Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  109 34207
Borgerlønn gir likhet til alle. Hva betyr dette?
Det betyr at man ikke lenger må være syk for å få penger fra arbeidsavklaringspenger.
Man må ikke lenger søke sosial støtte fra NAV. Alle har like rettigheter fra den første dagen de blir arbeidsledige og får lik lønn.

Problemet er jo at Norge er 99% medlem av EU. Det betyr også at alle EU borgere får norsk borgerlønn i Norge uten å være norsk statsborger.
Jeg må innrømme at jeg synes 6 timers kravet virker litt kult, om alle kaster 6 timer i uken inn et prosjekt så kunne vi fått mye gjort. Rengjøre veier, passe på veioverganger med mye barn, rengjøre strandområder. Det kunne også hende det viste seg at de 6 timene med litt påtvunget arbeid var godt for folk som har lett for å falle helt ut og isolere seg hjemme.

Derimot så ville det kanskje gjort at vi hadde fått et helt byråkrati til for å opprettholde det, med mindre noen bruker sine 6 timer på dette og man har et velfungerende system. Kanskje man kunne valgt ut en ting man har lyst til å gjøre for å bidra til samfunnet, og motta sin borgerlønn.

Jeg synes i alle fall det var interessant å lufte hva man kunne fått gjort om man hadde 6 timer av hele den norske arbeidsflokken til disposisjon for samfunnsbedrende oppgaver, selv om det kanskje strider litt mot den originale ideen.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Trådstarter
Jeg synes faktisk ikke denne sekstimersregelen er så veldig dum. Ja – det blir mer byråkrati, men på den andre siden kan dette, som Picard nevner, føre til at mye samfunnsnyttig arbeid blir gjort. Dessuten er det strålende for å luke ut disse som (blant annet her) påstår at de ville flyttet til utlandet med borgerlønnen sin, som vi uansett måtte hatt et byråkrati for.
Mulig dette er besvart utallige ganger før, men hvilke sosiale ytelser, offentlige velferdstilbur eller subsidier skal ofres eller beholdes dersom borgerlønn eventuelt innføres? Skal det f.eks fortsatt være offentlig egenandel hos lege eller er borgerlønn ment å dekke opp for slikt? Skal dette være som før og så kommer borgerlønn på toppen?

Ideen om borgerlønn virker interessant, men jeg må innrømme at det sniker seg frem en aldri så liten gjerrighet i bakhodet når jeg tenker på at noen skal betale for dette og at jeg antagelig er blant disse.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jeg tror vi hadde blitt rikere som nasjon hvis borgerlønn hadde blitt innført.
Det ville vært mer penger i omløp, og sterkere kjøpekraft fra alle.

Og jo mer vi bruker jo mer får staten igjen i form av avgifter og skatt.
Penger i omløp har ingen verdiskapning i seg selv, og vil aldri føre til en sterkere NOK.
Hvor mange Tyske mark var i omløp under ww2, og hvor økonomisk sterke var befolkningen i denne perioden?

Det ville vært mer penger i omløp, og sterkere kjøpekraft fra alle.
Vis hele sitatet...
Mer penger i omløp = valuta verdi fall = akkurat like sterk kjøpkraft som tidligere.

Jeg tror vi hadde blitt rikere som nasjon hvis borgerlønn hadde blitt innført.
Vis hele sitatet...
Flere folk ville fått penger uten å produsere en verdi til fellesskapet, på den andre siden så ville den byråkratiske kostnaden for å avgjøre hvem som kan jobbe/ikke kan jobbe for å avgjøre hvem som "fortjener" økonomisk støtte nesten forsvunnet.

Alt i alt så tror jeg at de "late" hadde fått det lettere og de produktive hadde fått litt lavere utbytte av sitt engasjement, som igjen hadde gitt oss så å si en like sterk økonomi som vi har i dag.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Ok da tok jeg feil
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Penger i omløp har ingen verdiskapning i seg selv, og vil aldri føre til en sterkere NOK.
Hvor mange Tyske mark var i omløp under ww2, og hvor økonomisk sterke var befolkningen i denne perioden?



Mer penger i omløp = valuta verdi fall = akkurat like sterk kjøpkraft som tidligere.



Flere folk ville fått penger uten å produsere en verdi til fellesskapet, på den andre siden så ville den byråkratiske kostnaden for å avgjøre hvem som kan jobbe/ikke kan jobbe for å avgjøre hvem som "fortjener" økonomisk støtte nesten forsvunnet.

Alt i alt så tror jeg at de "late" hadde fått det lettere og de produktive hadde fått litt lavere utbytte av sitt engasjement, som igjen hadde gitt oss så å si en like sterk økonomi som vi har i dag.
Vis hele sitatet...
Hvis færre mennesker produserer verdier, f.eks varer eller tjenester så vil jo dette drive prisene opp, gitt at etterspørselen forblir den samme? Ender man ikke da bare opp med at vinninga går opp i spinninga?
Tja, mindre verdiproduksjon og lik etterspørselen vil vel ende med at produktene vil koste mer, som vil gjøre at den norske kronen blir mindre verdt.

Må det 300kr til for å kjøpe et brød i Norge grunnet mangel på produksjon og Tyskere betaler 2 euro i hjemlandet så vil nok den norske kronen gå fra å være verdt 9kr per euro til 150kr per euro. Altså norsk valuta ville bli nesten helt verdiløs.

Det er så klart mange andre faktorer innblandet her, men det burde være en grei forenklet forklaring av problemet.
Jeg er absolutt for borgerlønn som en erstatning for absolutt alle trygdeordninger som pensjon, sosialtrygd, sykepenger osv.

Bare tenk på hva man kan spare på offentlige ansatte, utredninger, tiltak osv. Dette ville vært en enorm avbyråkratisering. Det kan hende det ikke koster staten noe ekstra til syvende og sist - men jeg er redd dagens sysselsetting blir ett problem.

I tillegg ville vi fått et bedre tilpasset liv hvor man ikke blir stigmatisert i den utstrekning man blir i dag mtp. etnisitet, sykdommer og fordommer osv.

Vil man ha ett fatslig liv med dårlig bopel og kollektivtrafikk så kan man det. Vil man ha ett vakkert hus og Tesla i garagen så må man finne seg i å jobbe. Kanskje man greier seg med en mellomting også.

Med de krav som stilles i arbeidslivet i dag, og krav til ytelse og mestring langt over 100%-grensa tror jeg faktisk mange ville valgt borgerlønn. Dette ville ført til at bedriftene manglet arbeidstakere og dermed gitt de bedre betingelser slik at de velger å stå i arbeid.
Uten å ha lest alt som står her vil jeg bare si dette:

Denne idèen gjør meg rett og slett kvalm og uggen. Hvem i all verden er det som kommer på noe så sykt som dette?
Noen av dere sier rett ut at siden de rike har mye penger, så skal de rike dra lasset.
Da vil jeg bare spørre:
Hvem er de rike, og hva har de gjort galt?
Penger er produktet de har tjent ærlig og redelig gjennom hardt arbeid i flere år. De har skapt tusenvis av arbeidsplasser, som alle dere på "gulvet" ikke ville hatt, dersom det ikke var for de.
Noen mennesker er flinke til å tjene penger, og noen mennesker er flinke til å slå inn spiker. Hvorfor i alle helvetes navn og riker er dere som slår spiker så fordømrades missunelige på de som faktisk har TJENT seg rike?

Også kommer noen med dette forslaget, som innebærer å stjele hardt opparbeidede penger for å dele ut til de som er late og giddeløse. Hadde dere latt kapitalen få fritt spillerom ville det vært jobber til alle dere som sitter der nå uten inntekt.
Ikke nødvendigvis en jobb med millionlønn, men en jobb hvor dere faktisk måtte arbeide, og faktisk fikk fruktene av det dere arbeidet for.

Sånn som det er i dag vegrer jo arbeidsgivere seg for å ansette folk, nettop fordi at hvis de gjør en dårlig jobb, så er de fortsatt stuck med de og de blir en utgiftspost.

I stedet for å gi penger til de "fattige", la de som investerer beholde de, så kanskje den fattige mannen får seg en jobb i en av investorens bedrifter...
Sitat av jorwax Vis innlegg
Vas
Vis hele sitatet...
Uten å ha lest hele innlegget ditt (kanskje jeg skulle gjort det, kanskje du skulle vurdert å lese alt du svarer på selv).

Trickle down economics er beviselig bullshit. Det funker ikke slik.

Økonomisk ulikhet øker, og det er i økende grad arvet rikdom og ikke eget verk som gjør folk rike.
Borgerlønn er ingen hindring i å bli rik gjennom ærlig, hardt arbeid, det handler om å gi alle muligheten til det, med krav om at du deler med systemet som har gitt deg muligheten til det.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Trådstarter
Uten å ha lest alt som står her vil jeg bare si dette:
Vis hele sitatet...
Ja, at du ikke har lest igjennom tråden skinner veldig godt igjennom, det er ofte en god idé når man vil delta i en seriøs diskusjon.
Hvem i all verden er det som kommer på noe så sykt som dette?
Vis hele sitatet...
Hadde du lest førsteposten grundig ville du sett at det er ganske mange kloke mennesker som støtter ulike borgerlønssmodeller.
Noen av dere sier rett ut at siden de rike har mye penger, så skal de rike dra lasset
Vis hele sitatet...
Hvem sier det?
Hvem er de rike, og hva har de gjort galt?
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt det, og du misforstår konseptet. Les tråden.
Penger er produktet de har tjent ærlig og redelig gjennom hardt arbeid i flere år.
Vis hele sitatet...
Det er unntaket, ikke regelen. Røkke-historier hører til sjeldenheten. De fleste ekstremt rike i Norge i dag er arvinger som ikke nødvendigvis har trengt å arbeide hardt i det hele tatt.
Noen mennesker er flinke til å tjene penger, og noen mennesker er flinke til å slå inn spiker. Hvorfor i alle helvetes navn og riker er dere som slår spiker så fordømrades missunelige på de som faktisk har TJENT seg rike?
Vis hele sitatet...
Resten gidder jeg ikke svare på, men jeg vil bare påpeke at retorikken din er grusomt nedlatende og vanskelig å ta seriøs. Jeg er veldig for en saklig diskusjon, noe du på ingen måte bidrar med, dessverre.
Sist endret av Olympic; 18. mars 2015 kl. 23:23.
Har ikke leste noe mer av tråden enn de første 3 postene, men dette er meningen min:

Kan ikke tro at noen av dere støtter dette. Det er ikke rettferdig at personer som ligger å døser på sofaen hver dag skal ha samme inntekt som de som jobber. Synes det er irriterende jeg. Hvis de som døser på sofaen hver dag faktisk har noen problemet hadde jeg ikke hatt noe i mot det, men..

