Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1458
Jeg gikk til legen min en gang i uka for å snakke om mitt alkohol forbruk som var litt for stort før. Jeg har ikke drukket en eneste dråpe i hele år pga en slags hjernerystelse/smerter som gjør gjør at det ikke er mulig å drikke. Og har sliti med smerter i hee år pga dette. Jeg besøkte legen min igjen og fortalte legen min at jeg hadde spist sterke smertestillende for dette noen ganger (morfin, oxycontin) i og med han ikke ville skrive ut noe til meg. Da sa han at jeg måtte ta urinprøver jevnlig for at han ikke skulle sende dette videre til fylkeslegen som ville ta fra meg bil lappen... Jeg må legge til at jeg aldri har kjørt bil under påvirkning av smertestillende. I tillegg tar det en times kjøring til legen.. Har ikke leger taushetsplikt?
Nei, han har ikke lov til å si det videre, da vil han bryte taushetsplikten sin. De eneste gangene en lege har lov til å bryte taushetsplikt er da han får viten om en alvorlig hendelse som skal skje i fremtiden. F.eks. hvis du sier at du hadde tatt morfin og kjørt bil, og at du kommer til å gjøre det igjen siden han ikke gir deg smertestillende.

Men siden dette ikke er saken så har han ikke lov til å gå til fylkeslegen, ei heller kreve at du skal komme inn og pisse.
Sist endret av Dice; 26. februar 2010 kl. 18:06.
Lovdata er alltig vanskelig å lese men fant en med samme spørsmål og advokat svar på lommelegen.no som antokk at legen hadde lov til dette:-(
Sitat av jørgen_87 Vis innlegg
Lovdata er alltig vanskelig å lese men fant en med samme spørsmål og advokat svar på lommelegen.no som antokk at legen hadde lov til dette:-(
Vis hele sitatet...
http://www.lommelegen.no/335509/taushetsplikt

Host Host
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette kalles meldeplikt, legen gjør selv en vurdering om han mener du kan sette deg selv eller andre i fare.

Dette kan ha med dine tidligere alkoholproblemer, men det høres veldig uheldig ut for deg at du nektes smertestillende når smertene er så ille som du beskriver.
ok, for da pisse for legen noen ganger og bytte lege etter det. Ubrukelig opplegg at det ikke skal lønne seg og spørre om hjelp når narkotika er med i bildet.. her er forresten den linken jeg snakket om i stad http://www.lommelegen.no/804765/brud...aushetsplikten