Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 7954
Jeg begynner å like sterk mat, og har slengt på chilipulver på diverse ferdigretter de siste ukene. Nå er det slik at jeg må ha på så mye at det blir mel-aktig i munnen og er rett og slett ikke sterkt nok. Har prøvd Chipotle som skulle være sterkere, men den har en ekkel røykaktig bismak.

Hva får jeg kjøpt i vanlige butikker som er sterkere enn chili? Ønsker ikke å bestille noe psycho-greier fra nettet siden jeg er døll

Cayennepepper er litt mer spicy en vanlig chilli. Ellers har du diverse innvandrerbutikker som pleier å ha et bra utvalg av den slags.
Du får også kjøpt fersk habanero i enkelte butikker, det er chilli med bra futt i.
Vær så god, ren capsaicin. Enjoy.

https://www.ebay.com/itm/CAPSAICIN-9...r=562415713690
Sist endret av mentalmelt; 1. september 2018 kl. 01:36.
Ikke noe som er sterkere enn chili. Eneste som er sterkere er sterkere chili. Kjøp fersk chili på asiabutikk. Enkel regel er at jo mindre dem er jo sterkere. Dem jeg benytterer benytter er så sterk at man må holde pusten når man jobber med dem i morteren, bruke hansker når man berører dem og må ta ut tunga og legge dem på den for å ikke få munnsår.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vær så god, ren capsaicin. Enjoy.

https://www.ebay.com/itm/CAPSAICIN-9...r=562415713690
Vis hele sitatet...
Hm, hvordan er regelverket rundt import tro? Hadde vært kult å ha i grunn.
Sitat av Chillipølse Vis innlegg
Hm, hvordan er regelverket rundt import tro? Hadde vært kult å ha i grunn.
Vis hele sitatet...
Liker at det satt en fyr som kaller seg Chilipølse og bare venta på denne debatten.

Tror det er helt lovlig og null problem å bestille.

Det er listet som et legemiddel, men i verste fall får du bare ikke pakken din.
Sist endret av mentalmelt; 1. september 2018 kl. 01:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Se på sortimentet de bruker på First We Feast sin Hot Ones-serie på YouTube. Der er det mye spenstige hot sauces i hvert fall. Kan hende det ikke er helt det du leter etter, men tenkte det var verdt å nevne.
Glemte kanskje å spesifisere at jeg ønsker et krydder i pulverform, altså ikke ferskvare. Bestille noe crazy-banana-chilimix fra nettet med tvilsom lovlighet utgår med meget høye støvleløft for min del
Som Chillipølse påpeker så får du tak i Habanero noen steder. Mener huske at Norgesgruppen butikkene hadde det når jeg jobbet for Bama. Men vær forsiktig. Spiser du for mye kan det i verste fall føre til magesår...
Du ønsker sterkere chili. Capsaicin er virkestoffet i chili, og produktet jeg linker til er en chiliekstrakt. mer spot on produkt finner du ikke. Hvis du ikke ønsker en ekstrakt, så får du vel gå for Carolina Reaper isåfall.

https://no.wikipedia.org/wiki/Carolina_Reaper
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du ønsker sterkere chili. Capsaicin er virkestoffet i chili, og produktet jeg linker til er en chiliekstrakt. mer spot on produkt finner du ikke. Hvis du ikke ønsker en ekstrakt, så får du vel gå for Carolina Reaper isåfall.

https://no.wikipedia.org/wiki/Carolina_Reaper
Vis hele sitatet...
Nuvel, trenger ikke pådra seg traumer for å spice opp grandisen da.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Chipotle sterk. Klarer ikke bestemme meg om du spøker eller ikke.

Anyways, som nevnt tidligere er habanero en grei oppgradering fra standard chili. Burde være enkelt å få tak i, og smaksmessig... vel... hver chili og hver habanero har sin egen smak så du må nesten prøve deg frem for å finne ut hva du liker.

Personlig er jeg gått lei styrkejaget, nå er det mer god smak jeg går etter når jeg leter etter ny chili. Kan ta med at den beste jeg har smakt til nå var en salsa laget med Chile Caribe og consomé (kraft/bulljong). Sinnsyk bra på smak, men ca null i styrke.
Sist endret av nso; 1. september 2018 kl. 02:06.
Sitat av Chillipølse Vis innlegg
Nuvel, trenger ikke pådra seg traumer for å spice opp grandisen da.
Vis hele sitatet...
Det er bare å dosere riktig. Hvis man ønsker mindre fyllmasse, så er det bare praktisk å gå for det sterkeste og heller dosere forsiktig.

