Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 10111
Hei!
Jeg er sammen med en, som har røyka på nesten daglig basis i 10 år før han traff meg. Jeg har barn og han var ferdig med det når vi møttes, så han har holdt seg unna de siste 4 årene.

MEN det her irriterer meg grenseløst. Jeg har aldri fått møtt noen av vennene hans fra tidligere, fordi de fortsatt driver med det.

Jeg driter jo litt i hva de driver med, men han mener at jeg må akseptere det dersom de velger å ta seg en mens jeg er der. (Så vidt jeg vet røyker de fleste inne, så da måtte jeg jo sitte i det selv også). Det er ikke greit for meg, så jeg har spurt om ikke han kan sifra at dama hans er kjip og om de klarer å la være å røyke i et par timer liksom.

Men da KLIKKER han. Han mener at jeg skal leke Gud, bestemme hvordan folk skal leve og sier at jeg er HELT på jordet som i det hele tatt kan si det!

Så mine spørsmål er:

1. Om en venn av deg hadde en dame som ikke trivdes i rusmiljø, ønsket at du skulle la være akkurat når hun var på besøk (på dagtid, ikke fest). Hadde du synes at det var greit?

2. Pleier du uansett å røyke når folk som ikke røyker er på besøk? Uten å spørre om det er greit for dem først?

Tusen takk, til alle som gidder å svare.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Jeg driter jo litt i hva de driver med, men han mener at jeg må akseptere det dersom de velger å ta seg en mens jeg er der. (Så vidt jeg vet røyker de fleste inne, så da måtte jeg jo sitte i det selv også). Det er ikke greit for meg, så jeg har spurt om ikke han kan sifra at dama hans er kjip og om de klarer å la være å røyke i et par timer liksom.

Men da KLIKKER han. Han mener at jeg skal leke Gud, bestemme hvordan folk skal leve og sier at jeg er HELT på jordet som i det hele tatt kan si det!
Vis hele sitatet...
Om typen din KLIKKER om du bare spør om han kan høre med kompisene sine om de kan legge ned jointen for noen få timer så er det enten du som overreager på hans reaksjon, eller så er typen din veldig spesiell. Spesiell på en negativ måte.

Sitat av nysgjerrigeGia1
Om en venn av deg hadde en dame som ikke trivdes i rusmiljø, ønsket at du skulle la være akkurat når hun var på besøk (på dagtid, ikke fest). Hadde du synes at det var greit?
Vis hele sitatet...
Om dette hadde skjedd meg så hadde jeg enten bare tatt å røyket utendørs for å så dra inn igjen, da dette ikke påvirker noen på noen som helst måte. Da igjen så var det ikke noe problem for meg å ikke røyke en 'hel' dag om det var noe som skulle skje, typ vi dro på tur eller skulle i selskap. Det er jo ikke slik at man MÅ ha i seg rusen da den ikke stenger ut noen vonde følelser.

Sitat av nysgjerrigeGia2
Pleier du uansett å røyke når folk som ikke røyker er på besøk? Uten å spørre om det er greit for dem først?
Vis hele sitatet...
Dette kommer helt an på hvem det er som er på besøk. Hvis det er noen jeg kjenner så vet de mest sannsynlig at jeg har røyket og da var det null problem for meg å røyke. Det er som sagt bare å dra på et annet rom/utendørs i tre minutter for å ta ett bong-trekk for å så gå inn igjen. Da igjen så røyket jeg ikke om det var noen jeg ikke kjente av den simple grunn at jeg hverken ville bli stemplet (Som man detsverre blir) som en "rusmisbruker" og fordi denne personen kunne ha spredt dette videre til andre og/eller politiet.

Jeg har ett spørsmål til deg og: Hvorfor er det ikke greit for deg at noen andre røyker hasj mens du er tilstede? Tar da i utgangspunkt at du mener at du ikke liker at du er fjerne mens du er tilstede, og at det ikke er selve røyken som irriterer deg. Hvordan går dette utover deg, da en ikke blir en annen person under rusen? Kanskje man blir litt mer skøyette under rusen (Personlig), men utenom dette er man jo seg selv
Sist endret av mentalmelt; 11. oktober 2015 kl. 20:41. Grunn: quote fix by request
Jeg synes folk må få gjøre det de vil i sitt eget hjem. Jeg kommer ikke på besøk til folk og sier at det og det kan ikke de gjøre når jeg kommer hjem til dem ass. Det har ikke jeg en dritt med å gjøre.
men folk får ikke komme inn i mitt hjem og gjøre som de vil. Her er det mine regler som gjelder, og om noen hadde fyrt opp en joint på stua mi hadde jeg kaste de ut tvert. Detter tror jeg de fleste respekterer, så kan ikke du be de hjem til deg da? Tviler på de setter seg ned og fyrer opp da.

kort sagt;
Den høyeste autoriteten er den som eier hjemmet man er i, imo.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Men da KLIKKER han. Han mener at jeg skal leke Gud, bestemme hvordan folk skal leve og sier at jeg er HELT på jordet som i det hele tatt kan si det!
Vis hele sitatet...
Det har ikke slått deg at han er lei kjerringmaset, vil besøke kompisene sine i fred og ro, og gjerne røyke litt han også?

-Dr.Phil
Dere er helt på jordet alle sammen.

Du er på jordet fordi du ikke klarer å slappe av med at noen røyker cannabis ved siden av deg. Det er snakk om hasj og pot her, ikke nåla i armen. På tide å ta av seg pelskåpa og de høye hælene, og få et innblikk i noen andres tilværelse. Det verste som kan skje er at du får bekreftet fordommene dine.

De er på jordet fordi de tydeligvis røyker cannabis så hyppig og konsekvent at det dermed ikke går an å møte deg. Høres ikke akkurat ut som en særlig sunn og oppegående gjeng, men de kan jo være hyggelige for det.

Kjæresten din er på jordet fordi han ikke for lengst har invitert noen av vennene sine over på middag hos dere, når det åpenbart er så viktig for deg å møte dem. Hva skal de gjøre, fyre opp jointen i familiestua deres? Problem løst.



I all vennlighet, det er det jeg tenker
Det høres ut for meg som om det først og fremst er en slags maktkamp på gang. Du vil at han skal "bevise" overfor røykevennene sine at du er viktigere enn den greia de har sammen? For ellers synes jeg ikke det gir noen mening at du ønsker å være sammen med røykevennene hans og ta del i hans "verden", samtidig som du vil endre den totalt mens du er der.

Sannsynligvis handler disse treffene 90% om røyking. Tar du fra dem det, har de ikke noen grunn til å være sammen.
Prøver å besvare alle i en ^

Det er ulovlig.

Og jeg synes egentlig at dere er sånn passe teite om det ikke gir noen endring av hvordan man er. Hvorfor risikere noe som helst da? Sambo mistet egentlig lappen fordi han ble tatt med shit på seg.

Kunne dere ikke bare tatt et glass vin liksom? Eller er ikke det like tøft kanskje.. hehe.

Jaja..

Han kan røyke så mye han vil han, men ikke hvis han er sammen med meg.
Tenker nok at det er litt sannhet i det noe Susa sier om at røykingen er en stor del av treffene og at han ikke vil tvinge kompisene sine til å endre planer fordi dama ikke syntes det er ok. Om dama til kompisen plutselig skulle begynne å lage regler "bare fordi det er ulovlig og teit" så hadde jeg ikke blitt særlig begeistret for henne. Du legger ikke akkurat skjul på at du er både kunnskapsløs og fordomsfull mot cannabis.
Sist endret av Vekst; 11. oktober 2015 kl. 21:22.
Det Susa er inne på er viktig. Jeg kjenner godt til mennesker i forskjellige stonermiljø, og det er ofte slikt at mange bare henger sammen fordi de er røykekompiser. Høres latterlig ut, men når noen har en Joint som knyttebånd er det automatisk en stor klikk, da dette ofte er en livsstil for de som røyker fast. Ikke at det nødvendigvis er det, men jeg har sett det flere ganger. Kjenner opp til flere saker der en person har begynt å røyke mye, og kort tid etter er vedkommende for det meste med andre som også røyker mye.
Sist endret av Relevant; 11. oktober 2015 kl. 21:26.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Prøver å besvare alle i en ^

Det er ulovlig.

