Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 13633
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Dere står på at dem ikke kan lete i sekkene deres. Det stemmer, det kan dem ikke.
MEN, det er ikke DIN butikk. Butikkeieren kan lage hvilke jævla regler han vil. Altså kan han bestemme at sekken ikke skal innenfor kjøpsområdet.

Det at det ikke er tilrettelagt for å legge sekken i et skap er et annet problem, men igjen så blir det ditt problem, ikke butikkens.
Legg sekken igjen i bilen, skoleskapet eller hjemme.


Den lettvinte metoden: Ha på sekken inn i butikken, og LA DEM SE GJENNOM DEN om dem insisterer. Easy peasy.
Hva hvis man har kjøpt varer på f.eks Meny og drar innom Rema 1000 for å kjøpe noe, også har man ikke kvitering på at man har kjøpt varene på Meny?
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Dofty Vis innlegg
Hva hvis man har kjøpt varer på f.eks Meny og drar innom Rema 1000 for å kjøpe noe, også har man ikke kvitering på at man har kjøpt varene på Meny?
Vis hele sitatet...
Ja, da har du et problem.
Butikken spør nesten uansett om du skal ha kvittering, om ikke, så tar det ikke lang tid å spørre etter den.
Min løsning er at jeg ikke gidder å handle i butikker som krever at jeg legger igjen sekk og bag utenfor. For det første så er det ubehagelig å bli sett på som et problem i butikken jeg handler i og for det andre så stoler jeg ikke på at amøbene i kassa ville løftet et øyenbryn om noen andre enn meg stakk av med bagen min. Butikker som behandler meg som en kriminell kan glemme pengene mine. Bortsett fra polet da.
Jeg går alltid inn i butikker med sekken min uten at noen spør om å se i den. Tror faktisk ingen har spurt med noen gang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ja, da har du et problem.
Butikken spør nesten uansett om du skal ha kvittering, om ikke, så tar det ikke lang tid å spørre etter den.
Vis hele sitatet...
Prinsippet er at du er uskuldig inntil det motsette er bevist. Mao. er det påtalemakta som må bevise at du stal varer, ikkje du som må bevise at du ikkje gjorde det.

At du ikkje har kvittering er ikkje inkriminerande i Noreg.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av slashdot Vis innlegg
Prinsippet er at du er uskuldig inntil det motsette er bevist. Mao. er det påtalemakta som må bevise at du stal varer, ikkje du som må bevise at du ikkje gjorde det.

At du ikkje har kvittering er ikkje inkriminerande i Noreg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du tilhenger av å gjøre folks hverdag vanskelig?


Det om du har, eller ikke har kvittering er likegyldig da butikken har bestemt at andre varer/varebeholdere ikke skal inn i butikken. Dette er jo noe du må forholde deg til for å få privilegiet av å handle i butikken.

Men personlig synes jeg også at butikker som har slike lapper burde skaffe skap.
Men etter som mange butikker sliter med plassmangel i fra før, så du må bare venne deg til at dette kan ta tid før skjer.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hvorfor er du tilhenger av å gjøre folks hverdag vanskelig?
Vis hele sitatet...
Er det ikke butikkene som gjør folks hverdag vanskelig? Det er dem som gir kunder et problem. Det har for eksempel ført til at et individ så seg nødt til å starte denne tråden her. Hvorfor kan ikke alle bare gå og handle slik dem er, uten at det skal være masse forbud og lovstridige regler som gjør at privatpersoner må legge fra seg svindyrt utstyr i offentlig rom der dem selv ikke engang kan ha oversikt over det?
skjønner ikke at du egentlig gidder å diskutere dette hvisa du ikke stjeler eller det egentlig er noe problem.

er bare å gå med sekken å hvis de spør kjan du sette den i kasssa hvis du ikke vil vise den fram eller bare cise fram siden du forhåpentligvis ikke har stjålet noe.
Jeg går som regel inn i dagligvarebutikker med sekk, men det er fordi jeg har laptop i den. De kan gjerne titte i den mot formaning, jeg er ingen nasker.
Dere diskuterer dette som om det skjer daglig. Det som er litt artig. Det skjer kanskje én gang i skuddåret for folk flest. De fleste vil aldri merke noe til det, og de aller fleste gir egentlig langt faen. De som oftest merker det, er det som ofte blir misstenkt, og de har som oftest gjort noe galt også. Vi har aldri gjennom mine tre år på Kiwi spurt en person som ikke er skyldig om å få ransake sekken hans, eller se i hans personlige eiendeler. Vi har derimot spurt endel om vi kan se i sekkene til personer vi har sett gjort en ulovlig handling, i.e. tyveri.

At noen enkelte kan ha hvert uheldige skal jeg ikke si, og det er kjedelig at det skjer i tilfeller som f.x. Up beskriver. Greit nok at dere vil holde på rettighetene, men de aller fleste gir langt faen i om du har sekk eller ei, så lenge du ikke ellers virker veldig misstenksom og noen får øye på at du gjør noe galt.

Steder hvor slike skillt er satt opp (vi har det ikke), er enkelte steder hvorav tyveri er et større problem enn vanlig - og her skjønner jeg godt deres frustrasjon. For det fungerer ikke å drive butikk dersom det blir stjålet en viss mengde per år. Så igrunn er da valget å sette opp slike restriksjoner, eller å legge ned butikken. For butikker som ikke tilhører en skjede, kan de velge å sette opp prisene på alle varene for å dekke tapet - eller de kan gjøre mottiltak. Og igjen: de aller fleste er ikke så drittsekker folk skal ha det til.

De som jobber i butikk er mennesker som alle andre, at vi er frekker og større drittsekker enn resten av befolkningen tviler jeg sterkt på. Men vi kan gjøre feil som alle andre, og det er selvsagt kjedelig at folk som ikke har nasket blir spurt om å få sekken gjennomsøket (i dette tilfellet sikter jeg til Up).
Må bare si at jeg syns de aller fleste her blåser dette opp til noe MYE verre enn det egentlig er.

