Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  113 9614
Jeg har Bachelorgrad i IT fra tidlige 00-tall, og har ikke helt kommet i gang med karrieren pga. diverse helseproblemer og delvis at jeg ikke passer så godt inn i IT-firmaer.

OK, tenker jeg - da kjører vi en 180 grader retrett tilbake til skolene, og tar PPU for å bli IT-lærer - DET kan jeg vel i det minste klare ;P

Men nei, da må jeg først ta 60 studiepoeng i et "fagdidaktisk fag", som i mitt tlfellet ser ut til å bli historie. Jeg må med andre ord nå først plukke mellom 40-50 historiefag på Blindern gjennom to semestere, før jeg får lov til å inntas blant de ærværdige PPU studentene.

Fair enough.

Men så søker jeg om støtte fra Lånekassen, og hva er det de kan tilby meg?

8 760 per måned i lån, hvorav 3 504 blir gjort om til stipend hvis jeg står eksamen.

Is this it? Jeg var jo student for knapt noen år siden, og da mener jeg vi hadde omtrent det samme. Har utviklingen stått stille? Gått bakover? Er det ingen som skjønner hvor dyrt det er å bo i oslo? Bare en øl er jo 56kr, og skal man ha det gøy, må man gjerne kjøpe flere på rad!

Nå er jeg heldigvis ikke avhengig av disse pengene, så jeg søker først og fremst pga det rentefrie lånet, og kommer antageligvis til å betale alt tilbake etter ferdig studium, men jeg må innrømme at jeg er SJOKKERT på alle yngre studenters vegne.
Sist endret av Gammel IT-kar; 30. november 2009 kl. 02:30. Grunn: typos
jeg får for eksempel 900 i stipend, skal jeg ha en skikkelig kalkulator, må jeg jo spare. og bostipend er jo på 5000... nei, det går ikke an å være student, du kan kanskje få ett kott med mugg, hvis du lever på brød og vann...
Sitat av Gammel IT-kar Vis innlegg
Er det ingen som skjønner hvor dyrt det er å bo i oslo? Bare en øl er jo 56kr, og skal man ha det gøy, må man gjerne kjøpe flere på rad!
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er lagt opp til at du skal bo på en studenthybel i Telemark og spise knekkebrød til middag. For å komme deg til skolen bør du helst benytte en gratis sykkel/apostelens hester. Goder som internett, mobil, ferie og normale sosiale aktiviteter trenger du ikke - du skal jo studere på heltid og jobbe hele sommerferien!

Nå kommer det nok som vanlig mange som mener de klarer seg fint på studielånet, og jada, det er mulig det, men hvorfor skal man leve som undermennesker bare fordi man er student? Ja, vi skal være takknemlige for at vi i det hele tatt får gratis utdanning, men staten bør virkelig være takknemlig for at folk gidder å studere også. Det er langt kortere vei til en grei inntekt og behagelig tilværelse hvis man velger yrkesfag og et par år som lærling, men uten innbyggere med høyere utdannelse hadde ikke landet klart seg spesielt lenge.
FYI, studenthybler i Telemark er riktignok billige, men det hjelper ikke når de har to stk.
Knekkebrød til middag - check.
Sykkel til skolen - check.
Klarer meg fint på studielån..... Nope.
Sitat av luni Vis innlegg
Jeg tror det er lagt opp til at du skal bo på en studenthybel i Telemark og spise knekkebrød til middag. For å komme deg til skolen bør du helst benytte en gratis sykkel/apostelens hester. Goder som internett, mobil, ferie og normale sosiale aktiviteter trenger du ikke - du skal jo studere på heltid og jobbe hele sommerferien!