Og jeg synes egentlig at dere er sånn passe teite om det ikke gir noen endring av hvordan man er. Hvorfor risikere noe som helst da? Sambo mistet egentlig lappen fordi han ble tatt med shit på seg.

Kunne dere ikke bare tatt et glass vin liksom? Eller er ikke det like tøft kanskje.. hehe.

Jaja..

Han kan røyke så mye han vil han, men ikke hvis han er sammen med meg.
Vis hele sitatet...
Kompromiss er noe man normalt gjør i et forhold/samboerskap.

hva risikere vi egentlig? Stemplet som narkis i systemet! Men om fyren ikke sikter i politiet, vekter, militæret evt andre jobber som krever utdømmende attest, så hvorfor ikke?

Kompromiss kjære ts.. Om dere ikke blir enig, da anbefaler jeg at du leiter videre på tinder.
Sist endret av justastonedhuman; 11. oktober 2015 kl. 21:27.
Du har helt rett når du sier at det er ulovlig. Det er som regel derfor det dannes lukkede rusmiljøer, fordi det er risikoer både sosialt og juridisk, og de fleste trives best når de får gjøre som de vil uten å bli dømt på forhånd. Det virker også som om du tror at de som liker cannabis liker det fordi det er "tøft", altså liker det fordi det er ulovlig – og det å gjøre noe ulovlig er "tøft". Det er ingenting som er tøft med å ruse seg, hverken på alkohol eller cannabis. Det er derimot andre, både positive og negative, sider ved de fleste psykoaktive stoffer. Når du står opp om morgenen og har lyst på en kopp kaffe, så tar du deg ikke et glass vin isteden.

Det virker som om du har hengt deg opp i lovligheten. Ønsker du å avstå fordi du har barn, og er redd for at illegal rusbruk kan få konsekvenser for det, så er det ingenting galt med det. Tvert imot! Men ønsker du egentlig å leve med en som du tror gjør ulovlige ting fordi han synes det er tøft?

Jeg vil absolutt anbefale deg å besøke andre menneskers hjem på deres premisser. Dersom du ønsker å finne din plass i hans sosiale krets er det en forutsetning at du ikke møter de som et overmenneske, men et medmenneske. Jeg anbefaler deg sterkt å sette deg inn i hva de reelle konsekvensene av cannabisbruk er, og å observere noen du kjenner kan være en fin måte å få et mer nyansert bilde av rusens egenskaper. I verste tilfelle, som mentalmelt sier, kan du få bekreftet fordommene dine. Uansett om du ender opp med å dumpe han eller ikke så har du i alle erfart noe på egenhånd, noe du kan ta med deg den dagen barna dine spør deg hva hasj og sånn egentlig er for noe.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Det er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det er også ulovlig å kjøre 10 km/t over fartsgrensa på en vid åpen 4-felts motorvei, eller laste ned den siste hit-låta til ens foretrukne søplepopartist i mp3-format. Det finnes imidlertid grader av alvorlighet for lovbrudd. Å røyke hasj ligger ikke høyt på den lista.

Det går an å følge det moralske kompasset sitt av og til, fremfor lovteksten. Særlig når du ikke engang skal bryte loven selv, men kun observere at andre gjør det. Lover er tross alt kun påfunn fra andre mennesker, som stadig vekk endrer seg. Å kunne vurdere enkelte normer og regler som irrelevante i visse situasjoner, er en del av det å bli voksen. Mangelen på denne evnen er et trekk man gjerne ser hos små barn, og veldresserte hunder. Der er det søtt. Hos voksne mennesker derimot, er dette trekket mindre sjarmerende. Der er det tvert imot et intellektuelt mangelsymptom, IMHO.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hvorfor vil du egentlig møte disse vennene hans når det er helt klart at du ikke aksepterer livsstilen demmes? Tviler på at dere vil komme godt overens uansett.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Prøver å besvare alle i en ^

Det er ulovlig.

Og jeg synes egentlig at dere er sånn passe teite om det ikke gir noen endring av hvordan man er. Hvorfor risikere noe som helst da? Sambo mistet egentlig lappen fordi han ble tatt med shit på seg.

Kunne dere ikke bare tatt et glass vin liksom? Eller er ikke det like tøft kanskje.. hehe.

Jaja..

Han kan røyke så mye han vil han, men ikke hvis han er sammen med meg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det å ta seg et glass vin være noe bedre? Ene og alene fordi det er lovlig? Det viser bare din mangel på kunnskap når du mener det ville vært bedre om han tok seg et glass vin.

Såvidt meg bekjent var det ikke lov for kvinner å stemme før 1913, men regner du ikke mener det var riktig, selv ordet var slik loven var?
Etterhvert som samfunnet utvikler seg og man får mer kunnskap endres lover og regler. Vi kan se til bl.a. Nederland og USA, der cannabis er et lovlig rusmiddel på lik linje som alkohol.

Kanskje du skal gå fra han da, i steden for å bare snakke, hvis det er slik at du ikke kan være i et forhold med han hvis han ønsker å røyke? Eventuelt gi han et ultimatum å se om han velger deg eller hasjen.
Får virkelig inntrykk av majoriteten av cannabisbrukere roper ut etter åpen diskusjon rundt det relevante lovverket og krever forståelse fra andre over sine egne valg her i livet, men med en gang noen sier at de personlig tar avstand fra cannabis blir man stemplet som ignorant og fordomsfull. Skjerp dere folkens! Hvis en person velger å holde seg unna et ulovlig rusmiddel så er det den personens valg. Kanskje dere syntes at cannabis er et like alvorlig lovbrudd som epleslang, og kanskje dere har rett i det. Men hvis en annen person følger loven på prinsipp så er ikke det deres sak å legge seg opp i.

Ellers har jeg ikke så mye å bidra med til spørsmålene dine, trådstarter. Hvis dere er i et seriøst forhold som har vart lenge og disse vennene til kjæresten er gode venner av ham syntes jeg det høres rimelig ut å ha lyst til å møte dem i minst en setting hvor det ikke røykes. Men som noen andre sa litt lenger oppover, hvis du er totalt avstands og dette er folk som røyker ofte så høres det jo ut som det kan bli en liten personlighetskollisjon.

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Vi kan se til bl.a. Nederland og USA, der cannabis er et lovlig rusmiddel på lik linje som alkohol.
Vis hele sitatet...
I USA er det lovlig rekreasjonelt i fire stater, og medisinelt i en håndfull flere. Nederland er det strengt tatt ulovlig, men det finnes lover og regler på at man ikke kan bli straffet for små mengder.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Prøver å besvare alle i en ^

Det er ulovlig.

Og jeg synes egentlig at dere er sånn passe teite om det ikke gir noen endring av hvordan man er. Hvorfor risikere noe som helst da? Sambo mistet egentlig lappen fordi han ble tatt med shit på seg.

Kunne dere ikke bare tatt et glass vin liksom? Eller er ikke det like tøft kanskje.. hehe.

Jaja..

Han kan røyke så mye han vil han, men ikke hvis han er sammen med meg.
Vis hele sitatet...
At du tror det handler om hva som er "tøft" samtidig som at ditt tyngste argument er "det er ulovlig" vitner om at du innehar samme grad av kunnskap og refleksjon rundt emnet som partiprogrammet til KRF.