Har du verdisaker i sekken så ta den med inn da vel, og har du noe imot at noen skulle se i sekken din skjønner jeg ikke hvorfor du tar den med? Er jo bare snakk om vanlige mennesker som driver en butikk her. Og det fins veldig enkle ting du kan gjøre for å gjøre det lettere for de ansatte.

Vis hva du har i sekken hvis de spør
Har du av en eller annen grunn noe så privat i sekken at du kan ta det med på butikken og du ikke vil at en butikkansatt skal se det, sett den igjen utafor eller spør dama i kassa pent om kan sette sekken der
Eller, ikke ta med sekk i det hele tatt

trenger jo ikke å gjøre en bagatell om til en stor ting bare for at du skal bevise for de ansatte at du har rettigheter
Jegg legger ofte veska mi på rullebåndet når jeg skal betale jeg. Så kan kassadamen se hvis hun vil. Ingen har hatt lyst til det da, men da har jeg iallfall gitt de tilbudet. Det samme hvis jeg har med meg f.eks poser el bagasje i butikken. Jeg løfter opp posene når jeg skal betale "vil du se?" sier jeg. På en høflig måte altså. Da skjønner de at du har ærlige hensikter iallfall.. Det føles myebedre å TILBY dem å se bagasjen/veska/sekken, enn å bli spurt. Sikkert kulere for de som jobber der og.
Hver gang jeg går med sekk inne i butikken sier bare folkene bak kassa, at neste gang jeg kommer tilbake så husk å ta av sekken. Ikke noe mer big deal med det.
Sitat av Marre92 Vis innlegg
Må bare si at jeg syns de aller fleste her blåser dette opp til noe MYE verre enn det egentlig er.
...
Vis hva du har i sekken hvis de spør
...
Vis hele sitatet...
Må bare si at jeg synes du bagatelliserer dette til noe MYE mindre enn det egenlig er.

Noen butikker praktiserer åpenbart "alle er mistenkt for butikktyveri inntil det motsatte er bevist". Det er fundamentalt feil i forhold til både den allmene rettsoppfatning (omvendt bevisbyrde) og ikke minst manglende respekt for menneskers privatliv og integritet.

Å se gjennom noens personlige eiendeler er forbeholdt politiet. Ikke engang en vekter som har tatt noen på fersken har anledning til dette (med det unntaket jeg har beskrevet tidligere i tråden). Det er en grunn til at dette er lovregulert så strengt.

En butikkansatt har altså ikke anledning til å titte i en tilfeldig kundes sekk, og burde ha skam nok i livet til å la være å spørre.

Så dette handler ikke om et enkelt isolert tilfelle av at noen ønsker å titte i en sekk, og at dette isolerte tilfellet kan kalles bagatellmessig. Det handler om praksisen noen butikker prøver å etablere. Og det er langt fra bagatellmessig.

Hvor skal grensen gå da? Bare sekken? Av med buksa? Opp i rektum?

Nei - ønsker butikkene å halvere svinnet, så kan de starte med å sjekke sekken til de ansatte i første omgang.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av capidog Vis innlegg
Nei - ønsker butikkene å halvere svinnet, så kan de starte med å sjekke sekken til de ansatte i første omgang.
Vis hele sitatet...
Det blir allerede gjort.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Trådstarter
Okei, hva om jeg bringer opp et nytt dilemma da.

Du har allerede kjøpt varer på en annen butikk og skal inn i en annen. Skjer ofte hvis du har en Colaslant igjen etc.

Men nå vet jeg at butikkansatte ikke har krav på og se i sekken min og det er jo flott!
Vi har mange sånne plakater her i byen, og tidvis, så kan de ansatte gjøre det irriterende.

Jeg har fra tid til annen gått rundt med 30.000-40.000 i verdier av elektroniske saker i sekken min, og da har jeg INGEN interesse av å sette den fra meg på utsiden. Spesielt hvis noe av utstyret tilhører skolen for eksempel. Men, jeg gidder ikke trampe meg fram til kassa, hvor det allerede er kø, for å sette fra meg sekken og gjøre alle gretne. Tenker da også, hva hvis jeg bruker litt lang tid, og personen i kassa blir erstatta av noen andre før jeg er der, da kan en hvem som helst spørre etter tinga mine og gå sin vei... Det hadde vært surt.

Det gjør meg ingenting om kassafolka vil se igjennom sekken min, jeg har tross alt ignorert plakaten de har satt opp. Tidvis er det ikke så enkelt derimot. Jeg ble stående i 15 minutter å krangle med en ansatt, som til slutt henta en securitas vakt. Jeg sa at ho gjerne måtte se i sekken min, ikke noe problem for min del. For ho hadde ikke det noe med saken å gjøre... Det var mer den prinsippsaken at jeg tok den med meg inn, selv om plakaten sa at det ikke var lov. Det var også for seint å sette den bak kassa nå, for jeg hadde jo allerede brytt en av reglene. For å korte ned på saken, securitasvakta lo av oss, så igjennom sekken, og passa på den utafor butikken til jeg kom ut igjen.

Jeg kan selvfølgelig se butikkenes side, men man må tenke på kundene også. Låsbare skap som er GRATIS å bruke er etter min mening det beste.
Du kunne også bare nekta og gått
Sitat av Quazzy Vis innlegg
Låsbare skap som er GRATIS å bruke er etter min mening det beste.
Vis hele sitatet...
Hvem har ansvaret når noen rapper sekken din fra dette låsbare skapet? Butikken har universalnøkkel. Vi vet at de ansatte stjeler like mye som kundene. Hva hindrer en butikkansatt fra å ta sekken din mens du er inne i butikken?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Prinsippet er at du er uskuldig inntil det motsette er bevist. Mao. er det påtalemakta som må bevise at du stal varer, ikkje du som må bevise at du ikkje gjorde det.

At du ikkje har kvittering er ikkje inkriminerande i Noreg.
Vis hele sitatet...
Hehe, husker jeg gikk på Kiwi på Frogner Plass i Oslo, og hadde nettopp fått en kald kola fra narvesen rett i nærheten og hadde tatt en slurk av kolaen.

