Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2527
hei er det sant av man kan få eplepsi av å bruke rivotril for mye uten at man har eplepsi?? er mange som sier det, er det sant?
Kan ikke dere svare litt mer utfyllende for en gangs skyld, istedenfor et tørt "niks" som ikke nødvendigvis heller er helt sant? Linken du kommer med, petterøes 3000, sier ingenting relevant til denne tråden...

Jeg har tidligere hørt det bli påstått at en venn av en bekjent har fått epilepsianfall av Rivotril. En liten titt på Wikipedia gir en pekepinn på at dette kan være sant.

Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Clonazepam#Side-effects
Occasional
  • Serious dysphoria[22]
  • Thrombocytopenia[23]
  • Serious psychological and psychiatric side-effects[24][25]
  • Induction of seizures[26][27] or increased frequency of seizures[28]
  • Personality changes[29]
  • Behavioural disturbances[30]
Vis hele sitatet...
Videre fortalte denne personen til meg at dette er mer typisk for folk som spiser svære doser.

Ikke helt vanntette kilder, men bedre enn ingenting
Jeg har to kamerater/bekjente som utviklet epilepsi iløpet av et sterkt pillerace for endel år siden. At det også var "kryssere" (rivotriler) i miksen er ingen tvil om. Om det var disse rivvoer var utløsende for sykdommen, eller om det var kjøret generelt som bidro til symptomer kan jeg selfølgelig ikke svare på.

Men mener å ha plukket opp et sted at narkomani kan forårsake "disse stormene i hjernen som vi kaller epilepsianfall" men har ikke sett det sjøl, uten at det har vært mengder medikamenter involvert.. For ettertiden : Han ene er frisk familiefar og 100% streit, har fått lappen igjen. Han andre er narkoman og har framleis enkelte episoder..

edit2 : kun "egenerfarte kilder"
Sist endret av pidget; 25. november 2009 kl. 04:16. Grunn: omformulering ja
Klonazepam er et benzodiazepin og som alle benzodiazepiner kan det brukes mot epileptiske anfall(klonazepam er et av de mest brukte). Det er allikevel mulig å få paradoksal effekt, altså den motsatte virkningen enn det som er vanlig.

Denne viser at 10% av personene som fikk intravenøs administrasjon av klonazepam fikk paradoksal effekt.
Sist endret av Saksen; 25. november 2009 kl. 22:28.
Sitat av Saksen Vis innlegg
Denne viser at 10% av personene som fikk intravenøs administrasjon av klonazepam fikk paradoksal effekt.
Vis hele sitatet...
Joda, men dette var pasienter som allerede led av epilepsi. Jeg vil anta at prosenten ligger langt lavere hos friske individer.
Stoffer som øker mengden elektriske impulser gir vel en økt sjanse for og få/utvikle epileptiske anfall fordi det øker mengden elektriske signaler som går omkring i hjernen. Derfor cannabis kan bli brukt til og forhindre epileptiske anfall fordi det minsker mengden av elektriske signal.

Jeg har tror i alle fall man kan utvikle epilepsi ved bruk av noen typer stoff.
Klonazepam og andre benzodiazepiner øker ikke mengden elektriske impulser i hjernen. Tvert imot. Det binder seg til benzodiazepinreseptorene på GABA-a-reseptoren og øker frekvensen på åpning av Cl- -kanalene. Det forsterker altså virkningen av GABA, som er den viktigste inhibitoriske(hemmende) transmitteren i hjernen.

Cannabinoider binder seg til CB1-reseptorene(og CB2, men det er ikke viktig nå) som ofte er lokalisert pre-synaptisk(før synapsen) og fører til mindre utslipp av GABA. Et fenomen som kalles DSI.
Ved røyking av cannabis øker også glukosemetabolismen i hjernen, som er den måten hjernen skaffer seg energi. Dette betyr økt aktivitet i nervesystemet.
Sitat av pidget Vis innlegg
Jeg har to kamerater/bekjente som utviklet epilepsi iløpet av et sterkt pillerace for endel år siden. At det også var "kryssere" (rivotriler) i miksen er ingen tvil om. Om det var disse rivvoer var utløsende for sykdommen, eller om det var kjøret generelt som bidro til symptomer kan jeg selfølgelig ikke svare på.
Vis hele sitatet...
Epilepsi eller abstinens?
Fikk de diagnosen sin stilt av lege?

Noen tar feil av abstinenskramper og tror dem har fått epilepsi o.l..
Et pillerace kan gi sterke abstinenser ved brå seponering, og har hørt om folk som har utviklet kraftig angst og fått panikkanfall, og tatt det som en selvfølge at de har epilepsi. Helt til legen har funnet ut den opprinnelige årsaken
▼ ... over en uke senere ... ▼
Samboeren min tok mye rivotriler ei periode for litt siden.. Så en dag, kom jeg hjem fra jobb. satte på en film, og skulle ta trekk på bongen, som vi alltid gjør. Etter han tok trekk, fikk han epilepsi anfall, og blei innlagt på sjukehuset.. SÅ, Rivotrilene KAN ha hatt en innvirkning..
Rivotril ER epilepsimedisin! Jeg tar selv 4mg delt i 3 doser daglig mot epilepsi, sammen med en annen epilepsimedisin. På dette har jeg vært anfallsfri i FIRE ÅR!

Imidlertid er det nok ikke spesielt sunt for hjernen å bli utsatt for stadige inntak av større mengder av ting man blir fjærn på - inkl. piller. Det er rart med selv epilepsimedisiner - noen kan man faktisk få kramper av dersom man tar alt for mye. Men da snakker vi forgiftningsreaksjon - ikke epilepsi. Abstinenskramper blir nevnt over. Mange forveksler dette med epilepsi.

Til slutt vil jeg si at jeg ikke utelukker at man kan få epilepsi av å eksperimentere for mye med ting som forstyrrer nevrologisk. Uten å preike moral, har noen svin på skogen selv.
Sitat av PitViper Vis innlegg
Det er rart med selv epilepsimedisiner - noen kan man faktisk få kramper av dersom man tar alt for mye. Men da snakker vi forgiftningsreaksjon - ikke epilepsi.
Vis hele sitatet...
Det har ikke nødvendigvis noe med en forgiftningsreaksjon å gjøre. Det er absolutt mulig å få paradoksal virkning av benzodiazepiner, noe som kan føre til epileptiske anfall og kramper.
Sist endret av exocytose; 6. desember 2009 kl. 21:41.