Jeg tror ikke du er interessert i å høre eller vurdere hva andre mener om saken. Du er ihvertfall ikke interessert i å etablere noe faktagrunnlag for å nyansere din egen mening - så jeg kaster ikke vekk tid på å utdype videre.

Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
1. Om en venn av deg hadde en dame som ikke trivdes i rusmiljø, ønsket at du skulle la være akkurat når hun var på besøk (på dagtid, ikke fest). Hadde du synes at det var greit?
Vis hele sitatet...
Nei, overhodet ikke. At du som gjest dikterer hva vertskapet skal eller ikke skal er så uforskammet at det er vanskelig å forstå at det skal være en problemstilling. Sunn fornuft og generell folkeskikk er alt du trenger i denne sammenheng.


Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
2. Pleier du uansett å røyke når folk som ikke røyker er på besøk? Uten å spørre om det er greit for dem først?
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde sikkert ikke de heller.

Men det er jo rivende likegyldig, da dette ikke er en situasjon der du allerede er på besøk og røyking blir et spørsmål.

Dette er en situasjon der du forsøker å invitere deg selv til for deg en fremmed gjeng, samtidig som at du dikterer hva de skal og ikke skal gjøre.

Beklager å være så kvass; men det virker rett og slett som om du ikke helt forstår alle grunnleggende aspekter av normal sosial omgang. Problemstillingen du tar opp burde ikke være en problemstilling - uansett hvor latterlig syn man har på narkotika.

Selv den mest hardbarka anti-cannabis-fanatiker burde ikke behøvd svar på spørsmålene du stiller.

Og sånn forøvrig; kutt ut alkohol-cannabis-reprisen da. Det er totalt uinteressant generelt sett og irrelevant for tråden spesifikt.
Sist endret av Tøffetom; 12. oktober 2015 kl. 03:23.
Sitat av Ad_hoc Vis innlegg
I USA er det lovlig rekreasjonelt i fire stater, og medisinelt i en håndfull flere. Nederland er det strengt tatt ulovlig, men det finnes lover og regler på at man ikke kan bli straffet for små mengder.
Vis hele sitatet...
La oss ikke spore av tema, men ja, var litt upresis med USA, men det gjelder blant annet hovedstaden i USA, der hvem som helst kan kjøpe seg hasj.
I Nederland selges det hasj i butikker på hvert gatehjørne og folk sitter på restaurant eller hvor enn det skulle være og røyker cannabis, uten at du risikerer noen form for straffereaksjon. At det er avkriminalisert på papiret får så være, men i praksis er det relativt legalisert.

Det jeg ville frem til er at dette er relativt oppegående land som har endret loven fordi de har sett hvor idiotisk det er å straffeforfølge folk for å bruke et mindre skadelig alternativ til alkohol. Tok opp dette fordi det virket som TS ikke var helt klar over skadevirkning av hasj vs alkohol, da hun mente det ville vært bedre med et glass vin. Men som sagt så ender vi enhver legaliseringsdebatt her og forholder oss til tema videre.
Dere mener at jeg er uvitende og som et barn fordi jeg ikke ønsker å omgås mennesker som er rusa på et ulovlig (enn så lenge) stoff.. jeg blir helt satt ut av hvor lite hensyn det tas til andre mennesker av mange som driver med stoff.

"whatever I do what I want" holdningen er mye mindre sosialt intelligent enn min holdning at man skal ta litt hensyn til folk. Spør du meg.

Jeg røyka selv sigaretter i 13 år. Hvis jeg hadde røyket inne, hadde jeg ikke gjort det om det kom folk på besøk som ikke røyket. Det forstår jeg at er ubehagelig mtp lukt f.eks. Jeg sto heller ikke rett foran innganger, og om jeg var med folk som hadde sluttet- så tok jeg også hensyn og holdt meg så lenge det gikk. Når jeg var hos mine besteforeldre, som ikke kunne fordra røyking eller alkohol. Nei, så drakk eller røyket jeg ikke. OM jeg skulle røyke, ventet jeg til de hadde lagt seg og gikk en tur i skogen. Spiste jeg lunsj med venniner ute, og en av de ikke røyket- ville jeg spurt om det var greit, før jeg fyrte på en røyk.

For meg er dette selvsagt, men for dere er dette tydeligvis trakassering mot meg om de på den andre siden hadde sagt meg imot for å gjøre noe av det.

Synes det er helt fantastisk, at så mange går såå i forsvar fordi det hadde vært så forferdelig fælt å legge vekk jointen i en time eller to. Da synes jeg helt ærlig ikke at det er jeg som har et problem. Man blir mye mer avhengig av sigaretter, og den kunne jeg fint lagt fra meg om jeg hadde noen på besøk som ikke likte det.

Å sammenligne kaffe med joint over her, er vel ganske teit- for man blir vel ikke akkurat opplagt av det. Men nei, jeg hadde ikke tatt speed på morningen for å bli kvikk. Hvis man må ta stoff hver gang man har en sinnsstemning man ikke kan takle, så burde man ikke TRENGE stoff. Da burde man gå til noen og lære seg å takle den.

Og hvis man gjør det for å chille i ny og ne, hvilket jeg har mye mer forståelse for- på samme måte som å ta seg en øl eller litt vin i ny og ne vs. å gjøre det hver dag (som i mine øyne er tegn på at man har et problem) så er jo ikke problemet der. Da ville man ikke på død og liv måttet røyke når man fikk noen på besøk i en ukedag f.eks.

At man ikke klarer å være sosial uten å røyke ^er tegn på sosial angst. Just saying.

Jeg driter i hva folk gjør, de kan gjøre som de vil- jeg har ikke noe imot stoffet i seg selv, og tror ikke det er noe "farlig" sånn sett. Blir det lovlig, så prøver jeg det sikkert selv. MEN måå jeg bli utsatt for det nå når det er ulovlig, fordi jeg vil på besøk til noen som røyker?

Dere synes ikke det er bittelitt dobbeltmoral, at jeg MÅ finne meg i å bli røyka på- men de ikke kan finne seg i å ikke røyke i et par timer? Hvis dere MÅ røyke hele døgnet... altså.. gjør dere det på jobb liksom? Kjører dere rusa? Hvor mye penger bruker dere ikke på dette hvis dere gjør det hele dagen..

Og noen her spør hva man risikerer. Og nei, sikkert ikke all politi tar like hardt på det. Men jeg har opplevd venner som har fått problemer med barnevern, da de ble tatt for kjøp, samboeren min mistet førerkortet- som han er avhengig av for å komme seg til jobb- fordi han hadde cannabis på seg når han kjørte. Han hadde to razziaer hjemme hos seg, og hele nabolaget lagde historier om han- så han ble nødt til å flytte. (Ja, det er fordommer- men sånn er det nå).

To andre av hans venner har mistet lappen. Han røyk ut av militæret. Står det på papiret kan det jo gi problemer ift visse jobber.

Når man kjøper tar man en risiko, når man kjører med det på seg tar man en risiko, når man tar det tar man en risiko. Og mange selger jo for å betjene sitt eget bruk. Det er hvertfall ikke lov.

Hvorfor er det verdt det, hvis det er sånn at man blir seg selv, bare kanskje litt mer fnisete? Helt seriøst. Dette lurer jeg på, for min egen del.

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
La oss ikke spore av tema, men ja, var litt upresis med USA, men det gjelder blant annet hovedstaden i USA, der hvem som helst kan kjøpe seg hasj.
I Nederland selges det hasj i butikker på hvert gatehjørne og folk sitter på restaurant eller hvor enn det skulle være og røyker cannabis, uten at du risikerer noen form for straffereaksjon. At det er avkriminalisert på papiret får så være, men i praksis er det relativt legalisert.