Nå kommer det nok som vanlig mange som mener de klarer seg fint på studielånet, og jada, det er mulig det, men hvorfor skal man leve som undermennesker bare fordi man er student? Ja, vi skal være takknemlige for at vi i det hele tatt får gratis utdanning, men staten bør virkelig være takknemlig for at folk gidder å studere også. Det er langt kortere vei til en grei inntekt og behagelig tilværelse hvis man velger yrkesfag og et par år som lærling, men uten innbyggere med høyere utdannelse hadde ikke landet klart seg spesielt lenge.
Vis hele sitatet...
helt enig. med mindre du bor hjemme eller har rike foreldre kommer du ikke så langt. i verste fall må du ha jobb på siden og da er det ikke lett å få plass til venner og lekser. vi har det bra, joda. men det er ikke gøy å bo i ett bøtte kott noen år. du får finne deg en dame/type som er i jobb
Sitat av =unique= Vis innlegg
i verste fall må du ha jobb på siden
Vis hele sitatet...
Å huff og huff.

Dette er luksusgoder, det koster ingenting å lese. Vær fornøyd.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Å huff og huff.

Dette er luksusgoder, det koster ingenting å lese. Vær fornøyd.
Vis hele sitatet...
jada, er helt enig. men det er ikke lett å gjøre ferdig ett hav av lekser, ha ett sosialt liv, og jobbe. vi skal være fornøyd med det vi har, men ting kan likevel bli bedre det er ihvertfall det jeg mente med innlegget mitt
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Å huff og huff.

Dette er luksusgoder, det koster ingenting å lese. Vær fornøyd.
Vis hele sitatet...
Du går på videregående. Du vet det er litt ulik arbeidsmengde på vgs og høyere utdanning?
Det er nok sikkert industrien som har hatt en finger med i spillet på hvordan det har blitt med at det skal være så enkelt som mulig å velge å gå rett ut i jobb istedenfor å gidde å studere. De trenger arbeidere og er ikke tjent med at alle begynner å studere. Du får jo nesten mer i sosialstøtte. En vanlig ungdom, latet ned og frastjelt alle ambisjoner med fast-food, tv-spill og film, har valget mellom a) studere hardt for lite penger b) gjøre ingenting for like mye penger c) jobbe/slave og tjene mye mer penger.
De fleste velger c) og dermed er det overflod av arbeidere noe som er gunstig for industrien siden da kan de presse lønningene ned. Hadde de gjort det enkelere å velge skole ville jo arbeidsledigheten synket dramatisk, men det virker ikke som det er så interressant.
Sitat av luni Vis innlegg
Du går på videregående. Du vet det er litt ulik arbeidsmengde på vgs og høyere utdanning?
Vis hele sitatet...
Ja, hva har det med saken å gjøre? Det er fremdeles gratis å lese.
føler realist1 har den holdningen "don't confuse me with facts, i've already made up my mind".
skal vi diskutere og argumentere, eller diskutere ditt argument?
Sitat av =unique= Vis innlegg
føler realist1 har den holdningen "don't confuse me with facts, i've already made up my mind".
skal vi diskutere og argumentere, eller diskutere ditt argument?
Vis hele sitatet...
Mitt første innlegg var egentlig ren ironi. Den støtten studenter får, er jo til nesten ingen hjelp i det hele tatt. Det er faktisk så lite at det nesten er nedverdigende å gå og poste egenmeldingene, og så videre. Så jeg er helt enig, studenter får altfor lite å leve av. Om det er statens oppgave og moralske ansvar å brødfø studenter og gjøre livet lett for dem, er en annen diskusjon. De har tydeligvis påtatt seg ansvaret, men det hjelper ikke mye.

"Det er gratis å lese" er vel bare en vri på et meget standard argument fra gamle, konservative grinebitere som har veldig mye i mot at andre mennesker får hjelp og støtte til et litt mer lettvindt livsløp.

Men så ble jeg nysgjerrig på hva luni egentlig siktet til, så mitt andre innlegg kan nok virke litt slik, ja. Jeg leser gjerne meninger, og luni er en kløktig fyr, så ikke tro noe annet.
utmerket. you have my apologies
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, hva har det med saken å gjøre? Det er fremdeles gratis å lese.
Vis hele sitatet...
Det ble påpekt at det ikke er uproblematisk å kombinere jobb og høyere utdannelse. Du svarte "Å huff og huff" som virket svært nedlatende. Som videregåendeelev ser jeg ikke at du har noe grunnlag for å "huffe" deg over uniques bekymring.

