Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  113 8871
En kamerat av meg har nettopp fått seg tattooutstyr og en kamerat av lillebroren hans maser om å bli tatovert.

Han er 14 år og er skikkelig gira. Kan kameraten min få problemer med politiet for å tatovere en mindreårig hvis han vil det selv?

Dette er IKKE snakk om moral og etikk så ikke kom med kommentarer om at det er dårlig gjort. spørsmålet er om det er lovlig eller ikke.
Tror ikke det finnes regler for når private gjør det... Mener at bare "offentlige" tjenester kan kreve 18års grense.

EDIT: Med mindre han har en bedrift eller noe, som jeg tviler på
nei han er bare sykt flink til å tegne og har bestemt seg for å begynne å tatovere...

men det at det er 18års grense på et tattoostudio er vel noe bedriften bestemmer selv?
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Tror ikke det finnes regler for når private gjør det... Mener at bare "offentlige" tjenester kan kreve 18års grense.

EDIT: Med mindre han har en bedrift eller noe, som jeg tviler på
Vis hele sitatet...
Er det ikek 16 år på tatoo? Uten å trenge foreldre og sånn ofc.
Det er ingen lovbestemt aldersgrense på tattovering i Norge.
De fleste bedriftene har likevel en 18-års aldersgrense.
Han kan fint tattovere kidden uten noen problemer.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Er det ikek 16 år på tatoo? Uten å trenge foreldre og sånn ofc.
Vis hele sitatet...
På de fleste seriøse studioer er det 18-årsgrense, uansett.
Det som i dette tilfellet blir problemet, er at så lenge han bare er 14 år, er det jo foreldrene som bestemmer. så han kan kanskje få litt problemer med de.
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Det som i dette tilfellet blir problemet, er at så lenge han bare er 14 år, er det jo foreldrene som bestemmer. så han kan kanskje få litt problemer med de.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig. Jeg ville for sikkerhets skyld snakket med foreldrene for å høre om det er greit vist jeg var vennen din slik at det ikke backfirer opp i ansiket hans... Betale for laserfjerning eller noe, du vet.

Utover dette er det ingenting i veien. Alle tatoverinsstudioer har frivillig aldersgrense, som sagt er det ingenting lovpålagt.
ja men det tror jeg ikke skal være noe problem... han er stor som et troll :P

men takk for info da trenger jeg ikke å bekymre meg for ham
snakk med foreldrene først du ja

post resultatet her senere
Sitat av Raggaman Vis innlegg
ja men det tror jeg ikke skal være noe problem... han er stor som et troll :P

men takk for info da trenger jeg ikke å bekymre meg for ham
Vis hele sitatet...
Ble nysgjerrig på hva som skal være motivet?
Sist endret av petterøes 3000; 29. november 2009 kl. 20:46.
det husker jeg ikke helt men tror det hadde noe med en hodeskalle å gjøre..

Kan poste bilder etterhvert hvis han faktisk skal gjøre det...
Sist endret av Raggaman; 29. november 2009 kl. 20:56.
Sitat av Raggaman Vis innlegg
det husker jeg ikke helt men tror det hadde noe med en hode skalle å gjøre..

Kan poste bilder etterhvert hvis han faktisk skal gjøre det...
Vis hele sitatet...
Må gjøre det
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
er ingen aldersgrenser på tatovering, men ja, de fleste studioer har 18års-grense, med mindre det er spesielle tilfeller.
Jeg bare skyter inn et spørsmål her.
Er det noen helsemessige negative grunner til å ikke tatovere seg som mindreårig?
Sitat av Widow Vis innlegg
Jeg bare skyter inn et spørsmål her.
Er det noen helsemessige negative grunner til å ikke tatovere seg som mindreårig?
Vis hele sitatet...
Vel du vokser enda som 14 åring, og hvis du får deg tatovering, vil den bli strekt ut og stygg når man vokser.

Edit: skrivefeil
Sist endret av Dimergon; 29. november 2009 kl. 21:39.
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Vel du vokser enda som 14 åring, og hvis du får deg tatovering, vil den bli strekt ut og stygg når man vokser.

