Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1981
Første jeg tenkte når jeg leste dette, var at det måtte hver noe innenfor psykedelika etc fordi kuren er så kort.. Lurer veldig på hva annet det kunne vært.. Jeg har ikke VG+, så kan noen som kan lese artikkelen si hva kuren handler om?

Link til artikkel: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/..._content=row-3
Sist endret av FrigOffRandy; 17. juli 2019 kl. 03:13.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er et 4 dagers intensivt eksponeringsterapi. Laget av psykolog Bjarne Hansen og en til.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er et 4 dagers intensivt eksponeringsterapi. Laget av psykolog Bjarne Hansen og en til.
Vis hele sitatet...
Dersom det er tilfellet, er det kanskje det samme som skrives om her? Om så har VG antagelig vært på agurk-slang og funnet noe gammelt nytt.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Dersom det er tilfellet, er det kanskje det samme som skrives om her? Om så har VG antagelig vært på agurk-slang og funnet noe gammelt nytt.
Vis hele sitatet...
De som er forfattere av artikkelen du linker til er de samme personen du siterer henviser til, så det er riktig. Tviler på at noen i norsk psykiatri ville fått lov til å bruke psykedelika til behandling, og om det hadde vært tilfelle ville det nok vært svært mye skriverier om det først.
Vet om noen som har gått gjennom et opplegg med eksponeringsterapi over noen dager. Funket visst det. Men da er det selvsagt enkle fobier, ikke generalisert angst. Det er et par år siden, så helt nytt er det vel ikke.
Sist endret av *pi; 17. juli 2019 kl. 10:32.
Anonym bruker
"Skrikende Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Skepty Vis innlegg
De som er forfattere av artikkelen du linker til er de samme personen du siterer henviser til, så det er riktig. Tviler på at noen i norsk psykiatri ville fått lov til å bruke psykedelika til behandling, og om det hadde vært tilfelle ville det nok vært svært mye skriverier om det først.
Vis hele sitatet...
Ikke enda.
Men på denne siden går de langt i å antyde at bla silocybin kan bli en behandlingsmetode dersom vi får flere forsøk av høyere kvalitet som bekrefter funnene i tidligere studier.

Hovedfunnene fra studiene i denne litteraturgjennomgangen gir støtte til at én eller noen få doser med et klassisk psykedelisk stoff, oftest psilocybin, har umiddelbar og vedvarende effekt ved flere psykiske lidelser. Det er ikke rapportert om alvorlige bivirkninger i noen av de ni studiene. De to største randomiserte kontrollerte studiene (10, 14) kom uavhengig av hverandre til samme konklusjon, nemlig signifikant og vedvarende (seks måneders) effekt av psilocybin mot kreftrelatert angst og depresjon. Samlet viser studiene at psilocybin og LSD har effekt mot angst og depresjon ved livstruende sykdom (10, 11, 14, 16).

.....

Resultatene tyder på at psykedeliske stoffer har en potensiell klinisk effekt med lite bivirkninger i en kontrollert klinisk setting, og det er grunnlag for å gjøre systematiske studier med solid kvalitet.
Vis hele sitatet...
Det er interesant lesning, hopp gjerne til "diskusjon" seksjonen for en oppsummering av de 9 studiene og veien videre med en del reflekterte syn på hvordan psykedeliske stoffer kan forandre enkelte behandlingsmetoder drastisk fra å være langtidsbehandling med medisiner fulle av bivirkninger til enkeltbehandlinger med tilnærmet null bivirkninger og umiddelbar og langvarig effekt.

https://tidsskriftet.no/2018/11/over...og-avhengighet
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er et 4 dagers intensivt eksponeringsterapi. Laget av psykolog Bjarne Hansen og en til.
Vis hele sitatet...
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Dersom det er tilfellet, er det kanskje det samme som skrives om her? Om så har VG antagelig vært på agurk-slang og funnet noe gammelt nytt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er skrevet om flere ganger før. Det er også en video på tv2 der der psykologene bak denne behandlingen og en pasient snakker om det. Har selv vært på denne behandlingen.
Sitat av G-unot! Vis innlegg
Ja, det er skrevet om flere ganger før. Det er også en video på tv2 der der psykologene bak denne behandlingen og en pasient snakker om det. Har selv vært på denne behandlingen.
Vis hele sitatet...
Kanskje du har lyst til å utdype litt rundt hva du opplevde?
Sitat av G-unot! Vis innlegg
Ja, det er skrevet om flere ganger før. Det er også en video på tv2 der der psykologene bak denne behandlingen og en pasient snakker om det. Har selv vært på denne behandlingen.
Vis hele sitatet...
Var det snakk om generalisert, sosial eller situasjonsbetinget angst? Hvor kraftig var den?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kanskje du har lyst til å utdype litt rundt hva du opplevde?
Vis hele sitatet...
Jeg har alvorlig tvangslidelse. Tvangstanker som gir meg veldig sterk angst. Første dagen er hovedsakelig teori om hva angst er, hvordan den fungerer osv. De tre andre dagene jobbet vi med eksponerings med respons prevensjon. Altså at jeg ikke skulle bruke tvangshandlinger og stå i angsten uansett kor sterk til den roet seg. På den måten skulle hjernen lære seg at det ikke var farlig. Det var veldig, veldig tungt. Jeg prøvde så godt jeg kunne på alt, men panikk angsten gjorde at jeg ikke klarte å gjøre alt. Altså jeg brukte tvangshandlinger. Jeg ble ikke noe særlig bedre av behandlingen, men lærte mye om tvangslidelse. Hvis du har en angstlidelse så anbefaler jeg deg å prøve. Godt mulig den virker mer på deg enn meg.

Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Var det snakk om generalisert, sosial eller situasjonsbetinget angst? Hvor kraftig var den?
Vis hele sitatet...
Hei. Jeg har alvorlig tvangslidelse. Hovedsakelig uønskede tvangstanker som plager meg.

Håper det jeg skrev ikke gjør at andre med angstlidelser ikke ønsker å prøve dette. De har en suksess rate på over 70%. Og eksponeringsterapi med responsprevensjon ERP, er vist å ha veldig god effekt på angstlidelser.
Sist endret av G-unot!; 17. juli 2019 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En av psykologene bak dette var min psykolog i 2015. Han drev med det samme opplegget da også, altså eksponeringsterapi. Det funket ikke på meg i hvert fall. Mulig det hadde vært annerledes intensivt over fire dager, men har ikke helt trua. Har helt ekstrem fobi for å kaste opp som jeg har hatt hele livet.

(Alle er forskjellige, så om man har muligheten er det jo verdt å prøve.)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En av psykologene bak dette var min psykolog i 2015. Han drev med det samme opplegget da også, altså eksponeringsterapi. Det funket ikke på meg i hvert fall. Mulig det hadde vært annerledes intensivt over fire dager, men har ikke helt trua. Har helt ekstrem fobi for å kaste opp som jeg har hatt hele livet.

(Alle er forskjellige, så om man har muligheten er det jo verdt å prøve.)
Vis hele sitatet...
Ok. Det kan jo hende mer intensiv trening hadde hjulpet deg ja. For min del så ble det for mye og jeg prøver heller å gjøre litt hver dag.