Vel, det er min innstilling til drugs ihvertfall =)
Sist endret av mentalmelt; 1. september 2018 kl. 02:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er bare å dosere riktig. Hvis man ønsker mindre fyllmasse, så er det bare praktisk å gå for det sterkeste og heller dosere forsiktig.

Vel, det er min innstilling til drugs ihvertfall =)
Vis hele sitatet...
Jeg hadde et chilipulver med 500.000 scovillegrader tidligere. Å dosere det i mat var vanskelig. Spesielt om det kun er din egen tallerken du vil krydre. Det kan også da hende at man ikke blander godt nok og får en real dose i en enkelt bit, og med heftige saker betyr det absolutt helvete!
Det er ikke så vanskelig hvis man har riktige verktøy og planlegger litt. For å få en jevn blanding blander man først pulveret i en liten mengde væske, som man så blander videre ut i maten. Men for all del, skjønner at ikke alle er like glad i vekter og konsentrater som meg. =)
Jeg dyrker chili slev og lager krydder bla. Det er så sterkt at hvis du hadde fått melsmak konsistens av det så er du en av de få som ikke reagerer på capsaicin. Det finnes de som er imune mot det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Som tidligere nevnt er importbutikker ditt beste alternativ. Jeg vil egentlig anbefale folk å kjøpe alle krydderne sine der siden alt smaker mer intenst.

TRS er merket som man ofte ser i slike butikker:
Sitat av FlotteHester Vis innlegg
Jeg begynner å like sterk mat, og har slengt på chilipulver på diverse ferdigretter de siste ukene. Nå er det slik at jeg må ha på så mye at det blir mel-aktig i munnen og er rett og slett ikke sterkt nok.
Vis hele sitatet...

Sterk mat er det mange som liker, at noen drysser på chilipulver i sånne mengder at det blir melaktig i munnen har jeg aldri hørt om. Overdriver du nå eller forsøker du på et vis å kjekke deg med chili-inntaket? Eller har du noen feil kanskje som gjør at du ikke smaker sterk på samme måte som andre?

Dette minner meg om en venners venner grilltur vi hadde sist sommer. Vi var en gjeng som koste oss med øl, grilling av ymse mat, og blant oss var det en fyr som het Truls, og Truls var virkelig raus med pepperkverna. På alt han spiste. Når han skulle grille seg en maiskolbe var han ennå en gang på pepperkverna og han åpna slusene for å si det slik.

Når maisen var klar og han åpnet folien var kolben nærmest sort, man så ikke noe gult bare det sorte. Folk tittet litt rart på ham og ham mumlet ett eller annet om hvor glad han var i sterk mat.....halvveis i kolben forsvant resten av kolben rett i det glødende grillkullet. Fyren innså til sist at han overdreiv og dama hans bare ristet på hodet og spurte lakonisk hvorfor han alltid måtte tøffe seg. Litt pinlig å se på. Ikke vær en Truls, det er bare flaut.
Jeg kjøpte 50 gram med carolina reaper tørket i pulver og bruker det i nesten alt jeg lager og har ennå igjen etter 1 år... Kjøpte fra samme selger jeg linket til og fikk med 2 gram morouga scorpion som er litt mer varme enn sterkt, blir no hvertfall varm i panna
Sitat av FlotteHester Vis innlegg
Jeg begynner å like sterk mat, og har slengt på chilipulver på diverse ferdigretter de siste ukene. Nå er det slik at jeg må ha på så mye at det blir mel-aktig i munnen og er rett og slett ikke sterkt nok. Har prøvd Chipotle som skulle være sterkere, men den har en ekkel røykaktig bismak.

