Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 7023
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10081630

Odd Nerdrum er sikkert en flink maler, men er han et geni?
Jeg synes hele denne saken er skremmende, men det gjør meg også nysgjerrig.
Har ikke disse kunstner menneskene noen som helst kontakt med virkeligheten?
Jeg vil heller ikke betale skatt, men er usikker på hvordan jeg skal bli geni erklert.

Er det i heletatt noen som mener at genier burde slippe å betale skatt?
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Ikke faen!

Men tanken på å betale skatt demotiverer kanskje mange fremtidige kunstnere? Måtte Munch betale skatt for sine kulturminner?
Kan tenke meg Nerdrum vil tegne mange flotte karikaturer og krokitegninger av fengselsveggen snart.
Erklært blond
Jeg er et geni (liker å kalle meg selv det.) Skal jeg og få slippe skatt da?
Sitat av wavezor Vis innlegg
Ikke faen!

Men tanken på å betale skatt demotiverer kanskje mange fremtidige kunstnere? Måtte Munch betale skatt for sine kulturminner?
Kan tenke meg Nerdrum vil tegne mange flotte karikaturer og krokitegninger av fengselsveggen snart.
Vis hele sitatet...
Jeg håper han mister såpen og maler et homoerotisk mesterverk av det hele. Kanskje det kan slå han av den usynlige tronen hans og inn i rekken til resten av oss dødelige som er pliktig til å betale skatt. Underslag er underslag; det spiller ingen rolle om du heter Odd Nerdrum eller Ola Nordmann. Maken til arrogant oppførsel!
Sist endret av nilsern; 17. august 2011 kl. 21:40.
Haha, herlige mennesker disse kunstnerne. De eneste som klarer å se at et maleri er kunst er andre kunstnere, så det er en haug med kunstnere som går rundt i en boble og tror verdens regler ikke gjelder dem. De sitter sikkert og lurer på hvorfor i helvete de ikke kan fly, noe de i sitt eget hode absolutt burde være i stand til, siden ikke vi vanlige mennesker kan.

Disse Nerdrum-tilhengerne minner meg om religiøse. De kommer med skrudde påstander og ignorerer fullstendig fakta.
Sitat av Tech373 Vis innlegg
Jeg er et geni (liker å kalle meg selv det.) Skal jeg og få slippe skatt da?
Vis hele sitatet...
Mal et bilde som går for over en million, så ok.
"Jeg har gått med klump i magen hele uken, men så har jeg tenkt at «dette kan de ikke gjøre». Få andre land ville puttet et åndsmenneske som Odd Nerdrum i fengsel. Det føles uvirkelig, sier Knoop."

Hva slags rusmiddler er det snakk om her, noe må iallefall ha gått galt.
Får meg til å tenke på Kieran i Dinner for Schmucks.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
seriøst folkens, det er en ELEV som har ytret denne tankeløse idèen.
hadde det vært oppe som forslag i stortinget hadde det vært verdig en diskusjon.
Sitat av Marlos Vis innlegg
Haha, herlige mennesker disse kunstnerne. De eneste som klarer å se at et maleri er kunst er andre kunstnere, så det er en haug med kunstnere som går rundt i en boble og tror verdens regler ikke gjelder dem. De sitter sikkert og lurer på hvorfor i helvete de ikke kan fly, noe de i sitt eget hode absolutt burde være i stand til, siden ikke vi vanlige mennesker kan.

