Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3883
Hei alle sammen.

Jeg vurderer å investere rundt 30.000,- i en aksje som koster 46,- pr. aksje. Det jeg lurer på er om noen her inne klarer å regne ut avkastning på denne / gi meg en formel for dette. Jeg tenker på dersom denne aksjen stiger til 170,- pr aksje, hva er avkastningen da?
Det er forskjell på hvor mye du tjener på kjøp/salg av en aksje og hva du får i utbytte. Utbytte utbetales gjerne på årlig basis og gis til deg fra aksjeselskapet basert på hvor mange aksjer du eier.

Om du vil regne hvor mye du tjener på å kjøpe/selge gitt det du oppgir blir det slik:

For 30.000,- får du ca. 652 aksjer ved kurs 46,-.

Øker kursen til 170,- er beholdningen din verdt 110.840,- (652*170).

Velger du å selge aksjene må du regne 110840 - 30000 = 80.840,-

Du har da tjent ca. 80.840,- men du må sikkert trekker fra noen meglerfees etc.
Det blir også avregnet skatt på gevinst ved salg, samt på årlig utbytte.

Dette kan utsettes dersom du har en aksjesparekonto (ASK). Da vil man først betale skatt ved realisering, det vil si pengene blir tatt ut av ASK.

Utbytte og eventuell gevinst ved salg av aksjer kan brukes til å handle nye aksjer og vil først utløse skatt når man tar de ut (som nevnt over).

Så først og fremst må du ordne VPS konto, og du bør opprette ASK.
Hva er det som tilsier at aksjen skal gå til 170? Da må jo aksjens verdi faktisk nesten 4 doble seg. Og hva som blir aksjeutbytte er jo helt umulig å si, aksjeutbytte er noe selskaper kan gjøre om de mener de har et overskudd som er så stort at pengene forvaltes bedre på aksjeeiers hender enn i det gitte selskapet. Typisk er det selskaper som går godt over tid som gir store utbytter.

Tror at som tommelregel før en investerer i aksjer så bør en kunne det grunnleggende. Er det forresten den som selger disse aksjene som mener verdien vil stige til 170 kr? Hvor kommer den antatte verdistigningen fra?
Det er vel ikke Norwegian aksjen du tenker på ?
Trådstarter
20 4
Hei igjen,

Tusen takk for alle gode svar. Var kun for nysgjerrighetens skyld. Har ikke nok kunnskap eller satt meg godt nok inn til å drive med dette, men var mer et "optimalt" senario jeg så for meg... og jo, det er NAS aksjen ...
Her blandes det sammen litt begreper. Avkastningen til en aksje består av kursgevinst og utbytte (+ valutagevinst hvis man kjøper aksjer i andre valutaer).

Når et selskap betaler ut utbytte vil kursen reduseres tilsvarende utbytte per aksje. Si at du eier 300 aksjer til 105kr stykke og så betales det utbytte på 5kr per aksje. Da vil du få utbetalt 300*5 kr i utbytte og aksjene du sitter igjen med vil være verdt 300*100kr.

Man kan enkelt beregne avkastningen ved å bruke justerte sluttkurser. Justerte kurser tar hensyn til utbytter og andre hendelser som har innvirkning på kursen, f.eks aksjesplitt eller aksjespleis. Hvis du i eksempelet over kjøpte aksjen til 50 kr før utbytte ble betalt ut vil den justerte kursen være 50kr - 5kr. For å regne avkastningen med justerte kurser tar man siste kurs / startkurs - 1 og ganger med investert beløp for å finne avkastning i kroner og ganger med 100 for å finne avkastning i prosent.

f.eks: 170/46-1 = 2.6857 som gir 268.57% avkastning eller 80 869 kr