Edit: skrivefeil
Vis hele sitatet...
Pluss at man ikke er gammel nok til å forstå at man faktisk blir merka for livet. "No turning back" (finnes jo laser operasjon, men dere sjønner hva jeg mener).
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Vel du vokser enda som 14 åring, og hvis du får deg tatovering, vil den bli strekt ut og stygg når man vokser.

Edit: skrivefeil
Vis hele sitatet...
det er nok ingen fare med lovene, men jeg ville nok tatt en prat om hvordan pubertet funker og at man må vokse seg stor og sterkt før man tenker på tattis haha.
Sist endret av MonkeyLiquid; 29. november 2009 kl. 22:11.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Tror ikke det finnes regler for når private gjør det... Mener at bare "offentlige" tjenester kan kreve 18års grense.

EDIT: Med mindre han har en bedrift eller noe, som jeg tviler på
Vis hele sitatet...
Det er ikke aldersgrense på tatovering, men tatoveringsstudioer som vil fremstå som profisjonelle velger å ha en aldersgrense på 18. TRor også at enkelte studioer som er meldt inn i et eller annet forbund må ha denne aldersgrensen. Ellers høres det i utgangspunktet ikke så lurt ut å tatovere seg hos en amatør tatovør. Forstår ikke at folk tenker på det engang. Det er vel bare meg.
Sist endret av Spelly; 29. november 2009 kl. 22:12.
"Prøvekanin søkes! Dyktig tegner har nettopp fått seg tatoveringssett og leter etter mindreårige gutter som vil ha tattis. Ta kontakt. Mvh www.gjennomtenkingsforbundet.not"
Sitat av spelley Vis innlegg
Det er ikke aldersgrense på tatovering, men tatoveringsstudioer som vil fremstå som profisjonelle velger å ha en aldersgrense på 18. TRor også at enkelte studioer som er meldt inn i et eller annet forbund må ha denne aldersgrensen. Ellers høres det i utgangspunktet ikke så lurt ut å tatovere seg hos en amatør tatovør. Forstår ikke at folk tenker på det engang. Det er vel bare meg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare deg.
Trådstarter ville ikke ha noe moral- eller etikkleksjon, men å ta tattis som 14 åring hos en amatør tattovør er idiotisk. Samtidig nevner trådstarter at det har noe med en hodeskalle å gjøre som ikke høres gjennomtenkt ut.
Kameraten av lillebroren din burde tenke seg godt om, er virkelig det motivet kult om 5-10 år?

Kameraten din kan tattovere lillebroren til kompisen din hvis han vil, men han kan få foreldra på nakken.
ja... da er det notert og sendt til ham som sms.. det er opp til han nå...

men nå skal det sies at 14åringen var skikkelig gira og ga uttrykk for at han virkelig ville...

men igjen... moral og etikk er en helt annen diskusjon, selv om det virker som om det er umulig å unngå...

Så lenge han ikke får pes av politiet gir han fullstendig faen står det her på en sms jeg nettopp fikk :P

Dette skal bli gøy å se hvordan det utvikler seg :P :P
Så lenge det er ok for foreldrene, så er det fult lovlig.