Hvis dette var ment som ironi så kom det svært dårlig frem. Håper du tydeliggjør det mer i fremtiden.
Sitat av luni Vis innlegg
Det ble påpekt at det ikke er uproblematisk å kombinere jobb og høyere utdannelse. Du svarte "Å huff og huff" som virket svært nedlatende. Som videregåendeelev ser jeg ikke at du har noe grunnlag for å "huffe" deg over uniques bekymring.
Vis hele sitatet...
Studerer du på høyere nivå er du utmerket klar over hvor forpliktende det er. Visst krever det mye tid, og muligens må du i perioder bruke hele fritiden din på å arbeide og tjener penger. Dermed må man gjerne ofre det sosiale livet i kortere eller lengre perioder. Ja visst er det tøft, men livet er tøft. Det må man leve med.

Sitat av luni Vis innlegg
Hvis dette var ment som ironi så kom det svært dårlig frem. Håper du tydeliggjør det mer i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Ja, man må vel nesten kjenne meg for å vite at det innlegget ikke ble skrevet av enda en kjip knark som sitter på internett og forbitrer. Sånn sett ble vel innlegget skrevet på en relativt seriøs måte, men det var kanskje også meningen. At jeg skriver det som ironi behøver ikke nødvendigvis at jeg ironiserer for dere, at dere skal synes det er så morsomt. Muligens trives jeg med det selv. Dessuten kan en djevelens advokat få frem mer eller mindre viktige meninger som kanskje ellers ikke ville kommet frem. Nå var det riktignok ikke noe verdensendrende meninger og nyheter dette spesifikke innlegget brakte fram, men det skader jo ikke. Hva så om du tolket innlegget mitt som alvor eller spøk? Hvilken forskjell spiller det egentlig?
Med litt hjelp fra oven (opphavet) når det er krise så klarer jeg meg, men det er et sant helvete når det kommer uforutsette utgifter.