Med en slik ordning vil ekstreme mengder faktisk droppe ut av arbeid. Hva vil skje med skatten da? Åja, de rike kan jo bare betale 9/10 av inntektene sine, slik at alle de andre som ikke jobber kan få betalt en rikelig sum med penger. Men hva vil skje når de rike blir skattet for pengene sine på den måten? Jo, de vil forlate landet.

Hva vil skje da? Ingen inntekt i skatt og arbeidsledige borgere.

EDIT:
Motivasjon vil også falle langt ned.
Sist endret av Icec0ld; 19. mars 2015 kl. 09:28.
Man får ikke samme lønn om man doser på sofaen som om man jobber. Man betaler bare noe høyere skatt. I tillegg legger det til rette for at gründere kan prøve å starte egen virksomhet med betydelig lavere risiko siden de ikke gar så store lønnsutgifter i oppstartsfasen.

Folk driver ikke å bare flytter til utlandet fordi skatten er høy. Folk ønsker å bo i Norge, akkurat som at folk ikke ønsker å bare sitte hjemme, folk vil skape noe.

Borgerlønn legger til rette for at man kan ha mange små og mellomstore bedrifter - i stede for store selskaper som Norges Gruppen. Dette ser jeg på som en god ting.
Ikke bare vil borgerlønn gjøre det lettere for gündere å satse på virksomheten sin; det vil også gjøre det lettere for folk som i en periode i livet ønsker å jobbe mindre - og det finnes relevante, og langt mer edle motiver, enn 'har lyst på et par-tre friår'.
Her erto opplagte eksempler:
1) Det er ganske mange mennesker som gjerne skulle hatt sine gamle foreldre boende hjemme hos seg når livet deres går mot slutten, men som ikke kan - svært gamle, og kanskje sterkt demente folk krever mye oppsyn, og det er opplagt ikke kompatibelt med fulltidsjobb. Mange har rett og slett ikke råd til å ta seg av de gamle selv om de gjerne skulle, derfor havner de på sykehjem i steden. Det er slettes ikke gitt at alle gamle har det bedre på sykehjem enn hjemme hos sin egen familie. Det ironiske er imidlertid at sykehjemsplassen til syvende og sist betales via skatteseddelen! Så, kostnaden er der, både for de pårørende og samfunnet forøvrig. For samfunnets del er nok ikke skillet mellom å 'betale' noen for å være hjemme med de gamle vs. å betale for en sykehjemsplass så veldig stort heller. Innfører du borgerlønn, så innfører du samtidig en fleksibilitet og valgfrihet. Dette kan gjøre folks liv anseelig bedre.
2) Det andre eksempelet er små barn. Argumentasjonen blir tilsvarende. Her ser vi imidlertid at mange (særlig kvinner) jobber deltid (gjerne i staten), hvilket gir problemer når de skal ut i full jobb igjen senere. Dette er et av den moderne likestillingsdebattens sentrale spørsmål. Innfører du borgerlønn, slik at fleksibiliteten i arbeidsmarkedet blir større og behovet for fast ansettelse mindre prekært, så reduserer du samtidig de negative konsekvensene av å få barn. Det er også postivt.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ikke bare vil borgerlønn gjøre det lettere for gündere å satse på virksomheten sin; det vil også gjøre det lettere for folk som i en periode i livet ønsker å jobbe mindre - og det finnes relevante, og langt mer edle motiver, enn 'har lyst på et par-tre friår'.
Her erto opplagte eksempler:
1) Det er ganske mange mennesker som gjerne skulle hatt sine gamle foreldre boende hjemme hos seg når livet deres går mot slutten, men som ikke kan - svært gamle, og kanskje sterkt demente folk krever mye oppsyn, og det er opplagt ikke kompatibelt med fulltidsjobb. Mange har rett og slett ikke råd til å ta seg av de gamle selv om de gjerne skulle, derfor havner de på sykehjem i steden. Det er slettes ikke gitt at alle gamle har det bedre på sykehjem enn hjemme hos sin egen familie. Det ironiske er imidlertid at sykehjemsplassen til syvende og sist betales via skatteseddelen! Så, kostnaden er der, både for de pårørende og samfunnet forøvrig. For samfunnets del er nok ikke skillet mellom å 'betale' noen for å være hjemme med de gamle vs. å betale for en sykehjemsplass så veldig stort heller. Innfører du borgerlønn, så innfører du samtidig en fleksibilitet og valgfrihet. Dette kan gjøre folks liv anseelig bedre.
2) Det andre eksempelet er små barn. Argumentasjonen blir tilsvarende. Her ser vi imidlertid at mange (særlig kvinner) jobber deltid (gjerne i staten), hvilket gir problemer når de skal ut i full jobb igjen senere. Dette er et av den moderne likestillingsdebattens sentrale spørsmål. Innfører du borgerlønn, slik at fleksibiliteten i arbeidsmarkedet blir større og behovet for fast ansettelse mindre prekært, så reduserer du samtidig de negative konsekvensene av å få barn. Det er også postivt.
Vis hele sitatet...
Med fare for å gjenta meg selv; Dette er utopisk. Tanken er for så vidt god, men for at dette skal bli virkelighet må borgerlønnen være så høy at den for mange vil bli et incentiv til ikke å jobbe.

De fleste seriøse forslag ser for seg en borgerlønn på ca 150'000 kroner, med varierende satser for barn. Det vil i dag tilsvare en lønn i området 200'000 kroner. For mange vil dette rett og slett ikke være nok til at de har råd til å være hjemme med foreldre eller barn, for gjennomsnittet innebærer dette mer enn en halvering av inntekten og er uansett ikke mer enn hva mange kan få utbetalt av ytelser i dag. Det er dermed lite som skulle tilsi at det ble mer attraktivt å være hjemmeværende med borgerlønn enn det er med dagpenger.
Argumentet for borgerlønn blir da kun den administrative besparelsen i det offentlige, noe som igjen forutsetter at borgerlønn medfører en sterk økning i etterspørselen i det private arbeidsmarkedet.

Argumentasjonen din om at borgerlønn gjør situasjonen enklere for kvinner som i dag jobber deltid har jeg også vanskelig for å se. Hvordan en garantert inntekt på 150'000 skal gjøre behovet for fast arbeid særlig mindre prekært forutsetter jo at man ikke tjener særlig mer enn dette, i motsatt fall er den eneste forskjellen at det er enklere å få penger. Konsekvensen for privatøkonomien er fortsatt stor.
Og det er i hvert fall urealistisk å anta at det blir lettere å komme inn igjen i arbeidsmarkedet etter å ha vært hjemmeværende enn det er etter å ha jobbet deltid.

Mange kvinner som jobber deltid har heller ikke noe ønske om å være hjemmeværende. De jobber deltid fordi det er vanskelig å få dagen i hop med levering og henting i barnehage dersom de jobber fullt.
En annen vesentlig, men ofte oversett, årsak til utbredt deltidsarbeid er fylling av stillinger. Er det behov for 3 stillinger (300%), og to arbeidstagere ønsker å jobbe 60% står man igjen med 180% som skal fylles. Resultatet er da en 100% stilling, en 80% stilling og to 60%.

Sitat av etse Vis innlegg
Man får ikke samme lønn om man doser på sofaen som om man jobber. Man betaler bare noe høyere skatt. I tillegg legger det til rette for at gründere kan prøve å starte egen virksomhet med betydelig lavere risiko siden de ikke gar så store lønnsutgifter i oppstartsfasen.

Folk driver ikke å bare flytter til utlandet fordi skatten er høy. Folk ønsker å bo i Norge, akkurat som at folk ikke ønsker å bare sitte hjemme, folk vil skape noe.

Borgerlønn legger til rette for at man kan ha mange små og mellomstore bedrifter - i stede for store selskaper som Norges Gruppen. Dette ser jeg på som en god ting.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal borgerlønn føre til lavere lønnskostnader for en oppstartsbedrift? Alle forslag jeg har sett baserer seg på at borgerlønn er en garantert minste inntekt, men all arbeidsinntekt medfører reduksjon i borgerlønnen. Borgerlønn vil kunne ha en marginal effekt ved at bedriften kan ha gratis arbeidskraft, men borgerlønnen er ikke høy nok til at dette vil kunne fungere lenger enn de første månedene.
Regnestykker for å finansiere en borgerlønn på ca 150'000 kroner forutsetter som oftest en gjennomsnittsinntekt omtrent som i dag, det vil si i overkant av 400'000. I dette markedet skal det godt gjøres å finne arbeidstagere som ønsker å jobbe for borgerlønn, da kan de like gjerne gå hjemme mens de søker arbeid.