Da jeg går inn i butikken så glemte jeg si at jeg hadde den med inn, så da jeg sto innafor porten bare gjorde jeg som jeg alltid gjør, og ser i kameraet, poserer og gliser som en idiot

Da jeg skulle ut, så sa jeg at jeg hadde den med inn da jeg kom.
Han i kassa trodde meg ikke for 5 flate øre, og var bombesikker på at jeg prøvde stjele den med meg, så jeg sa "bare sjekk kamerafilmen fra porten for 3 minutter siden", og da sa han skikkelig lurt "akkurat det jeg skal gjøre!, gi meg kolaen og vent her", så gikk han.
Han var BOMBE sikker på at han hadde rett, og da han kom ut igjen 1 minutt senere, så jeg han rødma som faen, så satt han seg i kassa og ga meg kolaen og sa ikke ett ord.

Gjorde meg ingenting og vente, da jeg venta på en kamerat som fortsatt var i butikken
Alltid digg og se folk drite seg litt ut...

Sitat av capidog Vis innlegg
Hvem har ansvaret når noen rapper sekken din fra dette låsbare skapet? Butikken har universalnøkkel. Vi vet at de ansatte stjeler like mye som kundene. Hva hindrer en butikkansatt fra å ta sekken din mens du er inne i butikken?
Vis hele sitatet...
At det bare er annsatte som kommer seg inn i skapet uten og bryte den opp, og kameraer
Sist endret av Up; 18. mai 2009 kl. 23:05.
Ble stoppet en gang. Plagsomt fordi jeg hadde det travelt og skulle være snar.
Flaut også. Fullt av folk bak meg i kassen.

Sant det andre også sier: "Er det ingen skap med lås, så er det ikke til å unngå"
Jeg arbeider til tider på en butikk, jeg har ikke stoppet en eneste kunde som går med sekk på seg i butikken, nettop pga jeg har ikke lov til å gjøre det, hvis jeg fatter mistanke at en kunde har stjålet kan jeg bare se på overvåkningsvideoen.
Uansett, godt voksne folk som går med vesker ol inne i butikken, legger ofte tingene de hadde med i butikken opp på rullebåndet.
Sitat av Up Vis innlegg

Sitat av capidog
Hvem har ansvaret når noen rapper sekken din fra dette låsbare skapet? Butikken har universalnøkkel. Vi vet at de ansatte stjeler like mye som kundene. Hva hindrer en butikkansatt fra å ta sekken din mens du er inne i butikken?
Vis hele sitatet...
At det bare er annsatte som kommer seg inn i skapet uten og bryte den opp, og kameraer
Vis hele sitatet...
Neida - de fleste av disse boksene er gjennomsiktige (slik at man kan se godsakene) og har en fillelås. Men det var ikke dette som var det vesentlige. Hvem har ansvaret hvis noe blir stjålet fra en slik oppbevaringsboks?

En digresjon er forøvrig at jeg er dritredd for hensatte poser, sekker, bagger og pakker. Slikt har jo funnet på å eksplodere i utlandet, og det er jo bare et stykke geografi som skiller Norge fra resten av verden.

Den beste løsningen er selvfølgelig at folk slutter å stjele i butikken og at butikkene slutter å mistenke alle kundene for å stjele. Men, som en konsekvens av selvbetjeningsbutikker, så får man kanskje akseptere et lite svinn eller sette inn ressurser på overvåking.

Man får uansett ikke innskrenke vanlige borgerrettigheter og mistenkeliggjøre eller forårsake ulempe for vanlige folk.

Husk at det er bedre at en skyldig går fri enn at en uskyldig blir dømt. I overført betydning kan 'dømt' i dette tilfellet være mistenkeliggjort og urettmessig ransaket.
Sitat av capidog Vis innlegg
Nei - ønsker butikkene å halvere svinnet, så kan de starte med å sjekke sekken til de ansatte i første omgang.
Vis hele sitatet...
Scankontroll skjekker de ansatte relativt regelmessig, i vårt fylke iallefall. Senest fire ganger de siste månedene har vi måtte vise kvittering på alt som er med ut av butikken ved stengetid. Og uansett har ikke dette noe med saken å gjøre, så skyter deg litt i foten ved fremme slike forslag. Det finnes sikkert politimenn som stjeler også, det være sagt.

Men igjenn, hvor ofte skjer dette? Hvor ofte krever vi faktisk å måtte se igjennom sekkene/baggene? Som oftest handler det ikke om å bruke makt for å se i sekkene, ansatte er pliktige om å spørre om du/dere kan bli med inn på bakrommet, og eventuelt høre om det går greit om de skjekker sekken fordi de har blitt tipset / sett tyveri - og derav vil klarere det hele. Like mye for din skyld - så slipper du å bli stempla som en tyv, hvor du blir fulgt nøye med på hver gang du handler.

Og det er faktisk ikke ofte vi spørr feil folk, eller uskyldige. Og er det så jævla frekt å spørre en man VEIT HAR STJÅLET om å få se i sekken hans?

Selvsagt finnes det unntak, men herregud.

@Up, du ser ut til å ha blitt spurt endel ganger. 1) ta med cola inn i en matbutikk uten kvitering er idioti, det ser vel du også? 2) hadde vært morsomt å sett et bildet eller noe; for jeg tror du må se noe tvilsom ut dersom du virkelig får så dårlig behandling av annsatte som du hinter til.

Er det steder hvor dette er et problem, annmeld det! Dere drar alle butikker under én kam, og det er simpethen latterlig i mine øyne.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Senest fire ganger de siste månedene har vi måtte vise kvittering på alt som er med ut av butikken ved stengetid. Og uansett har ikke dette noe med saken å gjøre, så skyter deg litt i foten ved fremme slike forslag.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har dette noe med saken å gjøre. Butikkene som ønsker å se i sekkene til alle kunder går langt ut over de fullmaktene de har i henhold til både lovverk og ikke minst respekt for den enkelte. Når vi vet at dette tiltaket angivelig er for å redusere et totalt svinn, hvor de ansatte er ansvarlig for vel halvparten, så er det klart at øket kontrollvirksomhet mot egne ansatte vil virke.

