Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1163
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har nylig fått en ADHD-diagnose, og skal prøve medisiner i løpet av sommeren.

Noen som har erfaring med slik utprøving og hvor lang tid det tar?
Er spesielt interessert i urinprøve osv., hvor ofte den må avlegges og evt når i utprøvingen en må ta det.

Har vært nykter siden januar (cannabis) men skal en tur til Nederland i august, kjipt å måtte pisse i en kopp etter det.
Tror det baserer seg på individuell kontrakt med legen. Jeg måtte levere prøver ukentlig i 3 mnd, men det er mulig det er 6 mnd som er standard.
Har du historie som tidligere rusbruker hos legen?
Så vidt jeg har lest meg frem til (er i nøyaktig samme situasjon) er det ett krav med en urinprøve for at overlegen skal ha lov til å skrive ut ritalin til deg første gang. Om helsevesenet har på papiret at du har tidligere rushistorikk, er det 3 måneders dokumentert rusfrihet som gjelder. Det har nok også litt å si hvordan du fremstår, hvordan kontakten med helsevesenet i utredningsprosessen har vært (om de har mistanke om at du bruker rus, etc) og litt sånne mer skjønnsmessige vurderinger. Uansett ville jeg belaga meg på at du uansett må ta en urinprøve helt i starten. Så spørs det jo om de vil ta ett serumspeil (for å sjekke konsentrasjonen av ritalin i blodet) under opptrapping.

Synes forøvrig det er helt utrolig at man skal straffes for tidligere selvmedisinering, når all forskning viser at behovet for nettopp det frafaller fullstendig når man endelig blir medisinert og får det bedre (hvem hadde trodd det?)
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble utredet i februar, svarte nei på alle spørsmål om rus.
Måtte aldri levere blodprøve. Ble heller aldri tatt noe blodprøve for å måle serumsverdier, men det synes jeg egentlig høres merkelig ut uansett, da det er hvordan du blir påvirket av medisinen som bestemmer hvor mye du skal ha, ikke hvor mye du har i blodet?

Synes for å være ærlig hele greia igjennom DPS virka litt dårlig. Mye jeg måtte lese meg til på nettet, feks at koffein bør unngåes osv.