Dagens ytelser fra det offentlige er ikke vesentlig lavere enn forslagene til borgerlønn, jeg har dermed vanskelig for å se hvordan borgerlønn skulle føre til at det blomstret opp med små og mellomstore bedrifter.

Store selskaper som NorgesGruppen er heller sjelden resultat av for få små og mellomstore selskaper, men et resultat av at man har vært bedre enn konkurrentene. Mange av disse startet ut som mindre selskaper, men smartere beslutninger og bedre ideer har gjort dem i stand til å utkonkurrere eller kjøpe opp konkurrentene.
Sist endret av doseren; 19. mars 2015 kl. 14:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Jonta Vis innlegg
Kalba, hva er grunnlaget ditt for noe som helst i avsnitt #2?
Vis hele sitatet...
http://www.mirror.co.uk/news/world-n...tholes-5044084

http://ireport.cnn.com/docs/DOC-1193103

The culling / depopulation:

https://www.youtube.com/watch?v=J7_CpjuckrM
https://www.youtube.com/watch?v=nAxIPoS1Ll4
https://www.youtube.com/watch?v=HE69iOY6n1E

The british empire (aka: the Rothschilds):

https://www.youtube.com/watch?v=b0su39y7QOM
Sist endret av denim; 3. april 2015 kl. 22:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lenkelista di dokumenterer ikkje en døyt. Artikkelen i The Mirror omhandler rykter, som åpenbart kan vere feil eller ha andre grunner, t.d. at New Zealand er trendy.

CNN-artikkelen din omtaler auka automatisering.

Videoen Culling The Human Population To 1 Billion Or Less For Sustainability er ein person sitt ti år gamle syn på verda, og ikkje ei spesielt god rettesnor. Han er rimelig pessimistisk i sitt syn på framtida, og det finst minst like mange som ikkje er fullt så pessimistiske, så han er på ingen måte ei avgjerande stemme i den debatten.

Videoen Billionaires Decide Who Lives Who Dies.flv er konspirasjonistisk vas, og siterer WorldNetDaily, som nesten får Russia Today til å verke som ein liberal medieaktør...

Videoen Government Plan To Depopulate The Earth gjev så vidt eg kan sjå ikkje noko grunnlag for tittelen. Eg skumma kjapt igjennom, men det var stortsett opplisting av naturkatastrofer - som jo er eit reelt problem, men altså ikkje noko myndigheiter styrer (om vi ser vekk frå global oppvarming).

Eg greier heller ikkje sjå relevansen av den siste videoen din til kva du forsøker å svare på.

Forøvrig er videoer ekstremt dårleg debatteknikk. Skriv argumenta dine sjølv, og vis til skriftlege kjelder. Dei er lette å sjekke, og rimeleg kjappe å lese gjennom samanlikna med å sjå ein time med video.
Sist endret av vidarlo; 3. april 2015 kl. 23:15.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Lenkelista di dokumenterer ikkje en døyt. Artikkelen i The Mirror omhandler rykter, som åpenbart kan vere feil eller ha andre grunner, t.d. at New Zealand er trendy.

CNN-artikkelen din omtaler auka automatisering.

Videoen Culling The Human Population To 1 Billion Or Less For Sustainability er ein person sitt ti år gamle syn på verda, og ikkje ei spesielt god rettesnor. Han er rimelig pessimistisk i sitt syn på framtida, og det finst minst like mange som ikkje er fullt så pessimistiske, så han er på ingen måte ei avgjerande stemme i den debatten.

Videoen Billionaires Decide Who Lives Who Dies.flv er konspirasjonistisk vas, og siterer WorldNetDaily, som nesten får Russia Today til å verke som ein liberal medieaktør...

Videoen Government Plan To Depopulate The Earth gjev så vidt eg kan sjå ikkje noko grunnlag for tittelen. Eg skumma kjapt igjennom, men det var stortsett opplisting av naturkatastrofer - som jo er eit reelt problem, men altså ikkje noko myndigheiter styrer (om vi ser vekk frå global oppvarming).

Eg greier heller ikkje sjå relevansen av den siste videoen din til kva du forsøker å svare på.

Forøvrig er videoer ekstremt dårleg debatteknikk. Skriv argumenta dine sjølv, og vis til skriftlege kjelder. Dei er lette å sjekke, og rimeleg kjappe å lese gjennom samanlikna med å sjå ein time med video.
Vis hele sitatet...
Er ikke hva jeg forsøker å svare på opplagt? At det økonomiske system er på vei mot kollaps. Dagens pengesystem hvor penger er gjeld takket være fractional reserve banking, så må økonomien vokse fordi det er mer gjeld enn det finnes penger. Hvis ikke økonomien vokser så økende gjeld kan betales av økende vekst vil økonomien snuble i seg selv og kollapse. Det gjør også at de rikeste blir rikere, og at kapitalisme ender opp i nyføydalisme. Det er et matematisk faktum.

Alt snakket om "overbefolkning" er en løgn, og du har også folk i norge som snakker på vegne av disse her, f.eks Hylland-Eriksen, som sikkert mange synes er en raring, noe det er en grunn til:

http://www.dagbladet.no/2012/11/15/m...barn/24377707/

Frontfigurer for rothschildsfamilien har selv stått frem på TV og sagt de ønsker befolkningsreduksjon. Ted Turner er en annen fyr, som bl.a var på worldnetdaily-artikkelens liste, her med hans egne ord:

https://www.youtube.com/watch?v=jjIMoaUBHB0

Når du skal rakke ned på kildene mine, som f.eks worldnetdaily, får du komme med en sakelig grunn til at de er dårlige, ikke tomme påstander.
Sist endret av denim; 3. april 2015 kl. 23:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av denim Vis innlegg
Er ikke hva jeg forsøker å svare på opplagt?
Vis hele sitatet...
Men du svarer ikkje på det; du kjem med irrelevante videoer og kjelder. Videoane er i tillegg såpass spesielle at om du hadde nytta dei som referanse i utdanningssamanheng ville du gått på trynet. Det er konspiranoia i velkjent stil - bilderberger, hemmelige møter, myndighetene hater oss og planlegger befolkningsreduksjon, rotschilds etc. Det er enkelt og greit konspirasjonsteorier utan rot i realitetane.
Sitat av denim Vis innlegg
At det økonomiske system er på vei mot kollaps. Dagens pengesystem hvor penger er gjeld takket være fractional reserve banking, så må økonomien vokse fordi det er mer gjeld enn det finnes penger. Hvis ikke økonomien vokser så økende gjeld kan betales av økende vekst vil økonomien snuble i seg selv og kollapse. Det gjør også at de rikeste blir rikere, og at kapitalisme ender opp i nyføydalisme. Det er et matematisk faktum.
Vis hele sitatet...
Kanskje, men kjeldene dine gjev ikkje svar på det spørsmålet, fordi dei er av elendig kvalitet. Fractional Reserve Banking er forøvrig ikkje spesielt problematisk; det er veldig sjeldan alle vil misleghalde lånet sitt samtidig, så ein viss grad av frb er ikkje direkte ufornuftig.

Om det er så faktum som du tilseier burde det vere rimeleg trivielt å vise til seriøse kjelder som hevder det, og ikkje svada frå ekstremister?
Sitat av denim Vis innlegg
Alt snakket om "overbefolkning" er en løgn, og du har også folk i norge som snakker på vegne av disse her, f.eks Hylland-Eriksen, som sikkert mange synes er en raring, noe det er en grunn til:
Vis hele sitatet...
Om snakket om overbefolking er løgn, så er det spesielt at du lenker til Lovelock, som går langt i å sei det motsette, nemleg at verda har eit overbefolkingsproblem. Men det er forsåvidt uavhengig av det økonomiske systemet.
Sitat av denim Vis innlegg
Når du skal rakke ned på kildene mine, som f.eks worldnetdaily, får du komme med en sakelig grunn til at de er dårlige, ikke tomme påstander.
Vis hele sitatet...
Tjeh. Worldnetdaily har eminente artikler som stiller spørsmål ved om måneformørkinga var eit signal frå gud om atomforhandlingene mellom Iran og USA skulle gå dårleg? Videoane repeterer velkjente konspirasjonsteorier som om det er sannhet. Flesteparten av konspirasjonsteoriane dei er innom er såpass veletablerte at det er mange som har slått hol på dei før, utan at eg gidd gjere det igjen.
http://rationalwiki.org/wiki/Rothschild_family
http://rationalwiki.org/wiki/Fractional-reserve_banking
http://rationalwiki.org/wiki/New_World_Order
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men du svarer ikkje på det; du kjem med irrelevante videoer og kjelder. Videoane er i tillegg såpass spesielle at om du hadde nytta dei som referanse i utdanningssamanheng ville du gått på trynet. Det er konspiranoia i velkjent stil - bilderberger, hemmelige møter, myndighetene hater oss og planlegger befolkningsreduksjon, rotschilds etc. Det er enkelt og greit konspirasjonsteorier utan rot i realitetane.

Kanskje, men kjeldene dine gjev ikkje svar på det spørsmålet, fordi dei er av elendig kvalitet. Fractional Reserve Banking er forøvrig ikkje spesielt problematisk; det er veldig sjeldan alle vil misleghalde lånet sitt samtidig, så ein viss grad av frb er ikkje direkte ufornuftig.

Om det er så faktum som du tilseier burde det vere rimeleg trivielt å vise til seriøse kjelder som hevder det, og ikkje svada frå ekstremister?