Som sagt over, så er det ingen lov i Norge mot slikt. Selv om studioene har 18 års grense.
Og bare så det er sagt - selv om folk her har god peiling og så videre, så er det IKKE lurt å stole blindt på denne siden her når det gjelder viktige ting som helse, lovligheter og andre ting. I alle fall ikke uten sikre kilder, og jeg kan ikke huske å ha sett noe kildebruk i denne tråden enda. Jeg liker folkene her, og vet de kan sine saker, men å ta 10 "kjør på, GL"-poster som forsikring for at det jeg gjør er lovlig, det hadde jeg ikke slått meg til ro med.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Og bare så det er sagt - selv om folk her har god peiling og så videre, så er det IKKE lurt å stole blindt på denne siden her når det gjelder viktige ting som helse, lovligheter og andre ting. I alle fall ikke uten sikre kilder, og jeg kan ikke huske å ha sett noe kildebruk i denne tråden enda. Jeg liker folkene her, og vet de kan sine saker, men å ta 10 "kjør på, GL"-poster som forsikring for at det jeg gjør er lovlig, det hadde jeg ikke slått meg til ro med.
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du finner kilder som motsier det som står her.
Eventuelt kan jeg gi deg en link som bekrefter iallefall det som er blitt sagt av iallefall meg i tråden ang aldersgrense: http://www.ung.no/oss/kroppsideal/14515.html
Sist endret av Spelly; 29. november 2009 kl. 23:24.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Og bare så det er sagt - selv om folk her har god peiling og så videre, så er det IKKE lurt å stole blindt på denne siden her når det gjelder viktige ting som helse, lovligheter og andre ting. I alle fall ikke uten sikre kilder, og jeg kan ikke huske å ha sett noe kildebruk i denne tråden enda. Jeg liker folkene her, og vet de kan sine saker, men å ta 10 "kjør på, GL"-poster som forsikring for at det jeg gjør er lovlig, det hadde jeg ikke slått meg til ro med.
Vis hele sitatet...
Javel ja, kan gå god for det jeg har sagt:

"Det finnes ingen aldersgrense på å tatovere seg i Norge, men de fleste seriøse tatoveringsstudioer har en aldersgrense på 18 år."
http://www.ung.no/art/artikkel.inc.p...2010&print=yes
Videre hennvises det til lommelegen.no

"Det finnes ingen lov om aldersgrense for tatovering i Norge, loven som blir fulgt er den som heter at etter fylte 15 år kan man kjøpe hva man vil for egne penger. Men de fleste seriøse studioer holder 18 års alders grense, med god grunn."
http://www.memento-tattoo.com/sider/Tatovering.htm
Hehe, at han er flink til å tegne behøver ikke bety at han på noe som helst vis egner seg som tattovør sånn med en gang! Det krever mye mer enn å kunne tegne..
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
snakk med foreldrene først du ja

post resultatet her senere
Vis hele sitatet...
Eller bedre:
Snakk med foreldrene etterpå, så poster du resultatet (samt en mp3/avi av samtalen) her senere.
Sist endret av Zepur; 30. november 2009 kl. 00:02.
ville bedt han øve på juleribba først.
Om han gjør dette uten tillatelse fra foreldre, ville jeg passet meg da jeg tok min tattoverig så fikk jeg klar beskjed av tattovør;
"Jeg tattoverer deg bare om du får lov av foreldre/foresatte, om de ikke aksepterer det, gjør jeg det ikke.
Om de velger å anmelde meg, kan jeg bli anmeldt under (noe med drapsvåpen elns) visstnok"

Altså, jeg fikk jo lov av foreldre, tattoverte en tribalsak på underarmen, syns fortsatt den er tøff og skal bygge på den, dvs. gjorde dette i ung alder, ikke så ung som 14 men...
Sitat av Jack Daniels Vis innlegg
Om han gjør dette uten tillatelse fra foreldre, ville jeg passet meg da jeg tok min tattoverig så fikk jeg klar beskjed av tattovør;
"Jeg tattoverer deg bare om du får lov av foreldre/foresatte, om de ikke aksepterer det, gjør jeg det ikke.
Om de velger å anmelde meg, kan jeg bli anmeldt under (noe med drapsvåpen elns) visstnok"

Altså, jeg fikk jo lov av foreldre, tattoverte en tribalsak på underarmen, syns fortsatt den er tøff og skal bygge på den, dvs. gjorde dette i ung alder, ikke så ung som 14 men...
Vis hele sitatet...
Blir sikkert dømt under våpenloven. Ulovlig oppbevaring av tatoveringsutstyr.



- forstår ikke helt logikken med dette...