Disse Nerdrum-tilhengerne minner meg om religiøse. De kommer med skrudde påstander og ignorerer fullstendig fakta.
Vis hele sitatet...
samme kan vel sies om noen forfattere og
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Han sier jo også selv at han "ikke er så god med tall". Hva med å bruke litt av pengene på en revisor?
Sitat av somnium Vis innlegg
seriøst folkens, det er en ELEV som har ytret denne tankeløse idèen.
hadde det vært oppe som forslag i stortinget hadde det vært verdig en diskusjon.
Vis hele sitatet...
Det var også Nerdrum sin forsvars strategi under rettsaken.
Først av alt, så må vi definere begrepet <geni> Så må vi huske på at vi har <artist skatt?> i Norge, som er langt lavere enn det hvermannsen betaler. Sist men ikke minst, mannen har undratt å betale skatt. Han har levd på hva vi andre betaler til statskassen, noe som for meg, blir snylting på høyeste nivå, noe som i og for seg er det nærmeste du kommer lavmål i dagens samfunn.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Hvis genier vil benytte seg av de godene folk flest får ved å betale skatt, så må de betale skatt.
Alle som mottar goder/nyter godt av skattepengene i landet skal også være med å betale skatt. Basta bom!
Enig, Gunnaren. Skulle ikke forundre om Nedrum har fått noen kroner fra NAV óg..
Genier betaler ikke skatt nei. De er smart nok til å klare å lure seg unna.
- Jeg sammenligner Nerdrum med en påfugl - man kan ikke sette han i et hønsebur. Kunstnere er ikke profesjonelle pengeflyttere, men åndsmennesker. Og i et sivilisert samfunn jakter man ikke på påfugler, sier Lundgren til VG Nett.
Vis hele sitatet...
..The hell? Hva er det disse folka her er høye på?
Sitat av Mokko Vis innlegg
..The hell? Hva er det disse folka her er høye på?
Vis hele sitatet...
Seg selv
titegn
Mange såkalte "kunstnere" kan vel heller karakteriseres som psykisk ubalanserte personer (oppførsel, bekledning, virkelighetsoppfatning etc). Billigere å la dem slippe å betale skatt en at de blir en belastning for helse og sosialvesen
Å si at Odd Nerdrum er et geni er en meget subjektiv oppfatning.
skal jeg betale skatt, så får faen meg han også. driter langt oppi hvor "vidunderlig" og "kreativ" kunstnere er. hvis det er noen som skal ha skatteunntak så er det ikke kunstnere, greit noen her syns en verden uten dem er en trist verden, men mer enn det er det ikke å hente fra dem.

2mill inntekt og 10mill forme hehe
Er en stygg ukultur i kunstnermiljøet dette, er nok mange andre kunstnere som burde oppgi mer i inntekt.
Jeg synes de kan slippe i bytte mot å si fra seg alle fordelene velferdssamfunnet gir: jobb, forsikringer, utdanning, helsevesen, eldreomsorg, offentlig transport, Kommunalt vann, alle varer og tjenester som er subsidiert av staten osv.

Plutselig er ikke den skatten så ille likevel.
Han er tydeligvis ikke et geni når han ble "tatt"
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Jeg synes de kan slippe i bytte mot å si fra seg alle fordelene velferdssamfunnet gir: jobb, forsikringer, utdanning, helsevesen, eldreomsorg, offentlig transport, Kommunalt vann, alle varer og tjenester som er subsidiert av staten osv.

Plutselig er ikke den skatten så ille likevel.
Vis hele sitatet...
ja da kan det godt være i orden for meg as.
som mange andre kunstnere så får han nok utbetalt kunsterlønn av staten så jeg mener at dette er helt riktig! han skal faen ikke værra no bedre enn oss bare fordi han er flink til å male! er ytters få som slipper unna med det han har gjort så det er helt greit imo!

staten det vil si at det er oss som betaler skatt som faktisk betaler penger til han :S

etter litt googling så ser jeg at han ikke får det ifølge wikipedia, men han er ikke bedre enn ola nordmann, og burde hatt såpass peliling at han burde ha hatt en regnskapsfører... så ser man i media også at staff er en nisse bokstavelig talt mener nå jeg ihvertfall-.

5 minutters regelen på redigering av poster regelen på forumet her er smekt så sorry for dobbelt posting.
Sist endret av susiserken; 18. august 2011 kl. 02:54.
Etter hva Nerdrum har utrettet, synes jeg nesten at staten heller burde skylde han penger. Han har bidratt enormt til den norske kultur og kunstomdømme. Synes det burde blitt gjennopptatt siden han er så pass ufør i tillegg. Skamme seg burde de.
Flott å se at staten burer inne en så farlig mann og bruker masse ressurser på å holde han unna ofre (intetanende og naive kunstkjøpere). Også flott at man bruker masse tid og ressurser på slike viktige saker, da er det ikke så farlig med voldssaker, voldtekter og drap. Ja, fy skam, en eksentrisk kunstner som prøver å lure seg unna litt skatt, ja for en ufattelig farlig forbryter, denne mannen må vi bure inne.

