Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 8776
Jeg husker da de nye reglene kom for å få utskrevet vanedannende legemidler, og samtidig beholde førerkort for bil. Det var noe greier om at man kunne få maks så og så mye f.eks valium, og så og så mye smertestillende. Men dersom man fikk skrevet ut Xanor eller Rivotril, så var det ikke satt noen grenseverdier, fordi disse stoffene var "uforenlig med å oppfylle helsekravene for førerkort" eller noe.

Noen som har peiling på om man kan få utskrevet Xanor til f.eks annenhver dags bruk, og beholde lappen, eller blir man fratatt lappen med en gang man begynner å få resept på det?

Brukererfaringer er aller mest interessant, men folk som har lest seg opp på dette er også mer enn velkommen til å svare
Sist endret av tamagotchi; 14. januar 2017 kl. 12:34.
Jeg fikk av legen til bruk hos tannlege, for tannlegeskrekk.
Og fastlegen min sa ingenting om førerkort.
Men da fikk du det kanskje bare utskrevet til engangsbruk? Jeg tenker her på folk som får det utskrevet regelmessig, men ikke nødvendigvis til bruk fast hver eneste dag.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er forskjellige grenser for forskjellige stoff, det er bare Oksazepam, Diazepam, Zopiklon og Nitrazepam som kan brukes innenfor visse doseringer og fremdeles oppfylle helsekravet til førerkort.

Xanor (Alprazolam) og Rivotril (klonazepam) - Bare bruken av stoffene gjør at man ikke oppfyller helsekrav for førerkort, dvs du kan ikke kjøre bil i det hele tatt når du har resept på disse.

Kilde
Sist endret av Dodecha; 14. januar 2017 kl. 12:51.
Takk for svar. Så i teorien er det sånn som jeg trodde. Men nå er det sånn at jeg allerede per i dag ikke oppfyller helsekravene, men har allikevel fått beholde lappen. For jeg får utskrevet både smertestillende og beroligende som hver for seg oppfyller helsekravene, men komboen av disse skulle gjøre at man mister lappen. Betyr dette at jeg har en ekstremt grei lege, og at jeg muligens vil kunne slippe unna med å få utskrevet Xanor i fremtiden og også beholde lappen? Eller er det varslingssystemer for å fange opp sånt, selv om fastlegen selv ikke melder fra?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av tamagotchi Vis innlegg
Betyr dette at jeg har en ekstremt grei lege, og at jeg muligens vil kunne slippe unna med å få utskrevet Xanor i fremtiden og også beholde lappen? Eller er det varslingssystemer for å fange opp sånt, selv om fastlegen selv ikke melder fra?
Vis hele sitatet...
Jepp, han er enten veldig grei eller så henger han etter på lovgivningen. Sannsynligheten for at han vil utskrive Xanor i tillegg og la deg fremdeles beholde førerkortet kan vi bare spekulere i, han står jo i fare for å miste lisensen sin om fylkeslegen finner ut om praksisen hans.
Sitat av tamagotchi Vis innlegg
Men da fikk du det kanskje bare utskrevet til engangsbruk? Jeg tenker her på folk som får det utskrevet regelmessig, men ikke nødvendigvis til bruk fast hver eneste dag.
Vis hele sitatet...

Hvis du bare fikk det utskrevet til engangsbruk så er ikke det grunn nok til at du mister lappen, men det betyr ikke at du kan kjøre hvis du er påvirket. Hvis du skal bruke et legemiddel slik som Xanor i en kortere periode enn seks måneder så er ikke legen pliktig å opplyse fylkesmannen, men hvis legemiddelet skal brukes lengre enn seks måneder så er legen pliktig å opplyse fylkesmannen. Du kan fortsatt kjøre bil de første seks måneder, men ikke lovlig Legen kan ikke kontrollere det om du legger lappen på hylla eller ikke, men etter det har gått seks måneder så får nok du nok et skriv i posten om at du mister lappen.