Det jeg ville frem til er at dette er relativt oppegående land som har endret loven fordi de har sett hvor idiotisk det er å straffeforfølge folk for å bruke et mindre skadelig alternativ til alkohol. Tok opp dette fordi det virket som TS ikke var helt klar over skadevirkning av hasj vs alkohol, da hun mente det ville vært bedre med et glass vin. Men som sagt så ender vi enhver legaliseringsdebatt her og forholder oss til tema videre.
Vis hele sitatet...

Bare så det er sagt. Så forstår jeg ikke helt hvorfor sigaretter og alkohol er såå fritt frem i mengder, og cannabis er så hardt slått ned på.
Men jeg tviler også litt på langvarige effekten av stoffet, etter å ha vært sammen med en "tung" x-bruker i 4 år. Han er ganske treig, paranoid, han slet lenge med ereksjon uansett hvor kåt han var, han er ganske dårlig verbal (men det kan jo ha noe med miljøet han var i), hukommelsen hans er elendig og han slet lenge med sosial angst når han ikke hadde rusen å lene seg på.. Synes ikke det er veldig bra. Overdrevent bruk av noe som helst er ikke bra.
Sist endret av nysgjerrigeGia; 12. oktober 2015 kl. 08:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
La oss se på det på en annen måte.

Kjæresten din drakk en del før, men du er avholds og etter han møtte deg har han nesten sluttet helt. Han har derimot en vennegjeng som møtes ett par ganger i månenden, og det de gjør er å drikke sammen. Mye. De er ikke nødvendigvis alkoholikere, men de er skikkelig glad i en real fyllekule, hvor de bare kan snakke dritt og glemme livets tjas og mas. Dette er hva denne gjengen er basert på – de har gjort det i ti år. Bortsett fra alkoholen er det ikke mye som holder de sammen – de har ulike jobber, ulike kjærester og ulike liv.

Her kommer du inn i bildet. Du vil plutselig møte disse vennene, men du hater jo alkohol. I stedet for å prøve å invitere et par av dem til en rolig kveld hos dere vil du absolutt bli med på denne fyllekulen av en kveld. Kjæresten din vet det ikke er noe for deg, han vet hvordan du ser på alkohol, og hvordan disse kveldene utarter seg. Her setter du han i en utrolig vanskelig situasjon. Han er glad i både deg og drikkekompisene sine, men de virker uforenelige på denne måten. Han er redd for at de ville synes du var prippen og kjedelig festbrems. Samtidig er han redd for at du ville synes de var skitne alkoholikere.

Han vil kanskje holde disse to delene av livet sitt adskilt. Han ønsker ikke å måtte unnskylde oppførselen til vennene sine for deg, og heller ikke unnskylde din oppførsel ovenfor vennene sine.

Dette kan selvfølgelig være helt på jordet, men det er noe å tenke over. Som mentalmelt hintet til: prøv å få kjæresten din til å invitere én eller to av dem over på middag.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
"whatever I do what I want" holdningen er mye mindre sosialt intelligent enn min holdning at man skal ta litt hensyn til folk. Spør du meg.
Vis hele sitatet...
Alle andre er teite og du har rett. Problemet er bare at alle andre skjønner ikke hvor dumme de er, for de er ikke sånn som deg.

Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
MEN måå jeg bli utsatt for det nå når det er ulovlig, fordi jeg vil på besøk til noen som røyker?
Vis hele sitatet...
Ja, dersom du aktivt oppsøker en situasjon som du vet vil skape ubehag for deg, så "måå" du det.

Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Dere synes ikke det er bittelitt dobbeltmoral, at jeg MÅ finne meg i å bli røyka på- men de ikke kan finne seg i å ikke røyke i et par timer?
Vis hele sitatet...
Det er jo du som er dobbeltmoralistisk her. Du vil at alle andre skal ta hensyn til deg, men du nekter å ta hensyn til at andres valg i livet kanskje ikke passer overens med dine.
Sitat av Ad_hoc Vis innlegg
Skjerp dere folkens! Hvis en person velger å holde seg unna et ulovlig rusmiddel så er det den personens valg. Kanskje dere syntes at cannabis er et like alvorlig lovbrudd som epleslang, og kanskje dere har rett i det. Men hvis en annen person følger loven på prinsipp så er ikke det deres sak å legge seg opp i.
Vis hele sitatet...
Det ser ut til at du på få sekunder har klart å glemme hele premisset for samtalen her. Godt gjort. Trådstarter kommer til oss med et problem. Hun vil bli kjent med noen mennesker, men hun vil ikke akseptere livsstilen deres. Dermed er det selvsagt vår sak å legge oss opp i prinsippene hennes. Tråden er jo en åpen invitasjon til nettopp det.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
1. Om en venn av deg hadde en dame som ikke trivdes i rusmiljø, ønsket at du skulle la være akkurat når hun var på besøk (på dagtid, ikke fest). Hadde du synes at det var greit?

2. Pleier du uansett å røyke når folk som ikke røyker er på besøk? Uten å spørre om det er greit for dem først?

Tusen takk, til alle som gidder å svare.
Vis hele sitatet...
1. Helt ærlig, slutte? nei, det bringer oss ned i svaret på nr 2, hvis det er folk som ikke liker det der, spør jeg bare om det er greit om jeg går ned i gata der, helst poengterer at jeg drikker faktisk ikke, og vil ikke drikke fordi jeg liker ikke det den gir meg. Pleier aldri å være et problem, det handler om å vise respekt over de du er hos OG med

2. Vel, jeg spør ALLTID de som eier huset/leiligheten jeg er i om det er greit at jeg røyker der jeg er (dette handler om respekt over de du er hos, uansett om det er en sigg eller en Jay så skal du spørre i mine øyne) Hvis de sier ikke rundt huset, spør jeg litt forsiktig, om det er ok om jeg går litt nedi gata evt. Det pleier ALDRI å være et problem, ikke alle godtar røyking i gårdsplassen, og da går vi gjerne en liten gjeng rundt nabolaget (i ro og mak, ikke hisse på seg naboer etv)

jeg syns det er viktig å vise at ikke ALLE som røyker er noen egoistiske svin, det setter så dårlig lys mot andre som velger å bruke ulovlige rusmidler. Har aldri møtt noe problem overfor dette, og skjønner egentlig ikke at mennesker bare kan sette seg ned å begynne og mekke på en fest...


Hva jeg gjør når jeg kommer til et sted fjerne folk blir kasta ut har jeg virkelig et problem
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Synes det er helt fantastisk, at så mange går såå i forsvar fordi det hadde vært så forferdelig fælt å legge vekk jointen i en time eller to. Da synes jeg helt ærlig ikke at det er jeg som har et problem. Man blir mye mer avhengig av sigaretter, og den kunne jeg fint lagt fra meg om jeg hadde noen på besøk som ikke likte det.
Vis hele sitatet...
Du misforstår poenget her. Det handler ikke om å forsvare retten til å røyke inne. Jeg røker selv kanskje 10 ganger i året, og det foregår utendørs. Jeg skjønner ikke hvordan folk orker å sitte i røykfylte rom dag etter dag, men sånn er det nå bare.

Dette handler imidlertid om sosial intelligens, og evnen til å midlertidig tilpasse seg til andre mennesker. Ikke fra dem sin side, men fra din. Du ønsker å bli kjent med en gruppe folk, men vil samtidig at de skal endre sin atferd mens de er sammen med deg. Du ser virkelig ikke hvor klamt dette er? Du er så lite tilpasningsdyktig, og samtidig klager du på den samme usjarmerende kvaliteten hos andre. Forskjellen er bare at det er du som vil møte dem. Det er du som har en agenda, så det er bare rett og rimelig at du tilpasser deg. Ikke fordi det burde være så himla vanskelig å vente med å røyke, men fordi man rett og slett ikke inviterer seg selv hjem til noen, med et forutsatt premiss om at de må gjøre sånn og sånn for at man skal gidde å komme. Det er rimelig åpenbart hvorfor kjæresten din reagerer som han gjør. Han vil ikke at vennene hans skal synes at du er sprø, fordi han forstår noe om sosialisering som du ikke gjør.