Om dere så på nyhetene, så befinner Nerdrum seg i utlandet, hadde jeg vært der, så hadde jeg befunnet meg der resten av livet, og malt et nytt selvportrett hvor jeg gir fingeren til den norske stat.

Men kjenner vi norske myndigheter rett, så vil de nok etterlyse ham vha. interpool.

Interessant å se hvordan dere alle mener at det er riktig å betale skatt. Hadde Nerdrum noengang noe valg? Dette var vel en kontrakt som ble tredd ned over hodet på ham da han ble født. Kanskje en privatisering av offentlige tjenester hadde vært det beste, da måtte man ihvertfall etterstrebet effektivitet.

Det er mye byråkrati og sløseri i den offentlige sektor, for mange ansatte er det også. Mye som er akseptert her som ville fått enhver privat bedrift til å gå dukken, men så lenge man har de naive skattebetalerenes penger, så er det jo greit.

Vis meg hvem på dette forumet som hadde ruslet til skatteetaten og betalt sin skatt med glede om de plutselig hadde blitt 10 millioner i kontanter rikere.
Sist endret av Bitcoin-man; 18. august 2011 kl. 05:18. Grunn: En plutselig åpenbaring fra Gud.
Bitcoin-man:
Nå er det engang slik at loven gjelder for alle inkludert eksentriske kunstere. At en søkkrik kunster som har underslått millioner av kroner får seg ett par år med litt pallespikring tror jeg også han bare har godt av.


Nå diskuterer vi heller ikke skatter og avgifter i Norge (dette kan vi ta i en egen tråd) men om en person som har svindlet staten for millionbeløp.
Vi har jo allerede genier som slipper å betale skatt.
De heter trygdesnyltere.
Alle skal betale skatt. Det er en av hjørnesteinene i moderne demokrati. Eller i alle fall byråkrati.
Elevene hans tror han kommer til å dø, men fengselsvesenet har da et apparat for å ta seg av slikt. De har antakelig hatt langt mer nedkjørte personer i buret enn Nerdrum.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Så du kunne tenkt deg å avkriminalisere hvitsnippe forbrytelser som underslag, fordi gjerningsmannen ikke nødvendigvis er voldelige?
Eller mener du at Odd Nerdrum er hevet over den Norske lov og dermed slipper å følge de samme spille reglene som resten av samfunnet?

Så begynner du å argumentere om at privatisering og en mindre offentlig sektor, litt ironisk er det da, at hadde ikke staten vært såpass generøs så hadde ikke Odd Nerdrum fått kunstnerlønn og neppe hatt mulighet til å være kunstner.
Sitat av Darkerface Vis innlegg
Alle skal betale skatt. Det er en av hjørnesteinene i moderne demokrati. Eller i alle fall byråkrati.
Vis hele sitatet...
Skatt har ingen ting med demokrati å gjøre, skatten som betales brukes til å finansiere det norske velferdssamfunnet.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Skatt har ingen ting med demokrati å gjøre, skatten som betales brukes til å finansiere det norske velferdssamfunnet.
Vis hele sitatet...
Jo da,nå kan det norske velferdssamfunnet spandere et 2 års fengselsopphold pa Nerdrum. Den tiden kan han benytte til å male et x antall bilder hvor han driter ut Norge. Etter ferdigsonet straff kan han bare flytte til utlandet, selge bildene fra sin "fengselsperiode" for x antall mill. Ikke skatte 1 krone til AS Norge og le hele veien til banken. "Velferdssamfunnet" kommer til å sitte igjen med en regning for fengselsoppholdet hans samt at hele verden får seg en god latter når de ser bilder hvor han driter på det norske flagget….

http://www.artnet.com/Magazine/features/kuspit/Images/kuspit6-10-9.jpg
Odd Nerdrum Shit Rock 2001 oil on canvas
Sist endret av mickeyy; 18. august 2011 kl. 12:00.
Er greit at Odd Nerdrum skulle ha betalt skatt, men herregud, 2 års fengsel for dette? Mens andre menn som voldtar eller dreper slipper ut og får mildere straffer enn dette.
Sist endret av Dr.Feelgood; 18. august 2011 kl. 12:45.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Er greit at Odd Nerdrum skulle ha betalt skatt, men herregud, 2 års fengsel for dette? Mens andre menn som voldtar eller dreper slipper ut og får mildere straffer enn dette.
Vis hele sitatet...
Skattesnusk er noe folk gjør etter en kald overveielse over man kan tjene kontra hva man risikerer, så hardere straffer hjelper virkelig. Vold er veldig sjeldent like planlagt, så høyere straffer har mindre preventiv effekt.