Hva får jeg kjøpt i vanlige butikker som er sterkere enn chili? Ønsker ikke å bestille noe psycho-greier fra nettet siden jeg er døll

Vis hele sitatet...
Jeg har forklart en del, i det site svaret nederst. Les der, så får du en del hint. Ellers så synes jeg Dodecha kommer med et godt råd.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vær så god, ren capsaicin. Enjoy.

https://www.ebay.com/itm/CAPSAICIN-9...r=562415713690
Vis hele sitatet...
Det der tviler jeg på, om du har lov å innføre. Rent capsaicin er ikke ufarlig.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du ønsker sterkere chili. Capsaicin er virkestoffet i chili, og produktet jeg linker til er en chiliekstrakt. mer spot on produkt finner du ikke. Hvis du ikke ønsker en ekstrakt, så får du vel gå for Carolina Reaper isåfall.

https://no.wikipedia.org/wiki/Carolina_Reaper
Vis hele sitatet...
Carolina reaper duger den. Men det kan fort bli litt "overkill". Vær forsiktig med den.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Som tidligere nevnt er importbutikker ditt beste alternativ. Jeg vil egentlig anbefale folk å kjøpe alle krydderne sine der siden alt smaker mer intenst.

TRS er merket som man ofte ser i slike butikker:
Vis hele sitatet...
Støtter den. Jeg velger den det står "Extra hot" på. Du får en for en 20 kr, og den ekstra sterke er egentlig ganske drøy i bruk. Så sant du ikke ønsker maten sinnsvak sterk da. Nå har ikke jeg noe nevneverdige problemer med ren Sriracha-saus. Men en teskje av den "Extra hot" i 1,5 l tomatsuppe fikk jo snørra til å dukke opp. Jeg har også prøvd med forskjellige glass med chili og kajennepepper, som en får kjøpt på butikken. De kjenner en mange ganger ikke i mat, rent praktisk sett. Mer om dette lenger ned.

Når det er sagt, så anbefaler jeg, at en koker maten en har disse krydrene i. De er ikke bestrålt, og kan inneholde noen basilusker en normalt ikke vil ha. Det står på pakkene også, at krydderet skal kokes.





Sitat av random67489 Vis innlegg
Sterk mat er det mange som liker, at noen drysser på chilipulver i sånne mengder at det blir melaktig i munnen har jeg aldri hørt om. Overdriver du nå eller forsøker du på et vis å kjekke deg med chili-inntaket? Eller har du noen feil kanskje som gjør at du ikke smaker sterk på samme måte som andre?

Dette minner meg om en venners venner grilltur vi hadde sist sommer. Vi var en gjeng som koste oss med øl, grilling av ymse mat, og blant oss var det en fyr som het Truls, og Truls var virkelig raus med pepperkverna. På alt han spiste. Når han skulle grille seg en maiskolbe var han ennå en gang på pepperkverna og han åpna slusene for å si det slik.

Når maisen var klar og han åpnet folien var kolben nærmest sort, man så ikke noe gult bare det sorte. Folk tittet litt rart på ham og ham mumlet ett eller annet om hvor glad han var i sterk mat.....halvveis i kolben forsvant resten av kolben rett i det glødende grillkullet. Fyren innså til sist at han overdreiv og dama hans bare ristet på hodet og spurte lakonisk hvorfor han alltid måtte tøffe seg. Litt pinlig å se på. Ikke vær en Truls, det er bare flaut.
Vis hele sitatet...
Jeg også synes, det Truls gjorde ikke var så lurt. Men når det gjelder chili/paprika, så varierer styrken noe tullete. Dette er planter i en slekt, som på norsk heter paprikaslekta/-slekten, eller Capsicum vitenskapelig om du vil. Du finner den i søtvierfamilien, der nesten alle arter er mer eller mindre giftige, noen veldig giftige. I denne slekta har du 47 aksepterte arter, og flere/mange av disse har da mage utavlede sorter under seg. Du kan ta eksemplet paprika og jalapeno, de er samme art Capsicum annum. Styrken blir målt i Scovelle-enheter. C. annum går da fra så og si 0 Scovelle (paprika), til 20 000 hos de sterkeste jalapenoene. Chipotle er jalapeno, som er røkt. De sterkeste er i arten C. chinense. Her har do også en drøss sorter. 'Carolina reaper' er vel blant de absolutt sterkeste sortene ute nå (har hørt rykter om en verre sort er utviklet). Carolina reaper havner på 1,5-2,5 millioner Scovelle. Flere har nevnt sorten Habanero, som også har en haug "undersorter". Den er ikke så sterk, men den havner på 250 000 Scovelle og oppover til 500 000 Scovelle (mener å huske dem hadde klart å tyne en opp til 560 000 Scovelle). Noe jeg liker med habanero, er at den har en smak lignende aprikos. Denne smaken er intens, og den kan virke dominerende i enkelte retter. Men for meg, så er habanero normalt alt for sterkt.