Om snakket om overbefolking er løgn, så er det spesielt at du lenker til Lovelock, som går langt i å sei det motsette, nemleg at verda har eit overbefolkingsproblem. Men det er forsåvidt uavhengig av det økonomiske systemet.

Tjeh. Worldnetdaily har eminente artikler som stiller spørsmål ved om måneformørkinga var eit signal frå gud om atomforhandlingene mellom Iran og USA skulle gå dårleg? Videoane repeterer velkjente konspirasjonsteorier som om det er sannhet. Flesteparten av konspirasjonsteoriane dei er innom er såpass veletablerte at det er mange som har slått hol på dei før, utan at eg gidd gjere det igjen.
http://rationalwiki.org/wiki/Rothschild_family
http://rationalwiki.org/wiki/Fractional-reserve_banking
http://rationalwiki.org/wiki/New_World_Order
Vis hele sitatet...
HHHHHHHHAHAHAHAHAHAHAHAHA.. Hør på denne bedreviteren.....

"Det er konspiranoia i velkjent stil - bilderberger, hemmelige møter, myndighetene hater oss og planlegger befolkningsreduksjon, rotschilds etc. Det er enkelt og greit konspirasjonsteorier utan rot i realitetane."

Ok, trekk pusten dypt:

Fra aftenposten og VG: Letter på bilderbergsløret

Erna Solberg: Vi diskuterte global økonomi, sosiale medier og befolkningsvekst

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...e-7224551.html
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...et/a/10095288/

Ang pengesystemets kollaps: Richard Duncan: The new great depression will collapse civilization:

https://www.youtube.com/watch?v=ZEULszUoza4
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av denim Vis innlegg
HHHHHHHHAHAHAHAHAHAHAHAHA.. Hør på denne bedreviteren.....
Vis hele sitatet...
Ja, det er velkjente konspirasjonsteorier, som du finn veldig mykje kritikk av. T.d. fractional reserve banking, som er reelt fenomen, men med et lass konspirasjonsteorier med på kjøpet. Rationalwiki forklarer det, og dei fleste av dei andre tinga eg nevnte, og viser kvifor du tar feil.
Sitat av denim Vis innlegg

Erna Solberg: Vi diskuterte global økonomi, sosiale medier og befolkningsvekst
Vis hele sitatet...
Og? Ville det ikkje vore verre om statsministeren ikkje diskuterte viktige tema? Vi eksporterer og importerer mykje varer, så global økonomi er åpenbart noko regjeringa bør vere interesserte i å diskutere. Sosiale medier er eit nytt fenomen, og kanskje ikkje ekstremt viktig endå, men er det problematisk at statsministeren diskuterte det? Og befolkingsvekst medfører udiskutabelt utfordringer. Er det ikkje klokt at politikarar diskuterer utfordringer, for å få impulsar? Eg greier verkeleg ikkje å sjå problemet.

Sitat av denim Vis innlegg
Ang pengesystemets kollaps: Richard Duncan: The new great depression will collapse civilization:
Vis hele sitatet...
Gjenta etter meg: at ein person i ein youtubevideo seier noko vil ikkje sei at det er sant.

Og for å gjere det tydleg: fleire innlegg med ekstremt tvilsomme youtubevideoer vil føre til at dei innlegga vert sletta. Det er dårleg debatteknikk å forvente at folk bruker tid på å sjå gjennom videoer. I tillegg er dei vanskelege å sitere.
Sist endret av vidarlo; 4. april 2015 kl. 00:04.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, det er velkjente konspirasjonsteorier, som du finn veldig mykje kritikk av. T.d. fractional reserve banking, som er reelt fenomen, men med et lass konspirasjonsteorier med på kjøpet. Rationalwiki forklarer det, og dei fleste av dei andre tinga eg nevnte, og viser kvifor du tar feil.

Og? Ville det ikkje vore verre om statsministeren ikkje diskuterte viktige tema? Vi eksporterer og importerer mykje varer, så global økonomi er åpenbart noko regjeringa bør vere interesserte i å diskutere. Sosiale medier er eit nytt fenomen, og kanskje ikkje ekstremt viktig endå, men er det problematisk at statsministeren diskuterte det? Og befolkingsvekst medfører udiskutabelt utfordringer. Er det ikkje klokt at politikarar diskuterer utfordringer, for å få impulsar? Eg greier verkeleg ikkje å sjå problemet.



Gjenta etter meg: at ein person i ein youtubevideo seier noko vil ikkje sei at det er sant.

Og for å gjere det tydleg: fleire innlegg med ekstremt tvilsomme youtubevideoer vil føre til at dei innlegga vert sletta. Det er dårleg debatteknikk å forvente at folk bruker tid på å sjå gjennom videoer. I tillegg er dei vanskelege å sitere.
Vis hele sitatet...
Du finner det ikke problematisk at politikere sitter på hemlige møter sammen med verdens rikeste og diskuterer om det er for mange av oss?

Redningspakkene til bankene, hvor bankene spiser opp økonomien, er nettopp det som er den nye verdensorden, en verden styrt av store banker og multinasjonale selskaper. En type nyføydalisme, hvor de rike blir rikere, og resten blir fattigere og fattigere:

http://www.nettavisen.no/na24/--vi-h...e/8544183.html
http://www.nrk.no/troms/_-vi-har-et-...jor-1.11983429

Selvfølgelig sier ikke verdens rikeste rett ut til sauene som sitter og ser på NRK at de har tenkt å sende de på slakteriet når de ikke trenger de lenger fordi roboter er iferd med å gjør jobben deres, da risikerer de borgerkrig... Men det er dit de ønsker seg, de ønsker ikke at "ubrukelige etere" skal forbruke "deres" naturressurser.

Og nå begynner de å klage over dårlig råd pga den skyhøye innvandringen og belastningen på velferdsbudsjettene og presset på lønningene dette har medført pluss redningspakkene til bankene så de ser seg nødt til å kutte i pensjonene, som de omsider har tenkt å fjerne helt, så vi dør når de ikke lenger har bruk for oss:

http://www.abcnyheter.no/penger/oeko...ekes-til-75-ar

Transhumanisme etc, hvor mennesket i sin naturlige form ikke er god nok lenger men må genmanipuleres eller smelter sammen med maskiner for å gjøre nytte for seg, ligger noen tiår frem i tid enda, men dit ønsker de seg, og dette var også et tema på bilderbergermøtet i 2013, her er en statue som reflekterer temaet for møtet:

https://markhackard.files.wordpress....ism-statue.png

Disse "koselige" menneskene kaller oss også for "mennesklige ressurser" ("human resources" på engelsk), som er et utrykk for hvor høyt de verdsetter oss.

Dette er såklart tøv mener du. Vi som vet bedre og følger med, er fult klar over hvor de har tenkt å ta oss. I regi av FN (Agenda 21), IMF, WTO, EU og diverse andre private organisasjoner de har lurt norge inn i, organisasjoner som ble stiftet av Rothschildsfamilien, Rockefeller og andre styrtrike familier, som også er svært aktive på bilderbergermøtene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av denim Vis innlegg
Du finner det ikke problematisk at politikere sitter på hemlige møter sammen med verdens rikeste og diskuterer om det er for mange av oss?
Vis hele sitatet...
Det er din påstand at dei diskuterte om det er for mange av oss. Erna Solberg sa at dei diskuterte utfordringer ved befolkingsvekst.

Forøvrig er det ikkje ubetinga negativt å diskutere om ein kan redusere befolkinga. Kina har ekstrem politikk på feltet, men det finst langt mindre radikale tiltak som over tid vil redusere fødselsoverskotet, t.d. utdanning, betre tilgang på prevensjon i utviklingsland, økonomiske incentiver for å få få unger etc.

Så for det første så les du alt for mykje inn i ei setning, langt meir enn det er grunnlag for, og for det andre så er ikkje det ubetinga problematisk sjølv om du skulle ha rett - noko eg er rimeleg overtydd om at du ikkje har.
Sitat av denim Vis innlegg
Redningspakkene til bankene, hvor bankene spiser opp økonomien, er nettopp det som er den nye verdensorden, en verden styrt av store banker og multinasjonale selskaper. En type nyføydalisme, hvor de rike blir rikere, og resten blir fattigere og fattigere:
Vis hele sitatet...
Samtidig gjer bankane ein viktig samfunnsjobb ved å formidle kreditt. Dei er spesialister på ein type risiko. Sure, eg er ikkje ein stor tilhengjar av kapitalismen, og er heller ikkje ueinig i at skilnadane aukar, men kjeldene dine seier ikkje det, og fractional reserve banking er ikkje grunnen til at skilnadane aukar.
Sitat av denim Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er verdt å minne om at levealderen har auka kraftig i Noreg, og resten av verda, så å auke pensjonsalderen i takt med den utviklinga er ikkje heilt urimeleg. Det er forøvrig eit resultat og av at befolkingspyramiden har endra seg; det er færre unge og fleire eldre, noko som gjer at pensjonsordningane vert dyrare med tida.

Kort sagt, du tolker ting til det ekstreme og dreg konklusjoner det ikkje er grunnlag for. Det meste av dei tinga du nevner er veletablert konspirasjonsvås, og ikkje spesielt interessant. Du finn ein del om NWO, New World Order, her.

