Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 21699
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Har du ingen planer om å få deg en bil? Kanskje en kjæreste som du muligens får barn med? Dette er jo alle forpliktelser som er rimelig vanlige i dagens samfunn, og som gjøre hele den greien med "å være fri" mye vanskeligere.
Vis hele sitatet...
Hm, dette blir jo helt utenfor tema til tråden så det beklager jeg. Jeg er, som det kanskje utgår av nicket mitt, bare 20. Så hva vet jeg om livet, men pdd er verken bil, dame eller barn noe jeg drømmer om.

Men det er en annen diskusjon.
Alle kommer inn på boligmarkede, så lenge man slutter å drømme om store hus eller leiligheter. Realistisk må man ofte starte smått, oftest sammen med flere personer som er like villige som deg selv. Som sagt så er det viktigste rett og slett å finne en veg inn til boligmarkede. Er man først en del av det, vil man kunne avansere og etablere seg større egenkapital, siden boligmarkede til stadighet endrer seg i verdier. Har man 150.000 på BSU, så betyr ikke dette at pengene forvinner når man skal kjøpe bolig. Tvert imot. Banken valuerer formuen, gir deg mindre lån (jo mer du har innvistert til bankens BSU). Derfor kan også boligen din synke eller stige i pris i forhold til markede, hvor du i beste fall selger boligen, avanserer i kapital og etablerer deg en annen plass, til en litt høyere prisklasse. Selvfølgelig må man starte i smått, men man har i allefall markert seg inn på markede.
Derfor eier jeg:

Jeg trenger ikke dokumentere at det er lønnsomt. Prisvekst, inflasjon, rentefradrag og lønnsvekst tar seg av den biten, så for meg er det billigere å eie enn å leie. Selvfølgelig finner man objekter som kan virke dyrere til tider, men stort sett vil det lønne seg å eie. Enkle regnestykker som "10 000 kr i mnd * 15 år" er feil, fordi de ikke tar hensyn til overnevnte.

Jeg er i starten av tyveårene. Innen jeg er tredve er jeg på god vei til å nedbetale boliglånet, eventuelt ha oppspart nok egenkapital (gjennom inflasjon, prisvekst, rentefradrag, nedbetaling og lønnsvekst) til å switche til rekkehus eller enebolig. Foreløpig har jeg ingen behov for dette, og det er usikkert om dette behovet vil melde seg.

Det har blitt - og blir - noen trange år i starten, hovedsaklig fordi jeg er alene. Hadde jeg hatt en samboer kunne jeg virkelig slått ut håret selv om jeg eier, og det er jo ikke usannsynlig at det skjer før eller siden. Jeg kommer fra en arbeiderklassefamilie, men likevel har jeg gjort beregninger at pr. dags dato er mitt boliglån i teorien er nesten nedbetalt allerede hvis man regner med arv, selv om dette ikke nødvendigvis er nært forestående. Poenget er uansett at det ikke nødvendigvis tar så mange år før jeg har hodet over vannet selv om jeg er student. Så lenge man faktisk kan spare store summer på å eie gjør jeg selvfølgelig det. Legg merke til at jeg ikke har tatt hensyn til eventuell sparing eller arv fra fremtidig samboer. Med tanke på at arven kommer en eller annen gang før eller siden, anser jeg det som ganske bekymringsløst å eie så lenge man kan dekke de månedlige kostnadene pluss rentemargin og likevel ha et liv man er fornøyd med.

Jeg laget et ganske grundig budsjett før jeg gikk i banken, laget en plan, tok utskrifter av annonser på leiligheter jeg kunne tenke meg og satte meg inn i hvordan boligmarkedet fungerer (hva er fellesgjeld? Hva er rentefradrag? Hvor mye koster møbler til etablering?) slik at jeg hadde en basiskunnskap om hva jeg drev med. Jeg la alle papirene inn i en mappe slik at det så ryddig ut. Jeg fikk 100% finansiering -og jeg la ned krav om at de ikke skulle røre BSU-kontoen.
Sitat av Cool_Vibes Vis innlegg
Derfor eier jeg:

Jeg trenger ikke dokumentere at det er lønnsomt. Prisvekst, inflasjon, rentefradrag og lønnsvekst tar seg av den biten, så for meg er det billigere å eie enn å leie. Selvfølgelig finner man objekter som kan virke dyrere til tider, men stort sett vil det lønne seg å eie. Enkle regnestykker som "10 000 kr i mnd * 15 år" er feil, fordi de ikke tar hensyn til overnevnte.

Jeg er i starten av tyveårene. Innen jeg er tredve er jeg på god vei til å nedbetale boliglånet, eventuelt ha oppspart nok egenkapital (gjennom inflasjon, prisvekst, rentefradrag, nedbetaling og lønnsvekst) til å switche til rekkehus eller enebolig. Foreløpig har jeg ingen behov for dette, og det er usikkert om dette behovet vil melde seg.

Det har blitt - og blir - noen trange år i starten, hovedsaklig fordi jeg er alene. Hadde jeg hatt en samboer kunne jeg virkelig slått ut håret selv om jeg eier, og det er jo ikke usannsynlig at det skjer før eller siden. Jeg kommer fra en arbeiderklassefamilie, men likevel har jeg gjort beregninger at pr. dags dato er mitt boliglån i teorien er nesten nedbetalt allerede hvis man regner med arv, selv om dette ikke nødvendigvis er nært forestående. Poenget er uansett at det ikke nødvendigvis tar så mange år før jeg har hodet over vannet selv om jeg er student. Så lenge man faktisk kan spare store summer på å eie gjør jeg selvfølgelig det. Legg merke til at jeg ikke har tatt hensyn til eventuell sparing eller arv fra fremtidig samboer. Med tanke på at arven kommer en eller annen gang før eller siden, anser jeg det som ganske bekymringsløst å eie så lenge man kan dekke de månedlige kostnadene pluss rentemargin og likevel ha et liv man er fornøyd med.

