Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 9379
Allright, hvis jeg kommer i avhør hva burde jeg si å ikke si?
Vet at de vill prøve å connecte meg me alle taggene men hvordan kommer jeg meg bort fra dette? Hvordan sikter de meg? Hørt at de prøver å sikte deg for en tagg uansett om du har gjort den eller ikke, sier ikke at jeg har gjort noe men vill bare være på den sikre siden

Når det kommer til telefon din.. hvis de sjekker telefon min å ser hvor jeg har vært kan dette connectes med at kansje noen andre hadde vært å tagget en av de plassene jeg hadde gått elns?

Hva burde man si under et avhør btw`?

Takk for alle hjelpende svar!
Du bør skaffe deg ny mobil, vis det er noe du har skrevet noe kriminelt på den. Politiet kan finne fram meld osv uansett om du har slettet dem :P

Lykke til
om det ikke ligger noen meldinger innpå mobilen din eller mobil samtaler så er det bare og nekte for taggingen. så lenge de ikke kan bevise at du har tagget så kan dem helle ikke straffe deg for det
Hva med sannheten?
Sitat av Norris200 Vis innlegg
Hva med sannheten?
Vis hele sitatet...
Spiller det noen rolle?

NEKT NEKT NEKT.
Si at du ikke har noe med det å gjøre. Finner de ut aqv noe så får du heller ta det du får i fleisen. I hvertfall ikke innrøm noe som helst.
Sist endret av Beis; 20. november 2010 kl. 16:10.
En selvfølge er jo at du husker minst mulig med mindre du har alibi, hvis de prøver å knytte deg opp til en viss kveld tagginga har oppstått.
Ingen kan straffes for dårlig hukommelse

Husk, de kommer INGEN vei uansett uten bevis eller en klar tilståelse så ikke la deg lure, hvis ikke de har noe å ta deg på!
Inrømmer du 1 klarer de fort å presse deg til flere.

Lykke til
Om de kommer med noe sånt som; "Vi vet at det var deg, vi har beviser osv." Ikke si en dritt , heller spør om å få se bevisene
vis dem har beviser er du fucked uansett. du tjener ingen ting ved og snakke med dem !


vær forbred på at dem kommer til og gjøre alt i sin makt for og få en tilståelse, ikke fysisk selvfølgelig.
men dem lyger,truer og prøver og lure deg..
Selektiv hukommelse er gøy.
Skyldig eller uskyldig, jeg ville uansett holdt munnen før en advokat var på plass.
Sitat av BombTheSystem Vis innlegg

Hva burde man si under et avhør btw`?
Vis hele sitatet...
Tror du alle saker har et fasitsvar for kriminelle som ikke er spesielt glad i politiet?
Høres det logisk ut at man bare kan "klippe og lime" inn fasitsvar på denne måten?

Jeg kan fortelle deg at det er absolutt ikke slik det fungerer.
Det er alt for mange variabler i hver sag til at man kan trekke slike konklusjoner.

Den som skal avhøres burde rådføre seg med eventuelle andre involverte for så å ta en vurdering av hele situasjonen slik at vedkommende kan ta stilling til hva som burde fortelles eller ikke.
Sitat av ivingman90 Vis innlegg
vis dem har beviser er du fucked uansett. du tjener ingen ting ved og snakke med dem !


vær forbred på at dem kommer til og gjøre alt i sin makt for og få en tilståelse, ikke fysisk selvfølgelig.
men dem lyger,truer og prøver og lure deg..
Vis hele sitatet...
Man har absolutt mye å tjene på sammarbeide med dem OM dem faktisk har beviser.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Man har absolutt mye å tjene på sammarbeide med dem OM dem faktisk har beviser.
Vis hele sitatet...
det er derfor du spør om og få se bevisene før du snakker med dem,
Sist endret av ivingman90; 20. november 2010 kl. 17:21.
Unlicensed Surgeon
Det første som skal skje i et avhør er at du skal få vite hvilken status du har, om du er siktet, misstenkt, eller bare vitne. Hvis du err siktet eller misstenkt skal politiet opplyse om at du ikke har noe plikt til å forklare deg, men at du kan få tilståelsesrabatt hvis du gjør det.

Hvis politiet tror det er deg kommer de som sagt tidligere til å prøve å presse deg til i tilstå. True med mye høyere straffer en du faktisk kommer til å få, rulleblad og alt i "arsenalet" dems.