Eneste måten å leve på studielånet er å bo i et grisebillig møkkakollektiv en times busstur utenfor byen, spise knekkebrød med smør til frokost, nudler (billigste sort) til frokost og saft til kvelds. Da tror jeg det skal gå, med mindre du må til tannlegen ...
Da jeg gikk på videregåendeskole, var det et sant helvete. Ikke direkte på grunn av penger men holdningen til mine lærere. 3500 i stipend og 2700kr i husleie. sier seg selv at dette ikke går opp. Så jeg jobbet på siden og dette medførte 40 timer (mener jeg) i fravær. Stadig lærere som poengterte, og skulle snakke med meg om hvor viktig det var å holde seg på skolen. Jeg kan jo ikke holde meg på skolen uten penger. Men fikk gode karakterer i alle fag og arbeidsgiver dokumenterte timene. (noe som lærerne ikke godkjente. Men I ettertid når jeg har søkt på jobb så har arbeidsgiverene vist seg svært positiv til de dokumenterte timene) Mener det bør vært lagt opp bedre fleksibilitet på dette området. At skolen er din arbeidsplass er jo bare delvis sant.
Noen som vet om det er noen politiske organisasjoner som har tenkt å gjøre noe med dette? Det har ikke forandret seg på de ti årene siden jeg studerte, og jeg hører ingenting i pressen om at de har tenkt å forandre det nå. Det er kanskje på tide å hinte litt til den sosialistiske flertallsregjeringen som har større inntekter enn noen regjeringer før dem at FINGEREN KAN MED FORDEL TAS UT AV RÆVVA NÅ!
Alle politiske partier har tenkt å gjøre noe med dette, men ingen av de gjør noe med det etter at de blir valgt
Får vel bare begynne å deale drøggs straks jeg skal ha høyere utdanning :P
Genialt! not...
Sitat av Gammel IT-kar Vis innlegg
8 760 per måned i lån, hvorav 3 504 blir gjort om til stipend hvis jeg står eksamen.
Vis hele sitatet...
Sosionom student ved høgskole her. Bare lurte på hvorfor du får 8760,-kr pr mnd? Jeg får med fullt lån ikke mer enn 6700,-kr i mnd. 3700,-kr i husleie, kan ikke si livet smiler økonomisk nei!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Eivind: Jeg tror noen stjeler fra utbetalingene dine i august og januar :-P
Heldige meg slapp unna med 9 år på skolen. I dag har jeg en kjempe bra jobb og "rydder" opp der akademikerne har kjørt bedriften i grusen.
går for tiden på voss folkehøgskole, skolen koster godt over 70.000
jeg får 8000 i mnd som lån, og 200 kr i borteboer stipend :S jeg bor altså egentlig i oslo, men får ikke mer i borteboer stipend, det syns jeg er litt rart
Sitat av hellotitty Vis innlegg
går for tiden på voss folkehøgskole, skolen koster godt over 70.000
jeg får 8000 i mnd som lån, og 200 kr i borteboer stipend :S jeg bor altså egentlig i oslo, men får ikke mer i borteboer stipend, det syns jeg er litt rart
Vis hele sitatet...
Det må være noe galt med borteboer stipendet ditt. Du bør ta en alvorsprat med lånekassen.
Sitat av Skogsgnomen Vis innlegg
Får vel bare begynne å deale drøggs straks jeg skal ha høyere utdanning :P
Genialt! not...
Vis hele sitatet...
Iforhold til alternativene er det faktisk ganske genialt. Da har du en jobb hvor du selger et produkt som selger seg selv, og du kan jobbe rett ifra hybelen og lese på siden. Kunder er det nok av!
Sist endret av fetter; 30. november 2009 kl. 09:38.
Sitat av fetter Vis innlegg
Iforhold til alternativene er det faktisk ganske genialt. Da har du en jobb hvor du selger et produkt som selger seg selv, og du kan jobbe rett ifra hybelen og lese på siden. Kunder er det nok av!
Vis hele sitatet...
Ja kom til å tenke på at det faktisk ikke var så dumt..
Noen som vet hva som skjer med stipend/lån hvis man klarer det mesterstykket å bli busta?
Ser for meg lærebøker og diverse piller og pulver ligge strødd på hybelen
[quote]8 760 per måned i lån, hvorav 3 504 blir gjort om til stipend hvis jeg står eksamen.[quote].
Du nevner ikke bolken på 16 lakser du får ett par ganger i året. Hva gjør du med disse pengene?

Kan ikke si meg enig med trådstarter i det hele tatt! Mulig jeg er spesiell, men med akuratt samme vilkårene som deg klarte jeg meg helt ypperlig som student. Jeg startet oppholdet mitt i en 14 kvadratsmeter hybel til 2000 kr mnd'en. Her trivdes jeg dårlig, så etter ett par mnd'er slik leide jeg privat for 3 500 pr mnd i en litt større leilighet. Det vil si jeg hadde ca 4 000 å leve for hver mnd. Trekk fra internetten jeg leide, telefon og lignende, så hadde jeg da ca 2000 kr til mat og lignende. Greit, så var det ikke ofte jeg unnet meg en feit biff til middag, men jeg sultet ikke heller.

Ja, jeg levde fra måned til måned, enkelte perioder var bedre enn andre, men jeg hverken så ut som en ustelt uteligger eller led noen nød. Ja, jeg måtte bruke kollektivtransporten, men hva gjør vel det? Finn frem en timeplan og legg en plan som kan fungere med kollektiven, så fungerer det helt glitrende.

En liten jobb på si er heller ikke ugunstig. Selv var jeg innom både securitas og den lokale jernvarehandelen over lengre perioder for å spe litt på inntekten. Jeg brukte en ettermiddag eller to samt helgene på jobbene. Ja, det krever litt jobbing og litt innsats, men det er da ingen umulighet. Jeg kunne til og med ta meg en helgefyll i ny og ne. 3-4-5 000 utbetalt ekstra pr mnd har ganske mye å si.