Videre, må du som ansatt måtte forholde deg til et arbeidsreglement, hvor du ofte samtykker til kontrollvirksomhet. Da er det helt andre spilleregler som gjelder, enn for publikum som besøker butikken.

Dersom forholdstallet mellom ansatte og kunder i en butikk er 1:100, og de ansatte er ansvarlig for halvparten av svinnet, så betyr dette at en gjennomsnittlig butikkansatt er 100 ganger mer tyv enn kundene. Da sier jeg - rydd i eget hus, før dere begynner å mistenke enhver kunde.
har skjedd meg en eneste gang. Da spurte jeg bare vakta om han hadde lov og be om dette. Han svarte "ja med din tillatelse". Jeg sa han ikke fikk se og så gikk han bare. Han fulgte etter meg til jeg gikk ut da ... Men uansett så er det prinsippet som teller for meg. Jeg har aldri stjelt før og har ikke tenkt å starte heller. Har heller ikke vært i sjappa siden.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Restyle Vis innlegg
@Up, du ser ut til å ha blitt spurt endel ganger. 1) ta med cola inn i en matbutikk uten kvitering er idioti, det ser vel du også? 2) hadde vært morsomt å sett et bildet eller noe; for jeg tror du må se noe tvilsom ut dersom du virkelig får så dårlig behandling av annsatte som du hinter til.
Vis hele sitatet...
En del ganger? Neida, bare 2
Jeg pleier som regel gå inn kassa om jeg har kola, og vise at jeg har den.
Saken i dette tilfelle var at jeg var i samtale med en kamerat mens vi gikk inn, og vi kom oss innafor porten før jeg tenkte over det, og porten stengte.

Hadde kansje vært morsomt ja, men du får nøye deg med en kort beskrivelse... Jeg går ikledd Adidas Original Track Suit, ofte svart med gullstriper, og headspin lue.
Jeg ser absolutt ikke ut som en typisk hobbygangster som henger på vært gatehjørne i oslo.

Tipper de 2 hendelsene rett og slett har med og gjøre at jeg møtte feil folk, som sagt, det er bare de 2 gangene det har skjedd, og jeg har mange ganger lagt tilbake noe jeg ikke skulle ha allikevell, men jeg har bare blitt anklaget for og ha stjelt det jeg la tilbake, 1 gang.

PS. Hvorvidt og ta med kola inn i butikken er idioti, kommer helt ann på det.
Men ja, i den situasjonen hvor jeg bare hadde tatt en slurk og kolaen var god og kald, så var det kansje litt vanskelig og bevise at jeg hadde den fra før, uten kameraet.
(Btw, jeg drar ikke alle butikker under én kam, da jeg nevnte nøyaktig hvilke butikker mine hendelser foregikk )
Sist endret av Up; 19. mai 2009 kl. 01:57.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
jeg ser egentlig ikke problemet. har selv vært en ekstrem butikktyv. ofte tatt med meg varer til 400 kr ++ (gjerne over det, men da med sekk osv) , og kjøpt et brød og noe pålegg. både med og uten sekk. og bag. ofte er vi 2. har selv aldri blitt tatt eller stoppet. og jeg har ofte vært skikkelig lesset full.
bør ofte heller være bekymret for de med store jakker. eller de som har på seg mye klær, men man ser att er spinkle rundt hals og armledd.. de er værre enn de med sekk. og, om dere legger merke til noen som bare forsvinner litt, de bør dere titte etter. f.eks ved varmmat disken, der bør dere være mere oppmerksomme. fordi, den maten blir levert inne i butikken, er ofte bare å spise opp der inne, og eller bare stappe under armen og kjøpe en cola lix. har selv levd på den nesten et år. hver dag, kanskje flere ganger om dagen. bare sier dette for att dere som jobberi butikk skal bli mere ops på slikt har selv lagt opp nå. fått nok.

men uansett, det er vel ikke noe stort problem å bare vise fram sin egen sekk? bare for å hjelpe til å forhindre butikk tyveri. det er jo ikke store problemet. bare sørg for ikke å ha de mest pinlige tingene i sekken når man skal inn i butikken, eller bare legge den špå rullebåndet.

bare tipser dere gutta som jobber i butikk her inne. finne mange jakker med lommer på innersiden vettu
Vet ikke helt hva som er sagt tidligere her ...

Men jeg kan jo forstå at det er et ønske om at folk ikke skal ha med sekken inn i butikken, men de burde jo såklart sørge for å ha andre alternativer (låsbare skap er jo genialt) utenfor isåfall!

Angående at de vil se i sekken din og har grunnlag for dette, er det 2 ting man kan si til de:
1. Har jeg passert siste betalingspunkt? Hvis ikke, så har du ingen grunnlag for å skulle se i sekken min, for dersom jeg skulle ha noe der, er det ingenting som tilsier at jeg ikke skulle tatt dette frem når jeg kommer til kassen (Vektere feks. har ikke lov til å konfrontere folk før de har passert siste betalingspunkt).
2. Har du sett meg ta noe? Dersom ikke du har sett meg ta noe ser jeg ingen grunn til at du skal se i sekken min, da du ikke har noe som helst bevis på at dersom jeg har en vare i sekken min, at denne er tatt her (Vektere igjen, tar ikke kontakt hvis ikke de har sett det selv, eller på kamera).

Men så handler det jo også om å være litt hyggelig kanskje, altså ikke kverrulere og faen, for såklart virker man bare mer skyldig da!
La dem se i sekken din, om de er så domme at de sjekker deg og du blir uskyldig dømt - så er du irettelagt et erstatningskrav på 500 kr fra butikken.

Jeg ble bedt om å bli med på bakrommet en gang, hvor jeg måtte ta av meg jakken og rulle ut lommene. Alt dette fordi jeg var litt ubesluttsom med hvilken sjokolade jeg skulle kjøpe - og gikk derfor flere ganger frem og tilbake mellom sjokolade hyllene:P

Fikk 500 kr jeg så, om de vil - skal de gjerne sjekke meg når som helst igjen=) er veldig gøy å se hvor de skjemmes etterpå - om de tar feil da:P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Restyle: poenget er at det er overhodet ingen lovheimel for å krevje at ein person blir med på bakrommet på mistanke, ei heller å sjekke ryggsekker. At privatpersoner tar seg til rette er med på å erodere rettane folk har.