Det eneste du trenger å si er "Jeg vet ikke noe om det, jeg driver ikke med sånt". Blir du spurt om hvor du var på det aktuelle tidspunktet svarer du bare at du ikke husker hvor du er til en hver tid.

Sier politiet at de har beviser, så trenger du bare å svare noe slikt som "Ja da skjønner jeg ikke hva jeg gjør her, dere får sende saken til tingretten også får vi se om de er enige".

Hvis du har status siktet, be om å få gå i mellom alle sakspapirene før du sier noe mer (dette er da noe du har RETT på) og se hva de har på deg. Gjør dette på et eget rom uten at politiet står over skulderen din. Da kan du også få en god inikasjon på hva du burde gjøre, og si.

Hvis du har status misstenkt. Si at du ikke ønsker å forklare deg på nåværende tidspungt å at de heller får kalle deg inn hvis de gir deg status siktet. (som misstenkt har du ikke rett til å gå i mellom sakspapirene).

Hvis du skulle være så uheldig å komme inn med vitne status. Da har du en plikt til å forklare deg, men du trenger ikke å si noe som gjør deg selv "kriminell". Politiet overser ganske ofte dette og kommer til å spørre deg om du var med, hvis de skulle gjøre det må du bare minne de på hvilken status du har i saken.

Det som er viktig i et avhør er å være våken, og tenke nøye over hva du sier.

På slutten av avhøret skal du få lest opp hva de har skrevet ned, og du kan be om å få endre på noe hvis du vil det. Les nøye over før du eventuelt skriver under på noe!

De kan ikke spore opp hvor du har vært via TLF (i sånne bagatell saker), men anbefaller deg å ta med en random tlf denne dagen som ikke inneholder noe av interesse, de kan gå i mellom meldinger, telefonlogg, og bilder.
Sist endret av dafog; 20. november 2010 kl. 17:25.
Og husk:
Beviser i tagge saker er stort sett UMULIG for politet å oppdrive. Så om de sier du har bevis så spør om å få se dem. Antagelig får du ikke se noe som helst
OG, politet har egentlig ikke lov til å lyve i avhør, så du kan faktsik spørre rett ut om dem har noe som kan linke deg opp mot saken, og minne dem på at de ikke har lov til å svare falskt. Så slipper du nok ut ganske fort.
Sitat av ivingman90 Vis innlegg
det er derfor du spør om og få se bevisene før du snakker med dem,
Vis hele sitatet...
Riktig, man legger ikke ut om alt før man vet med 100% sikkerhet at man blir dømt.
Sitat av dafog Vis innlegg
Det første som skal skje i et avhør er at du skal få vite hvilken status du har, om du er siktet, misstenkt, eller bare vitne. Hvis du err siktet eller misstenkt skal politiet opplyse om at du ikke har noe plikt til å forklare deg, men at du kan få tilståelsesrabatt hvis du gjør det.

Hvis politiet tror det er deg kommer de som sagt tidligere til å prøve å presse deg til i tilstå. True med mye høyere straffer en du faktisk kommer til å få, rulleblad og alt i "arsenalet" dems.

Det eneste du trenger å si er "Jeg vet ikke noe om det, jeg driver ikke med sånt". Blir du spurt om hvor du var på det aktuelle tidspunktet svarer du bare at du ikke husker hvor du er til en hver tid.

Sier politiet at de har beviser, så trenger du bare å svare noe slikt som "Ja da skjønner jeg ikke hva jeg gjør her, dere får sende saken til tingretten også får vi se om de er enige".

Hvis du har status siktet, be om å få gå i mellom alle sakspapirene før du sier noe mer (dette er da noe du har RETT på) og se hva de har på deg. Gjør dette på et eget rom uten at politiet står over skulderen din. Da kan du også få en god inikasjon på hva du burde gjøre, og si.

Hvis du har status misstenkt. Si at du ikke ønsker å forklare deg på nåværende tidspungt å at de heller får kalle deg inn hvis de gir deg status siktet. (som misstenkt har du ikke rett til å gå i mellom sakspapirene).

Hvis du skulle være så uheldig å komme inn med vitne status. Da har du en plikt til å forklare deg, men du trenger ikke å si noe som gjør deg selv "kriminell". Politiet overser ganske ofte dette og kommer til å spørre deg om du var med, hvis de skulle gjøre det må du bare minne de på hvilken status du har i saken.

