Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5975
Satt her for ca 20 min sia, og lurer fortsatt på hva som skjedde;

Kan begyne med at jeg bare snuser av og til. Type en gang i uka. Får bedre "kick" har gjort dette i ca 4-5 mnd.

Men idag satt jeg på dass etter tre snus ikveld, så plutselig forsvant mellomromma(fugene) mellom flisene, og jeg blei helt satt ut. Jeg kunne bare se flisene, de blei mørkere og som sagt; fugene forsvant. Hva faen?..
Det varte i cirka 20-30 sec. Fikk også en rar følelse jeg aldr har følt før. sinsykt merkelig...

Noen som har opplevd lignende?
Nikotinsjokk?
Fokalt anfall av epilepsi. Nikotin øker risiko for å trigge et epilepsianfall.

Og nei, epilepsi betyr ikke at man mister bevissthet og ligger på gulvet og rister. Det finnes i alle varianter.
Sist endret av Patrick; 8. oktober 2013 kl. 01:06.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Fokalt anfall av epilepsi. Nikotin øker risiko for å trigge et epilepsianfall.

Og nei, epilepsi betyr ikke at man mister bevissthet og ligger på gulvet og rister. Det finnes i alle varianter.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Trodde epilepsi bare var risting og "galskap", feks at man plutselig blacka ut i et døgn der man gjorde masse rare greier.
Nikotinsjokk og du var muligens i forstadiet til å besvime. Sikkert lite blodtilførsel til hodet, men det er ganske ufarlig...
Sist endret av Ekstase; 8. oktober 2013 kl. 01:36.
Var borti samme greiene i starten.. Sto ute og plutselig ble alt mørkere og mørkere, og jeg kom i en form for transe.. Så snappa jeg ut av det.. Vet ikke hva det er...
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Seriøst? Trodde epilepsi bare var risting og "galskap", feks at man plutselig blacka ut i et døgn der man gjorde masse rare greier.
Vis hele sitatet...
Det er et ekstrem tilfelle av generalisert epilepsi anfall. Personen vil som oftest miste bevissthet, klemme ut all luft av lunger og få kramperykninger som for folk flest oppleves som "risting". Det kan sammenlignes med bluescreen på datamaskiner, der alt går i vrangslå, og systemet må restarte seg selv. Det er et ekstrem tilfelle, men det finnes tilfeller der epilepsi kun forårsaker hallusinasjoner, rykninger, nervøsitet og angst. Epilepsi kan også gjøre så man mister bevissthet i bare noen minutter, der man ofte gjør enkle ting som å gå uten mening og diverse. Det finnes i alle varianter, og ALLE har en viss risiko for å få et epileptisk anfall. Dette er da selvfølgelig forbigående. Nikotin har også evnen til øke risiko for slike anfall.

Det er ikke dermed sagt at man er en epileptiker, men nikotinsjokk skal ikke forårsake hallusinasjoner. Jeg ville revurdert røyk og snusbruk dersom hallusinasjoner som fuger som forsvinner skjedde meg.
Sist endret av Patrick; 8. oktober 2013 kl. 10:33.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Sitat av Patrick Vis innlegg
Det er et ekstrem tilfelle av generalisert epilepsi anfall. Personen vil som oftest miste bevissthet, klemme ut all luft av lunger og få kramperykninger som for folk flest oppleves som "risting". Det kan sammenlignes med bluescreen på datamaskiner, der alt går i vrangslå, og systemet må restarte seg selv. Det er et ekstrem tilfelle, men det finnes tilfeller der epilepsi kun forårsaker hallusinasjoner, rykninger, nervøsitet og angst. Epilepsi kan også gjøre så man mister bevissthet i bare noen minutter, der man ofte gjør enkle ting som å gå uten mening og diverse. Det finnes i alle varianter, og ALLE har en viss risiko for å få et epileptisk anfall. Dette er da selvfølgelig forbigående. Nikotin har også evnen til øke risiko for slike anfall.