Vil du utgjere ein skilnad så er beste tipset å komme med sakleg og velfundert kritikk. For då kan det hende folk vil lytte. Det du kjem med no er totalt verdilaust, for det har ikkje rot i realitetane. Bilderberger er i utgangspunktet eit gode; ein uformell møtearena. Og kapitalisme har svært så problematiske sider, men det drukner i støyen du skaper rundt budskapet ved å tru på den gjengen som preiker ekstremistisk vås utan bakkekontakt.
Sist endret av vidarlo; 4. april 2015 kl. 00:46.
Sitat av doseren Vis innlegg
... masse tekst kutter vekk men siterer for å vise tydelig hvem jeg svarer...
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er snakk om å sette satsen for borgerlønn slik at det går fint å leve av den - man kan bare ikke leve i luksus. La oss si et sted mellom 150.000 og 200.000. Dette er betydelig mer enn hva studenter må leve på i 5 år, og tilsvarer cirka å være student som jobber en del på deltidsjobb. Dette er helt fint levbart. Faller du utenfor arbeidslivet så kan du fint leve med de summene - du kan kanskje ikke kjøpe deg hus og bil, men det er heller ikke en menneskerett. (og ønsker du deg hus og bil må du jobbe for det).

Det gjør det og lettere for folk som kun får seg deltidsjobber eller midlertidige ansettelser. De trenger ikke gå gjennom papirmølla for å søke om dagpenger hver gang de står uten jobb. (det er noe veldig herk). Og interesant nok består skjemaet for å søke om gjennoptak av dagpenger av flere spørsmål enn det man bruker når man søker om dagpenger første gang.

Videre sier du at folk ikke ønsker å jobbe med borgerlønn? Hele poenget med borgerlønn er jo at folk med normal inntekt ikke går ned i lønn. Forskjellen blir bare at man i stede for å få 400.000 av jobben får du 150.000 fra staten og 250.000 fra jobben. Du sitter igjen med akkurat den samme luksusen.

Videre snakker du om at folk vil slutte og jobbe fordi det ikke er lønnsomt nok. Men her forutsetter du at flertallet jobber kun om de får god lønn - og der er jeg uenig. De fleste mennesker ønsker å bruke tid og krefter på å gjøre noe de føler er fornuftig og ønsker å bidra til samfunnet på en eller annen måte. Og i hvertfall ikke om det betyr at de må leve på så lite som 150.000 til 200.000 i året.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er din påstand at dei diskuterte om det er for mange av oss. Erna Solberg sa at dei diskuterte utfordringer ved befolkingsvekst.

Forøvrig er det ikkje ubetinga negativt å diskutere om ein kan redusere befolkinga. Kina har ekstrem politikk på feltet, men det finst langt mindre radikale tiltak som over tid vil redusere fødselsoverskotet, t.d. utdanning, betre tilgang på prevensjon i utviklingsland, økonomiske incentiver for å få få unger etc.

Så for det første så les du alt for mykje inn i ei setning, langt meir enn det er grunnlag for, og for det andre så er ikkje det ubetinga problematisk sjølv om du skulle ha rett - noko eg er rimeleg overtydd om at du ikkje har.

Samtidig gjer bankane ein viktig samfunnsjobb ved å formidle kreditt. Dei er spesialister på ein type risiko. Sure, eg er ikkje ein stor tilhengjar av kapitalismen, og er heller ikkje ueinig i at skilnadane aukar, men kjeldene dine seier ikkje det, og fractional reserve banking er ikkje grunnen til at skilnadane aukar.

Det er verdt å minne om at levealderen har auka kraftig i Noreg, og resten av verda, så å auke pensjonsalderen i takt med den utviklinga er ikkje heilt urimeleg. Det er forøvrig eit resultat og av at befolkingspyramiden har endra seg; det er færre unge og fleire eldre, noko som gjer at pensjonsordningane vert dyrare med tida.

Kort sagt, du tolker ting til det ekstreme og dreg konklusjoner det ikkje er grunnlag for. Det meste av dei tinga du nevner er veletablert konspirasjonsvås, og ikkje spesielt interessant. Du finn ein del om NWO, New World Order, her.

Vil du utgjere ein skilnad så er beste tipset å komme med sakleg og velfundert kritikk. For då kan det hende folk vil lytte. Det du kjem med no er totalt verdilaust, for det har ikkje rot i realitetane. Bilderberger er i utgangspunktet eit gode; ein uformell møtearena. Og kapitalisme har svært så problematiske sider, men det drukner i støyen du skaper rundt budskapet ved å tru på den gjengen som preiker ekstremistisk vås utan bakkekontakt.
Vis hele sitatet...
Tja, nå har FN klart å inlemme alle stater i verden untatt 3, vatikanet, city of london og district of columbia, FN og andre internasjonale organisasjoner bestemmer mer og mer mens norske politikere snart bare er byråkrater som har som jobb å signere internasjonale avtaler og sørge for at det FN, EU osv bestemmer blir realisert i praksis i norge så norge som selvstendig nasjon egentlig er historie for lenge siden, vestlige land er på vei mot fattigdom og er snart like fattig som fattige land (jeg er i utlandet og ser bare nå hvordan kronekursen her har stupt mot valutaen i landet jeg er i, alt har blitt over 25% dyrere her på under 1 år) og det kuttes i velferd og pensjoner over en lav sko, og f.eks ifølge FN's HDI (human development index) er sverige et uland i 2030, vi har fått et voldsomt overvåkingsapparatur angivelig for å "bekjempe terror" fra noen muslimer vi er rasister hvis vi ikke vil slippe inn, multikultur er statsreligion og raddiser begår vold mot folk som er mot agendaen med statsstøtte og straffefritak, også påstår du at dette bare er en teori og fantasier?

Somregel så er det sånn at hvis vesenet du observerer har fjær og ser ut som en and, går som en and og kvakker som en and, så ER det en and....

Du har ikke sagt noe som overbeviser meg om det motsatte.

Og forøvrig, hvis lenkene mine ikke viser det jeg sier, så bør du vurdere å skifte glass i brillene dine, for du ser tydeligvis ekstremt dårlig. Eller så ser du bare det du vil se...
Sist endret av denim; 4. april 2015 kl. 00:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av denim Vis innlegg
Tja, nå har FN klart å inlemme alle stater i verden untatt 3, vatikanet, city of london og district of columbia, FN og andre internasjonale organisasjoner bestemmer mer og mer mens norske politikere snart bare er byråkrater som har som jobb å signere internasjonale avtaler og sørge for at det FN,
Vis hele sitatet...
City of London og Washington DC er ikkje stater, og kan ikkje verte medlem i FN.

Forøvrig avgjer FN relativt lite som angår folk direkte. Ein del, som FN sine avtaler om sjøfart er hensiktsmessige for å få ein felles minstepolitikk over heile verda, og auke tryggleiken. Når vi frakter mennesker og varer må vi ha internasjonale avtaler som sørger for at det fungerer.
Sitat av denim Vis innlegg
EU osv bestemmer blir realisert i praksis i norge så norge som selvstendig nasjon egentlig er historie for lenge siden, vestlige land er på vei mot fattigdom og er snart like fattig som fattige land (jeg er i utlandet og ser bare nå hvordan kronekursen her har stupt mot valutaen i landet jeg er i, alt har blitt over 25% dyrere her på under 1 år)
Vis hele sitatet...
Vi har fortsatt stor grad av sjølvstyre, sjølv om EU har ein del overnasjonalt regelverk, for å harmonisere næringslivet i området. Det gjer det lettare å drive business på tvers av land i Europa, og er langt frå utelukkande negativt. Det finst og mange gode argument mot EU, utan at du treng å ty til konspirasjonsteoriar slik du gjer.

Viare så vil ikkje endringer i valutakurs sei at vi har vorte fattigare, det vil sei at forventingane til norsk produksjon er mindre enn dei har vore. Den er heller ikkje spesielt svak historisk. Viare så er svak kronekurs eit gode for eksportindustrien, som får fleire kroner for samme produktet når dei sel det i ein annan valuta.
Sitat av denim Vis innlegg
og det kuttes i velferd og pensjoner over en lav sko, og f.eks ifølge FN's HDI (human development index) er sverige et uland i 2030
Vis hele sitatet...
FN sin HDI-indeks er ikkje eit varsel; det er ein status over framtida. Ergo seier den relativt lite om framtida. Dei har publisert litt forecasts i tillegg, men eg kan ikkje finne nokon referansar til påstanden din. HDI er publisert av FN, så den bør vere rimelig triviell å referere til.

Viare så er påstanden ekstremt lite truleg. Det skjer ikkje endringer så fort, og Sverige er høgt industrialisert, med god infrastruktur og eit stabilt samfunn. Det er sjeldan det fell til u-landsnivå på eit tiår.
Sitat av denim Vis innlegg
vi har fått et voldsomt overvåkingsapparatur angivelig for å "bekjempe terror" fra noen muslimer vi er rasister hvis vi ikke vil slippe inn, multikultur er statsreligion og raddiser begår vold mot folk som er mot agendaen med statsstøtte og straffefritak, også påstår du at dette bare er en teori og fantasier?
Vis hele sitatet...
Jepp, overvakingsapparatet er ein uting vi må bli kvitt. Eg kan varmt anbefale Data and Goliath, av Bruce Schneier, som gjev ein veldig god gjennomgang av problemet, og ulike tiltak som kan avhjelpe det.