Jeg laget et ganske grundig budsjett før jeg gikk i banken, laget en plan, tok utskrifter av annonser på leiligheter jeg kunne tenke meg og satte meg inn i hvordan boligmarkedet fungerer (hva er fellesgjeld? Hva er rentefradrag? Hvor mye koster møbler til etablering?) slik at jeg hadde en basiskunnskap om hva jeg drev med. Jeg la alle papirene inn i en mappe slik at det så ryddig ut. Jeg fikk 100% finansiering -og jeg la ned krav om at de ikke skulle røre BSU-kontoen.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du har skikkelig god kontroll! Er slik jeg har ambisjoner om å gjøre det når jeg en gang skal ut på boligmarkedet. Tror man har mye igjen for å ta økonomiske spørsmål seriøst fra ung alder, selv om jeg vet at det sannsynligvis er et lite mindretall som gjør det. De fleste blåser vel alle pengene sine på klær og alkohol mens de lever på mamma og pappa .

Jeg leier foreløbig, men det er fordi jeg er single, og fordi jeg leier av slektninger slik at jeg får noe billigere leie og betaler f.eks. ikke strøm. Jeg sparer imidlertid ganske mye per måned, rett og slett fordi jeg har et moderat forbruk. Pengene blir satt på en høyrentekonto.

Nå har du allerede kjøpt, men tenkte du noe på å time markedet når du skulle kjøpe bolig? Er jo dumt å kjøpe når markedet er på topp. Et krakk kan jo fort komme. Har du tenkt noe over tidlig pensjon? Tror du det lar seg gjøre om man er nøysom nok, og planlegger godt nok?
Jeg kom meg inn på boligmarkedet etter ca 10år i Oslo. Men det hadde nok ikke gått om min samboer ikke hadde velstående foreldre...
Sitat av homoludens Vis innlegg
Høres ut som du har skikkelig god kontroll! Er slik jeg har ambisjoner om å gjøre det når jeg en gang skal ut på boligmarkedet. Tror man har mye igjen for å ta økonomiske spørsmål seriøst fra ung alder, selv om jeg vet at det sannsynligvis er et lite mindretall som gjør det. De fleste blåser vel alle pengene sine på klær og alkohol mens de lever på mamma og pappa .

Jeg leier foreløbig, men det er fordi jeg er single, og fordi jeg leier av slektninger slik at jeg får noe billigere leie og betaler f.eks. ikke strøm. Jeg sparer imidlertid ganske mye per måned, rett og slett fordi jeg har et moderat forbruk. Pengene blir satt på en høyrentekonto.

Nå har du allerede kjøpt, men tenkte du noe på å time markedet når du skulle kjøpe bolig? Er jo dumt å kjøpe når markedet er på topp. Et krakk kan jo fort komme. Har du tenkt noe over tidlig pensjon? Tror du det lar seg gjøre om man er nøysom nok, og planlegger godt nok?
Vis hele sitatet...
Markedet har ingenting å si for min del. Dersom du først tar opp et boliglån så setter du deg i gjeld i en periode på minst 20 år, og Norges Bank kalkulerer med inflasjon (vet du hva det vil si?) på 2,5 % hvert år. Dette vil si at boligprisene skal stige. Det kommer til å være perioder med nedgang, men prisene kommer uansett til å stige over lenger tid.

Dersom du kommer til å kjøpe en leilighet og bo der resten av livet, så har markedspris ingenting å si for deg. Prisen på leiligheten er kun avgjørende når du skal selge den igjen. Folk flytter iblandt, og det er ikke usannsynlig at du kommer til å ønske deg rekkehus eller enebolig med tiden. Da kan du være i gjeld i 30-35 år minst. Desto lenger tidsperspektiv - desto sikrere er investeringen.

Slik som det er nå, så er inflasjonen på 2,5% og fradragene, nedbetaling, BSU, prisvekst og forventet lønnsstigning gjør at jeg pr idag tjener på å eie. I 1960 kjøpte man eneboliger for 30 000 kroner, og det var mye penger. Derfor kan man anta at 2 000 000 kr idag ikke vil ha samme verdi i 2040. Men det er klart, en lignende utvikling vi har sett siden 60-tallet tviler jeg på at vi kommer til å se.

Det eneste som er viktig er at man får et produkt som er verd prisen. Jeg ga 10 000 kroner over takst. Kjøper man på kort sikt bør man få en bolig til godt under takst. Kjøper man på lang sikt har som sagt ikke prisen så veldig mye å si - så fremt du/dere synes boligen er verd det.

http://www.ssb.no/bpi/fig-2012-07-13-01.gif

Boligprisindeks fra Statistisk Sentralbyrå. Den går tilbake til 92. Den viser det at ja, prisene gikk ned i finanskrisen. Men det tok ikke lang tid før man gjorde noe med det
Vel, med tanke på at jeg har en inntekt fra full jobb som ikke gir 1 mill i lån, så kan jeg vel med rimelig stor sikkerhet si at jeg aldri kommer til å komme inn på boligmarkedet. Prisene stiger mye fortere enn jeg går opp i lønn :/ Det må i tilfellet bli ved gevinst i lotto eller lignende.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Beis Vis innlegg
Vel, med tanke på at jeg har en inntekt fra full jobb som ikke gir 1 mill i lån, så kan jeg vel med rimelig stor sikkerhet si at jeg aldri kommer til å komme inn på boligmarkedet. Prisene stiger mye fortere enn jeg går opp i lønn :/ Det må i tilfellet bli ved gevinst i lotto eller lignende.
Vis hele sitatet...
Trenger du da ikke heller, for et lån på 2.0 mill alene trenger du bare 550ishtusen i inntekt og 300k i egenkapital med dagens krav, hvis du ikke klarer å overbevise banken som en over postet eller får kausjonister.

