Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2305
Hei alle freakere!

Jeg har et problem med en oppdragsgiver som mener han ikke trenger å utbetale lønnen som på forhånd var avtalt for jobben jeg gjorde.
Jeg var en del av en gruppe på seks stykker som utgjorde en testgruppe for et facebookspill. Under møtet med oppdragsgiver fikk vi beskjed om at kravet kunne få minstegodtgjørelsen for oppdraget (3000), var å sende ut minst 50 invitasjoner og gjøre 100 'ratinger' inne i spillet. Dette ble også kommunisert via epost.

Etter endt testperiode fikk vi en oversikt fra oppdragsgiver som viste at 4/6 hadde oppfylt kravene med veldig god margin, men i ettertid nekter de å utbetale oss minstegodtgjørelsen. Grunnen dems er at de mener det var en misforståelse og at minstegodtgjørelsen krevde at vi vervet (skaffet deltagende spillere) minst 50stk.

Nå sitter jeg her ganske sur fordi jeg føler jeg har kastet bort mange timer på å promotere hans produkt uten å få noe igjen for dette. Både jeg og de andre i testgruppen står på vårt og hva vi mener ble kommunisert under møtet og det som ble skrevet i eposten vi mottok.

Er det noen som har vært i lignende situasjoner og har gode råd å komme med? Eller generelle tips om hvordan greia kan løses?

Har en anelse om at de prøver seg på en spansk en ettersom vi er 'unge studenter', og dermed tror de kan sno seg unna.

Håper også at min erfaring vil gjøre andre der ute bevisste på å få en tydelig avklaring på forhånd om dere skal gjøre noe lignende.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Ville du ha betalt noen 3000kr for å sende ut 50 invitasjoner og gjøre 100 'ratinger' på ett Facebook spill?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis du har invitert 50 stk, la oss si 30 av disse blir medlemmer, du mangler enda 20 stk ifølge avtalen, hvor lang tid kan dette ta å skaffe de resterende?

Prøv å bli enig om at du skaffer totalt 50 medlemmer, så får du 3500-4000,- Pga missforståelser fra begge parter.
Hva står det ordrett i e-posten dere fikk om å sende ut invitasjoner/verve folk?
Siter e-posten?
Trådstarter
Beklager. Tenkte at det ble litt for tørt om jeg inkluderte eposten men her er den iaf.

Dere er første gruppe som starter testingen og vi håper dere vil gi full gass og at vi får inn så mange brukere som overhode mulig. Testingen starter i morgen og instruks + link til applikasjonen sender vi ut i løpet av morgendagen. Som nevnt tidligere skal dere sende ut et minimum av 100 komplimenter til venner og venners venner samt 50 invitasjoner inn i spillet. Når dere trykker på applikasjonen er dette selvforklarende i og med at første versjon er veldig enkel og dreier seg om å sende et hyggelig kompliment til en venn eller venners venn.
Vis hele sitatet...

Minstelønnen per testperson var på 3000, og det var egentlig hovedgrunnen til at jeg ble med. Jeg forsto i løpet av presentasjonen av spillet de hadde at det ikke kunne bli spesielt populært, og det sa jeg også i fra om.
Se til at arbeidsgiver skjønner at dere ikke vil gi dere på dette. Deretter følger du prosedyren her:

Arbeidstilsynet - Hva gjør du når du ikke får utbetalt lønn til avtalt tid?
Trådstarter
Takker for svar. Men lurer også på om det bare er jeg som misforsto, eller om min opprinnelige antakelse var korrekt om at minstekravet for godtgjørelsen var kun 100 'ratinger' og 50 invitasjoner.
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Takker for svar. Men lurer også på om det bare er jeg som misforsto, eller om min opprinnelige antakelse var korrekt om at minstekravet for godtgjørelsen var kun 100 'ratinger' og 50 invitasjoner.
Vis hele sitatet...
Det blir det i så fall forliksrådet/retten som kommer til å avgjøre. Ut fra e-posten hvor det står "dere skal sende ut(...) 50 invitasjoner inn i spillet", er jeg enig med deg - det står jo ikke noe om at disse invitasjonene må bli godtatt.

