Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4669
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Heihei, da er jeg her igjen med et nytt fysikkspørsmål, forutsatt at man bruker høyere dimensjoner, vil det være mulig å lage rom som er større inni enn utenpå?

Jeg skal innrømme jeg fikk ideen av å se på Dr. Who, men jeg tror jeg har tenkt ut noe smart her, som muliggjør dette. Det er noe rart med jobbPCen, så får ikke lastet opp bilde, men noe slikt:

Kode

*****|*****
*****|*****
-----I-----
Nå, la oss si at de I'en er en liten boks, bindestreken er den "vanlige" bevegelsesretningen her, og |'ene er enda en endimensjonal linje som er "koblet" til den første via boksen (I) og bruk av den andre dimensjon (2D), når du da går inn i "I" så vil dimensjonen på en måte "snus" slik at du heller befinner deg på |'ene, og dette vil da skape illusjonen om at det er et større område inne i "I" enn "I" faktisk er. Dette er jo da i teorien mulig å opphøye til en hvilken som helst dimensjon er det ikke? 2D med 3D-"juks" for at den blir større inni, vi kan ikke se for oss den 4. dimensjon, men ville det ikke vært mulig å "utvide" den 3. i den fjerde og gjøre at vi ser denne typen illusjon, rent teoretisk altså?

Altså, i kortform:
1D linje med boks på.
Du går inni boksen og den virker større inni.
Dette fordi boksen i virkeligheten er enda en 1D linje koblet sammen i den første ved bruk av en ekstra dimensjon.

Har jeg rett eller er jeg på bærtur? Forklarer jeg dårlig så si ifra, så skal jeg prøve på nytt.
Du må beise sjarken!
Det er vell mulig å skape illusjonen av at en boks er større inni enn utenpå men det er ikke fysisk mulig.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Det er vell mulig å skape illusjonen av at en boks er større inni enn utenpå men det er ikke fysisk mulig.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er slik som på Dr. Who, at man kan gå rundt oppi der på grunn av at innholdet egentlig er en 3D-"linje" ut i en høyere dimensjon, som gjør at det virker større inni, samtidig som du kan bevege deg på alt det "større" arealet selvsagt.
Men blir det da ikke som et holo-deck som i Star Trek der fotoner lager et landskap og en illusjon som virker virkelig, men u utgangspunktet så er du bare i et rom i fastsatt dimmensjoner, men det er hologram og andre ting som lager en illusjon som får det til å virke som rommet er større enn det er ?
Å male et lite rom hvitt gir en følelse av at rommet er mye større enn om det skulle vært malt svart.

På en annen side vil speil i tak (og vegger) skape denne illusjonen.
han er jo ikke ute etter en illusjon, han er ute etter en anna dimensjon kanskje i tråd med the twillight zone elns.

og lage en dings som er større på innsia enn utsia er nok plent umulig, tenk hvor små biler flyttebyrrået trengte for og kjøre lass da
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Men blir det da ikke som et holo-deck som i Star Trek der fotoner lager et landskap og en illusjon som virker virkelig, men u utgangspunktet så er du bare i et rom i fastsatt dimmensjoner, men det er hologram og andre ting som lager en illusjon som får det til å virke som rommet er større enn det er ?
Vis hele sitatet...
Sitat av waf Vis innlegg
Å male et lite rom hvitt gir en følelse av at rommet er mye større enn om det skulle vært malt svart.

På en annen side vil speil i tak (og vegger) skape denne illusjonen.
Vis hele sitatet...

Det jeg mener er; om vi på en eller annen måte hadde kunne brukt 4 dimensjoner til dette, så vil jo innholdet for en som ser 3 dimensjoner være større enn utsiden, men innsiden er like virkelig, jeg brukte ordet "illusjon" fordi en skapning som kunne se 4 dimensjoner ville sett at det ekstra 3D-materialet i virkeligheten var lagt til i den 4 dimensjonen.