Alt handler om planlegging og ha litt orden på livssituasjonen din. Ta i ett ekstra basketak. Tilpass deg verden, ikke forvent at verden skal tilpasses deg!
Milligan: Les litt tidligere i tråden så vil du nok forstå at 8760 er gjennomsnittlig per måned, de fleste måneder ligger altså rundt 6700 mens man i starten av hvert semester får omtrent 16000. Du vil da også få et kraftig inntygg i de 16000 ved semesterstart. Semesteravgift + bøker havner vel rundt 2500 ved høyere studier, altså ender du på omtrent 8000 i måneden.

Når du sier du har 2000 igjen til mat skal jeg være enig i at det ikke er så ille, men drar du aldri ut? Unner du deg aldri en kino, et par øl med noen kamerater? For en gjennomsnittlig student må en vel legge til et par hundre i måneden på sosiale aktiviteter. Kan i så fall fort bli litt tynt med kun studielånet.

Er desverre også mange studenter som ikke kan jobbe, da det vil gå kraftig utover studiene. Eneste muligheten jeg ser er oppsparte penger eller å ha tiden til en jobb ved siden av.
Sist endret av Zepplin; 30. november 2009 kl. 10:43.
Personlig overlevde jeg fint på studielån både på VGS og på høgskole, og jeg hadde bil i begge tilfeller.

Dog på sisteåret på VGS hadde jeg i tillegg jobb på siden.
Jeg har bil, bor midt i sentrum av Stavanger ca, går på UiS og har enda ikke brukt noen ting av stipendet og studielånet mitt. Jobber en del da, så får utbetalt ca 8k hver mnd. Da sitter jeg igjen med ca 3k til mat etc i måneden, mener det bør være nok. Men har jo samboer, så hun dekker jo litt av utgiftene mine. Men så bruker jeg jo minst like mye penger på henne som hvis jeg hadde betalt leia alene
jeg får 6700,- i mnd inn.
4300 i husleie.
et lite lån på 3000,- i mnd.

hvordan overleve; tre jobber ved siden av. sliten? ja, litt
håper man kan dra i land en liten sending fra amster snart hahaha!! da skal jeg kjøpe en skikkelig biff!
Zeppelin, jeg har lest tråden og klarer fortsatt ikke se hvorfor folk klager. Ihvertfall ikke basert på min egen opplevelse som student med samme økonomiske forutsetninger som blir nevnt i tråden.

Med tanke på om jeg aldri dro ut eller ikke, så jo .. jeg gikk ut. Jeg var med på studentkroer, jeg var ute med kompiser og jeg kjøpte meg vel faktisk ett par fotballsko en gang også. Jeg var ikke ute flere ganger i uka. Jeg var ikke ute hver eneste helg. Ikke på fylla ihvertfall, det hadde jeg ikke penger til. Jeg klarte å legge opp livsstilen min til å passe den økonomiske situasjonen min.

At studenter ikke kan jobbe er pisspreik. Hvis du sitter der og forteller meg at enkelte studenter sitter på skolen fra x om morgenen, til y om ettermiddagen/kvelden, for så å dra hjem og kjøre snyteskaftet ned i bøkene og studere hardt før man skal sove, hver bidige dag, hver bidige helg, så vil jeg gjerne vite hva slags studie det er.

Alle trenger å koble fra på ett eller annet vis. En jobb kan fungere like utmerket som avkobling som det en time eller to på sofaen kan. Det er heller ikke snakk om å jobbe i skoletiden og la det gå utover skolearbeidet. Finn en jobb der du kan jobbe som det passer for deg. Kassa på rema er kanskje ikke jobben du drar damer på, men penga er gode og det er fullt mulig å få til vaktbytter ol.

Alt lar seg gjøre med litt planlegging og egeninnsats.
Mente bare du skulle lese lenger opp i tråden ang. de 16000 en får i starten av semesteret.

Skal ikke si jeg leser hele dagen selv, men har en kamerat som gjør det. Hans første studiesemester, står opp 8 hver morgen kommer hjem 7-8 hver kveld. Dette er et temmelig hardt år da han går årstudium i psykologi med ønske om profesjon. Dette krever da en god rekke med A'er det første året, følgelig sitter han på skolen i et tosifra antall timer hver dag. Skal nå sies at han ikke leser i helgene, men mener du virkelig at en person ikke skal ha et eneste sekund med fritid? Kan ikke se for meg noen overleve et år med lesing hele uken og jobb i helgen.