Det som er viktig i et avhør er å være våken, og tenke nøye over hva du sier.

På slutten av avhøret skal du få lest opp hva de har skrevet ned, og du kan be om å få endre på noe hvis du vil det. Les nøye over før du eventuelt skriver under på noe!

De kan ikke spore opp hvor du har vært via TLF (i sånne bagatell saker), men anbefaller deg å ta med en random tlf denne dagen som ikke inneholder noe av interesse, de kan gå i mellom meldinger, telefonlogg, og bilder.
Vis hele sitatet...
Takk man, dette var veldig opplysende, kommer nokk til å trenge dette

Sitat av ivingman90 Vis innlegg
det er derfor du spør om og få se bevisene før du snakker med dem,
Vis hele sitatet...
Skal gjøre det!
Eneste jeg sier, les nøye nå!

"§ Straffeprosessloven 123. Et vitne kan nekte å svare på spørsmål når svaret vil kunne utsette vitnet eller noen det står i slikt forhold til som nevnt i § 122 første eller annet ledd for straff. Retten kan likevel pålegge et vitne å forklare seg når det er rimelig etter en samlet vurdering av sakens art, forklaringens betydning for sakens opplysning og følgene for vitnet av å gi forklaring. Retten kan frita for forklaring ved vesentlig tap av sosialt omdømme eller vesentlig velferdstap av annen art for vitnet eller noen av dets nærmeste etter § 122 første eller annet ledd når det ut fra en vurdering av sakens art, forklaringens betydning for sakens opplysning og forholdene ellers ville være urimelig å pålegge vitnet å forklare seg.
Retten kan frita vitnet for å svare på spørsmål som berører dets forlovede, fosterforeldre, fosterbarn eller fostersøsken på slik måte som nevnt i første ledd."

Og du er ikke pliktig til å forklare deg til Politiet. Men derimot du er PLIKTIG til å forklare deg i retten!
Sist endret av BaJa; 20. november 2010 kl. 19:47.
Sitat av dafog Vis innlegg
Det første som skal skje i et avhør er at du skal få vite hvilken status du har, om du er siktet, misstenkt, eller bare vitne. Hvis du err siktet eller misstenkt skal politiet opplyse om at du ikke har noe plikt til å forklare deg, men at du kan få tilståelsesrabatt hvis du gjør det.

Hvis politiet tror det er deg kommer de som sagt tidligere til å prøve å presse deg til i tilstå. True med mye høyere straffer en du faktisk kommer til å få, rulleblad og alt i "arsenalet" dems.

Det eneste du trenger å si er "Jeg vet ikke noe om det, jeg driver ikke med sånt". Blir du spurt om hvor du var på det aktuelle tidspunktet svarer du bare at du ikke husker hvor du er til en hver tid.

Sier politiet at de har beviser, så trenger du bare å svare noe slikt som "Ja da skjønner jeg ikke hva jeg gjør her, dere får sende saken til tingretten også får vi se om de er enige".

Hvis du har status siktet, be om å få gå i mellom alle sakspapirene før du sier noe mer (dette er da noe du har RETT på) og se hva de har på deg. Gjør dette på et eget rom uten at politiet står over skulderen din. Da kan du også få en god inikasjon på hva du burde gjøre, og si.

Hvis du har status misstenkt. Si at du ikke ønsker å forklare deg på nåværende tidspungt å at de heller får kalle deg inn hvis de gir deg status siktet. (som misstenkt har du ikke rett til å gå i mellom sakspapirene).

Hvis du skulle være så uheldig å komme inn med vitne status. Da har du en plikt til å forklare deg, men du trenger ikke å si noe som gjør deg selv "kriminell". Politiet overser ganske ofte dette og kommer til å spørre deg om du var med, hvis de skulle gjøre det må du bare minne de på hvilken status du har i saken.

Det som er viktig i et avhør er å være våken, og tenke nøye over hva du sier.

På slutten av avhøret skal du få lest opp hva de har skrevet ned, og du kan be om å få endre på noe hvis du vil det. Les nøye over før du eventuelt skriver under på noe!