Slik som for en 1D verden på "tegningen" min, der man kun kan se fram og tilbake, men når du går inn i boksen (I) vil du i stedet for å se fram og tilbake på "din" linje, se fram og tilbake på en annen linje, utenfra vil I virke liten, men innenfra så vil du se at "I" er større enn det som er mulig kun endimensjonalt. Du ser ikke lenger din "egen" linje, men en annen når du er inni boksen, som tillater at det virker større, boksen er i virkeligheten I+ekstalinjen, men 1D-skapningene kan kun se I utenfra, for det er alt dimensjonen deres tillater dem.

Hvis det ga mening.

Sitat av tribalgoth Vis innlegg
han er jo ikke ute etter en illusjon, han er ute etter en anna dimensjon kanskje i tråd med the twillight zone elns.

og lage en dings som er større på innsia enn utsia er nok plent umulig, tenk hvor små biler flyttebyrrået trengte for og kjøre lass da
Vis hele sitatet...
Dette er som jeg skrev i overskriften, hypotetisk. Liksom; HVIS vi kunne bygget ut i den 4. dimensjon.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Dette er som jeg skrev i overskriften, hypotetisk. Liksom; HVIS vi kunne bygget ut i den 4. dimensjon.
Vis hele sitatet...
wat.
Er ikke TID den fjerde dimensjonen ?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
wat.
Er ikke TID den fjerde dimensjonen ?
Vis hele sitatet...
Okei, den neste romdimensjonen da?
Er du høy ?

Altså, vi lever i en 3dimensjonal verden, der vi er omgitt av den fjerde (tid).

Y X Z bestemmer høyde lengde og bredde. Om vi lager en boks på 5x5x5 meter, så er det nok vanskelig å få til å gjøre rommet på innsiden av boksen, større enn utsiden.
Skal man få det til, må man nesten coate veggene på innsiden med masse sorte hull for at for forvrengningen skal få det til å virke større?
Sist endret av RandomiZed; 5. juli 2012 kl. 15:28.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Er du høy ?

Altså, vi lever i en 3dimensjonal verden, der vi er omgitt av den fjerde (tid).

Y X Z bestemmer høyde lengde og bredde. Om vi lager en boks på 5x5x5 meter, så er det nok vanskelig å få til å gjøre rommet på innsiden av boksen, større enn utsiden.
Skal man få det til, må man nesten coate veggene på innsiden med masse sorte hull for at for forvrengningen skal få det til å virke større?
Vis hele sitatet...
Det er flere vitenskapelige teorier (bl. a string theory) som bruker flere enn 4 dimensjoner.
vat. Stringteorien åpner for at det fins flere dimensjoner ja, men rommet du skal bygge er jo basert på 3 dimensjoner.
Om du kunne bygd 4 såkalte "immovable walls", og du kunne plassert det motsatte av et sort hull i midten av boksen, ville forvreningen kanskje gjort rommet på innsiden "større".. ?
heh, gladamatør her btw.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dimensi...ial_dimensions (3 dimensjoner)
http://en.wikipedia.org/wiki/Spacetime (4 dimensjon)
Sist endret av RandomiZed; 5. juli 2012 kl. 15:45.
So, still. Gravitasjon er nøkkelen her ifølge nZaals video. Som nevnt, et hvitt hull eller noe lignende i midten av boksen din, lagd av urørlige vegger. Fordi veggene våre er fremdeles en del av vår 3dimensjonale verden, og du må ha noe vi kan se (gravitasjon) til å bevege seg ut i flere dimensjoner.