Er dere to med fornuftig inntekt får dere selvfølgelig mer, og 2mill kommer du relativt langt med dersom du ikke er helt mongo og skal bo i bykjernen.
Gjennomsnittslønnen i Norge er vel nå ca. 469,000. Medianen er vel langt under (en industriarbeider er vel gjennomsnittlig ca. 360,000?). Med gjennomsnittslønn får du ifølge 3 ganger regelen 1,407,000 i lån.

Samtidig så er det en del som investerer i bolig for å leie ut. Dette fordi det er utrolig gunstig å putte penger i leilighet kontra alt annet pga. store fradrag og nesten null økning i formue.

Klart man er fucked hvis man ikke har velstående foreldre eller oppsparte midler fra man var liten. Og ja, prisene per i dag stiger mer enn gjennomsnittlig lønnsvekst. Men så er greia da, dette er ikke bærekraftig. Så ha is i magen og håp på at hele systemet kræsjer. Det er allerede en markant økning av tvangsalg av boliger allerede.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det er det jeg er fullt klar over og begynner derfor på en mastergrad nå. Men nettopp det at de fleste godt betalte yrker ikke er like artig gjør jo ikke at det frister og jobbe fulltid med det i 40 år
Vis hele sitatet...
What? Du er født i 1992 og har allerede rukket å ta bachelor? Grattis.
Snittlønnen mellom 25-34 år er visst ca. 364,000.
http://www.aftenposten.no/bolig/Unge...g-6944598.html
Det er klart at en student, ja til og med en person i fullt arbeid, kan ha problemer med å kjøpe seg hus midt i Oslo-gryta/tilsvarende. Senker man standarden litt, kan de fleste etter noen år med inntekt få seg en brukbar bolig.

Jeg har jobbet siden jeg har 16, og spart 80 % av inntekten min (derav 20k i året på bsu), og har nå (fyller 19) muligheten til å skaffe meg et boliglån så jeg kan kjøpe et bra hus utenfor Oslo.
Man må bare være villig til å:
A) Senke standarden litt
B) Spare det man kan, og kanskje litt til
C) Jobbe, på tross av at ferie hadde vert digg
Sist endret av Saarloos; 17. juli 2012 kl. 21:16.
Sitat av Asdri Vis innlegg
C) Jobbe, på tross av at ferie hadde vert digg
Vis hele sitatet...
Ikke misforstå, jeg har full forståelse for alle dere som sliter med å få boliglån, men mitt valg har vært å legge alkoholen til side. Jeg har de siste to-tre årene kjøpt til sammen ca 2-3 drinker og 8-10 øl på byen, og drikker sjeldent hjemme. Det blir et par pils på vorspiel. Men jeg har heller ikke hatt en skikkelig ferie på mange år, som du nevner. Jeg har vært en liten tur i England de siste 3-4 årene, så jeg lengter etter ferie..

Sitat av Beis Vis innlegg
Vel, med tanke på at jeg har en inntekt fra full jobb som ikke gir 1 mill i lån, så kan jeg vel med rimelig stor sikkerhet si at jeg aldri kommer til å komme inn på boligmarkedet. Prisene stiger mye fortere enn jeg går opp i lønn :/ Det må i tilfellet bli ved gevinst i lotto eller lignende.
Vis hele sitatet...
1) Hør med kommunen du bor i om du kan ta opp startlån fra husbanken i tillegg til boliglånet. De gir veldig gunstig rente og da slipper du denne egenkapitalen på 15%.
2) Avhengig av alder og preferanser bør du høre med banken om det er mulighet for at du kjøper en treroms og leier ut et soverom skattefritt.
3) Om du ikke sparer på BSU - Begynn med det. Du kan få husbanklån i tillegg og dette styrker søknaden din.

Jeg har ca 100 000 kr på BSU og leier ut to soverom skattefritt til 10 000 kr mnd.
Jag har bott i Norge sen April 2012 och blev fast anställd för tre veckor sedan.

Har en månadslön, brutto på 33.000 NOK. Jag var hos banken och ansökte om bostadslån på 1,5 milj och jag blev beviljad och husbanken går in md 15% av köpesumman.

För mig var det inga problem att köpa bostad som svensk medborgare!

Sen var jag även tvungen att köpa bostad eftersom om man hyr lägenhet här i Norge så var man i 9/10 fall inte ha hund eller katt i lägenheten, konstigt! I Sverige får man ha djur i lägenheten och dom kan inte neka dig att ha djur. Men i Norge verkar du inte få ha varken katt eller hund i lägenhet.

Har nämligen två katter
Sist endret av träffsäker; 18. juli 2012 kl. 17:31.
Sitat av Patrick Vis innlegg
men om noen kan regne ut hvor mye det ville eventuelt synket i et prisfall,
Vis hele sitatet...
Det er det ingen som kan vite, men 20-50 % ned innen 5 år er hva jeg tror.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hva når det stiger da? Boligmarkedet er variabelt. Hvis det faller en gang vil det også stige igjen.
Vis hele sitatet...
Selv om boligprisene har gått mye opp og ned i fortiden(egentlig bare opp) betyr ikke det at de kommer til å gjøre det i fremtiden. Det er faktisk mer sannsynlig at de går ned igjen jo mer de har steget i fortiden.

Av en eller annen grunn er boligprisene veldig følsomme for inflasjon.
Sitat av Libedibediberty Vis innlegg
Selv om boligprisene har gått mye opp og ned i fortiden(egentlig bare opp) betyr ikke det at de kommer til å gjøre det i fremtiden. Det er faktisk mer sannsynlig at de går ned igjen jo mer de har steget i fortiden.

