Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 987
Skal kjøpe ett bilanlegg til en gammel Ford, men har rett og slett ikke peiling.
Det eneste jeg veit er at jeg vil ha en cd-spiller i bilen.
Hva skal man kjøpe? og ikke minst hvor skal jeg gå for å få taki noe rimelig, men bra.

Tenkte ikke å punge ut mer enn en 2-3000 kroner. Holder det til noe nogenlunde bra?

Er det lett å instalere det selv i bilen?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Installering varierer fra bil til bil.
2. Skal du ha så billig tar du en tur på europris eller lignende butikker.
usual's Avatar
Trådstarter
52 1
Har sett litt rundt, det er vell ikke ett bilanlegg jeg skal ha med kun en bilsterio?
Høytalere er det vell i bilen fra før av.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du bare skal ha CD-spiller får du disse for nedi 500kr dersom du går på rimelige butikker, om det er høytalere der vet ikke jeg men du, men det kan hende at de er grusomt sprengte eller bare rustet fast for alt du vet (hvis du ikke har testet de).

http://www.kelkoo.no/c-173101-bilstereo.html
om det er lett å installere kommer jo helt ann på hvor nøye du er, en normal cd-spiller, kan dra ca 45 watt x 4, dvs at du kan kjøre 4 stk 45 watt på den spilleren, du kan jo også bygge en bro og kjøre 2 x 90 watt.

Men skal du ha høytalere og bassere burde du kjøpe forsterker, så du kan dra både høytalere og bassere, kan vel kanskje være så heldig å få tak i bassere, høytalere, cd-spiller og forsterker for den summen der? hvis man kjøper det billigste, eller brukt for den saks skyld..

har ikke så mye peil på dette men kunne kanskje gi en pekepinn
Neineinei - bilanlegg kjøper man på www.netthandelen.no - EOD?
skal du ha "skikkelig" lyd, så trenger du:
- cd-spiller
- forsterker
- høytalere

cd-spilleren trenger ikke vere blandt de dyreste, for du skal bruke forsterker uansett.
jo dyrere spillerene er, jo mer dippedatter og lysende knapper. lite effektøkning, men flere instillinger og muligheter.

skal du bare ha god lyd, uten å vere råner, så trenger du to 6x9 høytalere.
De erstatter hattehøytalerene. koster ca 1000-1500 spenn for noen brukbare.

skal du utnytte disse, uten å ha de til pynt, så trenger du en forsterker.
Trenger ikke noen stor forsterker, 1000-2000 holder leeenge

aner ikke hvor gammel forden din er, men som regel er det plug and play på spilleren.
er to iso-koblinger som du plugger i.

så tar du en kabel fra +? polen på batteriet og drar til forsterkeren, og - på forsterkeren til jord.
ramme eller noe som metall som er knytta til rammma.

etter det så drar du to kabler fra spilleren til forsterkeren, to vanlige rød/hvit kabler. en av hver, men som regel er disse kobla sammen til en kabel.

da gjenstår det en kabel fra spilleren og bak til forsterkeren, det er on/off kabelen, den "gir beskjed" til forsterkeren når den skal slå seg av og på. slik at du slipper å trykke på forsterkeren hver gang du slår av/på cd-spilleren.

etter at du har montert høytalerene, så drar du +/- fra hver høytaler til +/- på forsterkeren.

thats it

nå har du i alle fall en liten veileder
Når det gjelder jord, må du huske at det holder ikke att det er mettall, må være metall som leder strøm, altså ikke lakert og helst ikke rustent det du kobler på jord.
bilradiospesialisten.no har det du trenger.
usual's Avatar
Trådstarter
52 1
neon som vet en butikk jeg kan stikke innom å kjøpe no i Trondheim?
tenkte kanskje på no sånt: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736.

Det skal vell være bra nok?
ser greit ut det der