Er klar over at dette er et ekstremt eksempel, men vil tro han ikke er alene om å gå et hardt studie med ønske om gode karakterer. Det er mange studier som absolutt er harde nok til at en bør sitte på skolen fra 8 til 8, om de fleste studenter gjør det er vel en annen sak.
Sist endret av Zepplin; 30. november 2009 kl. 11:00.
Fullstendig klar over det.

Fra SIFO: «Statens Institutt for Forbruksforskning - SIFO - anslår at en voksen person bør klare seg på drøyt 7199 kroner i måneden for å leve på et rimelig forbruksnivå. Da er ikke boutgifter medregnet.»

Da er det snodig at en student kun mottar rundt 6800 kr i måneden, som også skal dekke boutgifter. Det går jo ikke opp i det hele tatt. Den eneste utviklingen jeg har sett de siste åra er jo små justeringer i forhold til pris, men det er jaggu ikke mye.
Sitat av Skogsgnomen Vis innlegg
Ja kom til å tenke på at det faktisk ikke var så dumt..
Noen som vet hva som skjer med stipend/lån hvis man klarer det mesterstykket å bli busta?
Ser for meg lærebøker og diverse piller og pulver ligge strødd på hybelen
Vis hele sitatet...
Sålenge du står har vel ikke det noe å si for stipendet.

Jeg tenkte jo mer på urter og slikt jeg da

Leste om en kar som spiste og solgte amfetaminpreparater mens han studerte. Fikk 6'ere i alt, men kollapsa dagen før eksamen pga han ikke hadde spist på tre uker :/
Jeg sympatiserer med tanken om at studielånet holder hardt i de største byene her i landet hvis man ikke skal jobbe ved siden av studiene.
MEN, å argumentere med høye ølpriser tar kverken på mye av sympatien. Hvis man tror at lånekassen er til for å dekke ølforbruket ditt så har du misforstått fullstendig.
Men hvis studiet hans er så hardt, og han har så lite fritid, da forsvinner vel problemstillingen med å ha tid til festiviteter og moro uansett .. så da burde jo hvertfall pengene strekke til. Om han planlegger økonomien sin, kjøper inn maten han trenger for å være på skolen fra 8 til 8, så burde det absolutt ikke være noe problem.

Med tanke på at han bruker så lite tid hjemme kan han også innrette seg i en 14 kvadrats hybel til ett par tusen pr mnd, så da har han jo plutselig 4 000 til matbudsjettet sitt hver måned.
Så sier du han ikke studerer i helgene. Da vil han kanskje ut og drikke og herje litt. Med 4k som månedsbudsjett ser jeg absolutt ikke umuligheten til å klare dette hver uke på ett slikt budsjett, men hva om han jobber 2 helger og tar kuler to? Da vil jeg nesten påstå han kan ha ett romslig budsjett.
Når jeg studerte i Oslo så hadde jeg et stipend/lån på rundt 6600kr i måneden. Av dette gikk 3600kr rett i leie av studenthybel (st.haugen 13kvadrat - delte bad og kjøkken med en annen fyr), 500ish kr i busskort og 300ish kr i internett. Sier seg selv at det ikke var mange pengene igjen til noe som heter gøy (mat må man jo ha). Uten foreldre som hjalp litt så hadde det aldri gått.

Argumentet med at man kan ha en jobb ved siden av ser jeg, men da går jo det ut over studiene igjen. Og det er vel litt av meningen av studielån/stipend; at man skal slippe å jobbe og heller konsentrere seg om studiene?
Det å være 2 gjør alt mye lettere...
Ekstremt mye billigere å lage middag til 2 personer framfor 1...

Selv har jeg egentlig ingen problemer med å overleve.
Heldigvis har jeg en far man ikke har kontakt med, så da søker man jo bare om underholdningsbidrag (etter fylte 18) så har nesten 4k ekstra i mnd å leve av. Og det er de pengene som gir meg mat, siden hybel, tv og mobil spiser opp stipendet.