Hvor enn morsomt det er at åndsmennesker liksom skal få begå skatteundragelse uten å bli straffet.. så i et større perspektiv, har vi nettopp hatt en finanskrise, hvor store deler av verden har fått oppleve sterke nedgangstider, arbeidsløshet og massevis mennesker har fått livene sine drastisk forverret.. alt på grunnet bullshitten til noen finansfolk.. og første personen som blir kasta i fengsel er en forbanna kunstner? Pft.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Etter hva Nerdrum har utrettet, synes jeg nesten at staten heller burde skylde han penger. Han har bidratt enormt til den norske kultur og kunstomdømme. Synes det burde blitt gjennopptatt siden han er så pass ufør i tillegg. Skamme seg burde de.
Vis hele sitatet...
så en barnelege, som har utdannet seg, og viet mesteparten av livet sitt til og hjelpe syke barn, skal fortsatt betale skatt, mens en som smører sammen noen malerier (og i tilegg driver med skattesnusk) skal få slippe? er det din logikk?
Sitat av Kramer Vis innlegg
Etter hva Nerdrum har utrettet, synes jeg nesten at staten heller burde skylde han penger. Han har bidratt enormt til den norske kultur og kunstomdømme. Synes det burde blitt gjennopptatt siden han er så pass ufør i tillegg. Skamme seg burde de.
Vis hele sitatet...

Han har ikke bidratt en dritt til en enenste mann i gata.

Han har bidratt til at folk med absurd mye penger kan ha en absurd hobby og kjøpe absurde bilder..


Alt i alt så har våre skattepenger gått til sponsing av de rikes hobby..
Sitat av wavezor Vis innlegg
Ikke faen!

Men tanken på å betale skatt demotiverer kanskje mange fremtidige kunstnere? Måtte Munch betale skatt for sine kulturminner?
Kan tenke meg Nerdrum vil tegne mange flotte karikaturer og krokitegninger av fengselsveggen snart.
Vis hele sitatet...
Interessant argument. Dette kan også sammenlignes med den massive diskusjonen rundt platebransjen og piratkopiering, og om dette ødelegger for fremtiden ved at færre kunstnere vil drive med kunst, det være musikk, video, malerier eller bilde.

Selv mener jeg det at om en person er tilstrekkelig anlagt til å lage verker av kvalitet og virkelig vil drive med dette, så tror jeg ikke det er pengene det står på.

Jeg har selv spilt i band, hatt et par konserter, ikke noe seriøst. Men om jeg hadde følt at jeg / vi virkelig kunne komme med noe ingen andre kunne, så hadde den avgjørende faktoren ivertfall ikke vært om jeg ville måtte leve på boksmat eller om jeg kunne bodd i et palass i denne tiden.

Jeg føler at om man bryr seg om kunsten, så er penger irrelevant. Om man seriøst vurderer dette som yrke, så sitter man vel ikke å baserer det valget på om hvorvidt man vil bli rik eller ikke?

Jeg har også noen venner som gjør det ganske bra i musikkverdenen, og disse levde rimelig skrøpelig den første tiden. Slik jeg oppfattet det så tror jeg ingen av disse noen gang tenkte. "oi, kanskje det er mer lønnsomt å sitte på kontor, så får vi kjøpt større tv, anlegg og bil og driter i hele musikken!".

Problemet hadde vel vært om man hadde hatt problemer med å ha et anstendig liv pga. pengemangel, men da man i Norge kan leve godt av å bare sitte på ræva så føler jeg dette argumentet falmer bort.
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Flott å se at staten burer inne en så farlig mann og bruker masse ressurser på å holde han unna ofre (intetanende og naive kunstkjøpere). Også flott at man bruker masse tid og ressurser på slike viktige saker, da er det ikke så farlig med voldssaker, voldtekter og drap. Ja, fy skam, en eksentrisk kunstner som prøver å lure seg unna litt skatt, ja for en ufattelig farlig forbryter, denne mannen må vi bure inne.

