Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1661
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Hei

Jeg er nå halvveis ut i 2. klasse på studiespes. Etter en del timers undring har jeg kommet frem til at dataingeniør er en utdanning som passer meg. Jeg har nå både fysikk og R1, og tar R2 neste år. Fysikken går rimelig dårlig, og det ser ut til at jeg ender opp med en 2'er på kortet. Matten kunne også ha gått bedre, da jeg i dette faget vipper mellom 3 og 4.

Med karakterer som dette, innser jeg at jeg aldri vil ha muligheten til å komme inn på noe universitet. Å studere på en høyskole blir dermed muligheten, og jeg lurte da på om dette minsker jobbmulighetene betraktelig.

Er det noen som vet noe om dette? Eventuelt har noen erfaringer hvor de har fått/ikke fått en jobb etter hvor de studerte?
Sitat av fy0phn Vis innlegg
Hei

Jeg er nå halvveis ut i 2. klasse på studiespes. Etter en del timers undring har jeg kommet frem til at dataingeniør er en utdanning som passer meg. Jeg har nå både fysikk og R1, og tar R2 neste år. Fysikken går rimelig dårlig, og det ser ut til at jeg ender opp med en 2'er på kortet. Matten kunne også ha gått bedre, da jeg i dette faget vipper mellom 3 og 4.

Med karakterer som dette, innser jeg at jeg aldri vil ha muligheten til å komme inn på noe universitet. Å studere på en høyskole blir dermed muligheten, og jeg lurte da på om dette minsker jobbmulighetene betraktelig.

Er det noen som vet noe om dette? Eventuelt har noen erfaringer hvor de har fått/ikke fått en jobb etter hvor de studerte?
Vis hele sitatet...
Jobb får du nok uansett. Husk at det er langt flere som tar utdanning ved høyskole enn universitet her til lands! Du får kanskje en kjipere førstejobb , men det ødelegger nok ikke så mye for deg til syvende og sist. Når du først kommer ut i jobb er det arbeidserfaring som teller.

Om du skulle ha veldig lyst kan du jo alltids søke deg inn på master etter du har fått bacheloren, eventuelt flytte over etterhvert.
Dataingeniørlinja ved UiA var åpent i 2011, dvs at alle som oppfylte minstekravne kom inn på studiene. Du kan lese mer om dette her: http://www.uia.no/no/portaler/studie...ioerfag_-_data

Selv om du har litt dårlige karakterer så betyr ikke det at du ikke kommer inn på et universitet, du må kanskje regne at du ikke kommer inn på de mest populære skolene som f.eks i Oslo eller Trondheim.
Sitat av Orph Vis innlegg
Husk at det er langt flere som tar utdanning ved høyskole enn universitet her til lands! Du får kanskje en kjipere førstejobb , men det ødelegger nok ikke så mye for deg til syvende og sist.
Vis hele sitatet...
Mener du med andre ord at høgskole-utdanning er mindre bra/attraktivt enn universitet..?

Det å feks. ta en ingeniørutdanning spiller ingen forskjell fra høgskole til universitetet da man tar den samme identiske utdanningen.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Mener du med andre ord at høgskole-utdanning er mindre bra/attraktivt enn universitet..?

Det å feks. ta en ingeniørutdanning spiller ingen forskjell fra høgskole til universitetet da man tar den samme identiske utdanningen.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Høyskoler har primært bachelorgrader, mens universitet har siving/master-grader. Det er en del overlapp mellom gradene, men det er definitivt forskjell i jobbmulightene.

Når det er sagt så skal det godt gjøres å slite med å få jobb etter noen ingeniørutdanning i dette landet nå, og høyskoler er et godt alternativ for folk som vil ut i jobb fort. Mange ingeniøryrker er uansett learning by doing.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Mener du med andre ord at høgskole-utdanning er mindre bra/attraktivt enn universitet..?

Det å feks. ta en ingeniørutdanning spiller ingen forskjell fra høgskole til universitetet da man tar den samme identiske utdanningen.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte mener du de er identiske?
Stemmer som blir nevnt over her. Ingeniører er svært ettertraktet på arbeidsmarkedet, og ikke bare som ren dataingeniør men også stillinger som omhandler IT-ledelse på enkelte områder. Tror ikke nødvendigvis det skal bli noe problem å skaffe deg jobb.
Jeg tviler også litt på at høgskole-utdanningen er noe mindre attraktivt på arbeidsmarkedet enn en universitets-utdanning. Universitet har visse krav for å ha tittelen "Universitet" i henhold til antall masterstudier/doktorgrader og et bestemt antall professorer, men dette skal ikke nødvendigvis bety at utdanningen er noe særlig mer attraktivt. Men et universitet er naturligvis større og er mer sentralisert, dermed er det ofte flere bedrifter linket til universitetet. Spesielt med lagt vekt på det siste der fordi universitetet er sentralisert i større byer o.l og har tilgang til større og sentrale bedrifter i byområder.
Selvom din første arbeidsplass etter uteksaminering på en høgskole ikke nødvendigvis trenger å være den mest største og sentrale bedriften, betyr ikke det at utdanningen er dårlig. Du har flere muligheter til å arbeide i større og sentrale bedrifter senere etter litt erfaring. Det er naturligvis avhengig av din innsats i studiet, også.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Mener du med andre ord at høgskole-utdanning er mindre bra/attraktivt enn universitet..?

Det å feks. ta en ingeniørutdanning spiller ingen forskjell fra høgskole til universitetet da man tar den samme identiske utdanningen.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke nødvendigvis. Posten min var skrevet mer som et "dersom det var tilfellet" argument. Litt dårlig formulert fra min side.

Så vidt meg er bekjent er det vel egentlig bare NTNU som henger et stykke over de andre utdanningsinstitusjonene når det gjelder prestisje i forhold til ingeniørutdannelse (og muligens etterhvert universitetet i Stavanger).

Det betyr dog ikke at utdanningene er identiske. Institusjonene lager sin egen fagplan for studieretningene, det finnes ingen liste over fag man må ha for å kunne utdanne ingeniører slik som på videregående.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Trådstarter
Dette var veldig positive nyheter! Da fortsetter jeg med R2 neste år, så blir det dataingeniør fremtiden. Hjertelig takk, ble meget lettet nå!
Hvis du i det hele tatt prøver å få noe bedre enn 2 i FY1 og ikke klarer det tviler jeg på at du vil kunne gjennomføre noen ingeniørutdanning
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Trådstarter
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Hvis du i det hele tatt prøver å få noe bedre enn 2 i FY1 og ikke klarer det tviler jeg på at du vil kunne gjennomføre noen ingeniørutdanning
Vis hele sitatet...
Dette er jeg veldig klar over. Grunnen til at jeg får toer i fysikk (og gjør det dårlig i matten) er først og fremst pga et langt sykehusopphold som gjorde at jeg mistet deler av undervisningen, noe som gjør det vanskelig å henge med nå. Realfag har alltid vært min sterke side, så jeg tror ikke det skal bli noe stort problem. Etter tredjeklasse kommer jeg også til å ta et friår hvor jeg tar opp fysikken, så jeg ikke har huller i det grunnlegende når jeg starter å studere.

Så dette handler ikke om hva jeg klarer å forstå, men jeg har vært rimelig uheldig, noe jeg må løse på best mulig måte.