Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1160
Som tittelen sier, så vil jeg lære mer om internett og de forskjellige protokollene.
Altså om ARP, TCP, gateway, netmask etc. slik at jeg har en bedre forståelse og kan bedre fikse problemer der.

Akkurat nå har jeg litt over middels forståelse, slik at jeg kan fikse de mest basice problemene jeg får og andre får, når det gjelder internett. Jeg har veldig kunnskaper om andre ting om data.

Noen som har noe forslag?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det faktum at du kaller det "data" sier det meste.

Men en god plass å starte er nok å forstå ting gjennom prøv og feil, sett opp et scenario, med både hardware og software og finn ut hvordan ting fungerer.

Er også latterlig mange bøker på dette, men såklart ingen som dekker "alt", bible-bøkene er generelt sett gode.
Megahurtz
23732's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det faktum at du kaller det "data" sier det meste.
Vis hele sitatet...
Hehe, men skrev det så fort jeg kunne, fordi jeg hadde en kompis på besøk ;-)

Jeg tenkte også på det med prøv og feil. Jeg har generelt hatt ganske lite feil, men noe har det blitt. Så får håpe på mange flere problemer. Og jeg vet hvordan de fleste komponentene i en pc fungerer.

Takk for svar :-)
Sist endret av 23732; 7. juni 2012 kl. 20:42.
Hva slags problemer er det du egentlig skal løse?
Det er svært få problemer man møter på til vanlig som trengs en større forståelse for protokoller ol.
Megahurtz
23732's Avatar
Trådstarter
Jeg har bare lyst å vite det, eller skjønne ihvertfall litt av hva de forskjellige protokollene, betegnelsene gjør / betyr :-)
Du kan kanskje begynne her:
HTTP(Vel, begynnelsen ihvertfall)
TCP
ARP

Å lese gjennom request for comment-dokumenter er kanskje ikke det morsomste i verden, men jeg tror om du begynner med å lese gjennom http://www.rfc-editor.org/rfc/rfcXXXX.txt der du bytter ut XXXX med tall fra 1 til whatever så skal du få en grei forståelse over hvordan kommunikasjon over nett foregår.