Om dere så på nyhetene, så befinner Nerdrum seg i utlandet, hadde jeg vært der, så hadde jeg befunnet meg der resten av livet, og malt et nytt selvportrett hvor jeg gir fingeren til den norske stat.

Men kjenner vi norske myndigheter rett, så vil de nok etterlyse ham vha. interpool.
Vis hele sitatet...
Det handler om å være konsistent, og det handler om likhet for loven. Hvilken presedens hadde det satt om de hadde latt ham av kroken fordi han har bidratt mer til samfunnet enn andre? Hvem skal sitte å bestemme hvem som har bidratt nok på andre måter til at det er akseptabelt å unnlate å betale skatt?

Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Interessant å se hvordan dere alle mener at det er riktig å betale skatt. Hadde Nerdrum noengang noe valg? Dette var vel en kontrakt som ble tredd ned over hodet på ham da han ble født. Kanskje en privatisering av offentlige tjenester hadde vært det beste, da måtte man ihvertfall etterstrebet effektivitet.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har han et valg. Han kunne emigrert til f.eks. statene så fort han var i stand til å betale skatt. Om man skal ha sin del av den Norske kaka, så får man bidra. Og du kan jo si at han har bidratt mye med kunsten sin, men da referer jeg til forrige avsnitt. Samtidig er det et viktig poeng at uansett hvor mange fine bilder og annen kunst som blir produsert i Norge så kan man ikke bruke dette til å bygge veier, skoler, sykehus og alt annet staten driver med.


Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Det er mye byråkrati og sløseri i den offentlige sektor, for mange ansatte er det også. Mye som er akseptert her som ville fått enhver privat bedrift til å gå dukken, men så lenge man har de naive skattebetalerenes penger, så er det jo greit.
Vis hele sitatet...
Og jeg er ikke uenig med at det kan virke som det er mye sløsing og byråkrati i offentlig sektor, men jeg har egentlig ikke peiling på dette, men jeg har fått med meg at det er det generelle inntrykket de fleste har. Ikke det at jeg tror de har gjort så mye mer research enn meg. Men dette er vel helt totalt likegyldig i forhold til spørsmålet om en kunstner bør betale skatt? Så fordi du føler staten sløser med penger, burde vi unnlate å betale staten penger?

Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Vis meg hvem på dette forumet som hadde ruslet til skatteetaten og betalt sin skatt med glede om de plutselig hadde blitt 10 millioner i kontanter rikere.
Vis hele sitatet...
Det skulle jeg lett gjort. Av flere grunner.

Den første er at jeg setter så stor pris på det samfunnet vi har i Norge at for min del føler jeg at jeg skylder landet det staten krever, om ikke mye mer.

Det andre er at hva skulle jeg brukt 10 mill på? Tror ikke jeg ville blitt mye lykkeligere. Kanskje jeg hadde skaffet meg en bil, kjøpt bedre leilighet, kjøpt masse kule duppedingser. Hadde sikkert følt meg mye større enn de som hadde mindre. Tviler på at jeg ville blitt noe mer lykkelig. Selvfølgelig har jeg snev av misunnelse da jeg ser folk med masse penger bruke dem på alt og ingenting, jeg skulle gjerne vært rik. Om jeg fikk 5mill eller 10mill så tviler jeg på at det nummeret hadde hatt noen stor betydning for min egen lykke, utenom det første sjokket etter å ha fått et slikt beløp, som kanskje er proposjonalt med størrelsen. Men på lang sikt tviler jeg på at jeg hadde hatt det bedre med meg selv eller andre pga. det.

Det tredje er at det er ulovlig, jeg ville nok levd i litt angst for at mitt økte konsum ville blitt fanget opp av skattemyndighetene. Men enda viktigere, i sum av de to punktene over er det også umoralsk. Jævlig kult å ha masse, da man innerst inne vet at det er på bekostning av felleskapet.

Kanskje jeg er en naiv idiot som holder moral og personlig lykke høyere enn store summer penger. Men jeg blir oppriktig lei meg av at så mange tenker som deg.
Sist endret av Veyasu; 18. august 2011 kl. 14:23.
Skal genier betale skatt?