Viare så kjem du med påstandar om raddiser som begår vold med statsstøtte og straffefritak. Kan du underbygge påstandane dine, eller er det kun lause påstandar? Og kven er det du siktar til?
Sitat av denim Vis innlegg
Somregel så er det sånn at hvis vesenet du observerer har fjær og ser ut som en and, går som en and og kvakker som en and, så ER det en and....
Vis hele sitatet...
Det du gjer er å observere ei fjær, og gjere det til ti høns. Du ser samanhengar som ikkje er reelle, du legg langt meir i ting enn det er grunnlag for.
Sitat av denim Vis innlegg
Og forøvrig, hvis lenkene mine ikke viser det jeg sier, så bør du vurdere å skifte glass i brillene dine, for du ser tydeligvis ekstremt dårlig. Eller så ser du bare det du vil se...
Vis hele sitatet...
Nei, eg har eit snev av kjeldekritikk, og ein viss kjennskap til konspirasjonsteorier frå før.
Sitat av denim Vis innlegg
En type nyføydalisme, hvor de rike blir rikere, og resten blir fattigere og fattigere:
Vis hele sitatet...
Bare for å kommentere dette: Nå har det seg slik at de fattige har blitt og blir stadig rikere, og stadig færre lever i absolutt fattigdom. Derfor har en del gått fra å snakke om absolutt fattigdom til relativ fattigdom – eller ulikhet – som enkelte datasett hevder er økende. Men saken er mer komplisert enn hva enkelte artikler vil ha det til.

Pessimistiske artikler og analyser henter ofte sine tall fra USA, hvor ulikheten er stigende. De ser også som regel kun på den rikeste prosentens andel av den totale inntektsmengden. Selv om man kun ser på den rikeste prosentens andeler, har ulikheten grovt sett vært flat eller synkende siden slutten av andre verdenskrig i eksempelvis Japan og flere europeiske land. Og ser man i stedet på GINI-indeksen, som ikke fokuserer utelukkende på den rikeste prosenten, men i stedet ser på hele inntektsfordelingen – og gjerne da en indeks for disponibel inntekt etter skatt og fordelinger gjennom trygd og liknende – ser det hele straks annerledes ut. Langt flere land har da en flat eller synkende ulikhet. Og ser man verden under ett på samme måte, er også ulikheten stadig synkende. Altså er ikke økende ulikhet en nødvendig del av et økonomisk system som verdsetter økonomisk vekst, og det er mulig å sette inn tiltak. Disse tiltakene bør gjøres der det er behov, men denne voldsomme pessimismen er etter alt å dømme malplassert.

Du kan lese litt mer om dette her, om du virkelig er interessert:
http://www.theguardian.com/news/data...P=share_btn_tw
http://ourworldindata.org/data/growt...me-inequality/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Borgerlønn kan erstatte
1. sosial stønad 6000 kroner
2. Dagpenger som politikere kaller for arbeidsledighetstrygd
3. Tiltakspenger
4. Bostøtte kan også fjernes

Borgerlønn på 7500 kroner er en rimelig sum. Borgerlønn fører også til at alle arbeidsledige har like rettigheter fra dag 1. Systemet til NAV nå gir ikke like rettigheter. Noen får avslag på sosial søknad og noen får akseptert sosial søknad. Systemet er urettferdig og borgerlønn vil gi alle like rettigheter.

Uføretrygd må vi beholde for det finnes faktisk syke mennesker der ute som trenger dette. Rett og slett fordi de er syke. Det ville vært ekstremt dumt hvis denne gutten her regnes som arbeidsledig.
http://www.dagbladet.no/2015/04/28/n...russ/38908922/

Syke mennesker må få uføretrygd.
Sist endret av Gigolo; 28. april 2015 kl. 20:59.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Borgerlønn kan erstatte
1. sosial stønad 6000 kroner
2. Dagpenger som politikere kaller for arbeidsledighetstrygd
3. Tiltakspenger
4. Bostøtte kan også fjernes

Borgerlønn på 7500 kroner er en rimelig sum. Borgerlønn fører også til at alle arbeidsledige har like rettigheter fra dag 1. Systemet til NAV nå gir ikke like rettigheter. Noen får avslag på sosial søknad og noen får akseptert sosial søknad. Systemet er urettferdig og borgerlønn vil gi alle like rettigheter.

Uføretrygd må vi beholde for det finnes faktisk syke mennesker der ute som trenger dette. Rett og slett fordi de er syke. Det ville vært ekstremt dumt hvis denne gutten her regnes som arbeidsledig.
http://www.dagbladet.no/2015/04/28/n...russ/38908922/

Syke mennesker må få uføretrygd.
Vis hele sitatet...
Hvorfor MÅ de få uføretrygd? Hvis systemet er bygget opp slik at borgerlønnen sikrer nok basis, selv uten ekstra støtte. Hvorfor må man da gi de mer?

Hva med en vri der man heller putter alle på en borgerlønn som skal dekke et levbart liv. For enkelhetsskyld, la oss si 150.000 i året. Og om du er spesielt syk og trenger behandlinger eller medisiner så får du dette på resept til en enda lavere pris enn vi har i dag.

Hvorfor skulle disse menneskene da trenger mer penger?
Sitat av etse Vis innlegg
Hvorfor MÅ de få uføretrygd? Hvis systemet er bygget opp slik at borgerlønnen sikrer nok basis, selv uten ekstra støtte. Hvorfor må man da gi de mer?

Hva med en vri der man heller putter alle på en borgerlønn som skal dekke et levbart liv. For enkelhetsskyld, la oss si 150.000 i året. Og om du er spesielt syk og trenger behandlinger eller medisiner så får du dette på resept til en enda lavere pris enn vi har i dag.

Hvorfor skulle disse menneskene da trenger mer penger?
Vis hele sitatet...
Enig, nesten alle andre ordninger må fjernes hvis borgerlønn skulle kunne finansieres. Dessuten, å leve for kun 7500 kroner i måneden er alt for lite. Da blir man tvunget ut av byen - noe som forsåvidt er greit - men kan man kalle det frihet?

Tror borgerlønn ville gjort tilværelsen mindre verdig for en del også, fordi summen må bli latterlig lav om det skal være mulig.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Enig, nesten alle andre ordninger må fjernes hvis borgerlønn skulle kunne finansieres. Dessuten, å leve for kun 7500 kroner i måneden er alt for lite. Da blir man tvunget ut av byen - noe som forsåvidt er greit - men kan man kalle det frihet?

Tror borgerlønn ville gjort tilværelsen mindre verdig for en del også, fordi summen må bli latterlig lav om det skal være mulig.
Vis hele sitatet...
Full sosial støtte er jo 6000 kroner. Boligstøtte er på ca 1500.
De fleste med sosial støtte lever i fattigdomsgrensen. Ja det er frihet. Slik systemet er nå. Så er det mange mange som ikke får sosial støtte selv om de har rett på det.

Uføretrygd er jo på ca 18000 kroner per måned. Dette er nødvendig for de syke som ikke er i stand til å jobbe. Borgerlønn for de friske og uføretrygd for de syke.

Det er ikke meningen at folk hos NAV skal bo i byen. NAV er laget for å hjelpe de fattige.
7500 er hva man får idag med boligstøtte og full sosial støtte. Dette er en rimelig sum. Slik systemet er idag så er det mange som får avslag på sosial støtte når de søker om det.

Borgerlønn vil føre til at alle får automatisk penger uten å søke om det.
I dagens NAV må man søke om penger. Noen får penger og noen får ikke penger.
Systemet er urettferdig.
Sist endret av Gigolo; 28. april 2015 kl. 22:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Full sosial støtte er jo 6000 kroner. Boligstøtte er på ca 1500.
De fleste med sosial støtte lever i fattigdomsgrensen. Ja det er frihet. Slik systemet er nå. Så er det mange mange som ikke får sosial støtte selv om de har rett på det.

Uføretrygd er jo på ca 18000 kroner per måned. Dette er nødvendig for de syke som ikke er i stand til å jobbe. Borgerlønn for de friske og uføretrygd for de syke.
Vis hele sitatet...
Og? Har jeg sagt at jeg mener 6000 er greit?

Nei, da har vi ulike definisjoner på frihet i alle fall. Å være fanget på sosialstøtte er ikke frihet - spesielt ikke for de psykisk syke, som ikke blir tatt like seriøst som de med fysisk sykdom. Det er faktisk ikke jævlig lett å bli uføretrygda med psykisk sykdom.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Og? Har jeg sagt at jeg mener 6000 er greit?

Nei, da har vi ulike definisjoner på frihet i alle fall. Å være fanget på sosialstøtte er ikke frihet - spesielt ikke for de psykisk syke, som ikke blir tatt like seriøst som de med fysisk sykdom. Det er faktisk ikke jævlig lett å bli uføretrygda med psykisk sykdom.
Vis hele sitatet...
Da får du flytte til en øde øy. Fordi når man har statsborgerskap så man følge loven. Loven begrenser din frihet og hva du kan gjøre. Loven bestemmer hva du har lov til og hva du ikke har lov til. Loven er skapt for å kontrollere mennesker. Ønsker du ikke å bli styrt av lover så får du vel bare starte din egen nasjon eller noe sånt.

Alle nasjoner er styrt av lover. Enten det er monarki, kommunisme, sosialisme, liberalisme eller diktatorer.

Loven bestemmer om friheten din skal øke eller om den skal begrenses.
For eksempel muslimer får sin frihet begrenset. De får ikke lenger lov til å gå med de klærne de ønsker på skolen.
http://www.nrk.no/mr/forbudt-a-bruke...ler-1.12036568

Stortinget bestemmer om folket skal ha mer eller mindre frihet.
Sist endret av Gigolo; 28. april 2015 kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Hvorfor MÅ de få uføretrygd? Hvis systemet er bygget opp slik at borgerlønnen sikrer nok basis, selv uten ekstra støtte. Hvorfor må man da gi de mer?

Hva med en vri der man heller putter alle på en borgerlønn som skal dekke et levbart liv. For enkelhetsskyld, la oss si 150.000 i året. Og om du er spesielt syk og trenger behandlinger eller medisiner så får du dette på resept til en enda lavere pris enn vi har i dag.

