Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 9163
Det har jo i det siste vært mye snakk om denne narkohundsnusingen på videregående skoler i Oslo, noe jeg forøvrig er imot, og det legitimeres vel ikke akkurat ved at elevene må samtykke, ettersom du blir mistenkt kun ved å ikke samtykke.

Uansett, gikk ut av vgs i Oslo i sommer, men har aldri opplevd dette, har ikke vært snakk om det i det hele tatt faktisk. Så hvor vanlig er dette, og hvilke skoler gjøres det på?
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Det har jo i det siste vært mye snakk om denne narkohundsnusingen på videregående skoler i Oslo, noe jeg forøvrig er imot, og det legitimeres vel ikke akkurat ved at elevene må samtykke, ettersom du blir mistenkt kun ved å ikke samtykke.

Uansett, gikk ut av vgs i Oslo i sommer, men har aldri opplevd dette, har ikke vært snakk om det i det hele tatt faktisk. Så hvor vanlig er dette, og hvilke skoler gjøres det på?
Vis hele sitatet...
Elevorganisasjonen har klart å mekke et vedtak som sier at det skal underskrives en tillatelse fra Rektor ved skolen for at det skal være razzia..
Det skal altså ikke være lov uten samtykke fra administrasjonen på skolen, eller ved mistanke på noen av elevene.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Elevorganisasjonen har klart å mekke et vedtak som sier at det skal underskrives en tillatelse fra Rektor ved skolen for at det skal være razzia..
Det skal altså ikke være lov uten samtykke fra administrasjonen på skolen, eller ved mistanke på noen av elevene.
Vis hele sitatet...
http://www.osloby.no/nyheter/Larer-o...e-7061262.html

I den artikkelen virker ikke Elevorganisasjonen spesielt keene på snusingen?
Jeg har hørt at det skal komme narko patrulje på min VGS i Stavanger, hvis jeg får sjansen til å ikke samtykke (noe som jeg tviler på at jeg får), vil jeg ta den.

Grunnen til at jeg tviler på at vi får samtykke, er at jeg ikke har hørt noe om det... regner jo med at vi skal samtykke litt tid på forhånd, sånn at de ikke står med hundene ved siden av meg mens jeg skriver under.
men samtidig ikke nok tid til å gi eventuell rus tid til å gå ut av kroppen.

PS: Jeg bruker IKKE rusmidler på noen som helst måte.

Edit: double ninja´d
ser at Claryn sier at det er rektor som skal gi samtykke, noe som gir mening for meg.
Sist endret av ExcludedBug; 6. desember 2012 kl. 22:26. Grunn: ninjas
Gjør det ihvertfall på 1 klassingene på Elvebakken.
Jeg synes ihvertfall det er rart at det aldri har vært snakk om engang på min skole, mens det tydeligvis er dagligkost på andre skoler i Oslo
Vi hadde bikjer i dag på skolen, 4 stk som ble markert :P
Forlat klasserommet. Politiet kan ikke holde deg der.

Selv går jeg på en skole der halvparten av elevene blir sett på som stonere, og er nok spesielt utsatt for razzia. Velger når det skjer å forlate klasserommet, for å ta meg en sigarett. (Benytter forøvrig ingen ulovlige rusmidler.)

http://razzia.elev.no
▼ ... over en måned senere ... ▼
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
På min skole kommer det purk en dag i uken, av og til har de med hund.
Sitter lukten godt? Si de kommer på en Torsdag, jeg har skiftet klær, dysjet og har endel parfyme på meg, vil den da klare å markere på meg hvis jeg røyket helga før?
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
På min skole kommer det purk en dag i uken, av og til har de med hund.
Sitter lukten godt? Si de kommer på en Torsdag, jeg har skiftet klær, dysjet og har endel parfyme på meg, vil den da klare å markere på meg hvis jeg røyket helga før?
Vis hele sitatet...
Hvilken narkisskole er det du går på om det er snut der en gang i uka?

Nei, de markerer deg ikke om du har rene klær osv. Ikke overdoser med parfyme, virker suspekt. Ikke bruk en sekk/lommebok som har vært i et rom der du har røyka. Helst ikke telefon heller.
Det er sikkert bare en vanlig politihund og ikke en narkohund.
Sitat av sh0rtie Vis innlegg
Forlat klasserommet. Politiet kan ikke holde deg der.