Rettet: Skal gniere betale skatt?
Sitat av Shellshock Vis innlegg
så en barnelege, som har utdannet seg, og viet mesteparten av livet sitt til og hjelpe syke barn, skal fortsatt betale skatt, mens en som smører sammen noen malerier (og i tilegg driver med skattesnusk) skal få slippe? er det din logikk?
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om en kunster, ikke akademikere. Selvfølgelig bidrar leger en god del til staten, men det er nødvendig for alle akademikere å betale skatt for at samfunnet skal fungere.
Poenget mitt var at selv om han har lagt unna noen millioner, så burde de ha blitt sett gjennom fingrene i hans tilfelle. Han er en av Norges fremste kunstnere og bidrar til det kulturelle både nasjonalt og internasjonalt, for ikke å snakke om allmenntilstanden hans. Han er tross alt 67 år og fortjener ikke akkurat fengsel etter det han har gjort. Kanskje han satte av pengene som en fremtidig sikkerhet for maleriene sine og hans skole.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Skattesnusk er noe folk gjør etter en kald overveielse over man kan tjene kontra hva man risikerer, så hardere straffer hjelper virkelig. Vold er veldig sjeldent like planlagt, så høyere straffer har mindre preventiv effekt.
Vis hele sitatet...
Rettferdighet har lite med preventiv effekt å gjøre. Det absurde er at Odd, som ikke gdder å betale skatt, straffes like hardt som Kjell Bjarne som tafser på småjenter og som har PC-en full av barneporno.
Det er ikke rettferdig at en skattesviker straffes like hardt eller hardere enn en overgriper. Det gir et signal til resten av samfunnet som sier: "Det er ille at du begår overgrep, men det er enda verre hvis du ikke gidder å betale skatten din."

Det ligger ingen rettferdighet i dette.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Jeg snakker om en kunster, ikke akademikere. Selvfølgelig bidrar leger en god del til staten, men det er nødvendig for alle akademikere å betale skatt for at samfunnet skal fungere.
Poenget mitt var at selv om han har lagt unna noen millioner, så burde de ha blitt sett gjennom fingrene i hans tilfelle. Han er en av Norges fremste kunstnere og bidrar til det kulturelle både nasjonalt og internasjonalt, for ikke å snakke om allmenntilstanden hans. Han er tross alt 67 år og fortjener ikke akkurat fengsel etter det han har gjort. Kanskje han satte av pengene som en fremtidig sikkerhet for maleriene sine og hans skole.
Vis hele sitatet...
Så fordi man er "kunster" skal man få et fripass til kriminalitet? det er en viktig prinsippsak at han havner i fengsel som alle andre! hvis ikke har vi en farlig utvikling!
En prinsippsak er at loven er lik for alle, men slik er det vel ikke uansett ettersom det er mennesker som dømmer og alle situasjoner er forskjellige? Men jeg er enig der, altså i prinsippet.

Men tenker man litt lengre, så er dette en gylden mulighet for å bruke situasjonen, slik at heller ikke andre trenger å oppleve det samme, for det er direkte urettferdig. Disse pengene, hvertfall i den ene saken han er siktet for, har aldri vært i landet. Det er penger som er tjent i utlandet og pengene ligger i utlandet, hvorfor skal staten ha noen som helst rett på disse?

Og det andre er at han ikke bare skal tilbakebetale det han har unndratt, men han skal betale straffeskatt OG han skal sone 2 år i fengsel! I fengsel hvor mennesker som er til fare for andre burde sitte! Hence tap av frihet og omgang med andre.

Dette er en sak som alle burde heie på, for om dette går til høyesterett og han vinner, så vil heller ikke du i fremtiden måtte straffes for en lignende sak som er så urettferdig som den kan få blitt. Derfor er det litt ironisk at folk hevder at han burde dømmes kun på det grunnlaget at du selv ville blitt dømt, men han er jo nå din egen utgangsbilett, vinner han vinner du. Da gjelder ikke lengre argumentet.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 19. august 2011 kl. 18:06.
Noen interessante punkter:

Er det riktig at han skal skatte for perioden han bodde og jobbet på Island uten å engang være i Norge?
Er det riktig at han skal måtte skatte for bilder som ble gitt vekk gratis som erstatning for tidligere ødelagte malerier basert på verditakst?