Btw, tatovering og tegning er to vidt forskjellige ting.
Sist endret av Spelly; 30. november 2009 kl. 00:22.
Sitat av spelley Vis innlegg
Blir sikkert dømt under våpenloven. Ulovlig oppbevaring av tatoveringsutstyr.



- forstår ikke helt logikken med dette...

Btw, tatovering og tegning er to vidt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Ja, var det det var, og da kunne han få en plass bak muren på Hoff osv.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Finnes ingen mere riktige ting å gjøre enn og kontakte foreldrene anngående dette, å få dem til og ta en liten prat om hva tatoveringen vil si.
så var det dette med moral og etikk da...

men vil dette si at noen nå mener at det ER ulovlig å tatovere folk under 18?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nei kanskje ikke, men siden foreldrene har fullmakt over gutten, så er det heller ikke ulovlig av dem å sende regninga på laseropperasjon til kameraten din. Han har råd til tattoveringsutstyr, men har han råd til tattoveringsoppstyr, etter å ha tattovert drittunger?
Man kan ikke tenke A uten og tenke B
Sist endret av Up; 30. november 2009 kl. 00:54.
stikk han litt uten blekk først for å sjekke hvor tøff han egentlig er:P
Sitat av Jack Daniels Vis innlegg
Om han gjør dette uten tillatelse fra foreldre, ville jeg passet meg da jeg tok min tattoverig så fikk jeg klar beskjed av tattovør;
"Jeg tattoverer deg bare om du får lov av foreldre/foresatte, om de ikke aksepterer det, gjør jeg det ikke.
Om de velger å anmelde meg, kan jeg bli anmeldt under (noe med drapsvåpen elns) visstnok"

Altså, jeg fikk jo lov av foreldre, tattoverte en tribalsak på underarmen, syns fortsatt den er tøff og skal bygge på den, dvs. gjorde dette i ung alder, ikke så ung som 14 men...
Vis hele sitatet...

Sitat av spelley Vis innlegg
Blir sikkert dømt under våpenloven. Ulovlig oppbevaring av tatoveringsutstyr.



- forstår ikke helt logikken med dette...

Btw, tatovering og tegning er to vidt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...

Dette virker ganske ekstremt, noen som kan bekrefte eller avkrefte?
Sitat av Raggaman Vis innlegg
Dette virker ganske ekstremt, noen som kan bekrefte eller avkrefte?
Vis hele sitatet...
Trodde at det var ganske åpenbar sarkasme. Tydeligvis ikke.
greit.. da får jeg skylde på trøttheten..

men hva med det tatovøren til Jack Daniels sa?

"Jeg tattoverer deg bare om du får lov av foreldre/foresatte, om de ikke aksepterer det, gjør jeg det ikke.
Om de velger å anmelde meg, kan jeg bli anmeldt under (noe med drapsvåpen elns) visstnok"

er dette noe tatovøren bare sa eller ligger det noe i det?
Sitat av Raggaman Vis innlegg
greit.. da får jeg skylde på trøttheten..

men hva med det tatovøren til Jack Daniels sa?

"Jeg tattoverer deg bare om du får lov av foreldre/foresatte, om de ikke aksepterer det, gjør jeg det ikke.
Om de velger å anmelde meg, kan jeg bli anmeldt under (noe med drapsvåpen elns) visstnok"

er dette noe tatovøren bare sa eller ligger det noe i det?
Vis hele sitatet...
Det virker for meg som totalt bullshit, sikkert ikke den eneste som tenker det.
så 1. enten tuller den som laget dette innlegget.
2. Gikk rett på spøken til tatovøren.
Sitat av Raggaman Vis innlegg
greit.. da får jeg skylde på trøttheten..

men hva med det tatovøren til Jack Daniels sa?

