Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 8823
Jeg har nettopp fått lappen i bil =) Jeg er ingen råkjører men fart er noe som ofte ryker! Jeg er ikke gira på å miste lappen, så har jeg hørt at det skal gå å finne ut hvor politiet har farts /promille ++ kontroller.

Jeg googla dette og kom frem til denne siden www.politiet.net Slik jeg fikk inntrykk av det var det slik at her kunne man finne ut hvor disse kontrollene er. Det som står er eks. Tromsø. Men tromsø er jo veldig stort og det hadde vært greit å finne hvor og når akkurat kontrollen er.

Er det noen som har erfaring med denne siden eller en eller annen side som sier noe om dette emnet. Har ikke lyst til å miste lappen på noe slik tull =P

Takk for alle svar
Alkoholisert gamer
Kjøp deg en politiradio som du sitter og hører på.. koster hvertfall mindre å kjøpe den enn å a lappen på nytt..
Du skriver bare :

"P tromsø" til 1933, da kommer det hvor kontrollen er. Det er ganske akkurat.

Jeg har dette for bodø, det er VELDIG kjekt når jeg er ute og suser på lettsykkelen min
Sist endret av naxoz; 26. september 2008 kl. 13:15.
hvordan oppdaterer desse tjenestene seg egetnlig? blir det ikke registrert og sendt ut til kundene før noen varsler, ligger det noen liste ute over planlagte kontroller eller hva?
Alkoholisert gamer
Sitat av naxoz
Du skriver bare :

"P tromsø" til 1933, da kommer det hvor kontrollen er. Det er ganske akkurat.

Jeg har dette for bodø, det er VELDIG kjekt når jeg er ute og suser på lettsykkelen min
Vis hele sitatet...
Hvor mye koster dette?
Varsling koster kr. 3,- pr. melding.
Sitat av Nenzo
hvordan oppdaterer desse tjenestene seg egetnlig? blir det ikke registrert og sendt ut til kundene før noen varsler, ligger det noen liste ute over planlagte kontroller eller hva?
Vis hele sitatet...
Vil tro at det er brukerne selv som rapporterer inn om når og hvor det er .

Eventuellt noen insidere i politiet ?
Det at det er noen som slakker foran en politiradio hele dagen er heller ikke helt utelukket .
Kundene selv som varlser hvor kontrollene er, og politiet operer ikke under "gjemmer meg godt inni en busk slik at ingen får vite det er kontroll her". Dem viser godt hvor det er kontroll for å belyse billister om dette.
Brukere rapporterer inn kontroller ja, så man er aldri helt sikker.. Fant en smsvarsling som er gratis ut året, med veldig detaljert områdedekning http://www.smsradar.no/
men det som er casen er at hvis du hører på radio norge sier de sånn "pass godt på hvis du kjører riksvei 13 mot Gol" det er tydelig at de har fått vite det! Trodde også politiet la det ut selv ... ? noen innvending?
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
smsradar ser ut til å funke greit ja. Til og med her oppe i nord ser jeg det er rimelig detaljert. Jeg har i alle fall meldt meg på
meldt meg på smsradar no kjem aktivt te å tipsa for å skaffa ein betre tjeneste!
Beklager at jeg moraliserer litt her nå. Men når trådstarter nevner promillekjøring, og sier at han ikke ønsker å miste lappen for noe sånnt tull går det en smule varmt her.

Det er helt tydelig at du ikke forstår hvilket ansvar du har som bilist, og at du ikke burde hatt lappen i det hele tatt, om du virkelig mener at å miste lappen for fyllekjøring er "tull".

Fartskontroll er greit nok, det går å kjøre forsvarlig i hastigheter over fartsgrensene her i landet, men er du beruset har du ingen forutsettninger for å klare å reagere i tide om noe uventet skulle skje.

Håper du ikke mente det sånn du skreiv det.

Det lønner seg å tenke først å handle etterpå, ikke begynne å tenke når du har tatt fra ei jente på 3år begge hennes foreldre fordi du "klarte å kjøre bil" selv om du er berusa. T.o.m. 5åringer klarer å kjøre en bil - men det er ikke det det handler om. Du skal klare å lese trafikken, reagere raskt, være konstant på vakt for uforutsette hendelser, og ta de riktige avgjørelsene i løpet av millisekunder.