Difor er slikt ein uting som folk bør sei kontant nei til.
Som om ikke butikkjeder har nok peng til å investere i folk som sjekker overvåkningskameraer , eller kjøpe inn noen skap man kan legge den forbanna sekken i.
De som innfører reglene, da er det dems ansvar og tilrettelegge for at reglene kan bli fulgt på en enkel måte.
Ikke faen om jeg viser innholdet i min sekk uopfordret, det har med ren prinsippsak og gjør .
Legg er det eneste de får se om de spør og ikke noe annet.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Det beste hadde hvert om kundene på eget initiativ hadde åpnet sekken å vist kassereren innholdet. Dette er eldre mennesker veldig flinke på, mens yngre stort sett gir faen å er bråsjekke.
Vis hele sitatet...
Må jeg bevise at jeg er uskyldig? Skal alle uoppfordret tømme lommene sine også eller? Hva med å forby posete klær?
dette gjelder som regel for barn/unge og for de som er kjenninger fra butikkens side når det gjelder tyveri.. er mest for å "skremme", mens folk flest får lov til å ha med hva de vil av sekker, vesker o.l.
hvis ikke sjefen for butikken er heeelt nazi da
Sitat av Bassalf Vis innlegg
La dem se i sekken din, om de er så domme at de sjekker deg og du blir uskyldig dømt - så er du irettelagt et erstatningskrav på 500 kr fra butikken.

Jeg ble bedt om å bli med på bakrommet en gang, hvor jeg måtte ta av meg jakken og rulle ut lommene. Alt dette fordi jeg var litt ubesluttsom med hvilken sjokolade jeg skulle kjøpe - og gikk derfor flere ganger frem og tilbake mellom sjokolade hyllene:P

Fikk 500 kr jeg så, om de vil - skal de gjerne sjekke meg når som helst igjen=) er veldig gøy å se hvor de skjemmes etterpå - om de tar feil da:P
Vis hele sitatet...
dette er det ingen erstatningslov om, men om butikken har gjort noe stort ut av det eller om butikken er stor (som Coop Obs f.eks.) eller er et svært populært handlested for nærområdet gjør de det ofte sånn her, ikke at det skader meg å få litt ekstra cash akkurat
Har butikker egentlig lov til å nekte folk å handle der? I så fall ser jeg virkelig ikke problemet, de har et skilt, der det står at du IKKE skal ta med sekk inn. Hvis du ikke er villig til å åpne sekken for de ansatte, hvorfor går du inn? Det virker som matbutikken er nødt til å sette en vekter utenfor døren som nekter alle med sekk å gå inn.

Hvor har egentlig folk det fra at det tar år og dag å få lagt sekken bak kassa? Selvom hun/han har mye å gjøre, så tar ikke dette mer enn et par sekunder

unify: Ser du virkelig ikke problemet? Eller kanskje du har en bedre løsning til dette? Ser skap er blitt nevnt, men hva hindrer vel folk i å bare ignorere skapene? Hvis de ber deg åpne sekken er de nok temmelig sikre på at du har tatt noe.

LoRd: Hadde de vært litt hardere på det så kunne de vel bare bedt deg ikke shoppe der mer. Hva gjør du da? Er prinsippene dine så sterke at du vil gå en halv km til neste butikk? Eller er det kanskje ikke så viktig at de butikkansatte får se det slitne penalet og et par skolebøker?

Er det i det hele tatt noen her som virkelig ser dette som et problem? Eller er det bare noe smått å irritere seg over? Har i løpet av min levetid ALDRI blitt spurt om å åpne sekken, så da lurer jeg: hvor ofte skjer det dere?
Sitat av Zepplin Vis innlegg
Er det i det hele tatt noen her som virkelig ser dette som et problem? Eller er det bare noe smått å irritere seg over? Har i løpet av min levetid ALDRI blitt spurt om å åpne sekken, så da lurer jeg: hvor ofte skjer det dere?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det kun har skjedd meg en gang, etter skole, når man gikk der. Og, nei jeg ser det ikke som et problem. Og de som jobber i butikken ser nok an folk endel.

Jeg skjønner godt at de er skeptisk til f.eks en flokk med skoleelever med full oppakning som de ikke klarer å følge med inne i butikken. Samtidig, om dette er elever som har en laptop hver i sekken så skjønner jeg at den ikke blir henlagt sånn litt tilfeldig.

Man er uskyldig til noen har sett deg naske, mener jeg. Sånn som jeg forsto det på noen lengre opp her som jobber i butikk så ber man ikke noen om å vise tasken før man er rimelig overbevist at noe er stjelt. Isåfall fungerer det jo noenlunde da ?

På polet og ikea klarer de derimot å stille med skap. Det kan jo ikke være noe annet en økonomi som stopper dagligvarebutikkene fra å gjøre det samme..

Litt teit igrunn, var oppbevaringsbokser på det lokale senteret her tidligere og, men de forsvant. Det gjorde forresten utebenkene og, men det er en annen historie..
Sitat av Zepplin Vis innlegg
LoRd: Hadde de vært litt hardere på det så kunne de vel bare bedt deg ikke shoppe der mer. Hva gjør du da? Er prinsippene dine så sterke at du vil gå en halv km til neste butikk? Eller er det kanskje ikke så viktig at de butikkansatte får se det slitne penalet og et par skolebøker?
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig er prinsippene mine så sterke. Nå er det svært sjeldent jeg har med meg sekk fra jobb, men skulle så skje, så ser jeg ikke noe galt i at jeg har den på ryggen inne i butikken. Forøvrig så er det ingen av Kjedene her (nærbutikk,kiwi,obs) så har denne regelen her, så slipper å irritere meg over slik idioti.
Du ser vel problemet når det etter skolen kommer en haug ungdomskoleelever inn i en butikk, alle med sekk. Kan ikke si jeg selv noen gang har blitt anklagd og tviler sterkt på at de sjekker noen andre enn ungdom. Det er jo et kjent faktum at en liten del av befolkningen har det med å ødelegge for resten. Tviler sterkt på at denne regelen kom fordi en eller annen tenkte "Heey, nå har de som shopper her det litt for godt, finne på noe kødd med dem?". Når en gjeng ungdommer styrter inn på butikken og kjøper seg boller og brus, for så å stjele snus og godteri til den dobbelte verdien er jo dette noe butikken må gjøre noe med.