Kilde:

https://www.fylkesmannen.no/PageFile...009%202016.pdf
Han henger nok ikke etter på lovgivningen. Etter disse nye reglene kom så gikk det fra å stå "mot angst" på benzopakken til å stå "mot søvnvansker". Altså implisert at de heller skal brukes kun på kveldstid. Jeg har den beste legen Får ikke håpe fylkeslegen oppdager det. Jeg er f.eks veldig påpasselig med å kun bruke bankkort og ikke førerkort som legitimasjon når jeg henter ting på apoteket, for å ikke sette i gang noen varslingssystemer.
Sitat av tamagotchi Vis innlegg
Han henger nok ikke etter på lovgivningen. Etter disse nye reglene kom så gikk det fra å stå "mot angst" på benzopakken til å stå "mot søvnvansker". Altså implisert at de heller skal brukes kun på kveldstid. Jeg har den beste legen Får ikke håpe fylkeslegen oppdager det. Jeg er f.eks veldig påpasselig med å kun bruke bankkort og ikke førerkort som legitimasjon når jeg henter ting på apoteket, for å ikke sette i gang noen varslingssystemer.
Vis hele sitatet...
Du bør også holde deg unna bilen i omtrent et døgn etter inntatt dose, ellers kjører du etter loven i påvirket tilstand. Da mister du mye rettigheter om noe skulle skje.
Når var du sist hos legen ? Jeg mistet lappen nå i Januar pga benzo fast bruk. Han nenvte ingenting i November. Beklager å si det, men skal du stå på dette fast(hver 2 dag som du sier) så mister du lappen garantert. Du kan selvfølgelig ha en lege som gir faen, men da beholder han ikke jobben lenge. Triste greier enentlig..
Hold oss gjerne oppdatert, spennende å se om du klarer å omgå systemet på noen måte. Lykke til
Sist endret av downlow; 14. januar 2017 kl. 19:09.
Takk for alle innspill så langt!

Downlow: utrolig trist å høre at du mistet lappen. Fikk du utskrevet noen andre midler sammen med benzoene før du mistet lappen? F.eks smertestillende?

Om at legen min mister jobben tviler jeg på. Med mindre vi ser en ekstremt "opprustning" og intensifisering hos Fylkeslegen. Men hvem vet. Ja jeg skal holde dere oppdatert. Men sånn som situasjonen er nå så har jeg ikke diskutert Xanor en gang med legen min. Gidder ikke pese han altfor mye for piller, viktig å la det gå noen legebesøk mellom hver gang jeg i det hele tatt nevner B-preparater. Hvis ikke hadde legen gjennomskuet meg. Men A-preparater derimot, som ADHD-medisiner, det er tydeligvis helt greit :P
Sist endret av tamagotchi; 14. januar 2017 kl. 19:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei,

Ja det er utrolig trist, og frihetsberøvende å miste lappen. Har kjørt på samme dose benzo i 13 år uten uhell eller bøter.
Men så kommer disse nye reglene da.....
Irriterer meg grønn når svigers på 82 kjører bil med elendig syn, og dårlig reaksjonsevne og nabo dama på heftig doser morfin plaster. Hadde vært gøy å teste ut på bane reaksjonsevnen, men i følge legen var det forsket på at benzo påvirket reaksjonsevnen selvom man hadde stått på det over lang tid.

Nei har bare brukt Rivotril. Ingen smertestillende.

Håper du får beholde lappen
Sitat av downlow Vis innlegg
Hei,

Ja det er utrolig trist, og frihetsberøvende å miste lappen. Har kjørt på samme dose benzo i 13 år uten uhell eller bøter.
Men så kommer disse nye reglene da.....
Irriterer meg grønn når svigers på 82 kjører bil med elendig syn, og dårlig reaksjonsevne og nabo dama på heftig doser morfin plaster. Hadde vært gøy å teste ut på bane reaksjonsevnen, men i følge legen var det forsket på at benzo påvirket reaksjonsevnen selvom man hadde stått på det over lang tid.

Nei har bare brukt Rivotril. Ingen smertestillende.

