Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3629
Vet du kan få skader i hjernen vist du bruker Molly for ofte. Er det snakk om permanente skader eller vil hjernen «bygge seg opp» igjen etter hvert?
Virkestoffene bygger som regel seg fint opp igjen etter tid. Men det er jo nevrotoksisk. Noen bikker utenfor og får bipolar lidelse etter hyppig bruk. Den gjengen vi var fikk ikke det etter EKSTREMT bruk, ikke bare hyppig her nei. Så den leksa lærte man fort den gangen
Tviler på at bruk av mdma resulterer i bipolar lidelse. At hyppig bruk kan føre til depresjoner og mye annet er jeg med på.
Skader påført av mdma er gjerne kroniske ja. Dog etter flere år så blir det ofte bedre.
Hvor ofte må man ta det for å få varige skader da? Si man tar det 4 ganger på veldig kort tid.
Det øker sjangsen, men dette er inviduelt. Jeg har tidligere misbrukt mdma (oftere enn 1 gang i måneden), men jeg har ikke fått noen langvarige skader av dette. Anbefaler dog ingen andre det jeg har gjort.

Tar du det ukentlig i et år så tror jeg sjangsen er veldig stor for at du vil ha en lang periode med depresjon.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Brukte mdma 1-2 ganger i mnd. I 6-7 mnd ca. Hadde bare røyket hasj før dette. Nå 3 år senere har jeg fortsatt plager av dette. Mange som mener det er trygt det mener ikke jeg. Plagene har blitt mye bedre men de kommer til å være der i noen år til om ikke allitd for min del.
Sitat av xex Vis innlegg
Hvor ofte må man ta det for å få varige skader da? Si man tar det 4 ganger på veldig kort tid.
Vis hele sitatet...
Varierer veldig fra person til person. Følg instruksene for hvordan man skal bruke det isteden for hvordan man ikke skal bruke det.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Brukte mdma 1-2 ganger i mnd. I 6-7 mnd ca. Hadde bare røyket hasj før dette. Nå 3 år senere har jeg fortsatt plager av dette. Mange som mener det er trygt det mener ikke jeg. Plagene har blitt mye bedre men de kommer til å være der i noen år til om ikke allitd for min del.
Vis hele sitatet...
Hva slags plager?

Du har misbrukt det ganske sterkt her ja. Hva slags doser tok du?

MDMA er et av de mildeste stoffene mtp. skadepotensiale om du gidder å bruke det på en hensynsfull måte.
Sist endret av Sopphuet; 24. oktober 2019 kl. 22:19.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan være permanente, i indirekte mening da mdma kan ødelegge kjemien i hjernen (særlig lykke og glede senteret) langvarig. Dette oppleves av mange som uutholdelig og man kan bli svært deprimert og suicidal, og dermed fortsette å ta mdma eller andre stoffer. All overbruk av rusmidler kan lede til permanente skader og jeg kjenner til et knippe folk som har tatt selvmord av hyppig bruk av mdma, og folk som har svidd av alt og blitt kronisk (mer enn to år) deprimerte, og folk som har supplert med andre rusmidler for å føle noe og endt opp med psykose hvor psykosen har gitt permanente forandringer i hjernen.

Etter en ukritisk ungdomstid har jeg valgt å holde meg helt til mdma max en gang i året nå.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Plager som, deppresjon. Følelsen av å altidkunne slappe helt av, alltid litt anspent. Føler aldri glede som jeg gjorde før heller. Lite livslyst.mye angst og tankespinn. Bekymringer som ikke stopper osv. Det har blitt bedre med åra men er langt unna normal. Målte serotonin hos legen og det var under normalen også. Så ja det er bevis nokk for at det har gjort perm skader hos meg. Har klar og holde meg unna molly å alt annet uten om hasj i ettertidnn

