Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5082
Heihei. Lurer på hva slags, og hvor mye straff man får, om man dumper en moped i havet, krever forsikringspremie fra forsikringsselskapet, og dette blir oppdaget, og de kan bevise det er deg.
Hvor mye? Ta en vanlig ungdom, 16-17 år, kanskje jobb som avisbud, inntekt på 2-3000 kr i mnd. Mopeden er vel helt vanlig, ikke dyreste modell osv.
Hvor mye? Dette er, uansett om folk tror det eller ikke, til en oppgave jeg holder på med i samfunnsfag, i et kapittel om "kriminalitet". Lovverk, avisartikler, egne erfaringer osv er velkomne!
http://www.fno.no/no/Hoved/Fakta/Ska...kringssvindel/
Etter § 272 har forsikringssvindel en strafferamme på inntil 6 års fengsel.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10000892

Google er din venn.
Jeg bryr meg egentlig ikke om hva du gjør med mopeden, så lenge du ikke hiver den i havet hvor jeg bor. Det kalles forurensing
straffeloven:
§ 272. Med fengsel inntil 6 år straffes den som ødelegger eller skader en forsikret gjenstand eller på annen måte framkaller et forsikringstilfelle, for at han eller andre skal få utbetalt en forsikringssum. Det samme gjelder den som i sådan hensikt uriktig oppgir eller gir det utseende av at et forsikringstilfelle er inntrådt, eller oppgir til erstatning en gjenstand som ikke er forsikret eller ikke er til eller ikke er skadet. Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraffen.

Med bøter eller fengsel inntil 3 år eller med begge deler straffes
1) den som ved avslutningen av en forsikringsavtale fortier eller gir uriktig opplysning om omstendigheter som han kjenner til og må innse er av betydning for forsikringsgiveren,
2) den som for at han selv eller andre skal få utbetalt en forsikringssum eller en garantisum sikret ved forsikringsavtale, gir en skadeoppgave som står i påtakelig misforhold til skaden.

Medvirkning til forbrytelse, nevnt i denne paragraf, straffes på samme måte som forbrytelsen.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Selskapene har også en tendens til å være litt vanskelig å ha med å gjøre den dagen du skal forsikre bilen din, eller noe annet for den saks skyld.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Greit å unngå å utføre slike ting.
Har kun positive erfaringer med Forsikrings gutta.
Fikk så sykt bra pris på bilen jeg har nå.
Selv om at jeg kun har hat forskring registrert på meg siden aug 09. Å da fikk jeg 50 % men når jeg byttet så fikk jeg det under.

75 % bonus
16000 km
Fullkasko
3240kr i året.
Fører minst 23år.
skru mopeden ned i deler. selg delene smart. altså ikke annonse på finn med fullt navn og reg nr. Ramma og skilter sager du i småbiter og fordeler delene i ørten elver og innsjøer og på fyllinga så kan du smile rått hvis noen prøver å bevise noe som helst.

vinn vinn situasjon siden du tjener mer på svindelen og svindelobjektet er sporløst borte.
Erklært blond
Men vist du ikke har tenkt å ha enn samfunns oppgave og har tenkt å hive den i sjøen! IKKE gjør det, da blir forsikringen dyrere for oss andre lovlydige.
Skal du dumpe mopeden foreslår jeg heller at du selger den som dele mope til noen som har samme.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av NiceNorsk Vis innlegg
Men vist du ikke har tenkt å ha enn samfunns oppgave og har tenkt å hive den i sjøen! IKKE gjør det, da blir forsikringen dyrere for oss andre lovlydige.
Vis hele sitatet...
Hehe, ta det helt med ro Har aldri hatt en moped, og har heller ikke lyst på noen Spørsmålet var nok beregnet på og svare på en oppgave i samfunnsfag Betaler forsikringer selv, og er motstander av de som driver med forsikringssvindel