Av en eller annen grunn er boligprisene veldig følsomme for inflasjon.
Vis hele sitatet...
Bolig koster mer i dag enn noen gang før, så hvordan er det sannsynlig at boligpriser vil gå nedover igjen når det aldri har skjedd før? Snakker så klart ikke om midlertidig nedgang som boligbobler osv. Nedgang på 50% var da VOLDSOMT og får meg til å tenke at du troller
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Bolig koster mer i dag enn noen gang før, så hvordan er det sannsynlig at boligpriser vil gå nedover igjen når det aldri har skjedd før? Snakker så klart ikke om midlertidig nedgang som boligbobler osv. Nedgang på 50% var da VOLDSOMT og får meg til å tenke at du troller
Vis hele sitatet...
De har jo gått ned før, men de har gått mer opp igjen etter nedgangen enn de gikk ned. Derfor har de totalt sett bare gått opp. Jeg snakker om boligbobler. Når den vi har nå sprekker tror jeg prisene vil gå ned med 20-50 %. Over tid vil de kanskje ta inn dette tapet igjen og stige til enda nye høyder, men det er ingen garanti for at dette skjer.

http://josefsen.org/wp-content/uploa...-1890-2009.png

Sitat av Cool_Vibes Vis innlegg
Markedet har ingenting å si for min del. Dersom Norges Bank kalkulerer med inflasjon (vet du hva det vil si?) på 2,5 % hvert år. Dette vil si at boligprisene skal stige.
Vis hele sitatet...
Norges bank styrer renten etter et prisvekstmål på 2,5 %. Altså en samling varer som helst skal stige med 2,5 % hvert år. Inflasjonen du nevner er på rundt 9 % og dette er grunnen til at boligprisene går opp med nesten det samme som inflasjonen hvert år. Så ja, det er smart å sitte med bolig i inflasjonstider da den fungerer som en hedge mot inflasjon. Men de er viktig å merke seg at boligprisene til syvende og sist blir bestemt av markedsaktørene, og vil også kunne gå ned selv om man har fortsatt inflasjon. Det er etter min mening ikke smart å kjøpe bolig på topp og selge på bunn.
Sist endret av Libedibediberty; 20. juli 2012 kl. 12:55.
http://www.dn.no/privatokonomi/article2419187.ece

Man kan jo spekulere i hvordan dette er mulig. For 1,8m bør hun ha en inntekt på rundt 400-450. Hvordan får en student et slikt lån, selv med egenkapital?
Tipper banken kalkulerer med fremtidig god inntekt.
Sist endret av Ueland; 22. juli 2012 kl. 21:26.
Sitat av Libedibediberty Vis innlegg
De har jo gått ned før, men de har gått mer opp igjen etter nedgangen enn de gikk ned. Derfor har de totalt sett bare gått opp. Jeg snakker om boligbobler. Når den vi har nå sprekker tror jeg prisene vil gå ned med 20-50 %. Over tid vil de kanskje ta inn dette tapet igjen og stige til enda nye høyder, men det er ingen garanti for at dette skjer.

http://josefsen.org/wp-content/uploa...-1890-2009.png


Norges bank styrer renten etter et prisvekstmål på 2,5 %. Altså en samling varer som helst skal stige med 2,5 % hvert år. Inflasjonen du nevner er på rundt 9 % og dette er grunnen til at boligprisene går opp med nesten det samme som inflasjonen hvert år. Så ja, det er smart å sitte med bolig i inflasjonstider da den fungerer som en hedge mot inflasjon. Men de er viktig å merke seg at boligprisene til syvende og sist blir bestemt av markedsaktørene, og vil også kunne gå ned selv om man har fortsatt inflasjon. Det er etter min mening ikke smart å kjøpe bolig på topp og selge på bunn.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt. Hvordan skal du begrunne et boligprisfall på 20-50 %?

Snittpris på bolig i Norge er pt. ca. 29 900 pr kvm, i Oslo i overkant av 40 000. Entreprisekostnad ALENE for nye leilighetsprosjekter for alt fra 50 -150 leiligheter med middels standard er fra 25 000 - 30 000. I tillegg kommer finanskostnader, tomtekostnad, arkitekt osv. Det er mer eller mindre umulig å bygge boliger etter dagens krav under 35 000 pr. kvm.

Det sier seg selv at boliprisene ikke kan falle slik du i din fantasiverden mener de kan.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt. Hvordan skal du begrunne et boligprisfall på 20-50 %?

Snittpris på bolig i Norge er pt. ca. 29 900 pr kvm, i Oslo i overkant av 40 000. Entreprisekostnad ALENE for nye leilighetsprosjekter for alt fra 50 -150 leiligheter med middels standard er fra 25 000 - 30 000. I tillegg kommer finanskostnader, tomtekostnad, arkitekt osv. Det er mer eller mindre umulig å bygge boliger etter dagens krav under 35 000 pr. kvm.

Det sier seg selv at boliprisene ikke kan falle slik du i din fantasiverden mener de kan.
Vis hele sitatet...
Innlegget hans er stort sett bra hvis det han sier stemmer - det beviser jo at jeg var noe ute på viddene. Skulle gjerne likt å sett en graf som viser historisk inflasjon de siste 30 årene. Men som du sier - det skal mye til for å få et boligprisfall på 20-50 prosent. Det må i så fall skje som følge av en stor norsk skandale på nivå med hva som skjer i Spania og Hellas, og med våre bankreserver tviler jeg på at det skjer. Ja - det er mange som fikk problemer under finanskrisen og det vil alltid være noen sektorer som sliter fra tid til annen, men foreløpig ikke i så alvorlig grad at det har gitt store utslag på boligpriser. Foreløpig er utbyggelsen av nye boliger på et lavt nivå og i urbane områder er det stor etterspørsel. Sammen med lav arbeidsledighet og en forutsigbar rente vil dette ikke gi et klart negativt resultat på boligprisene. Det er i mine øyne i alle fall veldig usannsynlig.