Hvis det er helt på trynet av meg (evt. regelbrudd) å kommentere dette får noen slette posten, men jeg føler et ansvar for å prøve å hjelpe deg til å tenke deg litt bedre om før du setter deg bak rattet, og gjøre veien til et tryggere sted å ferdes.
Sist endret av DeMenT; 26. september 2008 kl. 15:10.
drQ
Egendefinert
Ikke for å virke moraliserende, men for å være litt kynisk:

Ingen slike tjenester her 100%. De baserer seg på at brukerne melder inn om kontroll. Politiet ligger ikke ut lister om når og hvor de skal ha kontroller. Ikke alle kontroller er like "hemmelige", men stort sett holder de det for seg selv. Og politiradio er heller ikke er noe effektivt hjelpemiddel.

Altså må en bruker ha passert kontrollen før du kan få melding om det. Og den brukeren kan jo være deg. Og da er det lite heldig om du kjører for fort.

Jeg ser på slike tjenester slik:
De kan fortelle at det er kontroll et sted. Og der kan du jo sørge for å ikke kjøre for fort.
Men de er ikke sikre nok til å fortelle at det ikke er kontroll et sted. Og i mine øyne er det jo egentlig det siste som er mest interessant.

Jeg vil derfor påstå at dette er waste of money, selv om det sikkert er enkelte som er blitt reddet av det.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ser ifrå molbilrekninga mi at smsradar.no har skrudd opp prisen til 5kr pr melding uten å gi noke beskjed!
Har vert strålandes fornøyd i de 7 månadane eg har vert medlem, men 5kr vert litt drøyt!
Noken som veit om liknande tenestar som fortsatt koster 3kr eller mindre?
Da jeg hadde bil brukte jeg politiet.net sin tjeneste. Brukte den hovedsaklig til tekniske kontroller siden jeg hadde noe smårusk med bilen. Mulig det var godt miljø hvor jeg kjørte, men veldig ofte ble meldingene sendt ut når de gjorde seg klar, altså før de vinket inn biler eller tok målinger.

Det var noen ganger jeg opplevde å kjøre forbi kontroller uten at jeg hadde fått melding, og da meldte jeg selvfølgelig inn selv for å få rabatt. :-)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Å basere seg på slike varslingssytemer er jo helt på trynet. Sier seg selv at du kommer til å komme over en kontroll som ikke er varslet. Det er jo greit å benytte seg av for all del, men å benytte seg av det for å ligge i konstant 140km/t må jeg si jeg er litt skeptisk til. Og promille gidder jeg ikke begynne å prate om en gang.

En politiscanner kan også være en grei investering. Merk at UP ofte bruker sine egne kanaler, og ikke den vanlige arbeidskanalen(e).
Jeg synes smsradar er bra. Men jeg føler meg allikevel ikke helt trygg, det er litt sånn noe ekstra å ha i bakhånd, når du har tatt litt for mange pils, men allikevel må hjem, og ikke kan overnatte hos kompiser.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
Jeg synes smsradar er bra. Men jeg føler meg allikevel ikke helt trygg, det er litt sånn noe ekstra å ha i bakhånd, når du har tatt litt for mange pils, men allikevel må hjem, og ikke kan overnatte hos kompiser.
Vis hele sitatet...
Da er det lureste å faktisk ringe politiet og be de kjøre deg hjem
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Å basere seg på slike varslingssytemer er jo helt på trynet. Sier seg selv at du kommer til å komme over en kontroll som ikke er varslet. Det er jo greit å benytte seg av for all del, men å benytte seg av det for å ligge i konstant 140km/t må jeg si jeg er litt skeptisk til. Og promille gidder jeg ikke begynne å prate om en gang.

En politiscanner kan også være en grei investering. Merk at UP ofte bruker sine egne kanaler, og ikke den vanlige arbeidskanalen(e).
Vis hele sitatet...
For min del blir den brukt til å slippe å få 5-7 tusen kroner i bot ved å ligge 15-20km/t over grensa, køyrer aldri så fort at det er fare for lappen, det er ikkje verdt det.
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
Jeg synes smsradar er bra. Men jeg føler meg allikevel ikke helt trygg, det er litt sånn noe ekstra å ha i bakhånd, når du har tatt litt for mange pils, men allikevel må hjem, og ikke kan overnatte hos kompiser.
Vis hele sitatet...
håper du blir tatt
[quote=mrlogan;1240699]så har jeg hørt at det skal gå å finne ut hvor politiet har promille ++ kontroller.