Stipendet man får er alt for lite. Maks er vell på rundt 1700 kr? Hele borteboerstipendet går jo til husleie så.
Hva forventer egentlig staten at man skal spise til mat?
Det er rundt 55 kr per dag å bruke penger på mat. Blir jo bare grandis og suppe til middag da, noe som ikke er det beste man kan leve av hver dag. Og så blir det bare brød og vann på skolen - Er man heldig.

Staten burde virkelig vurdere å sette opp stipendet for borteboere til 2500-3000 kr per mnd, så få man i allefall sikkelig mat i kroppen.
For de som bor hjemme, så er 1700 nok, siden de normalt kun trenger å betale for skolematen.
I utgangspunktet vil jo staten at studenter skal være fulltidsstudenter slik at de får mest ut av studiene. Det nytter jo ikke når folk må jobbe ved siden av. Selv går jeg på en skole som nærmest krever at man ikke jobber, så det er trangt.
Som sagt tidligere .. hvis du har så lite tid til overs at du ikke har sjangs å jobbe, hvordan kan det da være så trangt? Hva er din hovedutgiftspost?
Joda Milligan, de fleste har sannsynligvis muligheten til å jobbe ved siden av, selv kameraten min, men ønsker ikke staten en velutdannet befolkning? Skjønner jo at studentlivsstilen ikke er et hinder for de fleste, men om en skal jobbe 40-50 timer i uken med studier og i tillegg ha en 10 timer jobb i uka virker det jo mer som en slavesituasjon enn et skikkelig liv. Man bør vel slippe å skulle pine seg gjennom studenttiden med 60 timers "arbeidsuker".

Skal ikke påstå at dette gjelder meg, men studielånet må da også være tilpasset de som faktisk har et såpass hardt studie at jobb ved siden av blir ren tortur.
Sitat av fetter Vis innlegg
Sålenge du står har vel ikke det noe å si for stipendet.

Jeg tenkte jo mer på urter og slikt jeg da

Leste om en kar som spiste og solgte amfetaminpreparater mens han studerte. Fikk 6'ere i alt, men kollapsa dagen før eksamen pga han ikke hadde spist på tre uker :/
Vis hele sitatet...
Note to self: Remember to eat

Ja hadde nok egentlig blitt mest organiske varer på meg, men diverse psykedelika kunne jo vært interessant å selge som en slags kuriositet.

Må bare finne noen som faktisk kunne skaffet meg noe skikkelig psykedelika ellers faller hele den planen i grus.

Jaja har relativt god tid ihvertfall, tenker jeg setter meg til hos dealeren min og venter til det ramler en psykonaut inn døra.
Zepplin, da har vi forskjellig syn på ting .. og det er vel også kanskje grunnen til at du ikke blir en av de med høyest utdanning i samfunnet. Nå sier jeg ikke at jeg har det heller .. og les heller ikke "jeg er bedre enn deg" eller noe sånt, for det er jeg absolutt ikke.

En livslekse som har vært gyldig i siden menneskets opprinnelse er "ingenting er gratis". Hvis du tror du skal sitte på skolen 5 timer om dagen, kanskje sniffe litt på ett bokbind hjemme og drikke deg dritings hver helg mens du stapper i deg feite biffer på restaurant .. mens staten betaler for det .. og komme ut av det hele med årslønn på ett par millioner, da skjønner jo du også at noe er galt.

Kameraten din jobber hardt nå .. han nedprioriterer enkelte ting nå, men kommer antakelig til å ha det betraktelig fetere enn deg når dette slitet er over.

