Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1453
Hei. Husker en gang at jeg lastet ned en avi fil som innehold (det jeg trodde) en film. Når jeg spilte den av, så startet "Universal" introen, for at den stoppet og en webside dukket opp, om at jeg måtte laste ned en fil for å se resten av videoen.

Hvordan kan skaper av denne avi filen ha gjort dette?
Hvilket avspillingsprogram brukte du?
Antar at avi-filen ikke var så stor, kunne du lastet den opp et sted? Nå ble jeg nysgjerrig her!
Greit nok.
Trådstarter
Dette er for lenge siden. Det var en ganske stor fil, antar egentlig at det var en scam-fil for å sløse bandwith..
Jeg har den ikke lenger. Det var mulig med alle avspillere. VLC, Windows Media Player osv..

Noen som har idé? Har hørt at teknologien brukt kan hete "embedding"
En avi-fil kan være hva som helst. Enkelte video-formater støtter scripting, som kan sende deg feks til en webside. ASF gjør det.

https://isc.sans.edu/diary/Scripts+in+ASF+files/4355 eksempel
Greit nok.
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
En avi-fil kan være hva som helst. Enkelte video-formater støtter scripting, som kan sende deg feks til en webside. ASF gjør det.

https://isc.sans.edu/diary/Scripts+in+ASF+files/4355 eksempel
Vis hele sitatet...
Kult Meitemark!

Vet du hvordan jeg kunne fått en ASF videofil til å bli en AVI?
Bare å gi filen nytt navn. AVI vil bare fortelle OSet hvilket program den skal åpne den i, video-avspilleren ser på hva den åpner og arbeider fra det (informasjon om hva filen inneholder bruker å ligge i de første kodelinjene),
Sist endret av meitemark; 26. oktober 2013 kl. 23:49.
Greit nok.
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Bare å gi filen nytt navn. AVI vil bare fortelle OSet hvilket program den skal åpne den i, video-avspilleren ser på hva den åpner og arbeider fra det (informasjon om hva filen inneholder bruker å ligge i de første kodelinjene),
Vis hele sitatet...
:O
Dette er egentlig ganske kult, samtidig også noe som kan (og blir(ikke av meg da)) misbrukes ganske drøyt. Virker dette i Mac OS X, eller kun i Windows? Antar at det er bare å glemme linux

Jeg så også på Codematrix 2013 (cyberforsvarets prøve for uteksaminerende elever) hvor en mkv fil gjorde at et program begynte å kjøre på deres datamaskin når de åpnet den. Hvordan kan dette ha blitt gjort?
Sist endret av 4Rooted; 26. oktober 2013 kl. 23:54.
Sitat av 4Rooted Vis innlegg
:O
Dette er egentlig ganske kult, samtidig også noe som kan (og blir(ikke av meg da)) misbrukes ganske drøyt. Virker dette i Mac OS X, eller kun i Windows? Antar at det er bare å glemme linux
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Det vil avhenge av at avspilleren har forståelse for hva scriptingen er, så det kommer mindre an på OS enn på avspiller. Linux bruker etter hva jeg husker ikke fil-endelser noe særlig, der leser man heller filinformasjonen og arbeider etter det.

Sitat av 4Rooted Vis innlegg
Jeg så også på Codematrix 2013 (cyberforsvarets prøve for uteksaminerende elever) hvor en mkv fil gjorde at et program begynte å kjøre på deres datamaskin når de åpnet den. Hvordan kan dette ha blitt gjort?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis noe i samme duren.