Skatteetaten er jo velkjent for å ta i rimelig voldsomt iblant...
viss han hadde hus i norge så måtte han jo skatte for det
men bilder som han ikke lengre har bør han ikke skatte for
Sitat av hafnor Vis innlegg
Rettferdighet har lite med preventiv effekt å gjøre. Det absurde er at Odd, som ikke gdder å betale skatt, straffes like hardt som Kjell Bjarne som tafser på småjenter og som har PC-en full av barneporno.
Det er ikke rettferdig at en skattesviker straffes like hardt eller hardere enn en overgriper. Det gir et signal til resten av samfunnet som sier: "Det er ille at du begår overgrep, men det er enda verre hvis du ikke gidder å betale skatten din."

Det ligger ingen rettferdighet i dette.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke verden rettferdig. Den kommer heller aldri til å bli det. Å forsøke å endre verden til å bli rettferdig har heller ikke noen hensikt, siden det er umulig. Som et individ har man likevel mulighet til å påvirke andre menneskers liv positivt om man ønsker det. Et eksempel er om man er lege og er med i "Leger Uten Grenser", og drar til konfliktområder eller katastrofeområder og hjelper til med sin medisinske kompetanse. Da er man med på å gjøre verden litt mer rettferdig.

Det er likevel forstemmende å vite at verdens totale millitærbudsjetter er mange ganger større enn hva det ville koste å gi alle i verden et verdig liv.

Vi sier at alle liv er like mye verdt. En fin tanke. I praksis er det ikke slik. Vigsleik Skattesnyter som har råd til advokater med spisse albuer og har bolig på Snarøya er i praksis mer verdt enn en asylsøker som har fått avslag, eller en liten unge, rammet av sult, på Afrikas horn.

Fabian Stang er mer verdt enn en enslig tobarnsmor i Groruddalen.

I prinsippet mener jeg at det ikke burde være slik, men det er slik samfunnet vårt er, og media bygger opp under dette daglig. Penger og status, berømthet og oppmerksomhet er alt som betyr noe, for veldig mange.

For mange er det imidlertidig helt andre verdier som teller, men disse har ikke så mye behov for å skrike opp om hvor fantastiske de er, disse er de virkelige heltene.

Likhet for loven.. Det er ikke likhet for loven i Norge. Er du rik, så flagger du ut, og utnytter alle skattehull som finnes. Begår du en forbrytelse, kan du med de rette advokatene og det rette presset vinne frem. Med de rette kompiser og kontakter kan du få kontrakter, fordeler og andre ting som den vanlige borger ikke har mulighet til.

Eksempler: Hva om en fra kongehuset blir tatt i å kjøre for fort, får han fartsbot? Hva om en sint og vrang politimester blir stoppet av en av sine ansatte, fordi han kjørte for fort, får han fartsbot? En nyutdannet politimann tar Jens Stoltenberg i å kjøre på rødt lyst, får hann et forelegg? USA spionerer på norske statsborgere, får USA sine representanter i Norge straff?

Dere ser hvor jeg vil hen.. I prinsippet skal love være lik for alle, men jo mer mektigere kontakter du har, eller jo mektigere du er selv, jo oftere "ordnes ting på bakrommet".

Til syvende og sist betyr ikke en liten 3 årig jente som blir tafset på noe for den norske stat. De går ikke glipp av noe penger når dette skjer. Unndrar du et par millioner på skatten derimot, da er det ille, det er å "stjele" fra storsamfunnet.

Tror vi virkelig at det ville være slutt på veier, sykehus, skoler osv. om vi ikke betalte like mye skatt? Jeg tviler på det. Ville vi fått et hardere og vanskeligere samfunn, det er sannsynligvis meget mulig.

At høge straffer for vold ikke har preventiv effekt vet jeg ikke om jeg kan si meg enig i. Dersom du visste at det er 5 års fengsel for å slå til noen i ansiktet med strak hånd og knyttneve, ville det da vært like interessant å gjøre det?

Det er vel 21års fengsel dersom man begår et planlagt drap. Hva om straffen var 3 år, da tror jeg kanskje vi ville sett flere drap. De fleste har en eller annen gang ønsket en person ufødt, dit peppern gror, til blokksberg o.l. Men de fleste holder seg i skinnet pga reaksjoner som vil komme fra samfunnet, og konsekvenser dette vil ha for vedkommende selv som individ.