Igjen, som jeg opprinnelig sa, ting handler om planlegging og tilpasning.
Sitat av Gammel IT-kar Vis innlegg
Bare en øl er jo 56kr, og skal man ha det gøy, må man gjerne kjøpe flere på rad!
Vis hele sitatet...
Og dette mener du at du trenger stipend fra staten for å gjøre?
Sitat av Milligan Vis innlegg
En livslekse som har vært gyldig i siden menneskets opprinnelse er "ingenting er gratis". Hvis du tror du skal sitte på skolen 5 timer om dagen, kanskje sniffe litt på ett bokbind hjemme og drikke deg dritings hver helg mens du stapper i deg feite biffer på restaurant .. mens staten betaler for det .. og komme ut av det hele med årslønn på ett par millioner, da skjønner jo du også at noe er galt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det galt? Er det feil bare fordi det høres for godt ut til å være sant?
Er det meningen at man skal ha det kjipt fordi man er student? Hvor lenge må man være "fattig" før man fortjener biff og moro?

Om staten har budsjett til det er en annen sak. Man kan jo diskutere hva skattepengene skal gå til, men sett at vi har råd til det beste, hvorfor nøye seg med noe annet?
Sist endret av fetter; 30. november 2009 kl. 11:49.
Milligan jeg aner ikke hvor du fikk alt det der fra, men hvorfor tror du at jeg ikke har et skikkelig studie? Jeg har da absolutt det, men studiet vil alltid være det du gjør det til. Selv velger jeg å ha et litt rolig semester og heller ta livet av meg selv i eksamensperioden, som selvfølgelig er nå. Med alle forelesninger, lab og øvinger vil studiet mitt sannsynligvis kreve 50++ arbeidstimer i uka, men om en ikke føler en får utbytte av forelesninger blir timeantallet fort kuttet ned.

Jeg snakket ikke for meg i den forstand at jeg absolutt kunne tatt på meg en jobb, men jeg kjenner mange som på ingen måte har muligheten til det.

Studerer forresten sivil ingeniør på NTNU(Trondheim), om dette er et høy nok utdanning får vel være opp til deg.

Nå glemte jeg selvfølgelig poenget. Jeg står fortsatt fast på det jeg sa istad, hvorfor må en student nedprioritere livet sitt så kraftig for å kunne studere? Studentlivet bør jo om noe friste fler til høyere utdanning.
Sist endret av Zepplin; 30. november 2009 kl. 11:51.
Er det meningen at man skal ha det kjipt fordi man er student? Hvor lenge må man være "fattig" før man fortjener biff og moro?
Vis hele sitatet...
Det er jo hele poenget mitt. Man er ikke fattig som student, om man har ett snev av selvdisiplin og økonomisk innsikt. Jeg hadde det, som sagt tidligere, absolutt ikke kjipt som student! Okei, så dro jeg ikke på en helgetur med gutta med grisefyll og strikkhopp til 2 000 kr for hele turen, men jeg var inneforstått med situasjonen min og fullstendig tilfreds med den.

Zepplin, som jeg prøvde å formidle så var ikke min post noe angrep på ditt studie eller din utdannelse eller hva du driver på med. Du sier selv at du sliter hardt nå .. men skriver like hærlig at det er fordi tar ett basketak når eksamenstiden kommer. Hadde du brukt tiden din på en annen måte kunne du kanskje hatt litt mer tid til overs nå i eksamenstiden for du hadde sluppet å repetere ting du lærte deg skikkelig når det ble tatt opp?

Uansett, så har vi kartlagt at dette "problemet" som trådstarter tok opp ikke gjelder for deg. Du er fornøyd med situasjonen din og klarer deg tydeligvis bra .. eller?

Så må jeg tilbake til poenget jeg hadde ett par poster over. Hvis man har så mye skolegang at man ikke har tid til å jobbe .. ikke ett par-tre timer i uka en gang (som faktisk ville tilsagt en tjukk tusenlapp ekstra i måneden) .. da har man virkelig ikke tid til fjas og moro som koster penger heller.
Stipendet skal holde til hybel og variert mat (både på skolen og i hjemmet).
Med de prisene det er på hybler, så holder ikke stipendet så langt.

Mange venninner av meg sitter med under 1000 kr igjen per mnd når husleie og strøm er betalt. Noe som ikke gir rom til noe mat om man har andre utgifter.
Selv er jeg glad for at jeg går på skole som ikke ligger så alt for nært en by (1 time med buss).
Så jeg bor relativt billig (2500 per mnd). Men økonomien er ganske så lav uansett.