Sitat av Ueland Vis innlegg
Tipper banken kalkulerer med fremtidig god inntekt.
Vis hele sitatet...
Det gjorde de med meg. Det er noe av det mest latterlige jeg har vært med på. Men jeg skal ikke klage. Både boliglån og uførepensjon er beregnet slik. Noe av det beste som kan skje meg økonomisk er at jeg blir 50% ufør. Som student med en inntekt på rundt 150 000 kr i året har jeg fått en avtale om uførepensjon hvor de har beregnet en inntekt på grovt sett 500 000. Har ikke de nøyaktige tallene i hodet, men dersom jeg blir 50% ufør vil jeg få full uførepensjon resten av livet pluss 50% lønn i jobben jeg eventuelt skaffer meg. Så spørsmålet er - hvordan kan jeg skade meg såpass at jeg blir 50% ufør, hverken mer eller mindre, på en skånsom måte? Hehe...
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Det sier seg selv at boliprisene ikke kan falle slik du i din fantasiverden mener de kan.
Vis hele sitatet...
Nettopp. De kan ikke falle...

Nå snakker du vel om NYE boliger. De fleste boliger trenger ikke bli bygd, og blir ikke priset på grunnlag(ok, litt) av hva det koster å bygge nå.

Sitat av Cool_Vibes Vis innlegg
Innlegget hans er stort sett bra hvis det han sier stemmer - det beviser jo at jeg var noe ute på viddene. Skulle gjerne likt å sett en graf som viser historisk inflasjon de siste 30 årene.
Vis hele sitatet...
Boligpriser vs. pengemengden:

http://2.bp.blogspot.com/-ndUB370Mj1...de+i+Norge.jpg

Årlig endring i pengemengden frem til tusenårsskiftet:

http://alexaaroe.files.wordpress.com...ende.gif?w=600

Økning i pengemengden 1996-2010:

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Pen..._1996_2011.png

Prosentvis endring samme år:

http://research.stlouisfed.org/publi...aiet/page3.pdf

Sitat av Pledrik Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt. Hvordan skal du begrunne et boligprisfall på 20-50 %?
Vis hele sitatet...
Hvis inflasjonen stopper opp og man evt. får deflasjon vil det skje noe greier:

1. Troen på forsatt prisoppgang vil forsvinne.
2. Utlendinger vil reise hjem og åpne opp boligmarkedet.
3. Byggekostnaden i NOK vil gå ned fordi NOK blir mer verdt.
4. Markedsprisene vil gå ned fordi NOK blir mer verdt.

http://www.mybudget360.com/wp-conten...ate-prices.png
Sitat av Libedibediberty Vis innlegg

Hvis inflasjonen stopper opp og man evt. får deflasjon vil det skje noe greier:

1. Troen på forsatt prisoppgang vil forsvinne.
2. Utlendinger vil reise hjem og åpne opp boligmarkedet.
3. Byggekostnaden i NOK vil gå ned fordi NOK blir mer verdt.
4. Markedsprisene vil gå ned fordi NOK blir mer verdt.

http://www.mybudget360.com/wp-conten...ate-prices.png
Vis hele sitatet...
OK, ja. Det er kanskje det som må til for å oppleve en så kraftig nedgang i boligpriser. Men du har enda ikke overbevist meg om at dette sannsynligvis skal skje. Mao. du har ikke grunnlag for å tro på en 20-50% nedgang i boligpriser, som du sa.

Edit: Grafen du linker til viser pris på boliger i USA. Boligmarkedet i USA og Norge er så og si helt isolert fra hverandre. Hvis du ser på grafen, som du sikkert har gjort, begynte prisene å rase i USA i 2008, den siste store finanskrisen. Selv da sto Norge rimelig stabilt med sine boligpriser i forhold andre land rundt oss. Det krever med andre ord en finanskrise av DIMENSJONER for at noe lignende skal skje i Norge.
Sist endret av wanna-b; 24. juli 2012 kl. 14:41.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
er man to med above average inntekt (si 350k per hode) og enten 10prosent selv eller kausjonister klarer man fint å få rett over to mill i lån.
Vis hele sitatet...
Bør få mye mer med 350kx2!

Er selv lærling 80% og fikk 2.350 i lån.

"edit" Å det uten kausjonist eller noe.
Sist endret av kizzaw; 24. juli 2012 kl. 14:59.
Sitat av kizzaw Vis innlegg
Bør få mye mer med 350kx2!

Er selv lærling 80% og fikk 2.350 i lån.

"edit" Å det uten kausjonist eller noe.
Vis hele sitatet...
Og hvilken bank er dette?
350k*2=700k
700k*3=2.1mill

Vanlig at banken tar 3 ganger samlet brutto inntekt.
Sitat av kizzaw Vis innlegg
Bør få mye mer med 350kx2!

Er selv lærling 80% og fikk 2.350 i lån.

"edit" Å det uten kausjonist eller noe.
Vis hele sitatet...
Hvordan du som lærling med 80% lønn av fast ansatt lønn får 2.3 mill i lån, trur jeg MINIMALT på.

Jeg er lærling med 80% lønn av fast ansatt og madammen er fast ansatt med 350k i året. Vi fikk lån på 1.9 mill.
Så at du fikk så mye er nok ikke aktuelt uten kausjonist eller 700k i egenandel.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvordan du som lærling med 80% lønn av fast ansatt lønn får 2.3 mill i lån, trur jeg MINIMALT på.

Jeg er lærling med 80% lønn av fast ansatt og madammen er fast ansatt med 350k i året. Vi fikk lån på 1.9 mill.
Så at du fikk så mye er nok ikke aktuelt uten kausjonist eller 700k i egenandel.
Vis hele sitatet...
Det skal nevnes at denne leiligheten ikke er klar før 2014, men det var eneste muligheten jeg hadde om jeg ville inn.

