Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1476
Håper at det er noen som kan hjelpe meg med følgende problemstilling; Jeg har en Dell pc, som jeg har brukt i hele år som jeg har fått fra jobben. Her har jeg min egen innlogging med passord. Den norske avdelingen av selskapet jeg jobber i skal opphøre fra 31.des, og vi har alle blitt oppsagt med en sluttpakke. Fair enough

Vi har fått Pcen våres til odel og eie. Vi har ikke fått noe adminpassord, så jeg får brukt pcen minimalt. Jeg ønsker å bruke den som en vanlig pc, og nå får jeg ikke instalert spotify engang.

Hva gjør jeg? Må jeg kjøpe nytt windows? Eller finnes det noen som vet hva jeg kan gjøre.

Selskapet jeg jobber for ville ikke si passordet, for det var et passord som var brukt på samtlige pcer i skandinavia.

Håper på god hjelp
Hehe, samme passord? Jaja.

Er det en underavdeling til Dell da?

Og ja, du må nesten kjøpe ny windows. Iallefall for å gjøre det låvelig...
Trådstarter
6 2
Vi er ikke en underavdelig til dell. Men passordet som admin.har valgt var et passord som samtlige "Møtekunderpcer" har. Dette kunne vi ikke få, dette er jo forståelig. Så da må jeg altså kjøpe meg et helt nytt windows? Er det sånn å forstå? Er det måter man kan snike seg unna det på.

Jeg er ikke redd for at det skal bli oppdaget på noen måte, det er jo min pc!
Hvorfor må du kjøpe ny Windows?

Lisensen på maskinen er betalt, om firmaet som har betalt den går konkurs endrer ikke det faktum at det er en lovlig lisens (med mindre de også eksplisitt sier at dere ikke får med operativsystem).

Du skriver forøvrig ikke hva slags operativsystem det er snakk om, så det er vanskelig å si noe spesifikt - men du kommer langt med å google "operativ system" + "password recovery".
Last ned Hirens Boot CD -> boot den opp -> kjør password reset programmet.
Om det er sperret i BIOS prøv å reset BIOS.
Om det ikke funker: google litt etter guider på hvordan du booter opp med PXE, det er i 99% tilfeller ikke sperret i BIOS.

Hvis ingen av de tre alternativene funker får du vel heller komme tilbake her
Trådstarter
6 2
Maskinen har Windows7. Takker for hjelp. Jeg føler meg ikke spesielt datakyndig, så ikke se bortifra at jeg kommer tilbake hit
Hvorfor ikke ta en kikk under maskinen din og finne ut hvilken versjon av windows 7 du har lisens på, laste ned riktig versjon fra et eller annet sted på nett, for deretter å bruke din lisensnøkkel under installeringen av windows?

Da får du en ny-installert maskin uten policyer av ymse slag fra firmaet du jobbet for.. Bare husk å kopiere ut det du vil ta vare på først.
Trådstarter
6 2
Jeg prøvde å laste ned Hirens boot cd. Men fortsatt passord fra admin. Sinnsykt plagsomt!

LoOzr: Hvor finner jeg versjonen sa du? Under, det står ikke noe spesielt der. Hva skal jeg lete etter?

Føler meg som en bestefar her jeg sitter! Men jeg har lært at ingen spørsmål er dumme

Da fant jeg ut hvilken versjon jeg hadde. Noen som vet hvor jeg kan få lastet dette ned? Må jeg da brenne det på en cd?
Ohh, ohh, ikke reset passordet, Crack det ! så har du tilgang til ALLE maskiner som har samme passord!
eller export hashen først iallefall.

neida, du kan prøve KonBoot, også bare endrer du passordet derfra.
Sist endret av LetMeBleedPLZ; 20. desember 2011 kl. 23:36.
Vil ikke si at IT avdelingen var så smart. Burde aldri sagt at det passordet var det samme på mange maskiner. De burde heller sagt noe med at det var en sikkerhets sak. Siden nå vet jo du det og om du hadde vært en med de rette ferdighetene kunne du utnyttet dette som LetMeBleedPLZ sier.
Sist endret av Luretryne; 21. desember 2011 kl. 19:34.
Samme passord på flere maskiner er et stort sikkerhetshull uansett hvor "avansert" passordet er.
Tenk deg en person i selskapet får en trojan eller annet malware på maskinen.. da kan de enkelt kjøre et "pass the hash" angrep mot alle maskinene i nettverket, uansett hvor "patchet" systemet demmes er.

Moralen er: Aldri bruk samme (lokal admin) passord på flere maskiner. og heller aldri gi deg selv domene admin rettigheter. bruk heller en adskilt konto til dette.
Trådstarter
6 2
Jeg har nå forsøkt konbot uten hell. Det virker som det er en annen "admin", som har alle rettighetene. Jeg kan ikke velge å logge inn som denne personen, jeg må bare kunne passordet, for å legge inn et program. Jeg skjønner ingenting. Hadde satt stor pris på videre hjelp!
lastned Spotmau BootSuite 2012 <//den kan være vanskelig å fine> boot denne å fjern passord
er ikke sikker på om dette funker på admin brukere, men vanlige brukere kan bare åpnes i safe mode å skifte passord på. så sant det er windows vi snakker om.