Selv går jeg på en skole der halvparten av elevene blir sett på som stonere, og er nok spesielt utsatt for razzia. Velger når det skjer å forlate klasserommet, for å ta meg en sigarett. (Benytter forøvrig ingen ulovlige rusmidler.)

http://razzia.elev.no
Vis hele sitatet...
Går man ut av rommet når det er razzia, så er man mistenksom.
Visst politiet mistenker at du kan ha på deg våpen, narkotika eller andre ting som ikke strider med loven har de lovt og ransake deg, så informasjonen som står på nettsiden er vekk ikke helt rett.

Tenker da på;
Stå opp for dine rettigheter.
Nekt å bli ransaket.
Vis hele sitatet...
Er absolutt ikke enig i dette tiltaket altså, så misforstå meg rett, men vil heller ikke spre usann informasjon.

Edit; Om det ikke er andre lover som gjelder på skoler er jeg rimelig sikker på min sak.
Sist endret av Klistermerke123; 21. januar 2013 kl. 06:54.
Har ikke hørt om det i Nordland foreløbig ;p Kun politi patrulje gjennom skole gangene i friminutter for å være "synlig" å skape "fred", haha.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Går man ut av rommet når det er razzia, så er man mistenksom.
Visst politiet mistenker at du kan ha på deg våpen, narkotika eller andre ting som ikke strider med loven har de lovt og ransake deg, så informasjonen som står på nettsiden er vekk ikke helt rett.
Vis hele sitatet...
Det kan da umulig være lov, du har jo lov å stå på dine rettigheter uten at det er mistenksomt... da kan jo politiet bryte inn døra fordi det er mistenksomt at du ikke vil slippe dem inn i boligen din uten grunn, eller?
Sitat av Choobe Vis innlegg
Det kan da umulig være lov, du har jo lov å stå på dine rettigheter uten at det er mistenksomt... da kan jo politiet bryte inn døra fordi det er mistenksomt at du ikke vil slippe dem inn i boligen din uten grunn, eller?
Vis hele sitatet...
Det er et helt korrekt resonnement; det finnes ikke frivillighet hvis det å velge "feil" medfører at handlingen gjennomføres med tvang. Dette kalles Catch-22-logikk og inngår i en helhet - politiet lever etter prinsippet "har du intet å skjule har du heller intet å frykte" og bruker det for å rettferdiggjøre alt. Dessverre er dette en logisk feilslutning av bibelske proporsjoner.
Dette har blitt analysert opp og ned av så mange skarpe sjeler at jeg velger å bare legge ved en lengre liste lenker.
http://chronicle.com/article/Why-Pri...ven-if/127461/
http://falkvinge.net/2012/07/19/debu...thing-to-fear/
http://boards.straightdope.com/sdmb/...d.php?t=563273
http://www.computerweekly.com/blogs/...ou-have-n.html
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.c...ract_id=998565
hardt liv.. er det noe vanskeligere en å ikke ta med seg skiten på skolen?
Atomic radiation
Underlaid atom's Avatar
Begge de skolene jeg gikk på VGs så hadde vi narkohund som men den gode administrasjonen skrev det på fronter så mystefystisk så var de mistenkte borte
Bruker ikke rus selv
Sitat av cheetos Vis innlegg
hardt liv.. er det noe vanskeligere en å ikke ta med seg skiten på skolen?
Vis hele sitatet...
Ja faktisk - det er ikke riktig at maktbruk og politirazziaer skal normaliseres som en del av undervisningen. Vi diskuterer i dag hvor grensa går for rimelige inngrep, og enkelte av oss mener det har gått altfor langt for lenge siden. Når kommende generasjoner av politikere og belutningstakere er vant med at politirazzia med bikkjer og full mundur er en vanlig del av hverdagen, hvor kommer de da til å trekke grensa?
sikkerhets freak
32 3
Beklager men har dårlig tid nå, så rakk bare lese første post: Spørsmålet burde ikke være hvor ofte det skjer, men om det er lov, og til det spørsmålet er svaret Nei.
Det er ikke lov.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7863360
http://razzia.elev.no/
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.8129815
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja faktisk - det er ikke riktig at maktbruk og politirazziaer skal normaliseres som en del av undervisningen. Vi diskuterer i dag hvor grensa går for rimelige inngrep, og enkelte av oss mener det har gått altfor langt for lenge siden. Når kommende generasjoner av politikere og belutningstakere er vant med at politirazzia med bikkjer og full mundur er en vanlig del av hverdagen, hvor kommer de da til å trekke grensa?
Vis hele sitatet...
politiet og staten gjør akkurat det som passer dem best, er fint lite å gjør med det. beste en kan gjøre hvis en absolutt kan drive på med slikt er og faktisk la vær å blande jobb/skole med det
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Så hvor vanlig er dette, og hvilke skoler gjøres det på?
Vis hele sitatet...
Jeg har opplevd det kun En gang iløpet av mine år på VGS. dette var i akershus.
Vi hadde en helt vanlig skoletime, før politiet plutselig kom inn døra.
en sivilbetjent, en uniformert politmann og en narkobikkje i uniform.
de gikk rett tl tavle så alle kunne se dem, sa at de skulle la hunden sniffe rundt litt og at dette kun var ren rutine og ingen hadde noe å bekymre seg for.

