Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1678
Har planer om å kjøpe en gamer PC ( http://www.komplett.no/k/config.aspx...SystemId=10523 ) bare uten tastatur, mus og høyttalere.

Jeg har planer om å bytte til en intel core i7, men hva er forskjellen på 2600 og 2600k?

Hvis det er noe annet jeg burde forandre på så er det bare å si ifra
( Vil ikke over 10 000 kr )
så vidt jeg vet så kan "2600k" overklokkes, 2600 kan ikke, mulig jeg har feil.
edit: med overklokking så mener jeg multiplieren på CPU'en. altså K er "unlocked".
Sist endret av LetMeBleedPLZ; 23. desember 2011 kl. 22:03.
2600K har opplåst multiplier, noe som vil si at den kan overklokkes.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av EAnder Vis innlegg
Har planer om å kjøpe en gamer PC ( http://www.komplett.no/k/config.aspx...SystemId=10523 ) bare uten tastatur, mus og høyttalere.

Jeg har planer om å bytte til en intel core i7, men hva er forskjellen på 2600 og 2600k?

Hvis det er noe annet jeg burde forandre på så er det bare å si ifra
( Vil ikke over 10 000 kr )
Vis hele sitatet...
2600 har låst multiplier(?) mens K versonen ikke har noen sperre. Aka K er til å overklokkes, så hvis du ikke har planer om overklokking så er det ikke noe poeng å ha K versonen.

Jeg ville nok gått for en 2500k, overklokk en sånn en så danker du ut 2600.
Trådstarter
7 0
Kanskje et veldig dumt spørsmål for dere, men hvordan overklokker man?
Man søker etter "Hvordan overklokke" på google.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Man søker etter "Hvordan overklokke" på google.
Vis hele sitatet...
det avhenger selvfølgelig på kjøling, prosessor og hovedkort.
Kjøling har ingenting med hvordan man overklokker å gjøre

Og selvfølgelig må han ha navn på komponenten bak, men når han bygger pc selv, antar jeg han skjønner såpass.
Trådstarter
7 0
Bygger jo ikke selv da...
Vell, det burde være ganske obvious uansett. Det er nå min mening.
Om jeg ikke tar feil så har i7 2600 innebygd skjermkort?
Også har i7 6 kjerner mens i5 har 4.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av EAnder Vis innlegg
Kanskje et veldig dumt spørsmål for dere, men hvordan overklokker man?
Vis hele sitatet...
På nyere HK tror jeg du har en auto-overklokk thingy i BIOS eller Win, men på eldre kort så må du prøve å feile med insillingene til du finner en hastighet som er stabil.

Og som nevt over så avhenger det av hovedkortet du har, også er det ikke noe god idè å overklokke med stock kjøler. Blir fort varmt da.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Om jeg ikke tar feil så har i7 2600 innebygd skjermkort?
Også har i7 6 kjerner mens i5 har 4.
Vis hele sitatet...
i7-2600/K har ikke 6 kjerner, men 4. i7-3930K har 6 kjerner.

Anbefaler å kjøpe i5-2500k.
Sist endret av Dimergon; 23. desember 2011 kl. 23:59.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
I7 fåes med 2,4 og 6 kjerner, mens i5 kommer med 2 og 4, så litt vagt der

Nesten bedre å kjøpe en i5-2500K enn 2600K, du sparer en god del penger, og mister minimalt med ytelse.
Sist endret av Fleff; 23. desember 2011 kl. 23:58.
Leste kjapt gjennom tråden her, føler det ble litt blanda svar.

i7 2600K = Ikke låst multiplier, altså den er beregnet for overklokking. Den kan lett overklokkes med stock kjøler.

i7 2600 = Låst multiplier. Den kan fortsatt overklokkes, men ikke ved å øke multiplieren. Skal du ikke overklokke er denne fin.

begge har 4 kjerner (8 hvis du aktiverer HT)

Skal du bare bruke den til spill anbefaler jeg å gå for intel i5 2600.

Skal du kjøre andre tunge programmer bør du gå for Intel i7 2600k, da denne LETT kan overklokkes (med mange hovedkort følger det med eget program for lett overklokking)

Har selv Intel i7 2600k, og er veldig fornøyd med den. Har ikke overklokket den ennå (har bare prøvd litt med det programmet som var med) Har planer om å overklokke den endel senere.

PS: Intel i7 2600 og 2600k har innebygt skjermkort, men skal du bruke det kan du ikke overklokke) Vet ikke om i5 har skjermkort
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Kjøling har ingenting med hvordan man overklokker å gjøre

Og selvfølgelig må han ha navn på komponenten bak, men når han bygger pc selv, antar jeg han skjønner såpass.
Vis hele sitatet...
prøv 4.5 ghz med originalkjøler du
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Kjøling har ingenting med hvordan man overklokker å gjøre

Og selvfølgelig må han ha navn på komponenten bak, men når han bygger pc selv, antar jeg han skjønner såpass.
Vis hele sitatet...
Ehh, er du stutt?

Kommer jo mye an på kjøling da! Har du ikke god kjøling, og overclocker risikerer du å ødelegge CPU'en.

vangsfreaken, din ninja!!!
Sist endret av alicante55; 24. desember 2011 kl. 15:37.
Uavhengig av om du har kjøler eller ikke, kan du overklokke. Hvorvidt det er en god ide er en annen ting.