Så tilbake til det med "melete". Noen ganger da jeg bare har hatt "vanlig chilipulver"/cayannepepper, og skal lage tomatsuppe med litt futt i. Så har jeg da noen ganger hatt i 3/4 glass, og det er såvidt en kan ane, at det er chili i den. Mens jeg har også et glass Carolina reaper, litt på tuppen av et teskjeblad gir slik passe smak der. Jeg har ikke turt å eksprimentere noe særlig med den enda, da det fort kan gå litt galt. Men poenget er, at når en er vandt med chili, så blir mye chilipulver fra Kiwi effektløs. Når jeg spiser speilegg, så har jeg også oppå noe slik med svart pepper. Altså en ser mye pepper oppå. Det er nammenam. Svart pepper er i en helt annen plantegruppe. Den er i pepperslekta eller Piper vitenskapelig. Den vi bruker er stort sett Piper nigrum, eller svart pepper. Chili har stoffet capsaicin og noen lignende stoffer. Pepper har stoffet piperin. Dette er helt forskjellige stoffer. Der capsaicin gir toleranse, mens piperin gir ikke toleranse. Begge er alkaloider, men noe forskjellig struktur. Alle alkaloider er giftige. Selv om disse og koffein ikke er av de verste. Noen er veldig verdifulle rent medisinsk. De er alle basiske av natur, har minst ett nitrogenatom, er normalt et fast stoff (botsett fra nikotin) og normalt ikke er løselig i vann (bortsett fra koffein, som er løselig i varmt vann).



Rent capsaicin skal ha en styrke på omtrent 16 millioner Scovelle. Men jeg er litt skeptisk, det betyr Carolina reaper har et alkaloidinnhold på opp til 12,5 % i fruktkjøttet. Jeg ser ikke at det er biologisk mulig. En må også ha litt DNA, cellevegger, ATP, ADP sukker, vann, betakaroten o.l. der også.
Noe som er digg å ha i sauser o.l er Harissa. Du får kjøpt det på flere Midtøsten butikker. Ellers har du Sriracha og Sambal Olek som er jævlig bra i ting med litt saucy konsistens.
Bare å tørke chili og knuse hvis man vil ha det i pulverform. Legg frukten på et kjøkkenpapir noen dager og knus. Har du ikke morter så bruk hammer og plastpose.
Jeg har tygget litt fersk habanero fra en innvandrerbutikk og den var meget sterk, nesten ubehagelig, så jeg reagerer definitivt på sterk mat.

I dag kjøpte jeg "Hindu Chili Hot - Piri Piri" på Meny. Den var omtrent som paprikapulver. Bak på etiketten står det "NB! Sterk!". Bare tull. Det står også "Ingredienser: chili". Men også at chili går under betegnelsen kajennepepper. Denne chilien er da altså cayennepepper, men også piri piri.

Jeg er forvirret. Er det egentlig noe som heter "chili", eller er det bare en samlebetegnelse for sterkt krydder?
Det finnes mange typer chili. Og chiliPULVER er oftest en blanding av tørket chili og paprika. Men hvis du drar til en etnisk dagligvarebutikk og kjøper det chilipulveret Dodecha la ut bilde av, så får du ihvertfall noe som smaker. Har nøyaktig den posen i skapet selv, og har mange ganger overkrydra maten fordi den er betydelig mer potent enn chilien jeg er vant til fra Rema 1000.
Eller kjøp f.ex birds eye chili, hakk den fint opp og dryss over pizzaen din eller whatever. IMHO er det bedre enn pulver til sånn bruk.
Sitat av FlotteHester Vis innlegg
Jeg er forvirret. Er det egentlig noe som heter "chili", eller er det bare en samlebetegnelse for sterkt krydder?
Vis hele sitatet...
Chili er bare en annet navn for paprikaslekten, selv om man normalt sett snakker om de sterkere artene og variantene når man bruker det ordet.
Sitat av FlotteHester Vis innlegg
Jeg har tygget litt fersk habanero fra en innvandrerbutikk og den var meget sterk, nesten ubehagelig, så jeg reagerer definitivt på sterk mat.