Hunden gikk rundt om i klasserommet. han som leide hunden, gikk rundt og pekte der hvor hunden skulle lukte. Han var ekstra påpasselig med å sende hunden på en svart kar i klassen min. Han så ganske mistenklig ut, hadde ikke noe med rasisme og gjøre.Eter 2 minutter var det hele over. politiet beklaget for forstyrrelsen, ønsket oss en god dag videre og forsvant ut døra.

Ingen ble tatt på skolen den dagen.

Jeg var UTROLIG lettet, kan ikke beskrive det. hadde aldri trodd at en narkohund skulle komme inn i klassen slik. Vanligvis røyket jeg på skolen, eller hadde marijuana på meg. men akkurat denne dagen så avgjorde jeg på morgnenen FØR jeg dro på skolen at idag skal være røykfri.

Vel å merke at jeg er ferdig med å røyke, var en greie på skolen sammen med veldig mange andre (oppegående og ikke fullt så oppegående) mennesker
Dere klager over maktbruk o.l, men som cheetos sier, det er ikke verre enn å la være å ta med bønna på skolen..

Skal dere røyke så vent til etter skolen er ferdig for dagen hold dere hjemme og gå en tur i skogen.
Sist endret av Bombasa; 23. januar 2013 kl. 13:10.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Dere klager over maktbruk o.l, men som cheetos sier, det er ikke verre enn å la være å ta med bønna på skolen..

Skal dere røyke så vent til etter skolen er ferdig for dagen hold dere hjemme og gå en tur i skogen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke poenget! Vi skal ikke leve i en politistat, derfor skal heller ikke politiet bedrive massescreening. De skal gå etter konkrete personer på konkrete mistanker, ikke ransake mange samtidig i tilfelle man fisker opp noen. Det er å snu bevisbyrden; alle anses som skyldige inntil det er bevist (her ved hjelp av narkohund) at de ikke har stoff på seg.
Et land hvor myndighetene har så lav tillit til befolkningen at de behandler alle som kriminelle kan simpelten ikke være fritt. Jeg ønsker å leve i et samfunn der politiet er noen jeg kan stole på, hvor de er venner jeg kan be om hjelp når jeg trenger det. Hvis politiets grunninnstilling er at jeg er en kriminell og at de må undersøke meg for å finne ut hva galt jeg har gjort, så vil jeg også unngå å ha kontakt med dem.

Dette her er en del av et alvorlig tillitsproblem mellom borgerne og staten, og slike tiltak gjør det verre. Spesielt ille er det at de går etter ungiverste fall kan det få konsekvenser for demokratiet. Hvorvidt det medfører mindre stoff i skolen eller ikke er i så måte temmelig uinteressant.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er ikke poenget! Vi skal ikke leve i en politistat, derfor skal heller ikke politiet bedrive massescreening. De skal gå etter konkrete personer på konkrete mistanker, ikke ransake mange samtidig i tilfelle man fisker opp noen. Det er å snu bevisbyrden; alle anses som skyldige inntil det er bevist (her ved hjelp av narkohund) at de ikke har stoff på seg.
Et land hvor myndighetene har så lav tillit til befolkningen at de behandler alle som kriminelle kan simpelten ikke være fritt. Jeg ønsker å leve i et samfunn der politiet er noen jeg kan stole på, hvor de er venner jeg kan be om hjelp når jeg trenger det. Hvis politiets grunninnstilling er at jeg er en kriminell og at de må undersøke meg for å finne ut hva galt jeg har gjort, så vil jeg også unngå å ha kontakt med dem.

Dette her er en del av et alvorlig tillitsproblem mellom borgerne og staten, og slike tiltak gjør det verre. Spesielt ille er det at de går etter ungiverste fall kan det få konsekvenser for demokratiet. Hvorvidt det medfører mindre stoff i skolen eller ikke er i så måte temmelig uinteressant.
Vis hele sitatet...
Jada, vi lever i en politistat og regjeringen er onde maktsyke jævler med null respekt for befolkningen. Vi har tilnærmet ingen frihet og politiet er maktkåte som få.