Da du har promille så glemmer du dette, de kan stå hvor som helst på natte timer. Tror jeg har kjørt med promille antall mellom 100-200 ganger. Hadde altid kontroll på bilen. Etter blackout, våknet hjemme. Måtte sjekke om hadde jeg lommeboken og stod bilen i garasjen? Bilen stod i garasjen, kunne ikke ha parkert den bedre om jeg var edru.

Kjørte selv hjem fra byen drita full, politiet hadde kontroll ca 500 meter fra der jeg bor, eller jeg så i alle fall politiet stod der. Og jeg så 2 uniformerte. Tok brekket og tverrvendte mitt i gata ca 20 meter fra dem. Kjørte opp en side vei. Det var den eneste gangen jeg møtte kontroll. Kom unna den gangen.

Men ble tatt 2-3 år etter for fylle kjøring. Jeg klarte ikke svingen og kjørte gjennom ett gjerde på moped. Dette også på vei hjem fra byen. Har du kommet unna med promille eller stor fart så er dette lett å legge til vane. Tenker automatisk at dette går bra for dette har jeg gjort 100 ganger før.

Men en eller annen gang så går det feil, garantert. Jeg var heldig som ikke skadet noen andre enn meg selv. Så ikke legg deg til uvaner er mitt råd
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Zagge Vis innlegg
Tror jeg har kjørt med promille antall mellom 100-200 ganger. Hadde altid kontroll på bilen. [...] kunne ikke ha parkert den bedre om jeg var edru.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke tentk å lage dette til en moraltråd, men dette er den dummeste uttalelsen jeg har lest på ganske lenge. Du har bedre kontroll, og kjører bedre if fylla enn edru? Idiot! Beklager altså, men det er ikke ofte jeg bruker sånne ord i debatter men noen ganger trengs det.

Hva i all verden er det som får deg til å tro at du har bedre kontroll, reaksjonsevne, og vurderingsevne, eller noe som helst - med promille?
Det er en kjensgjerning at alle disse sansene blir nedsatt når man er alkoholpåvirket. At du har hatt såppas flaks at du ikke har drept noen enda, betyr ikke at du kunne vært sensor hos Statens Vegvesen.
Sitat av tjobo Vis innlegg
Kundene selv som varlser hvor kontrollene er, og politiet operer ikke under "gjemmer meg godt inni en busk slik at ingen får vite det er kontroll her". Dem viser godt hvor det er kontroll for å belyse billister om dette.
Vis hele sitatet...

det gjor dem på en plass som heter Bryne... her har noen idoter funnet ut at vi de ville ha 40km/t helt til det plutselig blir 70km/t .. her kjørte jeg med bil og fikk da øye på en busk neger.. han hadde faen meg gjemt seg inni en busk helt usynlig før det eventuelt er for seint.. jeg kjørte derimot lovlig

det om at de ikke gjemmer seg er BS!
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Nå har jeg ikke tentk å lage dette til en moraltråd, men dette er den dummeste uttalelsen jeg har lest på ganske lenge. Du har bedre kontroll, og kjører bedre if fylla enn edru? Idiot! Beklager altså, men det er ikke ofte jeg bruker sånne ord i debatter men noen ganger trengs det.

Hva i all verden er det som får deg til å tro at du har bedre kontroll, reaksjonsevne, og vurderingsevne, eller noe som helst - med promille?
Det er en kjensgjerning at alle disse sansene blir nedsatt når man er alkoholpåvirket. At du har hatt såppas flaks at du ikke har drept noen enda, betyr ikke at du kunne vært sensor hos Statens Vegvesen.
Vis hele sitatet...
Var en skrivefeil av meg. Ikke så vansklig å forstå dette også da jeg måtte sjekke om bilen stod i garasjen. Skulle skrevet Trodde-Følte jeg hadde kontroll. Så sorry for skriveleif.

Men hvor leste du at jeg sa at jeg hadde "bedre kontroll, reaksjonsevne, og vurderingsevne, eller noe som helst - med promille?" Dette har ikke jeg sagt.