Hvis alle 6 står på dette, og det ikke er noen andre avtaler du har latt være å nevne, vil jeg tro retten vil ta deres side
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Hvem arbeidsgiver betaler 3000,- for å prometere et facebookspill til 50 personer?

Bare lønna kontra oppgaven hadde gjort meg veeeeldig suspekt..
Etter avtalens ordlyd virker det som om din tolkning er den mest naturlige.
Videre er det i avtaleretten noe som kalles uklarhetsregelen eller "forfatterrisikoen". For dette tilfellet vil det si at den som forfattet avtalen/avtalevilkårene er nærmest å bære risikoen for eventuelle uklarheter som oppstår.

I tvilstilfeller for om det er inngått avtaler tolkes dette til ugunst for den som etter forholdene burde ha uttalt seg klarere. Når det her er oppdragsgiveren/arbeidsgiveren som forfatter avtalen så er det også han som skal sørge for at uttrykker seg tilstrekkelig klart og konsist.

Dere skal ikke måtte jobbe gratis som følge av en avtale inngått grunnet arbeidsgivers uklarhet.

Imidlertid virker det også ganske rart at han er villig til å betale 3000 kr for 100 komplimenter og 50 invites, og det kan spørres om dere burde ha forstått at summen var for høy i forhold til arbeidsmengden deres - altså om dere var i god tro ved avtaletidspunktet. For eksempel etter avtaleloven § 32 om feilskrift (selv om jeg er litt i tvil om den kan gjøres gjeldende her)
Sist endret av OstiasMoscas; 8. mai 2012 kl. 19:02.
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvem arbeidsgiver betaler 3000,- for å prometere et facebookspill til 50 personer?

Bare lønna kontra oppgaven hadde gjort meg veeeeldig suspekt..
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt. Men du kan også snu på det og si at hvem betaler noen 3 000 kroner for å få 50 andre til å klikke "ja" på spillet?

Jeg regnet godtgjørelsen som betaling for at du brukte din egen facebookprofil til å promotere noe som egentlig var ganske kleint til venner på profilen.

Sitat av OstiasMoscas Vis innlegg
Etter avtalens ordlyd virker det som om din tolkning er den mest naturlige.
Videre er det i avtaleretten noe som kalles uklarhetsregelen eller "forfatterrisikoen". For dette tilfellet vil det si at den som forfattet avtalen/avtalevilkårene er nærmest å bære risikoen for eventuelle uklarheter som oppstår.

I tvilstilfeller for om det er inngått avtaler tolkes dette til ugunst for den som etter forholdene burde ha uttalt seg klarere. Når det her er oppdragsgiveren/arbeidsgiveren som forfatter avtalen så er det også han som skal sørge for at uttrykker seg tilstrekkelig klart og konsist.

Dere skal ikke måtte jobbe gratis som følge av en avtale inngått grunnet arbeidsgivers uklarhet.

Imidlertid virker det også ganske rart at han er villig til å betale 3000 kr for 100 komplimenter og 50 invites, og det kan spørres om dere burde ha forstått at summen var for høy i forhold til arbeidsmengden deres - altså om dere var i god tro ved avtaletidspunktet. For eksempel etter avtaleloven § 32 om feilskrift (selv om jeg er litt i tvil om den kan gjøres gjeldende her)
Vis hele sitatet...
Takker så mye for ditt innspill. Vet du om uklarhetsregelen er hjemlet noe sted, eller er det bare sedvane/rettsprinsipp?
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Jeg ser poenget ditt. Men du kan også snu på det og si at hvem betaler noen 3 000 kroner for å få 50 andre til å klikke "ja" på spillet?

Jeg regnet godtgjørelsen som betaling for at du brukte din egen facebookprofil til å promotere noe som egentlig var ganske kleint til venner på profilen.



Takker så mye for ditt innspill. Vet du om uklarhetsregelen er hjemlet noe sted, eller er det bare sedvane/rettsprinsipp?
Vis hele sitatet...
Uklarhetsregelen er et alminnelig avtalerettslig tolkningsprinsipp, som følger av rettslig teori og langvarig rettspraksis.
Til syvende og sist dreier seg om hvem som er nærmest å bære risikoen for feilen/uklarheten.

