Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2531
Hei Freaks
Har seg sånn at jeg ligger nettopp leste ut The killing moonreamblood og siden neste bok ikke kommer ut for om noen uker ser jeg etter en ny spennende bok / serie å lese.

Verdt å nevne at jeg har lest alt av de mest kjente og store seriene som finnes innenfor fantasy sjangeren, så jeg håper noen her kan anbefale en litt ukjent perle
Antar at du har lest "A Song Of Ice And Fire", som tv-serien "Game Of Thrones" er basert på siden du har lest det mest kjente som du selv sier. Kan iallefall anbefale denne serien: http://en.wikipedia.org/wiki/The_First_Law
Kan nevne noen av mine favoritter:

The Belgariad & The Mallorean
av David (and Leigh) Eddings
http://photo.goodreads.com/books/1297295546l/587582.jpg

The series tells the story of the recovery of the Orb of Aldur and coming of age of Garion, an orphaned farmboy. Garion is accompanied by his aunt Polgara and grandfather Belgarath as they try to fulfill an ancient prophecy that will decide the fate of the universe. Along the way, various "instruments", or helpers, of the prophecy join their quest to recover the orb, and Garion discovers his true identity and destiny.


The Sword of Truth
av Terry Goodkind
http://s3.hubimg.com/u/2806742_f260.jpg

The Sword of Truth is a series of thirteen epic fantasy novels written by Terry Goodkind. The books follow the protagonists Richard Rahl,[2] Kahlan Amnell and Zeddicus Zu'l Zorander on their quest to defeat oppressors who seek to control the world and those who wish to unleash evil upon the world of the living. While each novel was written to stand alone except for the final three that were intended to be a trilogy, they follow a common timeline and are linked by ongoing events that occur throughout the series.


The Kingkiller Chronicle
av Patrick Rothfuss
http://dyn4.media.forbiddenplanet.com/products/16545850.jpg.size-300_maxheight-300_square-true.jpg

The Kingkiller Chronicle is a fantasy trilogy by Patrick Rothfuss (b. 1973), telling the autobiography of Kvothe (pronounced like "Quothe" but with a v), an adventurer, arcanist, and famous musician. The plot is divided into two different action threads: the present, where Kvothe tells the story of his life to Devan Lochees (known as Chronicler) and Kvothe's past, where most of the story is located.


Night Angel
av Brent Weeks
http://franknilsen.org/wordpress/wp-content/uploads/2011/10/shadows-edge.jpg

The Night Angel Trilogy is a fantasy series written by Brent Weeks. The story follows the life of Azoth (later Kylar Stern) as he struggles as a guild rat to become the ultimate wetboy (an assassin with magical talent, such as the ability to muffle sound or to block an attack), but then tries to leave it all behind and finally becomes the avatar of retribution: the Night Angel.


Inheritance
av Christopher Paolini
http://origin.kaboodle.com/hi/img/b/0/0/18e/6/AAAACzrydWgAAAAAAY5vJQ.jpg?v=1318102992000

The Inheritance Cycle is a tetralogy of epic fantasy novels written by American author Christopher Paolini. Set in the fictional world of Alagaësia (play /æləˈɡeɪziə/), the novels focus on the adventures of a teenage boy named Eragon and his dragon, Saphira, as they struggle to overthrow an evil king named Galbatorix.


Black Magician Trilogy
av Trudi Canavan
http://strangechemistrybooks.com/wp-content/uploads/the-black-magician-trilogy.jpg

The Black Magician trilogy is a fantasy novel series by Australian author Trudi Canavan. The books follow a slum-dwelling girl named Sonea who, although born and raised in the slums of Imardin, discovers that she has natural magical abilities usually restricted to the upper classes. They describe her attempts to escape capture by the Magicians' Guild and gain control of her powers, her struggle to fit in and learn magic, and ultimately her attempts save Kyralia using the one type of magic forbidden from use.
Wheel of Time burde holde deg opptatt en stund. Store, lange og ikke minst BRA bøker. Fantasy på sitt beste.
Domm's Avatar
Trådstarter
Dumpventil, har selvfølgelig lest song of ice and fire kjøpte første bok i the first law for noen dager siden så den skal snart leses!
Butterfly, takk for mange anbefalinger! Har lest noe av det, men skal sjekke ut The Belgariad & The Mallorean, Night Angel
og Black Magician Trilogy .
Olapola, sitter spent å venter på siste bok i WoT, helt enig i at det er en fantastisk fantasy serie!
Ble akkuratt ferdig med Bok 3 av Eragon(The Inheritance Cycle) og skal snart hive meg over nr 4. Klarte nesten ikke å legge de fra meg.
Domm's Avatar
Trådstarter
Veldig bra bøker ! Siden du liker Eragon serien kan jeg anbefale Temeraire-serien, stort fokus på drager.
Jeg startet ifjor å lese en såkalt Urban Fantasy serie som heter "The Dresden files". Og etter å ha pløyd meg igjennom Wheel of Time, Malazan Book of the fallen og div andre tunge bøker var dette akkurat det jeg trengte.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Dresden_Files