Vi har det forferdelig her i landet.
Sist endret av Bombasa; 23. januar 2013 kl. 14:03.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er ikke poenget! Vi skal ikke leve i en politistat, derfor skal heller ikke politiet bedrive massescreening. De skal gå etter konkrete personer på konkrete mistanker, ikke ransake mange samtidig i tilfelle man fisker opp noen. Det er å snu bevisbyrden; alle anses som skyldige inntil det er bevist (her ved hjelp av narkohund) at de ikke har stoff på seg.
Vis hele sitatet...
Det var da også en oppfatning av bevisbyrden. Er jeg skyldig i å kjøre for fort inntill jeg ikke blir knipset i en fotoboks / kontroll? Man skal ikke røyke hasj, bruke eller omsette narkotika på skolen. For de som gjør det kan det ha katastrofale konsekvenser for fremtiden, jeg er en av dem, holdt ett halvt semester på vgs. på den tidens hardest rammede skoler.


Et land hvor myndighetene har så lav tillit til befolkningen at de behandler alle som kriminelle kan simpelten ikke være fritt. Jeg ønsker å leve i et samfunn der politiet er noen jeg kan stole på, hvor de er venner jeg kan be om hjelp når jeg trenger det. Hvis politiets grunninnstilling er at jeg er en kriminell og at de må undersøke meg for å finne ut hva galt jeg har gjort, så vil jeg også unngå å ha kontakt med dem.
Vis hele sitatet...
Hva med alle de andre i klassen og på skolen, kansje det er en god del av dem som vil føle se tryggere om de ikke ufrivillig er omgitt av ulovligheter?

Dette her er en del av et alvorlig tillitsproblem mellom borgerne og staten, og slike tiltak gjør det verre. Spesielt ille er det at de går etter ungiverste fall kan det få konsekvenser for demokratiet. Hvorvidt det medfører mindre stoff i skolen eller ikke er i så måte temmelig uinteressant.
Vis hele sitatet...
Konspirasjonsteorier.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jada, vi lever i en politistat og regjeringen er onde maktsyke jævler med null respekt for befolkningen. Vi har tilnærmet ingen frihet og politiet er maktkåte som få.

Vi har det forferdelig her i landet.
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke sagt. Men den typen virker i den retning. Vårt samfunn er ikke perfekt, men det er ganske bra. Slike tiltak gjør det verre.


Sitat av Yalla Vis innlegg
Det var da også en oppfatning av bevisbyrden. Er jeg skyldig i å kjøre for fort inntill jeg ikke blir knipset i en fotoboks / kontroll? Man skal ikke røyke hasj, bruke eller omsette narkotika på skolen. For de som gjør det kan det ha katastrofale konsekvenser for fremtiden, jeg er en av dem, holdt ett halvt semester på vgs. på den tidens hardest rammede skoler.
Vis hele sitatet...
Ja, men da skal ikke alle behandles som kriminelle! Problemet med denne typen tankegang er at du kan rettferdiggjøre hva som helst med det.



Sitat av Yalla Vis innlegg
Hva med alle de andre i klassen og på skolen, kansje det er en god del av dem som vil føle se tryggere om de ikke ufrivillig er omgitt av ulovligheter?
Vis hele sitatet...
Så fellesskapets manglende selvfølelse skal medføre at alle, skyldige eller ikke, skal behandles som kriminelle? På hvilken måte truer andres hasjbruk deg? På hvilken måte føler du deg tryggere av å få sekken ransaket av en politimann? Hva om noen vil deg vondt og putter en klump i sekken din?


Sitat av Yalla Vis innlegg
Konspirasjonsteorier.
Vis hele sitatet...
Nei, å si at en type adferd vitner om en tillistkrise og et avstandsforhold mellom befolkning og myndigheter er ikke en konspirasjonsteori. Det er en observasjon. Hvis jeg sa at mektige krefter opererte i det skjulte for å lure gjennom en hemmelig agenda, da hadde det vært konspirasjonsteorier.

Konspirasjonsteoretikerne kan være irriterende nok, men å avskrive all skepsis mot det etablerte som sådan er åpenbart en feilslutning. Det er litt som å spille terrorismekortet; "Dette trenger jeg ikke å forholde meg til fordi jeg kategoriserer det som [sekkebetegnelse]" uten å ta stilling til hvorvidt dette er korrekt.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så fellesskapets manglende selvfølelse skal medføre at alle, skyldige eller ikke, skal behandles som kriminelle?
Vis hele sitatet...
Felleskapets manglende selvfølelse, den var god.