Dosene jeg tok var mellom 0.2 -0.5g totalt hver gang. Hadde ingen nedtur de første mnd, bare afterglow. Alt var perfekt og jeg snakket bare bra om mdma. Sånfeil kunne man ta.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Plager som, deppresjon. Følelsen av å altidkunne slappe helt av, alltid litt anspent. Føler aldri glede som jeg gjorde før heller. Lite livslyst.mye angst og tankespinn. Bekymringer som ikke stopper osv. Det har blitt bedre med åra men er langt unna normal. Målte serotonin hos legen og det var under normalen også. Så ja det er bevis nokk for at det har gjort perm skader hos meg. Har klar og holde meg unna molly å alt annet uten om hasj i ettertidnn

Dosene jeg tok var mellom 0.2 -0.5g totalt hver gang. Hadde ingen nedtur de første mnd, bare afterglow. Alt var perfekt og jeg snakket bare bra om mdma. Sånfeil kunne man ta.
Vis hele sitatet...
Vel du har jo da doblet doseringene og litt til av det som er anbefalt, så at du har fått bivirkninger av det er vel kanskje ikke så rart?
Trådstarter
28 3
Jeg har tatt det først 2 dager på rad (ca 0,2g begge gangene) for å deretter vente en måned å ta 0,5g for å ta 0,3 etter en ny måned. Tror dere jeg allerede har greid å pådra meg skader etter dette?
Sist endret av Sozze; 25. oktober 2019 kl. 21:40.
Anonym bruker
"Nummen Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har selv tatt det før 2 dager på rad, var ikke akkurat det smarteste men har ikke gjort noe merkbart med meg. Fikk «brain zaps» i noen dager etterpå, men disse forsvant etterhvert. Lærte meg å respektere MDMA mere iallefall.
Sitat av Sozze Vis innlegg
Jeg har tatt det først 2 dager på rad (ca 0,2g begge gangene) for å deretter vente en måned å ta 0,5g for å ta 0,3 etter en ny måned. Tror dere jeg allerede har greid å pådra meg skader etter dette?
Vis hele sitatet...
Umulig å si om du har skadet deg eller ikke, men det er helt klart ikke smart av deg å fortsette når du ikke engang er sikker på om bruken din har skadet deg eller ei.
2016-2017 tok jeg «ekstreme mengder» MDMA. Hver helg. Noen ganger 2 ganger pr uke. Det mest ekstreme var rundt 17. mai 2016.

Da tok jeg 6 dager på rad.

Var deprimert i 3 mnd.

Om jeg har varige skader? Helt sikkert.

Men det er ikke noe jeg tenker over. Har bestemt meg for å aldri ta MDMA igjen.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sozze Vis innlegg
Jeg har tatt det først 2 dager på rad (ca 0,2g begge gangene) for å deretter vente en måned å ta 0,5g for å ta 0,3 etter en ny måned. Tror dere jeg allerede har greid å pådra meg skader etter dette?
Vis hele sitatet...
Noe jeg føler veldig mange gjør er å henge seg opp i om man potensielt har tatt skade fra det.

Om du ikke har fått noe merkbar skade fra det, anse deg selv som heldig og ha mer respekt for stoffet. Med tanke på at du er i tvil om du har fått skader har du mest sannsynlig ikke fått noe, og å tenke på det kan ofte føre til en placebo-effekt.

Min teori er at mye av "skadene" man får av MDMA ligger mye psykisk. Hvis man tror man kommer til å pådra skade, så kan man ofte oppleve at det er det som skjer. Samme gjelder nedturer.

Har selv en vennegjeng på rundt 7-8 som har tatt MDMA uten å ta mye hensyn til regler om dosering og ventetid. Ingen hevder at de har pådratt seg skade fra det i etterkant, og det virker heller ikke sånn. Jeg har derimot vært litt mer forsiktig, med hvertfall minst 1mnd mellomrom (vanligvis 2-3) og kan ærlig si at jeg ikke merker en eneste forskjell i "serotoninmengden" min. Har vært enkelttilfeller der jeg også har glippet på ventetid mellom hver gang.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
jeg har helt slutta å tro på mdma som bærekraftig rusmiddel, derfor syns jeg det er vanskelig å forholde seg til de nye studiene som viser få eller ingen tegn til hangover når MDMAen blir gitt i klinisk setting med helsepersonell. Vi vet at mange legemidler er radikalt mindre dødelige og farlig i slike settinger, men det sier noe også om stoffets iboende risk/trygghet. Virker for godt til å være sant. Vi er så innmari villige til å hegne om favorittene våre - være det mdma eller cannabis.