Jeg hadde typ 50k på sparekonto, å 50 på BSU.

Jeg må selv sørge for å spare opp 416 xxx kroner i egenkapital til lånet trer i kraft.

Jeg skal selvfølgelig søke om førstegangs lån. Men dersom jeg ikke får dette har jeg midler til å skaffe de resterende pengene innen bil, fond, aksjer o.l


Det viktigste er at du går inn til banken med alt av dokumentasjon o.l i orden og viser at dette er noe du har tenkt nøye gjennom. Sette opp budsjett o.l

Jeg hadde selv liten tro på at jeg skulle få lån da mine foreldre ikke kan stå som kausjonister.


Men ja boligprisene i Norge er drøye.
Sist endret av kizzaw; 24. juli 2012 kl. 15:31.
Banken bruker da et probgram for å beregne hvor mye du kan få i lån. Dette programmet viser et grønt lys opp til 3x inntekten din hvis du ikke har andre lån eller betalingsanmerkninger.
Programmet lyser gult hvis du vil søke om et lån over 3x inntekten din og rødt hvis det er mere enn 4-5x inntekten din.

Når dete lyser gult i dette programmet så kan banken ta en avgjørelse om det er trygt å låne penger til deg.
Utifra dine opplysninger så blir det 5x din inntekt i lån etter egenandelen din.

Dette er det ingen banker jeg har vært borti som låner ut, og heller ingen jeg har hørt om.
Enten bor du på en bitteliten plass så banken kjenner dine foreldre godt osv, men fortsatt utrolig liten sjangse for at dette skjer.
Har du en kompis som jobber i bank eller nær slektning? Høres ut som ren løgn eller idioti.
Sitat av iskrem Vis innlegg
Har du en kompis som jobber i bank eller nær slektning? Høres ut som ren løgn eller idioti.
Vis hele sitatet...
Hvis du sikter til meg, så ja.
Jeg var utplassert i bank før jeg ombestemte kursen min og tok IKT utdanning.
Har sett masse på systemene der og jeg har selv søkt om lån og fikk fulgt med mens de bank ansatte skrev inn lån for å beregne osv.

Det er simpelt program som er standard hos de fleste og regner utifra det man plotter inn av inntekt, lån, bil, bensin forbruk pr mnd, forsikringer, hvor mye mat du spiser for pr mnd osv.
Man skriver inn det meste for å regne ut hvor mye man sitter igjen med hver mnd etter at faste regninger, mat osv er betalt så man kan se hvor mye man sitter igjen med til å betale i lån.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvis du sikter til meg, så ja.
Jeg var utplassert i bank før jeg ombestemte kursen min og tok IKT utdanning.
Har sett masse på systemene der og jeg har selv søkt om lån og fikk fulgt med mens de bank ansatte skrev inn lån for å beregne osv.

Det er simpelt program som er standard hos de fleste og regner utifra det man plotter inn av inntekt, lån, bil, bensin forbruk pr mnd, forsikringer, hvor mye mat du spiser for pr mnd osv.
Man skriver inn det meste for å regne ut hvor mye man sitter igjen med hver mnd etter at faste regninger, mat osv er betalt så man kan se hvor mye man sitter igjen med til å betale i lån.
Vis hele sitatet...

Du skal måtte tåle en renteøkning på 5%.

Skal nevnes om du har misforstått meg så er ikke min lønn 350 000.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvis du sikter til meg, så ja.
Jeg var utplassert i bank før jeg ombestemte kursen min og tok IKT utdanning.
Har sett masse på systemene der og jeg har selv søkt om lån og fikk fulgt med mens de bank ansatte skrev inn lån for å beregne osv.

Det er simpelt program som er standard hos de fleste og regner utifra det man plotter inn av inntekt, lån, bil, bensin forbruk pr mnd, forsikringer, hvor mye mat du spiser for pr mnd osv.
Man skriver inn det meste for å regne ut hvor mye man sitter igjen med hver mnd etter at faste regninger, mat osv er betalt så man kan se hvor mye man sitter igjen med til å betale i lån.
Vis hele sitatet...
Tenkte på vidunderlærlingen med over 2m i lån.
Sitat av kizzaw Vis innlegg
Du skal måtte tåle en renteøkning på 5%.

Skal nevnes om du har misforstått meg så er ikke min lønn 350 000.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener din lønn er over 350k som lærling i året, så vil jeg gjerne vite hvor du jobber for å si det mildt. Du skal tjene det samme på 2 år som en vanlig ansatt tjener på 1 år.

Så hvis du har under 350k i året som lærling (Noe du sikkert har) så er det mindre sjangse for at jeg tror du har fått lån på over 2.3 mill.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
OK, ja. Det er kanskje det som må til for å oppleve en så kraftig nedgang i boligpriser. Men du har enda ikke overbevist meg om at dette sannsynligvis skal skje. Mao. du har ikke grunnlag for å tro på en 20-50% nedgang i boligpriser, som du sa.

Edit: Grafen du linker til viser pris på boliger i USA. Boligmarkedet i USA og Norge er så og si helt isolert fra hverandre. Hvis du ser på grafen, som du sikkert har gjort, begynte prisene å rase i USA i 2008, den siste store finanskrisen. Selv da sto Norge rimelig stabilt med sine boligpriser i forhold andre land rundt oss. Det krever med andre ord en finanskrise av DIMENSJONER for at noe lignende skal skje i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg linket til grafen i USA for å illustrere hva som kan skje i Norge. Prisene i Norge hadde forøvrig hatt en mye større økning enn i USA frem til 2008. Disse boligmarkedene er ikke isolert fra hverandre da begge hovedsaklig blir drevet ha tilgangen på kreditt.