På hvilken måte truer andres hasjbruk deg?
Vis hele sitatet...
I dag, ikke en dritt. Men som nevnt over så var det uheldig for meg at det ble mitt første møte med vgs ja. Jeg kan selvfølgelig ikke bare skylde på det ene og alene men at det var en del av det utvilsomt.

På hvilken måte føler du deg tryggere av å få sekken ransaket av en politimann?
Vis hele sitatet...
Har jeg ingenting å skjule har jeg heller ingenting å frykte. Akkurat som jeg ikke har noe problem med å gå gjennom sikkerhetskontrollen på flyplasser. Som flere har nevnt her så er dette så enkelt som at man lar det ligge igjen hjemme ev. kan du gjemme det hvis du absolutt må ha det med. Har selv røyka i 20 år og da må man lære seg at det ikke alltid er like lurt å gå med ting på seg, selv som voksen.

Hva om noen vil deg vondt og putter en klump i sekken din?
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo gjerne selvforskyldt og da har du jo ett problem okke som spør du meg.
Jeg er førstklassing og de fleste fikk sånne lapper i dag hvor vi kunne velge.
Hva skjer med de som ikke fikk sånne lapper?
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har jeg ingenting å skjule har jeg heller ingenting å frykte. Akkurat som jeg ikke har noe problem med å gå gjennom sikkerhetskontrollen på flyplasser. Som flere har nevnt her så er dette så enkelt som at man lar det ligge igjen hjemme ev. kan du gjemme det hvis du absolutt må ha det med. Har selv røyka i 20 år og da må man lære seg at det ikke alltid er like lurt å gå med ting på seg, selv som voksen.
.
Vis hele sitatet...
Det der er en feilslutning som i praksis betyr at alt privatliv er overflødig. Det mener du neppe, men det er akkurat det du argumenterer for når du bruker den frasen. Det ville ha vært sant nok hvis vi kunne ha vært 100% sikre på at all innsamlet informasjon var korrekt, at bruken var riktig, og at enhver form for korrupjon eller menneskelig svikt var utenkelig, men det kan vi ikke. Mer om dette her;
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.c...ract_id=998565

Sitat av Yalla Vis innlegg
Vel, det er jo gjerne selvforskyldt og da har du jo ett problem okke som spør du meg.
Vis hele sitatet...
Så, hvis jeg ikke liker deg og putter hasj i sekken din slik at du havner i trøbbel med politiet, så er det din egen skyld?
Hvor vanlig er det? Jeg opplevde det aldri, og klassen min var 10%pothuer. Så jeg klinker till med "meget skjeldent".
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det der er en feilslutning som i praksis betyr at alt privatliv er overflødig. Det mener du neppe, men det er akkurat det du argumenterer for når du bruker den frasen. Det ville ha vært sant nok hvis vi kunne ha vært 100% sikre på at all innsamlet informasjon var korrekt, at bruken var riktig, og at enhver form for korrupjon eller menneskelig svikt var utenkelig, men det kan vi ikke. Mer om dette her;
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.c...ract_id=998565
Vis hele sitatet...
Vi diskuterer litt to forskjellige sider av samme sak. Jeg er ikke så opptatt av en uskreven menneskerett til å bedrive ulovligheter og annet privatliv på skolen som du er, derimot så er ikke enkeltes rusproblem alle andre sitt problem og mangel på selvfølelse. Skolen og samfunnet har ett kollektivt ansvar for tryggheten til elevene når de er på skolen og jeg ser på dette likt med å f.eks bære våpen på skolen. Tviler på at politiet gjør dette for å ta de store gutta, det er ett samarbeid med skolen om trygghet og å holde orden i rekkene, no more no less uansett hvordan du måtte føle det. Hadde ikke folk gått med narkotika og brukt det på skolen uten at det gikk ut over noen så hadde det jo heller aldri vært noe tema med narkohunder på skolene sant?


Så, hvis jeg ikke liker deg og putter hasj i sekken din slik at du havner i trøbbel med politiet, så er det din egen skyld?
Vis hele sitatet...
Nå skrev jeg "gjerne selvforskyldt" fordi det ofte vil være det ja. Man høster som man sår osv. Har man dette problemet så kan de like gjerne putte det i sekken din, tipse politiet og ta deg utenfor skoleporten sant?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jada, vi lever i en politistat og regjeringen er onde maktsyke jævler med null respekt for befolkningen. Vi har tilnærmet ingen frihet og politiet er maktkåte som få.

