Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 7483
Hei!
Leser mange plasser der folk sier at om jeg har drukket én øl, så blir det slik at bilkjøringa mi kan være annerledes enn vanlig. Leste også om at en fyr skjøt kameraten sin på en jakttur. Han hadde bare drukket én øl, og det ligger mistanke om at han var i beruset tilstand (altså av bare en øl!!!!!)

Det jeg ikke forstår, er hvordan en forbanna øl kan påvirke oss.. Jeg har ihvertfall aldri blitt påvirket av en eneste øl. Har også øvekjørt etter to... Og det gikk helt fint. Måtte blåse på rutine også, slo ikke ut i det hele tatt. Dette var dog litt over en halvtime siden jeg hadde drukket den siste.
Sist endret av Verdaling; 27. november 2009 kl. 15:06.
Hvorfor ta en øl før man skal ut og kjøre? Om man ikke drikker mye til vanlig, er det fult mulig å bli delvis beruset av en øl, og dette kan dermed gå utover bilkjøringen og dine medtrafikanters sikkerhet.
ØL + BIL =
Syns det er helt greit at grensen går på 0.2.. Bil + Alkohol hører ikke sammen.. selv om det bare er EN øl...

Nok av folk som overvurderer kjøre egenskapene sine og det ender med skade, i verste fall dødsfall.
Folk har forskjellig toleranse, noen klarer seg helt fint med en øl mens andre blir beruset.
Blander du alkohol og bilkjøring er du en idiot av en tulling som burde bli fratatt førerkortet.

Du beveger deg tross alt latterlig fort mot andre biler med bare noen centimeters klaring.
min mor blir tullete av èn øl... min far kan drikke en halv kasse uten at han merker noe...
Dette går også på holdninger og prinsipper. Rusmidler og bilkjøring skal ikke kombineres, selv om man kanskje ikke blir noe dårligere sjåfør av en øl eller to. Det er ett veldig sterkt ønske fra statens side å printe inn i hjerne på folk at rusmidler og bil er nogo.
Sist endret av Mith; 27. november 2009 kl. 15:14.
Det er ikke kult å drikke og kjøre!
Sitat av Mith Vis innlegg
Dette går også på holdninger og prinsipper. Rusmidler og bilkjøring skal ikke kombineres, selv om man kanskje ikke blir noe dårligere sjåfør av en øl eller to. Det er ett veldig sterkt ønske fra statens side å få frem at det ikke er greit å kjøre bil etter inntak av rusmidler, selv om du føler deg tipp topp.
Vis hele sitatet...
Hehe, staten sier alt mulig rart....første gang jeg faktisk hører noen nevne staten som den snille storebroren

At man ikke skal blande kjøretøy og rusmidler burde være allmenn kunnskap. Om man ikke forstår dette av egen hjerne, burde man i realiteten ikke ha tilgang på verken kjøretøy, eller muligheten til å føre et.
Dum tråd. Tenkte selvfølgelig ikke på det..

Og eyh, VØMMØL ruler, Mith! E'kke du verdaling du også?
Sist endret av Verdaling; 27. november 2009 kl. 15:15.
Sitat av Dotten Vis innlegg
Det er ikke kult å drikke og kjøre!
Vis hele sitatet...
KP til deg for dagens visdomsord!

En del av vennene mine kjører ofte (så og si daglig) i hasjrus. Har ofte vært nær ulykker når jeg har sittet på. Husk bilbelte!
Sist endret av Tengel; 27. november 2009 kl. 15:18.
Virker som alle er så sterkt imot det. Burde virkelig ikke en godt voksen mann kunne ta seg en 0,33l øl til middag for så å kunne kjøre etterpå? Er selvfølgelig sterkt imot fyllekjøring, men er da noe helt annet med en øl til middag?
Helt enig med siste. er egentlig en grunn til at jeg laga denne også.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Hehe, staten sier alt mulig rart....første gang jeg faktisk hører noen nevne staten som den snille storebroren

At man ikke skal blande kjøretøy og rusmidler burde være allmenn kunnskap. Om man ikke forstår dette av egen hjerne, burde man i realiteten ikke ha tilgang på verken kjøretøy, eller muligheten til å føre et.
Vis hele sitatet...
Vel, det er en god grunn til at man forstår dette av "egen" hjerne og det er nettopp holdningsskapende arbeid fra statens side. I andre land (ref: x antall stater i usa) blir ikke bilkjøring etter en øl eller to sett på som problematisk nettopp fordi promillegrensen er høyere og staten ikke kjører knallhardt på holdningene.