Sammenlignet med Danmark og sverige:

http://www.ssb.no/bpi/fig-2012-07-13-02.gif

Det krever ikke en finanskrise til av dimensjoner. Denne har vi allerede hatt og den pågår fremdeles. Men som vanlig ligger Norge på etterskudd, og har ikke realisert tapene enda. Hadde vi hatt markedsstyrt rente ville disse tapen vært realisert, men dessverre kan Norges bank fortsette å proppe opp kredittekspansasjonen helt til det virkelig smeller.

Det trenger forsåvidt ikke skje noe annet enn at styringsrenten blir satt opp før boligprisene stagnerer eller stuper.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvis du mener din lønn er over 350k som lærling i året, så vil jeg gjerne vite hvor du jobber for å si det mildt. Du skal tjene det samme på 2 år som en vanlig ansatt tjener på 1 år.

Så hvis du har under 350k i året som lærling (Noe du sikkert har) så er det mindre sjangse for at jeg tror du har fått lån på over 2.3 mill.
Vis hele sitatet...
Om du ser hva jeg har skrevet i tidligere innlegg ser du at jeg er på 80% atm. Og at jeg tar ikke over leiligheten før 2014.

do the math, er ikke lærling da vet du
Sitat av kizzaw Vis innlegg
Om du ser hva jeg har skrevet i tidligere innlegg ser du at jeg er på 80% atm. Og at jeg tar ikke over leiligheten før 2014.

do the math, er ikke lærling da vet du
Vis hele sitatet...
Det bryr ikke banken seg noe om. Banken kan ikke si: Ja, du er ferdig som lærling om 1 år du, så da har du fastlønn på 600k i 2014.

Når du får lån, så ser banken på lønna du har NÅ og ikke om 2 år. Så nei, du gjør deg selv bare mindre troverdig her.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Det bryr ikke banken seg noe om. Banken kan ikke si: Ja, du er ferdig som lærling om 1 år du, så da har du fastlønn på 600k i 2014.

Når du får lån, så ser banken på lønna du har NÅ og ikke om 2 år. Så nei, du gjør deg selv bare mindre troverdig her.
Vis hele sitatet...
Du kan gledelig velge å ikke tro på meg, det bryr jeg meg lite om. Men fakta er at det er dette som er tilfelle. Tro meg jeg stussa selv når jeg fikk ja.
Sitat av Libedibediberty Vis innlegg
Jeg linket til grafen i USA for å illustrere hva som kan skje i Norge. Prisene i Norge hadde forøvrig hatt en mye større økning enn i USA frem til 2008. Disse boligmarkedene er ikke isolert fra hverandre da begge hovedsaklig blir drevet ha tilgangen på kreditt.

Sammenlignet med Danmark og sverige:

http://www.ssb.no/bpi/fig-2012-07-13-02.gif

Det krever ikke en finanskrise til av dimensjoner. Denne har vi allerede hatt og den pågår fremdeles. Men som vanlig ligger Norge på etterskudd, og har ikke realisert tapene enda. Hadde vi hatt markedsstyrt rente ville disse tapen vært realisert, men dessverre kan Norges bank fortsette å proppe opp kredittekspansasjonen helt til det virkelig smeller.

Det trenger forsåvidt ikke skje noe annet enn at styringsrenten blir satt opp før boligprisene stagnerer eller stuper.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sammenlinge Norge med andre land. Vi lever i en egen liten boble hvor det eneste utslaget av finanskrisen for folk flest var lavere rente.

Boligprisene er ikke kunstig høye, med mindre du mener at det totale prisnivået i Norge er kunstig høyt. Boligmangel kombinert med høye byggekostnader medfører at det er minimalt med sjanse for boligkrakk. For øvrig er det vel kun i de mest sentrale områdene av storbyene boligprisene kan kalles høye. Flytt et stykke utenfor storbyene og du får kastet hus etter deg.

Norges Bank bestemmer ikke utlånsrenten i Norge, de setter kun rentennivå for INNSKUDD i Norges Bank. De kan ikke øke styringsrenten slik situasjonen er ellers i verden. Et stort forskjell i rentenivå mellom Norge og resten av verden vil de unngå for en hver pris.
Jeg og madamen leide billig gjennom jobben hennes i et par år før vi kjøpte. Vi har hatt "flaks" i henhold til konjukturene i markedet. Vi kjøpte en 2 roms leilighet under prisantydning når markedet var tungt. Solgte den et par år senere med god fortjeneste. Dette gjentok seg når vi etter et par mnd opphold hos foreldere kjøpte 3 roms. Fikk den "billig" og solgte dyrt.

Gjennom disse 2 leilighetskjøpene slapp vi å bruke BSU kontoene våres, pluss at vi hadde en fin fortjeneste på de 2 leilighetssalgene. Dette medførte at vi hadde EK på ca 900 000,- når vi gikk til banken å lånte til huset vi har i dag.

Vi klarte begge å spare en god del når vi studerte..Det er snakk om prioriteringer. Vi har begge høyskoleutdannelse og en samlet studiegjeld nå på ca 30 000.- som strengt tatt er svært lite for 2 høyskoleutdannelser. Vi jobbet begge samtidig som vi studerte.

Ingen av oss hadde noe EK i form av "rike" foreldre, arv osv. Jeg syntes det er litt hysteri rundt hvor vanskelig det er å komme seg inn på boligmarkedet, i hvertfall om man er 2.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Boligmangel kombinert med høye byggekostnader medfører at det er minimalt med sjanse for boligkrakk. For øvrig er det vel kun i de mest sentrale områdene av storbyene boligprisene kan kalles høye. Flytt et stykke utenfor storbyene og du får kastet hus etter deg.

Norges Bank bestemmer ikke utlånsrenten i Norge, de setter kun rentennivå for INNSKUDD i Norges Bank. De kan ikke øke styringsrenten slik situasjonen er ellers i verden.
Vis hele sitatet...
Det du ikke ser ut til å forstå er at både boligmangelen og byggekostnadene blir påvirket av rentenivået i Norge.