Det er ikke dermed sagt at man er en epileptiker, men nikotinsjokk skal ikke forårsake hallusinasjoner. Jeg ville revurdert røyk og snusbruk dersom hallusinasjoner som fuger som forsvinner skjedde meg.
Vis hele sitatet...
Når du sier det, så kom jeg på at jeg fikk kjappe rykninger i fingrene. ja, tror kanskje ikke bruken er like sunn da lenger... Blei litt klokere nå, så tusen takk for utfyllende svar!
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Når du sier det, så kom jeg på at jeg fikk kjappe rykninger i fingrene. ja, tror kanskje ikke bruken er like sunn da lenger... Blei litt klokere nå, så tusen takk for utfyllende svar!
Vis hele sitatet...
Det jeg beskriver er ikke noe du kan ta for god fisk. Jeg anbefaler deg å at kontakt med fastlegen din og forhøre deg om det er noe h*n eventuelt vil sjekke opp. Selv hvis du er mindreårig, så er det ingenting å frykte. Fastlegen din har taushetsplikt.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Det jeg beskriver er ikke noe du kan ta for god fisk. Jeg anbefaler deg å at kontakt med fastlegen din og forhøre deg om det er noe h*n eventuelt vil sjekke opp. Selv hvis du er mindreårig, så er det ingenting å frykte. Fastlegen din har taushetsplikt.
Vis hele sitatet...
Men du kan få utsettelse på lappen om du blir diagnosert med epilepsi? Eller det må ha gått så så lang tid mellom anfall før du kan ta lappen.
Bil-lappen selvsagt.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
Men du kan få utsettelse på lappen om du blir diagnosert med epilepsi? Eller det må ha gått så så lang tid mellom anfall før du kan ta lappen.
Bil-lappen selvsagt.
Vis hele sitatet...
jeg har aldri opplevd lignende før. men jaja.

Er 19 og har bil lappen, så ikke tale om.
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Er 19 og har bil lappen, så ikke tale om.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg forstår deg rett nå så skal du droppe å oppsøke lege etter det som muligens var et slags anfall fordi du ikke vil risikere å miste lappen? Hva om dette hadde skjedd mens du satt bak rattet?
Dersom du opplever et generalisert epilepsianfall vil førerkortet beslaglegges inntil pasienten fremstår som frisk og oppegående. Tidsrommet er da opp til spesialisten som man blir videresendt til. Du har forøvrig ikke hatt et generalisert epilepsianfall i tilfellet du beskriver.

Ved ALLE typer psykosomatiske lidelser vil det bli vurdert av en autoritet om man er skikket for å kjøre bil. Først og fremst er dette opp til din fastlege. Hvis h*n mener at du er skikket for å kjøre bil til tross for dine hallusinasjoner, så er det tilnærmet ingen risiko for at førerkortet inndras. En lege sin oppgave er å bevare deg og ivareta din helse med det beste; de ønsker ikke å ta fra en førerkortet fordi "de kan".

Slik du beskriver hendelsen, så vil en lege antageligvis ikke gjøre noe med det. Det er mulig du blir innkalt til en screening-prøve for å analysere hvor risikabelt det er for deg å kjøre, men det er antageligvis utelukket. Det du opplevde er noe alle andre kan oppleve. Hvis du noensinne mister bevisstheten eller har andre som har notert seg at du har mistet bevisstheten, så kan det være at førerkortet blir inndratt. Men igjen, dette er en vurderingsak som blir bestemt av din lege. Jeg kjenner flere som lider av generalisert epilepsi som kjører, til tross for at dem medisineres med antiepileptikum som spesifikt advarer mot kjøring så lenge virkestoffet er i systemet.

Ser du nevner at du er 19 år. Du bør ikke tenke på førerkortet i dette tilfellet, men heller din egen helse. Epilepsi kan være et midlertidig forbigående tilfelle som oppstår av seg selv, eller så kan det "trigges" av stimuli som f.eks blinkende skjermbilde, eller visse stoffer (nikotin eksempelvis). En tidlig test av tilfellet er alltid bedre enn å la det utarte seg. Jeg kan med nesten 100% sikkerhet si at førerkortet ditt ikke inndras.
Sist endret av Patrick; 8. oktober 2013 kl. 17:16.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Sitat av Patrick Vis innlegg
Dersom du opplever et generalisert epilepsianfall vil førerkortet beslaglegges inntil pasienten fremstår som frisk og oppegående. Tidsrommet er da opp til spesialisten som man blir videresendt til. Du har forøvrig ikke hatt et generalisert epilepsianfall i tilfellet du beskriver.

Ved ALLE typer psykosomatiske lidelser vil det bli vurdert av en autoritet om man er skikket for å kjøre bil. Først og fremst er dette opp til din fastlege. Hvis h*n mener at du er skikket for å kjøre bil til tross for dine hallusinasjoner, så er det tilnærmet ingen risiko for at førerkortet inndras. En lege sin oppgave er å bevare deg og ivareta din helse med det beste; de ønsker ikke å ta fra en førerkortet fordi "de kan".