Og nei, jeg er ikke fra værdar'n
Sist endret av Mith; 27. november 2009 kl. 15:19.
Det er jo ikke rart at verdalingen ikke får noe effekt fra én øl, når de fra Verdal får økt alkohol-tolleranse pga intravenøs heimert, brygget av bestefar, ved fødsel.* Jeg selv klarer og analysere fram minor effects av én øl, men om dette påvirker bilkjøringa noe negativt er ett helt annet spørsmål.

* les denne setning med en munter og spøkefull tone
Sist endret av Quetzalcoatl; 27. november 2009 kl. 15:29.
Orket ikke å lese alle postene, men første tråden var bare latterlig...

Det er uansett forskjell fra person til person..
Er du liten, stor, tynn, samma faen...

NOen blir lettere påvirket av alkohol enn andre, så la bare ØL'et stå lille venn.
Bare tenk på att bilbelte ikke alltid hjelper, hvorfor skal man kjøre om man vet at man er beruset? Hva tjener man på det? Ingenting! Men hva kan man tape på det? Livet!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Det jeg ikke forstår, er hvordan en forbanna øl kan påvirke oss.. Jeg har ihvertfall aldri blitt påvirket av en eneste øl.
Vis hele sitatet...
Ta den klassiske reaksjonstesten ved at en person holder en linjal, og slepper den på et tilfeldig tidspunkt. Gjer det uten å ha rørt alkohol, og et kvarter etter å ha drukke ei øl.

Det skal relativt lite alkohol til for å påverke reaksjonsevna.
Dotten: Diskusjonen går vel litt på hvor beruset du egentlig vil være etter en øl.

Ser ikke den helt store forskjellen mellom bilkjøring etter en øl, eller f.eks. etter en natt med dårlig søvn. Vil tro det er ganske mange tusen der ute som hver morgen kjører bil selvom de er trøtte. Skal jo ikke mye til før du har en redusert reaksjonsevne. Hvor redusert vil jo alltid være opptil enhver å bestemme selv. Så lenge du ikke tipper over promillegrensa med din ene øl og du selv ikke merker noe, ser jeg igrunn ikke noe galt i en biltur.

Poenget med søvnmangelen var rett og slett at det er mange tilfeller du vil være like redusert, om ikke mer, enn etter du har tatt en øl. Likevell virker det som alkoholen er den store syndebukken, men dette gjelder vel for det meste for de av oss som ikke kan kontrollere alkoholinntaket, for så å sette seg bak rattet? Å seg en øl for så å kjøre vil jeg tro de fleste har gjort, eller kommer til å gjøre iløpet av livet.
Sist endret av Zepplin; 27. november 2009 kl. 15:43.
Sitat av Zepplin Vis innlegg
Virker som alle er så sterkt imot det. Burde virkelig ikke en godt voksen mann kunne ta seg en 0,33l øl til middag for så å kunne kjøre etterpå? Er selvfølgelig sterkt imot fyllekjøring, men er da noe helt annet med en øl til middag?
Vis hele sitatet...
For å snu om på spørsmålet ditt. Hvorfor skal en godt voksen mann ta seg en øl til middag når han vet at han skal kjøre etterpå? En øl til middag er like mye øl som 1 øl på et vors. Det er det samme ølet uansett hvor mye man vrir og vrenger på det.

For meg er dette mer en prinsipp-sak enn hvor min promillegrense går. Jeg kjører ikke bil om jeg har drukket en øl tidligere på dagen.

For å svare trådstarter: Du kan få mange svar på om en øl og bil = fy fy. I mine øyne er det fy fy. Men i noen andre sine øyne er det greit. Det handler mer om egne holdninger til alkohol og bil enn hvor slavisk man skal følge promillegrensene.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
0,2-grensen er, contrary to popular belief, ikke så lovlig som mange tror.
fra 0,2 og oppover mister man greitnok lappen, men er du påvirket når du kjører, uansett om det er 0,1 eller 0,01, så vil du få en kraftig bot.

kilde: politiet selv.
Sitat av puffman Vis innlegg
Det er jo ikke rart at verdalingen ikke får noe effekt fra én øl, når de fra Verdal får økt alkohol-tolleranse pga intravenøs heimert, brygget av bestefar, ved fødsel.* Jeg selv klarer og analysere fram minor effects av én øl, men om dette påvirker bilkjøringa noe negativt er ett helt annet spørsmål.