Angående resten av landet, sjekk ut denne:

http://josefsen.org/blog/2011/06/27/...g-boligpriser/

Sjekk første setning på denne:

http://no.wikipedia.org/wiki/Styringsrenten

Man kan ikke ha lave renter for alltid, da dette vil føre til stor inflasjon.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Det bryr ikke banken seg noe om. Banken kan ikke si: Ja, du er ferdig som lærling om 1 år du, så da har du fastlønn på 600k i 2014.

Når du får lån, så ser banken på lønna du har NÅ og ikke om 2 år. Så nei, du gjør deg selv bare mindre troverdig her.
Vis hele sitatet...
Her tar du feil. Banken kan faktisk ta hensyn til fremtidig inntekt, men ikke utelukkende det.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Libedibediberty Vis innlegg
Det du ikke ser ut til å forstå er at både boligmangelen og byggekostnadene blir påvirket av rentenivået i Norge.

Angående resten av landet, sjekk ut denne:

http://josefsen.org/blog/2011/06/27/...g-boligpriser/

Sjekk første setning på denne:

http://no.wikipedia.org/wiki/Styringsrenten

Man kan ikke ha lave renter for alltid, da dette vil føre til stor inflasjon.
Vis hele sitatet...
Spør du meg kommer du bare med hvis og om og atte...

Det er ingenting som tyder på at det skal komme et boligkrakk i de dimensjonene du forespeilder. For det første kommer boligpresset til å vedvare (i Oslo, som jeg holder meg til her...) grunnet en stabil innvandring, og et vannvittig etterslep i boligbyggingen. Trolig vil ikke boligprisene fortsette å øke med 8% årlig, men jeg ser for meg en stabil vekst på rundt 2,5% de neste ~20-30 årene. Nå er det jo selvfølgelig umulig å spå framtiden, spesielt slik som alle roter rundt nedi Europa, men jeg ser ingen logisk oppbygging i argumentene dine.

Har du hatt Makro I forresten? Virker sånn

Det jeg derimot frykter er at det skal bli en todelt by der leilighetene i Groruddalen depressierer, mens det nærmere vestkanten vil fortsette og fortsette.
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men det eneste jeg har å si er at man kommer inn om man vil.

Så utrolig mange ungdommer og unge voksne i dag har valgt retninger i livet som er regelrett uforsvarlige. Man blir fortalt at man skal følge drømmen (og ikke tenke på konsekvensene). At folk som har valgt tulleretninger som drama, musikk, idrett og kjønnsstudier har ikke klagerett når de ikke tjener nok til å bo i Oslo-gryta.

Hvis man velger fornuftige retninger som ingeniør, medisin, økonomi og i tillegg er økonomisk forsvarlige så klarer man en leilighet i Oslo.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei,
er det noen her som har søkt startlån hos Husbanken?
Jeg skal til å sende inn søknad, men lurer på om noen her inne vet hvor lang behandligstid det er?
Sitat av SteinOveHelset Vis innlegg
Hei,
er det noen her som har søkt startlån hos Husbanken?
Jeg skal til å sende inn søknad, men lurer på om noen her inne vet hvor lang behandligstid det er?
Vis hele sitatet...
6 uker. skal litt til å få det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nei, jeg kommer ikke inn. Er dog ikke villig til å ta opp lån etter at jeg leste dette.
Kommer meg vel inn i boligmarkedet vis eg klarer og spare litt.
Har 460k i året, men ingen som kan kausjonere, og ingen egenandel Vil ha hus nu!
Sitat av Equicez Vis innlegg
Nei, jeg kommer ikke inn. Er dog ikke villig til å ta opp lån etter at jeg leste dette.
Vis hele sitatet...

Sjekk den samme grafen etter krigen du

All den tid vi får mer penger i Norge, og det er for lite boliger der folk vil bo, vil prisene stige.
Og sålenge Norge går så det griner (oljenorge ja:P) blir det mer penger i Norge.

Jeg hadde ikke latt meg skremme av den grafen
Sitat av SteinOveHelset Vis innlegg
Hei,
er det noen her som har søkt startlån hos Husbanken?
Jeg skal til å sende inn søknad, men lurer på om noen her inne vet hvor lang behandligstid det er?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk svar på under en uke.

Jeg har et hus på 300 kvd som jeg kjøpte for underkant av et år siden. 2,3 mill i lån på meg alene som kommunalt ansatt :-) Mekket to utleieleiligheter etter huset ble kjøpt, så nå bor jeg sånn sett gratis, da utleie inntektene dekker renter og avdrag på lånet.

Hadde null egenkapital og fikk rente på 3,5%. Fikk tilbud av to forskjellige banker som kunne finansiere 100%. Ingen kausjonist. Søkte startlån etter huset var kjøpt og fikk innvilget det. Så kan ikke si at jeg er spesielt plaget med å komme inn på boligmarkedet nei :-)

Har også flere kamerater som nylig har kjøpt hvert sitt hus. Noen total renoverte, andre bygget og siste flyttet bare inn. Alle med lån på mellom 1,5 til 2 mill. Noen alene og andre med samboer. Alle med stort sett total inntekt på under 400.000 kr.

I følge SIFO tallene lyste de ganske rødt hos bankene. Så tror enkelte kan slite med en renteøkning. Men nå lever jeg og alle jeg kjenner mye bedre enn da vi var inn i leiemarkedet.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Sjekk den samme grafen etter krigen du

All den tid vi får mer penger i Norge, og det er for lite boliger der folk vil bo, vil prisene stige.
Og sålenge Norge går så det griner (oljenorge ja:P) blir det mer penger i Norge.

Jeg hadde ikke latt meg skremme av den grafen
Vis hele sitatet...
Hadde ikke Dubai masse olje ?