Merker mange her foreslår låste skap til å ha sekker i, men tror dere virkelig de som har med seg sekken for å naske vil ta i bruk disse skapene? Rettighetene dine forblir jo de samme, de ansatte har ingen rett til å holde deg igjen eller titte i sekken. Eneste jeg kan se funker er hardere regler, bruk skapene/la de ansatte titte i sekken, eller bli nektet adgang.

PS: Prøver absolutt ikke å slenge alle ungdom under en kam her, men er vel som regel folk i ung alder som har det for seg at nasking er nødvendig.
Sitat av Zepplin Vis innlegg
Du ser vel problemet når det etter skolen kommer en haug ungdomskoleelever inn i en butikk, alle med sekk. Kan ikke si jeg selv noen gang har blitt anklagd og tviler sterkt på at de sjekker noen andre enn ungdom. Det er jo et kjent faktum at en liten del av befolkningen har det med å ødelegge for resten. Tviler sterkt på at denne regelen kom fordi en eller annen tenkte "Heey, nå har de som shopper her det litt for godt, finne på noe kødd med dem?". Når en gjeng ungdommer styrter inn på butikken og kjøper seg boller og brus, for så å stjele snus og godteri til den dobbelte verdien er jo dette noe butikken må gjøre noe med.

Merker mange her foreslår låste skap til å ha sekker i, men tror dere virkelig de som har med seg sekken for å naske vil ta i bruk disse skapene? Rettighetene dine forblir jo de samme, de ansatte har ingen rett til å holde deg igjen eller titte i sekken. Eneste jeg kan se funker er hardere regler, bruk skapene/la de ansatte titte i sekken, eller bli nektet adgang.

PS: Prøver absolutt ikke å slenge alle ungdom under en kam her, men er vel som regel folk i ung alder som har det for seg at nasking er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Funfact: Det er like mange _godt_ eldre som nasker,kontra ungdommer.
Sitat av Zepplin Vis innlegg
Har butikker egentlig lov til å nekte folk å handle der? I så fall ser jeg virkelig ikke problemet, de har et skilt, der det står at du IKKE skal ta med sekk inn. Hvis du ikke er villig til å åpne sekken for de ansatte, hvorfor går du inn? Det virker som matbutikken er nødt til å sette en vekter utenfor døren som nekter alle med sekk å gå inn.
Vis hele sitatet...
Ja, butikker har nok i de fleste tilfeller rett til å nekte folk å handle der på bakgrunn av eiendomsretten. Men det bør være en spesiell og god grunn, fordi en butikk anses også som et slags offentlig sted (se sitat), slik at butikken i ettertid ikke kan anklages for diskriminering av noen art. At noen ønsker å beholde sine klær og eiendeler på kroppen mens de handler, uten å bli grunnløst ransaket, er neppe god nok grunn til å utestenge noen.

Det står mye rart på skilter, som vi egentlig ikke trenger å bry oss om. Jeg inngår ingen bindende avtale som svekker mine rettigheter hvis jeg går inn i en butikk, som ber meg via en plakat vise frem innholdet i en eventuell sekk uoppfordret.

Hvis en butikk ønsker å nekte meg adgang i døren på grunn av noe slikt, anbefaler jeg butikksjefen å ta et kurs i markedsføring. Jeg representerer en omsetning på omlag 100.000 kroner på årsbasis i dagligvarehandelen. Jeg hadde glatt gått til en annen butikk, etter å ha gjort butikksjefen oppmerksom på dette. Nå bor jeg i en by, så det er ikke så langt mellom butikkene. Jeg har likevel min faste butikk, som tilgodeses med hoveddelen av omsetningen jeg nevner ovenfor.

Hadde jeg bodd på "landet" og det var langt mellom butikkene, hadde jeg forhåpentligvis hatt en personlig relasjon til butikken, som hadde kjent meg som en redelig kar - og latt sekken min være i fred uansett.

Og for alle som lurer på hvor stort dette problemet er for mitt vedkommende? Det er ikke-eksisterende. Jeg har aldri blitt spurt om å vise frem sekk eller andre ting i butikken. Men jeg engasjerer meg likevel, fordi spørsmålene i tråden er av prinsippiell karakter.

Sitat av Justisdepartementet
Et offentlig sted er definert som et sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller sted hvor slik ferdsel rent faktisk finner sted. At området er privat eid, og eieren kanskje heller ikke ønsker ferdsel, er ikke avgjørende hvis slik ferdsel rent faktisk finner sted. Om området anses for alminnelig beferdet avgjøres særlig på bakgrunn av omfanget av ferdselen og eventuell avsperring og kontroll.
Vis hele sitatet...
Sitat av capidog Vis innlegg
Må bare si at jeg synes du bagatelliserer dette til noe MYE mindre enn det egenlig er.

Noen butikker praktiserer åpenbart "alle er mistenkt for butikktyveri inntil det motsatte er bevist". Det er fundamentalt feil i forhold til både den allmene rettsoppfatning (omvendt bevisbyrde) og ikke minst manglende respekt for menneskers privatliv og integritet.

Å se gjennom noens personlige eiendeler er forbeholdt politiet. Ikke engang en vekter som har tatt noen på fersken har anledning til dette (med det unntaket jeg har beskrevet tidligere i tråden). Det er en grunn til at dette er lovregulert så strengt.

En butikkansatt har altså ikke anledning til å titte i en tilfeldig kundes sekk, og burde ha skam nok i livet til å la være å spørre.