Prinsippet kommer for eksempel til uttrykk i dommen i Rt. 1992 s1105:
Sitat av Førstvoterende uttaler
"Den kontraktsbestemmelse en her står overfor, er ikke helt klar. Ordlyden kan forstås på ulike måter, og begge parter kan påberope reelle hensyn for sin fortolkning. Bestemmelsen er en del av NSBs standard kontraktsgrunnlag, og det tolkningsprinsipp at uklarhet i en avtalebestemmelse skal fortolkes mot den som burde uttrykt seg klarere, kommer inn her, uten at dette har hatt avgjørende betydning for mitt standpunkt", jf. dommen s. 1108
Vis hele sitatet...
Det står mye fornuftig om uklarhetsregelen her: http://jusinfo.no/index.php?site=def...21/839/881/888
Sist endret av OstiasMoscas; 8. mai 2012 kl. 19:49.
Har du signert noe papirer?
Står jo ingenting i den eposten du siterte at du skal ha betalt 3000,-
Trådstarter
Takker så mye igjen, OstiasMoscas, skal lese hva som står der.

Sitat av Poppee Vis innlegg
Har du signert noe papirer?
Står jo ingenting i den eposten du siterte at du skal ha betalt 3000,-
Vis hele sitatet...
Nei, er vanligvis veldig flink på å ha alt skriftlig, men i denne saken har jeg vært tett i pappen. Jeg siterte ikke hele eposten, fordi i resten av den sto det om bonusordninger etc, men ikke om de 3 000. Men som jeg forsto det da jeg leste dem var det underforstått at det var en henvisning til det som ble muntlig avtalt fra møtet at det var kravet for minstegodtgjørelsen.
Så lenge du ikke har signert noen form for arbeidskontrakt er det heller ikke din arbeidsgiver...
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvem arbeidsgiver betaler 3000,- for å prometere et facebookspill til 50 personer?
Vis hele sitatet...
Hvilke arbeidsgivere* Sorry, men det der er en stygg leif.
Trådstarter
Sitat av Poppee Vis innlegg
Så lenge du ikke har signert noen form for arbeidskontrakt er det heller ikke din arbeidsgiver...
Vis hele sitatet...
Jeg ser den. Men vi ble vel ikke ansatt fast heller, mer som en freelancer. Og en muntlig avtale er vel like bindende som en skriftlig avtale? Det vil da si at vi har hans ord, mot 6 av oss som satt i gruppen.
Sist endret av B_Romeo; 8. mai 2012 kl. 20:23. Grunn: skriveleif
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Jeg ser den. Men vi ble vel ikke ansatt fast heller, mer som en freelancer. Og en muntlig avtale er vel like bindende som en skriftlig avtale? Det vil da si at vi har hans ord, mot 6 av oss som satt i gruppen.
Vis hele sitatet...
Ganske vanskelig å bevise at det er blitt sagt... Kan jo hende dere 6 har gått sammen for å ut presse firmaet for litt penger?

Selv om det er freelance så skal det helst være en kontrakt der.
Sitat av Poppee Vis innlegg
Så lenge du ikke har signert noen form for arbeidskontrakt er det heller ikke din arbeidsgiver...
Vis hele sitatet...
Er det avtalt en tjeneste mot en motytelse trenger han det ikke å være en arbeidskontrakt, det kan være en avtale like fullt.


Sitat av For eksempel
Petter! Jeg gir deg 3000 kr hvis du sender 100 komplimenter og 50 invites i løpet av de neste tre dagene.

Flott Lars, vi har en avtale!
Vis hele sitatet...
Så fremt det foreligger et tilbud og en aksept, er avtale i utgangspunktet inngått. I norsk avtalerett hersker formfriheten, det finnes ikke et krav om skriftlighet. Imidlertid vil det selvfølgelig være i avtalepartenes interesse å ha alt skriftelig, ellers så kan man slite bevismessig senere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Om noen er interesserte i å vite hvordan på visa ble, så kom vi til slutt til et forlik der vi får utbetalt halvparten av summen, altså 1 500 kroner. Jeg ser på det som en 'grei' deal, da det virker som om det faktisk har vært en ærlig misforståelse/miskommunikasjon fra deres side, og det er like greit å bare få en slutt på saken!

Takker igjen til alle som kom med innspill, dere var til stor hjelp
Sist endret av B_Romeo; 17. mai 2012 kl. 00:59.