Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2421
Parkettetterligning
Hei, har fått veldig sansen for linux og har testet ut mint og ubuntu. Men har lyst til å prøve et litt morsommere distro. Ikke som nødvendigvis skal være en windows erstatter men et jeg bare kan innstallere og ha det litt gøy med.
Hva er deres favoritt untatt ubuntu og lignende?
Gentoo stage 1 er alt du trenger.

Eller slackware fra scratch (tredjeparts pakkehandlers er lame uansett).
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Arch får man jo alltid høre at fører med seg mye læring under installasjonsprossessen.
Slackware blir kanskje en litt brå overgang fra mint og ubuntu ?
Hannah Montana Linux?
Parkettetterligning
Trådstarter
Haha krJo, takk for tips skal sjekke arch en gang, tenkte hovedsaklig på noe lettere nå, er litt tung i hodet. Men skal sjekke slackware senere
http://www.techradar.com/news/softwa...or-2011-704584

Se litt på denne siden. Ser ut som de har tenkt for deg : )
Parkettetterligning
Trådstarter
tusen takk, sjekker ut nå. Men nettet blir tatt snart så får ikke svart.
Jeg liker slax veldig godt. Bygger på slackware, men med litt "mer" rett og slett.
Puppy Linux og DreamLinux er også distroer jeg har brukt en del.

Om du vil prøve deg på noe gøy er jo alltid OpenBSD noe å se på
Fedora

Så har du prøvd en av de mest bleeding edge distroene også.
Parkettetterligning
Trådstarter
Tusen takk, laster ned slax nå, skal bruke puppy linux på den gamle pc-en min og skal sjekke ut fedora.
Jeg hoppet rett fra ubuntu og mint til arch linux. Og jeg synes det var et veldig godt valg, jeg satt av en dag der jeg bestemte meg for å installere arch. Ved god hjelp av youtube, arch irc'n og arch wikien så greide jeg å sette opp et deilig system med openbox, tint2, conky og thunar.

Jeg satte av god tid til dette, og lagde meg en liten liste med ting jeg ville gjøre. Og jeg ga meg ikke før jeg fikk fikset det, men en ting kunne gjerne ta 30min til 1 time. Men da var jeg veldig noob, jeg greier fortsatt ikke å sette opp arch linux helt uten hjelp. Men nå tar det ikke like lang tid. Jeg anbefaler arch linux, hopp rett i det du lærer utrolig mye.

Og jeg har blitt helt forelska i pacman, orker nesten ikke bruke ubuntu lenger. Hehe
Sist endret av OberstApfel; 12. september 2011 kl. 19:41.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du ønsker deg en distro med morro burde du ta en titt på Backtrack! Det er den "morsomste" distroen jeg veit om hvertfall:P
Sitat av AUX Vis innlegg
Hvis du ønsker deg en distro med morro burde du ta en titt på Backtrack! Det er den "morsomste" distroen jeg veit om hvertfall:P
Vis hele sitatet...
Omfg, lol! Nei. Neineinei, totalt feil. Backtrack er ikke en morsom distro om du har vokst fra å leke "hacker" på VGS-nettverk.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Gentoo stage 1 er alt du trenger.

Eller slackware fra scratch (tredjeparts pakkehandlers er lame uansett).
Vis hele sitatet...
Haha, du er så BOFH du!
Sist endret av fetter; 21. september 2011 kl. 13:13.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har fått teften av salix i min distro jakt. Salix er basert på slackware, som jeg igjen har å kjøre tror jeg. Fin fin distro.
Om du har en rask prosessor, anbefaler jeg gentoo.
Om du synes det blir en litt brå overgang, tror jeg arch er perfekt
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Gentoo stage 1 er alt du trenger.

Eller slackware fra scratch (tredjeparts pakkehandlers er lame uansett).
Vis hele sitatet...
Gentoo har ingen "up-to-date" stage1/2 utgivelser lengre. de baserer seg bare på stage3..
Sitat av LetMeBleedPLZ Vis innlegg
Gentoo har ingen "up-to-date" stage1/2 utgivelser lengre. de baserer seg bare på stage3..
Vis hele sitatet...
Helt rett.

Er faktisk så lenge siden jeg installerte Gentoo sist.. jøss.