De kan ikke spore opp hvor du har vært via TLF (i sånne bagatell saker), men anbefaller deg å ta med en random tlf denne dagen som ikke inneholder noe av interesse, de kan gå i mellom meldinger, telefonlogg, og bilder.
Vis hele sitatet...
gjør som kvinnfolk, nekt på alt! til den dagen du går i grava selv om du vet du tar feil, nekt nekt nekt! utrolig hva man kan slippe unna med da
Gjelder det grafitti er det bare å nekte. De kan ikke bevise at det er deg hvis de ikke har tatt deg in action. Det viktigeste er at du ikke har bilder av at du står og tagger på telefonen, eller noen grafittibilder i det hele tatt. Grafitti er veldig enkelt å komme seg unna hvis ikke du er veldig stor.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av BobDylan Vis innlegg
Gjelder det grafitti er det bare å nekte. De kan ikke bevise at det er deg hvis de ikke har tatt deg in action. Det viktigeste er at du ikke har bilder av at du står og tagger på telefonen, eller noen grafittibilder i det hele tatt. Grafitti er veldig enkelt å komme seg unna hvis ikke du er veldig stor.
Vis hele sitatet...
det viktigste dere må huske på er at når de sier at "vi vet at du har gjort det,det er like greit og tilstå og legge kortene på bordet så går det bedre for deg selv" så har de faktisk ikke bevis og prøver bare og lure deg til og snakke deg selv til en tilståelse..så moralen er at og legge seg flat med alle kortene på bordet fører intet godt med seg, det er en grunn til at vi har personvern og rettsbeskyttelse i dette landet, det er på tide at dere begynner og bruke den retten!!!...
Kan ikke skjønne hvorfor det å nekte er så bra. Hvis de kan bevise at ting du har nektet for har skjedd - selv om det ikke direkte handler om taggingen, så vil løgnen gjøre at resten av forklaringen din tvilsom. Det beste må være å ikke si noe, og snakke med en advokat. Da har politiet mindre å gå på.
Sitat av Deca_23 Vis innlegg
det viktigste dere må huske på er at når de sier at "vi vet at du har gjort det,det er like greit og tilstå og legge kortene på bordet så går det bedre for deg selv" så har de faktisk ikke bevis og prøver bare og lure deg til og snakke deg selv til en tilståelse..så moralen er at og legge seg flat med alle kortene på bordet fører intet godt med seg, det er en grunn til at vi har personvern og rettsbeskyttelse i dette landet, det er på tide at dere begynner og bruke den retten!!!...
Vis hele sitatet...
Her tror jeg nok du har missforstått. Personvern og rettsbeskyttelse er nok ikke til for å beskytte de skyldige, men for å beskytte de uskyldige. Om det innebærer at noen skyldige går fri, så er det bare prisen man er nødt til å betale for å unngå at man straffer uskyldige personer. Om man ønsker å missbruke denne beskyttelsesmekanismen for uskyldige, for å unnslippe noe man faktisk er skyldig for, så er man med på å undergraver det demokratiet og det frie samfunnet vi lever i.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitter i samme situasjon, ble tatt blue-handed med taggeboksen i hånda, hadde svær boblebukse og svær boblejakke og masse klær x_x så jeg tryna bare når jeg skulle stikke... Så dumt ut. Jævla togspor.

Nå er problemet, jeg hadde fått ferdig min lille tusj tag og min store, og jeg lurer på hvor høy bota blir, hvis de finner dem, siden jeg har holdt på i 4 år på MASSSSSE forskjellige steder. Og hvor mye stress det her blir etterhvert evnt. Hvis de finner nye, håper det går greit da.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Sitter i samme situasjon, ble tatt blue-handed med taggeboksen i hånda, hadde svær boblebukse og svær boblejakke og masse klær x_x så jeg tryna bare når jeg skulle stikke... Så dumt ut. Jævla togspor.

Nå er problemet, jeg hadde fått ferdig min lille tusj tag og min store, og jeg lurer på hvor høy bota blir, hvis de finner dem, siden jeg har holdt på i 4 år på MASSSSSE forskjellige steder. Og hvor mye stress det her blir etterhvert evnt. Hvis de finner nye, håper det går greit da.
Vis hele sitatet...
Nekt for at du har gjort noen andre taggs! Si det var din første gang å du etterligna en annen elns. Det hjelper, de trur deg kansje ikke men du slipper kansje å betale for alt det andre...

Sant som de sier, du burde nekte med ALT! De sier du får det i fordel hvis du forteller de noe men det blir bare verre for deg. ALDRI Tro på de.

Nekt,Nekt,Nekt!

Mange sier du ikke burde dra i avhør men det er faktisk bra å få sakt din versjon av saken, da får du bortforklart deg fra mye!