* les denne setning med en munter og spøkefull tone
Vis hele sitatet...
Det gjorde jeg! Hahaha

Men slashdot:
Will try
Sitat av Remien Vis innlegg
For å snu om på spørsmålet ditt. Hvorfor skal en godt voksen mann ta seg en øl til middag når han vet at han skal kjøre etterpå? En øl til middag er like mye øl som 1 øl på et vors. Det er det samme ølet uansett hvor mye man vrir og vrenger på det.

For meg er dette mer en prinsipp-sak enn hvor min promillegrense går. Jeg kjører ikke bil om jeg har drukket en øl tidligere på dagen.

For å svare trådstarter: Du kan få mange svar på om en øl og bil = fy fy. I mine øyne er det fy fy. Men i noen andre sine øyne er det greit. Det handler mer om egne holdninger til alkohol og bil enn hvor slavisk man skal følge promillegrensene.
Vis hele sitatet...

Middagen dro jeg bare frem fordi det er et typisk tilfelle der man vil ta seg en øl. Det vil vel ikke alltid være klart om du blir nødt til å kjøre senere på kvelden eller ikke.

Sånn jeg ser det er ikke den ene pilsen noe værre enn et dårlig humør eller lite søvn. Alkohol og bilkjøring har bare fått et svært dårlig bilde pga. større inntak alkohol.
Sist endret av Zepplin; 27. november 2009 kl. 15:55.
Har ikke giddet å lese alle postene, men:
Noen tåler flere enn én øl, selv om dette kan gå utover reaksjonsevnene etc, mens noen tror de kan drikke mer enn en øl, for så å kjøre bil og i verste fall ta et liv.

Alkohol påvirker folk forskjellig, noen tåler mindre enn andre, noen er idioter som tror de tåler alt.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Orket ikke å lese alle postene, men første tråden var bare latterlig...

Det er uansett forskjell fra person til person..
Er du liten, stor, tynn, samma faen...

NOen blir lettere påvirket av alkohol enn andre, så la bare ØL'et stå lille venn.
Vis hele sitatet...
"Lille venn?" Du er jo ikke myndig engang
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Hei!
Leser mange plasser der folk sier at om jeg har drukket én øl, så blir det slik at bilkjøringa mi kan være annerledes enn vanlig. Leste også om at en fyr skjøt kameraten sin på en jakttur. Han hadde bare drukket én øl, og det ligger mistanke om at han var i beruset tilstand (altså av bare en øl!!!!!)

Det jeg ikke forstår, er hvordan en forbanna øl kan påvirke oss.. Jeg har ihvertfall aldri blitt påvirket av en eneste øl. Har også øvekjørt etter to... Og det gikk helt fint. Måtte blåse på rutine også, slo ikke ut i det hele tatt. Dette var dog litt over en halvtime siden jeg hadde drukket den siste.
Vis hele sitatet...
Så, hvis det å ta seg en øl, eller kanskje til og med to øl før man kjører er greit? Hvor skal da grensen gå? Man må ha regler når det kommer til alkohol og bilkjøring. Skulle reglene vært at man kunne drikke maks to pils før man setter seg bak rattet? Ingen reagerer likt når det kommer til alkohol, så det går bare ikke. Selvom man føler seg helt edru etter en øl (noe jeg tipper de fleste føler seg), så må man ha en nulltoleranse mot alkohol og bilkjøring, for hvis ikke kan man jo ta tre øl? Det er jo ikke så veldig mye forskjell på to og tre øl igrunn. Tilslutt eskalerer problemet.
Sist endret av margido; 27. november 2009 kl. 16:56.
Har folk virkelig så liten selvkontroll at de ikke klarer å la være å drikke alkohol før de kjører bil? Det er en veldig enkel regel å følge.

Hvis det virkelig er så vanskelig for dere å la være å drikke alkohol ville jeg ha vurdert hjelp til å slutte. Og da mener jeg slutte helt.
Sist endret av drittunge; 27. november 2009 kl. 17:00.
Sitat av Tengel Vis innlegg
KP til deg for dagens visdomsord!