Håper du får beholde lappen
Vis hele sitatet...
Men kan du ikke bytte over til en annen type benzo da, sånn at du kan få lappen igjen? F.eks diazepam?
Det funker ikke, blir for lave doser Må ha Rivotrilen min. Men det kan jo være et godt alternativ for deg, husker ikke hvor mange mg diazepam man kan ta for å være innafor.
Sist endret av downlow; 15. januar 2017 kl. 01:50.
Sitat av tamagotchi Vis innlegg
Jeg husker da de nye reglene kom for å få utskrevet vanedannende legemidler, og samtidig beholde førerkort for bil. Det var noe greier om at man kunne få maks så og så mye f.eks valium, og så og så mye smertestillende. Men dersom man fikk skrevet ut Xanor eller Rivotril, så var det ikke satt noen grenseverdier, fordi disse stoffene var "uforenlig med å oppfylle helsekravene for førerkort" eller noe.

Noen som har peiling på om man kan få utskrevet Xanor til f.eks annenhver dags bruk, og beholde lappen, eller blir man fratatt lappen med en gang man begynner å få resept på det?

Brukererfaringer er aller mest interessant, men folk som har lest seg opp på dette er også mer enn velkommen til å svare
Vis hele sitatet...
Jeg har fått utskrevet alt mulig av mange forskjellige fastleger siste 10 årene....ingen har sagt en dritt om noe kjøring eller førerkort...jeg har også lastebillappen og jobbet som sjåfør samtidig som jeg fikk sobril25, står at du skal bruke det ansvarlig eller hva det står på pakkene......føler du deg dizzy kjører du ikke...ekke noe fasit på dette vell...aldri hørt om noen som har fått problemer med lappen når de får ting.......
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
micke: Som beskrevet lengre opp, så er det fastsatte grenseverdier av spesifikke medikamenter for å kunne beholde førerkortet. At loven ikke følges slavisk av alle legene ser vi jo hender flere steder, men det er et spørsmål om tid før de får reaksjoner fra myndighetene.

At du ikke har opplevd at lovene håndheves gir ingen grunn til å tro at det praksisen i resten av landet.

"Svimmel" er en temmelig subjektive observasjon, benzodiazepiner kan tas i doser som ikke gir svimmelhet men fremdeles reduserer reaksjonsevnen.
Sitat av moonlord Vis innlegg
Du bør også holde deg unna bilen i omtrent et døgn etter inntatt dose, ellers kjører du etter loven i påvirket tilstand. Da mister du mye rettigheter om noe skulle skje.
Vis hele sitatet...
Sikter du her til Xanor og Rivotril spesifikt, eller til diazepam som jeg får utskrevet (og alle andre ting med rød trekant)?
Sitat av Dodecha Vis innlegg

"Svimmel" er en temmelig subjektive observasjon, benzodiazepiner kan tas i doser som ikke gir svimmelhet men fremdeles reduserer reaksjonsevnen.
Vis hele sitatet...
jo men det står at du skal kjenne på dette selv på pakka...husker ikke hvorfdan de formulerte seg...du skal mao ta valget selv om du føler deg up to å kjøre
Sitat av micke Vis innlegg
jo men det står at du skal kjenne på dette selv på pakka...husker ikke hvorfdan de formulerte seg...du skal mao ta valget selv om du føler deg up to å kjøre
Vis hele sitatet...
Knaska litt mye benzo kanskje ? Reglene er jo ganske klare som det er linka til lengre oppe her. En kan føle seg ganske edru etter 3-4 pils også, er ikke dermed sagt at en bør kjøre bil. Om du er så uheldig og komme i en ulykke der politet ønsker en blodprøve er du uansett på tynn is. Hjelper ikke å skylde på noe svada formulert på sobrilpakken da eller legen.
Nå har jo Politiet tatt i bruk Drugtester 5000, denne vil gi utslag på Sobril(benzo), så er det rett til nærmeste legevakt for blod prøve. Så vidt jeg vet, regnes da dette om til hvilken "promille" du har med aktuell dose piller. Lappen mister du uansett midlertidlig. Regelverket har blitt meget strengt rundt bruk av medikamenter nå.Det eneste jeg ikke får til å stemme er at man har lov til å kjøre med store doser morfin innabords, men benzo er fy fy!
Sitat av downlow Vis innlegg
Det eneste jeg ikke får til å stemme er at man har lov til å kjøre med store doser morfin innabords, men benzo er fy fy!
Vis hele sitatet...
Man har ikke lov til å kjøre med store doser morfin innenbords. Benzo virker på en måte som setter trafikken i langt større fare. En blir langt mer risikovillig. Det er to stoffer med forskjellige effekter, er det da merkelig i dine øyne at de kan ha forskjellig innvirkningsgrad på bilkjøringsevner?
Man kan kjøre med store mengder morfin innabords hvis man går på det fast. Da får det en liten innvirkning på kjøreevnen. Med de nye reglene man man bruke benzo. Maks 10 mg valium eller 30 mg sobril. Tar man begge deler halvveres benzodosen i 2. Det samme med morfin, men der kan man ha ganske høy døgndose.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Som Relevant er inne på over her: Opiater har andre rettningslinjer for det er et annet stoff med andre egenskaper enn benzodiazepiner:

