Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3410
Jeg er i en jobb i offentlig sektor der jeg har jobbet med det samme i fire år. Det har vært et engasjement som avsluttes nå og jeg skal nå søke på samme stilling. Det har kommet mange søkere, der noen kanskje er bedre kvalifisert enn meg.

Jeg har blitt oppfordret av ledelsen på jobben til å søke, og jeg vet de ønsker å ha meg med videre, men stillingen skal jo selvfølgelig lyses ut.

Er det noen som kjenner til hvordan det er vanlig at en arbeidsgiver forholder seg til kvalifikasjonsprinsippet i sånne situasjoner? Jeg leser litt om dette på nett og det er rimelig vage retningslinjer. Først står det at arbeidsgiver i offentlig sektor skal ansatte den best kvalifiserte, men at "personlig egnenhet" spiller en stor rolle og at kvalifikasjonsprinsippet ikke er lovfestet.

Det virker jo rett og slett som om man først kan ansette hvem man vil, og når gode kvalifiserte søkere krever å få innsyn i søkerlista, så kan arbeidsgiver bruke grunner som "personlig egnet" eller "helhetsvurdering" for å forsvare den de ansetter.
Kanskje du allerede har lest igjennom denne men legger likevel ved linken da mye av regelverket rundt kvalifikasjonsprogrammet står her.
http://www.skoledata.net/Kommune/Til...g/kvalprin.htm

Vil tro du ligger ganske godt ann i prioriteringsrekkefølgen ettersom de er så positive til deg.
Noen vil kanskje ha bedre utdanning eller mer jobberfaring fra lignende eller andre type jobber, men imotsetning til deg så har ikke ledelsen sett dem i aksjon på samme måte som de har med deg.
Det eneste som egentlig kan slå kvalifikasjonsprinsippet her er om andre som søker har mer erfaring pluss veldig gode referanser, og det helst fra offentlig sektor det også.

Tingen er jo at det er jævlig vanskelig å gi noen sparken, så hvis de har funnet noen som kan gjøre jobben bra og er en hyggelig person å jobbe sammen med (deg forhåpentligvis), så pleier som regel jobben å være din.
Hva sier utlysningsteksten? Oppfyller du de formelle kravene der? Står det noe ala "personlig egnethet vektlegges"?

Jeg tenker at sålenge du oppfyller de kravene som står i den teksten har du en grei sjanse, men...

4 år i offentlig sektor gir deg vel kanskje rett på fast stilling uansett? Har engasjementet ditt vært sammenhengende? https://delta.no/dine-rettigheter/an...e-eller-fire-r
Trådstarter
Det med fire år i offentlig sektor og dermed fast ansettelse visste jeg ikke noe om. Men nå er det "engasjement" med ett år om gangen, så kanskje det blir annerledes.

Jeg tror jeg har gode sjanser til å fortsette, men det er jo en utrolig vanskelig situasjon for de som skal ansette en person. La oss si at du som leder har jobbet med to stykker som har vært ansatt i et engasjement. Du er strålende fornøyd med den ene og den andre skulle du helst ha gitt fyken. Så kan altså sistnevnte slå i bordet med kvalifikasjonsprinsippet, om du som leder ikke trumfer med "personlig egnethet" eller noe annet. Og hvem er egentlig dine referanser, om ikke den lederen du har hatt i fire år og som nå skal ansette deg? Det er jo også et spørsmål. Hvis f.eks. din nærmeste leder i fire år f.eks. går over i en stilling mer administrativt som skal besette stillingene.