En del av vennene mine kjører ofte (så og si daglig) i hasjrus. Har ofte vært nær ulykker når jeg har sittet på. Husk bilbelte!
Vis hele sitatet...
Dette skjer så mye som OFTE og du sitter FORTSAT på med dem når dem er fjærne? liten respekt for livet eller liten lyst på livet forteller det meg..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Dette går også på holdninger og prinsipper. Rusmidler og bilkjøring skal ikke kombineres, selv om man kanskje ikke blir noe dårligere sjåfør av en øl eller to. Det er ett veldig sterkt ønske fra statens side å printe inn i hjerne på folk at rusmidler og bil er nogo.
Vis hele sitatet...
Og med god grunn. Rusmidler og bil er no go. Hvor mye som skal til for en viss enkeltperson er ikke relevant, siden man nødvendigvis må regne med toleransen til den minst tolerante for å unngå å sette noen i fare. Dette er selvfølgelig ikke spesielt mye, så da er det egentlig enklest å si "drikker du, får du ikke lov til å kjøre."
Sist endret av robhol; 27. november 2009 kl. 17:07.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Dette skjer så mye som OFTE og du sitter FORTSAT på med dem når dem er fjærne? liten respekt for livet eller liten lyst på livet forteller det meg..
Vis hele sitatet...
Det forteller meg at jeg er relativt uansvarlig når jeg er under påvirkning, og at det er et område jeg burde skjerpe meg på Skal ut med en kompis senere, skal prøve å overtale meg selv til å gå strekningen hjem igjen
Sitat av Tengel Vis innlegg
"Lille venn?" Du er jo ikke myndig engang
Vis hele sitatet...
Man trenger da ikke være myndig for å vite at man ikke skal sette seg bak et ratt etter inntak av alkohol?
margido: Såvidt jeg vet går ikke denne tråden ut på øking av promillegrensen, er vel mer hvordan folk oppfatter alkoholinntak i små mengder og bilkjøring. En øl kan vel på mange slippe under promillegrensa.

drittunge: Har du aldri tatt deg en øl til mat, for så å finne ut at du må hente en venn eller lignende? Bilen er jo et transportmiddel, man kan ikke alltid forutse hele kvelden sin.

Klarer fortsatt ikke bli helt overbevist om at alkohol og bilkjøring er så fyfy så lenge en holder seg edru. Flertallet tåler vel en øl uten å ha en altfor redusert reaksjonsevne.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Man trenger da ikke være myndig for å vite at man ikke skal sette seg bak et ratt etter inntak av alkohol?
Vis hele sitatet...
Men det var da heller ikke vissheten din om kjøring etter inntak jeg kommenterte
Sitat av Zepplin Vis innlegg
Virker som alle er så sterkt imot det. Burde virkelig ikke en godt voksen mann kunne ta seg en 0,33l øl til middag for så å kunne kjøre etterpå? Er selvfølgelig sterkt imot fyllekjøring, men er da noe helt annet med en øl til middag?
Vis hele sitatet...
Hørt om Munkholm?
Sitat av Zepplin Vis innlegg
margido: Såvidt jeg vet går ikke denne tråden ut på øking av promillegrensen, er vel mer hvordan folk oppfatter alkoholinntak i små mengder og bilkjøring. En øl kan vel på mange slippe under promillegrensa.

drittunge: Har du aldri tatt deg en øl til mat, for så å finne ut at du må hente en venn eller lignende? Bilen er jo et transportmiddel, man kan ikke alltid forutse hele kvelden sin.

Klarer fortsatt ikke bli helt overbevist om at alkohol og bilkjøring er så fyfy så lenge en holder seg edru. Flertallet tåler vel en øl uten å ha en altfor redusert reaksjonsevne.
Vis hele sitatet...
Joda, poenget mitt var bare at hvis 1 øl er greit (siden du neppe blir beruset av den), så kan vel et par til ikke gjøre vesentlig større skade. Det er en grunn til at man har regler, og jeg synes det er uansvarlig å kjøre når man har drukket et par øl. Dessuten sliter du noe jævlig om du skulle kjøre på en unge, og man finner ut at du har drukket. Uansett om du holder deg under 0.2 grensa.
Som jeg sa tidligere er det ikke alltid like lett å planlegge hele kvelden. Er jo ikke her snakk om å drikke alkohol fordi du vet du skal kjøre bil, men at du allerede har tatt deg en pils og så finner ut at du skal/"må" kjøre.

