Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1854
Der forsvant VISA kortet inn i en defekt minibank i utlandet uten å gi noen forklaring... og banken har ferie. Så jeg kanselerte det...

Så i fremtiden vil jeg ha flere reserve kort.

Noen som kan anbefale noe gebyrfri VISA jeg kan ha i reserve?

Bør jeg ha to VISA kort i samme bank på to forskjellige konto, eller bør jeg bruke to forskjellige banker?

Betaler ca.500kr i kortavgift for det ene VISA kortet jeg har.

Ønsker også to bank ID brikker...

Problemet er jo at bank ID brikken går som for batteri av og til, og så går også VISA kortet ut... så mye å passe på. Har bank ID, men har opplevd denne som ustabil.

En løsning er jo å ta ut masse kontanter, men litt ubehagelig å ha en månedslønn i lommen når en reiser...

Hvilke kort har dere som backup?
Gebyrfri.no har jeg brukt en del år. Funker fint så lenge jeg husker å betale regningen

Ang bankod så kan du jo evnt ha bank id + bank id på mobil
Trumf visa synes jeg er bra. Får trumf overalt, til og med vin monopolet.
Ja ikke hos konkurenter da, rema og obs...
Forut setter at du har disiplin til å betale kresitt i tide.
Her er de beste

https://www.nettavisen.no/kredittkor...a-kredittkort/

Har selv Credits Visa som reservekort
Har et Santander Red som jeg bruker fordi det har kickback på en del nettsjapper jeg bruker relativt ofte.
Også støtter det Apple Pay så jeg kan sende det med kona og så bare betale med mobilen selv.
Har også kort fra Komplett (suger, men igjen; bonuspoeng) og Re;member som blir brukt henholdsvis mindre/aldri.

Vet at Santander Red har (en av de?) laveste rentene akkurat nå.
Aner ikke med de andre. Jeg betaler alltid ut korta før forfall uansett så det har ikke vært så relevant.
Mastercard er ypperlig å ha når man er på reisefot. Man har litt bedre oversikt over transaksjonene, og blir du utsatt for svindel e.l. slipper du unna veldig mye stress sammenlignet med VISA. Jeg tror det følger med reiseforsikring på alle Masterard også, men jeg benytter meg alltid av en annen reiseforsikring og har derfor aldri giddet å sjekke skikkelig opp akkurat dét.
Revolut. Desidert beste kortet for å ta ut penger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Mastercard er ypperlig å ha når man er på reisefot. Man har litt bedre oversikt over transaksjonene, og blir du utsatt for svindel e.l. slipper du unna veldig mye stress sammenlignet med VISA. Jeg tror det følger med reiseforsikring på alle Masterard også, men jeg benytter meg alltid av en annen reiseforsikring og har derfor aldri giddet å sjekke skikkelig opp akkurat dét.
Vis hele sitatet...
Eg trur du forveksler kredittkort og mastercard. Visa finst både som debet og kredittkort. Ingen av tinga du nevner er unike for mastercard.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg trur du forveksler kredittkort og mastercard. Visa finst både som debet og kredittkort. Ingen av tinga du nevner er unike for mastercard.
Vis hele sitatet...
Det er meget mulig at jeg feilaktig bruker Mastercard som samlebetegnelse for kredittkort, ja. Dog trodde jeg at dette med reiseforsikring var noe som fulgte merkevaren Mastercard, men som sagt er ikke den forsikringen noe jeg har benyttet meg av.

Det er uansett åpenbart at jeg har generelt lite peiling på dette og ikke tilfører diskusjonen noe av betydning, så takk for meg.
Hvordan funker det med å betale regningen? Får du faktura i posten eller må du logge deg inn på nettbank og betale selv og sjekke? Samles småbeløp opp til en faktura hver måned? Har aldri brukt kreditt før kun oppsparte penger.
Jepp, du får en samlefaktura en gang i mnd. Betaler du ikke hele den så løper rentene (og dei er rikelig høye (rundt 20%)).

Og har en for eks klarte å rote på seg 200k i kredittkort gjeld så er det plutselig vanskelig å gjøre opp for seg pga renten er så høy.
Jeg bruker Bank Norwegian sitt og har gjort det både på reise over lengre tid og bruker det i grunn til alt. Ingen gebyrer i utlandet, ingen gebyrer så lenge du betaler minimumsbeløpet hver mnd og du får også flight points hver gang du drar kortet

Når jeg er ute og reiser så har jeg alltid med meg minimum 2 kort, helst 3 bare for å være sikker. Da har jeg alltid kredittkortet fra Bank norwegian på meg, og gjemmer de resterende 1 eller 2 korta i sekken min.
Aldri ha for mye kontant på deg, det er bare en unødvendig risiko, og skal du til en plass uten minibank så tar du ut på forhånd.
Sist endret av zandoom; 7. februar 2019 kl. 13:06.