Lykke til!
vert der, gjort det.
som det tidligere er nevnt i tråden: NEKT NEKT NEKT!
om du ikke har blitt busta med tusjen/kanna i hånda av politiet og de ikke har et bilde av deg der du maler så er de eneste bevisene de har vitner eller fotavtrykk. (fordel med å bruke sko du ikke bruker til vanlig!)
husk de alltid vil prøve og ta deg på sammvitigheten og usikkerheten din. om de sier de VET det var deg, må du bare fortsette og nekte!
funka for meg :-)
Sist endret av Sweeet; 16. februar 2011 kl. 08:43.
Jeg og en kompis knuste en rute på et bussstop når vi var mindre(Ja vet det er en idiotisk ting å gjøre men det er mange år siden og vi var små drittunger). En fyr som bodde over veien så oss og ringte til politiet. De kom og tok oss på stedet. Vi nektet for å ha gjort noe som helst og fikk beskjed om at vi kom til å bli kalt inn til avhør. Der fortalte de at de visste at det var vi som hadde gjort det og at de hadde vitne. De sa også at vi kom til å få straff hva enn vi gjorde men at hvis vi var smarte og innrømte at det var oss ville vi få strafferabatt. Begge fortsatte å nekte og vi hørte aldri noe mer om saken
▼ ... mange måneder senere ... ▼
ikke snakk uten å få snakket med en advokat først, hvis det er et formelt avhør har du rett på det, hvis det ikke er at formelt avhør kan du ikke straffes for å lyve til snuten
Gidder ikke å fylle opp stedet med fler unødvendig tråder, så jeg bare spør her. Hvis jeg noensinne blir busta og får prikk på rullebladet, vil det på noen måte kunne hindre meg i å bli lærer?
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
tror de sjekker hvorfor du fikk prikken, så tror ikke det er noe problem nei med mindre du var rusa eller slo til politiet
▼ ... noen uker senere ... ▼
Brudd på § 291 (skadeverk) og § 292 (grovt skadeverk) vil ikke ha noen ting å si om du vil bli lærer. Det er vel relativt få yrker det vil hindre deg i å jobbe innenfor i det hele tatt, kun de hvor det er krav om en uttømmende politiattest kan det ha noe å si.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har vært i avhør flere ganger selv, og det beste er å være ærlig når du skal svare. Dersom du er usikker på hva du skal si eller ikke vil svare, ikke svar. Si: "Det ønsker jeg ikke å svare på." Det sparer deg for masse pes. Politiet har mange syke metoder for å få deg til å snakke. De sa til meg en gang at kompisen min hadde tysta på en annen kompis, også ville de ha det bekreftet av meg, jeg svare med "hva faen!? nei, han var ikke med! Og jeg veit at han ikke har sagt det!" da spurte de ikke mer om han :P

Det beste er å holde kjeft. Og det er fullt lovligt å holde kjeft
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Sitat av Luring3n Vis innlegg
Har vært i avhør flere ganger selv, og det beste er å være ærlig når du skal svare. Dersom du er usikker på hva du skal si eller ikke vil svare, ikke svar. Si: "Det ønsker jeg ikke å svare på." Det sparer deg for masse pes. Politiet har mange syke metoder for å få deg til å snakke. De sa til meg en gang at kompisen min hadde tysta på en annen kompis, også ville de ha det bekreftet av meg, jeg svare med "hva faen!? nei, han var ikke med! Og jeg veit at han ikke har sagt det!" da spurte de ikke mer om han :P

Det beste er å holde kjeft. Og det er fullt lovligt å holde kjeft
Vis hele sitatet...
Jeg bare undres, hvis du sier "hva faen!? nei, han var ikke med! Og jeg veit at han ikke har sagt det!", sier du ikke indirekte at du var med da? Kan man straffes da?

Straff eller ikke, tagging, med mindre det er street art, burde ikke forekomme
tviler, han som var i avhør er uskyldig og han var ikke med fordi luringen ikke kan ha slike tanker om sin venn
▼ ... noen måneder senere ... ▼
og hvis du blir tatt på stedet og de prøver å ta deg for flere tags/ hærverk som de kaller det, så sier du at det er et Crew og at du ikke kan stå ansvarlig for noen andres handlinger.

Har selv vært i avhør ang. tagging. Nekting funker som regel.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Her er det vel bare å spørre Aksel Hennie?