Jeg synes dere burde gå en tur på café eller noe sånt istedenfor, for dette med hjemmebesøk har du visst litt vanskelig for.
Sist endret av mentalmelt; 12. oktober 2015 kl. 11:51.
1. Ja, det syntes jeg er greit. Du burde kunne få spørre om det kan være rusfritt når du er på besøk, men dette syntes jeg kun er et fornuftig spørsmål om du har den samme innstillingen ovenfor alkohol.

2. Nei. Jeg spør alltid om det er greit først. Både når folk er på besøk hos meg og når jeg er på besøk hos andre. Det er imho vanlig folkeskikk.
Sist endret av caperno; 12. oktober 2015 kl. 11:51.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Dere mener at jeg er uvitende og som et barn fordi jeg ikke ønsker å omgås mennesker som er rusa på et ulovlig (enn så lenge) stoff.. jeg blir helt satt ut av hvor lite hensyn det tas til andre mennesker av mange som driver med stoff.

"whatever I do what I want" holdningen er mye mindre sosialt intelligent enn min holdning at man skal ta litt hensyn til folk. Spør du meg.

Jeg røyka selv sigaretter i 13 år. Hvis jeg hadde røyket inne, hadde jeg ikke gjort det om det kom folk på besøk som ikke røyket. Det forstår jeg at er ubehagelig mtp lukt f.eks. Jeg sto heller ikke rett foran innganger, og om jeg var med folk som hadde sluttet- så tok jeg også hensyn og holdt meg så lenge det gikk. Når jeg var hos mine besteforeldre, som ikke kunne fordra røyking eller alkohol. Nei, så drakk eller røyket jeg ikke. OM jeg skulle røyke, ventet jeg til de hadde lagt seg og gikk en tur i skogen. Spiste jeg lunsj med venniner ute, og en av de ikke røyket- ville jeg spurt om det var greit, før jeg fyrte på en røyk.

For meg er dette selvsagt, men for dere er dette tydeligvis trakassering mot meg om de på den andre siden hadde sagt meg imot for å gjøre noe av det.

Synes det er helt fantastisk, at så mange går såå i forsvar fordi det hadde vært så forferdelig fælt å legge vekk jointen i en time eller to. Da synes jeg helt ærlig ikke at det er jeg som har et problem. Man blir mye mer avhengig av sigaretter, og den kunne jeg fint lagt fra meg om jeg hadde noen på besøk som ikke likte det.

Å sammenligne kaffe med joint over her, er vel ganske teit- for man blir vel ikke akkurat opplagt av det. Men nei, jeg hadde ikke tatt speed på morningen for å bli kvikk. Hvis man må ta stoff hver gang man har en sinnsstemning man ikke kan takle, så burde man ikke TRENGE stoff. Da burde man gå til noen og lære seg å takle den.

Og hvis man gjør det for å chille i ny og ne, hvilket jeg har mye mer forståelse for- på samme måte som å ta seg en øl eller litt vin i ny og ne vs. å gjøre det hver dag (som i mine øyne er tegn på at man har et problem) så er jo ikke problemet der. Da ville man ikke på død og liv måttet røyke når man fikk noen på besøk i en ukedag f.eks.

At man ikke klarer å være sosial uten å røyke ^er tegn på sosial angst. Just saying.

Jeg driter i hva folk gjør, de kan gjøre som de vil- jeg har ikke noe imot stoffet i seg selv, og tror ikke det er noe "farlig" sånn sett. Blir det lovlig, så prøver jeg det sikkert selv. MEN måå jeg bli utsatt for det nå når det er ulovlig, fordi jeg vil på besøk til noen som røyker?

Dere synes ikke det er bittelitt dobbeltmoral, at jeg MÅ finne meg i å bli røyka på- men de ikke kan finne seg i å ikke røyke i et par timer? Hvis dere MÅ røyke hele døgnet... altså.. gjør dere det på jobb liksom? Kjører dere rusa? Hvor mye penger bruker dere ikke på dette hvis dere gjør det hele dagen..

Og noen her spør hva man risikerer. Og nei, sikkert ikke all politi tar like hardt på det. Men jeg har opplevd venner som har fått problemer med barnevern, da de ble tatt for kjøp, samboeren min mistet førerkortet- som han er avhengig av for å komme seg til jobb- fordi han hadde cannabis på seg når han kjørte. Han hadde to razziaer hjemme hos seg, og hele nabolaget lagde historier om han- så han ble nødt til å flytte. (Ja, det er fordommer- men sånn er det nå).

To andre av hans venner har mistet lappen. Han røyk ut av militæret. Står det på papiret kan det jo gi problemer ift visse jobber.

Når man kjøper tar man en risiko, når man kjører med det på seg tar man en risiko, når man tar det tar man en risiko. Og mange selger jo for å betjene sitt eget bruk. Det er hvertfall ikke lov.

Hvorfor er det verdt det, hvis det er sånn at man blir seg selv, bare kanskje litt mer fnisete? Helt seriøst. Dette lurer jeg på, for min egen del.




Bare så det er sagt. Så forstår jeg ikke helt hvorfor sigaretter og alkohol er såå fritt frem i mengder, og cannabis er så hardt slått ned på.
Men jeg tviler også litt på langvarige effekten av stoffet, etter å ha vært sammen med en "tung" x-bruker i 4 år. Han er ganske treig, paranoid, han slet lenge med ereksjon uansett hvor kåt han var, han er ganske dårlig verbal (men det kan jo ha noe med miljøet han var i), hukommelsen hans er elendig og han slet lenge med sosial angst når han ikke hadde rusen å lene seg på.. Synes ikke det er veldig bra. Overdrevent bruk av noe som helst er ikke bra.
Vis hele sitatet...
Du missforstår hele essensen:

Du er ikke invitert dit!

Det er du som forsøker å invitere deg selv dit, samtidig som at du legger føringen for omstendighetene.

Er du klar over hvor patetisk typen din vil fremstå, hvor mye han vil skamme seg over deg; når han må si: "Gutta, damen min er helt mongoklikk for at hun ikke har truffet dere. Kan hun komme her og være her i noen timer, mens ingen røyker?"

Det at du ikke forstår hva som er problemet her gjør dette til en håpløs diskusjon. Les det forrige innlegget mitt om igjen, er ikke vits å forklare deg noe når du bare hører det du vil høre og overser hele forklaringen.

Dette handler ikke om at man må røyke hele tiden. Dette handler om hvordan du ikke forstår helt grunnleggende sosiale spilleregler
Hvorfor er du helt besatt på å leke Mor Theresa??...

Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Dere mener at jeg er uvitende og som et barn fordi jeg ikke ønsker å omgås mennesker som er rusa på et ulovlig (enn så lenge) stoff.. jeg blir helt satt ut av hvor lite hensyn det tas til andre mennesker av mange som driver med stoff.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det vel ingen her som har sagt. De syns du oppfører deg uforskammet som prøver å diktere hva andre skal foreta seg. Folk du selv har invitert deg selv hjem til. Er det de som på død og liv ønsker at du skal ta turen innom? Og hvorfor kan du ikke bare la være å omgås mennesker som driver med ting du ikke står for? Hva er det du egentlig vil oppnå ved å menge deg med dem? Det virker helt ærlig ikke som om agendaen din faktisk er å bli kjent med dem. Ser snarere ut som et maktspill. Du har jo rett, tross alt, eller hva?