Vi har det forferdelig her i landet.
Vis hele sitatet...
Er så forbanna lei av at alle alltid skal dra opp at vi har det så fint i Norge, tenk på de i Afrika osv.
Hvorfor skal det automatisk bety at vi skal godta slike tiltak?
Om vi fortsetter og godta slike tiltak så har vi kanskje ikke muligheten til og si at vi har det så godt om noen ti år, fordi vi har blitt en politi stat.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har jeg ingenting å skjule har jeg heller ingenting å frykte.
Vis hele sitatet...
Hvor langt kan man gå før du endrer på det utsagnet? Når de går videre til arbeidsplasser, gatehjørner og utesteder? Jeg syntes det er viktig å si klart i fra, for det er jo som regel slik at dersom de ikke får noe motstand, så vil de jo forsøke å utvide ordningen. En dag vil du kanskje våkne opp og se at du på en direkte eller indirekte måte rammes, og det er dette motstanderne av slike metoder prøver å forhindre. Uansett om man oppbevarer varer som kan virke tiltrekkende for en hundenese eller ei, så er det nok få som frykter frihet. Det burde ikke du heller gjøre.
Sist endret av caperno; 23. januar 2013 kl. 15:55.
Til dere som mener eventuelt dere blir hengt ut ved at de tar ut personer fra klasserommet, hva om politiet hadde tatt ut en og en for å la hunden snuse på der ute, hadde dere følt dere hengt ut da også?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Til dere som mener eventuelt dere blir hengt ut ved at de tar ut personer fra klasserommet, hva om politiet hadde tatt ut en og en for å la hunden snuse på der ute, hadde dere følt dere hengt ut da også?
Vis hele sitatet...
Hei, hvor ble Kjetil av?
Han er ute på gangen, akuratt som du var for et halvt minutt siden.
Sist endret av Bruskork1; 23. januar 2013 kl. 16:05.
Vi fikk idag et samtykkelsesbrev på skolen idag om narkohunder som skal komme. Man kan velge om man tillater undrsøkelse når de kommer eller gå ut av rommet og ikke trenge å idet hele tatt snakke med politiet når de kommer. Men samtykker du så kan du ikke nekte når de kommer. Iogmed at noen i klassen er 18 allerede så trenger ikke de underskrift fra foreldrene sine, men alle andre må.

Persolig kommer jeg til å samtykke fordi jeg ikke har noe å skjule, men mest for å styrke skolens image. Det er hellef ingen advarsel om når de kommer eller om vi faktisk kommer til å bli sjekket fordi de tar tilfeldige klasser.

Går forøvrig i andre klasse på vgs i Oslo
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jada, vi lever i en politistat og regjeringen er onde maktsyke jævler med null respekt for befolkningen. Vi har tilnærmet ingen frihet og politiet er maktkåte som få.

Vi har det forferdelig her i landet.
Vis hele sitatet...
Dette er en forferdelig giftig innstilling og ene og alene grunnen til at det finnes en mulighet for at politistater kan eksistere. "Men vi har det jo så bra, vi kan da ikke klage" eller "Hvis du ikke har gjort noe kriminelt har du ingenting å frykte" eller variasjoner er de to setningene som burde sette igang flest varsellamper i hodet til ethvert opplyst menneske.

Det faktum at vi er privilegerte på noen områder betyr ikke at vi ikke kan klage på de områdene hvor alt ikke er som det bør være.
Sitat av Exlr8 Vis innlegg
Vi fikk idag et samtykkelsesbrev på skolen idag om narkohunder som skal komme. Man kan velge om man tillater undrsøkelse når de kommer eller gå ut av rommet og ikke trenge å idet hele tatt snakke med politiet når de kommer. Men samtykker du så kan du ikke nekte når de kommer. Iogmed at noen i klassen er 18 allerede så trenger ikke de underskrift fra foreldrene sine, men alle andre må.

Persolig kommer jeg til å samtykke fordi jeg ikke har noe å skjule, men mest for å styrke skolens image. Det er hellef ingen advarsel om når de kommer eller om vi faktisk kommer til å bli sjekket fordi de tar tilfeldige klasser.

Går forøvrig i andre klasse på vgs i Oslo
Vis hele sitatet...
Har du ikke no å skjule så har ikke poilitiet no grunn for å snuse på deg heller, hehe
Det alt koker ned til er spørsmålet: Hvorfor går man på skolen??

