skal holde hviledagen hellig.
Du skal hedre din far og din mor.
Du skal ikke slå i hjel.
Du skal ikke bryte ekteskapet.
Du skal ikke stjele.
Du skal ikke lyve.
Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

sataniske greier gitt.
Vis hele sitatet...
Det er reglene som kristne folk liksom skal leve etter, hvorfor fikk du det til å bli satanistisk?
Det er jo motsatt.
Sitat av byp4ss
Hadde jo vært best om det ikke var noen religioner i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Hvordan tror du det hadde vært uten religion da?
Sitat av [K]aLLeMcSnurp
Hvordan tror du det hadde vært uten religion da?
Vis hele sitatet...
Folk hadde levd etter et livssyn som buddhismen. Såklart, det ville vært krig, men ihvertfall ikke om noe så dumt noe som en "ånd".
Sitat av Biffen
Jesus! men folkens Dette er HAMAS kanal samma som Fox i Usa, hvor mange av dere visste at alt vi leser og ser på tv er ekte, fant noe på internett for en uke siden, benasir bhutto ho som ble drept i pakistan snakka om en type som hadde drept en annen en og som hun sa "dette er samme fyren som drepte Bin laden, halshugde han" Dette ble sensurert på BBC og seriøst hvor mange av dere tror virkelig på at bin laden har klart å gjømme seg så lenge i fjella? seriøst ta hintet! Bin laden er død men USA trenger bin laden ennå for å gjøre mer en det de kunne hvis han var død, ta et hint Afganistan Irak, kanskje Iran, Syria, Norge etterhvert og, så fort all olja er brukt opp der! Israel er dritt stat! ned med Israel og opp med forente arabers land! FFS FUCK US POLICY!!
Vis hele sitatet...


Idiot.....
Sitat av byp4ss
Det er reglene som kristne folk liksom skal leve etter, hvorfor fikk du det til å bli satanistisk?
Det er jo motsatt.
Vis hele sitatet...
Han sa satanisk, som er djeveldyrking, ikke satanistisk, som er noe helt annet, og absolutt ikke motsatt. Les litt før du uttaler deg.
Sitat av KaLLeMcSnurp
Hvordan tror du det hadde vært uten religion da? .
Vis hele sitatet...
Sitat av Xasma
Folk hadde levd etter et livssyn som buddhismen. Såklart, det ville vært krig, men ihvertfall ikke om noe så dumt noe som en "ånd".
Vis hele sitatet...
Hva om vi bare hadde kunnet knipse med fingrene, så hadde alle verdens religioner/problemer forsvunnet!

Hadde det bare vært så enkelt. Folk har en indre trang til å søke likesinnede og dele sine visjoner med dem. Dette skjer like mye utenfor religiøse kretser, som i dem. Med andre ord; en verden uten religion er umulig(selv om det er lov å håpe). I bestefall blir religionen byttet ut med, som nevnt over, en felles visjon. Og da også et nytt påskudd for å føre krig, hvor målet er enten mer økonomisk eller politisk makt.
Sitat av Restyle
_HAHA_ Gasse ned alle muslimer ja. Du veit hvor mange det er også, eller? Tulling.
Vis hele sitatet...

Ja... De er som kaniner. Lærer man dem først hvordan man formerer seg, så kan det ikke stoppes.


Men men... Får no håpe at de enten dør ut eller faktisk klarer å både å leve og ha et velfungerende samfunns som det går ann å leve i. Vi har rett og slett ikke bruk for slike mennesker. Det gjelder nesten alle muslimer, siden de er medlem i en religion hvor de omskjærer jenter og gutter, driver med toppen av kjønnsdiskriminering, bråk, drap, trussler, mannshit, og alt annet vondt og unødvendig førbanna jåss, men muslimer er ikke alene om slikt. Kristne, jøder, katolikker, smiths-venner, osv er syke religioner alle sammen. Nesten ingen klarer å leve etter dem, og de som klarer det er som regelt de som både kastrerer og lobotomerer seg selv.
Sist endret av Lulz; 5. mars 2008 kl. 21:35.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Restyle
_HAHA_ Gasse ned alle muslimer ja. Du veit hvor mange det er også, eller? Tulling.
Vis hele sitatet...
Forstå en spøk a idiot:P
Sitat av frgz
Er det vår tur til og brenne ambasader nå? Kansje en moske?
Vis hele sitatet...
Brenner du moské tar det ikke mer enn et sekund før du selv blir satt på fyr!
Du må ikke tro det musilimske tro er like svak som det moderne-kristne troen.
Disse folkene er alvorlige.

Sitat av amylnitrat
Herregud, kan vi ikke bare gasse ned de jævla idiotene og bli ferdig med det?
Vis hele sitatet...
Vi burde kanskje gasse ned idioter som deg ?

Sitat av Elefanten
Hahaha, fy faen =P

Tror du virkelig alle som migrerer er del av en "masterplan" om å erobre verden?
Vis hele sitatet...
Dette fikk jeg en god latter av! hehehe