Det er kanskje situasjonen og blandingen av alt annet man gjør, som skaper slitenheten, suicide tuesday, depersonalisering.
man kunne tenke seg at mange hadde blitt sliten av å være på rave i timesvis, helt uten dop. en viktig, parallell forklaring.

jeg tror det er mye sunnere å drikke TE kokt av SOPP, enn å innta mdma. det er ingen i rusreform, hverken aktivistene selv, eller deres tilknyttede lege/psykolog/osv som kan dokumentere at menneskekroppen kommer tilbake til normalen - det ville kreve undersøkelser som ikke er praktiske, eller så er de dyre, eller utilgjengelige på annen måte.

Leser man om mekanismen til mdma "tømme enorme mengder serotonin inn i cellene" så får det meg til å tenke på et kredittkort.
Greit å ha en nødsituasjon, men hvis du hele tiden overtrekker kontoen din eller den alltid tappes, så vil du mangle et overskudd
du ellers ville hatt. Det er også toleranse-argumenter å tenke på, der magien gradvis blir borte og ikke kommer tilbake igjen, kryss-toleranse, endogen toleranse for serotonin i cellen (skummelt å tenke på)

blandt annet så måtte man måle konsentrasjon av serotonin i cellene til folk over tid - vi har ingen måte å måle serotonin på i cellen som er enkel - det nærmeste vi kommer er en ryggmargstest som måler serotonin metabolitter - ideelt sett så skulle man målt disse metabolittene kontinuerlig over lang tid - med og uten mdma - for å bli klokere på hvordan dette fungerer. En enkeltmålning er ikke så verdifull.

hvis noen vil korrigere eller pirke på dette - go ahead
Sist endret av meaculpaUIO; 26. oktober 2019 kl. 15:55.
Ved grovt bruk kan du få små perforeringer i "posen" som hjernen ligger i, som kan øke faren for infeksjoner. Var når jeg leste det at jeg lærte ordet "perforering" så det er det jeg har og bidra med
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg vet ikke, det kan jo være ganske individuelt - men i tilfeller jeg har lest om hvor folk har hatt et enormt overforbruk av MDMA så er skadene som medfølger en enormt redusert kortidhukommelse som er permanent.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
jeg har helt slutta å tro på mdma som bærekraftig rusmiddel, derfor syns jeg det er vanskelig å forholde seg til de nye studiene som viser få eller ingen tegn til hangover når MDMAen blir gitt i klinisk setting med helsepersonell. Vi vet at mange legemidler er radikalt mindre dødelige og farlig i slike settinger, men det sier noe også om stoffets iboende risk/trygghet. Virker for godt til å være sant. Vi er så innmari villige til å hegne om favorittene våre - være det mdma eller cannabis.

Det er kanskje situasjonen og blandingen av alt annet man gjør, som skaper slitenheten, suicide tuesday, depersonalisering.
man kunne tenke seg at mange hadde blitt sliten av å være på rave i timesvis, helt uten dop. en viktig, parallell forklaring.

jeg tror det er mye sunnere å drikke TE kokt av SOPP, enn å innta mdma. det er ingen i rusreform, hverken aktivistene selv, eller deres tilknyttede lege/psykolog/osv som kan dokumentere at menneskekroppen kommer tilbake til normalen - det ville kreve undersøkelser som ikke er praktiske, eller så er de dyre, eller utilgjengelige på annen måte.
Vis hele sitatet...
I disse dager kan du selv gå gjennom flere av studiene gjort av MAPS på MDMA assistert psykoterapi for pasienter med PTSD. Disse teststudiene er nå godkjent av FDA til Nivå 3, så dem er nok inne på noe. Alle elementene er viktig. Dosering, terapaut, setting, forberedelser og intensjon. Alt i alt bidrar dette til at doseringen er svært lav og er ikke like utslagsgivende på bivirkninger.