Så dette handler ikke om et enkelt isolert tilfelle av at noen ønsker å titte i en sekk, og at dette isolerte tilfellet kan kalles bagatellmessig. Det handler om praksisen noen butikker prøver å etablere. Og det er langt fra bagatellmessig.

Hvor skal grensen gå da? Bare sekken? Av med buksa? Opp i rektum?

Nei - ønsker butikkene å halvere svinnet, så kan de starte med å sjekke sekken til de ansatte i første omgang.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at de har rett til å se igjen sekken din, og jeg mener heller ikke at du skal gjøre det hvis de ber deg. Men hvis du ikke vil vise det du har i sekken behøver du ikke å lage et helvete for de ansatte i butikken.

Jeg er enig at det er dumt at butikken anser alle som skyldige inntil det motsatte er bevist. Men som mange andre sier her, hvor ofte skjer det egentlig? relativt lite.

så jeg mener at hvis du ikke vil at folk skal se igjennom sekken din, og det har du all rett til å ville, så kan du bare legge sekken bak kassa eller noe annet. Skjønner at de ansatte syns det er merkelig hvis du blånekter å vise sekken.

og debatten handler om å ha med en sekk inn på en butikk, og trur det må være en veldig spesiell person som tar hånda opp i r**** di for å sjekke om du har stjålet noe

Men mener fremdeles at dette er et egentlig veldig lite problem
Sist endret av Marre92; 19. mai 2009 kl. 15:59.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Trådstarter
I følge rettsystemet til Norge er man imidlertid i teorien uskyldig intill annet er bevist, og om kiwi skulle ha en annen vri på det ville vært særs, særs, særs, særs, særs merkelig.
Sitat av Marre92 Vis innlegg
Jeg sier ikke at de har rett til å se igjen sekken din, og jeg mener heller ikke at du skal gjøre det hvis de ber deg.
Vis hele sitatet...
Da er vi enige på dette feltet.

Sitat av Marre92 Vis innlegg
Men hvis du ikke vil vise det du har i sekken behøver du ikke å lage et helvete for de ansatte i butikken.
Vis hele sitatet...
Hvem har snakket om å lage et helvete? Dersom noen spør om å få se i sekken, sier man "nei". Hvis det er å lage helvete, så er det jaggu skjøre folk der ute.

Sitat av Marre92 Vis innlegg
Jeg er enig at det er dumt at butikken anser alle som skyldige inntil det motsatte er bevist.
Vis hele sitatet...
Fint. Da er vi enige om det også.

Sitat av Marre92 Vis innlegg
så jeg mener at hvis du ikke vil at folk skal se igjennom sekken din, og det har du all rett til å ville, så kan du bare legge sekken bak kassa eller noe annet.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen interesse i å overlate mine personlige eiendeler til fremmede mennesker. Butikken har ingen rett til å kreve dette, like lite som de har rett til å se i sekken. Men jeg aksepterer at du mener at dette er ok.

Sitat av Marre92 Vis innlegg
Skjønner at de ansatte syns det er merkelig hvis du blånekter å vise sekken.
Vis hele sitatet...
Du skjønner med andre ord at en butikkansatt synes det er merkelig at vedkommende ikke får invadere ditt privatliv, helt uten noen som helst grunn eller hjemmel? Da vil jeg nesten snu på det, og synes den butikkansatte er merkelig.

Sitat av Marre92 Vis innlegg
...
og trur det må være en veldig spesiell person som tar hånda opp i r**** di for å sjekke om du har stjålet noe
...
Vis hele sitatet...
Og det er her du trår skikkelig feil. Det handler ikke om hvor hånden puttes, i sekk, lommer, kroppsåpninger osv. Det handler om at det ikke er anledning til å sjekke om du har stjålet noe, ved å gjennomgå dine personlige eiendeler. Det er jo dette som er hele poenget med denne lange diskusjonen. Du kan anholdes hvis du har stålet noe. Og selv da er det ingen andre enn politiet som kan ransake deg.

EOD - med mindre jeg får direkte tilsvar, som i ditt tilfelle.
Sitat av capidog Vis innlegg

Du skjønner med andre ord at en butikkansatt synes det er merkelig at vedkommende ikke får invadere ditt privatliv, helt uten noen som helst grunn eller hjemmel? Da vil jeg nesten snu på det, og synes den butikkansatte er merkelig.



Og det er her du trår skikkelig feil. Det handler ikke om hvor hånden puttes, i sekk, lommer, kroppsåpninger osv. Det handler om at det ikke er anledning til å sjekke om du har stjålet noe, ved å gjennomgå dine personlige eiendeler. Det er jo dette som er hele poenget med denne lange diskusjonen. Du kan anholdes hvis du har stålet noe. Og selv da er det ingen andre enn politiet som kan ransake deg.

EOD - med mindre jeg får direkte tilsvar, som i ditt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Vel er veldig enig i det aller meste du sier
Det jeg mente var at jeg skjønner at en butikkansatt syns det er merkelig at en person ikke vil vise sekken, men på den andre siden kan jeg forstå at folk ikke vil det begynt å fått litt andre meninger nå som jeg leser alle innleggene her :P
Avslutte en diskusjon med EOD blir i mine øyne litt feil. Du diskuterer loven og dens betydning, vi andre diskuterer grensa mellom rett og galt, og relativiteten i handlingene - samt hvordan det kan og/eller bør håndteres.

Du fremtrer i denne debatten som veldig ivrig på å holde dine personlige rettigheter, og det er selvsagt ingenting galt i det. Og du har helt rett: vi har ingen rett til å gjennomgå dine saker, det være seg kroppsdeler eller personlige eiendeler. Det har heller ingen påstått, og jeg trur vi fatter tegninga etter hundreogfemtiene gang.

Når vi allikevel er inne på rettigheter, så er det ikke slik at noen spørr deg om å få gå igjennom sekken din i all offentlighet. Jeg vil tro de fleste butikkannsatte som går igjennom sakene dine spør om lov først, og gjør det på bakrommet der ingen andre ser deg. Da spørr man simpelhen bare om du kan bli med inn på bakrommet - uten å lage en større røre enn det. For der å spørre om det er greit. (Igjenn: de aller fleste butikker praktiserer ikke dette med mindre de faktisk er 100% sikre.)