"Jeg tattoverer deg bare om du får lov av foreldre/foresatte, om de ikke aksepterer det, gjør jeg det ikke.
Om de velger å anmelde meg, kan jeg bli anmeldt under (noe med drapsvåpen elns) visstnok"

er dette noe tatovøren bare sa eller ligger det noe i det?
Vis hele sitatet...
Det ligger jo selvfølgelig noe i det, att gutten må få lov av foresatte å bli tattovert, da denne tattovøren egentlig ikke har noe form for forsikkring osv. på seg ettersom han ikke eier eller driver noe studio.
Får gutten hudsykdommer og må oppereres for dette så blir det jo på en måte tattovørens feil, iogmed att han tattoverte gutten, og gutten er ikke over 18, som sagt tidligere, er ikke dette noen aldersgrense.

Han jeg tattoverte meg hos ville ikke bli anmeldt eller få noe dårlig rykte, derfor fikk jeg denne beskjeden...

..og om det blir anmeldt blir det jo to fluer i en smekk;
"Ulovlig oppbervaring av tatoveringsutstyr"
og den andre går under våpenloven.
greit... virker ganske teit også å skulle bli anmeldt for drapsforsøk for noe sånt...

Edit: Siden når ble det ulovlig å oppbevare tatoveringsutstyr?
Sist endret av Raggaman; 30. november 2009 kl. 01:44.
Vil tro at det er forskjell på et A4 ark og en overarm.
Sitat av Raggaman Vis innlegg
greit... virker ganske teit også å skulle bli anmeldt for drapsforsøk for noe sånt...
Vis hele sitatet...
Sånn er verden, live with it..
..hadde jeg vært tattovøren som i dette tilfelle om jeg forstår deg rett er en ung preson, da refererer jeg ikke til han på 14 som skal bli tatovert, men din kamerat/venn, så ville jeg øvd meg og ikke begynt rett på "ekte" hud.
Kjøpe noe skinn eller noe lignende og øve seg litt ville vært fint, og 14 åringen bør ta en prat med sine foresatte, det burde tattovøren også, desverre.
det med drapsforsøk høres for min del ut som synsing, hvis en dommer dømmer deg for det, bør du kreve at han gjennomfører pisseprøve, for han har definitivt noe ekstra i kroppen :rolleys:


kan også ligge noe sannhet i det, du "bruker et verktøy (våpen?) til å påføre denne fjortenåringen en varig skade.


mitt tips: skriftlig kontrakt, hvor foreldrene må signere
Har hørt/lest at tattovører ofte øver seg på døde griser før de går til angrep på levende mennesker.
Edit: Siden når ble det ulovlig å oppbevare tatoveringsutstyr?
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-2...-1189-002.html
joda.. men når fjortenåringen VIL det... er det da ULOVLIG?
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Har hørt/lest at tattovører ofte øver seg på døde griser før de går til angrep på levende mennesker.
Vis hele sitatet...
Da har du hørt rikitg, jeg så dette faktisk på Miami INK på Discovery for en liten stund tilbake, når hun som startet LA INK var ny, da øvde hun seg på en liten grisebit, tror det var ribbeinsdelen eller noe lignende, ihvertfall, de øver seg på griser, av og til skinnbiter tho.

Sitat av Raggaman Vis innlegg
joda.. men når fjortenåringen VIL det... er det da ULOVLIG?
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig da, men foresatte burde være klar over att han faktisk gjør dette, og att han plutselig ikke bare kommer hjem og sier "whoa mamma og pappa, se tattisen min a" det ville blitt for dumt, og gutten som tattoverte ville fått ett lite problem med foresatte ville jeg tro.
Om det er lov eller ei skal jeg ikke legge meg opp i.
Bare få ungen til å tenke seg om. Sett Miami Ink? Han lærlingen der (Joji, eller noe), som er relativt flink til å tatovere, får kun lov å tatovere på en skinke for å øve seg. her snakker vi tatoveringsstudio i verdensklassen, som ansetter folk med talent. Ikke la en fyr som muligens er flink til å tegne tegninger, som nettop har fått seg tatoveringsutstyr bruke en 14 år gammel kid som prøvekanin. Gi han heller noen kilo ribbe til jul, som han kan øve med og bank vett i skallen på 14-åringen

edit: slått av Jack Daniels
Sist endret av Machintorsk; 30. november 2009 kl. 01:52.