Ved bruk av opiater er det ikke tillatt å kjøre bil de første 1-2 ukene etter oppstart av medisinbruk eller ved doseøkninger. Legen skal gi melding om dette, og pasienten er juridisk forpliktet til å avstå fra bilkjøring.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er forskjellige grenser for forskjellige stoff, det er bare Oksazepam, Diazepam, Zopiklon og Nitrazepam som kan brukes innenfor visse doseringer og fremdeles oppfylle helsekravet til førerkort.

Xanor (Alprazolam) og Rivotril (klonazepam) - Bare bruken av stoffene gjør at man ikke oppfyller helsekrav for førerkort, dvs du kan ikke kjøre bil i det hele tatt når du har resept på disse.

Kilde
Vis hele sitatet...
Jeg fikk informert at jeg ikke kunne ta sovepiller, også smertestillende dagen etterpå for å kjøre, og at grensen var 1 xanor/1 rivotril for å kjøre? (Ja, jeg vet xanax er mer kraftig enn clonazepam)

Hmm, jeg må bestille time så fort som mulig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Hoarse Vis innlegg
Jeg fikk informert at jeg ikke kunne ta sovepiller, også smertestillende dagen etterpå for å kjøre, og at grensen var 1 xanor/1 rivotril for å kjøre? (Ja, jeg vet xanax er mer kraftig enn clonazepam)

Hmm, jeg må bestille time så fort som mulig.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke å si antallet piller, de kommer jo i forskjellige doseringer, hva er det du egentlig lurer på?
Jeg ville dele informasjon om at jeg tydeligvis har hatt en lege som ikke har satt seg inn i reglene.
Sitat av Hoarse Vis innlegg
Jeg ville dele informasjon om at jeg tydeligvis har hatt en lege som ikke har satt seg inn i reglene.
Vis hele sitatet...
Jeg har delt informasjon om at legen min har satt seg inn i reglene... hva er poenget ditt?
Man må faktisk sjekke slikt selv, og ikke stole på legen sin at vedkommende gir deg riktig informasjom om piller og kjøring av bil.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan går det tamagotchi ? Har du fremdeles lappen ?
Trådstarter
59 8
Sitat av downlow Vis innlegg
Hvordan går det tamagotchi ? Har du fremdeles lappen ?
Vis hele sitatet...
Jeg har fortsatt lappen ja. Men får ikke utskrevet xanor av legen, dette var mer et hypotetisk scenario hvis jeg skulle klare å få xanor av legen i fremtiden.
Sitat av tamagotchi Vis innlegg
Jeg har fortsatt lappen ja. Men får ikke utskrevet xanor av legen, dette var mer et hypotetisk scenario hvis jeg skulle klare å få xanor av legen i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Ja men det var bra å høre Greit å holde seg unna benzo, med mindre man absolutt ikke klarer seg uten.