"whatever I do what I want" holdningen er mye mindre sosialt intelligent enn min holdning at man skal ta litt hensyn til folk. Spør du meg. " - Klarer du ikke se ting fra en annen synsvinkel enn din egen? Jeg personlig syns det er svært sosialt retardert å invitere seg selv på besøk hjem til noen for å så forlange at de skal gjøre slik du ønsker. Tør å vedde på at de ikke ønsker noe besøk av deg, engang. Jeg røyker ikke fast selv, men jeg hadde blitt utrolig provosert om noen oppførte seg slik mot meg. Pass dine egne saker.

"Når jeg var hos mine besteforeldre, som ikke kunne fordra røyking eller alkohol. Nei, så drakk eller røyket jeg ikke." - Hva har besteforeldrene dine med saken å gjøre? Du mener at du har satt standarden for hvordan andre skal oppføre seg, og forventer det samme fra alle? Da må du belage deg på å bli skuffet, frøken.


"Synes det er helt fantastisk, at så mange går såå i forsvar fordi det hadde vært så forferdelig fælt å legge vekk jointen i en time eller to." Er det vanskelig for deg å lese så mye tekst? Eller overser du poenget som ligger rett foran nesen din? Igjen, det handler ikke om at man kunne ditt eller datt. Ja, da. Hvis de hadde invitert deg med hjem og insistert på å bli kjent, ville saken vært en annen. Og hvorfor kunne du ikke heller spurt om de ville blitt med ut på noe, for eksempel? Jeg forstår veldig godt at folk ikke liker tanken på at du skal dukke opp i hjemmet deres og diktere hva de skal drive med i stua si.

"Og hvis man gjør det for å chille i ny og ne, hvilket jeg har mye mer forståelse for- på samme måte som å ta seg en øl eller litt vin i ny og ne vs. å gjøre det hver dag røyke" - Her er det tydelig at agendaen din slett ikke er å bli kjent med vennene til typen din. Du vil leke Mor Theresa og moralpoliti. Er det i det hele tatt noen som har spurt deg om hvor ofte de bør røyke? Hva får deg til å tro at de ikke er klar over at de gjør det i overkant ofte? Og hvorfor snakker du som om dine meninger er den vedtatte sannhet? At det er slik man bør leve livet sitt? Fordi det er slik du foretrekker å gjøre ting?

"Jeg driter i hva folk gjør, de kan gjøre som de vil" - Så slutt å invitere deg selv på hjemmebesøk til dem, da. Jeg hadde ikke gått til et Crackhus for å anbefale dem vitaminer. Hvis det er slik at de lever litt i en tåke og ikke er klar over at ting blir litt mye så må du for pokker uansett la dem ta den saken selv. Det er tross alt snakk om voksne mennesker her. Du må forøvrig ikke finne deg i noe som helst. Ingen har tvunget deg til å bli.


"To andre av hans venner har mistet lappen. Han røyk ut av militæret. Står det på papiret kan det jo gi problemer ift visse jobber." - Er dette ditt problem, nå plutselig? Har lager vi mye problemer og drama ut av ingenting. Det virker for meg som om du har lyst til å kjekle. Eller forventet du at alle skulle ha likt syn på ting som deg? Du spurte, og da må du tåle å få svar. Når man diskuterer noe er det gjerne slik ting foregår.

"Hvorfor er det verdt det?" - Vel, du får spørre dem, da. Trodde du at du skulle gjøre opp en mening for dem? Om du syns det er verdt det eller ei har virkelig ikke noe som helst å si. Noen liker løk på pizzaen, andre liker ananas. Verre er det altså ikke.


Veldig lei av alt pratet om Cannabis vs Alkohol. Alle som er litt oppegående er fullt klar over at misbruk er misbruk. Men det gir ikke en privatperson retten til å dirigere andre og deres meninger/synspunkt på ting. Nei, folk er ikke enig med deg. Godta at de tenker annerledes. Da kommer du plutselig mye lenger. Anbefaler deg å enten droppe besøket eller invitere dem ut på noe hvis du på død og liv må. Men du virker ikke særlig genuint interessert.
Sist endret av Lucy In The Sky; 12. oktober 2015 kl. 14:09.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Jeg røyka selv sigaretter i 13 år. Hvis jeg hadde røyket inne, hadde jeg ikke gjort det om det kom folk på besøk som ikke røyket. Det forstår jeg at er ubehagelig mtp lukt f.eks. Jeg sto heller ikke rett foran innganger, og om jeg var med folk som hadde sluttet- så tok jeg også hensyn og holdt meg så lenge det gikk. Når jeg var hos mine besteforeldre, som ikke kunne fordra røyking eller alkohol. Nei, så drakk eller røyket jeg ikke. OM jeg skulle røyke, ventet jeg til de hadde lagt seg og gikk en tur i skogen. Spiste jeg lunsj med venniner ute, og en av de ikke røyket- ville jeg spurt om det var greit, før jeg fyrte på en røyk.
Vis hele sitatet...

Tja, røyking av sigaretter og en joint (sett at det ikke er en spliff med tobakk) kan ikke helt sammenlignes, da passiv tobakksrøyk er mye mer kreftfremkallende enn cannabisrøyk.
Høres ut som at han kanskje ikke er så stolt av vennene sine? evt at han ikke har så mange? Så han bruker røykingen som en unnskyldning, og når du kommer med et innspill om at de skal legge ned røyken for å treffe deg så blir hele greia med å treffe "vennene" hans realistisk, og kanskje det er derfor han blir sur?
Jeg har også vært sammen med en dude som røyka på daglig basis... Det kunne aldri falt meg inn å nekte verken han eller kompisene hans å droppe røykingen. Hvem er jeg til å bestemme over dems valg og livsstil? Nei, de må bare røyke så mye de vil. Synes heller du kan ta en blås med dem så slipper du å føle deg utenfor.
Men nei, jeg skjønner deg også. Hva om du bare møter opp, viser en holdning som utstråler at du er positiv og åpen for dem, kanskje de etterhvert vil synes du er litt ålreit og du får litt respekt, så er det lettere å be dem holde seg edru en annen gang du er på besøk? Jeg ville prøvd å komme overens med dem først før jeg i det hele tatt skal kreve noe, ellers hadde jeg følt meg jævli kjip.

Til de siste spørsmålene dine så hadde jeg nok i utgangspunktet prøvd å la være å røyke av respekt for vedkommende, men hadde sett an både personen og situasjonen, om jeg faktisk hadde hatt lyst på og det var stemning for det så hadde jeg sagt høflig ifra så kan vedkommende bare dra om h*n blir ukomfortabel. Respekten går begge veier, sant.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
1. Om en venn av deg hadde en dame som ikke trivdes i rusmiljø, ønsket at du skulle la være akkurat når hun var på besøk (på dagtid, ikke fest). Hadde du synes at det var greit?

2. Pleier du uansett å røyke når folk som ikke røyker er på besøk? Uten å spørre om det er greit for dem først?
Vis hele sitatet...
1: Ja, absolutt. Det er noe jeg forventer ut av venner og folk jeg er med, og noe også du burde kunne forvente.

2: Ja, selvsagt. Mitt hus, mine regler. Hvis det er hos en kompis så vil jeg spørre kompisen om det er greit om jeg røyker. De fleste er cool med det, noen ber deg om å ikke røyke i nærheten av huset.


Når du kommer til noen andre sitt hus så kan man ikke forlange ting og tang. Hvis det blir sånn at alle sitter og fyrer opp inne og det er noe du ikke ønsker så burde du bare dra hjem. Ingen skam i det.
Husk at det er du som ønsker å møte de andre. Det virker som om du ikke får møtt dem uten å havne i denne situasjonen, så det er kanskje like greit å bite i det sure eplet. I verste fall kan du spørre om de kan røyke utenfor, det er ikke så mye å be om.