http://www.youtube.com/watch?v=6zXDo4dL7SU
Randomized: vi er 3 dimensjonale vesener og oppfatter derfor kun 3 dimensjoner. Det utelukker ikke at flere eksisterer, vi kan bare ikke se de.
og vi må ha en kraft vi vet om, som vi kan måle som vi "vet" kan bevege seg ut i flere dimensjoner - gravitasjon.
Jeg skriver ikke at jeg ikke tror det fins flere dimensjoner, for det gjør jeg, men trådstarter lurte på om han kunne ha et rom som bryter med naturlovene, og gravitasjon har en tendens til å kaste naturlovene til side. Derfor sa jeg også at han muligens kunne male hele rommet på innsiden med sorte hull. Dette vil skape en gravitasjonsbrønn som blir så "dyp" at rommet på innsiden vil virke større enn på utsiden.
Sist endret av RandomiZed; 5. juli 2012 kl. 16:15.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Randomized: vi er 3 dimensjonale vesener og oppfatter derfor kun 3 dimensjoner. Det utelukker ikke at flere eksisterer, vi kan bare ikke se de.
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg mener, liksom: om vi på en eller annen måte hadde fått til å bygge noe ut i den fjerde (rom)dimensjonen.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Det er dette jeg mener, liksom: om vi på en eller annen måte hadde fått til å bygge noe ut i den fjerde (rom)dimensjonen.
Vis hele sitatet...
Men hva skulle den 4. romdimensjonen vært?
En tesseract.. ? http://en.wikipedia.org/wiki/File:8-cell-simple.gif
Eller W ? http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ion_levels.svg
Sist endret av RandomiZed; 5. juli 2012 kl. 16:19.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
og vi må ha en kraft vi vet om, som vi kan måle som vi "vet" kan bevege seg ut i flere dimensjoner - gravitasjon.
Jeg skriver ikke at jeg ikke tror det fins flere dimensjoner, for det gjør jeg, men trådstarter lurte på om han kunne ha et rom som bryter med naturlovene, og gravitasjon har en tendens til å kaste naturlovene til side. Derfor sa jeg også at han muligens kunne male hele rommet på innsiden med sorte hull. Dette vil skape en gravitasjonsbrønn som blir så "dyp" at rommet på innsiden vil virke større enn på innsiden.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bryter det med naturlovene og bygge noe 3dimensjonalt i den 4. dimensjon? Vi kan jo bygge noe 2dimensjonalt i den 3. dimensjon.

Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Men hva skulle den 4. romdimensjonen vært?
Vis hele sitatet...
Det kan vi ikke forestille oss, ettersom vi er 3 dimensjonale vesener, tenk på det sånn: et eventuelt 2 dimensjonalt vesen vil sannsynligvis ikke kunne forestille seg dybde, da det aldri har sett noe slikt før.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Choobe Vis innlegg
Vi kan jo bygge noe 2dimensjonalt i den 3. dimensjon.
Vis hele sitatet...
Eg vil gjerne ha eit todimensjonalt papirark, som ikkje har utstrekning i djubderetninga. Tenk så mykje tynnare telefonkatalogen hadde vorte.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Hvorfor bryter det med naturlovene og bygge noe 3dimensjonalt i den 4. dimensjon? Vi kan jo bygge noe 2dimensjonalt i den 3. dimensjon.
Vis hele sitatet...
Å hva skal du bygge det av? Sist gang jeg sjekket hadde atomer, protoner, quarks osv 3 dimensjoner.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg vil gjerne ha eit todimensjonalt papirark, som ikkje har utstrekning i djubderetninga. Tenk så mykje tynnare telefonkatalogen hadde vorte.
Vis hele sitatet...
Okei,kanskje jeg tok feil, men vil ikke det holde om vi utvider noe 3D i den 4. dimensjonen? At det blir "nesten" 3D?

Eller om vi på en eller annen måte får 2 3D bokser til å "krysse" i den 4. dimensjonen, slik at det lille rommet vil være større pga. det?
Sist endret av droppboks; 5. juli 2012 kl. 16:26.
Plasser et ormhull i inngangspartiet, da vil ideen din kanskje fungere, med unntak at det ikke blir samme rom.
Vel er det er vel like vanskelig for oss å evt. oppfatte det som er 4D ( sett vekk fra at det er tid, for den del kan vi jo alle erfare, men sett at det var en høyere dimensjon, for vi er jo 3 Dimensjonale mennesker som beveger eller blir dratt i tid som er den 4 dimensjonen, men vi kan ikke bevege oss fritt i den 4. Dimensjonen. ) som det er for ting som er 2D å oppfatte det som er 3D.