Slik du beskriver hendelsen, så vil en lege antageligvis ikke gjøre noe med det. Det er mulig du blir innkalt til en screening-prøve for å analysere hvor risikabelt det er for deg å kjøre, men det er antageligvis utelukket. Det du opplevde er noe alle andre kan oppleve. Hvis du noensinne mister bevisstheten eller har andre som har notert seg at du har mistet bevisstheten, så kan det være at førerkortet blir inndratt. Men igjen, dette er en vurderingsak som blir bestemt av din lege. Jeg kjenner flere som lider av generalisert epilepsi som kjører, til tross for at dem medisineres med antiepileptikum som spesifikt advarer mot kjøring så lenge virkestoffet er i systemet.

Ser du nevner at du er 19 år. Du bør ikke tenke på førerkortet i dette tilfellet, men heller din egen helse. Epilepsi kan være et midlertidig forbigående tilfelle som oppstår av seg selv, eller så kan det "trigges" av stimuli som f.eks blinkende skjermbilde, eller visse stoffer (nikotin eksempelvis). En tidlig test av tilfellet er alltid bedre enn å la det utarte seg. Jeg kan med nesten 100% sikkerhet si at førerkortet ditt ikke inndras.
Vis hele sitatet...
Jeg ser helt klart hva du mener, og at du bare tenker på sikkerhet. Noe min fastlege helt klart også gjør, MEN: Jeg har faktisk ikke "råd" til å miste sertifikatet pga jobb. endel reising involvert, og mer blir det.

Ser du bare mener det godt, men må nesten se forbi denne.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Seriøst? Trodde epilepsi bare var risting og "galskap", feks at man plutselig blacka ut i et døgn der man gjorde masse rare greier.
Vis hele sitatet...
nei det er veldig mange forskjellige type anfall. GTK er krampeanfall hvor man blir bevisstløs. er også anfall med anfall uten bevisstløshet. er også anfall uten kramper. til og med anfall man bare er borte noen sekunder (absenser)
jeg får som regel krampeanfall med bevart bevissthet
Jeg har GTK. Vært anfallsfri i flere år hvis man ser bort i fra kortvarige hørsels-, synsbedrag og rykninger som dukker opp nå og da.
Hvis du mistenker å ha epilepsi, så må du komme deg til legen, for plutselig så ligger du der på gata, eller enda verre; knust inntil en fjellvegg. Selv jeg som har GTK kan nå søke om å få ta lappen ettersom jeg har vært anfallsfri langt lengre enn de seks månedene som kreves. Kom deg til legen.
Sist endret av caperno; 18. august 2016 kl. 07:15.
noen tips til å "increase" nikotin highen?
Sist endret av broren420; 24. august 2016 kl. 18:10.
Sitat av broren420 Vis innlegg
noen tips til å "increase" nikotin highen?
Vis hele sitatet...
Om du er på leit etter noe med mye nikotin som kicker burde du prøve Siberia snus. Har hørt at det er den sterkeste snusen i Norge, noen sommar bekrefte/avbekfrefte? Den er ihvertfall veldig god, kjenner nikotinen skikkelig hver gang
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Om du er på leit etter noe med mye nikotin som kicker burde du prøve Siberia snus. Har hørt at det er den sterkeste snusen i Norge, noen sommar bekrefte/avbekfrefte? Den er ihvertfall veldig god, kjenner nikotinen skikkelig hver gang
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte. Det er 42/43 (husker ikke helt nøyaktig) mg nikotin i Siberia, mens det er 22 mg i en Skruf slim fresh white xtra stark. Jeg snuser sistnevnte til vanlig, alt fra 4-10 poser om dagen, og selv én pose med Siberia gir meg ganske god hodesus!
Sitat av pulpjohnny Vis innlegg
Kan bekrefte. Det er 42/43 (husker ikke helt nøyaktig) mg nikotin i Siberia, mens det er 22 mg i en Skruf slim fresh white xtra stark. Jeg snuser sistnevnte til vanlig, alt fra 4-10 poser om dagen, og selv én pose med Siberia gir meg ganske god hodesus!
Vis hele sitatet...
Ja, sitter her nå med en boks Siberia White Dry, er 43 mg nikotin i de.
Liker å bruke det som en tillegssnus. Si jeg tar 2 vanlige Skruf Extra Stark så unner jeg meg en Siberia. Klarer ikke å bare snuse Siberia, det blir for mye.