Kan noen fortelle meg hva som egentlig skiller den ene ølen fra lite søvn, svært dårlig humør etc? Uten at jeg kan dokumentere med noe vil jeg da tro mange ulykker skyldes edrue ukonsentrerte bilførere
Flytt til en bygd. For noen måneder siden ringte vi politiet for å varsle om en som kjørte overlast i fylla. Han kunne knapt stå på sine egne ben, likevel kjørte han flere turer over en lang distanse.

Svaret fra politiet var at de ikke hadde folk på vakt, så de kunne ikke gjøre noe med det :S

Ellers har vel også mythbusters testet og konkluderte med at snakking i mobiltelefon var like farlig som en promille på 0,8 om jeg ikke husker feil - er vel flere her som har sett episoden regner jeg med? Det var selv om man brukte handsfree.

Personlig mener jeg at man burde kunne ta seg en 0.33l øl til middagen for å kjøre etterpå. Men har alkotester hjemme, og man skal ikke vente lenge før den ølen er ute av systemet - så plages ikke noe stort. Selv om man kanskje ikke skal stole blindt på alkotestere.

Dette får meg også til å tenke på en annen ting. Stikker man innom politistasjonen for å ta en alkotest blir man nektet dette og får til svar at er man i tvil skal man ikke kjøre. Ettersom folk har veldig forskjellig forbrenning og veldig forskjellige tanker om definisjonen av "tvil", så mener jeg dette er tåpelig. Man bør kunne få teste seg om man er i stand til kjøre - etter min mening. Spesielt når alkohol fortsatt er så vanlig blant folk flest og med tanke på utfallet dersom man blir stoppet eller noe skulle skje.
Om du absolutt skal ta deg ei pils før du kjører, så er det jo bare å kjøpe nullpils om du ikke skal bli full likevel.
Sitat av dico Vis innlegg
Personlig mener jeg at man burde kunne ta seg en 0.33l øl til middagen for å kjøre etterpå. Men har alkotester hjemme, og man skal ikke vente lenge før den ølen er ute av systemet - så plages ikke noe stort. Selv om man kanskje ikke skal stole blindt på alkotestere.
Vis hele sitatet...
Når man har rusfrie ølsorter, er det i mine øyne nulltoleranse for en "hyggeøl" til maten. Da har jeg mer forståelse for dem som måtte ha en favorittdrink som ikke er mulig å fikse uten alkohol.

Jeg har personlig kjørt i påvirket tilstand, og har dårlig samvittighet for det enda. En jeg kjente hadde fått symptomer på hjerteinfarkt, og vi tok ham til sykehuset. Dette var ikke i Norge, men jeg hadde tatt to glass whisky og var definitivt brisen og over nasjonal promillegrense. Om det var noe jeg lærte av den turen, er det at alkohol og bilkjøring er et rent helvete.
Har også dratt på jobb etter to halvlitere med øl, og det var faktisk underlig hvor mindre motivert jeg var for å jobbe.

Kjenner personlig noen som har blitt drept av en som kjørte i påvirket tilstand. Hun hadde nettopp fått lappen, og møter plutselig en bil som kjører i feil kjørefelt. Go figure.
Det mest surrealistiske med denne hendelsen, var at vedkommende som kjørte i påvirket tilstand var på en fest sammen med mange av mine venner, som sa at han burde holde seg for god til å kjøre i fylla.
Vi lever i en farlig verden med global oppvarming, finanskrise og sist men ikke minst en svineinfluensa som er ute å herjer. Vi er aldri helt trygge, men likevel er det over 6 milliarder mennesker på denne jorda som står opp fra senga hver morgen og går ut og møter denne ikke fult så trygge verden. Så klart er alkohol+bil/trafikk et tabu tema, men jeg tror ikke EN øl skal være noe å bry seg over. De som tåler det, tåler det. Det er mange andre faktorer der ute som kan påvirke bilkjøringa i en større grad som vi må være mer bevisst på, bare for å nevne noen; mobilsnakk, trøtthet - nedsatt konsentrasjon osv..
Sitat av Zepplin Vis innlegg
Sånn jeg ser det er ikke den ene pilsen noe værre enn et dårlig humør eller lite søvn. Alkohol og bilkjøring har bare fått et svært dårlig bilde pga. større inntak alkohol.
Vis hele sitatet...
Å kjøre når man er trøtt er ulovlig.

Vegtrafikkloven §21:
Alminnelige plikter.

