Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3513
Hei!
Lurer litt på hvordan jeg skal klare å få fullført fagbrevet mitt innenfor telekom, har gått totalt ca 9mnd i lære hos to forskjellige bedrifter.. (siste stedet jeg jobba var sjefen "sær".. prøvde å mobbe meg bort fra bedriften og vel han klarte det kort fortalt.. (har slitt en del etter overgrep som hendte når jeg var lita).
Han klarte også å få opplæringskontoret mot meg.. (forskjellige kontrakter ble skrevet og sendt inn til fylket osv osv.. ble oppsagt pga sykemelding.. var ganske mye styr)
Har vært i terapi for overgrepet og fungerer somregel greit nå
Ønsker å jobbe, men med god grunn så er en del sikkert skeptiske til å ansette meg, hvertfall med disse harde tidene i rogalands området. Jeg faller heller ikke inn som "vanlig" lærling så bedriftene vil jo få mindre for å ta meg inn en noen fersk direkte fra vgs.

Er redd for å forsøke en tredje gang på å få fullført fagbrevet :/
Nervøs for hvordan opplæringskontoret ville reagert om jeg våget å prøve meg 3 gang.. Oppfølgingspersonen jeg hadde der var ekstremt negativ.. (første gang gikk ting skeis pga anmeldelse + søknad om voldsofferertstatning som dro ut i det vide og brede... advokaten mente at jeg kunne søke uføretrygd..) Men jeg vil jobbe, blir snart gal av å ikke ha noe vettig å ta meg til..

Noen som har vært i en lignende situasjon å har noen tips eller råd?
Har prøvd å snakke med Nav, men de mener at jeg klarer meg selv og at min samboer kan forsørge meg "i evig tid"..

Beklager om innlegget er litt rotete!
Å tusen takk om du leste alt
Det første du bør gjøre, er å få økonomien i orden:

Dersom du relativt raskt har evne til å komme tilbake i arbeid (hvilket innlegget ditt kan tyde på), er uføretrygd i utgangspunktet utelukket. Den riktige ytelsen vil i tilfelle antakelig være arbeidsavklaringspenger. Snakk med fastlegen din om dette.

Ved akutt behov (dersom du overhodet ikke har formue eller inntekt – ikke medregnet din samboers formue/inntekt) foreslår jeg at du søker på økonomisk sosialhjelp, uten å trekke inn din samboer i søknaden.

NAV kan klart ikke høres med at samboeren din kan forsørge deg. Med mindre dere er gift, skal det legges til grunn at du rettslig er enslig. Dette er blitt presisert i ulike rundskriv (eksempelvis i rundskriv til sosialtjenesteloven, Hovednr. 35 [avsnitt 4.18.2.4], og i Sosial- og helsedepartementets rundskriv I-34/2001 [avsnitt 5.1.2.4]), og følger uansett av sikker rett – det er en forutsetning for bestemmelsen i ekteskapsloven § 38, og er i samsvar med det personrettslige utgangspunkt.

For ordens skyld kan NAV ikke nekte deg å fremsette en slik søknad.

Det er ellers vanskelig å gi deg råd når det gjelder arbeidssituasjonen din. Det virker som det er mye som har skjedd, og det er vanskelig å hjelpe uten å kjenne til detaljene. Umiddelbart vil jeg råde deg til å unngå å tenke på hvordan opplæringskontoret/oppfølgingspersonen skulle reagere, og forsøke igjen for tredje gang, da det er din fremtid. Du burde ikke la en ansatt med en personlig hevnagenda ødelegge for deg.

Føler du at du har en grei fastlege, kan du eventuelt be vedkommende om en samtale sammen med NAV (særlig om du synes NAV også er vanskelige å snakke med når du ønsker å komme tilbake i arbeid). Det er uansett utvilsomt at du burde få tverrfaglig hjelp i denne saken: Helsetilstand, arbeidsevne og rettigheter bør kartlegges.

Lykke til!
Trådstarter
5 0
Økonomien er foreløpig ok, har fullført årsstudie i psykologi (nå som jeg er hjemme i mamma perm til september).
Har også snakket med fastlegen min om dette med aap og han skulle hjelpe meg så godt han kunne
Men det er tiden mellom saksbehandlingen av AAP etter mammapermisjonen som kan være litt skummel :/ For jeg fikk beskjed av nav at viss jeg søker dagpenger etterpå så kan jeg ikke studere imens, å viss jeg starter å studere fra høsten av så har jeg heller ikke krav på støtte så lenge aap søknaden er underbehandling og da kan jeg heller ikke motta støtte av lånekassen med mindre nav godkjenner dette :/

Har en del "diagnoser" som advokaten mente jeg kunne slått gjennom med om jeg virkelig ville.. Men å sitte hjemme er definitvt ikke noe jeg ønsker.