I dag kjøpte jeg "Hindu Chili Hot - Piri Piri" på Meny. Den var omtrent som paprikapulver. Bak på etiketten står det "NB! Sterk!". Bare tull. Det står også "Ingredienser: chili". Men også at chili går under betegnelsen kajennepepper. Denne chilien er da altså cayennepepper, men også piri piri.

Jeg er forvirret. Er det egentlig noe som heter "chili", eller er det bare en samlebetegnelse for sterkt krydder?
Vis hele sitatet...
Vel, nå er ikke piri piri så sterk i utganspunktet da, så piri piri krydder er ikke sterkt nei. Bestill denne så slipper du å lete lenger
http://www.arcticchili.com/product/c...r-chilipulver/
Sitat av daffe Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Min nye favorittbutikk! Takker!
Jeg så nylig at de solgte Carolina Reaper på COOP OBS, den er i mellom 1,5 til 2,2 millioner på Scoville skalaen.
Jeg må rette meg "sjøl".
Capsicum annum har styrke fra 0 til 100 000, mens jalapeno ligger på 2500-8000 Scovelle (SR). Det er en del annet plukk også. Men her kommer det en liste, som chilihoder han fråtse i.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...icum_cultivars
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Jeg så nylig at de solgte Carolina Reaper på COOP OBS, den er i mellom 1,5 til 2,2 millioner på Scoville skalaen.
Vis hele sitatet...
Hvis det er samme som de hadde i fjor så er den ikke så sterk. Vet ikke om det er fordi den blir høstet før den er moden så den skal kunne sendes hit, men det er/var stor forskjell på den på coop og den man f.eks dyrker selv.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Det finnes mange typer chili. Og chiliPULVER er oftest en blanding av tørket chili og paprika. .
Vis hele sitatet...

Der tenker jeg at jeg fikk svar på det jeg lurte på

Skal most def svinge innom Sultan Frukt & Grønt i morgen og prøve å få tak i en pose ekte chilipulver.



Litt merkelik forøvrik av glasset jeg har med Cayennepepper er opplyst å inneholde utelukkende cayennepepper og ikke noe annet. Burde det ikke da være veldig sterk?
Sist endret av FlotteHester; 3. september 2018 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FlotteHester Vis innlegg
Litt merkelik forøvrik av glasset jeg har med Cayennepepper er opplyst å inneholde utelukkende cayennepepper og ikke noe annet. Burde det ikke da være veldig sterk?
Vis hele sitatet...
Nei, cayennepepper er ikke sterk.
Capsaicin er jo det som brukes i pepperspray. Dette kan jo enkelt anvendes på maten om man er veldig glad i sterk mat. Det inneholder også propylenglykol som finnes i mat uansett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Update: jeg kjøpte TRS Chilli Powder og også TRS Extra Hot Chilli Powder.

Er dere sikre på at dette er veldig sterk chili? Jeg strødde den som er Extra Hot på flere stykker Grandiosa, og på det ene stykket så mye at hele pizzaen fikk samme farge som chilipulveret, men det var ikke spesielt sterkt.

Jeg prøver ikke å være "tøff" eller noe sånt, og da jeg spiste fersk habanero så syntes jeg det var utrolig mye sterkere enn denne TRS Extra Hot Chilli.

Finnes det noe sterkere chilipulver enn TRS Extra Hot å få kjøpt i Norge i vanlige butikker?
Til ditt bruk tror jeg en saus hadde vært bedre enn pulver, altså.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har sett habaneropulver til salgs i Norge?
Sitat av FlotteHester Vis innlegg
Noen som har sett habaneropulver til salgs i Norge?
Vis hele sitatet...
Jeg fant tilfeldigvis et gammelt chillikrydder som jeg fikk av en venn en gang. Dette heter Spontaneous Combustion. Styrken holder i massevis med hele 400 til 500 tusen scovilleenheter og er som etterspurt laget av de heteste habaneropepperne. Dette river...

Dersom du virkelig vil presse grenser, så fant jeg et Carolina Reaper chillikrydder på to millioner scovilleenheter også her.