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.
Vis hele sitatet...
Bil og rus passer ikke sammen. Nesten uasnett.

Unntaket er historien om mannen som hadde folk over for god middag. Etter en god middag og et glass vin til maten så skulle gjestene gå. Mannens bil stod i veien, så han tok og rygget den ca 3 meter inn i garasjen sin. Naboen så alt dette, ringte politiet og alt endte i en saftig bot for mannen. Det syntes jeg er noe kjipt av naboen.

Utenom eksempelet over så er jeg 100% imot kjøring under rus. Alkohol, hasj, osv
Vel..
vet ikke om dette er samme historie som er blitt fortalt tidligere i tråden, men er ihvertfall ca. likt.
To menn satt og drakk hjemme, den ene ble ganske full, plutselig fikk den andre hjerteattakk, og en ambulanse hadde neppe rukket frem. den fulle mannen bestemte seg for å kjøre i full fart mot sykehuset. Han satte seg på, ringte politiet og sa "Jeg er full, og kjører over fartsgrensa, men jeg må kjøre. Kompisen min har fått hjerteattakk."
Politiet rykka ut, holdt seg foran og bak ham hele veien til sykehuset.

Etter en rettsak fikk han tilbake lappen, men fikk bot for å ha hjemmebrentapparat hjemme. Dette var i Biri / Lillehammer.

Men uansett, tilbake til topic:
Nå når jeg tenker meg om, og testa det slashdot sa.. Ser jeg at alkohol og bilkjøring ikke hører sammen. Helt absurd skjønner jeg nå.

Er jo greit at vi fikk tatt en diskusjon om dette, kan gjerne diskutere videre.

Må også nevne at JEG personlig aldri hadde sittet på med en sjåfør som har drukket. KANSKJE (liten sjanse) kjørt selv, men da uten passasjerer, da jeg skal ha støyten alene om det skjer noe.
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Må også nevne at JEG personlig aldri hadde sittet på med en sjåfør som har drukket. KANSKJE (liten sjanse) kjørt selv, men da uten passasjerer, da jeg skal ha støyten alene om det skjer noe.
Vis hele sitatet...
Hadde du gitt bekjed rundt til ALLE sånn at det kun var deg ute i trafikken og på sykkelstier og da ?

Plutselig treffer du noen kjente, om du har drukket og er ute og kjører på natta...
Yes. Eller, altså.. Det er jo derfor jeg ikke vil ha passasjerer med. Fortjente nok en moralpreken for det der ja.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Så lenge du har under 0,2 i promille og du selv føler deg i forsvarlig stand til å kjøre kjøretøyet, så skal en øl ikke skade.
Man skal ha respekt for alkohol, og hva den kan gjøre med deg da du er påvirket. Men har du drukket en 0.33l boks med øl å du venter et par timer, så syns jeg det er greit, så lenge man selv føler seg helt upåvirket av alkoholen som du drakk tidligere.


Mye av det der ligger i hodet også. Jeg har opplevd at folk har blitt fulle på solo, fordi personene har blitt fortalt at det var solo og sprit. En av dem presterte faktisk å kaste opp, fordi han trodde at han var sjuk. Fordi han altid blir det da han drikker sprit.
Sitat av luni Vis innlegg
Å kjøre når man er trøtt er ulovlig.

Vegtrafikkloven §21:
Vis hele sitatet...
Igjen, vi, eller jeg hvertfall, snakker ikke her om hva som er lovlig og ulovlig, jeg er veldig klar over at det er ulovlig. Det jeg prøver å få frem er at vi kun diskuterer en faktor som påvirker bilkjøring, hvorfor klager vi ikke på alle som kjører til jobben om morgenen selvom de har fått lite søvn den natta? Dette påvirker deg vel like mye som en 0,33 øl, om ikke mer?

Hvorfor er en person som tar seg en øl, men holder seg under promillegrensen en så mye værre person enn en som har sittet på freakforum til langt på natt og fått lite søvn?
Hvis man begår et lovbrudd, og det er rusmidler innblandet, uansett mengde eller hvilken sort, så er det som oftest den som får skylden.
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Må også nevne at JEG personlig aldri hadde sittet på med en sjåfør som har drukket. KANSKJE (liten sjanse) kjørt selv, men da uten passasjerer, da jeg skal ha støyten alene om det skjer noe.
Vis hele sitatet...
Du tar ikke støyten alene hvis du kræsjer i en annen bil.