Teoretisk sett så vist det er 2 Dimensjonelle vesner, så har dem vel ikke noen befattning med det som er 3 Dimensjonalt og gir vel heller ingen ettertanke om å ville eksitsere eller bevege seg i den 3 dimensjonelle verden.
Igjen så er det vel like vanskelig for oss som er 3 Dimensjonale å oppfatte det som er 4 dimensjonalt.
Jeg går ut fra og antar at 4 Dimensjonelle vesner ( og nå antar vi at den 4 dimensjonen er tid. ) er slik at dem kan fritt bevege seg i tid og dermed også rom, så da kan man si at Tardis ( Dr.Who ) er 4 Dimensjonell vesen som er 3D, men er fritt til å bevege seg i tiden slik som den ønsker.

Men siden Tardis som 4D også er større på innsiden enn utsiden så kanskje den også er 5D ?

Uansett, vist du skal lage en kube som har et volum som er større på innsiden enn utsiden så må man nesten lage et nytt univers inne i volumet til denne kuben, for å så lage deg en metode for å kunne entre dette universet ( nytt problem er da å konvertere sin energi & masse til det nye universett ).

http://arstechnica.com/science/2006/08/5027/ ga litt hint ... men løser ikke noe særlig.

Uansett i det tilfelle du lager denne kuben med et eget univers inne i dette volumet, så har du laget deg noen helt nye naturlover og derfor kan ikke di lover som eksisterer i det nye universet du har laget kunne brukes til å til å måle volumet på dette universet, for å så ta di målingene til vårt univers med helt andre naturlover å så likevel ha det som gyldige måleverdier.

Skulle du uansett klare å lage deg en slik kube med et nytt univers, så ville jeg ikke kunne se hvordan du skulle klare og kovertere din egen kropp med masse og energi til å få plasse i det nye universet.
Selv om du hadde klart å bygge ut rommet i enda en romdimensjon, hvordan skulle dette gjort rommet inni større enn utenpå? Den veggen du bygger i den nye dimensjonen må ha en "innside" og en "utside". Det går ikke an å "bare" konstruere feks innsiden av en vegg. En vegg har vel to sider, uansett hvilken romdimensjon du bygger ut i.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Tenk deg en 1dimensjonal strek hvor en 2dimensjonal ball som faller igjennom.
Idet ballen kryssen den 1dimensjonale linjen vil vesene i den 1dimesjonale verdene kunne oppfatte og se ballen. Det de ser vil ikke vere storre enn hvordan den 2dimensjonale ballen egentlig er.

Det samme kan tenke seg med at vi i den 3dimensjon droppen en ball ned i den 2dimensjon. De vil forst oppfatte ballen idet ballen krysset den 2dimensjonale flaten, men ballen vil aldri bli storre enn storrelsen den har i dimensjonen over. De vil aldri se ballen storre enn diameteren ballen har i alle dimensjonene.

Regner ikke med at det er noe forskjell om et vesen fra den 4dimensjon skulle droppe ned en ball (eller et rom) ned i var dimensjon.
Sist endret av Bombasa; 10. juli 2012 kl. 23:23.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Selv om du hadde klart å bygge ut rommet i enda en romdimensjon, hvordan skulle dette gjort rommet inni større enn utenpå? Den veggen du bygger i den nye dimensjonen må ha en "innside" og en "utside". Det går ikke an å "bare" konstruere feks innsiden av en vegg. En vegg har vel to sider, uansett hvilken romdimensjon du bygger ut i.
Vis hele sitatet...
Du ser i førsteposten min, i det tilfellet er det 2 endimensjonale linjer som "krysses" inne i boksen, når du går inni boksen så er du på en annen 1D linje, når du går ut er du tilbake på "din egen" 1D linje.
Jeg kan love deg at hunden min er større inni enn utpå.