Du vil ikke få noe effekt bare fordi du sitter i et rom hvor folk røyker, men det vil lukte sterkt. Tobakkrøyken er det verste.

Hvis du ønsker å møte disse menneskene i en annen setting så burde du ta initiativ til det.
Sist endret av PerPerPerPer; 12. oktober 2015 kl. 17:02.
Kan jeg bare få spørre om noe. Hva får deg så sikker på at typen din ikke røyker i smug, forresten?
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Det er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det var ulovlig for kvinner å stemme ved valget før også. Tenk hvordan verden hadde vært i dag om ingen hadde utfordret de gjeldene lovene?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Det var ulovlig for kvinner å stemme ved valget før også. Tenk hvordan verden hadde vært i dag om ingen hadde utfordret de gjeldene lovene?
Vis hele sitatet...
Det finnes så mange saklige argumenter å bruke – dette er ikke ett av dem. Det å bli diskriminert for kjønnet sitt er ikke sammenlignbart med det å røyke hasj.
Som Lucy sier, hvorfor er du nødt å dra til dem? Det er både en mulighet å invitere dem ut eller hjem til deg og typen, du kan som andre sier ikke invitere deg selv hjem til andre og så forlange at de følger dine regler. Er aldri kompisene hjemme hos typen din? I så fall er det ikke verre enn at du kan stikke hodet inn i stua og slå av en liten prat. På den måten blir det ikke ubehagelig for deg, (dine regler gjelder i din bolig) og samtidig vil du ikke virke påtrengende ved å møte opp hos dem.

Jeg ser problemstillingen din, men dette problemet ligger nok hos deg, ikke de. Vær åpen for andre meninger enn din egen så vil du komme langt i denne situasjonen!
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det finnes så mange saklige argumenter å bruke – dette er ikke ett av dem. Det å bli diskriminert for kjønnet sitt er ikke sammenlignbart med det å røyke hasj.
Vis hele sitatet...
Tror ikke målet var å sammenlikne, men heller å påpeke hvor latterlige mange lover er, og at det faktisk ikke nødvendigvis er en god grunn for at cannabis er ulovlig. Håper det ikke ble for dårlig formulert
Sist endret av Relevant; 12. oktober 2015 kl. 19:55.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det finnes så mange saklige argumenter å bruke – dette er ikke ett av dem. Det å bli diskriminert for kjønnet sitt er ikke sammenlignbart med det å røyke hasj.
Vis hele sitatet...
Nei men tåpligheten av lovgivningen gjenspeiles like herlig
Du skrev tråden for å få svar, men du finner deg ikke i det at folk har forskjellige synspunkter enn deg.

Selv synes jeg selvfølgelig at en kan la vær å røyke blant folk som misliker det, men det er forskjell på det når du selv inviterer deg dit, for å deretter klage på det. Det kommer jo også helt an på hvordan de bruker det - om de bruker det daglig for eksempel så blir det dumt om de skal tilpasse seg fordi du kommer på besøk. Om de besøker deg for eksempel er det vel annerledes. Selvfølgelig bør de kanskje høre på deg, men jeg synes selv bare det er greit om du har samme innstilling til alt av rusmidler. Det er jo åpenbart at du misliker cannabis, hadde du hatt samme innstilling mot alkohol eller rus generelt hadde det vært annerledes.

Selv så kan jeg si såpass - jeg røykte daglig i 4 måneder, og har nå kuttet det ut i over 2 uker på grunn av skolegang, depresjoner og lignende (hadde jeg ikke slitt med sosial angst og depresjoner for tiden ville jeg kanskje ha røykt enda, jeg vet ikke, men det har ingen positiv innvirkning på akkurat det, selv om jeg kanskje føler at det har hjulpet på angsten i og med at jeg har blitt kjent med nye folk og slikt, men det er en annen sak).

Jeg røykte litt for mye, det er jeg klar over, jeg måtte røyke før jeg la meg for å sovne, rett etter jeg våknet for å unngå stress, men når jeg var med noen folk lot jeg vær. Det ble stressfullt for meg å la vær å røyke bare på grunn av at jeg var med noen spesifikke personer, men det var først og fremst det at de ikke hadde peiling på hva hasj i det hele tatt var som gjorde at jeg lot vær. Jeg vil også bare peke ut at selv om jeg hadde en mild avhengighet eller hva jeg skal kalle det, var det ikke et problem å kutte det ut - bare så du ikke får et dårligere syn på det her.

Jeg kan komme med et eksempel på noe som skjedde i sommer. Jeg hadde besøk av en nyktervenn av meg, som mislikte røyking svært sterkt. Den første dagen han var på besøk lot jeg vær å røyke, og jeg sneik meg heller ut for å ta et hit etter han hadde sovnet. Rett og slett fordi jeg respekterte det at han mislikte det. Dagen etterpå kjøpte han seg en six pack med øl, og da røyket jeg selv istedenfor å drikke sammen med han. Dette syntes han ikke veldig mye om, men det var faktisk mitt valg, og det var han enig i. Så lenge ikke hva jeg driver med påvirker han på en negativ måte, har han ikke veldig mye han skulle sagt - han sine egne ord. Det samme begynte å gjelde for de andre vennene mine så fort de tilpasset seg til det, jeg kan si det slikt at kanskje halvparten av vennene mine røykte daglig, mens den andre halvparten var enten helt nykter eller røykte en sjelden gang. De som røykte en sjelden gang røykte aldri med meg, rett og slett fordi jeg røykte såpass mye at de så på meg som et dårlig eksempel. Det er hvert fall det en god venninne av meg sa til meg, og det forsto jeg egentlig til en viss grad. Jeg ville heller ikke introdusere de til det, rett og slett fordi jeg har en dårlig erfaring med det også. Jeg introduserte en venn av meg til det for 2 år siden, og han begynte å røyke fast, og nå sover han hjemme hele dagen hos foreldrene sine, og har droppet ut av videregående (nå er jeg bare 1997 selv, så kan ikke si jeg har mye erfaring - men rundt det her har jeg en del erfaring for alderen min, vil jeg påstå). Han kuttet ut røyking for 3-4 uker siden, men han har ikke fikset på livet sitt, rett og slett fordi han ikke klarer å få seg selv til å gjøre det, og fordi foreldrene ikke hjelper han så godt med det heller.

Poenget mitt er at så lenge det ikke går utover deg så bør du la de røyke - selvfølgelig kan du si at det ikke er greit at de røyker hos deg, men du kan vel prøve å forstå de også. De har et helt annet syn på det enn det du selv har, og da er det vanskelig for de å forstå hvorfor du misliker det. Jeg kan gi et eksempel på to venner av meg, han ene har røyket daglig i flere år, mens hun andre påstår at de som selger hasj dreper andre for å klare seg selv. Der ser du hvor uvitende hun sistnevnte er - hun tror hasj er på lik linje som heroin og slikt, og slik må du absolutt ikke stille det selv heller.

Jeg misbrukte hasj i en god periode nå som du kanskje forsto, og det var jeg klar over selv, men jeg tar mine egne valg. Hadde det vært alkohol istedenfor hasj kan jeg si at jeg sannsynligvis hadde vært ekstremt ødelagt nå. Hasj var bedre for meg i den sammenhengen. Det er forskjell mellom bruk og misbruk, og det må du forstå.

Nå kan det sies at jeg ikke har sovet på over 2 døgn så kan være hele dette innlegget er surrete (ikke pga noe stoff, rett og slett fordi jeg sliter med å sove for tiden).