Hvorfor skulle disse menneskene da trenger mer penger?
Vis hele sitatet...
Jeg må rett og slett si meg uenig, og innrømme at dette er et problematisk område.

La oss si en lege mister synet. Denne personen har utdannet seg i 6 år og vil plutselig bli tvunget til å miste veldig store deler av inntekten sin (kanskje gå fra 1.5 mil i året til 150k i året) Kanskje må han/hun selge huset fordi han/hun ikke kan opprettholde lånet. Hva om denne personen har unger? Må de da bli tvunget til å flytte ut av byen fordi det blir for dyrt å oppholde seg der?

Nei, jeg mener nok det må finnes en slags uføreordning, men den må være streng og rettferdig.
Sist endret av Olympic; 28. april 2015 kl. 22:52.
Det er mer enn nok penger til borgelønn i Norge. Politikerne jobber jo selvfølgelig ikke for folket, men kun for seg selv.
http://www.framtiden.no/201404196435...illiarder.html

Skal jeg være helt ærlig så bryr politikerne ikke seg om den norske befolkningen i det hele tatt. Stortinget representerer kun seg selv og maktgale politikere. Politikerne representerer ikke hva folket vil.

Trykk på linken så skjønner dere hva jeg mener
Sist endret av Gigolo; 28. april 2015 kl. 23:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Trykk på linken så skjønner dere hva jeg mener
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer vi ikkje. At to private oljeselskap (der eitt av dei er delvis statleg) importerte olje har veldig lite med Stortinget å gjere.

Du kaster ut påstandar, utan å underbyggje dei.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det gjer vi ikkje. At to private oljeselskap (der eitt av dei er delvis statleg) importerte olje har veldig lite med Stortinget å gjere.

Du kaster ut påstandar, utan å underbyggje dei.
Vis hele sitatet...
Dette vil underbygge min påstand om at politikere ikke representerer folket. Stortinget representerer kun seg selv.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...s-7939708.html

Får håpe moderator ikke fjerner kommentaren min nå. Jeg advarer på forhånd at denne videoen er veldig blodig. Inneholder grafisk halshogging. Videoen er fra Saudi Arabia. http://www.liveleak.com/view?i=b89_1421360015

For Norges politikere så er penger viktigere enn uskyldige mennesker som blir henrettet i Saudi Arabia.
Sist endret av Gigolo; 28. april 2015 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Dette vil underbygge min påstand om at politikere ikke representerer folket. Stortinget representerer kun seg selv.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...s-7939708.html

Får håpe moderator ikke fjerner kommentaren min nå. Jeg advarer på forhånd at denne videoen er veldig blodig. Inneholder grafisk halshogging. Videoen er fra Saudi Arabia. http://www.liveleak.com/view?i=b89_1421360015
Vis hele sitatet...
Nei, beklager, du er fortsatt ikkje i mål. Ja, Saudi-Arabia er eit totalitært regime, og det er ikkje unikt. Men det vil ikkje sei at Stortinget kun tener seg sjølv. At UD går inn for det vil heller ikkje sei at Stortinget kun tener seg sjølv.

Stortinget er heller ikkje uniformt - det er ulike grupper, der dei ulike gruppene har ulike agandaer.

Det er heller ikkje gitt at isolasjon er korrekt handlemåte mot totalitære regimer, og det er ikkje gitt at Noreg ikkje tenar på handel. Det er heller ikkje gitt at kommunikasjon og handel ikkje vil føre til framsteg i Saudi-Arabia.
Vi betaler over 818 milliarder i skatt i året.

818 000 000 000
/ 5 000 000
----------------------
= 163 600

Det vi bør gjøre for Norges unge, er å sørge for billig bopæl. Med en base, så kan vi planlegge uten mannen med ljåen på nakken, og det er mer enn rimelig når boligmarkedet har vært så manipulert så lenge at man i dag står for scenariet å jobbe i tjue år for å betale for samme boligen man på 80-tallet jobbet fem, kanskje tre, år for. 4% inflasjon hvert år siden 1990 er ingen lek. Det er derimot hampbetong, intet ordspill ment, som kan erstatte både ytterkledning, isolasjon og panel, og i mange tilfeller er konvensjonelle materialer overlegne på fukt såvel som lydtetthet og temperatur. Det er billig som fy, og nå som industrihamp er lovlig igjen, kan man produsere plasten til el og rør billig også. Man ender opp med å måtte betale kanskje så lite som 1-200.000 per enhet, hvis man er hypp på dedikerte sikringsskap, vannklosett og fliser på kjøkkenet. Det som koster i dag er arbeidet, men det kan du med fordel la de unge gjøre sjæl. Alt fram til sikringsskapet kan du gjøre uten sertifisering når det kommer til strøm. Rør, det blir litt tunge løft og vannlås og rote fram kabler og greier, så der må du nok også belage deg på mer enn 2500 for en minigraver over helga. Snekring, der er det bare å peise i vei.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Biffhjerte Vis innlegg
Det vi bør gjøre for Norges unge, er å sørge for billig bopæl. Med en base, så kan vi planlegge uten mannen med ljåen på nakken, og det er mer enn rimelig når boligmarkedet har vært så manipulert så lenge at man i dag står for scenariet å jobbe i tjue år for å betale for samme boligen man på 80-tallet jobbet fem, kanskje tre, år for.
Vis hele sitatet...
Kva baserer du utsagnet ditt på? Boliglån har ikkje oppstått siste tiåret, og normal løpetid på åttitallet var ikkje 3-4 år. Ja, prisen har auka meir enn KPI, men standarden har og auka rimeleg radikalt.
Sitat av Biffhjerte Vis innlegg
4% inflasjon hvert år siden 1990 er ingen lek.
Vis hele sitatet...
Det har ikkje vore eit snitt på 4% inflasjon, og uansett er poenget moot ettersom lønnsauken har stortsett vore større enn inflasjonen.
Sitat av Biffhjerte Vis innlegg
Det er billig som fy, og nå som industrihamp er lovlig igjen, kan man produsere plasten til el og rør billig også
Vis hele sitatet...
Betong og er ganske billeg. Som du er inne på er den store kostnaden arbeidstimane, ikkje materialkostnader til strukturen. Og ting som kjøkken vil ikkje verte billegare av endra struktur.

Går ein ut frå 90m^3 betong til eit hus koster det i størrelsesorden titusener, så ikkje ein stor del av totalprisen.
Sitat av Biffhjerte Vis innlegg
Det som koster i dag er arbeidet, men det kan du med fordel la de unge gjøre sjæl. Alt fram til sikringsskapet kan du gjøre uten sertifisering når det kommer til strøm.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan vi ikkje. Moderne bygg er stadig meir avanserte, og vanskelegare å bygge på ein god måte. Det er mange trivielle feil, som feil påføring av membran som kan føre til store byggskader. Eg trur heller ikkje dei fleste er i stand til å dimensjonere t.d. ventilasjonsanlegg.

Og du kan ikkje kople straum sjølv i Noreg. Fast installasjon skal utførast av elektrikar, og det er ein svært god grunn til det. Ser du på statistikken er det uforholdsmessig mange som vert skada av straum, som ikkje er elektrofagfolk, og det er mange brannar som følgje av feilaktige installasjoner.
SSBs egne tal. Standarden har ikke økt viderverdig. Det er abre en illusjon; en illusjon du tilsynelatende har vegring for å avdekke sannheten av, siden du plager meg etter noe du kan google og få svar på innen tre sekunder er gått.

Det har nok det, skjønner du, gutten min, og det er bare toppen av isberget, for SSB offentliggjør ikke metodene de bruker for å regne inflasjon. Dessuten er det en hel del vi ikke ivl merke før det er gått en del tid. Prisene i matbutikken har også steget betraktelig de siste syv årene, noe vi ser tydelig på de varene som ikke blir masseproduserte. Matbutikken er blitt en glorifisert Narvesen - tror over 40%, eller noe, av matvarene phos de tre kjedene våre, har mais i seg. Det sier litt.

Betong er billig, men hamp er billigere, og alene har det ikke egenskapene jeg listet. Kjøkken i dag kommer ofte som del av huset, så det kan nok bli billigere, jo, og om kriteriet er at man "endrer struktur", så kan jo det meste gjøres billigere.

Kan du vel, og ventilasjon er ikke strøm.

Joda.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Biffhjerte Vis innlegg
SSBs egne tal. Standarden har ikke økt viderverdig. Det er abre en illusjon; en illusjon du tilsynelatende har vegring for å avdekke sannheten av, siden du plager meg etter noe du kan google og få svar på innen tre sekunder er gått.
Vis hele sitatet...
Artig. Kan du lenke til tala? For det er ikkje heilt det KPI seier, og så vidt eg kan sjå er det ein del av det NB legg til grunn for inflasjonsmålet sitt. Den seier en plass rundt 2-2.5% årleg. Dessuten er ikkje inflasjon nødvendigvis eit godt mål, om kjøpekrafta (i.e. reallønna) aukar meir eller likt med inflasjonen.

Viare så har standarden auka radikalt. Ser du på urehabiliterte husbankhus på 80-talet var det golvbelegg og dusjplater på veggane ofte. I dag er standarden heilflisa bad stortsett. Parkett/laminat i stua, ikkje golvbelegg. Dyrare møblar etc.
Sitat av Biffhjerte Vis innlegg
Det har nok det, skjønner du, gutten min, og det er bare toppen av isberget, for SSB offentliggjør ikke metodene de bruker for å regne inflasjon.
Vis hele sitatet...
Kutt ut hersketeknikker. Dei tar seg best ut i munnleg form stortsett.