For å lære.

Hvorfor skal polisen absolutt gå dit for å drive virksomheten sin?

Det er bare for å tøffe seg og skremme folk.

Ingen skulle samtykket bare for å vise protest.
Sist endret av Taurean; 23. januar 2013 kl. 18:52.
Hvis dette faktisk er et tiltak som er satt i gang for å hindre at ungdom ruser seg/selger i skoletiden (og ikke for å skremme generelt), synes jeg det er positivt (sett bort fra om noen har hundeskrekk, men det burde vel gå an å ta en prat med lærer i forkant om dette).

Jeg merker selv at hvis jeg prøver å lese på for eks. historie etter å ha røyka, husker jeg ikke en dritt. Husker ikke å ha sett bildene i boka en gang. Kan umulig være positivt for samfunnet med ungdom som ruser seg i skoletiden.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det alt koker ned til er spørsmålet: Hvorfor går man på skolen??

For å lære.

Hvorfor skal polisen absolutt gå dit for å drive virksomheten sin?

Det er bare for å tøffe seg og skremme folk.

Ingen skulle samtykket bare for å vise protest.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at politiet drar på skolen for å tøffe seg, men heller for å forhindre at folk røyker og selger hasj på skolen.

Hvorfor skal så absolutt dealere gå dit for å drive virksomheten sin?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Som jeg sa i en annen tråd så er Politiet på skolen min en gang i uken, for å vise sin tilstedeværelse og at vi ikke skal ha med/ruse oss på skolen. De har dog ikke alltid med hund, har bare sett den tre ganger siden sommer

EDIT: Glemte å si, de kommer ikke inn i klasserom, bare går i gangene osv..
Sist endret av ArtOfHacking; 23. januar 2013 kl. 19:57.
Politiet også innom skolen min opptil flere ganger i uken, også på min er det for å vise tilstedeværelse på skolen. De har ikke med hund, men går litt i ganger og kjører litt rundt skolen.

Dette startet ca. samtidig som at det ble kjent at mange elever dealer på skolen. Jeg opplever ikke dette som noen trussel.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Vi diskuterer litt to forskjellige sider av samme sak. Jeg er ikke så opptatt av en uskreven menneskerett til å bedrive ulovligheter og annet privatliv på skolen som du er, derimot så er ikke enkeltes rusproblem alle andre sitt problem og mangel på selvfølelse. Skolen og samfunnet har ett kollektivt ansvar for tryggheten til elevene når de er på skolen og jeg ser på dette likt med å f.eks bære våpen på skolen. Tviler på at politiet gjør dette for å ta de store gutta, det er ett samarbeid med skolen om trygghet og å holde orden i rekkene, no more no less uansett hvordan du måtte føle det. Hadde ikke folk gått med narkotika og brukt det på skolen uten at det gikk ut over noen så hadde det jo heller aldri vært noe tema med narkohunder på skolene sant?
Vis hele sitatet...
Retten til privatliv er ikke uskreven. Den er faktisk skrevet ned her:
http://www.lovdata.no/all/tl-19990521-030-014.html
(Se punkt 8). Nå, jeg vet at denne har et unntak for lovbestemte inngrep, men siden du insinuerer at privatliv er en uskreven(!) rett uten særlig status, så syntes jeg det var på plass å nyansere bildet litt. Forøvrig handler ikke dette om forbryternes rett til å drive på som de vil, det handler om de lovlydiges rett til å ikke måtte bevise sin uskyld. Jeg synes ærlig talt du bør holde deg for god til å lire av deg denne typen stråmenn; det forsurer debatten og blir lett gjennomskuet.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Nå skrev jeg "gjerne selvforskyldt" fordi det ofte vil være det ja. Man høster som man sår osv. Har man dette problemet så kan de like gjerne putte det i sekken din, tipse politiet og ta deg utenfor skoleporten sant?
Vis hele sitatet...
Vet du, dette her er iungenting annet enn en skremmende mangel på rettferdighetssans. Du antar at hvis du gjør deg upopulær hos noen, så vil enhver sanksjon være rimelig? "Du har gjort deg fortjent til det", hva er det for noe slags pølsevev?! Har du noengang observert eller opplevd mobbing? Det finnes folk der ute som synes det er gøy å trampe folk på ballene uetn noen annen grunn enn at de synes det er fesltlig å høre folk skrike. Da jeg gikk på skolen ble jeg kasta på sjøen en gang midt i november, og den eneste grunnen til at jeg overlevde var at en tilfeldig fyr som var ute og lufta bikkja si fikk hjulpet meg på land. Jeg var sikkert en arrogant og irriterende fyr, men synes du ærlig talt at jeg hadde fortjent å bli drept? Jeg vokste opp med folk som ville synes det var rasende festlig om en uskyldig ble tatt for narkotikaforbrytelser og fikk flekk på rullebladet, dersom det hadde vært vanlig at politiet kom på besøk med narkohunder, så kan du banne på at de hadde sneket en klump eller to inn i sekken på noen "for moro skyld".