John Hopkins University og en stor bråte flere har satt i gang flere typer psilocybin studier som også viser lovende resultater iht depresjon, avhengighetslidelser og neurogenese. Det studeres på "entourage effect" med andre helsefremmende sopptyper for å bremse alzheimer i Sveits.

Overnevnte eksempler på et riktig og vettug bruk av disse stoffene, klinisk og strengt regulert som jeg og forhåpentligvis mange andre mennesker har store forventninger til
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Leser man om mekanismen til mdma "tømme enorme mengder serotonin inn i cellene" så får det meg til å tenke på et kredittkort.
Greit å ha en nødsituasjon, men hvis du hele tiden overtrekker kontoen din eller den alltid tappes, så vil du mangle et overskudd
du ellers ville hatt. Det er også toleranse-argumenter å tenke på, der magien gradvis blir borte og ikke kommer tilbake igjen, kryss-toleranse, endogen toleranse for serotonin i cellen (skummelt å tenke på)
Vis hele sitatet...
Ang. PTSD: Greia er vel ikke at MDMA skal brukes som fast medisin, men ved behandling med kvalifisert personell. Kroppen får nok restituert seg ok mellom øktene. Under behandling/påvirkning kan man lettere nærme seg for vanskelige eller undertrykkede traumer, og derfor har MDMA potensiale for være en midlertidig krykke for å bearbeide disse.

Er ellers enig i at MDMA er et stoff for folk tidlig i tjue-åra. Magien gir seg omtrent like fort som skadevirkningene (depresjon) oppstår. Pleier å referere til det som "løgneren" blant rusmidler fordi det gir en såpass intens effekt med lite positive ettervirkninger. Med mindre man bruker det medisinsk, som da vil være noe helt annet.
Når du konstant er annspent, du får ikke sove om natten. Du bare ligger der, anspent. Og tenker. Hele tiden. Klarer ikke å slappe av for å sovne. Dette varte i flere uker for meg. Jeg tokk mdma og knips og speed hele tiden. Gjerne mdma med redosering flere dager på rad. 6 knips på en kveld. Nå har jeg rørt mdma 2-3 ganger på 5-6 år. Er mye bedre nå, yoga hjelper å flytte fokus ut av the mind. Det var helt forferdelig i flere mnd husker jeg. Men jeg junket, hatet livet og ville bare ruse meg.. Anbefales ikke. Mdma er en fantastisk substans med stort healing/selvutviklings potensiale, men må brukes riktig. Nok et argument for å legalisere bruk og selge med bruksanvisning. Leste i avisen om en nordman som døde i england etter å ha tatt 1g første gangen han prøvde det. Gi informasjon til de unge, ikke bare lat som det ikke finnes og klandre dealere og brukere for å gjøre noe ulovelig. Noen kommer alltid til å eksprimentere, vet de i det minste hva de driver med så reduserer vi skadene.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet ikke om det er mdma sin skyld eller andre faktorer som spiller inn her. Det er sirka 2mnd siden jeg rørte noe rus stoff. Idag tiltet det helt, ville ta livet av meg osv. Kom i snakk med noen karer å fikk meg en lisse, nå er alt helt king kong igjen. Jeg har ruset meg på det diverse "ufarlige" heimkunskaper når jeg var ung.

Alle vet det ikke er bra å ruse seg som ung, men jeg gjorde det likevell

Samme om mollyen ødelegger hjerneceller eller ikke, dum blir man uansett. Men det går over.

Så ta alt med måte, kun mdma maks 1gang hvert halve år.

Du har ikke skrivd noen alder så regner nesten med at du er litt for ung.