Jævla snørrunge er du som kaller meg for en idiot. Jeg prøvde faktiskt bare å få trådstarter på bedre tanker. Men det skjønte nok ikke du. Ikke den skarpeste kniven i skuffen du.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Zagge: jævla idiot!
Hver gang du kjører i fylla setter du andres liv i fare! Om du kjører utfor og dreper deg selv gir jeg blanke faen i!

Vil du virkelig være ansvarlig for en eller flere personers liv? Tenk om du en dag krasjer og dreper en eller flere uskyldige, mens du overlever.. Har du lyst å ha det på samvittigheten??
Min kjørelærer va veldig god på slike ting. slik gambling er som å spille russisk rulett. Det går bra første gang, andre gang tredje gang. ja det har gått bra så langt 99.ganger, det har blitt til en vane, det jeg gjør feil i trafikken, men du har jo kontroll så.. gang nr 100, da smeller det. Hva gjør du da? Jeg må si min kjørelærer har hatt god innflytelse på meg om hvordan jeg skal oppføre meg i trafikken, og selv om det går bra alle gangene, så kan det smelle en dag. Jeg setter stor pris på å få kunne lært det. han endret mitt syn ganske kraftig, i forhold til mitt syn på trafikken før jeg begynte på kjøreskolen

og en liten ting til, man sparer ikke mange minuttene om du kjører i 90 per mil istede for 80, så hvorfor kjøre langt over fartsgrensa?

Dette testet vi også på kjøreskolen. først 80 i gjenomsnitt på 1mil. så samme i 70km/t. vi brukte litt over 1min mindre i 80 . Ja så klart sprar man litt tid om man kjører opp til flere mil, men det er en tanke å ha i bakhode. Hvilken side av fartsgrensen er du på?

i mitt område har de kontroll på logiske områder. dvs plasser der de kan vinke deg inn så du ikke er i veien for annen trafikk
Sist endret av mo3; 23. august 2009 kl. 21:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Enda en med IQ på 12 som ikke klarer å skjønne hva jeg mener.

Sitat av Straleks Vis innlegg
Zagge: jævla idiot!
Hver gang du kjører i fylla setter du andres liv i fare! Om du kjører utfor og dreper deg selv gir jeg blanke faen i!
Vis hele sitatet...
Auda nå såret du følelsene mine

Vil du virkelig være ansvarlig for en eller flere personers liv?
Vis hele sitatet...
Svar: Nei

Tenk om du en dag krasjer og dreper en eller flere uskyldige, mens du overlever.. Har du lyst å ha det på samvittigheten??
Vis hele sitatet...
Svar: Nei

Til IQ på 12 som må ha det med teskje.
Min mening er at fyllekjøring er en dum ting å gjøre. Man tror man har kontrol men dette stemmer selvsagt ikke.

Mistet lappen selv for 12 år siden og har tatt lærdom av dette. Jeg har ikke kjørt i fylla siden, og jeg kjører bil hver dag.
Sliter folk med å lese her eller? Ond Sofa og Straleks; ganske åpenbart at Zagge er angrende synder og ønsker å dele dette med trådstarter. Les før dere søpler til.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Sliter folk med å lese her eller? Ond Sofa og Straleks; ganske åpenbart at Zagge er angrende synder og ønsker å dele dette med trådstarter. Les før dere søpler til.
Vis hele sitatet...
Takk Takk.
Har selv brukt smsradar et par maaneder, har reddet meg tre-fire ganger naa. Kjorer selv en moped uten "norske plomberinger", altsaa ikke trimmet, men orginal. For dere begynner med noen moral preken mot meg, jeg vet hvilken risiko det er aa kjore moped som gaar fortere enn 45, hverken jeg eller den imaginaere personen jeg kjorte ned faar noe ut av forsikringen min. Men jeg tor paastaa at jeg kjorer rimelig safe, mopeden min har bremser og dekk som er beregnet paa 125cc, jeg kjorer aldri saa fort at jeg ikke vil rekke aa stoppe for noe/noen rundt en sving el. (i motsetning til mange andre, som insisterer paa aa kjore saa fort mopeden kan gaa.)

Back on topic: Jeg vil derfor anbefale smsradar, fungerer veldig bra der jeg bor, og det er ikke den mest befolkede plassen i norge for aa si det mildt Faar inn mld med en gang det er kontroll, har selv rapportert to kontroller, begge mens de holdt paa aa rigge til utstyret.