Du bør snakke med typen din om det, selv synes jeg du bør tillate at de røyker rundt deg, men jeg synes også du bør få lov til å si at noen ganger skal en være nykter. Det er ikke alle som synes det er greit at en person er fjern rundt deg hele tiden, men noen ganger er du nok dessverre nødt til å tillate det, men det er jo så klart ditt eget valg. Jeg selv respekterte det at noen venner av meg mislikte det når jeg var rundt de, men jeg skjønte veldig fort at det ofte mest var på grunn av at jeg fryktet de ville bry seg, de fleste syntes faktisk det var helt ok - så lenge det som sagt ikke gikk utover de.

Håper dette går an å lese eller i det hele tatt å forstå - og at du ikke nå tar deg nær av at jeg deler mitt synspunkt på det, folk tenker jo selvfølgelig forskjellig om ting.
Bump! Jeg var i en ganske liknende situasjon for et par år siden som endte med et stygt brudd. Hver gang jeg hadde tatt meg en blås eller vært steder der eksen visste det ble røyka, så var det kald skulder og "hva er så galt med å være høy på livet-praten". Så hvis du nysgjerrigegia kunne svart oss etter at du har lest alle disse argumentene folk har kommet med? Tror mange er interessert i å høre hva du tenker?
Så lenge det er DU som er på besøk hos noen. Så skal du bare innfinne deg etter dem du er på besøk hos! Jeg hadde hvertfall blitt fly forbanna om noen kom inn til MEG og ymtet frampå at jeg skulle vente med og røyke.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
Hei!
Jeg er sammen med en, som har røyka på nesten daglig basis i 10 år før han traff meg. Jeg har barn og han var ferdig med det når vi møttes, så han har holdt seg unna de siste 4 årene.

MEN det her irriterer meg grenseløst. Jeg har aldri fått møtt noen av vennene hans fra tidligere, fordi de fortsatt driver med det.

Jeg driter jo litt i hva de driver med, men han mener at jeg må akseptere det dersom de velger å ta seg en mens jeg er der. (Så vidt jeg vet røyker de fleste inne, så da måtte jeg jo sitte i det selv også). Det er ikke greit for meg, så jeg har spurt om ikke han kan sifra at dama hans er kjip og om de klarer å la være å røyke i et par timer liksom.

Men da KLIKKER han. Han mener at jeg skal leke Gud, bestemme hvordan folk skal leve og sier at jeg er HELT på jordet som i det hele tatt kan si det!

Så mine spørsmål er:

1. Om en venn av deg hadde en dame som ikke trivdes i rusmiljø, ønsket at du skulle la være akkurat når hun var på besøk (på dagtid, ikke fest). Hadde du synes at det var greit?

2. Pleier du uansett å røyke når folk som ikke røyker er på besøk? Uten å spørre om det er greit for dem først?

Tusen takk, til alle som gidder å svare.
Vis hele sitatet...
1) Nei, jeg synes ikke det hadde vært greit, fordi det er -mitt- hjem. Men, om -jeg- ble invitert til -deres- hjem, så hadde jeg funnet meg i både det ene og det andre. Men hadde det vært så utenfor mine grenser at jeg ikke hadde greid å finne meg i det, så hadde jeg funnet meg noen andre venner. Hvis jeg for eksempel hadde vært nødt til å tale i tunger og be i bønnemøter, så hadde jeg ikke besøkt dem noe mer. Ikke for å være uhøflig, men fordi jeg trives bedre i noen andres selskap.

2) Det høres hardt ut, men hvis jeg har venner som ikke liker visse kvaliteter ved meg, så må bare "spillet gå sin gang", og jeg og de må finne nye venner vi trives bedre med.

Vi mennesker utvikler oss til enhver tid, og vi er i en konstant prosess av utvikling av verdigrunnlag. Vi finner mennesker med like verdier som vi liker å ha rundt oss.

Å be de du skal på besøk til om å slutte å røyke fordi du skal dit, blir som å be en kristen om å fjerne alle kristne påvirkningsgjenstander i hjemmet (bilder, bøker) fordi du er muslim og skal dit. Det er urimelig og det vil ikke fungere. Da må enten du eller de forandre livssyn. Og tror du vet like godt som meg; Å få noen til å legge rusen til side er som å få en 90 år gammel prest til å begynne å tro på vitenskapen. Det er bortimot umulig.

Men det -kan- jo gå an, om man har veldig mange andre verdier man kommer overens med, men bare den ène tingen er man uenig i - da kan man bli enige om å legge til side røyken når man for èn gangs skyld skal møtes. Men dette må jo drøftes. Og hvis det ikke går, så går det ikke. Da må man ta nye valg, for å fjerne uromomenter i livet, for sin egen del.

Man skal respektere seg selv like mye som man respekterer andre rundt seg. Noe annet er urettferdig mot en selv.
Sist endret av Oro; 18. oktober 2015 kl. 16:27.
Jeg foretrekker marihuana fremfor våres samfunns lovlige alternativer. Selv om jeg prøver å la være å tenke så alt for mye på det, så må jeg innrømme at jeg egentlig er litt forbannet på samfunnet som gjør meg til en halvparanoid kriminell fordi at jeg velger andre rusmidler enn normen. Siden jeg så godt som alltid har en liten bønnepose på meg så ligger det hele tiden i bakhodet at jeg gjør noe kriminelt. Dette fører til at jeg ser meg litt oftere over skulderen og at jeg ellers må ta en del upraktiske hensyn til "vanlige" folk når jeg er ute i samfunnet. Situasjonen er ikke optimal men jeg tilpasser meg og klarer meg fint blant vanlige folk. Uten om denne "uvanen" så er jeg et ellers fredelig, relativt lovlydig samfunnsmedlem.

Men kommer du på besøk hjem til meg så forventer jeg at du på samme måte prøver å tilpasse deg. Jeg er bra lei av å "gjemme" meg når jeg er ute blant folk, og det er uaktuelt for meg å måtte gjemme meg mer enn det jeg må. Spesielt når jeg er hjemme i min egen stue. Det er ikke sånn at jeg må sitte patte på joints 24/7, men hvis du inviterer deg selv til min leilighet, for så å komme med krav om hva jeg skal og ikke skal gjøre så er du ikke velkommen. Hadde du spurt om å få komme på besøk uten krav så hadde jeg nok etter all sannsynlighet ikke røykt foran deg uansett. For min del er det vel det at jeg er lei av å høre at det jeg gjør er galt og bli sett ned på i samme slengen, lunten blir derfor mye kortere på det temaet. Jeg merker at jeg må holde igjen for å ikke lire av meg et sint svar på posten din. Hvis du vil bli kjent med "stonervennene" til kjæresten din så er ikke det den lureste måten å gå frem på. Jeg hadde sett på deg som en plagsom kjerring.

Ikke forvent å bli respektert av de du ikke respekterer selv.
Sitat av nysgjerrigeGia Vis innlegg
1. Om en venn av deg hadde en dame som ikke trivdes i rusmiljø, ønsket at du skulle la være akkurat når hun var på besøk (på dagtid, ikke fest). Hadde du synes at det var greit?
Vis hele sitatet...
Hva med å spørre? En slik tråd blir jo bare en statistikk på hva noen brukere på freak.no mener, og om statistikken går i din favør kan du ikke bruke den til noe annent en et barneskoleargument. "ja men alle de andre syntes det er greit"


2. Pleier du uansett å røyke når folk som ikke røyker er på besøk? Uten å spørre om det er greit for dem først?
Vis hele sitatet...

enten finner du deg i det, eller så spørr du å tar det videre. Om du vil godta svaret dems eller ikke må du selv gjøre deg en tanke om. Bare fordi noen andre mener noe annent må du kunne tørre å være litt anderledes om du vil, å stå opp for dine egne meninger.