Men det handler om penger og makt i den vestlige siviliserte verden. For mange betyr dette langt mer enn liv og helse.

Sitat av Goophy Vis innlegg
Noen interessante punkter:

Er det riktig at han skal skatte for perioden han bodde og jobbet på Island uten å engang være i Norge?
Er det riktig at han skal måtte skatte for bilder som ble gitt vekk gratis som erstatning for tidligere ødelagte malerier basert på verditakst?

Skatteetaten er jo velkjent for å ta i rimelig voldsomt iblant...
Vis hele sitatet...
Det beste hadde vært å bure inn en representant for skatteetaten sammen med Nerdrum, på den måten kunne man forsikre seg om at Nerdrum ikke lager flere kunstverk som blir smuglet ut av fengselet og solgt. Om representanten for skattevesenet også hadde en fortid som hjelpepleier, ville det trolig veid opp positivt, siden Nerdrum er 67 år, og kanskje blir selvmorderisk deprimert i fengsel, og har problemet med å holde humøret oppe. Da kunne skattefutrepresentanten vise fine bilder fra kongehuset og barna som går forbi på syttende mai.

"Tenk Nerdrum, alt du er med på å bidra til i det norske samfunn!"

Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
Disse pengene, hvertfall i den ene saken han er siktet for, har aldri vært i landet. Det er penger som er tjent i utlandet og pengene ligger i utlandet, hvorfor skal staten ha noen som helst rett på disse?
Vis hele sitatet...
Av samme grunn som den norske stat forbyr utenlandske pengespill (poker, hesteløp osv) og likevel aktivt pusher dette gjennom media (tv/aviser/radio) til den norske befolkning som om de var en kvisete tenåring som akkurat har fått sin første playstation på julaften.

Det er en motivasjon for all reklamen vi ser på norsk tv for norske spillprodukter, ja endog har man muligheten til å betale "frivillig" ekstraskatt (les: Lotto) i kassa på REMA. Og staten har monopol.

Motivasjonen er penger. Staten vil ha penger. De vil ha mye penger, de trenger mye penger. De har 3100 milliarder kroner i Oljefond, men det er ikke nok. Staten er dyr i drift, velferdsstaten koster penger, så penger må staten ha, og gud forby om noen klarer å snike unna noen penger!
Sist endret av Bitcoin-man; 19. august 2011 kl. 20:00. Grunn: Fikk en plutselig innskytelse om at jeg skulle snu meg mot Mekka og drikke en kopp te.
Ikke bare at de vil at de skal benytte seg av statens egne spillselskaper, det handler også i stor grad om å ikke sende penger ut av landet, som det også er et onde å handle i Sverige eller at innvandrere sender trygda si til hjemlandet. Vi har en viss pengemengde som går på rundgang her, men er det riktig å straffe de menneskene som er de største bidragsyterne til denne pengemengden om de så skulle dra et par mill under bordet, sett i forskjell til alt det andre de bidrar med? Internasjonal annerkjennelse, reklame for Norge, arbeidsplasser, større økonomi for alle, kunnskap, erfaring, innovasjon, fremgang, utvikling.

De som hevder de såkalte kapitalistene her i landet er noen onde svin og krever bedre leveforhold, de går stikk i mot sin egen sak. Kapitalisme er utviklet helt siden den gangen vi byttet bjørneskinn mot økser etc. etc. Det kommer ann på hva du har og hva du trenger. Hva alle er enige om er at de som ikke har mulighet til å skaffe til veie helt nødvendige ting som mat, husly og legebehandling skal få det, men resten er ikke andres ansvar annet enn hva vi felles er avhengige av. Det er ingen fiende vi skal kjempe mot som kalles kapitalisme, det er ren fornektelse av menneskenaturen. Det eneste jeg er enig i på den fronten er at det kapitalistiske systemet er fordervet og hvem sin skyld er det? Det er jo nettopp staten som sitter med den helt reelle makten!

Før i Norge så var det helt uakseptabelt å skatte av andre mennesker arbeide, men man måtte skatte av investeringer. I dag er det omvendt.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 19. august 2011 kl. 20:30.