Er kanskje den bokserien jeg har funnet mest underholdene noen sinne!
Plottet er lagt til nåtidens Chicago og i hovedrollen finner vi Harry Dresden, som er privatdetektiv og "wizard". Det er magi og krim i skjønneste forening, fortalt i noir stil.

Jeg vet ikke en gang hvor jeg skal begynne for å få understreket hvor fantastiske disse bøkene er. De er spennende, smart, morsom og stappet full av pop-kulturelle referanser. Karakterene er utrolig detaljerte og omfangsrike og hele serien bare oser av en verden som man nesten skulle ønske eksisterte. Og jeg simpelten bare elsker hvordan forfatteren forklarer hvordan magi fungerer i det universet han har skapt.

De 3 første bøkene i serien er litt "stand alone", men så utvikler det seg til å bli en utrolig fascinerende storyline som går igjennom de neste 10 bøkene og helt opp til den aller nyeste boken som jeg tror kommer ut til høsten.

Det ble laget en kort tv-serie av bøkene for noen år siden, som jeg ikke anbefaler noen å se. Men om du har sett den så er ihvertfall bøkene sånn ca 1 milliard ganger bedre.

Anbefales på det sterkeste om man er interessert i fantasy, men begynner å bli litt lei av fullstendig oppdiktede verdener og kompliserte navn
Siden du nevner Dresden Files vil jeg også anbefale Codex Alera. Skrevet av samme forfatter som Dresden Files.
Handler om en verden der alle har furies (superkrefter) uten om hovedpersonen. Veldig spennende bøker.
Alt av Neil Gaiman. Særlig romanene : "American Gods", "Neverwhere" og "Anansi Boys".
Domm's Avatar
Trådstarter
Virker som mange her inne sitter på skattekamre av gode bøker, gleder meg allerede til å lese det dere foreslår!. Litt offtopic, men jeg kan anbefale Sci-fi boken "The Forever War" av Joe Haldeman, handler om hvordan en nærmest evig krig påvirker menneskeheten og de som må sloss i den. (hvis du liker Sci-fi, ta en titt på Ender Games serien, en av de beste sci-fi serien noensinne mener nå jeg.
Sitat av Hvalrossen Vis innlegg
Siden du nevner Dresden Files vil jeg også anbefale Codex Alera. Skrevet av samme forfatter som Dresden Files.
Handler om en verden der alle har furies (superkrefter) uten om hovedpersonen. Veldig spennende bøker.
Vis hele sitatet...
Alt av han duden er legendarisk. HAn har en skrivestil som gjør det umulig å slutte å lese!

Kan også anbefale Mistborn av Brandon Sanderson. Ganske bra lesning, men ikke akkurat lettlest.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Alt av han duden er legendarisk. HAn har en skrivestil som gjør det umulig å slutte å lese!
Vis hele sitatet...
Etter jeg leste Dresden Files bøkene, så har jeg sett omtrent alt av intervjuer og foredrag av Jim Butcher som ligger på youtube, utrolig morsom type!

Er enig i at skrivestilen hans er fantastisk, hver bok føles litt som neste sommers store blockbuster på kino
Domm's Avatar
Trådstarter
Henger meg på mistborn, uforglemmelig serie! Kan også anbefale alloy of law, den legger opp for neste trilogi
Sitat av olaPola Vis innlegg
Kan også anbefale Mistborn av Brandon Sanderson. Ganske bra lesning, men ikke akkurat lettlest.
Vis hele sitatet...
Jeg synes at WoT serien ble ufattelig mye enklere å lese etter at Sanderson tok over stafettpinnen, merkelig at han da gjør sine egne bøker så tunge å lese