Dei publiserer ein god del om korleis dei produserer statistikken, og mteode og utval er del av rapportane. Viare er eg sikker på at du får ein meir detaljert gjennomgang om du sender SSB ein e-post og ber om detaljer. Det er heller ikkje slik at det å rekne på inflasjon er ekstremt vanskeleg, eg tipper det er ein del professorer på NHH som bruker kvelder på å etterprøve slikt, og rekne på det.
Sitat av Biffhjerte Vis innlegg
Dessuten er det en hel del vi ikke ivl merke før det er gått en del tid. Prisene i matbutikken har også steget betraktelig de siste syv årene, noe vi ser tydelig på de varene som ikke blir masseproduserte. Matbutikken er blitt en glorifisert Narvesen - tror over 40%, eller noe, av matvarene phos de tre kjedene våre, har mais i seg. Det sier litt.
Vis hele sitatet...
Og igjen - kjelde på påstandane. Ja, priser har auka. Det er ei følgje av inflasjon. Men reallønna har auka meir enn prisane, så det fornuftige er å sjå på kor mange timer ein måtte jobbe for eit brød i 1990 og i dag, og den trenden viser eintydig at du må jobbe færre timer i dag.

At 40% har mais i seg er heller ikkje ein påstand eg trur på utan viare. I USA er High Fructose Corn Syrup vanleg, men det er ikkje mais. Det er sukker. Det er mindre vanleg i Noreg pga. pris.
Sitat av Biffhjerte Vis innlegg
Betong er billig, men hamp er billigere, og alene har det ikke egenskapene jeg listet. Kjøkken i dag kommer ofte som del av huset, så det kan nok bli billigere, jo, og om kriteriet er at man "endrer struktur", så kan jo det meste gjøres billigere.
Vis hele sitatet...
Joda, men materialkost er ikkje så himla viktig. Om du halverer materialkost og aukar byggetida med 10% så tener du ikkje på det.
Sitat av Biffhjerte Vis innlegg
Kan du vel, og ventilasjon er ikke strøm.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje heilt klart kva du svarer på.
Hersketeknikker? Jeg? Mhm..! ...sa moderatoren. Lønnene øker ikke med mer enn 2,5% i året, men det er uansett nokså irrelevant for det tallet er dratt ut av en hatt. Riktignok er valutaen vår mer verdt andre steder, og lønningene på gulvet er relativt høye kontra overklasselønninger i forhold til andre steder, men, igjen, så koster det veldig mye å leve her også, og vi har ikke en sterk middelklasse. Ser du på pengemengden, ser du med en gang at inflasjonen er langt høyere enn det, og det er tryggest å se på den varen som alle kjøper, som det er lite sirkulasjon på: hus. Se på gull, se på NOK selv. De har sluttet å skjule det så godt som de gjorde før bank"krisen" i '87, fordi nå gjør alle det, og man trenger ikke presidenter med hockeygrafer i beste sendetid. Selv om forholdet mellom lønn og inflasjon skulle være taktfast, noe som er en strukturell umulighet i et rentesamfunn i tillegg til absurd urealistisk, da de med færrest enheter _alltid_ vil komme ut dårligst uten gjeldsjubileer, som disse "lønnsøkningene" tar plassen til, som Roma hadde hvert femte år, så er arbeidsgiverne fortsatt i besittelse av en arbeidslov sementert under krigen, der retten til åtte timers heltig arbeid trumfer retten til selvstendig virke fordi det er så vanskelig å sparke folk, noe vi ser på alt fra eiendomspriser til skattefordeler til byråkratisering av hverdagen til kollektivisering av markedsplassene til rettsvern. Det skulle ikke være det helt store problemet i 2015, å gå arbeidsledig, men her er vi altså. M.a.o.; selv om du skulle klare å holde følge med huslånet, så har du fortsatt ikke tida til å nyte det. Å dele på en heltestilling, det er så uhørt det, at det.. Det skjer ikke, uten mye om og men.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Biffhjerte Vis innlegg
Lønnene øker ikke med mer enn 2,5% i året, men det er uansett nokså irrelevant for det tallet er dratt ut av en hatt.
Vis hele sitatet...
http://frifagbevegelse.no/tariff/tar...12_221794.html

Jo, dei har i snitt vore markant over 2.5%.

Forøvrig spurte eg etter kjelda på tala dine, og ba deg utdjupe kritikken mot SSB sin KPI, noko du ikkje gjorde. Du ranter i veg om alt mulig anna, og unngår å svare på samtlige av mine innvendinger.
Sist endret av vidarlo; 29. april 2015 kl. 13:18.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Den Nedelerlandske byen Utrecht starter med borgerlønn.

http://www.dn.no/nyheter/utenriks/20...65-dager-i-ret

Kanskje man kan gjøre nederlender av seg og leve på borgerlønn mens man røker lovlig, skriver en bok, driver med musikk eller mekker apper eller andre IT greier. Ville vært fett for et år eller to. Men er vel for tidlig å si om tilbudet bare vil gjelde de som var registrert som inbygger i Utrecht når prosjektet starter. Som vi har sett her til lands med feks barnetrygd ol så er det nær umulig å hindre and EU/EØS land tilgang til vårt så mye taler for at det kan være likt der.
Sist endret av frtoretang; 30. juni 2015 kl. 15:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg tror at mange tar feil med borgerlønna. Hovedgrunnen for å innføre den er at stadig flere jobber forsvinner pga automatisering og robotisering. Om noen få år blir det behov at bare 30% av alle de arbeidstyrkene blir på jobben. Resten klarer maskiner og roboter. Man kan se dette i dag- internettbanking fratok jobben fra de bak skrankene, på lager går lagervogner uten betjening, i USA har de lastebiler og biler uten førere, Statoil har første platform uten bemmaning osv....

Og hva med folk som mister jobben fordi de blir erstattet med maskin? Ja, noen jobber blir helt nye- programatorer, noen må reparere roboter osv... men flere jobber er i de siste tiden mistet enn opprettet. Og det er den største grunnen for å opprette borgerlønn. Fordi hvis det blir noen få veldig rike, noen få med jobb middelsklasse og største andelen av samfunnet bare fattige, da kan dette bli tikkende bombe.
I framtid skal vi bli innkalt på jobben bare for å gjøre noen oppgaver men vi skal ikke ha fast jobb- hverdagsjobb som i dag. Hverdagsjobb bli utført med maskiner og roboter.

I følge meg er beste å innføre borgerlønna som tilsvarer ca. 15000 kr. per en måned. Den blir netto. Per år er det 180.000 kroner. Slik lønna erstatter alle tryggder- sykepenger, arbeidspenger, pensjon... Den som har behov for spesielle maskiner (f. eks. rullestolbrukere) får ekstra penger for dette.
Det blir forenkling byråkrati- hele Norge kan bli styrt med 25.000 ansatte + lærere, militær, politi osv...Folk skal ha alltid penger for mat og overnatting.

Jeg ser min framtid slik: etter 5-10 år blir jobben min automatisert (er bussfører). Så jeg går på borgerlønna og skal ha noen midlertidige jobber som ikke bli automatisert- kan asfaltere veier, hjelpe i sykehus eller omsorghus, eller sjekke robotiske busser på siste holdeplasser om at alt er greit....Slik skal jeg jobbe kanskje på 25-30% og tjene i dagens verdi rundt 4000 kroner til borgerlønna- og det blir 19.000 kroner hver måned og det går helt greit. Vi må glemme på forbruksøkonomi fordi den ødelegger kloden. Vi trenger ikke å ha hvert eneste år ny mobil, nye klær, hver femte år helt ny bil....

I tillegg- jeg tror at mange prøver på noe nytt hvis de skal vite at de alltid får penger for mat og et sted å bo. Jeg selv har en drøm men er veldig redd å prøve den- akkurat fordi jeg ikke har garantert penger for livet hvis det ikke skal gå helt greit men prosjekten min.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ser ut som Finland, vurderer borgerlønn nå.
Kan bli spennende å følge med på.

http://www.nettavisen.no/na24/--finl...423167800.html
Sitat av Lukas Vis innlegg
Vi må glemme på forbruksøkonomi fordi den ødelegger kloden. Vi trenger ikke å ha hvert eneste år ny mobil, nye klær, hver femte år helt ny bil....
Vis hele sitatet...
Enig der. Det er mat nok, boliger nok, strøm nok og vann nok til alle på jordkloden, til at alle kan leve godt. Vi ser hvor det går med systemet som er nå. Forskjellene blir større, klimaet tar skade, søppelbergene vokser. Etter min mening må hele systemet bare skiftes ut. Man skal ikke gå på jobb for å tjene mest mulig penger sånn at man kan vise seg fram som bedre enn naboen. Man skal gå på jobb fordi man ønsker å gjøre en god innsats og forbedre verden for seg selv og andre. Hele idèen om at vi skal tåle dritt for å tjene penger for å overleve er det samme som slaveri.

Vi kan mer enn gjerne automatisere alt for min del, hvorfor -må- vi absolutt jobbe? Er slavementaliteten så godt indoktrinert? Tenk om alt var så godt automatisert at vi bare trengte å tenke ut nye idèer om hvordan vi skulle leve?

For ikke å snakke om farer vi ikke tar seriøst enda, som i andre tråder her på forumet - masseødeleggelseshendelser som asteroider osv.. Vi har så mange andre viktige mål å jobbe mot.

Et ultimat spørsmål jeg liker å spørre mange der ute i arbeidslivet er: Ville du slutta i jobben om du vant 50 millioner, eller så mye du ønska deg? Til og med folk som jobba på NAV måtte tenke seg nøye om etter jeg spurte dem dèt.
Sist endret av Oro; 7. desember 2015 kl. 07:20.