Så jeg er litt spennt på akuratt hvor vi gjør en ulovlig handling. Å spørre om vi kan se i sekken din? Å spørre om du kan bli med inn på lageret? Gjort på rett måte, som de fleste butikker gjør: så gjør vi absolutt ingeting galt. Ytringsfriheten tillater oss å spørre spørsmål, dessværre. Og offentlig krenkelse kan man stort sett se bortifra, da jeg er rimelig.., nei vent, 100% sikker på at "kan du bli med inn på lageret" ikke går langt i retten.

Så siden du først snakker om hva alle har lov til, hvem som kan gjøre ditt, hvem som kan gjøre datt; vi har lov til å spørre om dette uten konsekvenser. Dersom butikker spørr, eller annklager dere for tyveri i offentlighet: annmeld det. Det har vi ikke lov til, og alle annsatte er fullstendig klare over det.

Edit:
Sitat av slashdot Vis innlegg
Restyle: poenget er at det er overhodet ingen lovheimel for å krevje at ein person blir med på bakrommet på mistanke, ei heller å sjekke ryggsekker. At privatpersoner tar seg til rette er med på å erodere rettane folk har.

Difor er slikt ein uting som folk bør sei kontant nei til.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, vi har ingen rett til å gjøre det. Men det er ingen lov mot å spørre pent, dersom man rimelig sikre bevis.
Sist endret av Restyle; 20. mai 2009 kl. 00:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Restyle Vis innlegg
Når vi allikevel er inne på rettigheter, så er det ikke slik at noen spørr deg om å få gå igjennom sekken din i all offentlighet. Jeg vil tro de fleste butikkannsatte som går igjennom sakene dine spør om lov først, og gjør det på bakrommet der ingen andre ser deg. Da spørr man simpelhen bare om du kan bli med inn på bakrommet - uten å lage en større røre enn det. For der å spørre om det er greit. (Igjenn: de aller fleste butikker praktiserer ikke dette med mindre de faktisk er 100% sikre.)
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er uredelig å spørje med mindre dei har eit svært godt grunnlag. Dei butikkane som held seg til å kun spørje dei ein er heilt sikre på har eg ikkje /store/ innvendinger mot, men dei som spør tilfeldige personar har eg lite til overs for - rett og slett fordi det lett kan oppfattast som ein ikkje har noko val for kunden, til tross for at ingen kan gjere noko om kunden vel å bare snu på hælen og gå sin veg.

Det er med andre ord ei erodering av rettar gjennom å skape ein tvangssituasjon. Ekstra ille blir det når ein uniformert vekter stiller spørsmålet. Då er det ikkje spesielt enkelt å sei kontant nei og gå sin veg.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Så jeg er litt spennt på akuratt hvor vi gjør en ulovlig handling. Å spørre om vi kan se i sekken din? Å spørre om du kan bli med inn på lageret? Gjort på rett måte, som de fleste butikker gjør: så gjør vi absolutt ingeting galt. Ytringsfriheten tillater oss å spørre spørsmål, dessværre. Og offentlig krenkelse kan man stort sett se bortifra, da jeg er rimelig.., nei vent, 100% sikker på at "kan du bli med inn på lageret" ikke går langt i retten.
Vis hele sitatet...
Du har nok inga sak i ein slik situasjon, men situasjonen er uheldig. Etter mi meining bør rett og slett ikkje eigar ha lov til å stille spørsmålet i ein slik situasjon, fordi det som nemt over veldig fort kan bli oppfatta som ein tvangssituasjon der ein ikkje har noko val, til tross for at ein har lova på si side.

Ved å forby spørsmålet vil ein fjerne problemet med tvangssituasjonen i stor grad, og iallefall tydeleggjere intensjonen med lova. Og intensjonen med lova er rimeleg klar: kun politiet kan ransake tilfeldige personer, og da skal dei ha ein god grunn.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget er at det er uredelig å spørje med mindre dei har eit svært godt grunnlag. Dei butikkane som held seg til å kun spørje dei ein er heilt sikre på har eg ikkje /store/ innvendinger mot, men dei som spør tilfeldige personar har eg lite til overs for - rett og slett fordi det lett kan oppfattast som ein ikkje har noko val for kunden, til tross for at ingen kan gjere noko om kunden vel å bare snu på hælen og gå sin veg.
Vis hele sitatet...
På sett og hvis er jeg helt enig. Men jeg syntes tanken på å totalforby spørsmålet blir betenkelig drøyt. Nettopp fordi seriøse butikker under seriøst styresett ikke spørr random personer. Selvsagt ser jeg det at å spørre random personer, eller uskyldige: er ubehagelig for kunden. Dette MÅ man styre unna. Det gir både butikken og idustrien dårlig rykte, og sender ut helt feil signaler.

Det jeg i utgangspunktet mener er at vi burde kunne spørre personer hvor vi kan bevise at de faktisk har noe i sekken, det være seg via kamera eller personlig innsikt i saken. For når man jobber i butikk, ser man slike hendelser iblandt, enten det er en kunde som sier ifra: da løper vi som oftest fort å skjekker kamera - og stopper dem i kassa. Eller hvis vi ser det selv.

Jeg mener iallefall, at vi bør kunne stoppe personer vi med garantert sikkerhet har sett stjålet. Sier di nei: er det stort sett ikke annet vi kan gjøre enn å se tyvgodset løpe ut av utikken, og vente på en annmeldelse som med 90% sikkerhet blir hennlagt.
Virker som at det mangen her mener er at vi bare kan oppføre oss nett som vi vil inne på butikken. Vi kan stjele så mye som vi vil, for de kan ikke ta oss osv. Hvordan skal egentlig en butikkeier beskytte seg for tyveri?

Hvis det står ett skilt om at det ikke er lov med sekk inne i butikken, er jo det ett regelbrudd hvis du har det. Jeg vet at det ikke er en lov, og derfor ikke kan bli straffet, men det burde jo vert konsekvenser for det..?