Sitat av FOX Vis innlegg
Politiet også innom skolen min opptil flere ganger i uken, også på min er det for å vise tilstedeværelse på skolen. De har ikke med hund, men går litt i ganger og kjører litt rundt skolen.

Dette startet ca. samtidig som at det ble kjent at mange elever dealer på skolen. Jeg opplever ikke dette som noen trussel.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke tenkt gjennom de mulige konsekvensene. Det er mulig du ikke har gjort noe galt, men det er ikke du som bestemmer hva som er galt eller om du skal bli tatt for det. Politiet gjør feil som alle andre, kan du forestille deg hvor kjipt det måtte være å bli hekta for en forbrytelse du ikke har begått? Massescanning som dette vil medføre flere justismord og ødelagte liv, det er helt unødvendig.

Hvorfor skal du, som ikke har gjort noe galt, utsette deg for en helt unødvendig risiko? Risikoen for at det skjer en feil er kanskje liten, men den er ikke 0. Videre, hvor mener du at grensa bør gå? Vidergående? Hva med ungdomsskoler? Barneskoler? Universitetet? Arbeidsplassen generelt?
Jeg har et lite spørsmål,

En kamerat av meg (som fyrer opp litt weed av og til) mener at det er bedre å krysse "Ja" enn å krysse "Nei" eller å kaste skjemaet vi har fått. Skjemaet er "Samtykkeerklæring, forebyggende innsats med narkotikahund ved skolen". Han sier at alle som ble tatt i fjor krysset "Nei" og ved at politiet på den måten 'fant det ut'?
Jeg vet ikke om hva han sier er bullshit.

Spørsmålet mitt blir da om politiet kan blande seg inn i noe som helst om du ikke krysser ja? Klassen jeg går i fikk ikke skjemaene en gang, fordi læreren vår presenterte noe i mens 2. klassingene gikk fra klasserom til klasserom og delte ut skjemaene.

Et annet spørsmål. Hva skjer om politiet kommer på skolen med hunder, også er det ingen i klassen min som har verken svart ja eller nei på noen lapp? (fordi vi ikke har fått noen).
Sitat av MBTI Vis innlegg
Jeg har et lite spørsmål,

En kamerat av meg (som fyrer opp litt weed av og til) mener at det er bedre å krysse "Ja" enn å krysse "Nei" eller å kaste skjemaet vi har fått. Skjemaet er "Samtykkeerklæring, forebyggende innsats med narkotikahund ved skolen". Han sier at alle som ble tatt i fjor krysset "Nei" og ved at politiet på den måten 'fant det ut'?
Jeg vet ikke om hva han sier er bullshit.
Vis hele sitatet...
Høres ut som litt enkel resonnering, at man krysser "nei" kan vel ikke være god nok grunn til at politiet skal etterforske deg? Eller hvem vet, politiet er jo merkelige mennesker.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Høres ut som litt enkel resonnering, at man krysser "nei" kan vel ikke være god nok grunn til at politiet skal etterforske deg? Eller hvem vet, politiet er jo merkelige mennesker.
Vis hele sitatet...
Hvis alternativene er å bli ransaket frivillig (svare ja) eller under tvang (svare nei og så gi dem hjemmel), så er ikke frivilligheten reell. Dette er såkalt catch-22-logikk, og alle ser umiddelbart at den type tankegang ikke er logisk stringent. Politiet gjør imidlertid som de lyster. Jeg vil likevel påstå at det er bedre å reservere seg og så heller bli underlagt tvang enn å frivillig la seg utsette for et krenkende maktovergrep.
Hvorfor ikke? Skader ingen att de kommer og snuser litt, jeg kjenner jo noen som røyker og er selv i mot dop. At de kommer og gjør jobben sin skader da ingen? Samme om det er flyplass eller skole, lovbrudd er lovbrudd! Skolen skal ikke bli en asyl for stonere som går dit som en frisone. De som sier nei er enten stonere eller bare liker at alternativet er der.
Sist endret av MrZone; 30. januar 2013 kl. 19:25.