Traditionally installation could be started from one of three base stages:
  • Stage1: System must be bootstrapped and the base system must be compiled.
  • Stage2: System has already been bootstrapped, but the base system must be compiled.
  • Stage3: System has already been bootstrapped and the base system already compiled.
As of November 2005, only stage3 installations are officially supported.[34] Tarballs for stage1 and stage2 were distributed for some time after this, although the instructions for installing from these stages had been removed from the handbook[35] and moved into the Gentoo FAQ.[2] Only the supported stage3 tarballs are currently available.
Vis hele sitatet...
Shooting expert
BrageP's Avatar
For seriøst arbeid: Aldri noe annet enn Debian.
For lek og moro: PCLinuxOS (den har det nyeste nye)

Arch er som influensa: Du føler deg forderdelig når du har det, og alle som har det sier det til alle andre.
Sitat av BrageP Vis innlegg
For seriøst arbeid: Aldri noe annet enn Debian.
For lek og moro: PCLinuxOS (den har det nyeste nye)

Arch er som influensa: Du føler deg forderdelig når du har det, og alle som har det sier det til alle andre.
Vis hele sitatet...
Det er ett tydelig arch meme ute og går ja
Har lest install manualen men er for lat til å kjøre det hittil. Kanskje når jeg velger min neste distro. Mer ett valg on DE en distro om dagen.
Hvorfor sammenlikner du Arch med influensa?? det er jo så basic, det er perfekt for personer som ønsker å sette opp maskinen sin slik de ønsker, uten å måtte vente på at kompileringen skal bli ferdig til en vær tid, slik man må med gentoo/lfs.
etter at gentoo sluttet med stage1/2 installasjonspakker gikk jeg over til arch, lite vits å bruke gentoo når de bare utgir stage3, da er det like så greit å bruke arch etter min mening, kompilere kan du jo uansett. hvis arch skuffer meg så kan jeg alltids gå for lfs. Etter min mening skal en superbruker ha kontroll og valgfrihet, ikke idiotsikkerhet..
Shooting expert
BrageP's Avatar
Slapp av. Det er ikke nødvendig å ta meg seriøst. Det gjør ikke jeg heller.

Etter min mening skal en superbruker ha kontroll og valgfrihet, ikke idiotsikkerhet..
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva slags kontroll og valgfrihet jeg går glipp av i Debian. Pleier å installere et grunnsystem uten GUI, og legger til det jeg vil ha på toppen av det.

Vil bare ha et system jeg kan stole på. Og jeg vet at jeg ikke har noen dataproblemer de neste par årene etter å ha satt opp et system. Og når de to årene har gått fungerer dist-upgrades helt fint. For min del er det optimalt både på server og desktop. Ut av boksen består hele systemet av kun fri programvare. Det teller også at sikkerheten er svært god, med både raske sikkerhetsoppdateringer og pakkesignering.
om du først skal begynne helt fra scratch, så er jo LFS det åpenbare valget. men helt ærlig ser jeg ikke vitsen. det ender alltid opp som en dårligere og mindre stabil av Slackware eller debian.

selv bruker jeg Gentoo Linux, og omtrent ingenting kan få meg til å endre det. pakkebehandleren og init-systemet ruler alt.
Sist endret av Anonym57965; 7. oktober 2011 kl. 22:01.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
om du først skal begynne helt fra scratch, så er jo LFS det åpenbare valget. men helt ærlig ser jeg ikke vitsen. det ender alltid opp som en dårligere og mindre stabil av Slackware eller debian.

selv bruker jeg Gentoo Linux, og omtrent ingenting kan få meg til å endre det. pakkebehandleren og init-systemet ruler alt.
Vis hele sitatet...
ang: LFS
Kommer jo helt an på bruksområdet, hvis du skal ha et minimalistisk OS til "Embedded-enheter" eller "Embedded-server" så er LFS helt klart en av de beste veiene å gå. men utenom det så er det nesten ubrukelig som et desktop/server os for de aller aller fleste brukere/superbrukere.

Gentoo brukte jeg selv i siden 2002(fra slackware), men byttet til Arch i 2009 fordi gentoo mistet "sjarmen" sin.. gentoo er dessverre ikke slik det var. noe som skuffer meg, for jeg var veldig forelsket i gentoo tidligere.

Min FTP/Web server er basert på gentoo stage2 sattopp i 2006, men kjører fint enda. men kjenner den trenger en ny kjerne oppdatering igjen snart..

Kode

Linux file-srv-008 2.6.24-gentoo-r4 #1 SMP Mon Apr 14 17:10:16 CEST 2008 i686 Intel(R) Xeon(R) CPU 5150 @ 2.66GHz GenuineIntel GNU/Linux

uptime
 22:04:03 up 748 days, 11:17,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00
jeg mente folk som bruker LFS til "vanlig" desktopbruk, ja.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
jeg mente folk som bruker LFS til "vanlig" desktopbruk, ja.
Vis hele sitatet...
De finnes vel knapt.

For meg er ikke hvordan man installerer system engang tema. Jeg er langt mer interesert i hva pakkesystem som brukes og hvor ofte de oppdaterer når nye farligheter kommer. Det er det som er det store spørsmålet og der gjør apt er kjempejobb. distro meg her og distro meg der.