Og det er ikke noe jeg bare sier.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan jo bare prøve å gå ned en dimensjon, og se hvor det tar deg. Du kan altså stille deg selv spørsmålet;

Hvis jeg lever i en 2D verden, kan jeg lage et areal på innsiden av et avlukket areal, som har et større areal enn arealet til det avlukkede arealet jeg lagde arealet inni(snodig beskrevet, men les det noen ganger hvis det ikke var forståelig). For en mer biledlig beskrivelse, prøv å tegne en sirkel på et ark, og så prøver du å tegne en sirkel på innsiden av den første sirkelen, så avgjør du om den innerste sirkelen kan ha større areal enn den ytterste.

Så til dette med å legge til en til dimensjon. Dette er relativt enkelt siden vi begynte i 2D i stedet for i 3D. Se igjen for deg en sirkel, med radius 1. En sirkel med radius 1 har areal; pi*r^2. Så lager du en sirkel innenfor, siden vi snakker i det teoretiske kan vi snike oss til en god radius, nemlig 0,999...9(aka=1). Nå som vi har begge sirklene kan du dra den andre sirkelen ut i 3D, og vi får en kule. Arealet av en kule er: 4pi*r^2. Siden radiusene er tilnærmet like(sett i forhold til sluttresultatet) kan vi bare dele den andre på den første: (4pi*r^2)/(pi*r^2) = 4. Så med mindre jeg har gjort en stor feil et sted(ikke usannsynlig), vil du kunne lage et (sirkel)areal på innsiden av et annet (sirkel)areal og gi det et 4 ganger større areal ved å gå opp en dimensjon(gitt at r_1 er så tilnærmet lik r_2 at det er akseptabelt å kalle dem like).

Videre, så ER ikke tid den fjerde dimensjonen, men man "kaller" den for det, sannsynligvis fordi vi kan bevege oss i den, dog ikke fritt. Tid er et absurd begrep og, som beskrevet av Einstein, er relativ. Etter min mening er tid noe som hører hjemme i science fiction, da det er et helt uforståelig begrep, men jeg skal innrømme at det er et nyttig verktøy i hverdagen.

Så tilbake til ditt egentlige spørsmål, om man kan lage et volum større enn volumet til et legme man plasserer det første volumet inni; Ja, hvis du kan lage en romdimensjon til. Men det er, så vidt meg bekjent, ingen slike dimensjoner som er (merk) bevist, per dags dato, ergo blir svaret nei.
Sist endret av Noorac; 23. juli 2012 kl. 20:45.
Bare for å kline den "siste spikeren inn i kista" på denne ideen.

Hvis dette skal stemme, så må du finne et tall for x og n, så denne ligningen stemmer xn<xn-1 der x>0 og n>0
Og som du ser, det vil aldri skje!
o shit waddup
Du kan jo lese House of Leaves eller noe sånt da.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Det går ikke an å "bare" konstruere feks innsiden av en vegg. En vegg har vel to sider, uansett hvilken romdimensjon du bygger ut i.
Vis hele sitatet...
Der tar du feil. Mobius' bånd er et eksempel på noe vi kan bygge som kun har èn side. Kleinflaske er enda et eksempel på en geometrisk figur som kun har èn side.
Hva er definisjonen på innside og utside? For min egen del tenker jeg at den siden der det er mest rom er utsiden, mens den siden der det er minst rom er innsiden.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Hva er definisjonen på innside og utside? For min egen del tenker jeg at den siden der det er mest rom er utsiden, mens den siden der det er minst rom er innsiden.
Vis hele sitatet...
Innsiden er selvfølgelig det med vegger rundt seg. Og nei det er ikke teoretisk mulig å lage et rom som er større inni enn utenpå på det samme tidspunktet.